View Full Version : Työvalot
Pitääkö työvalot olla E-hyväksytty tai jotensakkin muuten hyväksytty.Ostin tollaisen sunsboy työvalon kokeilu mielessä.Oli positiivinen yllätys.Kananmunan kokoinen lamppu jossa on aika hyvä valo teho.Eikä tartte paljoa virtaa tehoonsa nähden.Mutta haitta puoliakin on pirun kallis 32€. www.solentia.fi
mull oli työvalot mallia hyväksytty indiassa, h. 3,90 € ja hyvin pelaa, must ei tarvi hyväksyntiä ku ei saa käyttääkään - mielipide !
-pee-
ei se satu...
!!! 33" on aikuisten oikeasti 838,2 mm !!!
quote:
Pitääkö työvalot olla E-hyväksytty tai jotensakkin muuten hyväksytty.Ostin tollaisen sunsboy työvalon kokeilu mielessä.Oli positiivinen yllätys.Kananmunan kokoinen lamppu jossa on aika hyvä valo teho.Eikä tartte paljoa virtaa tehoonsa nähden.Mutta haitta puoliakin on pirun kallis 32€. www.solentia.fi
Jahas, taas myydään huoneistohalogeneja uudella nimellä ja hinnalla.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
quote:
Pitääkö työvalot olla E-hyväksytty tai jotensakkin muuten hyväksytty.Ostin tollaisen sunsboy työvalon kokeilu mielessä.Oli positiivinen yllätys.Kananmunan kokoinen lamppu jossa on aika hyvä valo teho.Eikä tartte paljoa virtaa tehoonsa nähden.Mutta haitta puoliakin on pirun kallis 32€. www.solentia.fi
Jahas, taas myydään huoneistohalogeneja uudella nimellä ja hinnalla.
Note! This message was posted anonymously!
Niin sen verran vielä etteihän niissä mitään huonoa oo, oikeestaan pirun hyvät valot kokoon ja painoon nähden mutta ärsyttää suunnattomasti nuo kaiken maailman "XENON" nimet ku kyseessä kuitenki on vaan halogeni joita on jokainen koti nykyään täynnä.
Note! This message was posted anonymously!
"Xenon on alkuaine, jonka lyhenne on Xe ja atomiluku jaksollisessa järjestelmässä on 54. Se on väritön, hajuton ja erittäin raskas jalokaasu, jota löytyy pieniä määriä maan ilmakehästä." Jos kyseistä kaasua löytyy polttimosta, niin eihän siinä pitäisi olla mitään harhaanjohtavaa?
Muuten, eivät nuo huonekaluhalogeenit ole mitään onnettomia, kavereilla on niitä kypärään asennettuina maastopyöräillessä pimeässä, ja hyvin ne näyttävät kestävän. Jos tuo kuori ja lampun kiinnitys on järkevästi tehty (esim. vesitiiviiksi) niin noissa linkin kaltaisissa voi olla hyvä vaihtoehto muunlaisille lyhdyille.
Positiivisena seikkana noissa halogeeneissä on myös, että polttimoita saa erilaisilla valokeiloilla. Rakensin hiljattain kaverille sellaisen kypärävalon, jossa oli kaksi halogeeniä vierekkäin, joilla oli toisitaan täysin poikkeavat valokeilat, joista kapeamman saa tiputettua pois kytkimellä. Ainoa haittapuoli pyöräilytoimintaa silmälläpitäen on se repussa heiluva lyijyhyytelöakku. ;)
Vielä aiheeseen liittyen, muistaakseni (vastuunkierto) työvalojen ei tarvitse olla hyväksyttyjä. Viisaammat vastatkoon, tosin hakutoiminnollakin voisi löytyä kaikenlaista.
Note! This message was posted anonymously!
Vilkutin
09.03.2005, 06:54
saahan työvaloja olla, pakettiautossa saa olla riittävä määrä työvaloja taakkepäin, itellä on lavakaaren päällä kaks, mitkä saa käännetty sivulle/eteen ja alla kaks mitkä näyttää taakke sivuun, ja takapuskurissa kaks mitkä näyttää taakke,
Puskurissa 2x Hellan prismat, ja kaaressa Nordikit
L200 4WD, wannabee öffrööd
quote:
Jahas, taas myydään huoneistohalogeneja uudella nimellä ja hinnalla.
Vastaavia valaisimia käytetään ainakin kotimaisissa kaivosajoneuvoissa.
Eipä kait sillä "polttimolla" niin väliä kunhan valoa riittää.
Ja tuossa tapauksessa menee vielä pieneen tilaankin.
Onko kekään muuten koittanu noita Nordicin LED-työvaloja ?
