View Full Version : rokiin suora kutonen + muuta budjettiturailua
santikko
03.11.2011, 21:57
viimeksi lyttylässä ajellessa kytkin luisti niin pirusti ja ponneton vaparikone ei oo mun juttu, niin ajatustyö lähti käyntiin. a) kytkinpolkimesta on päästävä eroon. b) 2 pyttyä lisää ja turbo. ensimmäiset asiat.
tänään nykäisin vakiokoneen pois keulalta. lauantaina haetaan kokkolasta vw:n d24tic 940 volvon keulalta, automaattiloodalla. tomaatti on ehkä ikävä kyllä bensa-940:stä, jossa taitaa olla hieman pitempi ykkönen? no, se selvinnee tulevaisuudessa. jakolaatikko on hieman vielä kysymysmerkki, olishan tuo rokin oma jakolodju. mutta suikan jakista oon järkeillyt koska se on valmiiksi erillinen, karvan lyhemmällä välityksellä jo vakiona.
autossa on hj60 akselit paikallaan, asennusta odottelee aussielocker takaperään. konetta purkaessa katselin surullisen näkösiä etulateja, ja korvien välissä raksuttaa entistä kovempaa kierrejousialusta. keulapaino varmaankin hieman lisääntyy taas volv..volkkarin koneen myötä, niin nuo etulatit joutaa heti vaihtoon. kierrealusta samalla tukivarsiratkasulla kuten esim. jampelin suikassa, mikä lienikään hienommalta nimeltään. sais hieman kursittua etuylitystäkin kun saa lehtien kiinnikkeet pois edestä.
välitykset tulis olemaan laatikko 2,45-jakis2,37(rocky)-perät3,7, eli kokonais =21,48, eli way too little kun alla on 35" renkaat. aikasemminkin on järkeilty semmosta välitysboksia, tänään pähkäilin sitä taas. tuplarattaat, 4 ratasta. järjestyksessä: sisääntuloakselille 8 hampainen, ketjulla 25 hampaiselle. samalla akselilla 8 hampainen josta ketjulla ylös 25 hampaiselle, joten akselin sisään-ja ulostulo on samalla kohtaa. täma paketti päälaatikon ja jakolaatikon väliin, veisi noin 10-15cm tilaa. jos en oo ihan pihalla, niin tuolla tulisi ylimääräinen 6,25 välitys väliin? eli kokonaisvälitys nousisi 134,2? vai olenko ihan hukan teillä. anyway: kokeilemalla selviää kestäisikö tuo momenttia.
tässähän sitä tekstiä jo tuli, räpätään valosalla pari kuvaa maistiaisiksi. kaikki ideat, kommentit ja opetukset tervetulleita :D
santikko
03.11.2011, 22:21
siinä pari pikselimössöräpsyä luurista
Hyppönen
03.11.2011, 23:12
Eikös Volvon bensakoneiden perässä ollu aw loota ja noissa tiisseleissä zf? ei varmaan mene suoraan?
santikko
03.11.2011, 23:20
näin muistaisin myös että diiselissä zf. myyjän muistikuvien mukaan on EHKÄ vaihdettu, eli erittäin epävarmaa tietoa :) selvinnee kuitenkin lauantaina. mikähän tuon zf:n välitys on? aw:n on tuo 2,45
yhen sivuston mukaan ykkönen 2.73 ja pakki 2.09.. ja ihanku oisin joskus romiksella lootaa ehtiessä tavannu myös pensa koneisten perässä tätä zf4hp22:a ..tai ainaki haluan et se käypi vinokoneen perään:-D
välitykset tulis olemaan laatikko 2,45-jakis2,37(rocky)-perät3,7, eli kokonais =21,48, eli way too little kun alla on 35" renkaat. aikasemminkin on järkeilty semmosta välitysboksia, tänään pähkäilin sitä taas. tuplarattaat, 4 ratasta. järjestyksessä: sisääntuloakselille 8 hampainen, ketjulla 25 hampaiselle. samalla akselilla 8 hampainen josta ketjulla ylös 25 hampaiselle, joten akselin sisään-ja ulostulo on samalla kohtaa. täma paketti päälaatikon ja jakolaatikon väliin, veisi noin 10-15cm tilaa. jos en oo ihan pihalla, niin tuolla tulisi ylimääräinen 6,25 välitys väliin? eli kokonaisvälitys nousisi 134,2? vai olenko ihan hukan teillä. anyway: kokeilemalla selviää kestäisikö tuo momenttia.
