View Full Version : arp:n pultit?
voiko arp:n pultit panna vanhat takas tuonne nissanin veiveihin?ovat 1 kerran kirityt...toinen vaihtoehto on uudet nissanin merkkipultit.
voiko arp:n pultit panna vanhat takas tuonne nissanin veiveihin?ovat 1 kerran kirityt...toinen vaihtoehto on uudet nissanin merkkipultit.
Lappeenrannassa paikallisella Nisukkapajalla tarjosivat hyllystä ARP pultteja kun kyselin vaihtoehtoja ennen laakerirempan tekemistä joku aika sitten. Tilasin kuitenkin pultit ja laakerit Racers Placen kautta hinnan takia. Nissanin alkuperäiset viruneet pultit nähneenä luottaisi noihin käytettyihin ARPeihin.
hpotteri
30.10.2011, 22:21
voiko arp:n pultit panna vanhat takas tuonne nissanin veiveihin?ovat 1 kerran kirityt...toinen vaihtoehto on uudet nissanin merkkipultit.
Antaako arp.n manuska jonku loppu momentin niille vai pitääkö vääntää asteita?
Jos on vaan momenttiin niin sillon voi huoletta laittaa takas kun ei oo venyvät pultit.
Ohje kulmakiristyksestä ei mitenkään välttämättä tarkoita että ruuvi on suunniteltu venymään plastisesti eli pysyvästi. Suorittamalla ruuvin loppukiristys kulman eikä momentin mukaan vähennetään kitkan vaihtelun vaikutusta ruuvin esikiristysvoimaan. Sitä siis harrastetaan myös "normaaleissa" elastisiksi tarkoitetuissa ruuviliitoksissa, joissa ruuveihin ei ole tarkoitus tulla pysyvää venymää.
Eli kiristysohjeen antaminen asteina ei välttämättä tarkoita että kyseessä olisi kertakäyttöinen ns. "venymäruuvi".
Kyyninen disclaimer:
Tämä kommentti perustuu tietoon yleisestä koneenrakennuksesta ja kierteen mekaniikasta. Autopuolella asiat perustetaan yleensä uskomuksiin ja markkinointihypeen, joihin en ota kantaa.
hpotteri
01.11.2011, 20:15
Ohje kulmakiristyksestä ei mitenkään välttämättä tarkoita että ruuvi on suunniteltu venymään plastisesti eli pysyvästi. Suorittamalla ruuvin loppukiristys kulman eikä momentin mukaan vähennetään kitkan vaihtelun vaikutusta ruuvin esikiristysvoimaan. Sitä siis harrastetaan myös "normaaleissa" elastisiksi tarkoitetuissa ruuviliitoksissa, joissa ruuveihin ei ole tarkoitus tulla pysyvää venymää.
Eli kiristysohjeen antaminen asteina ei välttämättä tarkoita että kyseessä olisi kertakäyttöinen ns. "venymäruuvi".
Kyyninen disclaimer:
Tämä kommentti perustuu tietoon yleisestä koneenrakennuksesta ja kierteen mekaniikasta. Autopuolella asiat perustetaan yleensä uskomuksiin ja markkinointihypeen, joihin en ota kantaa.
No mitä joutunu noita auton pultteja momenttii vetelee niin Lähes poikkeuksetta kulmaan vedettävät pultit on "kertakäyttösiä" valmistajan ohjeiden mukaan.
Juu voitelu vaikuttaa tietty pultin vetoon eri momentilla. siks arp taitaa ilmottaa eri momentit arp moly mäskin kanssa kun moottoriöljyllä vedettäessä.
Ootsä kuitenkin samaa mieltä että momenttiin vedettävä ruuvi ei voi olla kertis?
hpotteri
01.11.2011, 20:30
http://arp-bolts.com/instructions/202-6005.pdf
Tuskin kukaan mihinkään sunnyy laittaa arp pulttia eli kai se on joku 200 nisukka.
No mitä joutunu noita auton pultteja momenttii vetelee niin Lähes poikkeuksetta kulmaan vedettävät pultit on "kertakäyttösiä" valmistajan ohjeiden mukaan.
...
Ootsä kuitenkin samaa mieltä että momenttiin vedettävä ruuvi ei voi olla kertis?
No molemmissa tapauksissahan valmistaja voi varmistella selustaansa (ja lisätä ruuvien myyntiä) kieltämällä uudelleen käytön. Ja usein varmasti niin tekeekin. Eli kulmakiristys- ja kertakäyttöohjeistuksesta ei voi varmasti päätellä, onko kyseessä oikeasti plastiselle alueelle vedettävä ruuvi. Pitäisi mitata ruuvin pituus ennen ja jälkeen. Mutta tottakai varma on varmaa eikä kannata kikkailla jos on kriittinen paikka kyseessä.
Siitä olen samaa mieltä että momenttiin kiristettävä ruuvi ei voi olla pysyvästi venyväksi tarkoitettu. Ruuvin myötäessä momentti laskee, tai ei ainakaan järkevästi nouse, joten ei sitä voi käyttää kiristyksen mittarina. Voihan ne silti ihan piruuttaan käskeä vaihtamaan.
varmin tapa on vetää pultit kiinni alku ja loppupituusmitalla kuten suurin osa hipo valmistajista kiristyksen ilmoittaa nykyään.