PDA

View Full Version : Käsijarru säännöistä Suunnistus/ Trial


murkula_
06.11.2011, 18:39
Eli joskus kun tuo G tulee valmiiksi niin ajatuksena käydä vähän koettamassa Trialia ja Suunnistusta.
Pieni kysymys käsijarrusta.

Trialin säännöistä lainattua (Promodified):

3.5.5.2 Seisontajarru
Toimiva seisontajarru joka ei vaikuta etuakselille on oltava.
Kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään. Seisontajarrun
käyttölaite voi olla mekaaninen tai hydraulinen
ja sen on oltava lukittuva. Seisontajarrun on oltava
erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton
käyttöjarruista. Vaihteistossa oleva lukitsin ei ole riittävä
seisontajarru.


Suunnistus säännöistä:

Käyttöjarrujen tulee vaikuttaa jokaiseen pyörään. Kääntöjarrut on kielletty. Autossa olevat kääntöjarrut voidaan kilpailun ajaksi lukita pois käytöstä, jos se voidaan tehdä luotettavasti ja auton jarrujen toiminta vastaa tilannetta, jossa autossa on vain normaalit käyttöjarrut.
Autossa tulee olla toimiva seisontajarru.

Eli saako suunnistuksessa käyttää siis myös hydraulista käsijarrua?
Saako laittaa niin että samat takasatulat jotka ovat käyttöjarruina niin ne olisivat myös käsijarruina? Eli niinkuin samaan piiriin?

Kiitoksia etukäteen vastauksista.

sirP
06.11.2011, 19:33
Muistaakseni tästä jossain pienessä piirissä oli keskustelua. Eikös suunnistus auton pitäisi olla tieliikenne kelpoinen ja siellä ei tuo hydrauli käsijarru kelpaa yksistään. Täytyy olla mekaaninen mutta rinnalla saa olla hydraulinen. Oikaiskaa ihmeessä jos tuo muisti pätkii.

Mikki
06.11.2011, 19:50
Seisontajarrun on oltava erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton käyttöjarruista.

Autossa tulee olla toimiva seisontajarru.

Eli saako suunnistuksessa käyttää siis myös hydraulista käsijarrua?

Helpointa on kun rakennat suoraan kardaanijarrun, niin ei tule epäselvää katsastuksissa!
Trial-sääntö sallii "mekaanisesti erillisen" eli oma hydrauliikkalinjalla toimivan käsijarrun, mutta suunnistus vaatii "seisontajarrun" joka onkin melkoisen laaja käsite...

Ja tieliikenteseen ei hydraulista sallita!

Joten MINUN vastaukseni kysymykseen olisi EI HYDRAULISTA KÄSIJARRUA TIELIIKENNEKATSASTETTAVAAN AJONEUVOON!

Kilpuriin KYLLA SAA!

Murros
06.11.2011, 21:11
Eikös joissain satuloissa ole mekaaninen vipstaaki mihin tulee käkkärin varppi kiinni??? Eikös se ole mekaaninen?

murkula_
06.11.2011, 21:59
Jeps.
Tämä kyseinen laite ei tule olemaan "kilpipeli" vaan mahd suunnistuskisat ajetaan tarrakilvillä.
Kardaanijarrusta senverran että onko määrätty mihin sen saa laittaa?
Autossahan on siis moggiakselit ja alkuperäiset suojaputket kardaaneille säilytetään.
Ainoa paikka kardaanijarrulle olisi jakiksen ja automaatin välissä, jakis pätkäisty niin että sieltä löytyy 2wd ja 4wd. Trialissa kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään mutta se ei saa vaikuttaa etuakselille.
Eli siihen välikardaaniin jos sen laittaa niin ei Trialiin ole asiaa paitsi harrastestanuihin.
Suunnistuksessa sääntö väljempi kunhan vain toimiva käsijarru löytyy autosta?
Vai ymmärsinkö väärin?

Byrocrat
06.11.2011, 23:33
Jeps.
Tämä kyseinen laite ei tule olemaan "kilpipeli" vaan mahd suunnistuskisat ajetaan tarrakilvillä.

Suunnistuksessa sääntö väljempi kunhan vain toimiva käsijarru löytyy autosta?
Vai ymmärsinkö väärin?

Mikkiä lainaten
"Trial-sääntö sallii "mekaanisesti erillisen" eli oma hydrauliikkalinjalla toimivan käsijarrun, mutta suunnistus vaatii "seisontajarrun" joka onkin melkoisen laaja käsite...

Ja tieliikenteseen ei hydraulista sallita!

Joten MINUN vastaukseni kysymykseen olisi EI HYDRAULISTA KÄSIJARRUA TIELIIKENNEKATSASTETTAVAAN AJONEUVOON!