Jos niinku eksotiikkaa haetaan...
Etuja tuskin on maasturiharrastajalle muuta kuin pääsee keulimaan hinnalla ! (humor, toki)
Jatkan vielä: tollasen halogeenityövalonhan tekee itte näppärä kaveri vaikka vesijohtoputken pätkään !
Tai alumiiniin...
Tuolla esim. juttua, tosin fillaripuolelta, mutta :
http://www.mtbcf.net/forum_viewtopic.php?7.859.10
A-P
Kotimainen diesel on jees!!!
Edited by - A-P on 09/03/2005 07:19:24
mistä saa työvaloja 3.90 eurolla?
Ei tiedolla, taidolla tai voimalla, vaan TUURILLA.
OPA
Onko kellään kokemusta noista offivarusteen pienistä työvaloista?
Ne maksaa 24e pari.
Suzuki kicks ass! maube...:)
quote:
mistä saa työvaloja 3.90 eurolla?
Motonetista neliskanttinen pisaralasinen metellikoppanen H3 4,90 e
Note! This message was posted anonymously!
quote:
saahan työvaloja olla, pakettiautossa saa olla riittävä määrä työvaloja taakkepäin, itellä on lavakaaren päällä kaks, mitkä saa käännetty sivulle/eteen ja alla kaks mitkä näyttää taakke sivuun, ja takapuskurissa kaks mitkä näyttää taakke,
Kävin viikolla katsastuksessa ja koko työvalopatteri 6kpl oli pakun lavakaaressa kiinni. Kaksi on etuviistoon (kääntyy n. 270 astetta eteen-sivulle), kaksi takaviistoon (taakse-sivulle) ja kaksi suoraan taakse. Ei kysymymyksiä eikä kokeiltu toimivuutta. Yksi utelias niistä maanantaina kysyi, että mihin ne näyttää, johon minä, että "metsään ne näyttää".
niin mitenkäs se olis et voisko esim vanhoja sumareita ja lisäpitkiä hyödyntää työvaloina? ois metsässä ihan hyvät tollaset pitkät eteenpäin ja sumarit sivuille uskoisin ainakin näin. mut mitäs ne leimassa sanoo et millainen pitää työvalon olla?
quote:
mistä saa työvaloja 3.90 eurolla?
Ei tiedolla, taidolla tai voimalla, vaan TUURILLA.
OPA
Mää ostin äänekoskelta paikalliselta varaosa kauppiaalta työvaloja 3,90€/kpl.
Merkki on universal, tai ainakin sillei laatikossa lukee. Suorakaide on malli ja H3 polttimo, metallikuorinen kapine. Kiinnitysjalka on säädettävä malli ja keltapassivoitu ruostetta vastaan.
Noita pitänee hankkia varastoon jokunen kappale lisää.....
-- Wannabe OFF-roader --
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
Jukka4x4
20.03.2005, 17:35
mulla on hilussa keulassa 2 hellasta lisäpitkinä ja taaksepäin lavaraudassa nordikin tupla-polttimo halogeenit (tosikirkkaat).Inssi on hiljaa ku on vaan oma katkaisin...
PeteTurku
20.03.2005, 23:18
ne tuplapolttimoiset näyttää kyllä kauniisti.mul oli kuorma-autossa työ ja pakkivaloina moiset. ainoona miinuksena että, kun pitää kauan päällä, niin lasit halkes kuumuudesta. ja kjun lasi on halki, ni vettä sisään ja kromipinnoite tai mitä kirkasta lie heijastimessa käytetään,irtosi pohjastaan jolloin valokuvio menikin jo heikoiks. tietty harraste käyttö on vähäisempää kun toi ammattiliikenne njossa valoja poltellaan aikasten reilusti pimeeseen aikaan vuodesta{4-5h/vrk). nyttemminoon luottanu saksalaisen w-nimisen kaupan tarvikevaloihin, joissa tuntuu myös olevan hinta/laatusuhde kohdillaan.
Ostin joskus noita 4 euron valoja kun halvalla sai, nyt ei tiedä mihin pistäis. Asentamisesta on enemmän vaivaa ku valosta hyötyä. Kyllä ainakin hellan työvaloista kannatti se 20egee maksaa kappaleelta jos noihin vertaa..
Rölli, pitkissä ja sumareissa on e-merkintä lasissa, josta ne tunnistaa kyseisiksi valoiksi. Ja millä saisit vaikka poliisin uskomaan, että ne on työvalokäytössä, varsinkin kun työvalotkaan ei saa eteenpäin näyttää. Mulla olis joskus pitkiä ja sumareita katolla, mutta ei ne valokuviot metsään sopinu..
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Tunnukset sekaisin, täällä VMK.
