PDA

View Full Version : blazerin pinionin mutteri???


blazer
27.10.2011, 17:29
olis tarkotuksena vaihtaa blazerin etuperäsrä stefa ja tiiviste. onkos siinä pinioniakselin mutterilla joku momentti mihin se pitää pistää vai onkos siinä jokin muu juttu:confused:? semmosen krymppiholkinkin jo hankkisin. paljonkohan noihin periin menee öljyä yhteensä jos pistäis molenpiin uudet ja mitä öljyä noihin ootte laittanu? jotain perus vaihteistoöljyä???

veijon-esso
27.10.2011, 18:06
olis tarkotuksena vaihtaa blazerin etuperäsrä stefa ja tiiviste. onkos siinä pinioniakselin mutterilla joku momentti mihin se pitää pistää vai onkos siinä jokin muu juttu:confused:? semmosen krymppiholkinkin jo hankkisin. paljonkohan noihin periin menee öljyä yhteensä jos pistäis molenpiin uudet ja mitä öljyä noihin ootte laittanu? jotain perus vaihteistoöljyä???

Mä vaihoin aikanaan takaperään stefan ja merkkasin mutterin asennon ja vedin uudestaan kiinni samaan kohtaan + pikkasen yli, samalla krymppiholkilla. Ei ollu tarpeeks isoo momenttiavainta ja tolleen ne tekee monella pajallakin. Uuden krymppiholkin kanssa vedettävä oikeeseen momenttiin.

Periin hypoidi peräöljyä, normi vaihteistoöljy ei käy. Jos on kitkalukko niin pitää olla sille vielä sopiva lisäaine tai valmiiksi lisäaineistettu öljy. Litramääriä en enää muista, mutta pari litraa per akseli ainakin varaisin jos tollasta lähtis tekee, ehkä viis litraa yhteensä niin ei lopu kesken.

Rytari
27.10.2011, 19:46
Mä vaihoin aikanaan takaperään stefan ja merkkasin mutterin asennon ja vedin uudestaan kiinni samaan kohtaan + pikkasen yli, samalla krymppiholkilla. Ei ollu tarpeeks isoo momenttiavainta ja tolleen ne tekee monella pajallakin. Uuden krymppiholkin kanssa vedettävä oikeeseen momenttiin.

Periin hypoidi peräöljyä, normi vaihteistoöljy ei käy. Jos on kitkalukko niin pitää olla sille vielä sopiva lisäaine tai valmiiksi lisäaineistettu öljy. Litramääriä en enää muista, mutta pari litraa per akseli ainakin varaisin jos tollasta lähtis tekee, ehkä viis litraa yhteensä niin ei lopu kesken.

k5 blazeris tuskin on semmosta lukko mikä lisäaineen tarvii jos ei jälkikäteen oo laitettu mutta synteettiset hypoidiöljyt on aika rock kun toi talvikin on tulossa.

hpotteri
27.10.2011, 21:22
k5 blazeris tuskin on semmosta lukko mikä lisäaineen tarvii jos ei jälkikäteen oo laitettu mutta synteettiset hypoidiöljyt on aika rock kun toi talvikin on tulossa.

Jos gov bomba tuntuu paukahtavan päälle tai auetessaan sillon on syytä käyttää lisäainetta miel gm tai lisäaineistettua ep öljyä.

Omassa käytin joskus luvuilla lisäaineistettua öljyä sillä verukkeella että pehmeempi kytkeytyminen vois helpottaa vetarin oloa kun lukko yrittää särkee paikkoja just kytkeytyessään yleensä toisen pyörän jo sutiessa.

blazer
27.10.2011, 22:11
onko näissä tuotteissa edes mitään lukkoa vakiona? jos on niin ei se kovin hyvin ainakaan toimi...

veijon-esso
28.10.2011, 09:38
onko näissä tuotteissa edes mitään lukkoa vakiona? jos on niin ei se kovin hyvin ainakaan toimi...

On ollu vakiona sekä kitkalukolla että ilman. Jos on ilman niin helpohkoa olis lisätä lock-right tai vastaava palalukko. Onks tää ihan käyttis, harraste kruiseri vai ihan offikäyttöön tulossa?

blazer
28.10.2011, 16:37
On ollu vakiona sekä kitkalukolla että ilman. Jos on ilman niin helpohkoa olis lisätä lock-right tai vastaava palalukko. Onks tää ihan käyttis, harraste kruiseri vai ihan offikäyttöön tulossa?
käyttöauto pääasiassa, mutta tarkoitus olis sillon tällön käydä jossain möyrimässäkin. lukko ei mee päälle ainakaan pihamäkeen kurvatessa(sisäkurvin pyörä lyöö joutavaa) pitäisköhän antaa lisää jenkaa vaan jos se sit sieltä heräis? näkeekö sen jotenkin sieltä perän kannen alta jos sinne kurkkaa, että onko siellä ylipäätään mitään lukkoa vai onko siinä vaan joku vika... on nää tasauspyörästö hommat vielä vähän hakuses ku ei ol enne ollu minkään sortin maasturia saatika ameriikan tuotetta...

sisuli
28.10.2011, 16:43
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

hpotteri
28.10.2011, 16:54
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

Ei tossa mättää mikään muu kun toiminta perjaate.

