View Full Version : oltzin räpellykset HJ oli pakko ostaa
tänään sain tuon homman viimein alulle kun sitä reilu vuoden suunnitteli :D
eli takarungon korjaus. reilu vuosi sitten meni takimmainen poikittais palkki vähän solmuun kun "ankkuri" vähä tarras ojan ylityksessä. sen jälkeen ei oo kärriä uskaltanu vetää. ja koko taka runko oli paikattu jo nelisen kertaa aikaisempien omistajien toimesta.
kuvat on kivoja ni laitetaan muutamat lähtökohdasta ja tän päivän aikaansaannoksesta.
yllätyin kuinka helposti sain tuon mutkan tehtyä runkoon. kyljet auki ja vinkoilla putki kiinni lavaan. sitten efferi toiseen päähän ja vivusta kääntö. johan tuli nätti mutka :)
huomenna hitsaa jo tehdyt palat aukkoihin. sitten pitäs ihmetellä mistä tekis uuden jousen korvan ja kallistuksen vakaajan kiinnikkeen..
Tuohan oli hieno idea, tuo nosturin käyttö!
onko missää juttua lisä jousesta taakse? eli laitettas vaan yks jousi keskelle akselia? kun nyt on molemmin puolin ja on tosi hirvee ajettava ja joustoa ei oo juuri yhtään.
tosiaan piti runkoon hitsata kaks paikkaa. toinen oikealle ja toine vasemmalle.
nyt alkais tää vasen paikka olee valmis hitsattavaks :D
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3329523.jpg
kettu mä osasin lisätä kuvan teksiin :D
ihan jees idea,mut itse laiskana tein sen rungon vaan suoraan vanhan jatkona kun korin korotus kerran oli,niinku sullakin näyttäis olevan joku 50mm
Heikki L
01.11.2011, 19:16
Siistiltä näyttää kyllä.
Jossain vanhan palstan arkistoissa tais olla jotain juttua tosta keskijousesta. JF sitä muistaakseni ainakin kokeili.
Itelläkin sellanen oli ex hj:ssä kantamassa kuormaa soa:lta.
Jousti hyvin ulos mutta olis saanu olla jäykempi ja soan sisäänjoustot oli mulla liian pienet.
Autosta tuli niin korkee ja sisään joustot joutu suorien jousien takia rajoittaa et ei mee poikki.
Siistiltä näyttää kyllä.
Jossain vanhan palstan arkistoissa tais olla jotain juttua tosta keskijousesta. JF sitä muistaakseni ainakin kokeili.
Itelläkin sellanen oli ex hj:ssä kantamassa kuormaa soa:lta.
Jousti hyvin ulos mutta olis saanu olla jäykempi ja soan sisäänjoustot oli mulla liian pienet.
Autosta tuli niin korkee ja sisään joustot joutu suorien jousien takia rajoittaa et ei mee poikki.
joo hitto ku sais joltain tietoa. ainaski että minkä vehkeen jousella kokeilis? mitäs ne leimalla tuosta sanovat?
Heikki L
01.11.2011, 20:54
Mulla oli joku ranskan pullan jousi, en edes tiedä mistä rellusta oli:)
Leimalla ne joka vuosi sitä ihmetteli, jaksoin vaan selitttää miks sen olin siihen tällänny.
Oli ihan sen rellun jousikupitkin hitsattu sinne. JOskus bilian romulavalta pelastettu, inventaarion jälkeen;)
Vähän raskaampaa jousta lähtisin ehkä kokeileen jos vielä tekisin, joku 1kpl G mersun tai hdj:n jousia..
Mulla oli joku ranskan pullan jousi, en edes tiedä mistä rellusta oli:)
Leimalla ne joka vuosi sitä ihmetteli, jaksoin vaan selitttää miks sen olin siihen tällänny.
Oli ihan sen rellun jousikupitkin hitsattu sinne. JOskus bilian romulavalta pelastettu, inventaarion jälkeen;)
Vähän raskaampaa jousta lähtisin ehkä kokeileen jos vielä tekisin, joku 1kpl G mersun tai hdj:n jousia..
tuos 123 mersun etupään jousi. se on aika jäykkää kamaa. helppohan sitä jousta on sinne sitte vaihdella..
Joskus joku kirjotti että yksi jousi keskellä rupeis ulosjoustossa ja kallistuessa kallistaan autoa normaalia enemmän.
Itsellä ei mitään tietoo kun omassa on kaksi löysää kierrejousta jonkun vanhan golffin takajousia ja on ihan hyvä ajaa.
Joskus joku kirjotti että yksi jousi keskellä rupeis ulosjoustossa ja kallistuessa kallistaan autoa normaalia enemmän.
Itsellä ei mitään tietoo kun omassa on kaksi löysää kierrejousta jonkun vanhan golffin takajousia ja on ihan hyvä ajaa.
muoli kans jouset molemmin puolin ja oli kyllä melkosen hirvee ajettava. kait se johtuu siitä jos ne lisä jouset on liian jäykät. oli hirmunen kivireki.
helppohan se on kokeilla yhtä jousta ja palata sitten entiseen jos ei oo hyvä.
tästä kun ei ole tarkoitus mitään himo offroadi tehdä. lähinnä vaan näyttävyyden ja rahan säästön takia laitetaan lisäjouset. muutenhan laittaisin korosarjan mutta kun on uutena niin arvokas ja käytettynä melko harvassa.
nyt on takana hyvät lehtijouset lisäjousien kanssa kun ovat hieman jo mutkalla ylös päin :D
Heikki L
03.11.2011, 21:11
Toi yykaakoon jousi ei kyllä välttämättä ole ihan passeli tohon, se taitaa olla yverijäykkä.
Sen alustan vipurakenteen takia.
Mulla olis G.Mersun takaset ylimääräsenä. niistä toinen vois olla aika passeli.
Kulkeutuskin sinne samalla kun bussia tulis kattoon. kunhan saan noita paskoja alta pois.
homma eteni
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3335495.jpg
koitin teräsharja laikalla ruosteita pois.. eihän se muuta kun kiillota sen pinnan. nyt pitäs löytää joku hiekkapuhaltaja.
sitten sais asentaa ton autoon. sen jälkee kallistuksen vajaakat vielä ja vetokoukku.
no nyt ois runko puhallettuna ja rost stoppi päällä. joku päivä jos sais ton auton alle ja heftattua kiinnikkin oikein..
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3342880.jpg
mitkäs noista tankkiin menevistä 10 letkusta voi jättää pois?
onko hj saanut puuttuvan rungon palan takasin..:confused:
Nuhapumppu
18.11.2011, 14:07
Vitsi ku itsekkin kehtais tehdä nuin tuon rungon mutta kun ei. No eipä tuo pajero kyllä olekkaan niin kauaa enää kilvissä etteikö nuo nykyiset paikkaukset kestäis sen aikaa. Mutta hienoa jälkeä täytyy nostaa ihan hattua.:)
ei oo vielä saanu runkoa takas kun menin prkl repimään ruosteista liimamassaa siitä täyttö putken vierestä.. siitähän se souvi alko! joku oli viimiset kerrat ihan ite korjannu pop niiteillä ja liima massalla koko sen kulman :mad: sitä on nyt sitten korjailtu tässä aina ku on kerenny. viitisen tuntia.
vittu ku joku urpo ei voi kerralla tehdä kuntoon vaan tollasia vitun kitti viritelmiä!
siinä samassa tuli helma palkki myös siihen taka kulmaan. helpotti melkoisesti korjailuja. ja on se vaan niin paljon helpompi tehdä kun ottaa tankin ja putket pois edestä.
nyt olis vielä yks paikka kontin lattiaan ja putkien takas laitto niin pääsee laittaa tankin paikoilleen ja sen jälkeen on takarungon vuoro.
sitten pitäs tois puolelle laittaa vielä helmapalkki.
kyllä se siitä hiljaksii etenee.. :D
tämmöne paljastu siitä kulmasta :mad:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349494.jpg
siitä sitte lähettii korjaa ja vielä on kesken.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349493.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349492.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349491.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349490.jpg
olikos niin että takaata vois nyppää kallistuksen vakaajan kokonaa poies? ettei haittaa leimalla.
nyt ois auto pyörillään. vielä pitäis vetää kotelosuojat ja massata yli kaikki paikat. niin ja kuskin puolelle pitäs palkki helma hitsata taka kulmaan.
Kyllähän se vakaaja pitäs leimalla olla. Riippu tietty katsurista et huomaako jos uupuu:D
Kyllähän se vakaaja pitäs leimalla olla. Riippu tietty katsurista et huomaako jos uupuu:D
juu u. no mistähä vehkeestä sais koiran luut jotka ois samantapaiset ku ne hjiin takaset?? jotakin 10cm pitkät ja lenkki päät 8mm reiällä.
Corolla AE 80 vm.84-87 taka. Kumipusla on samalla toyotan varaosanumerolla.
Toi corollan ei nyt sitten ole lenkillä molemmasta päästä,kun aloin muistelee... se on u toisesta päästä kun hj:n ja toinen on pultti.Mut saa niistä kyllä tehtyä...
piru ku ois joku tiedos mis olis molemmat lenkki päillä. sitä tankoa sais jatkettua tai lyhennettyä sopivaks kyl. vageis ois mut se on miltei U:n muotoinen ja alumiinia ja sika kalliita.
ei oo vielä löytyny koiran luita.
liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.
tilasin uudet hankookin 33" 620e asennettuna :)
sopiiko uudempi koelauta vanhemman tillale suoraan? johdot ja nappulat?
liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.
No ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
No ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
eikö? kun on paskat jouset takana ja kallistuksen vakaaja kireesti kiinni ni kait se vähän vetää persettä alas päin? en muutakaan keksi miks auto ois nyt korkeempi ku ennen remonttia :D
Nuhapumppu
30.11.2011, 10:58
eikö? kun on paskat jouset takana ja kallistuksen vakaaja kireesti kiinni ni kait se vähän vetää persettä alas päin? en muutakaan keksi miks auto ois nyt korkeempi ku ennen remonttia :D
Vakaajan tarkoitus on vastustaa vain toisen puolen renkaan pystysuoraa liikettä, eli kallistelua. Esim estää kallistelua mutkissa ja maastossa,siksi nuo heitetäänkin pois heti kun vain mahdollista. Ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. Ettei olisi perse siksi korkeammalla kun runko on nyt kunnossa eikä anna myöten?
PERSKUTTA
01.12.2011, 09:09
ei oo vielä löytyny koiran luita.
liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.
tilasin uudet hankookin 33" 620e asennettuna :)
sopiiko uudempi koelauta vanhemman tillale suoraan? johdot ja nappulat?
Ei mene suoraan. Helppoja sähkötöitä tiedossa. Lisäksi kuskin puoleinen sekä keskimmäinen lämppärin loppuputki pitää vaihtaa uudempaan. Mulla on uudempi yläosa vanhassa alaosassa. Sekin onnistu pienellä sovittamisella.
