PDA

View Full Version : M+S rengas ja talvi?

Pohjakosketus
28.10.2011, 19:00
Neuvokaapas kokeneemmat noviisia jotta pärjääkö fiksusti ajellen tuommoisilla bfg long traileilla suomen talvessa?
Auton omapaino 1700 ja tottahan se etenee mutta muidenkin turvallisuutta ajatellen pitäähän sen pysähtyäkin..

Castrol
28.10.2011, 19:19
En voi kun omasta kokemuksesta sanoa että kyllä niillä pärjää jos on ees hitusen keskiverto kuskia enemmän järkeä ja ajatusta mukana. Ajeltu useampana vuotena saharoilla ja vastaavilla m+s renkailla talvet, Ja hyvin on päässyt.
Pito on tottakai huonompi kun hyvällä spikupyörällä mutta tuohon sun kysymykseen vastaten kyllä pärjää jos on edes vähän sitä älliä.

LCHJ61
28.10.2011, 21:52
Itellä on ollut hj.n alla bfg mud ja allterrain renkaat ja talvella tosi surkeet kumit. kaverin auton alla taas fedima f-mudit piti uskomattoman paljon paremmin kun nämä bfg.t vaikka onkin paljon karkeammat kun tuo bfg.n all terrain.
Suosittelen silti nasta renkaita.

solihull
29.10.2011, 14:37
Ostakaa helevetti ne nastarenkaat alle, persaukiset. Kun auto on tiessä neljällä kämmenenkokoisella alalla, kannattaa miettiä oikein tosissaan miten se ala ottaa kiinni tiehen. Minä paasaan tästä asiasta kuin enska konsanaan ja saisi laittaa kieltoon kaikki MT:t ja vastaavat talviaikana. Kyllä ne osan aikaa talvesta jotenkin pelaa mutta on ne oikeasti yllätystilanteissa hengenvaaralliset! Ei se pelkkä M+S merkintä auta mitään ilman nastoja ja lamellipintaa.

Jos rengaskoko on pelkkää miehistä jatketta ja ulkonäköä niin saa niitä 285/75-16 -koossa ainakin nastarengasta. Tosin se on leveä moniin maastureihin talvirenkaaksi. Kai se on tyydyttävä 235/85-16 -kokoon. Kun joku alkaisi oikeasti markkinoida maastureiden talvirenkaita niin loppuisi tämä jokatalvinen juuopas-eipäs -keskustelu.

Tuolta ainakin niitä saa:
http://www.peraaho.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=341&category_id=8&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

TT

Juh0
29.10.2011, 15:10
Kun ostin oman HJ:ni niin en raaskinut ostaa siihen ensimmäisenä talvena talvirenkaita vaan ajelin Bridgestonen mudterrain renkailla. VIRHE! :D Ne eivät sitten pidä talvella mitään. Ei jarrutuksissa eikä kiihdytettäessä. ELI AINOAT TALVIRENKAAT OVAT NASTALLISET! Nyt jo useamman talven ajanut 33 tuumaisilla toyo nastotetuilla renkailla. Nekään eivät ison koon puolesta ole kovin pitävät, mutta pitävät kuitenkin huomattavasti paremmin.

Arde72
29.10.2011, 22:41
Mulla oli Tojo 4runnerissa ostettaessa alla Cooper Discovererit alla koossa 31/10,5/15 m+s ja ne ei kyl sit pitäny talvella yhtään...jos yritti ajaa takavedolla niin nehän sutas joka risteykses,neliveto oli pakko pitää päällä koko talven ja sittenki se meinas välillä puskea ulos tieltä.Puolustuksena renkailla todettakoon et vaikka niissä oli viä pintaa ihan hyvin,niin ne oli kuitenki jo monta vuotta vanhat ja kopottuneet kumeiltaan eli ainakaan vanhoilla m+s renkailla ei kannata ajella jos ei oo hyvät vakuutukset kunnos:)

young n dum
29.10.2011, 22:53
yhden talven jeepillä ajoin 31"10,5 insoilla... ei enää ikinä ilman nastoja jokapäiväseen ajoon:rolleyes: 6 tiellä rekasta ohi 4 vaihteella kaasua ja kumit hakkaa tyhjää senku pumppaili kaasua ja sama ku kiihytti 1-4 sutia lyö.(EDIT: oli siis talvi keli ja tie lumessa:D) pysähty kyl kuha ennakoi ihan hitosti.. mut mites äkki pysäytys??