100rpm pyörintänopeus ero (jonka toi lukko vaatii kytkeytyessään) PYÖRÄSSÄ on aivan liikaa oli sitä tehoa kuinka vähän ja kuinka kevyessä autossa.

blazer
28.10.2011, 19:31
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1
en löytäny muuta tarraa kun hanskalokerossa oli tommonen missä luki SERVICE PARTS IDENTIFICATION ja hirmu litania erinäkösiä 3merkin kirjain numero yhdistelmiä... niissä ei ainakaan ollu tota G80 merkintää.

Rytari
28.10.2011, 21:25
en löytäny muuta tarraa kun hanskalokerossa oli tommonen missä luki SERVICE PARTS IDENTIFICATION ja hirmu litania erinäkösiä 3merkin kirjain numero yhdistelmiä... niissä ei ainakaan ollu tota G80 merkintää.

no sit ei ole sitä lukkoakaan takaperässä...

Jontte74
28.10.2011, 21:34
G80 optio tarkoittaa käkikello lukkoa ja sen kanssa ei saa käyttää lukkoperä öljyä. Siellä on pienet kitkalevyt jotka menevät pialle jos käyttää lukkoperä öljyä.
LOCKING DIFFERENTIAL (G80) LUBRICANT SERVICE INFORMATION #90-4-103 - (Jan 4, 1990)
VEHICLES AFFECTED: ALL LIGHT TRUCKS EQUIPPED WITH G80 REAR AXLE ALL YEARS

GMC does not recommend the use of any limited slip additives in light trucks with G80 axles. Rear axle additives delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.

The recommended lubricant for all light truck rear axles, including G80, is SAE 80W-90 GL5 (GM part #10950849). Trucks exhibiting rear axle chatter should be drained and refilled using the rear axle fluid indicated.

Tollanen löyty gm sis ohjelmasta ja ymmärsin että toi tarkottaa että ei suosittele lisäaineita.

sisuli
28.10.2011, 22:11
Taitaa olla 10 pulttiperä jopa 7.5" lautaspyörällä, ja muutkin rattaat ja laakerit on ku rannekellossa.
Se räkäsee kyllä reilu 2tonnin autossa muutakin kuin hampaat mäkeen, ainakin jos 350 koneella.
Ensin kukkuu käkikello

Rytari
28.10.2011, 23:11
Taitaa olla 10 pulttiperä jopa 7.5" lautaspyörällä, ja muutkin rattaat ja laakerit on ku rannekellossa.
Se räkäsee kyllä reilu 2tonnin autossa muutakin kuin hampaat mäkeen, ainakin jos 350 koneella.
Ensin kukkuu käkikello

sen verran korjausta että 8.5" lautaspyörällä eli d44 kopio 7.5" on henkilöautomurikka

BJ-40/76
29.10.2011, 08:01
Kyllä Blazeriin on ihan oikeaa lukkoa ollut tehtaalta, jos G80 optio on ruksattu. katso stikkeristä siitä keskikonsolin kannen alapuolelta
Ongelma noissa on että liian painavaan ja tehokkaaseen autoon on laitettu liian pienet ja kevyet perät, sitten noi lukotkin lentelee pitkin teitä
Tossa animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE&NR=1

Ja tuo yllämainitussa animaatiossa oleva lukko invalisoiduu laakista.
nimittäin jos tuo lukkiutuminen epäonnistuu, niin hammaspyörät hukkaa hampaansa, mutta toimii senkin jälkeen huonona kitkalukkona.

blazer
07.11.2011, 20:48
vaihdoin takakardaanista ristikot ja siinä yhteydessä huomasin että tuo "haarukka" vai mikä lie nimeltään kuitenkin se mikä on siinä pinionakselin päässä mihin tulee kardaani ristikolla kiinni. niin tämä "haarukka" tuntui olevan löysässä, kiertyi siinä ees taas vaikka akseli ei liikkunut... muihin suuntiin ei tuntunut olevan välystä.enkä nyt tarkoita sitä rattaitten välystä mikä siellä kuuluukin olla. välys oli noin milli kierto suunnassa. onkos tuo ihan normaalia,vai pitäiskö olla ihan yhtä puuta . en sitä mutteria sen enempää kokeillut mutta auto ainakin liikkui ennen kuin mutteri

