View Full Version : Hydraulivinssi ja Pumppu kysymyksiä
HiluMiks
26.10.2011, 16:52
Kertokaas mulle Hydraulivinssin asentamisesta.
-Minkälainen pumppu pitäs olla tuotoltaan.
-Hammas- vai mäntäpumppu.
-Hihna vai ketjuvetoinen tietty ulosottoon olis hyvä mutta kun ei ole sitä Hiluxissa eikä taida saada.
-kestääkö jos pumppu pyörii kokoajan.
-Jos ei niin millä olisi paras saada pois päältä kun ei tarvitse.
-Minkälaisia venttiilejä siihen tarvitsee asennella.
Jos on kuvia niin saa laitella.
Vinssi joka asenteilla näkyy tuossa
http://sepson.webdoc.nu/files/produktdatablad/Product%20data%20sheet%20H38P%207306%2D016.pdf
Hyviä linkkejä tarpeiden hinnoitteluun saa laittaa myös.
Hakuakin koitin mutta hytikka vinssien asenteluista ei ollu paljon juttuja tai en löytänyt.
Googleakin käyttetty jo päivä tolkulla mutta sieltäkään ei löytynyt kun Jenkkien asennuksia ohjaustehostimen pumpulla ja sillä en laita.
PERSKUTTA
26.10.2011, 17:30
Kertokaas mulle Hydraulivinssin asentamisesta.
-Minkälainen pumppu pitäs olla tuotoltaan.
-Hammas- vai mäntäpumppu.
-Hihna vai ketjuvetoinen tietty ulosottoon olis hyvä mutta kun ei ole sitä Hiluxissa eikä taida saada.
-kestääkö jos pumppu pyörii kokoajan.
-Jos ei niin millä olisi paras saada pois päältä kun ei tarvitse.
-Minkälaisia venttiilejä siihen tarvitsee asennella.
Jos on kuvia niin saa laitella.
Vinssi joka asenteilla näkyy tuossa
http://sepson.webdoc.nu/files/produktdatablad/Product%20data%20sheet%20H38P%207306%2D016.pdf
Hyviä linkkejä tarpeiden hinnoitteluun saa laittaa myös.
Hakuakin koitin mutta hytikka vinssien asenteluista ei ollu paljon juttuja tai en löytänyt.
Googleakin käyttetty jo päivä tolkulla mutta sieltäkään ei löytynyt kun Jenkkien asennuksia ohjaustehostimen pumpulla ja sillä en laita.
Pyöriihän se traktoriskin jatkuvasti. Vapaakierrolla silloon kun ei tarvi painetta.
Rataspumppu varmaankin riittää mutta kestääkö pumppu laittaa suoraan akselille vetopyörää kannattaa selvittää. Uskoisin ettei voi.
Ei sitä ainakaan ulosottoon kannattais laittaa vaikka sellanen oliski, ku ulosotto lakkaa pyörimästä ku painaa kytkimen pohjaan.
Saahan pumppuihin sellattia tukilaakereita, (koplinkikos se nyt oli) ni kestää sit pistää remmin piukalle.
Virtaus saa näköjään olla max. 50L/min.
Hammaspyöräpumppu tukilaakerilla&hihnapyörällä on varmaan helpoin.
Esim. Roquetilla on ihan asiallisia valmiita paketteja.
Kyllähän se pumppu kestää pyöriä jatkuvasti, mutta parempihan olisi jos
sen kytkee pois päältä kun sitä ei tarvita. Tämän voi hoitaa magneettikytkimellä
joka voi olla valmiiksi integroituna hihnapyörään.
Venttiilin pitäisi näköjään olla ns. moottoriventtiili, eli keskiasennossa pitää olla H-kaavio että öljy pääsee virtaamaan vapaasti.
mulla sd33t moottorissa rotex kytkimen välityksellä kampuran päässä 22"kuutioinen" pumppu varustettuna vapaakierto venttiilillä, warnin hyd. vinssi pelittää mukavasti. mut tuottoa ei taida koskaan olla liikaa...hallinta venttiili on ihan tavan puolen tuuman manuaaliventtiili, voi käyttää portaattomasti.
Venttiilin pitäisi näköjään olla ns. moottoriventtiili, eli keskiasennossa pitää olla H-kaavio että öljy pääsee virtaamaan vapaasti.
Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.
Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.