Viime syksynä vertailin työlamppuja kun kahteen pyöräkuormaajaan virittelin kokonaan uudet valot. Ostin balttiarallaa kymmenen paria erilaisia, lähinna Hellan ja Nordicin, työvaloja ja niitä sitten pimeässä polteltiin ja ihmeteltiin, kokeiltiin. Huonot tai tarkoitukseen sopimattomat joutuivat kuorma-auton peruutusvaloiksi yms. Hellat oli järestään laadukkaasti toteutettuja.
Parhaat valot tuli kun katolle laittoi Nordicin soikeat tuplalamput (käsittämättömän tehokkaat työvaloiksi, valoa riittää vielä jossain 30 metrissä...), eturunkoon korkeiden viiksien nenään Nordicin H4:t palamaan pitkillä ja niiden viereen Hellan Micro FF:t näyttämään etuviistoon.
Isommassa koneessa (CAT980G) oli katolla 4 Nordicin isoa neliskanttista, Hellan 220 Jumbot, eturungossa viiksien nenässä 4 hellan Micro FF. Em. valot olivat SURKEAT verrattuna ensiksi kerrottuun.
Nämä Nordicin soikeat, kirkaslasiset tuplalamput valaisee tosileveältä käsittämättömän pitkälle. Suosittelen! Samoin pikku Hellat on hyvät lähialueiden valaisuun.
PeteTurku:n juttuun en yhdy, ainakin kuormaajan katolla nuo osaa palaa ehjänä talven yli kolmevuorotyössä (valot päällä ehkä 18h/päivä). Johtuisko siitä että niitä ei yllä peruuttamaan lumipenkkoihin lasien ollessa kuumia... =)
Luulen että satunnaisessa harraste käytössä muutaman euron valot ajaa täysin asian, ja ei tule paha lovi kukkaroon jos särkyyvät.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
mistä saa työvaloja 3.90 eurolla?
Vaikka Vianorista. Universalin hinta oli pienen tinkimisen jälkeen toi 3.9€
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kupla-Big_jeep.gif
www.nalle-offroad.com
blazoffer
08.04.2005, 07:37
Jos haluat toiseksi parasta
Hellan H9 FF (vain 12V)
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/blazoffer-soikeah9.gifhttp://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/blazoffer-nelioh9.gif
Ja jos haluat parasta:
Hella Xenon integroidulla muuntajalla
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/blazoffer-soikeax.gifhttp://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/blazoffer-pyoreax.gifhttp://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/blazoffer-neliox.gif
Ilmasiahan nämä eivät ole, mutta pesee muut valot mennentullen, eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Upataas tätä juttua vähän.
E-hyväksyntähän vaaditaan tieliikenteessä käytetyissä valoissa.Työvaloja ei käytetä yleisesti tieliikenteessä,siksi niissä ei ole E-hyväksyntää.
Valmistaja voi kyllä hakea työvaloonsa E-hyväksynnän,joka maksaa enemmän kuin hunajaa.Mutta kun sillä ei ole merkitystä..
Muistaakseni Unkarissa (en ole aivan varma,mutta joku itäblokin maa kumminkin)E13,hyväksyttäminen on halvin.Ja numero E kirjaimen perässä kertoo juuri tuon maan,jossa hyväksyntä on suoritettu.
Tuolla aiemmin kehuttiin kotimaisia Nordicin valoja.Se on todella hyvä toi kaksoispoltinvalo N 300.Eikä hinta kauheen suolanen ole,ovh n. 35€.Nordicin xenon työvalo oli ovh 517€..
***Feel the power of...NIVA***
http://www.adita.fi/docimages/Ty%F6valo-2.jpg
Mulla on pari tollasta ja ainakin valotehoa on riittävästi
http://koti.mbnet.fi/sami_pek/mesenet/add_lol.gif
Meitsin kulkineessa onm vielä toistaseksi alkup. pakkivalot (kaikki tietää millainen on patrolin pakkivalo), ja tuossa hyllyssä on uuvenkarheat sumarit. saako nuo sumarit asentaa pakkivaloiksi??
En ole löytänyt mistään mitään kieltoa...
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/battis-sivupersoona.jpg
Tossa tuli just uusin Traktorimiehen uutiset (heh) markkina lehti. Siinä kauppasivat työvaloja hintaan 4,90e..
Muista : "Sinä ET ole supermies"
onko tietoa mistä saa niitä a-lansseissa olevia upotettuja työvaloja
Caravaanari Land Rover
http://personal.inet.fi/koti/hietsu
http://cros4wd.com/
Laitoin tänään 6 kpl Boschin työvaloja Volvoon katolle 4 eteen ja 2 taakse .