Kilpuriin KYLLA SAA!"


Oletko siis sitä mieltä, että tarrakilvellisen kikottimen ei tarvitse täyttää tieliikennevaatimuksia sillainkaan kun sillä ajetaan tieliikenteessä. :rolleyes::(

murkula_
07.11.2011, 06:54
Jos laittaa mekaanisen käsijarrun kardaaniin niin saako se olla jakiksen ja automaatin välikardaanissa?

HeikkiH
07.11.2011, 08:31
Jos laittaa mekaanisen käsijarrun kardaaniin niin saako se olla jakiksen ja automaatin välikardaanissa?

Periaatteessa toimii ja voisi ollakin, mutta käytännössä paras paikka jakiksen ja akselin välissä, koska jos jakis lipsahtaa vapaalle niin ei se kartaanijarru paljoa pidä jos se on ennen jakista ;)

Jare
07.11.2011, 08:52
Jeps.
Ainoa paikka kardaanijarrulle olisi jakiksen ja automaatin välissä, jakis pätkäisty niin että sieltä löytyy 2wd ja 4wd. Trialissa kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään mutta se ei saa vaikuttaa etuakselille.
Eli siihen välikardaaniin jos sen laittaa niin ei Trialiin ole asiaa paitsi harrastestanuihin.


Trial: Vaikuttaahan se käsijarru aina etupäähänkin, kun neliveto on kytkettynä päälle, oli se sit takapyörissä tai takakardaanissa tai laatikon ja jakiksen välissä.

Mä en ole koskaan ymmärtäny tuota trialin käkkärin kohtaa, että se ei saa vaikuttaa eteen....miks ei? Kuka tuon säännön perustelee?

Jare
07.11.2011, 08:54
Helpointa on kun rakennat suoraan kardaanijarrun, niin ei tule epäselvää katsastuksissa!
Trial-sääntö sallii "mekaanisesti erillisen" eli oma hydrauliikkalinjalla toimivan käsijarrun, mutta suunnistus vaatii "seisontajarrun" joka onkin melkoisen laaja käsite...

Ja tieliikenteseen ei hydraulista sallita!

Joten MINUN vastaukseni kysymykseen olisi EI HYDRAULISTA KÄSIJARRUA TIELIIKENNEKATSASTETTAVAAN AJONEUVOON!

Kilpuriin KYLLA SAA!


Siis kyllähän siellä tieliikenteessä hydraulinen saa olla lisäksi, mutta mekaaninen on pakollinen, jotta kelpaa leimalle.

Nimimerkillä: mulla on tuollainen auto ja leimattuna ja katsastusmiehellekkin homma näytetty;)

Jare
07.11.2011, 08:57
Periaatteessa toimii ja voisi ollakin, mutta käytännössä paras paikka jakiksen ja akselin välissä, koska jos jakis lipsahtaa vapaalle niin ei se kartaanijarru paljoa pidä jos se on ennen jakista ;)
Jos lipsahtaa takakardaani ulos liuku kappaleesta tai menee poikki, niin ei se silloinkaan toimi.....jos jos jos ja jos:D:D:D

Meitin moggitekniikkaisessa trial autossa ollu ja on edelleen levy laatikoiden välissä kahdella satulalla. Toinen satula vaijerilla käsijarrun takia ja toinen satula toimii yhdessä pyörien rumpujarrujen lisäks ja auttaa tuohon normaali jarrutustehoon huomattavasti!

HeikkiH
07.11.2011, 10:25
Jos lipsahtaa takakardaani ulos liuku kappaleesta tai menee poikki, niin ei se silloinkaan toimi.....jos jos jos ja jos:D:D:D

Meitin moggitekniikkaisessa trial autossa ollu ja on edelleen levy laatikoiden välissä kahdella satulalla. Toinen satula vaijerilla käsijarrun takia ja toinen satula toimii yhdessä pyörien rumpujarrujen lisäks ja auttaa tuohon normaali jarrutustehoon huomattavasti!

Joo, tottahan tuo että kardaanin vaurioituessa ollaan yhtälailla ilman jarrua.
Nyt kun tarkemmin mietin, niin tuo että jakis menee vahingossa vapaalle on huono peruste ettei voisi käyttää jarrua ennen jakista, koska yhtälailla se jarrukin voi mennä pois päältä.

Mikki
08.11.2011, 18:32
Trialin säännöistä lainattua (Promodified):

3.5.5.2 Seisontajarru
Toimiva seisontajarru joka ei vaikuta etuakselille on oltava.
Kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään. Seisontajarrun
käyttölaite voi olla mekaaninen tai hydraulinen
ja sen on oltava lukittuva. Seisontajarrun on oltava
erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton
käyttöjarruista. Vaihteistossa oleva lukitsin ei ole riittävä


Tossahan tuo lukee suht selkeesti (kun en itte viimex lukenu tarkasti, kun oli NIIN pienellä...)