Rytari
07.11.2011, 21:01
http://completeoffroad.com/images/F37215.jpg
öö siis hetkinen... pinionin yoke on siis tämä osa ja on mutterilla kiinni pinionissa... kumpiko siinä nyt kiertyi? tämä pinionin päällä vai pinioni yokeineen, muttereineen päivineen...

blazer
07.11.2011, 21:20
juurikin tuo käikäle! tämä yoke kiertyi vaikka mutteri ja pinioni pysyivät paikallaan. eikös sen mutterin pitäisi kiristää tämä yoke siihen pinionii?

blazer
07.11.2011, 21:24
juurikin tuo käikäle! tämä yoke kiertyi vaikka mutteri ja pinioni pysyivät paikallaan. eikös sen mutterin pitäisi kiristää tämä yoke siihen pinionii?
kiertyy siis noin millin jos niin voi sanoa...

Rytari
07.11.2011, 21:54
eli yoke on siitä booristaan väljä pinjonille jos rautalangasta väännettynä oikein ymmärrän, ja pinioni on silti kireessä ja mutteri kiinni... periaatteessa jos pinjonin laakerit hieman kuluu ja siten esijännitys häviää ja yoke löystyy niin aikaa myöden kiihdytellessä se yoke edes takaisin repiessään kyllä kuluu booreistaan, mut silloin pitäis kyllä olle sen pinjonin välee vähän muuhunkin suuntaa, jos ei sit oo aikanaan kiristetty mutta kuluminen on jo tapahtunut, toki tämä on siis pahin vaihtoehto, mutta siitä pääsee yoken, stefan ja krympiholkin uusimalla, on vaan ainut mitä mulle tulee nyt juuri mieleen.

blazer
08.11.2011, 22:28
löysässähän se pirun mutteri oli... kiristin sitä jonkin verran ja yoke lakkas tuljumasta. pitäisköhän sille oikeesti tehdä jotain muutakin kun kiristää se mutteri, vai ajelisko vaan ja odottelis(saattaahan kestää vaikka kuinka kauan)?kuinkahan piukkaan se mutteri pitäis tässä tapauksessa pistää?

Rytari
08.11.2011, 22:40
löysässähän se pirun mutteri oli... kiristin sitä jonkin verran ja yoke lakkas tuljumasta. pitäisköhän sille oikeesti tehdä jotain muutakin kun kiristää se mutteri, vai ajelisko vaan ja odottelis(saattaahan kestää vaikka kuinka kauan)?kuinkahan piukkaan se mutteri pitäis tässä tapauksessa pistää?

sillä mutterilla säädetään pinionin kartiorullalaakerien esijännitys, laakerien välissä on krymppiholkki mikä kiristettäessä puristuu kasaan, on tavallaan kertakäyttöinen mutta kun sulla on sielä vanhat paikallaan olleet laakerit, periaatteessa jos se mutteri vaan on löysääntynyt niin kiristää sitä krymppiholkkia vasten sen uusiksi, niin mä se ainakin teksin, sen verran vetää kireyttä että pinionin pyörimiseen tulee aivan aavstuksen verran vastusta.

blazer
08.11.2011, 22:50
sillä mutterilla säädetään pinionin kartiorullalaakerien esijännitys, laakerien välissä on krymppiholkki mikä kiristettäessä puristuu kasaan, on tavallaan kertakäyttöinen mutta kun sulla on sielä vanhat paikallaan olleet laakerit, periaatteessa jos se mutteri vaan on löysääntynyt niin kiristää sitä krymppiholkkia vasten sen uusiksi, niin mä se ainakin teksin, sen verran vetää kireyttä että pinionin pyörimiseen tulee aivan aavstuksen verran vastusta.
jotain tommosta kävi mielessä... mennään silllä. ja kiitoksia taas!!!

sisuli
09.11.2011, 05:58
Omassani samoin väljä yoke, ja mutteri löystyi aina,
Tein kuten Rytarikin mainitsi: uusi yoke ja muut osat, mutta uusi yoke oli "väljä "pinioniin, aivan kuin vanhakin. Pinionin spooreissa ei havaittavaa vikaa.
Vielä ei ole löystynyt, mutta jos sen tekee, sitten krympin tilalle kokeillaan tukevampaa holkkia ja shimmaten