View Full Version : 2h ontuu
mikä tekee hj:n ontumisen ja "röpöttämisen kun antaa kierroksia..??
ihan kuin bensa auto mist tulppa pimee..
onko pumpun ajotus pielessä..?:eek:
Joku vanhemp automies saattas kokeilla ontumiskierroksilla jokaisest suutinputkerta suuttimen juuresta onks näppituntumalla eroa syklissä sylinterien välillä...
Ite pidin huuhaahorinana moista konstia aikoinaan, kun yks setä BJ:st kopas ja sano et siul ei kolmospytty pelaa kunnolla, mut oikeassa äijä oli.
Villit huhut kertoo että olisi siirtopumppu tullut tiensä päähän rivipumpussa kun tuota tekee, ei ole omaa kokemusta aiheesta.
Ekana tarkista polttoaineen saanti. Eli suodattimet/siirtopumppu/ tankin imuputki.
Ekana tarkista polttoaineen saanti. Eli suodattimet/siirtopumppu/ tankin imuputki.
suodatin ja linja on uusi.. huomenna tutkin imuputken..
tuota pumpun ajotusta eniten pelkään..
siel joku seppä tehnyt jotain kun kampiakselin päästäkin puuttuu iso mutteri..:mad:
sama seppä vaihtanut laatikon ja laittanut taka kardaanin väärinpäin jne jne :eek:
Nii taas kerran voisit hieman tarkentaa.
ELi esim. alkoiko vika ajossa vai onko aina ollutkin tällainen?
Jos alkoi jonkun minkä tahansa remontin jälkeen niin sekin olisi hyvä tietää.
Onko vakio vai turbotettu?
Paljonko ajettu?
Ja mistä päättelit sen ajoituksen? Vai arvasit?
Tarkasta nyt vaikka ekana ettei se syöttöpumppu ole tärissy löysälle.
Pysyykö tyhjäkäynti aisoissa??
Ja onko esim. venttilin välykset tarkistettu millä vuosituhannella??
Niin ja vedenerottimella on taipumus ruostua sellain puhki että normioloissa toimii mutta kun vaihtaa suotimen ja käsipumpulla pumppaa reilusti niin se ruoste joka pitää ko.laitteen kasassa pääsee "pöyhöttymään" jonka jälkeen rupeaa vetämään sieltä ilmaa vaikka ei ulos vuotaisikaan.
Noin niiku yleensä.
Nii taas kerran voisit hieman tarkentaa.
ELi esim. alkoiko vika ajossa vai onko aina ollutkin tällainen?
Jos alkoi jonkun minkä tahansa remontin jälkeen niin sekin olisi hyvä tietää.
Onko vakio vai turbotettu?
Paljonko ajettu?
Ja mistä päättelit sen ajoituksen? Vai arvasit?
Tarkasta nyt vaikka ekana ettei se syöttöpumppu ole tärissy löysälle.
Pysyykö tyhjäkäynti aisoissa??
Ja onko esim. venttilin välykset tarkistettu millä vuosituhannella??
Niin ja vedenerottimella on taipumus ruostua sellain puhki että normioloissa toimii mutta kun vaihtaa suotimen ja käsipumpulla pumppaa reilusti niin se ruoste joka pitää ko.laitteen kasassa pääsee "pöyhöttymään" jonka jälkeen rupeaa vetämään sieltä ilmaa vaikka ei ulos vuotaisikaan.
Noin niiku yleensä.
-vika oli hojon mulle tullessa
-nyt ahtamaton,, öljy letkut valmiina
-ajettu 520tkm
-pumpun ajotusta päädyin syyttämään kun nafta linja on vaihdettu ja venttiilin välykset tarkistettu
-tyhjäkäynti on ihan normaali,, EHKÄ hieman ontuva sekin
Ok.
Ookko tarkastanu ettei kalvo ole puhki??
Jos yksi pytty "jättää välistä" niin tarkista onko takaiskujen ja syöttöpumpun rungon välissä polttoaine vuotoa , jo hemmetin pieni vuoto aiheuttaa sen että joku pytty ei käy samalla tavalla kun muut.
Ja itellä oli bertassa tuota vaivaa ja se ilmenii vasta kun kone lämpesi ja tyhjäkäynnillä ja osakuormalla. Täydellä kaasulla toimi lähes normaalisti.
Ok.
Ookko tarkastanu ettei kalvo ole puhki??
