PDA

View Full Version : Moggi kysumyksiä


hitoy
26.10.2011, 18:30
Jos moggi on rekattu työkoneeksi niin millä korttiluokalla saa ajaa? Entä kärryn kiskominen? paljonko tonneja saa härppäkkeen perään pistää?

Bj Andy
26.10.2011, 18:42
Jos se painaa yli 3.5 tonnia niin c kortti.

Ja työkoneellahan ei saa hinta löpöllä muuta kuin sen työn jota verten se on työkoneeksi hyväksytty,työkaluja, tai löpöpytttyä.

Ja täältä lisää (http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Auton+alustalle+rakennettu+ty%C3%B6kone.htm)

Taisto
26.10.2011, 18:48
Jos moggi on "auton alustalle rakennettu työkone" niin ajoneuvoluokka on edelleen N2G eli maastokuorma-auto ja tarvii kuskilta C-kortin. Myös katsastus joka vuosi.
Varsinaisia "työkoneita" ei taida olla kuin ne ensimmäiset 50-luvun mogit. Uudemmista ei tunnu saavan kuin ensinmainittuja.

hitoy
26.10.2011, 19:21
Entäs mogin kyky kiskoa kärryä? Tuo kortti kysymys oli lähinnä mielenkiinnosta. C kortti löytyy mutta reilummalla kärryllä vaatii siis CE.n

mokkero
26.10.2011, 19:36
Vetokyky riippuu täysin mogista. Oon nähnyt jossain kuvan missä suositellaan käytettävää vaihdetta hinattavan kuorman mukaan. Kuvassa oli 411 moggi eli 32 hp ja suurimmassa kuormassa oli kaks perävaunua perässä mut kuva sen verran suttununen että ei nähnyt paljonko oli painoa.

Pelkällä C kortilla saat vetää 750kg jarrutonta kärryä jonka saa mihinkä vaan moggiin kytkeä. Painavammat kärryt vaatii sitten lisää merkintöjä korttiin.

Vähän pitäsi tyyppiä tarkentaa että osais vetokyvystä mitään sanoa, unimog on kuitenkin jo aika laaja käsite.

hitoy
26.10.2011, 20:00
Mogeista kun en mitään tiedä mutta suurimmasta kokoluokasta haetaan tietoja. Esim. tuolla myydään puolella oleva 1700l? vaikka esimerkiksi. Onko tuosta viellä isompaa?

pee
26.10.2011, 20:05
tuosta alkuun:

http://en.wikipedia.org/wiki/Unimog

hiski
27.10.2011, 17:33
Ja työkoneella ei vedetä kuin hinattavaa laitetta joka liittyy työtehtävään, EI PERÄKÄRRYÄ!.

hitoy
27.10.2011, 19:49
Ja työkoneella ei vedetä kuin hinattavaa laitetta joka liittyy työtehtävään, EI PERÄKÄRRYÄ!.


Eli työköneella ei saa hinata lavettia tai kippilavaa? Viellä ei ole selvinnyt mitä mogeilla saa vetää vaikka sitten ka.na.

Bj Andy
27.10.2011, 20:12
Hatusta vedettynä että kuorma-autoon saa kytkeä joko 2 tai 2.5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruisen perävaunun jos se on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä. Eli ilmajarruin tms.

Työntöjarrulla taisi maksimi olla tuo 3500 kg:tä ja jos on kuulakytkin niin sille maksimit 4000 kg.jos on tuo ilmajarru synsteemi.

Eli vastaus on täysin hatusta ja Finlexi tai konttori osannee kertoa tarkemmin.

4WD
27.10.2011, 22:11
Ja työkoneella ei vedetä kuin hinattavaa laitetta joka liittyy työtehtävään, EI PERÄKÄRRYÄ!.

Työkoneella on ainakin tähän asti saanut hinata alle 750 kg:n kevytperävaunua, mutta kärryllä saa kuljettaa vain työhön liittyviä tavaroita.

Rompe1
28.10.2011, 08:51
Mulla oli Volvo L-30B pyöräkone, ja sen perässä 3500kg kokonaispainolla oleva peräkärry. Kärry oli ihan normitraileri, eli kuulakytkimetllä varustettu.
Pyöräkone oli rekisteriin merkitty työkoneena.
Peräkärryä sai vetää perässään vain sillä ehdolla, että oli DIESELIÄ tankissa!