Ei mene suoraan. Helppoja sähkötöitä tiedossa. Lisäksi kuskin puoleinen sekä keskimmäinen lämppärin loppuputki pitää vaihtaa uudempaan. Mulla on uudempi yläosa vanhassa alaosassa. Sekin onnistu pienellä sovittamisella.
eli minkälaisia sähköjuttuja tuo tarkottaa??
PERSKUTTA
01.12.2011, 17:35
Nyppäs en sanokkaan mittään kun sulla onkin HJ61 ja mullahan on HJ60 jolloin ero on eli liittimessä joka tulee sinne voltti/polttoaine/lämpö/öljynpaine.mittarin taakse. Äs juu sii
http://www.netikka.net/mehtalat/NetikkaKotisivuPalvelu/images/imagesdb/kytkenta_hj60_j.jpg
Pikkuveljen kans tuota pähkäältiin viimekesänä ja pikkuvelihän sen sen sitte ratkaasi mutta sehän onki insinörtti. Näin toimii kaikki oikeen HJ60:sessä.
eikö kukaan oo vaihtanu 61->61:n koetaulua? tietäs nyt mitä kaikkea tarvii ottaa tuosta raadosta kun se kohta lähtee. ja sopiiko nappuloiden ja mittarien johdot suoraan.
tämmöne tästä nyt sitte tuli :)
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3371034.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3371035.jpg
toiselle puolelle pitäis vielä palkki helma hitsata.
mistä vehkeestä sais kallistuksen vakaaja kumit eteen? ihan vaan sellaset rinkulat 10mm reiällä.
Motonetissä muistaakseni oli tuohon etuvakaajaan käypäsiä kumi tollukoita. Ne oli semmosia aivan yleismallia.
Motonetissä muistaakseni oli tuohon etuvakaajaan käypäsiä kumi tollukoita. Ne oli semmosia aivan yleismallia.
eipä löytäny vantaan motonetin myyjä.. ehkä pitäs vaa hakee etolasta jotain kummia ja poraa ite reikä.
lohjan motonetistä löyty jonkulaiset gummit etu vakaajaan.
takajousia aloin vaihtaa. josta muistuki mieleen ku muutama vuosi sitten ekaa kertaa vaihdoin toisee hjiihin niin niitä alkuperäisiä jousiahan kun alkaa irrottaa ehjänä niin siinä saa menemään yhden päivän per jousi. rälläkässä nätisti menee alle tunnissa :D
jousen vaihto aika:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3377590.jpg
neet vanhat kumit saa jopa ehjänä irti kivasti 6mm pitkällä poran terällä. terän vaan lykkää sen huulen alta väliin ja taittaa reiän suuntaisesti. sitten kone pyörimään niin jostain syystä terä alkaa kiertämään kumin ulko reunaa ja kaivaa kumin ehjänä pois reiästään :D tämä siin sen jälkeen kun pultti on hakattu pois reiästä.
noh nyt pitäs sitten jostain taikoo takajousen etu päähän uus pultti tai pelkkä se holkki johon tekee 18mm reiän pultille.
Offivarusteelta löytyy rasvattavana näköjään 32 egee kappale.
Sinne ei kyllä kannata sätöstellä mitään ellei meinaa laittaa autoa neekereille kiertoon. Ja se on muistaakseni 19 mm se jousen tappi ja päässä 14 mm kierre. jos sitä tarkoitit.
Offivarusteelta löytyy rasvattavana näköjään 32 egee kappale.
Sinne ei kyllä kannata sätöstellä mitään ellei meinaa laittaa autoa neekereille kiertoon. Ja se on muistaakseni 19 mm se jousen tappi ja päässä 14 mm kierre. jos sitä tarkoitit.
niinhän niitä on siellä. on vaan aika suolasen hintasia! taaksekki maksais vaan pari sataa.. se on 18mm. satuin jo saamaan ehjät ne takapään etuset.. nyt täytyy lähtee kasailee.
jouset vaihdettu taakse :) ja nyt on leidillä perse pystyssä :D
etu jouset makaa kumeja vasten..
vielä pitäis hitsata kuskin taka kulma ja etu vakaaja puslittaa ni pääsis leiman hakee. onhan tässä toista viikkoa aikaa.
perkele päätin että käyn huomenna katsastaa hjiin! nyt on etu vakaaja laitettu ja iskarit vaihdettu.
katsastus tarkastuksessa huomasin ettei töötti toimi. vika löyty ratti akselista. ei oo töötin paino kehyksessä maita kun on rattil lukko pois päältä, mutta heti ku ottaa avaimet käteen ja kääntää ratti lukon päälle ni tulee maat :confused:
ei jaksa mitään nappi viritelmiä laittaa. muutenkin etu kumit tulee kaaresta yli kolmisen senttiä. eli tuurilla lähdetään hakemaan leimaa. jos nyt edes ajoaikaa sais ni sais joulu ajot ajettua ja syötöt nostettua takas järki tasolle. ei jaksa nyt oikee vetää edes nelosella pikku mäessä.. :D
nonii tuli vähä hitsattua pahimmat reiät umpee. korjattua töötti. vika oli siinä ku ratin irrottaa ni sellanen kupari tappi oli kulunu niin ettei ottanu kiinni ratin kupari rinkulaan. ratin rinkulaa ku hiukka taivutti ulommas ni jo alko rokkaa :)
valojen korkeudet tuli säädettyy. rekkari valot korjattua. sumuvalo piti asentaa muttei pistokkeeseen saanu tulemaan virtoja ni otin sitten sumuvalo nappulan irti :D paha testata :D
leima tuli! sumuvalon laitoin vielä aamulla kuntoon. mutta se on pakollinen vasta -93 alkaen ja ois pitäny olla vasemmalla puolella :D
pari reikää se löys rungosta takajousien etu kiinnityksen kohdilta.
nyt pitäs sitte syöttöä saada pirusti lisää. 2.02 oli päästöt.
wuuuuuuuuhhhuuuuuuuuu ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta! no ei vaineskaan hjiin kohdalla..
mutta nyt alko hjii menee. vähä yli kierroksen ahdon alaista auki. nyt pers tuntumalla vois ollakki se 140hv. ja tähän verrattuna hyvä jos ennen oli edes 100hv. ennen ei ollu oikein yhtään vetoja. nyt jauhaa tyhjää ja väntää nii pirusti heti 1200rpm jälkeen. :) mustaa ei tuu oikee yhtään.
on se vaan pienestä kiinni!
kiva se on jutella itsensä kanssa :D
noh kuitennii tänää tuli laitettua lisä jousi taakse.
paikallisella tuning firmal oli nurkas ylimääräisiä jousia. uusia siis :)
alas tuli tälläne ja yläpäähän pelkkä putki kun jousi menee suoraa runkoa vasten.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387470.jpg
jousi ilman kuormaa
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387471.jpg
ja kuorman kanssa
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387472.jpg
nyt jää perse vaateriin. pitäs olla hiukan jäykempi jousi ettei menis noin lyttyyn ja perse myös pysyis ylempänä kuorman kanssa. nyt siis auto tyhjä..
noh nyt on helppoo ku ei tarvii ku vaihtaa vaan jousta. vaikuttas ainaki iha fiksulta ratkasulta tuo yks jousi keskellä kahden sijaan. eteen onko sitte vähä hankalampi yhtä laittaa :D
hetken tuumailtuani koetaulun vaihtoa tulin toisiin aatoksiin.. ähh hirmu homma ei jaksa alkaa. joten laitoin uudesta kahvan vanhaan ja asensin lällärin.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393678.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393679.jpg
ja sitten yhtennä päivänä kävi näin:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393680.jpg
:D kulki ku ajokoira. oli pettäny se pelti joka on jousen ja akselin välissä. johon jousen tappi pitäis mennä..
nyt on aura teon alla! scanian telinostajasta laitetaan hydrauliikka.
kiva se on jutella itsensä kanssa :D
Älä huoli, hyvin kuvitettu tarina tuo ainakin seuraajia.
Miltä tuo jousi tuntuu?
Älä huoli, hyvin kuvitettu tarina tuo ainakin seuraajia.
Miltä tuo jousi tuntuu?
nii joo se jousiki. se on nyt helvetin hyvä! siis ajaa mutta ite jousi on hiukka liian hento ku on liian kasassa.
tai oli hyvä ajaa :D kuoppasella hiekka tiellä jotaki 60 monttuje yli ajaessa kun toinen vaihtoehto ois ollu kävely vauhti niin jousien yläpuu tuli ales ja nyt auto on ku pomppulinna :D seki pitäs korjata..
Mukavan näköistä puuhastelua, yks juttu pisti silmään tossa lällärin asennuksessa, että äänet voi jäädä hieman pimentoon kun se integroitu la:n kajari on tuolla kojetaulun sisässä, vai onko sulla ulkoinen la:n kajari? sellainen toki kannattaa muutenkin laittaa, kuuluu vastapuolen puhe paremmin.
Heikki L
09.01.2012, 22:59
Miehän sanoin että se mersun jousi vois olla parempi tuossa;)
Mukavan näköistä puuhastelua, yks juttu pisti silmään tossa lällärin asennuksessa, että äänet voi jäädä hieman pimentoon kun se integroitu la:n kajari on tuolla kojetaulun sisässä, vai onko sulla ulkoinen la:n kajari? sellainen toki kannattaa muutenkin laittaa, kuuluu vastapuolen puhe paremmin.
lälläri alla on n.10mm rako. kyl kuuluu iha ok.
Miehän sanoin että se mersun jousi vois olla parempi tuossa;)
joo mut se ei ois ollu punane :D
Raakakone
11.01.2012, 10:39
Hmm.. lisäjousi keskellä akselia? Niin, no mikäs siinä.. itsellä on perinteisesti "pohjaanlyöntikumien" paikalla. Eli akselin päissä.. Niin joo tuo onkin vähän hankalampi pistää samallalailla eteen :D.
Nuhapumppu
11.01.2012, 11:04
Hmm.. lisäjousi keskellä akselia? Niin, no mikäs siinä.. itsellä on perinteisesti "pohjaanlyöntikumien" paikalla. Eli akselin päissä.. Niin joo tuo onkin vähän hankalampi pistää samallalailla eteen :D.
Tuo ei rajoita niin paljoa sisäänjoustoa kuin akselin päässä olevat,toki tuo taas saattaa tuoda sijaintinsa takia kaatumaherkkyyttä. Mutta käsitykseni mukaan kummassakun omat hyvät ja huonot puolensa.
aikaansaannoksia: :D eteen aurinkolippa ja äärivalot
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397879.jpg
ja aina kun on kerenny on väännetty auraa keulille!
runkoon kiinnikkeet
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397880.jpg
auran runko auton päähän
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397881.jpg
itse aura
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397882.jpg
runko paikassaan
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397885.jpg
ja aura jatkona
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397886.jpg
aura nurin
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397887.jpg
kertokaahan mielipiteitä! ja on sitten vielä kesken. puuttuu aurakepit kulmista, reikä terä, jousi systeemi kipistä ja hydrauliikka..
iskarit ku lähti miltei itseksee irti ni saivat uuden kiinnitys palkin joka kestää taas hetken :)
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3404287.jpg
Ootko hitsannut varmasti kunnolla sen palkin kiinni? Nämä iskarit kun laitat kiinni, niin saa olla hyvä kiinnitys, on sen verran "potkua" niissä!