Automaatin turbiini alentaa välitystä noin 2.5-2.7 heti siinä kun auto alkaa ryömiä eteenpäin. Eli ilman tuota boksia kokonaisvälitys olisi noin 53, kun taas boksin kanssa 355.
santikko
04.11.2011, 09:49
okei, tämä oli hyvä tieto. 53 välitys varmaan riittää jo tämmöseen satunnaiseen offailuun kun ei verenmaku suussa mennä. ja jos se on zf laatikko niin on jo liki 60.
suikan jakiksella päästäis noin 63 zf laatikolla. mutta taidan nyt tutkailla tota rockyn jakista kun budjettivehkeestä on kyse. :)
Tota koppiahan on saanu tehdastekosena BMW 2,5L 6-koneella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Rugger
miten noi suikan jakikset kestää ? eiks g:ssä ollu kans erillinen sen luulis ainakin paremmin jos tulee ongelmia :) mut joo hyvän kuulonen projekti pistähhän kuvia kun kone saapuu :)
santikko
04.11.2011, 13:13
joo näin oon myös kuullut. mielessä pyöri tuo bmw:n 2,5td, mutta ne on hiukan kalliimpia, ja yleisimmät taitaa olla sähköpumpulla niin tämä vw tuntu kustannustehokkaammalta. + bmw:n automaatti olis nostanu hintaa varmaan kohtuudella...
käsittääkseni suikan jakis on ihan kohtuullisen kestävä. g:n jakikset taitaa olla hintavia, + ehkä työläämpi löytää semmonen missä kardaanit pyörii oikein päin? mutta tosiaan jakiksen osalta on hieman suunnitelmat vielä avoinna.
itellä olis ylimääräisenä bmw tomaattiloota mutta se kylläkin m30b35 koneen perästä
santikko
04.11.2011, 13:49
no mutta d24tic:stä on jo kaupat sovittu :)
santikko
04.11.2011, 17:19
koppaa retuutettu irti äsken, mutta ei saakeli vieköön piisannu valmetin etukuormaajas pofoorti. pitää hytikkaölpät vaihtaa ennenko nousee.
Jos tulee tuo ZF 4HP22 laatikko, niin vois olettaa että sen perään istuu Rangen LT230 jakolaatikko, kun kerta samalla laatikolla on sekin. Olis sitten 3,321 välitys siinä jakolaatikossa.
Ja periaattessa tosiaan siihen pitäis istua myös moottori puolelle se BMW:n kone, 2,4TD, kun sellainen yhdistelmä on kerran ollut.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission
santikko
04.11.2011, 21:02
tuo välitys kuulostaa hyvältä kyllä. hmm. tommonen ku löytys tosi halvalla tommosen zf:n perästä... mentäis jo 75 välitysten paikkeilla, mikä olis jo varmasti riittävä.
itellä olis ylimääräisenä bmw tomaattiloota mutta se kylläkin m30b35 koneen perästä
Tuo on ison kuutosen (535, 635, 735i) loota, se ei käy dieselin perään.
Tuo Bertone-rockyn tiisseli on vanhempi M21 kone, mitä on käytetty 324td ja 524td bemareissa. Ja myös Lincolnissa. :D
Uudempi M51 on vähän isompi (2499cc), sitä on käytetty 325, 525, 725 td/tds malleissa. Sekä rangessa ja omegassa.
santikko
05.11.2011, 18:15
huh huh, nyt on siistis jonos 6 sylinteriä pihassa peräkärrys. ja laatikko on zf. on niin nätti ja siisti shifterikin että rokin sisätilat pomppas heti uudelle vuosikymmenelle :)
jos jollakulla on d24 turbon öljypohja, pakosarja ja ahdin ylimääräsenä, niin yv:tä mulle kiitos :D myös lt230 jakiksesta zf hännällä oon erittäin kiinnostunut.
santikko
06.11.2011, 15:37
nyt on kori pois päältä, helpottaa huomattavasti uuden moottorin asennusta.ei oikeen valmetis riittäny teho kuormaajas, millähän ton kopan saa takasin :D no, pitää hakee uudempi rakvaattori lainaks sitten.
Pajeron jakis on kans kohtuu vahva ja on irrotettavissa laatikosta ja pitää vielä öljytkin sisällään mutta etukartaanin lähtö on kuskin puolella.http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1082&pictureid=15008
santikko
11.11.2011, 18:59
tänään moottori kävi hiukan kurkistelemassa rungon päällä, kyllä se siihen rungon väliin sopii, ja pituuskin on aika hyvä, ei hirveesti joudu kardaaneja pilkkomaan. nyt vaan taitaa olla tämän ja ens viikonlopun projekti jäissä kun nuo häät sotkee kuvioita :D:D
patroltd
11.11.2011, 22:00
Tee suosiolla pakosarja ja joku kunnon hyrrä siihen, niin siinä kumminkin jossain vaiheessa käy:D muutenhan kutonen ja turbo on aina asiaa.
santikko
12.11.2011, 11:47
pakko myöntää että illalla taas kipus ajatus päähän kahdesta pikkuahtimesta. olis aika helppo tehä pakosarjakin ku on pyöreet pakokanavat, ja kolmen putken kollektorit olis sitten... pari jotain 1,9tdi:n t15:sia? niihin volkkarin ahtimiin olis "tosi helppo" tehdä se pakosatsi kun niissä on vielä pyöreä se ahtimen sisäänmeno.. ;)
patroltd
12.11.2011, 20:57
Jumalauta, aina vaan paranee! Mulla on bensakuutonen kahella pikkuhyrrällä ja muuten toimii!