vaneilla tullu kans ajeltua paskoillakin nasta renkailla mut kyl ne hakkaa m-s:ät mennentullen... nykyään nokian nastotettuja tai ei mitn.

solihull
29.10.2011, 23:27
Mulla oli Tojo 4runnerissa ostettaessa alla Cooper Discovererit alla koossa 31/10,5/15 m+s ja ne ei kyl sit pitäny talvella yhtään...jos yritti ajaa takavedolla niin nehän sutas joka risteykses,neliveto oli pakko pitää päällä koko talven ja sittenki se meinas välillä puskea ulos tieltä.Puolustuksena renkailla todettakoon et vaikka niissä oli viä pintaa ihan hyvin,niin ne oli kuitenki jo monta vuotta vanhat ja kopottuneet kumeiltaan eli ainakaan vanhoilla m+s renkailla ei kannata ajella jos ei oo hyvät vakuutukset kunnos:)

Olen kuullut muiltakin haukkuja Cooperin Discoverer M+S renkaista. Mutta mulla on ollut niitä jo eri sarjoja Rangen alla vuosien ajan ja toimivat todella hienosti, hinta ja laatu todella kohdillaan enkä kyllä ole löytänyt mitään huonoa niistä. Kaikki renkaat ei vaan sovi kaikkiin...niin se täytyy olla. Ja Rangessahan on aina se neliveto muutenkin päällä. Mitäs sitä maasturilla vajaavedolla ajelemaan ;-)

Mutta edelleen sitä mieltä että talvella nastat aina kaikille alle...on sitten kesälläkin asfalttimiehillä tekemistä...

TT

KoniJeep
29.10.2011, 23:48
pysähty kyl kuha ennakoi ihan hitosti.. mut mites äkki pysäytys??.

Eikös se äkki pyssäys oo se paha ja tappava?

Arde72
30.10.2011, 00:36
Olen kuullut muiltakin haukkuja Cooperin Discoverer M+S renkaista. Mutta mulla on ollut niitä jo eri sarjoja Rangen alla vuosien ajan ja toimivat todella hienosti, hinta ja laatu todella kohdillaan enkä kyllä ole löytänyt mitään huonoa niistä. Kaikki renkaat ei vaan sovi kaikkiin...niin se täytyy olla. Ja Rangessahan on aina se neliveto muutenkin päällä. Mitäs sitä maasturilla vajaavedolla ajelemaan ;-)

Mutta edelleen sitä mieltä että talvella nastat aina kaikille alle...on sitten kesälläkin asfalttimiehillä tekemistä...

TT
Jou,totta kyl toi et kaikki renkaat ei ehkä toimi kaikilla automerkeillä. Mut kuten kirjoitinki niin mulla tod.näkösesti surkeat pito-ominaisuudet johtu vanhoista renkaista. Nyt on alla Bridgestone Dueler H/T,eihän nää mitkään offirenkaat oo ku kuvio on heti ummes ku on vähäki märkää maata,mut on kyl maantiellä helevetin hiljaset ja pyörii kevyesti näinki isoiksi renkaiksi. Talviolosuhteista ei viä kokemusta,mut pianhan sen näkee...Mut joo,mä myös sitä mieltä et talveksi nastarenkaat alle..

Jappi
30.10.2011, 01:14
ELI AINOAT TALVIRENKAAT OVAT NASTALLISET!