T: Ari
Ootko hitsannut varmasti kunnolla sen palkin kiinni? Nämä iskarit kun laitat kiinni, niin saa olla hyvä kiinnitys, on sen verran "potkua" niissä!
T: Ari
hah :D on kiinni ja pysyy!
pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??
Tourinki
20.01.2012, 19:22
pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??
Kyllä sitä aina sattuu, ite vetäsin puukkosahalla polttoainelinjat poikki kun sahasin sitä poikkipalkkia irti mihin tulee takajarrujen kuormaventtiili kiinni. Ei oo hojoa tarvinnu enää omin voimin siirrellä :D
Kyllä sitä aina sattuu, ite vetäsin puukkosahalla polttoainelinjat poikki kun sahasin sitä poikkipalkkia irti mihin tulee takajarrujen kuormaventtiili kiinni. Ei oo hojoa tarvinnu enää omin voimin siirrellä :D
ei sekää kaukana ollu mut onneks laitoin ne eka mustekalalla kauemmas..
mutta miten hävis kaikki jarrut? = hjiis 1-piiri jarrut?
pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??
Auto siinä asennossa, että kaikki nesteet säiliössä kulkeneet takajarrun putkiston kautta ulos? Silloin imaisee koko järjestelmä ilmat ja saa ilmata joka kulman!
Joskus itselle sattunut sama, kun olen jarruputkiremppaa tehnyt!
T: Ari
Taitaa johtua siitä jos se alb-venttiili(?) saa ilmaa, joutuu koko systeemin ilmaamaan ja ilmaamaan ja ilmaamaan ja... :mad:
auto on ollu suorassa mutta tiiä sitte. ladas oli ainaki kunnon 2 osanen neste säiliö..
täytyy hakee motonetistä sellane jatko kappale ja korjata putki.
aurassa on nyt molemmat jouset ja kulutus terä. toimii perkuleen hyvin! :)
vielä pitää tehä lukitus tanko kulma asentoon ja tuo scanian hydrauli hässäkkä rakentaa paikalleen.
Oisko paha rasti uusia koko putki ?
Murphyn lain mukaan se vuotaa heti jostain muualta.
Oisko paha rasti uusia koko putki ?
Murphyn lain mukaan se vuotaa heti jostain muualta.
kaks viikkoa sitte vaihdoin sen leimalle :mad: :D
Nuhapumppu
21.01.2012, 10:46
kaks viikkoa sitte vaihdoin sen leimalle :mad: :D
Ja jos katsuri huomaa niin joudut ensileimallekkin vaihtamaan,putkessa kun ei saa olla yhtään ylimääräistä liitosta,tai näin minulle katsuri sanoi kun kysyin asiasta. Ja olisko tuossa 1piiri jarrut kuten pajerossakin,eli yks putki poikki ja jarrut häviää samantien joka pyörältä. Itsellä moinen kävi pääsiäisenä mutta vääntelin putken tukkoon että pääsin pelkillä etujarruilla nilkuttamaan kotiin ja osien ostoon.
Ja jos katsuri huomaa niin joudut ensileimallekkin vaihtamaan,putkessa kun ei saa olla yhtään ylimääräistä liitosta,tai näin minulle katsuri sanoi kun kysyin asiasta. Ja olisko tuossa 1piiri jarrut kuten pajerossakin,eli yks putki poikki ja jarrut häviää samantien joka pyörältä. Itsellä moinen kävi pääsiäisenä mutta vääntelin putken tukkoon että pääsin pelkillä etujarruilla nilkuttamaan kotiin ja osien ostoon.
nii i. kaikki on niin katsurista kiinni. sitten vaihdetaan. ehtii vuodessa kyllä hyvin naamioitus uus osa putkessa..
aura ois maalia vaille valmis!
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405641.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405642.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405640.jpg
talvella uponnu subaru nostettiin tänään. 3kk oli pohjassa. ja se tuli sitten mulle.
tarkotus ois koittaa jos sen eka sais käymään ja sitten kattoa muut kuntoon.
onkohan mitään toivoakaan ja mitä kannattais ensimmäisenä tehdä?
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555781.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555782.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555783.jpg
Toi on semmonen rojekti et unohtaisin :D Siitä ei saa mitään toimimaan ikinä!
iskarit ku lähti miltei itseksee irti ni saivat uuden kiinnitys palkin joka kestää taas hetken :)
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3404287.jpg
ei kai tuo ole mitään huonekalu höpöputkea
ei kai tuo ole mitään huonekalu höpöputkea
ehei kunnei se kiillä maalaamattomalta osalta ;) 50x50x3mm
kaikki ruoste näytti että ois tullu vasta tänään kun sai happea. siis pultin päissä ym. lähti pyyhkäsemällä pois.
laskin koneesta öljyt pois. ekan minuutin tuli pelkkää vettä ja lopuks öljyt. sitten tulpat irti ja 4 silmään ja vähän työnteli edes takas ni lens vedet pytyistä.
sitten pyttyihin moottori öljyä pikkasen jokaseen.
nii ja koneesta tuli nelisen litraa öljyä. ei ollu päässy poies koneesta siis.
bensatankin korkin ku avas ni sihahti
miten muuten auton kanssa kannattas nyt toimia. antaa kuivua pari viikkoa auringossa ja ite kuivailla paineilmalla sähkö liitoksia?
vaiko hätäsesti äkkiä käyntiin koittamaan?
tikkukuski
26.05.2012, 21:06
ei akkua paikalleen ennenku on varmasti kuiva joka sähkövehje :)
ImacInnes
26.05.2012, 21:21
Itse en SUBARUA enään kunnostaisi.
Uponnutta venttä kunnostivat ja saivat jo koneenkin käyntiin, tyytyväisinä jättivät sitten yöksi akun latautumaan ja kaapelit olivat koneessa kiinni.
Kaikki paikat eivät olleetkaan kuivuneet vaan jostakin oli veden avulla oikarissa, vene ja halliki meinasi palaa, vaan onneksi palokunta kerkesi hätiin. Vene vain paloi entiseksi.
Eli vettä on joka paikassa todennäköisesti. Kävisin kaikki sähkölaitteet läpi ja tarkistaisn että ei ole vettä.
t. Ismo Ämmä
KoniJeep
26.05.2012, 22:13
Kylmiltään käyntiin!:eek:
Pitää elämäsä jotain jännitystä olla:D
Kylmiltään käyntiin!:eek:
Pitää elämäsä jotain jännitystä olla:D
juujuu ja penkinlämppärit päälle, ja ajoon :D
mielenkiinnolla tätä seurailen, miksei se vois siitä ruveta toimimaankin, vaan saattaa muutama sähkövika jossain kohti ilmestyä... muista kattoo sitten myös laatikon ja perien öljyt, jarrunesteet, kytkinnesteet ym liemet.. onks muuten autom. vai manuaali ?
Pariin paikkaan saa varmaan CRCtä suihkia. :D Minkähänlainen henki ecu-lootassa on? Mutta mielenkiintoinen projekti, kannattaa kokeilla kuinka käy.
Jos ei tule kalua, niin myy vanteet mulle.
KoniJeep
26.05.2012, 23:04
juujuu ja penkinlämppärit päälle, ja ajoon :D
:D:D:D
Eihän tuosta ole pakko yrittää tehdä luotettavaa perheautoa? Puoli luotettava jäärata lelu siitä tulis paljon helpommin.
Minkä ikäinen saparo?
Eikös tuolla subarulla vielä hevoskoppia vetele ihan täysiiä...
Ja muutenkin missä vaiheessa TÄLLÄ palstalla on ruvettu kastuneita sähköjä jännittämään???
tää on -96 ja mittaris vaan 200tkm. viikko ennen sukellusta katsastettu ni eihän täs voi olla mitää vikaa :D
manuaali loota. jostain syystä bensatankkiin ei ollu vesi päässy :)
tulpat menin hitto laittamaan roskiin ni ei voi vielä koittaa käymää :D
nii ja moottorinohjaus boxin kaivoin vielä illalla käteen ja pesin jarru cleenerillä ja sen jälkeen wurthin hapettumien poisto aineella. joka muuten haisee aivan samalta kun perus crc..
nii ja sai tällä katiskalla kalaakin :D
yks made pärskytteli ku oli jääny puskurin ja pohjapanssarin välii jumii. kutunsa oli laskenu laturin päälle :D
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555784.jpg
jos ei saa kuntoon ni lasketaan surutta katiska ens talvekski :D :D
Porvoon Hilma
27.05.2012, 08:52
= SCUBARU :D
:D:D:D
temmi_hoo
27.05.2012, 10:48
nii ja sai tällä katiskalla kalaakin :D
yks made pärskytteli ku oli jääny puskurin ja pohjapanssarin välii jumii. kutunsa oli laskenu laturin päälle :D
jos ei saa kuntoon ni lasketaan surutta katiska ens talvekski :D :D
Joo ei niitä rikkonaisia sähköjä sen ihmeemmin kannata jäädä pelkäämään. Lähtökohtasesti ihan kaikki on rikki poikki katki hapettunu ja oikosulussa. Sikspä akkua ei kannata pitää laitteessa ollenkaan eikä pöydälläolevaakaan jättää kytketyks sillon kunnei ite ole auton vieressä. Ei se sen ihmeempiä varotoimia vaadi.
Sitten joskus kun oot perannu kaikki mestat läpi ja purkanu turhat ja varmistanu paikallejääviksi tuomitut toimiviksi voi sen akunkin asentaa pysyvämmin. Ehkä monestakin syystä jonkin sortin pääkytkimen kanssa, kunnei ne niin hirveitä kuitenkaan maksa.
Vähän sama juttu siis kun nesteitten kanssa, oletuksella kaikki on pilaantunu ja vaihdettava tai ainakin about joka paikka pitää avata ja kurkata ja kertoo fisuille terkkuja.
Nii, onkos ne hapettunu kunnei oo ollu happea :confused: crctä ja wd40 joka paikkaan ja mylly tulille. Polttaa sitten jossain parkkiksella ton vaikka juhannuksena jossei pelaa.
Minkäs takia toi on järveen sit parkkeerattu?:rolleyes:
Porvoon Hilma
27.05.2012, 12:16
Joo ei niitä rikkonaisia sähköjä sen ihmeemmin kannata jäädä pelkäämään. Lähtökohtasesti ihan kaikki on rikki poikki katki hapettunu ja oikosulussa. Sikspä akkua ei kannata pitää laitteessa ollenkaan eikä pöydälläolevaakaan jättää kytketyks sillon kunnei ite ole auton vieressä. Ei se sen ihmeempiä varotoimia vaadi.