Jos yksi pytty "jättää välistä" niin tarkista onko takaiskujen ja syöttöpumpun rungon välissä polttoaine vuotoa , jo hemmetin pieni vuoto aiheuttaa sen että joku pytty ei käy samalla tavalla kun muut.
Ja itellä oli bertassa tuota vaivaa ja se ilmenii vasta kun kone lämpesi ja tyhjäkäynnillä ja osakuormalla. Täydellä kaasulla toimi lähes normaalisti.
en oo viel pumppuu avannu,, kalvon tarkistus on myös listalla..
oon yrittäny saad hj:n myyjää kii et saan kysyy miten menetellää ku kert EHJÄÄ menin hakemaan...
käytin lämpimäx ja avasin käydessä suutin putkia,, kolmosessa ei vaikuttanut..
vaihdoin tilalle ehjän suuttimen eikä vaikutusta..
eli onko nostettava kansi pois..??
Savuaako se jos se kolmosen putki on kiinni??
Ja tueeko sieltä naftaa kun sitä löysää???
Jos vastuakset on ei/kyllä, niin sitten ennen isompia hommia tarkista se syöttöpumpun löpövuoto siitä kolmosen takaiskun alta.Eli siitä mistä se suihkuputki lähtee. Ihan minimaalinenkin vuoto aiheuttaa sen että litku ei mene sylinterille saakka. Niin ja myös se ettei sen putken juuressa ole löpöhelmeä eli vuotoa.
Ja sen kalvon eheyden tarkistat ilman pumpun avaustakin.
Savuaako se jos se kolmosen putki on kiinni??
Ja tueeko sieltä naftaa kun sitä löysää???
Jos vastuakset on ei/kyllä, niin sitten ennen isompia hommia tarkista se syöttöpumpun löpövuoto siitä kolmosen takaiskun alta.Eli siitä mistä se suihkuputki lähtee. Ihan minimaalinenkin vuoto aiheuttaa sen että litku ei mene sylinterille saakka. Niin ja myös se ettei sen putken juuressa ole löpöhelmeä eli vuotoa.
Ja sen kalvon eheyden tarkistat ilman pumpun avaustakin.
kaasua antaessa tietysti pölläyttää sen normin
ja käydessä kun löysää putkea niin naftaa tulee mut käynti ei muutu yhtään..
ja pumpulta ei putket ole märkiä
BJ-40/76
06.11.2011, 16:14
kaasua antaessa tietysti pölläyttää sen normin
ja käydessä kun löysää putkea niin naftaa tulee mut käynti ei muutu yhtään..
ja pumpulta ei putket ole märkiä
Jos vika moottorin puolella niin kitkuaa kun yksi pytty ei polta.
ota hehkutulppa pois ja mittaa paine (tai kokeile jaksaako sormella pitää paineet sisällä) vertaa painetta toiseen sylinteriin.
Jos vika ois tuolla moottorin puolella, niin tyhjäkäynnillä pytty olisi pimeä, ja heräis kierroksilla.
Ja jos vika pumpun puolella, niin silloin se vois olla joko takaiskuventtiilivika tai sitten
yksi pumpun elementti jumii/on väljä taikka jousi poikki.
P.S kerroit että suodattimet ok, mutta oletko puhdistanut sen siirtopumpun
imupuolella olevan sihdin? siis sen mikä on siinä tulopuolen pultissa, millä putki tulee kiinni siirtopumppuun. (ei liity varmaankaan sinun käyntiongelmaan)
Seuraavaksi putsaa ja kuivaa se pumpun päällinen niiden putkien ja takaiskujen juuresta todella huolellisesti.
Kun se on varmasti kuiva, käynnistä kone ja laita hieman kierroksia, hetken päästä kokeile jollain paperilla että mehiikö sen kolmosen takaiskun juuresta naftaa ja joka puolelta. Koska se vuoto voi olla niin pieni ettei siitä juurikaan tallin lattialle riitä...
Ite etin tällaista vikaa bertasta aikas pitkään. Ja juurikin joku pytty ei silloin käyny kuin täydellä kuormalla.
otin suutin putke pumpulta irti ja koitin kiristää takaiskun runkoa ,, kyl se pirulainen hiukan kierty..
nyt käynti muuttuu hiukan putkea avatessa,, mut ei mun mielestä tarpeex..
huomenna mittaan puristus paineet ja jos niis on jotain ni nostan kannen pois..