Ja PAH. Täällä missä tiet ovat talvella lumipolanteella niin kitkarenkaat ovat paremmat kuin nastat ja kumilaatu on oikeasti vähintään yhtä tärkeä kuin kuvio...

kippo86
30.10.2011, 08:45
Asiaan myös liittyen: kannattaako nastoittaa mt-rengas, vai meneekö rahat hukkaan? Meinasin niitä porattavia nastoja pyöritellä omiin renkaisiin.

hazzinen
30.10.2011, 10:39
mul oli 35 mt pyörissä kuorma-auton nastat, se kosketuspinnan koko kyl kumosi aikas hyvin sen nastojen vaikutuksen... ... eli parhaat on 235 leveet hakkapeliitan nastotetut sirkkeli-pyörät

Flea
30.10.2011, 12:03
http://www.cr-renkaat.fi/ Tuolta saa ihan kohtuu hinnalla vähän isommatkin nastarenkaat. Saattaapi olla yhdet 31"X10,5 R15 valmiinakin, kun jäi minulta hakematta yllättävien rahakäänteiden vuoksi.

solihull
30.10.2011, 12:56
Ja PAH. Täällä missä tiet ovat talvella lumipolanteella niin kitkarenkaat ovat paremmat kuin nastat ja kumilaatu on oikeasti vähintään yhtä tärkeä kuin kuvio...

No joo, tottahan tuo on, mutta sielä asuu noin 1% koko kansasta. Ehkä on ihan sama vaikka siellä luistelisi vasenta kaistaa kaljuilla kesäkumeilla kun ei edes ole vastaantulijoita ;-9 !

TT

Yölento
30.10.2011, 14:13
No joo, tottahan tuo on, mutta sielä asuu noin 1% koko kansasta. Ehkä on ihan sama vaikka siellä luistelisi vasenta kaistaa kaljuilla kesäkumeilla kun ei edes ole vastaantulijoita ;-9 !

TT

Tässäpä meillä vasta oikea asenne!
Kyllä täällä kehä3:n pohjoispuolellakin on jäätä ja muuta vaihtelevaa keliä ja eteenpäin on päästävä. Sanoisin että hyvin pitkälti kuskista kiinni miten niillä renkailla pysyy tiellä, 3 talvea mennyt Mudzilloilla ilman paniikkitilanteita ja tieltä suistumisia. Jos on menty metsään niin on menty tarkoituksellisesti ja hallitusti. Aikaisemmassa autossa oli BFG AT:t (aikaa ennen k.o.-merkintää) ja niilläkin pysyi tiellä.

hazzinen
30.10.2011, 14:32
heh, taitaa tämäkii olla tuon kehän sisällä olevien, "talvi yllätti jälleen" porukan onkelmia ku eip pysy kojeet tiellä. itellä ollu kans usiamman talven m+s pökkyrät alla, tottahaa tuo on että risteysalueilla joita hinkataan kiiltäväksi talven ajan ni ei pökkyrä pijä lukkojarruun renkaat lyödessä, mutta kyllä se nastallinenkin pyörä antaa myöten. paikaltaan lähtiessä nastapyörä on kyllä aina paras

Pohjakosketus
30.10.2011, 18:56
Ok,kiitos mielipiteistä,niin puolesta kuin vastaankin,poranastoja tallista kyllä löytyykin,voisi niitäkin kokeilla,ja jos ei pysähdy niin rengaskaupoille:D

make1978
30.10.2011, 19:27
ehkä se on parempi ajella näillä "isoilla" autoilla vaan mettässä jos ei kerran ilman nastoja pärjää:D
ei sitten herneitä mut itekun ajaa vähän isompia ammatikseen ja omissa ei oo ollu nastoja 10v ainoonkaan pirssin alla niin ihmetyttää toi tapat kaikki muut jos et laita nastoja asenne..90% talvella on kiinni ratin ja penkin välistä:rolleyes:

Bj Andy
30.10.2011, 19:28
Ennakoida pitää ja reilusti. Sillä pärjää jotenkin mutta äkkitilanteet on aika karmivia kun sekuntit juoksee eikä vauhti hiljene. Eikä taasen pyörät lähe pyörimään ihan hetkessä vaikka jarrua löysäisikin.