Näin asiasta mua informoi poliisi & tulli, kun sitä tiedustelin.

4WD
28.10.2011, 20:55
Jos moggi on rekattu työkoneeksi niin millä korttiluokalla saa ajaa? Entä kärryn kiskominen? paljonko tonneja saa härppäkkeen perään pistää?

Manuaalista lainattua

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1685&pictureid=91964

hitoy
31.10.2011, 18:11
Miäs tuo traktorikäyössä tarkoittaa? 10tn kone olisi haaveissa istuttaa mogin perään ( joskusehkä jos mogin hommaan ) jos se edes on mahdollista.. Tai siis mahdollista se on mutta saako sitä laillisesti siirtää lavetin kanssa.

hiski
31.10.2011, 19:50
Tarkottaa sitä että Saksassa käyttävät näitä traktoriksi rekisteröitynä. Ei onnistu täällä.

hitoy
31.10.2011, 20:12
kiitos taas infoista. :)

Tumi
01.11.2011, 18:55
Tarkottaa sitä että Saksassa käyttävät näitä traktoriksi rekisteröitynä. Ei onnistu täällä.

Osaatko perustella miksi tuo ei onnistu?
Eli jos tuo esim saksasta käytetyn traktorin niin sitä ei voi rekisteröidä suomeen? Niinkö? Ja kyllä suomessa traktorilla saa jaa 80km/h ja ihan laillisesti.

Rompe1
01.11.2011, 21:05
Osaatko perustella miksi tuo ei onnistu?
Eli jos tuo esim saksasta käytetyn traktorin niin sitä ei voi rekisteröidä suomeen? Niinkö? Ja kyllä suomessa traktorilla saa jaa 80km/h ja ihan laillisesti.

Traktorilla suurin SALLITTU nopeus 40km, ja liikennetraktorilla 50km/h.

Ja faktaa aiheesta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Traktori+moottority%C3%B6kone+ja+maastoajoneuvo.ht m

Tumi
02.11.2011, 14:12
Traktorilla suurin SALLITTU nopeus 40km, ja liikennetraktorilla 50km/h.

Ja faktaa aiheesta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Traktori+moottority%C3%B6kone+ja+maastoajoneuvo.ht m

Entäs jäällä?

Maastoliikenneasetus 12.1.1996/10
14 §
Nopeusrajoitus
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin sallittu nopeus maastossa maa-alueella on 60 km/h. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan koske maastoliikennelain 30 §:ssä tarkoitettua kilpailua tai harjoitusta, mikäli asianomainen alue on suljettu muulta liikenteeltä.

Jääpeitteisellä vesialueella suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Mikäli ajoneuvoon on kytketty hinattava perävaunu, jossa kuljetetaan henkilöä, on suurin sallittu nopeus maastossa kuitenkin enintään 40 km/h.

hiski
02.11.2011, 20:36
Osaatko perustella miksi tuo ei onnistu?
Eli jos tuo esim saksasta käytetyn traktorin niin sitä ei voi rekisteröidä suomeen? Niinkö? Ja kyllä suomessa traktorilla saa jaa 80km/h ja ihan laillisesti.

Tuot Saksasta Unimogin joka on rekisteröity siellä traktoriksi niin sitä ei täällä voi katsastaa traktoriksi, poislukien tuolla toisessa topicissa mainittu 2010.

Tumi
03.11.2011, 09:12
Tuot Saksasta Unimogin joka on rekisteröity siellä traktoriksi niin sitä ei täällä voi katsastaa traktoriksi, poislukien tuolla toisessa topicissa mainittu 2010.

Mutta johonkinhan tuo on perustuttava. Kaipailin perusteluja. Lakipykälää tai asetusta. Trafin ohjeet toki tunnetusti menevät jopa perustuslain ohi.