Täältä muuten löytyy pareittain pikkuhyrriä, soittele jos päätät toteuttaa eikä hyrriä löydy.
Ei tuo muuten pahaa tykkäis tuosta mersun setistäkään, kaksi erikokoista vaiheittain, tyhjäkäynniltä 200 kaakkiin.
santikko
12.11.2011, 23:39
tupla-ahtimilla sais varmasti heräämään nopeesti, ja toimivamman ku yhdellä isolla... ja olis se vähä erilainen ku muilla :D
Kuinka kestäviä noi daihatsun osat on? Kone, loota, jakoloota, perät? Aivan tuntematon laite mulle.
Niitä kun vaan on niin halvalla välillä tyrkyllä. :)
tupla-ahtimilla sais varmasti heräämään nopeesti, ja toimivamman ku yhdellä isolla... ja olis se vähä erilainen ku muilla :D
tai sit yksi juuri sopivan kokonen :D mut tosiaan on noita vaihtoehtoja aika monia.. sais kyllä noi vgt ahtimet lisääntyy ja halventuu ni sellanen ois kyllä hyvä :rolleyes:
T3Syncro
13.11.2011, 06:37
tai sit yksi juuri sopivan kokonen :D mut tosiaan on noita vaihtoehtoja aika monia.. sais kyllä noi vgt ahtimet lisääntyy ja halventuu ni sellanen ois kyllä hyvä :rolleyes:
Jos en ihan väärin muista, niin jossain Forssan suunnalla olisi moinen tuplaturbo viritys tuossa 2.4 TD koneessa istutettuna VW T3 Trp:n konehuoneeseen
santikko
13.11.2011, 10:11
Kuinka kestäviä noi daihatsun osat on? Kone, loota, jakoloota, perät? Aivan tuntematon laite mulle.
Niitä kun vaan on niin halvalla välillä tyrkyllä. :)
kone nyt taitaa olla suht kestävä, taitaa olla kopio jostain tojotalaisesta? ainakin toyotan osia sopii ristiin. lootasta ja jakolootasta ei hirveesti kertynyt vie kokemusta, mutta vitonen hajoo laatikoista ja jakolootista pomppii pikkupuoli pois päältä. sitä en osaa sanoo että rupeeko prakaamaan 150tkm vai 550tkm jälkeen :) luulisin että järkikäytöllä kestää pikkurenkailla. vakioakseleita mulla ei oo ollutkaan, mutta velipojan pirssissä on. helkkarin harva välitys.
santikko
13.11.2011, 10:36
tai sit yksi juuri sopivan kokonen :D mut tosiaan on noita vaihtoehtoja aika monia.. sais kyllä noi vgt ahtimet lisääntyy ja halventuu ni sellanen ois kyllä hyvä :rolleyes:
vnt:tä saa kyllä halvalla, holsettia nyt ei muutenkaan löydy samaan hintaan ku garrettia. en oo ikinä nähny holsetin juuttuvasiipistä, pitää varmaan googlettaa :):D
santikko
04.12.2011, 11:10
noniin häät on vietetty, tänään vois vetästä rokin takasin pihaan tuolta jemmasta ja laikkailla moottorille hieman tilaa.
vnt:tä saa kyllä halvalla, holsettia nyt ei muutenkaan löydy samaan hintaan ku garrettia. en oo ikinä nähny holsetin juuttuvasiipistä, pitää varmaan googlettaa :):D
holsetilla ei ole juuttuva siipistä tai saattaa olla en oo perehtyny mutta vgt on taas pakopesän tilavuutta muuttava systeemi eikä idioottimaisia pikkunippeleitä. raskaassa kalustossa käytetään tuota samalla pakokaasujarruna. kestävä ja hyvä systeemi esimerkiksi holset he551v pakopesän tilavuutta saadaan muutettua 9-31cm2 tätä mallia saa vakiona jo täysin paine ohjattuna. haittana on vaan pakopesän iso koko ja uuden hankinta hinta n2500€ suht moneen budjettiin ei sovi. rekkapurkaamolta vähän halvempi + mahdollinen huolto.
http://www.youtube.com/watch?v=7EDCKvkQoaE
santikko
22.05.2012, 08:56
jassoo, moottoriin löyty öljypohja, vielä kun löytys 1kpl garret t15 ahdin ja yks moisen kompurapesä niin pääsis jotain turaamaan. ja nämä ahtimet kolmion mallisella laipalla...