Yokohamalla oli ainakin joku melko talvipintainen maastorengas...

-MaTTi-
30.10.2011, 20:45
Ennakointi ja ennakointi... aina ei vaan ole aikaa ennakoida, tämä tahtoo porukalta unohtua. Sillon pitäis oikeesti tapahtua jotain kun painetaan jarrupedaalia. Kitkarengaskin parhaimmillaan on oikeesti toimiva, jopa liukkaalla jäälläkin. Tällöin tosin ABS+EBS erittäin suositeltavia.

Kitkarengas on kokonaan eri asia kuin M+S-merkinnällä oleva mutiainen tai kiinan kesärengas.

Palex
30.10.2011, 21:04
Painavissa autoissa tuo mutarenkaiden pidon puute varmaan korostuu melkoisesti, mutta Suzukilla olen kuusi talvea ajellut mutarenkailla ilman mitään ongelmaa. Ennakoida täytyy tietysti, eikä yhtään oikeaa paniikkitilannetta ole sattunut kun ajelee renkaiden mukaan...

Alla on olleet Insa Saharat, SX Swampperit ja nyt viimeisimpänä Kumho KL71, ja kaikilla yhtä hyvin kyllä pysynyt tiellä. Ja viime talvena tuli ajeltua ja oltua kyydissä kaverin Suzukissa aika paljon, ja Fedima Siroccoillakin selvisi koko talven ilman ongelmia. Yhtenä talvena ajelin jonkun aikaa corollalla jossa oli jotkut parhaat päivänsä nähneet nastakumit alla, ja pysähtyi kyllä pelottavan paljon huonommin kuin Suzuki!

Nastarenkaita ei tarvis olla kenelläkään kun kitkatkin on keksitty...:rolleyes:

solihull
30.10.2011, 21:18
Tässäpä meillä vasta oikea asenne!
Kyllä täällä kehä3:n pohjoispuolellakin on jäätä ja muuta vaihtelevaa keliä ja eteenpäin on päästävä. Sanoisin että hyvin pitkälti kuskista kiinni miten niillä renkailla pysyy tiellä, 3 talvea mennyt Mudzilloilla ilman paniikkitilanteita ja tieltä suistumisia. Jos on menty metsään niin on menty tarkoituksellisesti ja hallitusti. Aikaisemmassa autossa oli BFG AT:t (aikaa ennen k.o.-merkintää) ja niilläkin pysyi tiellä.

He, he, en ainakaan ole ihan kehä3:n eteläpuolelta vaan satoja kilometrejä pohjoista kohden.

Raskas kalusto on renkaiden kanssa ihan eri asia kuin nämä maastorenkaat, pintapaine on kovempi kuin pienemmässä kalustossa ja siksi kumi on tiessä kiinni. Lisäksi raskaassa kalustossa on lamelikuviot ihan niinkuin pikkuautoissakin.

Olen ajanut 10 vuotta maastureilla lähes kaikki ajoni. En riskeeraa omaa, lasteni, perheeni enkä muidenkaan henkeä MT-pökkyröillä. BFG AT, MT ja Saharasta on kokemusta ja talvella ihan paskat. Kyllä minäkin ennakoida osaan, mutta mitä kun joku törttöilee eteen tai tule väärää kaistaa vastaan...mitä siinä auttaa ennakoida?

Suurin ongelma onkin just tuo, että vaikka jarrun vapauttaa, pyörät hiihtää silti vielä.Ja kiitos jatkuvan nelivedon joka repii äkkijarrutuksessakin takapäätäkin lukkoon.