Sitten joskus kun oot perannu kaikki mestat läpi ja purkanu turhat ja varmistanu paikallejääviksi tuomitut toimiviksi voi sen akunkin asentaa pysyvämmin. Ehkä monestakin syystä jonkin sortin pääkytkimen kanssa, kunnei ne niin hirveitä kuitenkaan maksa.
Vähän sama juttu siis kun nesteitten kanssa, oletuksella kaikki on pilaantunu ja vaihdettava tai ainakin about joka paikka pitää avata ja kurkata ja kertoo fisuille terkkuja.
Akku puskee sähköä ja jos on hiukka suolaa vedessä niin kaikkialla jossa on plussa paljaana, alkaa syöpyminen. Järvessä tää on hidasta, mutta merellä syöpyy nopsaa, tästä on omia kokemuksia: 3 päivässä ionisoitui perämoottorin akkulatausliitin, ei jäänyt muuta kuin jotain oksidimömmöä.
Erotiikkakortit voi olla lievästi hapettuneita, mutta kun akusta loppuu puhti, niin loppuu syöpyminenkin. Kerro kun avaat noita sähköjä, että miltä näyttää.
nyt on joka perkeleen sähkö liitin avattu, kuivattu ja kontakti spray käsitelty. jotkut oli ihan normaali näkösiä ja jotkut hiukan valkeita jo. käsittelyn jälkeen täysin kirkkaita :)
Minkäs takia toi on järveen sit parkkeerattu?:rolleyes:
laiska kylän äijä meni viemään verkkoja järveen helmikuussa.. kehuskeli pari päivää ennen baarilla kuinka jo on paljon jäätä ja kestää..
eka uppos vaan keula ensimmäisestä hötö jäästä läpi. sitten perse kokonaan ja sen jälkee koko auto.
äijä ehti sammuttaa auton, kiskoo kolme koiraansa ulos ja kävellä hetken matkaa apua hakemaan kunnes sitten meniki koko auto läpi.
Aika paska säkä..:D jäihin tippuneita traktoreita olen kyllä nähnyt mut koskaan ei oo autoa tarvinnut naarata..:rolleyes: oliko syvälläkin?
Artzi_ip
27.05.2012, 14:53
ei tosta kannata olla niin huolissaan, kun se kerta on makeassa vedessä seisonut ton kolme kuukautta niin luultavasti ei ole mitään ongelmia muutako kuivaat jossain maalauskammiossa sen ja isket tulille.. kyllähän noita maastureitakin upotetaan jatkuvasti ja jos se vesi ois niin vaarallista niin eihän sinne kukaan menis. ja sitäpaitsi makeavesi ei käsittääkseni johda sähköä juuri ollenkaan toisinkuin suolainen vesi..
itsellä on sen verta kokemuksia että jokehen tai järvehen kun upottaa niin nou problem. mut kun mereen tipauttaa niin jo kolmessa tunnissa meni paskaksi, Startti,laturi,vinssit,flektit,sulakerasiat,kaapel it,ja akun navat.. :D
ei ollu ku jossai 3-4 metrissä.
ainuat sähkö vehkeet mitkä mietityttää on mittaristo ja lämmön säätö paneeli joka on kokonaan sähkönen.
Porvoon Hilma
27.05.2012, 17:19
laiska kylän äijä meni viemään verkkoja järveen helmikuussa.. kehuskeli pari päivää ennen baarilla kuinka jo on paljon jäätä ja kestää..
eka uppos vaan keula ensimmäisestä hötö jäästä läpi. sitten perse kokonaan ja sen jälkee koko auto.
äijä ehti sammuttaa auton, kiskoo kolme koiraansa ulos ja kävellä hetken matkaa apua hakemaan kunnes sitten meniki koko auto läpi.
Jos tosiaan ehti auton sammuttaa, niin sitten ei oo montaa syöpymiselle altista paikkaa, koska virta-avaimen nolla-asennossahan ei paljon virrat kulje nmittaristossa eikä paljon muuallakaan. Lisäksi useissa laatuautoissa liittimet on oikeastaan vedenpitäviä ja vanhemmissa vielä suojrasvat sisällä.
Mukava seurata tätä scubarun hengenpelastusta.:D
Tänään löin sähköt nippuun ja akun kiinni. virrat päälle ja bensa pumppu hurisi ja varoitus valot mittaristossa toimi. en kokeillut muutakun lasinpyyhkijöitä jotka toimi ok.
huomenna jos tyhjentäis tankin ja lisäis uudet kakut ni vois koittaa käymään :D
Miksei se nyt lähtis? upotellaahan noita offipelejäkii jatkuvast ja hyvinhän nekii tuntuu toimivan... ei se makea vesi oo vaarallista..:D:D
Tosin akkua en ehkä kiinni jättäis jos yöks talliin sen hylkäisin..:rolleyes:
Miksei se nyt lähtis? upotellaahan noita offipelejäkii jatkuvast ja hyvinhän nekii tuntuu toimivan... ei se makea vesi oo vaarallista..:D:D
Tosin akkua en ehkä kiinni jättäis jos yöks talliin sen hylkäisin..:rolleyes:
juu ei oo edes akkua autossa enää.
otan aina akun kengän irti jos auto jää yksin talliin. oli se sitte iha uus tai vanha lousku.
kerran näin kun traktori ajettiin ulos tallista yön seisomisen jälkeen. samalla kärys kaikki sähkö johdot ja tuli kiire kytkeä akku irti. ois voinu palaa koko vehe talliin.
tuomaritulee
30.05.2012, 18:33
eiku vakuutuskauppiaalta parasta kaskoa hakemaan. Saa vielä enemmän rahaa autosta, kun on maksanu! :) Samalla maksaavat pienen osan siitä mitä talliin meni, kun se palaa samalla :D
tänää tyhjennettii tankki. oli siellä 70% vettä.. mutta vaan 15 litraa tavaraa.
uutta kakkua tankkiin ja laakista käymään! :D :D :D
sehän rokkaa!!!!!!!!
laiska kylän äijä meni viemään verkkoja järveen helmikuussa.. kehuskeli pari päivää ennen baarilla kuinka jo on paljon jäätä ja kestää..
eka uppos vaan keula ensimmäisestä hötö jäästä läpi. sitten perse kokonaan ja sen jälkee koko auto.
äijä ehti sammuttaa auton, kiskoo kolme koiraansa ulos ja kävellä hetken matkaa apua hakemaan kunnes sitten meniki koko auto läpi.
tänää tyhjennettii tankki. oli siellä 70% vettä.. mutta vaan 15 litraa tavaraa.
uutta kakkua tankkiin ja laakista käymään!
sehän rokkaa!!!!!!!!
Ja pihikin vielä.:D:D:D
Vaikka tommosella ei ..tuakaan tekisi niin aina tuon kaltainen onnistunut elvytys aiheuttaa suunnatonta onnistumisen riemua,jotain semmosta mitä esim. naisille on turhaa edes yrittää selittää....Asiaa.
Porvoon Hilma
30.05.2012, 22:10
tänää tyhjennettii tankki. oli siellä 70% vettä.. mutta vaan 15 litraa tavaraa.
uutta kakkua tankkiin ja laakista käymään! :D :D :D
sehän rokkaa!!!!!!!!
Ahti, tuo vetten jumala, soi antejaan :D ja 0ltzi tohtoroi loput, onnittelut.:D
tänää tyhjennettii tankki. oli siellä 70% vettä.. mutta vaan 15 litraa tavaraa.
uutta kakkua tankkiin ja laakista käymään! :D :D :D
sehän rokkaa!!!!!!!!
Hieno homma! miten paljon on sähkövehkeitä pimeänä?:D
juu kyllä sitä onnistumisen riemua on nyt ilmassa :) ja aivan turha selittää akalle :D
en tiiä sähkövehkeistä vielä ku valot on täys vettä ja nappulatki on kaikki viel irti.. pyyhkijä ainaki toimi vaikkei sille tehty mitää.
tänää töitte jälkee taas auton kimppuun! :D
talvella uponnu subaru nostettiin tänään. 3kk oli pohjassa. ja se tuli sitten mulle.
tarkotus ois koittaa jos sen eka sais käymään ja sitten kattoa muut kuntoon.
onkohan mitään toivoakaan ja mitä kannattais ensimmäisenä tehdä?
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555781.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555782.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555783.jpg
OT. Onkos tuo eka kuva otettu kenties siitä kivilaiturilta???
Sieltähän se. Veneen lasku paikalta nousi ylös niinku sukellusvene :D
Sieltähän se. Veneen lasku paikalta nousi ylös niinku sukellusvene :D
Ite ollu iha varma ni piti eukolta kysästä :D
tuli ajettuu subaru tallii ku toi sade kiusaa.. nyt on sisusta puolessa välissä nipussa. huomenna loppuun ja voimansiirron öljyjen vaihto ja sitten baarille tankille :)
kiva nähdä puliukkojen ilmeet :p :D
tuli ajettuu subaru tallii ku toi sade kiusaa.. nyt on sisusta puolessa välissä nipussa. huomenna loppuun ja voimansiirron öljyjen vaihto ja sitten baarille tankille :)
kiva nähdä puliukkojen ilmeet :p :D
Eli kaik rokkaa? Helvettin hieno homma jos pääs noin pienellä työllä tosta hommasta. Ota sit ees kuva jonkun puliveivarin naamasta kun se näkee ton liikenteessä..:D:D ja tietty se kuva tänne.:D
Eli kaik rokkaa? Helvettin hieno homma jos pääs noin pienellä työllä tosta hommasta. Ota sit ees kuva jonkun puliveivarin naamasta kun se näkee ton liikenteessä..:D:D ja tietty se kuva tänne.:D
kaikki mitä on tähän mennes koittettu ni toimii :)
tuli ajettuu subaru tallii ku toi sade kiusaa..
Meinaakko että kastuu...? :D:D:D
Meinaakko että kastuu...? :D:D:D
ei tää auto vettä pelkää :D korjaus miehistö ei vaa dikkaa sateesta..
tuli äskö ajeltuu 20km tällä katiskalla :D
pikkasen on vettä bensan seassa ni ei taho olla voimaa. muuten pelaa hienosti :D
Artzi_ip
02.06.2012, 19:02
ei siellä makeassa vedessä tuu niitä vaurioita.. vois olla muuten aivan hyvä säilytys idea projekteille jotka seisoskelee pitkin tonttia niin upotella niitä järveen ja motivaation sattuessa nostaa ylös ja alkaa remppaan.. :D
ei tää auto vettä pelkää :D korjaus miehistö ei vaa dikkaa sateesta..
tuli äskö ajeltuu 20km tällä katiskalla :D
pikkasen on vettä bensan seassa ni ei taho olla voimaa. muuten pelaa hienosti :D
Eikait siellä mitään voimaa ole muutenkaan mutta Jotain hyötyä siis E10:täkin...
