View Full Version : Virran kulutusen alentaminen (12V)
En tiedä onko tämä edes teknisesti tai kohtuu rahalla toteutettavissa, mutta yritetään.
Ongelma on veneessäni on Refleks laivakamina ja patteri lämmitys, johon tulossa
kiertovesipumppu. Pienin pumppu jonka olen löytänyt on Bosch 11W 1.2A 750L/h.
Onko mahdollista pudottaa teho ja virrankulutus esim. puoleen tai paras olisi säädettävä.Pitkänä viikonloppuna virtaa palaa 100A :O eikä satamassa ole maasähköä latausta varten.
Ja näillä polttoaineen hinnoilla ei viitsis montaa tuntia ajella hupia että saa taas ladattua
akkuja.
Hyvällä hyötysuhteella toimivalla PWM säätimellä on mahdollista koittaa virransäästöä mutta en kyllä osaa sanoa että toimiiko tuossa tapauksessa kovin hyvin. Periaatteessa 50% pulssisuhteella tehokin on 50%.
Tuollakin pumppuja mutta samat virrat taitaa olla kuin boschissa:
http://www.johnson-pump.com/JPMarine/products/circulation/cmco.html
Paras vaihtoehtohan olisi saada putkistolinja niin että toimii luonnollisella kierrolla mutta ei kyllä kovin veneessä onnistu ihan helpolla sekään.
Paras vaihtoehtohan olisi saada putkistolinja niin että toimii luonnollisella kierrolla mutta ei kyllä kovin veneessä onnistu ihan helpolla sekään.
Tämä olisi paras mutta toteuttaminen melko haastava veneen pienen koon vuoksi.
Ja nää sähköhommatkin vois olla helpompia jos olis ollut koulussa eikä
koulun takana poltamassa tupakkaa....
Käykö tämmönen moottorin ohjaukseen? www.electromen.com/pdf_fi/FI_em-185.pdf
Tekeekö muuta kun pumpulle 0.6A ja loput 0.6A lämpönä ilmaan?
Miten olis normaali 230V kiertovesipumppu invertterin kautta? Joku hinnat-alkaen 150W invertteri kylkeen. Just hommasin hiljattain Grundfosin Alpha2 pumpun, kuluttaa 5W minimiteholla. Tolla minimiteholla pyörittää mukavasti kylppärin lattialämmitystä.
Hyötysuhde tietysti hieman kärsii invertterillä, mutta eiks tolla ampeerin kymmenysten alueelle jo päästäis?
Edit: ja tuohan pyöris vaikka pienellä aurinkopaneelilla 24/7, ei tarttis murehtia virrankulutusta. Vaik tällain: http://www.ebay.de/itm/10Watt-Solarmodul-Solarpanel-12v-12Volt-10W-Solar-NEU-/310352587705?pt=Solaranlagen&hash=item484274abb9
Tuo elektromenin säädin käy kyllä. Ja PWM säätimessä etuna juurikin se että energiaa ei hukata minkään vastuksen tms lämmittämiseen.
Hinnat-alkaen invertterien tyhjäkäynti virta saattaa huidella jo lähellä amppeeria että tiedä sitten tuon invertterin viritelmän kannattavuudesta.
Hinnat-alkaen invertterien tyhjäkäynti virta saattaa huidella jo lähellä amppeeria että tiedä sitten tuon invertterin viritelmän kannattavuudesta. Alta 0,2A lupaileevat 150W-malleille.
Reisrdok
26.10.2011, 05:46
5W pumppu ottaisi 0.42A, siihen hyötysuhde mikä luultavasti on jotain 85% = 0.49A, siihen tyhjäkäyntivirta mikä luultavasti on oikeasti lähempänä puolta ampeeria mutta lasketaan vaikka 0.3A = 0.79A. 100 ampeeritunnin akulla pitäisi 100 tuntia vähintään pyöriä. Ja invertteristä voi olla muutakin hyötyä.
PWM säätimen tyhjäkäyntivirta on lähes olematon (tossa näkyi olevan 20mA = 0.02A) ja hyötysuhde lähes 100%. Siitä voi ruuvata suoraan halutun akunkeston.
Ite laittaisin ton pwm säätimen jos ei invertterille ole muuta käyttöä.
Invertterille ei oikein ole käyttöä. Veneen katolla on nyt jo 135W/9.8A aurinkopaneli ja akustoa noin 200+200Ah mutta näillä syksyisillä keleillä jollonka lämpöä tarvitaan ei
tosta mollukasta hirveesti virtoja tule.
Tuulivoimala vaan paattiin kiinni niin saa pimeälläkin sähköä. Olettaen että tuo on jossain merellä oleva paatti niin siellä tuulee aina.
Tuulivoimala vaan paattiin kiinni niin saa pimeälläkin sähköä. Olettaen että tuo on jossain merellä oleva paatti niin siellä tuulee aina.
Yök sitten vielä masto ja ylletroija ja ei muuta kun skiglaamaan....