TT

Castrol
30.10.2011, 21:22
heh, taitaa tämäkii olla tuon kehän sisällä olevien, "talvi yllätti jälleen" porukan onkelmia ku eip pysy kojeet tiellä. itellä ollu kans usiamman talven m+s pökkyrät alla, tottahaa tuo on että risteysalueilla joita hinkataan kiiltäväksi talven ajan ni ei pökkyrä pijä lukkojarruun renkaat lyödessä, mutta kyllä se nastallinenkin pyörä antaa myöten. paikaltaan lähtiessä nastapyörä on kyllä aina paras

Eipäs yleistetä valitettavasti suurimmat kolarisumat ovat olleet vuosien saatossa tuolta kehä 3 suunnasta keskustaan päin eikä keskustasta "maalle" päin.

Ei me stadilaiset tulla sieltä maalta tänne stadiin vaan me ollaan jo täällä ja mennään tuonne ulkopuolelle duuniin tai vastaavaan toimintaan ;)

Ja kyllä tuo on totta että risteyksissä se suurin kynnyskysymys on.

Kuitenkin olen jo vuosia ajellut melkein slikseillä paskoilla kumeilla ihan omasta tahdosta sanokaa tyhmyydeksi ja siltikin olen vielä hengissä ja autotkin ovat kolhuttomia ja kuitenkin joka arkipvä ajan talvellakin töihin ja sieltä pois. Toki sille mitään mahda jos joku niki lauda tulee kahva auki kahtasataa uusilla renkaillaan ja luistonestoillaan kuten kesällä ajaen ja hupsis fysiikanlait ovatkin ihan samat loppupeleissä. Toki ylimääräinen pito antaa aina vähän ekstra pelastusaikaa en sitä kiistä. Mutta eikös tässä ollut kysymyksessä se että pärjääkö niillä talvella? 70-luvulla vedettiin vielä kesäkumeilla monesti kesät talvet.

Kiitos ja anteeksi.

p.s:ja muistetaan että täällä "lumi yllätti kylässä" käy noin 85% ihmisistä ihan muualta töissä.

hazzinen
30.10.2011, 21:53
nooh ylläti kenet vaan, yllätti kumminkin ja TAAS

Ruusulehto
30.10.2011, 22:37
Kyllähän sitä talvella pärjää vaikka suvikumeilla, mutta kyllä ainoa oikea talvirengas on nastarengas

BJ-40/76
30.10.2011, 22:59
Itse ajelin ensimmäisen kokonaisen talven bj-40:llä ja 205-16 nauhapinnotetuilla renkailla. ja silloin vuosiluku kirjoitettiin kahdella ysillä.

toki sen jälkeenkin olen ajanut landcruisereilla varmaan yli 10 talvea nastattomilla renkailla, mutta kun en enää tällä vuosi tuhannella ole ainut kuski noille cruisereille, niin pistetäämpä piikkiä alle! (helpompi istua lauantai-iltana tms kartturina, kun maisema tulee vastaa ennalta odotetusti)

Siis jos asuu/liikkuu jäisten tienpintojen alueella, niin pitoero nastarenkaan ja nastattoman välillä on paljon pienempi, kun se jää sattuu kohdalle, ja nastarenkaat alla!

Ja artikkelin "jokaisella on selitys ja p.......reikä", niin jopa täällä KESKIsuomessa* tuo talvi tuo pito ongelmia nimenomaan tuon kiilloitetun jään muodossa.

*)Toki minä en todella ole keskisuomessa, mutta n.100 km päässä siitä:-> sekä pohjoseen että etelään on 650 km:D

Ja sitten se VANHA tuttu juttu: vajaa kaksi kuukautta ennen kuin päivä alkaa pitenemään, niin silloin liukas keli yllättää! mutta kukaan ei törttöile maalis eikä huhtikuussa?

Siis jos haluat romuttaa maasturisi, niin vielä useita viikkoja kesärenkailla, kun päiväthän on plussalla!
, ja sitten kun saat ne piikit alle niin aja toukokuun loppuun, sillä kumminkaima oli nähnyt jäätä!

Hyvät talvikelit kaikille!