Ja Jarelle MIKSI TAKAKARDAANIIN, niin tässä vastaus:
- säännöt perustuu Eurotrial sääntöihin jossa sanotaan seuraavasti
- 3.7.5.2 Parking brake
A well functional parking brake must be present, engaging the brakes of the rear-axle, or the driveshaft of the rear-axle. The control system of the parking brake can be operated hydraulically or mechanically, and it must be mechanically independent of the main system.

Joten viisaat päät on kolissu siinä kokouksessa ja lopputulos on tämä. Joten sillä mennään!!!

Jare
08.11.2011, 21:31
No juu kyllä ne siellä on ollu hölmöjä, mutta on mun mielestä tuossa Suomennoksessakin ehkä parannettavaa. Nythän jos tuota Suomen sääntöä "nusauttelee pilkulleen" , niin etuvedonhan pitäis kytkeytyä pois samalla kun kässärin kytkee päälle, kun se kässäri ei saa ei saa vaikuttaa etuakselille;)

PS. Ei niillä säännöillä ole aina pakko mennä loputtomiin, jos niihin pyytää tarkennusta tai korjausta:rolleyes:

murkula_
08.11.2011, 22:30
Mä luulen että hieman apinoin tuota Jaren mainitsemaa esimerkkiä että laittaa kardaanijarrun jossa molemmat toiminnot ja sen iskee välikarpaasiin. Muutellaan sitten jos joskus tulee tarve.

Junde
09.11.2011, 23:07
Seisontajarru ei saa trialissa vaikuttaa "vain" etuakselille, koska silloin auton kääntäminen takavedolla olisi aikasen helppoa!! Siksi siis se on toteutettava taka-akselille!

Kyllä muuten hydraulinen seisontajarru on hyväksytty liikenne katsastuksessa tai muuten kaikki uudet Sitikat, Opelit, Subarut jne on laittomia!!
Niissä on lähes kaikissa sähköisellä katkaisijalla oleva seisontajarru joka lukitsee pyörät käyttäen ABS järjestelmän pumppua sekä magneettiventtiileitä. Tämä toteutus on kylläkin toistaiseksi kieletty eurotrial säännöissä.

Lisäksi suurin osa ralliautoista on varustettu hydraulisesti toimivalla seisontajarrulla ja nekin on liikenne hyväksyttyjä.

Suunnistuksen sääntötulkinnasta en kuitenkaan osaa sanoa kuinka sääntö tulisi tulkita.

Junde

sos
09.11.2011, 23:19
ei kelpaa neste jarru jos ei ole orkkiksena noin vastattiin konttorilla viime viikolla

murkula_
10.11.2011, 18:55
Seisontajarru ei saa trialissa vaikuttaa "vain" etuakselille, koska silloin auton kääntäminen takavedolla olisi aikasen helppoa!! Siksi siis se on toteutettava taka-akselille!

Jep. Näin olen ymmärtänyt. Mutta minullahan jakiksessa löytyy vain takaveto tai neliveto...

osilpi
10.11.2011, 20:13
Kyllä muuten hydraulinen seisontajarru on hyväksytty liikenne katsastuksessa tai muuten kaikki uudet Sitikat, Opelit, Subarut jne on laittomia!!
Niissä on lähes kaikissa sähköisellä katkaisijalla oleva seisontajarru joka lukitsee pyörät käyttäen ABS järjestelmän pumppua sekä magneettiventtiileitä. Tämä toteutus on kylläkin toistaiseksi kieletty eurotrial säännöissä.
Junde

Käsittääkseni kyllä toimii useimmiten (esim VAG) siten, että auton liikkuessa seisontajarrunappia painettaessa/vedettäessä käyttävät abs-järjestelmän pumppua ja venttiileitä = seisontajarru vaikuttaa nesteen välityksellä kaikkiin renkaisiin.

Auton ollessa paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa sama nappi vaikuttaakin sähköiseen moottoriin, joka voi sijaita suoraan takajarrusatulassa tai vaijerivälitteisesti jossain muualla = auton ollessa paikallaan jarru päällä on kytkentä täysin mekaaninen.

Tässä varmaan on haettu turvallisuutta eli vain takarenkaisiin vaikuttavaa seisontajarrua ei saa päälle kovassa vauhdissa "vahingossa".

Joissain autoissa sähköinen seisontajarru tosin kyllä ei vaikuta nestejarruihin lainkaan ja heittää takarenkaat sähkömoottorin avulla täysin lukkoon kertapainalluksesta.

Näin olen asian käsittänyt, mutta voin olla väärässäkin.