HartSan
03.11.2011, 09:53
Suomessa on kansallinen lainsäädäntö, joka tässä tapauksessa määrittelee traktorin tietynlaiseksi, juurikin nopeuden osalta. (Ajoneuvolaki 1090/2002, 14§)
Siellä määritellään myös käyttötarkoitusta, jota ei ymmärtääkseni mogilla vakiona voi täyttää. Siihen tarvitsisi omankäsitykseni mukaan kolmipiste- tai muun vastaavan nostolaitteen. Voi tietysti olla että sellainenkin mogissa on, ikinä en sellaista ole (yleensäkkään moggia) nähnyt livenä.
Trafia rajoittaa tuo meidän oma lakimme monissa asioissa, lisäksi taitavat vielä tulkita joitakin asioita lakia tiukemmaksi.

tepa250d
03.11.2011, 10:09
Tuot Saksasta Unimogin joka on rekisteröity siellä traktoriksi niin sitä ei täällä voi katsastaa traktoriksi, poislukien tuolla toisessa topicissa mainittu 2010.

juu tää homma kiinnostaa kans että miksei kelpaa:confused:

Pete
03.11.2011, 11:44
Siihen tarvitsisi omankäsitykseni mukaan kolmipiste- tai muun vastaavan nostolaitteen. Voi tietysti olla että sellainenkin mogissa on, ikinä en sellaista ole (yleensäkkään moggia) nähnyt livenä
Saksassa on lähes kaikissa pienimissä mogeissa kolmipistenostimet takana, ja tietenkin PTO

hiski
03.11.2011, 12:28
Asiasta on käyty parillakin eri konttorilla (suhtautuivat asiallisesti kun olet valmistellut asian hyvin) keskustelemassa, ovat olleet AKE-den yhteydessä ja olen sinne soittanut itsekin.

Blokkaavat tämän tehokkaasti, mutta perustelut ontuvat nykypäivänä, palataan niihin myöhemmin.

EDIT:
#1 Perusteluina vedottiin meillä voimassa olevaan lainsäädäntöön ja asetuksiin joilla ajoneuvoluokat määritellään.
Ongelmana että en ole löytänyt traktorin määritelmästä muita teknisiä vaatimuksia kuin EDESTÄ VETOPISTEVAATIMUKSEN, ei siis takaa kuten voisi olettaa.

#2 Paperi jonka AKE on lähettänyt katsastustoimipaikoille (ei just nyt käsillä, on kyl jossain) mainitaan että ajoneuvon "naamioiminen" toiseen ajoneuvoluokkaan voi aiheuttaa vaaratilanteita, lähinnä hitaus tässä perusteena.
Tähän voisi heittää vastineeksi mopoautot, miten voit pimeällä tietää tuleeko sieltä mopoauto 40km/h vai oikea 80km/h.

#3 Samassa paperissa mainitaan ajoneuvon keinotekoinen hidastaminen että se soveltuu ko. ajoneuvoluokkaan.
Nuo vanhat 411, 2010 50km/h ja uudemmat esim. U600 (407.100) 62km/h huippunopeudellaan eivät tarvitse mitään keinotekoista hidastusta.


Jos pankkitilin saldo jossain vaiheessa sallii niin olen miettiny että tuollaista U600-sta KA-rekisteröintikatsastukseen tarjoamalla (tietysti asiaankuuluvasti takanostolaitteilla jne) voisi lain tulkitsijoille (=TRAFI) esittää kysymyksen että tuleeko ajoneuvon kyetä saavuttamaan ko. ajoneuvomallin suurin sallittu nopeus vai ei?.

Jos lähdetään tuolla vmax 62km/h mogilla pimeän aikaan 100km/h rajoituksella varustetulle tielle ILMAN hitaan ajoneuvon kilpeä niin kuka vastaa seurauksista?.


Sekin on syytä muistaa että mikäli näitä pystyisi traktoriksi rekisteröimään ei kannata lähteä liikaa hölmöilemään veronkiertomielessä, muistellaas vaan mitä on käyny mm. suksiboksipakuille, avolava trans-ameille, kaksikäyttöajoneuvoille jne..

hiski
03.11.2011, 18:56
Sen verran vielä että kaveri selvitti "nopean" traktorin maahantuontia ja katsastusta, ja yllättävää oli että huippunopeutta ei tarvitse mitenkään osoittaa / todistaa rajoitetun rekisteröintikatsastuksessa.

Kyseessä siis JCB fastrac.