View Full Version : Valojen korkeuden säätö?
BJ-40/76
18.10.2011, 23:14
Nyt olis tarve k.o 12v systeemille, siis pitäs saada noin 5-10mm liikettä,
ja nimenomaan sähköisestä "säätöpyörästä"
Olisko jossain romu- hintaisessa keksinnössä (autossa) helposti siirrettävä valojen korkeuden
säätö systeemi? ja ei haittais vaikka olis kestävä, ja halvat moottorit.
Mihkä käyttöön, mihin autoon?
BJ-40/76
19.10.2011, 19:08
Hodariin, valojen korkeuden säätöön. (pistän nuo ajovalot kokonaan uusiksi, kun lyhyillä ei oikein tahdo nähdä, xenoneilla tulee ainakin lyhyet)
- siis hakusalla edulliset hankkia (rommarista?) ja ylläpitää, siis edulliset moottorit, ja mekaniikan rakennan alusta asti uusiksi.
Jossakin autossa taannoin näin semmoisen järjestelmän, että kaikki äly oli
siinä säätöpyöräyksikössä, ja umpiossa oli ruuveilla kiinni anturi/moottoriyksikkö.
-> siis säätöpyörälle tuli 12v ja maa, ja siitä sitten n. 5 kpl johtoja moottorille.
iskupituus oli ainakin 5 mm.
Hellan ultraääneen perustuva automaatti systeemi maksaa 200-300e,
joten ei kannata alkaa rakentaan ihan mahdottomia ikälopuista romuista, varsinkaan jos ne ei ole edullisia.
Miks siihen pitää säätölaite saaha? Tietty jos tapana ajaa isommilla kuormilla niin häikiihän ne muuten.
Mites muute, Matti, jos tollaseen vanhempaan (vaikka nyt 80 luvun) vehkeeseen haluaa laittaa xenonit pykälien mukaan (=myös xenon umpiot) niin tartteeko olla korkeuden säätöä kajuutasta?
BJ-40/76
20.10.2011, 20:06
Hodarin valojen korkeussäätö olis hyvä, koska hodari muuttaa aika paljon kulkuasentoa kuorman mukaan: siis tanki tyhjänä 2 hlön kuormalla valot näyttää alas, ja
kärry perässä, takaloosteri romua täynnä vastaantulija alkaa vilkuttelemaan...
toinen vaihtoehto on säädettävä taka-apujousitus, joko ilmalla tai sitten mekaanisesti.
(itse olen pyöritellyt jonkin pakun vääntösauvaa, josta akselin keskelle kuormajousi, ja rungonpäähän vinkkarinmoottorista sähkösäätö, tilaa ei vaan meinaa löytyä)
Vaikka kysyt matilta, niin vastaampa samalla siihenkin:
Noihin vanhuksiin ei tarvita korkeudensäätöä, siis ei automaattista eikä hytistä käytettävää, vaan ainoastaan pesurit lyhyille xenoneille.
Noihin vanhuksiin ei tarvita korkeudensäätöä, siis ei automaattista eikä hytistä käytettävää, vaan ainoastaan pesurit lyhyille xenoneille.
Näin on.
toinen vaihtoehto on säädettävä taka-apujousitus, joko ilmalla tai sitten mekaanisesti.
Apuilmajouset on toimiva ratkaisu, mullon tossa 90:ssä ollu Firestonen Coil-Ritet takavieterien sisällä. Vaunun vedossa ihan ehdottomat ainakin ton omiin lussuihin takajousiin, pari baaria ilmaa ja johan on vakaata menoo. Eikä maksa kun reilusti alle 150 € jenkeistä tilaamalla.
http://img26.imageshack.us/img26/766/p1030975q.jpg
BJ-40/76
24.10.2011, 22:44
Nuo ilmajouset näyttäs olevan huomattavan lyhyitä, minkä mittaisena -Matti- lla oli nuo pussit?
Toki tuo minun hdj on matala, mutta tuo 7,5" pussin toimivuus hivenen mietityttää?
minkälaisilla paineilla noilla ajetaan, siis minimi paine, ja max.
kommentteja!
Nuo ilmajouset näyttäs olevan huomattavan lyhyitä, minkä mittaisena -Matti- lla oli nuo pussit?
Toki tuo minun hdj on matala, mutta tuo 7,5" pussin toimivuus hivenen mietityttää?
minkälaisilla paineilla noilla ajetaan, siis minimi paine, ja max.
kommentteja!
9" pitkät on noi mun ja 4.75" halkaisija. Minimissään 5 PSI suositus ja olikohan jotain 35 PSI maksimit eli karkeesti 0.3-2.5 bar välillä.
Onhan noita paljon pitempiäkin, mulla oli aluks 10" pussit mut myin ne eteenpäin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48972
Mä oon tykänny kovasti, tyhjiltään ei juuri eroa vakiosta ja kun lykkää pari kehää lisää ilmaa niin tuleepa 1-akselinen 1600 kg kutukoppi mukavasti nyökkimätä mukana.