Tilasin jo tollasen EM-185 säätimen hintaan 61€ alv0%
kokeillaan sillä.
Samsonite
26.10.2011, 15:16
Vapaakierto ei onnistu ?
Mites tuosta pikkupumpusta niin oisko siitä 24 volttinen versio ja jos sitä pyörittäisi 12:sta voltilla???????
Vai hä.
2 nap. vilkkurele väliin = on halpa ja putoaa kulutus ;)
2 nap. vilkkurele väliin = on halpa ja putoaa kulutus ;)
Putoaako? Sähkömoottori taitaa haukata käynnistettäessä kuusinkertaista käynnistysvirtaa?
Putoaako? Sähkömoottori taitaa haukata käynnistettäessä kuusinkertaista käynnistysvirtaa?
...ei tiä, vaan jos nuin on, pitäs olla aika harvakäyntinen rele :mad:
BJ-40/76
27.10.2011, 18:35
Olisko sulla mahdollista rakentaa kamiinan ulostuloon, kamiinan yläpuolelle, vaikkapa 3-10 litran säiliö, (suurempi kuin patteriverkoston tilavuus) alhaalta sisään ja ylhäältä kiertoon.
ja siihen sitten kylkeen vaikkapa pesukoneen termostaatti, siis täysin mekaaninen.
Ja idea on että kun säiliön lämpötila nousee vaikkapa 85 asteeseen, niin pumppu
käynnistyy, ja käy niin pitkään kun säiliö(ja ennen kaikkea termostaatti) on jäähtynyt vajaa kymmenen astetta.
Jos tuo säiliö ei lämpene luonnon kierrolla (epäilen että lämpenee), niin sitten
pieni hanalla kuristettava ohikierto säiliön pohjasta, (vastakkaiselta reunaa kuin tulo) kamiinan syöttöputkeen. ja pumppu kierrättämään vettä säiliöstä pattereihin.
Kun et tarkemmin kertonut järjestelmästä, niin en osaa veikata paljonko auttaa.
Mutta jos järjestelmä on pienehkö, ja poltat kamiinaa vaikkapa 1 kw teholla, niin
tuo patentti vois pudottaa pumpun käyttöaikaa suuruusluokkaa puoleen/neljännekseen.
säiliön suuri koko pyrkii varmistamaan että kaikkiin pattereihin saadaan varmasti kuumaa vettä,
mutta voit demota tuota ilman säiliötä, siis termostaatti suoraan kamiinan ulostuloon.
P.S Laita kerralla kunnon järjestelmä, mikä toimii vapaakierrolla, ja myy tuo reflex
minulle!
tuommosta suosittelevat esim primuksen pumpun korvaajaksi vaunun lämmityksessä.
http://www.ingfabolin.se/Pump/uk_pump.htm
Lisää jupinaa pumpuista http://karavaanari.info/index.php?topic=2787.0
Eli veneenä on Merenkulkuhallitusen Ex Viittavene 3.6x10.30
Kamina Refleks 62MK johon tulipesän ympärille kiepitetty 12mm cu-putkea noin 10m.
Kierukan yläpäässä yhde paisunta-astialle ja alaspäin 16mm yhde runkoputken lähtöön.
Alhaalla yläspäin automaattinen ilmanpoistin ja alaspäin 16mm paluu.
Noin 3m veto etuhytin seinälle jossa 3/4" 2x2 jakotukit jonka päissä ilmaruuvit ja välissä
palloventtiili jolla saa pakotettua kaiken joko kierron suoraan läpi tai pattereden kautta.
Kiertovesipumppu bosch on asennettu paluulinjaan.
Pumpun jännitteen kulutukseen en vielä ole kerennyt perehtymään kun en saa
koko järjestelmää edes kiertämään täydelläkään teholla.
Huomenna koitan vääntää uuden kierrukan 15mm cu-putkesta ja noin 5m pituisena.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4100&pictureid=92420
Onko siulla siis eri patteri linjoja jaettuna tuolla jakotukilla ja nyt ei kierrä vesi kaikissa pattereissa?
e: Ainiin, komia vittavene, noita ei täällä Saimaalla ainakaan kovin paljoa näe.
Onko siulla siis eri patteri linjoja jaettuna tuolla jakotukilla ja nyt ei kierrä vesi kaikissa pattereissa?
e: Ainiin, komia vittavene, noita ei täällä Saimaalla ainakaan kovin paljoa näe.
Jakotukeilta jaetaan sitten erikseen pattereille, muttakun en saa edes vettä kiertämään jakotukilla jossa palloventtiili auki ns. kylmän ja kuuman tukin välissä....
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
No jopas, onhan tuo paisuntasäiliö nyt korkeammalla kuin jakotukit?
Olen taistellut yhden vastaavanlaisen systeemin kanssa jossa oli lämmittimenä kabola. Järjestelmään ois tarvittu vissiin ydinvoimaloista tuttua kevytvettä kun paisuntasäiliö, jonka kautta myös ilmaus toimi, oli yhdistetty järjestelmän alimpaan kohtaan. Todettiin että veden ois pitänyt olla ilmaa kevyempää että olisi toiminut.