Lisäpitkiksi laitoin 2 kpl Bignikkejä katolle . Siis 24 Volttisia .
Nyt syyspimeällä en ainakaan ollut tyytyväinen työvalojen valotehoon .
Lisäpitkät tosi hyvät vaikka olivat käytetyt .
Taidan huomenna hakea Nordikin soikeat tuplavalot jos kerran niin hyviä olivat .
Lisätään rivistöön eiköhän ala näkyä sen jälkeen
Kirkaslasiset soikeat lisäkauko valotkin on jostain syystä älyttömän
kirkkaita . Onhan se kai valotehon hukkaamista jos lasi sumennetaan pistekuviolla ???
Onko jollain tietoa moottoriohjatuista hakuvaloista vois olla kiva leikkikalu ...
Tv Finvalp
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Upataas tätä juttua vähän.
E-hyväksyntähän vaaditaan tieliikenteessä käytetyissä valoissa.Työvaloja ei käytetä yleisesti tieliikenteessä,siksi niissä ei ole E-hyväksyntää.
Valmistaja voi kyllä hakea työvaloonsa E-hyväksynnän,joka maksaa enemmän kuin hunajaa.Mutta kun sillä ei ole merkitystä..
Muistaakseni Unkarissa (en ole aivan varma,mutta joku itäblokin maa kumminkin)E13,hyväksyttäminen on halvin.Ja numero E kirjaimen perässä kertoo juuri tuon maan,jossa hyväksyntä on suoritettu.
Tuolla aiemmin kehuttiin kotimaisia Nordicin valoja.Se on todella hyvä toi kaksoispoltinvalo N 300.Eikä hinta kauheen suolanen ole,ovh n. 35€.Nordicin xenon työvalo oli ovh 517€..
***Feel the power of...NIVA***
Ja me ei sillä "eellä" tehä mittään koska poijaat muistakaa että teilä on työvalot ko vain että suuntaa katsastuksen ajaksi niitä inssiä silmään ni ei mitään hätää. Se ja sama jos Nalle teät sauttaa niin älkää ottako pahala(cagot tai huomautud) mutta eetä ei tarvi jos taakkepäin valot.Valoistako,ni ei käsitä mikniin paljon sivule ja taakse, 1xNordic/pienin malli niin näyttää varmasti sen mitä taakse/sivulle mennään? Siinä mainos on mutta takuuvalo jos vain hehu kestää JK.Hehuja on monenlaisia..
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Onko jollain tietoa moottoriohjatuista hakuvaloista vois olla kiva leikkikalu ...
Tv Finvalp
Kivalta sellaset näyttää ja ainakin tuolta http://www.deben.com niitä saa
http://koti.mbnet.fi/sami_pek/mesenet/add_lol.gif
Mitenkähän sitten tuo peruutusvalon laita, itellä ei nyt uusien takavalojen kanssa oo vielä peruutusvaloa vaan laitan ne katonkulmaan ja menee siis automaattisesti päälle kun kytkee pakille.
Tarviskohan noitten olla E-hyväksytyt kun ne kumminkin on ns. auton kiinteet valot??
VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Peruutusvalojen max korkeus 120cm ja kaikkien pitää olla e-hyväksyttyjä. (muistaakseni)
**************
Jussi ja Suzuki
Rausku4x4
10.12.2007, 21:01
Ootteko kokeilleet noita kaksiosaisia työvaloja missä on 2x h3. Että ovatko ne erityisen hyviä? Eli kannataako ostaa vai jättää takaisin kaupan hyllyyn?
Onko maasturiin laillista laittaa katolle pari työvaloa näyttämään sivuille?
Ajoneuvoluokka M1/Henkilöauto. Pitää tietysti olla oma katkaisin valolla?
Käsitin että on tämän mukaan kohdasta 5.1: http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_v alaisinvaatimuksia.pdf
http://www.lightsout.fi/tuotteet.html?id=1/
Mulla noi 70w auton keulassa ja on aika mahtavat. Nyt pitkät vastaavat E1 hyväksyttyinä ja referenssi 20...muistaakseni.
Tossa testipätkää. Linkki testivideoon (https://m.youtube.com/watch?v=_UP_YkOtt2c)
Peruutusvalojen max korkeus 120cm ja kaikkien pitää olla e-hyväksyttyjä. (muistaakseni)
**************
Jussi ja Suzuki
Siitä on ainakin monesti ollut puhetta, että jos on työvalot kytketty syttymään pakkivalojen kanssa, niin silloin niiden työvalojen pitää olla e-hyväksytyt.
jos ne tarpeeseen tulee ja katsuri niistä mussuttaa ni vaihda konttoria :)