Nyt tähän uusimpaan keksintöön (FJ) suunnitelmissa ja jo laatikossa venaamassa Toitsun (120-sarjalaisen) omat ilmapussit, takajouet siis mäelle ja rullapalkeet tilalle. Saahan nähä miten ne saa viriteltyä ja miltä tuntuu. Meinasin ihan peruslinjalla: kompura, painesäiliö vanhasta sammuttimesta ja kojetauluun painemittari ja säätöhanikka. Ehkä vielä yks venttiili lisää millä sais pussit yhdistettyä keskenään, menis mettässä nätimmin, akseli keikkus vastustelematta puolelta toiselle.
tuossa topic, johon tää -MaTTi- n mainitsema myyntitapahtuma johti, eli "hodariin" ne meni...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49216&highlight=ilmapussit+hodariin
ihan pätevät oli, saatan laittaa toistekin, mutta juurikin niin, että välissään on venttiili...
BJ-40/76
25.10.2011, 11:19
[QUOTE=-MaTTi-;811963]9" pitkät on noi mun ja 4.75" halkaisija. Minimissään 5 PSI suositus ja olikohan jotain 35 PSI maksimit eli karkeesti 0.3-2.5 bar välillä.
Onhan noita paljon pitempiäkin, mulla oli aluks 10" pussit mut myin ne eteenpäin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48972
-MaTTi-:
Muistatko millä numerolla nuo 9" pussit löytyy?
http://fatbobsgarage.estore.catalograck.com/imgVD/FIR/crin4124.pdf mukaan nuo pussit on 7,5" x 4,75"?
mukaan nuo Firestone W237604124 pussit on tarkoitettu
1991 - 2010 Toyota Land Cruiser
1996 - 1997 Lexus LX450
1998 - 2007 Lexus LX470
2001 - 2007 Toyota Sequoia
-
http://www.ebay.co.uk/itm/Firestone-W237604124-Coil-Rite-Air-Helper-Springs-Rear-/270829095804?pt=Motors_RV_Trailer_Camper_Parts_Acc essories&hash=item3f0eac0b7c
Nyt tähän uusimpaan keksintöön (FJ) suunnitelmissa ja jo laatikossa venaamassa Toitsun (120-sarjalaisen) omat ilmapussit, takajouet siis mäelle ja rullapalkeet tilalle. Saahan nähä miten ne saa viriteltyä ja miltä tuntuu.
Olihan TUV-paperit kunnossa ;)
Muistatko millä numerolla nuo 9" pussit löytyy?
Löyty laatikkoki vielä, 4107 lukee kyljessä. Yläpään kiinnityslautaset on omaa designia.
Olihan TUV-paperit kunnossa ;)
Eipä tarvii olla kun on jenkki-spekseillä oleva. :D Helpotusta elämään. Ei tartte lauantaista alkaen enää edes E-valoja vaihtaa.
Ei tartte lauantaista alkaen enää edes E-valoja vaihtaa.
Mitäs tämä koskee, vai eikö mihinkään enää tarvi valoja laitella!?! :eek::eek:
Entäs uudempien laseja..?
Eipä tarvii olla kun on jenkki-spekseillä oleva. :D Helpotusta elämään. Ei tartte lauantaista alkaen enää edes E-valoja vaihtaa.
Kerros nyt lisää?
Mitäs tämä koskee, vai eikö mihinkään enää tarvi valoja laitella!?! :eek::eek:
Entäs uudempien laseja..?
29.10. tulee voimaan uusi pykälä, mikä sallii DOT-valot vaikkapa uuteenkin autoon jos se on alunperin niillä varustettu. Edellytyksenä että värit ovat oikein ja asennusmääräykset (sisältää korkeudensäätöasian) ja valokuvio täyttää määräykset. Näistä tarvitaan hyväksytyn asiantuntijan lausunto. Lisättyjen valojen pitää olla E-hyväksytty.
Lasejahan ei oo tarvinnu vaihtaa viimeiseen kahteen vuoteen, vastaavuus riittää.
28.10. on luvattu tarkempia ohjeita Trafista.
Eli jälkiasennettujen E-valojen tilalle ei voi hommata originaalivaloja? Ja käytännössä tuo vastaavuuslausunto kai tulee sieltä samalta virkailijalta TÜVista, mistä ne muutkin vastaavuutodistukset ja vaatimustenmukaisuustodistukset tilataan?
Eli jälkiasennettujen E-valojen tilalle ei voi hommata originaalivaloja? Ja käytännössä tuo vastaavuuslausunto kai tulee sieltä samalta virkailijalta TÜVista, mistä ne muutkin vastaavuutodistukset ja vaatimustenmukaisuustodistukset tilataan?
Voi (luvattu on), mutta ei oo tietoo mitä ne vaatii. Muutoskatsastuksen nyt vähintään jos otteessa on maininta vaihdetuista E-valoista, mutta tuota valokuvion asiantuntijalausuntoa en tiedä tässä vaiheessa.
Vastaavuustodistuksissa on nykyään lasit mainittu, ja tosiaan kyse samasta TÜVin tai DEKRAn paperista.
Marcus78
26.10.2011, 19:08
Lainataas sen verran topikkia, että onko tietoa koskevatko paketti/huoltoautoa samat säädökset xenoneitten suhteen, kun esim henkilöautoissa?
Eli jos heitän vm-08 Hiluxiin xenon muutos-sarjan, niin ottaako joku tarkastava instanssi kierroksia?
Hyväksytyt umpiot tietysti varmaan pitää olla, mutta lähinnä kiinnostaa toi valojen automaattinen korkeudensäätö...