Late_
01.11.2011, 21:23
http://www.cr-renkaat.fi/ Tuolta saa ihan kohtuu hinnalla vähän isommatkin nastarenkaat. Saattaapi olla yhdet 31"X10,5 R15 valmiinakin, kun jäi minulta hakematta yllättävien rahakäänteiden vuoksi.

Ai sullekos sitä sarjaa on kuukausi tolkulla varattu turhaan?

Muista ensi kerralla, mitä tahansa keltä tahansa oletkin ostamassa, ilmoittaa mahdollisista ohareista.

Bullet
02.11.2011, 09:15
Minä olen ajanut omalla Suzuki SJ413JX 'lläni vuodesta 87 alkaen pelkästään nastattomilla renkailla eikä tulisi mieleenikään hankkia siihen mitään nastarenkaita. Ajaminen nastattomilla renkailla vaatii enemmän etukäteissuunnittelua ja ennakointia ajamisessa sekä hitaamman vauhdin. Mutta kun maastoautolla ajaa ei vauhdin pitäisi olla itse tarkoitus. Nyttemmin olen jatkanut nastattomilla ajoa hankittuani viitisen vuotta sitten ikivanhan Range Roverin. Rangen ero Suzukiin on siinä, että isomman painon sekä jatkuvan nelivedon vuoksi se pitää helpommin kiinni tien pinnasta, mutta kun se lähtee luisuun, ei sitä ole helppo oikaista tai pysäyttää. Suzuki sensijaan lähtee helposti luisuun, mutta on hyvin oikaistavissa ja kohtuudella pysäytettävissä. Nastattomilla renkailla ajossa ei saa tehdä mitään äkkinäistä, kokenut kuski kyllä pärjää ihan hyvin, soveltaen ajotapansa vallitseviin olosuhteisiin.

Pudejovicky
03.11.2011, 10:23
Ihan rehellisesti nuo LongTrailit(kään) ei näytä sellaisilta renkailta, että ajaisin käyttöautolla niillä talven. Ei oo lamelleja niinkuin kitkoissa, joten vastaa aikapitkälti ihan kesärengasta..

Olen ajellut BFG:n uusilla (km2) MT renkailla talvella, eikä ne pidä jäisellä tiellä yhtään sen jälkeen kun pito loppuu ja se loppuu aina kuin seinään, varoittamatta etukäteen.

n. 2000kg:n autosta löytyy ABS ja sekään ei oikeastaan pelasta kauheesti, koska kelkkailu on sitä luokkaa pidon häviämisen jälkeen, että ohjattavuudestakaan ei välttämättä saa tarpeeksi apua.

Lumella kaikissa muodoissa taas nuo renkaat pitävät ihan tautisesti ja sitä katsoen ne nytkin jäävät talveksi alle, mutta auto ei ole päivittäiskäytössä, vaan juurikin noita rospuutto- ja pahoja lumikelejä varten ja sittenkin vielä harrastusmielessä.

Ja kuten muutamaan kertaan on mainittu, ihan kaikkea ei voi ennakoida. Silloin kun riskit toteutuu, on hyvä että pito löytyy ja äkkiä...

rane58
14.11.2011, 20:02
Mulle tuli Jeeppini oston yhteydessä Nokialaiset uudenveroiset nastarenkaat Jeepin aluvanteilla. Ne kyllä laitetaan alle talven liukkaille, nyt siinä M+S hiihto- ja luisteluliiton "Talvirenkaat", kuluneet sellaiset. En rupea leikkimään omani, enkä muiden hengillä tinkimällä turvallisuudesta! Ilmastohan alarmistien mielestä lämpiää, mutta noi edelliset talvet olivat ennätys kylmät- ja lumiset, liukkauttakin riitti...! -No, tuli kaupan mukana ihkauudet kesärenkaatkin.... :p

HeikkiH
18.11.2011, 10:54
Onkos kellään käyttökokemuksia Swamperin TrXus renkaasta talviajossa? Lamelleja siinä on toisin kuin useimmissa MT-renkaissa.