Ja takalasiin tarra Team Scubaru- Kalajoen autourheilusukeltajat Yr.
Jos on vettä bensan seassa, niin ei auta pelkkä E10, pakko laittaa pari pulloa masinolia tankkiin ja vot.
Jos on vettä bensan seassa, niin ei auta pelkkä E10, pakko laittaa pari pulloa masinolia tankkiin ja vot.
Tai RE85:sta
Jäänestoa laitoin tankkiin?
Mitä mahtaa katti sanoa öljystä ja vedestä?
Tänään sain toimii melkein kaikki sähkövermeet :)
Toi on semmonen rojekti et unohtaisin :D Siitä ei saa mitään toimimaan ikinä!
eikö :D
Porvoon Hilma
04.06.2012, 11:04
Eikait siellä mitään voimaa ole muutenkaan mutta Jotain hyötyä siis E10:täkin...
Ja takalasiin tarra Team Scubaru- Kalajoen autourheilusukeltajat Yr.
:D:D:D
BJ-40/76
04.06.2012, 11:55
Jäänestoa laitoin tankkiin?
Mitä mahtaa katti sanoa öljystä ja vedestä?
Tänään sain toimii melkein kaikki sähkövermeet :)
Uskomatonta, että lähtivät toimimaan!
Ei vinosilmäinen kaveri huonoja sähköjä ole tehnyt.
p.s eihän tuossa ole airbakkejä?
No joka tapauksessa hankkiudu eroon mitä nopeimmin, sähkömurheet seuraavat tuota autoa lopun ikää.
Tuo katti ei tykkää oikein mistään muusta kuin pakokaasusta, mutta jos olet jo 20 kilsan lenkin heittänyt niin asialle ei ole oikein tehtävissä mitään.
Ja tuokin käyntihäiriö voi olla sähköpuolelta, jos sairastaisi vettä polttoaineessa, niin vesi sekoittuu bensassa olevaan viinaan, jota 95 on 5-10% siis jos tankkasit 30 litraa, niin sait pari litraa jäänestoa kaupan tekiäisinä.
Ja tuohon bensassa olevaan viinaan vesi sekoittuu, laskee tankin pohjalle, ja sieltä vaihtelevalla menestyksellä pumpun läpi suodattimelle suihkuille ja palotilaan.
Minä vaihtaisin bensansuodattimen yhden kerran ylimääräistä aivan varoiksi.
P.S jos makeassa vedessä on yhtään suoloja (aina on), niin korroosio tapahtuu sähkökemiallisesti: tina ja kupari on niin huono yhdistelmä, että tina syöpyy ilman happeakin.
rauta ja alumiini parissa alumiini syöpyy jne.
Uskomatonta, että lähtivät toimimaan!
Ei vinosilmäinen kaveri huonoja sähköjä ole tehnyt.
p.s eihän tuossa ole airbakkejä?
No joka tapauksessa hankkiudu eroon mitä nopeimmin, sähkömurheet seuraavat tuota autoa lopun ikää.
Tuo katti ei tykkää oikein mistään muusta kuin pakokaasusta, mutta jos olet jo 20 kilsan lenkin heittänyt niin asialle ei ole oikein tehtävissä mitään.
Ja tuokin käyntihäiriö voi olla sähköpuolelta, jos sairastaisi vettä polttoaineessa, niin vesi sekoittuu bensassa olevaan viinaan, jota 95 on 5-10% siis jos tankkasit 30 litraa, niin sait pari litraa jäänestoa kaupan tekiäisinä.
Ja tuohon bensassa olevaan viinaan vesi sekoittuu, laskee tankin pohjalle, ja sieltä vaihtelevalla menestyksellä pumpun läpi suodattimelle suihkuille ja palotilaan.
Minä vaihtaisin bensansuodattimen yhden kerran ylimääräistä aivan varoiksi.
P.S jos makeassa vedessä on yhtään suoloja (aina on), niin korroosio tapahtuu sähkökemiallisesti: tina ja kupari on niin huono yhdistelmä, että tina syöpyy ilman happeakin.
rauta ja alumiini parissa alumiini syöpyy jne.
ei todella oo huonot sähköt joo. mitä ainakin mersun ja volkkarin sähkö korjaillu välillä ni huhu. niistä perkele ku ei saa edes liittimiä auki noi vain.
ei oo onneks backejä.
oon viel kahen vaiheilla hukkaisko tota. ku kaikki sähkö vermeet alkaa olla läpi käyty ja käsitelty kontakti sprayllä ni voiko vielä tapahtua hapettumista ym.?
ja jos niin toi alkaa olee sen ikänen auto että parilla kympillä saa uudet hilut.
voiskohan toi käynti härö johtua sitten katista tai lambdasta?
pitäs varmaa nosta katti pöydälle :D :D ja tutkailla onko aivan tukossa.
ja bensa mitä suodattimelle tulee on väriltää sellasta että varmasti on vettä seassa. ei oo niin kirkasta ku kuuluis. suodatin on jo kerran vaihdettu ja kaks kertaa tyhjennetty. mutta meneenkö vesi suuttimista läpi?
Tomppaa_
04.06.2012, 16:51
Menee suuttimista läpi. Ajat vain tankin tyhjäksi ja tankkaat taas jonkun kymmenen litraa ja taas ajat ihan tyhjäksi. Sitte vaan suodattimen vaihto ja tankki täyteen ni kyl se siitä. Käy antamassa sille kylillä kunnolla lämää ni puhistuu moottorin sisuskalut lamdat jne.
Mersussa ei suostunu menemään ruiskun suodattimesta vesi läpi millään. Kun ajo aina vähän matkaa, rupes polttoaineen saantiongelmista nikottelemaan. Suodattimelta painepuolen banjoliitin auki, niin pihalle tuli sellasta valkosta kermaa, kun pumppu oli vatkannu sitä vettä ja bensaa emulsioksi.
Kertaalleen jopa tyhjennettiin tankki niin tyhjäksi kuin se suostui imuputken kautta tulemaan ja 20L 95E10 tankkiin -> ihan sama homma.
Sitten kun tankkiin lorautti kaksi pönttöä masinolia, niin rupesi vesi menemään suodattimesta läpi.
Ja en oo sitä suodatinta nyt sitten vaihtanu ollenkaan.
eikö :D
Ainakin toi sauna jossa supahuuru hikoili, saattaa jopa auttaa :D
Mersussa ei suostunu menemään ruiskun suodattimesta vesi läpi millään. Kun ajo aina vähän matkaa, rupes polttoaineen saantiongelmista nikottelemaan. Suodattimelta painepuolen banjoliitin auki, niin pihalle tuli sellasta valkosta kermaa, kun pumppu oli vatkannu sitä vettä ja bensaa emulsioksi.
Kertaalleen jopa tyhjennettiin tankki niin tyhjäksi kuin se suostui imuputken kautta tulemaan ja 20L 95E10 tankkiin -> ihan sama homma.
Sitten kun tankkiin lorautti kaksi pönttöä masinolia, niin rupesi vesi menemään suodattimesta läpi.
Ja en oo sitä suodatinta nyt sitten vaihtanu ollenkaan.
juu siis ennen lauantain ajoja joutu vielä viitisen kertaa ottaa vesiä pois ku ei käyny. kone huoneesta letku irti ja virtoja naksutti muutaman kerran nii kaua ku tuli just sellasta melkee ku maitoa.
pistin tankkiin jo pari desiä jotain nesteen jäänestoa. jota sattu olee hyllys. voiko huoletta laittaa koko puol litraa mitä siin on purkis viel? ku purkis sanottii et 1-2% :D
mikäs perkele nyt on ku 15km matkalla meni neljännes tankki bensaa? ja check engine valo palaa.
Rupee supahuurun luonne paljastumaan ;)
mikäs perkele nyt on ku 15km matkalla meni neljännes tankki bensaa? ja check engine valo palaa.
taitas olla hiukan rikkaalla :D pitkän vesikuurin jälkeen keitto maistuu...
Porvoon Hilma
05.06.2012, 19:01
juu siis ennen lauantain ajoja joutu vielä viitisen kertaa ottaa vesiä pois ku ei käyny. kone huoneesta letku irti ja virtoja naksutti muutaman kerran nii kaua ku tuli just sellasta melkee ku maitoa.
pistin tankkiin jo pari desiä jotain nesteen jäänestoa. jota sattu olee hyllys. voiko huoletta laittaa koko puol litraa mitä siin on purkis viel? ku purkis sanottii et 1-2% :D
Onko oikeasti mennyt ton verran lientä vai onko tuo jäänestovoimaliemi syönyt tankin anturia rotan lailla ? Vai onkotankin anturin sähköissä vettä, joka hämää mittaria ? Tuo anturihan toiminee ohmeilla.
se raukka luuli jo pääsevänsä scubarujen taivaaseen (kuusakoski) mutta edellinen omistaja ehti sammuttaa sen ennen viimeistä korahdusta...
nyt se on päättäny juoda ittesä hengiltä... varo kipinöitä ;) kohta se lähtee kohti auringonlaskua pakoputki tulta syöksien ...
kyllä mittari toimii. ihmettelin ku se laski silmissä. ajattelin sen jotain sekoilevan kunnes sytty bensa valo ja hetken päästä rupi nykii ja hetki mentiiki ilman vetoja. just ja just sain sata lasii ja pääsin vapaalla pihaan.
voisko vika löytyä pakoputkesta? katti tukossa tai lambda rikki?
voiko suutin kusta ? ku joutuu sahaa käymään. ja nytki ku oli seissy 3 päivää ni ekassa starttauksessa klonk pysähty kone ja sitten uudestaan ni jakso pyörittää ja lähti lopulta käymäänki. kun jos kusee pytyn täytee bensaa tai jotain ku tollai teki.
hah http://jalopnik.com/5915955/this-subaru-started-after-sitting-on-the-bottom-of-a-lake-for-three-months?utm_campaign=socialflow_jalopnik_facebook&utm_source=jalopnik_facebook&utm_medium=socialflow
http://hooniverse.com/2012/06/05/meanwhile-in-finland-scubaru/
nonii missäs se vika nyt on ku öljyn sekaanki on päässy pari litraa bensaa?
Porvoon Hilma
06.06.2012, 18:58
nonii missäs se vika nyt on ku öljyn sekaanki on päässy pari litraa bensaa?
Tää on paljon jännenpi jatkosarja kuin Kauniit ja Rohkeat. Tässä ei oikeasti tiedä mitä seuraavassa sarjan osassa tapahtuu.:D
Mysteerin tää vaihe tarttee jo ihan oikeaa moottorigurua...
Saa liikaa soppaa, ja ei polta kaikkia sitten... Valuu läpi ylimääräset...