Tärkein asia moottoriventtiilissä on se että karan kummankin kanavan leikkaukset ovat symmetriset. Sylinterikäyttöön tarkoitetussa on varren puolelle tulevassa kanavassa ahtaampi leikkaus ja siis moottorikäytössä aiheuttaa vastapainetta.
Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.
Jos tilaa olisi niin laittaisi kampiakselin eteen suoravetoisen pumpun vapaakiertoventtiilillä varustettuna. Riittää aika pienikokoinen pumppu kun kierroksia on kuitenkin käytettävissä. Laadukas mäntäpumppu olisi tietenkin kestävämpi pidemmän päälle mutta se hinta, hammaspyöräpumppuja saa 5 samaan rahaan.
Kampiakselin pää olisi tosiaankin paras paikka, esim. omaan suskiin laitan sen noin. Jos autolla ajetaan paljon maantieajoa niin pumppu olisi kyllä hyvä saada siksi aikaa kytkettyä irti kampurasta.
Paljonkohan kyseessä olevan auton moottori maksimissaan pyörii?
Jos esim. 3000r/min niin joku 16cm3 kokoinen pumppu voisi olla passeli.
3000r/min öljyä tulisi 48L ja 1000r/min vielä 16L/min. Riittäneekö tuo 16L/min sitten vinssin tarpeaksi nopeaan pyöritykseen?
HiluMiks
27.10.2011, 05:44
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Esim. 16cm3 pumpun tuotto sekä väännön ja tehon tarve pikaisesti laskettuna 175bar paineella:
3000r/min: 48L/min, 45Nm, 14kW
1000r/min: 16L/min, 45Nm, 4,7kW
Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...
Toki karojen sylinteriporttien leikkausten tulee olla symmetriset. Yleisesti moottorikaralla tarkoitetaan kuitenkin avoimen keskiasennon omaavaa karaa. Tämä siksi, että mikäli moottoria pyöritetään korkeahkoilla kierrosluvuilla ja/tai moottori käyttää suurimassaista käyttöä ja sitten pysäytetään äkisti niin öljy pääsee virtaamaan vapaasti lohkon kautta motin paluupuolelta painepuolelle.
En tiedä miten muissa yhteyksissä mutta työkonepuolella ei tuota vapaakiertoa ohjausventtiileissä juurikaan ole koska monesti moottorin tulee toimia jarruna kun ei liike ole päällä.
HiluMiks
27.10.2011, 09:36
[QUOTE=kope;
Kyllähän tuossa hihnat taitaa olla aika tiukilla...[/QUOTE]
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.
hihnan saat unohtaa jos haluaa vinssata ihan oikeasti, tuppaa luistamaan viimeistään silloin kun olet kunnolla kiinni.
Moottori on 2.2 diesel joten 4500 on varmaan max kierrokset.kampiakselin päähän ei taida mahtua kun on syyläri edessä.mites tuo veto onko hihnaveto kahdella V-hihnalla liian huonosti pitävä jos sattuu olemaan suon sisässä.Auto on pelkästään offi käytössä ainakin tällä hetkellä.
Pystyiskö syyläriä siirtämään sen verran eteen- tai ylöspäin että pummpu mahtuis väliin?
Tartteeko vinssin muuten olla noin nopea? Tuohan näyttäisi liikkuvan 50L/min virtauksella parhaimmillaan 19M/min eli yli 30 senttiä sekunnissa...
Sitä minäkin vähän pelkään ja siksi kyselen että miten on muut tehneet.eipähän tarviis tehdä samoja moneen kertaan.
entäs jos teetkin sen vedon vaik jakohihnalla? mulla on tos putkihärvelissä ollu sellasella pumppu pyörimässä n 3 vuotta ilman ongelmia, ei oo hihna löystyny tai katkeillut. ei kolise eikä ulise,upotettukin on veteen useasti sukkuluksii asti ja suolla niin että sai turvetta väliin mu ei näyttäny haittaavan.
muistaakseni 32mm leveä on toi pumppusuutin volkkarin remmi ja siinä hiacen hihnapyörät ite modattuna.
mulla just vaihtuu moottori isompaan ja tutkailin tota käytössä ollutta remmiä, muuten sen vois laittaa vielä takaisin mut siinä ei riitä pituus nykyiseen kokoonpanoon.. ja toi hihna on tietty jo yhen jakohihnan vaihtovälin colffissakin palvellut.;)
HiluMiks
27.10.2011, 14:41
Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.
Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?
En hae vinssille huippu nopeutta vaan semmonen kohtuullinen riittää.
Minkäs kokoisilla säiliöillä muut on tehny?
Tuota jakohihna vetoa pitää kanssa miettiä itseä arvelutti mudan ym, meneminen väliin ja sitten hihna sököks.
toyota4x4
27.10.2011, 21:09
Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.
Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?
En hae vinssille huippu nopeutta vaan semmonen kohtuullinen riittää.
Minkäs kokoisilla säiliöillä muut on tehny?
Tuota jakohihna vetoa pitää kanssa miettiä itseä arvelutti mudan ym, meneminen väliin ja sitten hihna sököks.
jos on mettä peli niin ketjuveto se ei luista.. jossain oon sellaisen nähnykkin..
Tuota nokkapumppu asiaa pitää vielä tutkia.
Minkähän kokoisia paketteja niistä tulee kaikkine kiinnitys tarpeineen ja minkälaisia kiinnitys hommeleita niihin on?
jos on kuvia niin saa laitella.
Kuinkas se pyöriikö ne teillä kokoajan vai onko joku kytkin välissä?
Pumppujen mittapiirroksia ja teknistä tietoa vaikkapa tuolta:
http://www.pedro-roquet.com/lmbinaries/pdf792_document.pdf
Jos on pelkässä offikäytössä niin saa varmaankin pyöriä koko ajan?
Sopivan välikytkimen voi tehdä itse esim. kahdesta ketjupyörästä ja kaksirivisestä rullaketjusta tai käyttää valmiita sakarakytkimiä joissa on kumi välissä. Pumpun kiinnikeraudat joudut varmaankin tekemään itse.
HiluMiks
28.10.2011, 07:58
Kiinnikkeitä en kuvitellutkaan valmiina löytyvän itse ne on väänneltävä.
Sitä ketjuvetoa vähän ittekin olen ajatellut jos en rupea muokkaamaan syyläriä nokkapumppua varten.
Saahan siitä otettua vaikka ketjuliittimen irti jos ajelee pitempiä matkoja.
Minkähänlaista meteliä se ketju pitää pyöriessään.
ketjuun paluupuolelle kiristin, niin voi löysätä tarvittaessa irti helposti.
HiluMiks
28.10.2011, 08:20
Laittakaas joku linkki tai kuva siitä miten se nokkapumppu tulee kiinni kampiakseliin kun ei ole tuossa omassa traktorissakaan sellasta.
Enkä löytäny googlella mieleistä kuvaa.
Laittakaas joku linkki tai kuva siitä miten se nokkapumppu tulee kiinni kampiakseliin kun ei ole tuossa omassa traktorissakaan sellasta.
Enkä löytäny googlella mieleistä kuvaa.
Itsellä itsetehty (sorvautettu) adapteri nokkapyörään mihin kumivaimentainen sakarakytkin istuu, sen jatkona mekaaninen irroituskytkin jossa pumppu kiinni...
Kytkimistä kuvia vaikka tuolta, s.97 alkaen:
http://www.specmahydraulic.se/CommonResources/Files/www.specmahydraulic.se/Finland/Komponenttiluettelo_2008.pdf
Tuontapaisia omissakin projekteissa käytössä, toki moottorinpuoleisen pään joutuu aina sovittamaan.
Ketjupyöräkytkimellä en tarkoittanut ketjuvetoa vaan sitä että pumpun ja moottorin ketjupyörät laitetaan lähes päittäin ja pyörien ympärille pyöräytetään kaksirivinen ketju.
HiluMiks
28.10.2011, 11:01
Kytkimistä kuvia vaikka tuolta, s.97 alkaen:
http://www.specmahydraulic.se/CommonResources/Files/www.specmahydraulic.se/Finland/Komponenttiluettelo_2008.pdf
Tuo linkki onkin mielenkiintoinen ja hintoineenkin.
Empä tuon firman sivuille ollu sattunutkaan.
Kiitos.
Tuo linkki onkin mielenkiintoinen ja hintoineenkin.
Empä tuon firman sivuille ollu sattunutkaan.
Kiitos.
Linkin laitoin vain esimerkin vuoksi, ei enää ole varmaankaan ajan tasalla.