Käytä se pumppu irti tai vaiha siinä paikallaan ne takaiskujen alumiini prikat. Tai ainakin sen kolmosen. Ovat kevyempiä kuin kansi. Ja muista leikkaussali hygienia.
sori topicin lainaus, mut mistähän johtuu velipojan hojon 61 kylmänä savutta ja lämpösenä savutus loppu näkyvänä, mut takana ei voi ajella ku silmiä alkaa kirvellä niin maan perusteelisesti ja santulla silmät kipeenä aina paripäivää. suuttimet tarkistettu, eli mitä pitäs uusia?
Polttoainelinjan ilmatiiviys kannattaa testata esim. läpinäkyvän letkun avulla että imeekö ilmoja mukana.
mikä tekee hj:n ontumisen ja "röpöttämisen kun antaa kierroksia..??
ihan kuin bensa auto mist tulppa pimee..
onko pumpun ajotus pielessä..?:eek:
Oletko nyt aivan varma, ettei pumppu saa mistään ilmaa järjestelmään?
Toki kun olet tuota suuttimen nippaa olet löysännyt käynninaikana, niin se kyllä taas viittaa suutinvikaan...
Oletko nyt aivan varma, ettei pumppu saa mistään ilmaa järjestelmään?
Toki kun olet tuota suuttimen nippaa olet löysännyt käynninaikana, niin se kyllä taas viittaa suutinvikaan...
mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..
mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..
mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..
mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..
Ei sinne pelkästään kolmoseen, vaan kun pumppu saa ilmaa, se vaikuttaa koko järjestelmään. Ja sitä ilmaahan ei tarvitse olla juuri mitään dieselissä, kun aiheutta ongelmia käyntiin...
Sitten taas, kun olet sen suuttimen vaihtanut, tarkistitko muiden suuttimien avautumispaineet, eli onko se kolmosen suutin ylivireydessä?
Nämä nyt on tämmöisiä arvailuja vain...
sori topicin lainaus, mut mistähän johtuu velipojan hojon 61 kylmänä savutta ja lämpösenä savutus loppu näkyvänä, mut takana ei voi ajella ku silmiä alkaa kirvellä niin maan perusteelisesti ja santulla silmät kipeenä aina paripäivää. suuttimet tarkistettu, eli mitä pitäs uusia?
Tässä kohtaa vastaus voisi olla ajoitus pielessä. Ja jos on jo vakiot 570 tkm ajettu niin käynti diesel korjaamolla voisi olla paikallaan, tulisi hieman vetoja ja samalla laskisi kulutus ym. mukavaa.... Niin ja se kylmäsavutuskin saattaisi vähentyä.
mix ilma tulis vaan kolmoseen..:confused:
suuttimen jo vaihdoin..
mut takaiskun kiristyksel petras hiukan..
Vaiha vaan ne tiivisteet niin saatat yllättyä. Tais sitten pettyä mutta jos se jo kiristämällä parani niin vika on aika suurella todennäköisyydellä siinä. Eli se amuliini prikka on jostain syystä antautunu eli joko se suutin on joskus naulannu, tai muuten on vaan tullut tiensä päähän. Ja se vuoto ei tervi olla kuin sen kuuluisan itikan paskan verran niin paineet karkaa siitä ja suutin ei jaksa kunnolla aueta.
Jos se ei auttanut niin sitten vian etsintä jatkukoon.
juu tiivisteet on seuraavana vuorossa,, mahtaako niitä saada tarvikkeena vai tartteeko suunnata toyotan vara-osa tiskille :confused: :eek::eek:
mutta nyt toimii jo sen verran hyvin että ahdin palaa takasin paikalleen :cool:
Diesel pajalta löytynee jos löydät jostain semmoisen joka suostuu myymään niitä ulos ilma asennusta. Mutta jos ei muuta niin marmoritiskiltä sitten.
Diesel pajalta löytynee jos löydät jostain semmoisen joka suostuu myymään niitä ulos ilma asennusta. Mutta jos ei muuta niin marmoritiskiltä sitten.
täytynee antaa kaverille tehtävä hommata mulle uudet tiivisteet...
täytynee antaa kaverille tehtävä hommata mulle uudet tiivisteet...
viel ei oo tullu hommattuu noit tiivisteit ku hj toimii aikas hyvin..
mikkoimp
11.11.2011, 22:32
itse kansirempan jälkeen yhden pytyn kanssa aika kauan painein, lopulta viaksi paljastui että oli imuvenan tanko huonosti paikallaan ja ei siis venttiili auennut, ainoastaan mitä ilmaa vähän hörsi venan välistä...
Mites tässä mäksällä kävi,paraniko pelkästään kiristämällä vai vaihdoikko noita tiivisteiä? Itellä samaa vikaa....