Kun valuu ylimääräinen bensa pyttyyn, ja mäntien ohi, niin voiteluöljy peseentyy sylinteristä pois. Saattaa aiheuttaa kiinnileikkaantumisen. :mad:
Joku suutin siellä nyt v#ttuilee.
minkäsmoiset suuttimet tuollasessa on, ja mihin p.ainetta suihkutetaan ?
katin toiminta kanssa tarkistukseen... onkohan katti kennoineen vieläkin märkä ? (märkä mirri;))
mittaas kurillas lambda ...
minkäsmoiset suuttimet tuollasessa on, ja mihin p.ainetta suihkutetaan ?
katin toiminta kanssa tarkistukseen... onkohan katti kennoineen vieläkin märkä ? (märkä mirri;))
mittaas kurillas lambda ...
justiinsa tänään nostin katin pöydälle :D ja tyhjensin sen. ja putsasin lambdan. miten se mitataan?
nii voiko suutin sekoilla? voiko vika olla ilmamäärä mittarissa?
ja se mietityttää kun ajon jälkee seisoo päivän ja starttaa ni pyörähtää melkei kierroksen ja pysähtyy ku seinään. iha ku ois pytty täys pensaa. mut mite se sinne pääsee? ja onko se pensaa?
Joku suutin kusee jakotukin tyhjäksi pyttyyn?
lambda anturin toiminnan voi mitata ihan yleismittarilla, se tuottaa siihen signaalijohtoonsa jännitettä muistaaksni välillä 0,01 - 1,00 Volttia kunnossa ollessaan, ja tällä tiedolla moottorin ohjaus sitten rikastaa tai laihentaa seosta jne...
eli digidigimittarilla pieni jännitealua, esim 0-2 V ja signaalijohdosta vaikkapa pakoputkea vasten (maadoittuu usein siihen)
jos signaalia ei ole, eli johto on irti / poikki tai muuten hukassa, menee seos rikkaaksi
helppo mitata, muista "ryöstää" tää signaalijännite, eli älä katkaise johtoa mitatessa
EDIT: HUOM ! se anturin antama signaaliarvo Voltteina ei sitten ole sama kuin lambatulos putken päästä ! eli älä vertaa niitä, siihen löyty joku laskentakaava joskus netistä, ei jaksa googlata nyt sitä...
kerropa niistä suuttimista enempi...
Se ukko on kuitenki upottanu sen kikottimen tahallaan :D
hahah :D kerro nyt sitte suuttimistä lisää ku näistä muutenkaa mitää ymmärrä :D
Täähä on saanu ihan kansainvälistäkin huomiota..:eek:
http://www.autoblog.com/2012/06/07/subaru-legacy-that-spent-3-months-at-bottom-of-finnish-lake-star/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+weblogsinc%2Fautoblog+%28Auto blog%29&utm_content=FaceBook
mettäsika
07.06.2012, 20:38
suuttimet irti ja kun suuttimet on vielä jakotukissa kiinni niin bensapumpulle virtaa jos siinä joku kusee niin sillon se on paskana
tai painemittaria tukkiin... näkee hyvin jos paine putoo... tai testausventtiilistä suhautustesti vaikkapa puolen tunnin seisokin (!) jälkeen
Tomppaa_
07.06.2012, 21:53
Ei oo lamdassa tai katissa vika, kuten joku jo sanoi kusee joku suutin tukin tyhjäksi johonkin sylinteriin. Sen takia junttaa jumiin käynnistyksessä kun koneessa on "bensapuristus :D " Voit testata suuttimet ottamalla suuttilta liittimen irti yksi kerrallaan. Se joka ei vaikuta käyntiin tai vaikuttaa vähiten on viallinen suutin. Noita suuttimia on menny subaruissa paljon jo ilman järviin upottamistakin.
joku epäili ettei kävis!
http://www.youtube.com/watch?v=CobPXIVc59U&feature=plcp
joku epäili ettei kävis!
http://www.youtube.com/watch?v=CobPXIVc59U&feature=plcp
Täs pitäis olla se naamakirjan tykkää-nappi..:D:D:D
BJ-40/76
09.06.2012, 12:04
justiinsa tänään nostin katin pöydälle :D ja tyhjensin sen. ja putsasin lambdan. miten se mitataan?
nii voiko suutin sekoilla? voiko vika olla ilmamäärä mittarissa?
ja se mietityttää kun ajon jälkee seisoo päivän ja starttaa ni pyörähtää melkei kierroksen ja pysähtyy ku seinään. iha ku ois pytty täys pensaa. mut mite se sinne pääsee? ja onko se pensaa?
Joku suutin kusee, ja se suutin löytyy siitä pytystä, missä kiertokanki mutkalla:eek:
Siis jos et saa korjattua tuota suutin ongelmaa, niin konerikko on jokseenkin varma.
-> jakotukki irti, suihkut irti, ja sitten patentoi suihkut jakotukkiin kiinni ja katso mikä niistä lirittää, kun kaveri kääntää virran päälle.
ja jos ei löydy lirittävää suutinta noin, niin pyöräytä startilla pikkusen, ja katso että töhäyttäähän kaikki samalla tavoin.
Ja ole sitten varovainen, ettet polta itseäsi tai autoasi tuon bensan kanssa, on nimittäin hyväpalosta tuo bensa, ja syttyy sähkökipinästä, staattisestakin.
santikko
09.06.2012, 17:40
ei muutakun e-bay.hin myynti-ilmotus huutokaupataan kansainvälinen julkkis scubaru! :D
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/vid-1288476474890.html
Infernaalinen
12.06.2012, 21:02
Ja jutun kera:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288476483887.html
Ja jutun kera:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288476483887.html
tulihan sinne linkki offipalstalle ku toisen kerran sano :)
ja se mietityttää kun ajon jälkee seisoo päivän ja starttaa ni pyörähtää melkei kierroksen ja pysähtyy ku seinään. iha ku ois pytty täys pensaa. mut mite se sinne pääsee? ja onko se pensaa?
Ota tulppa irti ja sylkäse startilla ulos niin saa vähän haisteltua mitä on.
ja muistaa jättää tulpan johdon siihen hollille ku starttaa ni saadaan lukea seuraavaksi iltalehdestä kuinka järvestä nostettu subaru paloi :D
Ewerglade
15.06.2012, 06:12
http://www.autobild.fi/artikkeli/23174/kolme-kuukautta-jarven-pohjassa-%E2%80%93-subaru-legacy-kay-ja-kukkuu/
Monestako julkaisusta tämä jo löytyy ;)
Infernaalinen
15.06.2012, 09:55
Kokeilkaapa kuuklettaa "submerged subaru", niin jo löytyy juttua!:D
jätkästä on tullu julkkis ! ;)
uskomattoman paljon paskaa saa kirjotettua yhteen juttuun :D
Perämettä
18.06.2012, 21:23
Oot kyllä nyt käsittänyt noitten "uitettujen" autojen hommaamisen vähän väärin, yleensä ne tupataan kuitenkin tuomaan laivalla vesitse eikä ajamalla...
omen korosetti asennettu.
ennen:
http://i10.aijaa.com/b/00151/10607086.jpg
ja jälkeen:
http://i4.aijaa.com/b/00125/10607068.jpg
hojolla pitäs viikon päästä lähtee lapin reissulle. sitä on nyt rempattu siihen malliin että vois tarvittaessa siellä nukkua.
20cm korotus kontin lattiaan. vetolaatikot taakse ja etupenkkien taakse ainaski hupi akku ja työkalut.
http://i10.aijaa.com/b/00548/10607069.jpg
http://i7.aijaa.com/b/00305/10607070.jpg
No niin, kyllä se Hojon ryhti alkoi löytymään, aloin jo huolestua..!
No niin, kyllä se Hojon ryhti alkoi löytymään, aloin jo huolestua..!
kiitos vielä! ei ois kaupasta täytee rahaa parempia saanu!
mites ton hupi akun kytkentä. voiko sen kytkeä vain toisesta akusta eli 12v normaalisti bilteman erotus releellä? vai syökö se sitten käynnistin akun paskaks?
mites ton hupi akun kytkentä. voiko sen kytkeä vain toisesta akusta eli 12v normaalisti bilteman erotus releellä? vai syökö se sitten käynnistin akun paskaks?
Syö
mutta lataa sitä vaikka jollain ~10a 24v->12v alentimella..
Syö
mutta lataa sitä vaikka jollain ~10a 24v->12v alentimella..
kuulostaa hölmöltä :D kait se sitten niin on tehtävä?
näköjää 15A vaan 35e motonetis.
On semmonen makuulaveri ettei narahda tukevammankaan muijan alla.:D
ei narahda ei :D
http://i4.aijaa.com/b/00968/10612527.jpg
safari tellinkikin on jo puoli välissä
http://i8.aijaa.com/b/00270/10612528.jpg
Tyylikäs kaiutin ja antenni asennus :)
Ei puutu kun vanhan ajan diskopallo katosta..!
nonii nyt tuli mielee että saako hojosta retkeily auton?
http://i9.aijaa.com/b/00960/10630806.jpg
telineet ei taho kestää katolla... muutensiistiä jälkeä, mutta voisko korinkiinnitystä tukevoittaa?
telineet ei taho kestää katolla... muutensiistiä jälkeä, mutta voisko korinkiinnitystä tukevoittaa?
jaa kuis ei kestä? kyllä nyt ainaki on nii jämäkkä ku voi olla.
jaa kuis ei kestä? kyllä nyt ainaki on nii jämäkkä ku voi olla.
vähän jos puuhun hipasee, niin on kiinnikkeet heti solmussa?
:rolleyes:
Ehkä huolettaa enemmän noiden kattokourujen kestävyys kun on painoa telineellä?
Ei tällä mennä niin likelle puita :D
kuormaa on jotakin max 120kg
Mutta sit korjataa ku hajoo.
Teline on lähinnä vaan kesäloma reissua varten.
Hyvän näköinen teline, pitää kopioida, jos saa luvan?! Mutta hämää noi vara renkaat! On vähän pienet, jos vertaa alla oleviin!
Senkus kopsaat :D
Niihän ne on pikkaset juu kunnei muita oo.