Tuolla kilpailevan yrityksen tuotteita, voi olla paremmin ajan tasalla. Näkyy siellä olevan muutakin hyödyllistä tietoa:
www.dunlophiflex.fi
PERSKUTTA
28.10.2011, 16:26
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/index.php
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/index.php
Tuollahan on näköjään tosi hyviä on-line laskureita.
Laitoin profiiliin pari kuvaa wanhan mörrin pumppujen asennuksista. Ekassa työhydrauliikan & ohjaustehostimen pumppu, tokassa ajon pumppu.
Toi mun tekemä kone oli 90-luvulla messuilla Joensuussa, siksi teipit...
Laittakaas joku linkki tai kuva siitä miten se nokkapumppu tulee kiinni kampiakseliin kun ei ole tuossa omassa traktorissakaan sellasta.
Enkä löytäny googlella mieleistä kuvaa.
Tässä kuvia minun traktorikaivuri pumppuasennuksesta.
Laippa, joka tulee kampiakselin päähän kiinni, ja levyn toiselle puolelle tulee pumpun kardaani kiinni.
http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Traktorikaivuri/IMG_3674.jpg
Pumpun kehys rungon välissä:
http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Traktorikaivuri/IMG_3683.jpg
Ja sitten pumppu paikoillaan:
http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Traktorikaivuri/IMG_3685.jpg
Suzukin nokkapumppu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4407&pictureid=92159
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4407&pictureid=92160
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4407&pictureid=92161
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4407&pictureid=92162
HiluMiks
30.10.2011, 19:19
Kiitos kuvista.
Vielä täytyy tutkailla miten paljon teettäis hommia tuo nokkapumppu.
Ja keksis jonkun kytkimen väliin millä sais pumpun pois päältä kun ei tarvitse sitä.
Ja keksis jonkun kytkimen väliin millä sais pumpun pois päältä kun ei tarvitse sitä.
No jos offipelistä on kyse niin vapaakiertoventtiili pumpun perään varmasti on helpompi ja riittävä. Toinen juttu jos kyseessä on käyttöpeli jolla ajetaan useampi kymppitonni vuoteen.
Jörmelö_2
01.11.2011, 20:55
Itellä on painesylkyllä pumpun kytkentä. Kolmitappisena, kumiletkun pätkillä pinnoitettuna( hiljainen/ edullinen). Reikäkiekkoon kytkeytyvänä,joka on kampuran päässä. Traktorin ulosoton sovitte spoorit liukupintoina.Taisi tossa olla joku laakerikin, jonka ulkokehästä itse kytkentäliike tapahtuupi. saa vauhdista päälle ja pois, ilman suuria rusahduksia.
(Hihnavedot hiiteen)
Kiitos kuvista.
Vielä täytyy tutkailla miten paljon teettäis hommia tuo nokkapumppu.
Ja keksis jonkun kytkimen väliin millä sais pumpun pois päältä kun ei tarvitse sitä.
http://www.masino.fi/hydrokey_pdf/kertojavaihteet_tukilaakerit_irroituskytkimet.pdf
Tosta sivulta 2 mekaaninen irroituskytkin, meillä on homma hoidettu sillä, vivun käytön voi rakentaa mielensä mukaan
HiluMiks
02.11.2011, 04:46
http://www.masino.fi/hydrokey_pdf/kertojavaihteet_tukilaakerit_irroituskytkimet.pdf
Tosta sivulta 2 mekaaninen irroituskytkin, meillä on homma hoidettu sillä, vivun käytön voi rakentaa mielensä mukaan
Tuopa näyttää jo hyvältä kytkin hommelilta Kiitos.
HiluMiks
02.11.2011, 08:35
Laitapa Jörmelö lisää kuvia niin ymmärtäs paremmin miten olet tehnyt ton kytkimen.siitä laakerista voisit kertoa mikä ja mistä saa.
Gyntteri
02.11.2011, 14:37
http://www.flowfitonline.com/index.html
tuolla ois edullisempia hydrauliikka vermeet. ite tilasin hydraulimoottorin, parissa viikossa oli kotiovella postikulut n.40 egeä.
HiluMiks
02.11.2011, 15:43
http://www.flowfitonline.com/index.html
tuolla ois edullisempia hydrauliikka vermeet. ite tilasin hydraulimoottorin, parissa viikossa oli kotiovella postikulut n.40 egeä.