No jopas, onhan tuo paisuntasäiliö nyt korkeammalla kuin jakotukit?
Olen taistellut yhden vastaavanlaisen systeemin kanssa jossa oli lämmittimenä kabola. Järjestelmään ois tarvittu vissiin ydinvoimaloista tuttua kevytvettä kun paisuntasäiliö, jonka kautta myös ilmaus toimi, oli yhdistetty järjestelmän alimpaan kohtaan. Todettiin että veden ois pitänyt olla ilmaa kevyempää että olisi toiminut.
Paisari on noin 1.2m korkeammalla kun järjestelmän mikään muu osa.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ööö asenna se pummpu menolinjaan niin sillä saa eliminoitua patteissa olevat ilmakuplat ja muutenkin ilmaaminen on edes mitenkään mahdollista kun systeemi hieman ylipaineistuu...
Ihan mutu pohjalta näääs....
Komee paatti.
Ööö asenna se pummpu menolinjaan niin sillä saa eliminoitua patteissa olevat ilmakuplat ja muutenkin ilmaaminen on edes mitenkään mahdollista kun systeemi hieman ylipaineistuu...
Ihan mutu pohjalta näääs....
Komee paatti.
Paatti on vielä projekti asteella ja melko jykevää tekoa painoa noin 6t vesilinjan alaosat noin 60mm kuitua :). Itse aina tykästynyt enemmän
näihin työveneisiin ja tätäkin vene mallia tuli etsittyä noin 10v.
Refleksin ohjekirja pyytää laittamaan pumpun paluulinjaan jossa vesi olisi viilempää
mutta voihan sitä pumppua kokeilla vielä vaikka menolinjaankin.
Nii se meno-paluun välissä oleva pallohana tietysti kokoajan kiinni, ja onkos niissä pattereissa virtauksensäätöventtiilit siellä alareunassa?
Ja onko termaria vai ihan manuaaliset nupit niissä pattereissa???
Jos siellä ei ole mitään kurisistuksia niin vesi ei kierrä välttämättä kuin sieltä mistä helpoiten pääsee.Eli jos menon ja paluun välissä on suora yhteys niin siitä, tai sitten jostain yksittäisestä patterissta.
Eli jos siellä on ne säätö venat niin ne kaikki kiinni ja sitten yksitellen sen verran auki että alkaa patterit lämmetä.
Tai jos on pelkät manuaali nupit niin sama homma...
Jakotukeissa on vielä lähdöt tulpattuna ja tukkien välissä venttili auki eikä vieläkään
kierrä.Ainoa vaihtoehto on melkein mitä mieleen tulee on se että n.10m 12mm cu-putkea tuottaa liikaa vastustaja kiertovesipumppu ei jaksa työntää vaan ns. kavitoi.
Nyt tossa vieressä odottaa 15m 15mm hehkutettua kuparia mitä uusi kierukka tehdään noin 4m pitusena.
No jos ei kierrä nii sitten se pumppu on vika paikassa tai systeemi ei muuten ole toimiva.
Laita se pumppu ottamaan vesi paisuntasäiliön alareunasta ja painamaan se kierukalle josta se menee pattereille ja sieltä takaisin paisunta astiaan, jos siis kyseessä on avoin järjestelmä.
Näin se pumppu on "kylmällä" puolella ja jos se vesi vaikka sattuu kiehahtamaan hieman siinä kierukassa , menee ilmakuplat pattereiden läpi ja viimeistään paisarissa ne pääsee pois kierrosta, eikä aiheuta punppussa kavitointia.
Samsonite
05.11.2011, 00:07
e: Ainiin, komia vittavene, noita ei täällä Saimaalla ainakaan kovin paljoa näe.
Meripelastuksella noita vielä on vaikka pikkuhiljaa PV 0 luokan aluksina poistuvatkin. Viikottain tulee moisella ajeltua ja jatketulla kopilla oikeen käyttökelpoinen kampe työhommiin. Kestää keliä ja kovaa käsittelyä.
Meripelastuksella noita vielä on vaikka pikkuhiljaa PV 0 luokan aluksina poistuvatkin. Viikottain tulee moisella ajeltua ja jatketulla kopilla oikeen käyttökelpoinen kampe työhommiin. Kestää keliä ja kovaa käsittelyä.
Olisko muutama kuva laittaa?
Meripelastuksella noita vielä on vaikka pikkuhiljaa PV 0 luokan aluksina poistuvatkin. Viikottain tulee moisella ajeltua ja jatketulla kopilla oikeen käyttökelpoinen kampe työhommiin. Kestää keliä ja kovaa käsittelyä.
Tuleeha toki Imatralaisten Kolmosta välillä nähtyä kun tulee itsekkin noissa hommissa pyörittyä. Siviilikäytössä noita ei juurikaan näe.
Tuossa googlettamalla löydetty kuva Kolmosesta:
http://simaik.1g.fi/kuvat/Vesiliikenne/HPIM0552.JPG