35" kyllä huutaa alle toi korotus setti :D
Laitas vielä sivusta kuva kokonaisuudessaan. On siistin näkönen,
lapin reissulle ois hyvä ku ehtis omaan viel tekee!
kuulostaa hölmöltä :D kait se sitten niin on tehtävä?
näköjää 15A vaan 35e motonetis.
eipä toi homma nyt oikein hyvin toimi.
kytkin tuon normaalisti että lataa auton käydessä. kun auton sammuttaa niin tuon alentimen puhallin huutaa ilmeisesti niin kauan kun akussa riittää potkua. tai ainakin vartin koitin. ja siis hupi akusta ottaa virran puhalitimelle.
no ei se mitää laitoin sitten ton alentimen ja hupi akun väliin ton erotus releen.
huutaa puhallin silti koska erotus rele katkasee virran kulun vasta kun jännite putoo alle 12,8v
pitäs olla joku ettei virta kulkis ku yhteen suuntaan?
joku diodi väliin?
niin? minen noista sähköistä noin paljoa ymmärrä :D
Laitas vielä sivusta kuva kokonaisuudessaan. On siistin näkönen,
lapin reissulle ois hyvä ku ehtis omaan viel tekee!
tässä
http://i4.aijaa.com/b/00460/10636831.jpg
:D :D :D :p
diodi päästää virran kulkemaan vain toiseen suuntaan.
toiseen suuntaan jos syöttää virtaa, niin ei tule läpitte ollenkaan.
meet pyytään jostain sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä diodin ja selität käyttötarkotuksen, niin osaavat antaa oikeen kokosen osan. esim jonkun releen ohjaamiseen vadittavan diodin hinta on jonku 1€...
mutta tollanen vaatii varmaan vähän jämerämmän...
tässä
http://i4.aijaa.com/b/00460/10636831.jpg
:D :D :D :p
nähdää jätkät! meikä lähtee tällä yhdistelmällä nyt kilpisjärvelle :eek: :D
Porvoon Hilma
03.08.2012, 19:57
nähdää jätkät! meikä lähtee tällä yhdistelmällä nyt kilpisjärvelle :eek: :D
Ton aurinkokatoksen kanssa voisi mennä vaikka mihin hienostotilaisuuteen, sen verran komee laitos :)
nonnii tänää alko toisen taka kulman parsiminen. leima kun ois edessä.. tää oiski vikat hitsattavat paikat.
http://i6.aijaa.com/b/00804/11369478.jpg
http://i3.aijaa.com/b/00720/11369479.jpg
siitä se sitte lähti. perkuleen orginaali massa ku on melko piukassa.
tän jälkeen pitäs asentaa se ilma eeberi. mutta minnes se sijotetaan??
Omassa autossa ois kanssa ilma eberin asennus edessä, mietin samalle paikalle missä alkuperäinen lisälämmittimen kenno on. Pistä asennuksista kuvia.
hantin penkin alle?
mulla tuo tulee nyt taka konttiin johki niille main missä on se tankin tarkastus luukku. kun mulla on takana se korotettu lattia ni voipi laittaa mihin kohti vaan.
mistäs ois hyvä tehä lattiaan läpi vienti pakoputkelle? oisko toi eberin putki joku 30mm. yks kova kumi rinkula on mut mahtaako se sulaa?
Läpivienti kannattaa tehdä seuraavasti: Lattiaan sen verran iso reikä, että pakoputki ja imuilmaputki ym. mahtuu nätisti kulkemaan lattian läpi ja vaikkapa millisestä pellistä taiteilet siihen n. 10 cm:ä korkean kauluksen, jonka jätät pokkauksestaan puristumaan eberin ja lattian väliin. Tällöin sulla ei lämpö pääse massoja ja maaleja kärventämään pohjasta.
kuumailma puhaltimella lähtee aika kivasti massat. ihan samanlaiset paikat kun omassakin,ois vaan ollu helpompi tehä koko sisäkaaret uudestaan eikä noitä paikkoja pelkästään:o
kuumailma puhaltimella lähtee aika kivasti massat. ihan samanlaiset paikat kun omassakin,ois vaan ollu helpompi tehä koko sisäkaaret uudestaan eikä noitä paikkoja pelkästään:o
se sisä kaari on niin vittumaisen muotonen et ei oo kyllä helppo saada suoraa peltiä siihen muotoon. noi on aina etu ja taka päästä kaarta lahoja. harvemmin siltä väliltä.
tämmöstä tänään.
http://i4.aijaa.com/b/00349/11395803.jpg
http://i6.aijaa.com/b/00674/11395804.jpg
eeberin käyttö paneeliki löysi paikkansa. alkaa olee ahdasta tuos koetaulus :D
http://i2.aijaa.com/b/00425/11395802.jpg
On se mukava katella, kun joku muukin löytää oikeasti näistä HJ:stä hitsattavaa,
eikä peittele niitä jollain lasikuitu/kittipaskalla piiloon!
Ja, ennen kaikkea, ne on kyllä hengenvaarallisia,nm: takavyön kiinnitys pisteet kitattu 20x20cm. alueelta!!!
Tosi turvallista!!!
T: Levyseppä-hitsaaja-asentaja
On se mukava katella, kun joku muukin löytää oikeasti näistä HJ:stä hitsattavaa,
eikä peittele niitä jollain lasikuitu/kittipaskalla piiloon!
Ja, ennen kaikkea, ne on kyllä hengenvaarallisia,nm: takavyön kiinnitys pisteet kitattu 20x20cm. alueelta!!!
Tosi turvallista!!!
T: Levyseppä-hitsaaja-asentaja
no näinpä! kyllä tässä just korjaillaa niitä jonku korjaamia paikkoja prkl :mad:
mietin tuossa ku hitsailin että kuinka helppo on hojo katsastaa ku heittää vaan vähä kittiä mätä paikkoihin ja massaa päälle..
tässä tehään omaa autoa ni tulee pro!
takavalojen piuhan vedän sisä kautta. tietäs vaan mistä?
Takanurkissa ja yläkautta sai melko helposti syötettyä 7napaisen piuhan lamppujen väliin.
takavalojen piuhan vedän sisä kautta. tietäs vaan mistä?
Mikäs vika siinä originaalissa reitissä on? Siis vasenta reunaa kynnyslistan alla ja sisälokarin yli.
Mikäs vika siinä originaalissa reitissä on? Siis vasenta reunaa kynnyslistan alla ja sisälokarin yli.
ei mitään. Mutta siit etiä päin vasemmalta oikealle puolelle.
ei mitään. Mutta siit etiä päin vasemmalta oikealle puolelle.
Hjaa, noniin. Ideaa pukkaa: takaluukun karmin sisällä yläkautta.
Tarttee ittelläkin hiukka parannella kontakteja, kun ajovalot takaa ovat hukassa.
Hjaa, noniin. Ideaa pukkaa: takaluukun karmin sisällä yläkautta.
Tarttee ittelläkin hiukka parannella kontakteja, kun ajovalot takaa ovat hukassa.
kai tarkotat auton korissa ylä kautta? ettei luukun kautta kierretä :D
tuosta kans ois suora linja taka lattian aivan takapäästä. siinä ku menee se kotelo jonka molemmis päis on korin kiinnike pultti. jollai vaa pitäs saada reiät puhkastua päihin.
kai tarkotat auton korissa ylä kautta? ettei luukun kautta kierretä :D
Karmi on juurikin se kehikko jonka sisään luukku tulee. Vrt. talon ovet?
Karmi on juurikin se kehikko jonka sisään luukku tulee. Vrt. talon ovet?
niin aivan juu :D ovi asentaja täällä vielä puhelee :D
mutta tosiaan siinä ala kautta ois suora väylä ku vaan sais päät puhkottua.
miten muuten kuuluisi irrottaa ylä luukulle menevien johtojen liitin? kun se on siellä 10cm päässä kattoverhoilun yllä. niin kaukana ettei varmasti siitä reiästä saa avettua.
näin ainakin autossa jossa keskuslukitus. purku auto niin surutta vedin puukolla kattoverhouksen ku ei meinannu löytyä pistoketta.
Eiks verhousta saa irrotettua pätkän kun ottaa sen u-nauhan irti (mikä sen oikea nimi sitten onkaan...), verhoushan on liimattu siihen pistehitsireunukseen.
rupee olee hitsaukset hitsattu..
http://i1.aijaa.com/b/00093/11444749.jpg
kura läpän päälle tuli tolla kura ohjuri. toisella puolella kunnei sitä oo ni paska kerääntyy siihen läpän päälle ja taakse.
http://i4.aijaa.com/b/00709/11444751.jpg
taka lattiaan tuli webaston pako röörin läpi vienti. pala rosteria ni haittaa vaikka maalit vähä häviäiskin.
http://i1.aijaa.com/b/00950/11444750.jpg
Kannattaisi se Webaston paloilmarööri vetästä kanssa lattiasta läpi, muuten saattaa olla aika ikävän hajuinen auto, hetken päästä. :)
Kannattaisi se Webaston paloilmarööri vetästä kanssa lattiasta läpi, muuten saattaa olla aika ikävän hajuinen auto, hetken päästä. :)
jaa mikä rööri?? pakoputki ja imu putki. onks joku kolmaski?
Juuri se imuputki. Tai valehteleeko kuva, ja ne mahtuu kummatkin tuosta reijästä?
Juuri se imuputki. Tai valehteleeko kuva, ja ne mahtuu kummatkin tuosta reijästä?
ei mahdu. ajattelin sen laittaa tankin huolto luukusta.
nonni se ois hitsattu, maalattu, kitattu ja massaus puoles välis. sen jälkee vähä sähö hommia ja leimalle!
nonni johtdot vedetty. menipä vaivatta sielä ylä kautta iso nippu kerralla.
mites tuo takalasin lämmitys. sillekkö ei kuulu mennä ku yks piuha??
mitä muuta piuhoi siel on ku kuski puolel oli vissii neljä ja hantin puolel pari lisää.
Maadottaa luukun rungosta lämmittimen ja muut piuhat on varmaankin takalasinpyyhkimelle ja sähköisen lukon piuhat.
meikä taas vähä koomassa ku ei tajunnu et onhan siel se pyyhkijäki :D ei oo kyl ollu käytös tällä vuostuhannel. kait senki vois korjata. keskuslukon moottori täytyy asentaa kans. muistanko väärin et sen johdot ois tullu hantin puolelle??
melkonen sekasotku noitte takavalo-kärry tökkeli johtojen kanssa.. jatkettu muutamaan kertaan ja ryöstäjiä ym. on kyllä niin paskoja noi jatko abikot. vaikka kuinka oli nippu teipattu ni silti oli kolmas osa irronnu ajan saatossa.
perkele ku menin silpoo vanhan johtosarjan liian aikasin. nyt jäi 4 johtoa kytkemäti. tuleeko keskuslukituksen johdot kuskin puolelta?
kytketäänkö se takaluukun keskuslukon moottori sillai et yks on koko aika mais ja yhtee tulee virta hetken ku laittaa ovet lukkoo ja toiseen virta hetken ku avaa ovet??
pakko oli mennä välillä tallii karkuu joulu hälinää. nyt on sähöt valmiit.
takakontin vuorasin tollasella thermo alumiinilla.
http://i9.aijaa.com/b/00091/11483930.jpg
pakoröörin läpivientiin rosteri kaulus.
http://i3.aijaa.com/b/00085/11483931.jpg
ja sitte tuli räyhee toinen kylkiputki :D
http://i3.aijaa.com/b/00978/11483932.jpg
eeberistä otettii sauhut! pakoputki lämpiää 135 asteiseks. läpiviennin pelti 5cm päästä 40 asteiseks. pitäiskö huolestua?
eeberi lykkää 60 asteistä ilmaa kabiiniin :) oikee kättä polttaa.
Ei puutu kun Joulu-Vasta / Vihta enään..!