Onhan tuolla hinnan eroa
Hydro-key maksaa 324€ alv0%
ja tuolla 157€ +toimituskulut ja tuleekos tuohon jotain veroja.
Gyntteri
02.11.2011, 16:37
ei tullu veroja ja vaikka alvi tuliskin niin on silti halvempia kuin paikallisissa liikkeissä.
Oon värkkäämässä Cherokeehen hydraulivinssiä ja pumpun asennusta täs mietin...
Kunikahan suuren tehon tuo vakio moniurahihna mahtaa kyetä siirtämään? Pumppu mulla on jo ja se tuottaa muistaakseni 60l/min 4000rpm mikä tekee 175bar paineella 17,5kW, taitaa ruveta remmi huutaan melko lujaa...
Nokkapumppu on melko mahoton, kun loppuu tilakesken, mut onko kukaan toteuttanu vetoa ketjulla? Jossain näin kuvan et remmiahtimen veto olis ketjulla, niin miksei pumppukin... Eipä ainakaan luistais pahimmassakaan liejussa kylpiessä. Hammashihnaa on tullu kans mietittyä, mut saattaa olla hiukan arka mudalle.
Eli kuvat ketjuasennuksista olis kivoja...
kannattas käyttää jakopään remmiä ja pyöriä
http://www.hydromarket.fi/fi/voimansiirto-pumpulle/mekaaniset-irroituskytkimet
kestäisköhän tuollainen mitään jo nokka pumpua meinais ei viittis ostaa turhaan ja todeta et ei toimi.
jäis hihnat poikkeen kun laitais tuollaisen.
HiluMiks
06.04.2012, 21:09
http://www.hydromarket.fi/fi/voimansiirto-pumpulle/mekaaniset-irroituskytkimet
kestäisköhän tuollainen mitään jo nokka pumpua meinais ei viittis ostaa turhaan ja todeta et ei toimi.
jäis hihnat poikkeen kun laitais tuollaisen.
Mulla on juuri tuollanen pöydällä odottamassa asennus innostusta.
Holstilla Laatokan kilpurissa sellanen ja sanoi toimivaksi peliksi voi kytkeä alle 1000 kierroksen vauhdista päälle ilman mitään rutinoita.
Dodiin, nyt on vinssi keulalla ja hytikkajärjestelmä lähes valmis. Hytikkapumpun asennuksen toteutin näin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4811&pictureid=101381
Eli ilmastoinnin kompurasta romut sisältä pois ja perseeseen teetin uuden laipan missä on paikka pumpulle. kompuran sisällä on sakarakytkin välittämässä voimaa. Nyt saa napista päälle ja pois pumpun. Eikä tarvinnu tehdä mitään tukirautahäkkyröitä pumpulle.
Vielä kuva vinssin asennuksesta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4811&pictureid=101391
Ponssekuski
27.09.2016, 19:13
Joku ois voinu tehä helpommin :D
Topi1982
27.09.2016, 21:49
Eli ilmastoinnin kompurasta romut sisältä pois ja perseeseen teetin uuden laipan missä on paikka pumpulle. kompuran sisällä on sakarakytkin välittämässä voimaa. Nyt saa napista päälle ja pois pumpun. Eikä tarvinnu tehdä mitään tukirautahäkkyröitä
Älykästä!
Ponssekuski
28.09.2016, 09:35
Eli ilmastoinnin kompurasta romut sisältä pois ja perseeseen teetin uuden laipan missä on paikka pumpulle. kompuran sisällä on sakarakytkin välittämässä voimaa. Nyt saa napista päälle ja pois pumpun. Eikä tarvinnu tehdä mitään tukirautahäkkyröitä
Älykästä!
Eli voima välittyy kampiakselilta kiilahihnoilla?? Miten kompuran laakeri ja hihnat kestää rasituksen tosikäytössä? Tuollane systeemi toimii varmaankin auraushommissa yms.
Ihellä tarkoitus tehä sellane viritys mikä toimii silloin kun sitä tarviaa.
Ja sitte ku ei tarvia (pidemmät maantiellä ajettavat reissut), ni viskaa ketjun hyttiin. Joo.. Joutuu välillä paskaamaa näppisä, mut "pitäs" olla oikeasti toimiva, eikä mikään lelu.
Käytännöllistä!