Nonii se ois leima rätingissä! kuulemma 80 lätkä pitäs olla. viimeks varta vasten sanoivat että ei tarvii että saat ajaa 100. ja sitä mä oonki päästelly :rolleyes: onneks ei oo polliisit saaneet lukemaa ylös.
päästöt oli heti ekalla polkasulla 1,93 eikä enempää ees polettu :)
no se korjattii jo koti matkalla :D mutta vaan puol kierrosta.
helmapelti
27.12.2012, 11:27
Onko tolla termoalumatolla vaarana että kosteus kondensoituu alle eikä kuivu ikinä?
Mulla meinaa kaikki homehtua kun autoa käytetään liian vähän..
Onko tolla termoalumatolla vaarana että kosteus kondensoituu alle eikä kuivu ikinä?
Mulla meinaa kaikki homehtua kun autoa käytetään liian vähän..
ei minkään näköstä käytännön kokemusta? aika näyttää ja heitetää veke jos niin tekee. mullaki aika vähällä käytöllä toi. melkein kauemin on remonttia tehty ku istuttu ratin takana :D 3-10tkm vuodessa.
helmapelti
27.12.2012, 13:03
Samalla linjalla mennään:) Mulla kosla taivasalla joka vaikuttaa paljon, lumet tarvii putsailla päältä tai suojakelillä sataa vettä sisällä:(
Samalla linjalla mennään:) Mulla kosla taivasalla joka vaikuttaa paljon, lumet tarvii putsailla päältä tai suojakelillä sataa vettä sisällä:(
Joo just pätkiksestä heittelin sisämattoja pois kun oli lammikoittain vettä lattialla/märkää joka paikassa. samalla vesimärät lattiamatot/äänieristeet pois, ja pelkkä lattia matto tarkoitus laittaa, silleen että ei oo millään kiinni jos kuivais siten paremmin.
Joo just pätkiksestä heittelin sisämattoja pois kun oli lammikoittain vettä lattialla/märkää joka paikassa. samalla vesimärät lattiamatot/äänieristeet pois, ja pelkkä lattia matto tarkoitus laittaa, silleen että ei oo millään kiinni jos kuivais siten paremmin.
kaukalo matot on kova sana talvella. varsinki hojossa helposti valuu sulanu lumi suoraan lattialle ja imeytyy kangas mattoon.
siinä se eeberi nököttää.
http://i6.aijaa.com/b/00348/11491682.jpg
http://i1.aijaa.com/b/00220/11491684.jpg
http://i2.aijaa.com/b/00781/11491687.jpg
BJ-40/76
27.12.2012, 23:12
siinä se eeberi nököttää.
Jos käytät eberiä auton ollessa sammuksissa, niin tee/osta 3-tie venttiili tuolle eberin imuputkelle; siis että saat portaattomasti säädettyä "lämpötilansäätimestä" kuinka paljon ottaa jääkylmä ulkoa/kosteaa sisältä:
Näin saat ilman myös vaihtumaan; siis kuivamaan sisätiloissa.
ja suojaa tuo eberin alla sisällä oleva pakoputki jollain, polttaa/sulattaa yllättävän helposti....
Ja jos eberin pakoputki tuossa pakoputken etuseinässä, niin saa herkästi kipeää/paskaa, ja menee tukkoon?
kaukalo matot on kova sana talvella. varsinki hojossa helposti valuu sulanu lumi suoraan lattialle ja imeytyy kangas mattoon.
no ei oo juurikaan ajettu talvella ( no se arkangeli ei muuta, ja oli ollut n 3
viikkoa jo sisällä kuivamassa ennen kuin purin.)
Jos käytät eberiä auton ollessa sammuksissa, niin tee/osta 3-tie venttiili tuolle eberin imuputkelle; siis että saat portaattomasti säädettyä "lämpötilansäätimestä" kuinka paljon ottaa jääkylmä ulkoa/kosteaa sisältä:
Näin saat ilman myös vaihtumaan; siis kuivamaan sisätiloissa.
ja suojaa tuo eberin alla sisällä oleva pakoputki jollain, polttaa/sulattaa yllättävän helposti....
Ja jos eberin pakoputki tuossa pakoputken etuseinässä, niin saa herkästi kipeää/paskaa, ja menee tukkoon?
juu pakoputkelle pitää suoja vielä tehdä. ja imuputki on vetämättä. meinasin jos sen vetäis hantin lattialta konehuoneeseen.
tuo putki on sen verta viistossa ettei sinne paska lennä.
Nonni uutta projektia tuppaa. Kauan haaveiltu bj tuli hankittua! Metriikää en oo ajanu mut on se komee :D
sähköt pitäs tehä uudet ku vanhoja ei oikee oo :confused:
onkos tuo nyt se 3B moottori? ja 24 voltin ? kauanko sitä kuuluis hehkuttaa?
http://i11.aijaa.com/b/00684/11611103.jpg
http://i6.aijaa.com/b/00304/11611105.jpg
http://i8.aijaa.com/b/00837/11611106.jpg
http://i3.aijaa.com/b/00655/11611100.jpg
Heikki L
16.01.2013, 17:20
pitäs olla ihan B moottori eli 3l
Katso kuskin puolelta takaa lohkon kyljestä lukeeko 3B vai Pelkkä B
Venakopassa myös tarra pun valk missä 3B jos on säilyny.
Hienon näkönen peli kyllä:)
pitäs olla ihan B moottori eli 3l
Katso kuskin puolelta takaa lohkon kyljestä lukeeko 3B vai Pelkkä B
Venakopassa myös tarra pun valk missä 3B jos on säilyny.
Hienon näkönen peli kyllä:)
on on. peltityöt on tehty ja lapin auto :) sun naapuri kylästä hajettii tänää hojolla.
Rakenna sitten käyttöön asti se takalattian lämmityslaite. :D
Rakenna sitten käyttöön asti se takalattian lämmityslaite. :D
voi helvata joo. joku on tehny taka lattian vanhasta lämpö patterista :eek: ei muutaku vesi kiertämään :D
Sitten vaan akut kiinni ja sähköjä tekemään!
Ei kai vaan HJ jää nyt taka-alalle, kun sait tollasen helmen taloon!
Sitten vaan akut kiinni ja sähköjä tekemään!
Ei kai vaan HJ jää nyt taka-alalle, kun sait tollasen helmen taloon!
Ei jää. Pakko olla jotain rakenneltavaa :D ja nyt on hojolla kaveri :D
BJ-40/76
17.01.2013, 14:27
24v sahköillä on, ja ennen kuin pistät käyntiin, niin maadoita laturin päävirtaliitin runkoon, jos et saa pistettyä akkujen kaapelointia kerrasta kuntoon.
(siis tietysti muut johdot irti laturista) jos käytät ilman laturin johtoja/maadoitusta, niin laturi VOI palaa (ja tiedän, joku on käyttänyt ja ei ole palanut, mutta jos edes joka 10:s palaa, niin minusta se on liikaa)
Ja minä jatkasin tuota sähköjen purkamista, sillä näyttääkö tuolla olevan hanskakotelossa päävirtakytkin?
Jos sinulta puuttuu kaikki sähköt, niin olisiko helpompi käydä purkamassa jostain toisesta koko johtosarja, jos meinaat tehdä tieliikenteeseen ? (ja offiinhan tuo on aivan liian hyvä ! )
24v sahköillä on, ja ennen kuin pistät käyntiin, niin maadoita laturin päävirtaliitin runkoon, jos et saa pistettyä akkujen kaapelointia kerrasta kuntoon.
(siis tietysti muut johdot irti laturista) jos käytät ilman laturin johtoja/maadoitusta, niin laturi VOI palaa (ja tiedän, joku on käyttänyt ja ei ole palanut, mutta jos edes joka 10:s palaa, niin minusta se on liikaa)
Ja minä jatkasin tuota sähköjen purkamista, sillä näyttääkö tuolla olevan hanskakotelossa päävirtakytkin?
Jos sinulta puuttuu kaikki sähköt, niin olisiko helpompi käydä purkamassa jostain toisesta koko johtosarja, jos meinaat tehdä tieliikenteeseen ? (ja offiinhan tuo on aivan liian hyvä ! )
tarkotus olis laittaa kaik kerralla kuntoon.
onhan siellä päävirtakytkin ?
kaikki muut paitti mittaristolle tulee sähköjä.
huomenna on viisaampi ku saa ton talliin
ja ilman muuta liikenteeseen!
mahtaaks tollases hj60 olla yhtää samat sähöt??
joku jo ehtiki tarjota -82 bj42 sähköjä. kait ne on suurimmaks osaks edes sinne päin?
voi helvata joo. joku on tehny taka lattian vanhasta lämpö patterista :eek: ei muutaku vesi kiertämään :D
heh ! meitin Bertassa on sama homma, patterista tehty takalattia... on muuten aika jämäkkä !
hehkuttaa kannattaa näillä pakkasilla "mahd" kauan, puolisen minuuttia sanoisin mutuna ...
heh ! meitin Bertassa on sama homma, patterista tehty takalattia... on muuten aika jämäkkä !
haha ois vaa joku jättäny lähdöt paikkaa ni ois saanu veden kiertää :D
muuten hyvä mutta ruostuu sieltä sisältä päin sitte. tietty kyllä iha 10 vuodessa taida puhki mennä..
tässä mallissa on tosiaan vielä emali pinta pohjan puolella näkyvissä :D
jaa että mikäkö oli ensimmäinen homma ku sai auton talliin? :D
http://i6.aijaa.com/b/00075/11643838.jpg
http://i10.aijaa.com/b/00177/11643840.jpg
http://i2.aijaa.com/b/00376/11643843.jpg
http://i3.aijaa.com/b/00060/11643844.jpg
joku oli oikee proppaamalla kiinnittäny koelautaan jotain :eek:
kuuluisko konepellissä olla kiinnike tuulilasille?
Greenday
21.01.2013, 19:04
Eikös toi muovihärpäke tossa koelaudassa ole täysin turha? vai onko se turvavaruste, että Japanilaiset ei lyö siihen päätänsä :=)
konepeltiin noihin kolmen ruuvin reikään kuuluu sellaset jousikahvat, joilla saat tuulilasin siihen "lukkoon"
ja tuo muovipehmuste on ihan hyvä, ajeltiin ilman sitä joku kisa ja on vähän terävä hylly ilman pehmikettä
hunter x
22.01.2013, 13:44
mulla olis bertan johtosarja irrallaan olemassa. purin toisesta vara-osa bertasta johdot pois jotta sais pistää pulkan romuvankkureiden rattaalle.:D otin kyllä kaikki mitä vähänkin epäilen joskus olevan tarpeen niin talteen..:D toinen oottelis samaa käsittelyä. ilmottele jos piuhoja kaipailet.
BJ-40/76
22.01.2013, 13:49
joku jo ehtiki tarjota -82 bj42 sähköjä. kait ne on suurimmaks osaks edes sinne päin?
Jonkin verran eroa, esim. edic täysin erilla lailla.
Ja hj-60:ssä "täysin" erillaiset, toki sukua keskenään.