View Full Version : suzukiin spoa/soa
No niin... eli olis tarkoitus heivata akselit alemmas lehtinippuja.
on yritetty homman suoritusta hakea palstalta ja googletaa...
Olisikos täällä ketään kuka osaisi kertoa mitä kaikkea tulee ko. hommaa tehdessä ottaa huomioon... auto on tarkoitus pitää kilvissä ja hommaa ei ole tarkoitus suorittaa valmiilla ostosarjalla.
ilmeisesti ohjauksen saa tehtyä sillä mersun kynkällä. sit oli tarkoitus ettii pidemmät jarruletkut,kardaanin ja perän väliin jatkoa, akseleiden /mahdollisesti napojen kääntö, akseleihin hitsata romua jotta niput pysyy paikallaan ja sit se räksöni baari.
onko jotain muuta huomioitavaa??? Auttakkee avutonta...
Aika kattava tuo listasi on. Varo akseleita hitsatessasi, ettei taivu akseliputki mutkalle. Ohjauksen geometrian kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta pysyy auto ajettavana. Kunnollisen ohjausvaimentimen lisäisin listalle. Ja samalla menee ohjaustehostinkin autoon kiinni :) Ja myös vakioriiput kannattaa vaihtaa tukevampiin, ihan normimittaiset riittää. Ja kun auton kanssa touhuat niin laita uudet uretaanipuslat jousiin.
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???
Henkka Haamu
17.10.2011, 14:17
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???
Esmes Racingpalvelusta Pornaisista, http://www.racingpalvelu.fi/
Tuosta on joristu aiemmin esmes täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88366
Tosin Toyotiin liittyen mutta kuitenki...
Jos kunnollista meinaat tehdä niin unohda ne lehtijouset kokonaan.
Mun mielestä spoa:lla vaan pilaa taas yhden suzukin lisää. Kierrejousi muutos ei ole juurikaan kalliimpi tai vaikeampi suzukiin.
Kuitenki kun tekee spoan niin ei pääse esim. orkkikseen suunnistuksessa eikä stanuihin trialissa. Silti joutuu kärsimään lehtijousista.
Ihan vaan ajatuksena. ;-)
-sami-
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???
626 madza vm89
Jos kunnollista meinaat tehdä niin unohda ne lehtijouset kokonaan.
Mun mielestä spoa:lla vaan pilaa taas yhden suzukin lisää. Kierrejousi muutos ei ole juurikaan kalliimpi tai vaikeampi suzukiin.
Olen täysin samaa mieltä!:)
Olen täysin samaa mieltä!:)
Kompataan täälläkin.
Kannattaa tehä soa ja hetken päästä laittaa kierteet :)
artsi777
17.10.2011, 19:39
Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot :) Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....
kierrejousi alustaa mietin kans... auton tosin ostin ihan metsästys käyttöön alunperin. ja sit mitä offaus polttelee niin se ei oo mitään hc meininkiä vaan että pääsee terapia mielessä mettään rypemään :D
Luulisin et itelle riittäis tuo soa homma näin "metsästysautoon" ihan vallan mainiosti.
toisekseen jos haluais kunnon rypemis autoa tehdä niin oma mielipide on etten sitä kilpiin edes yrittäis laittaa.
Tietty jos tykkää katkenneista norrista, jatkuvista jousien vaihdoista, siitä taiteilusta millä saa jousi vammasen takasin tielle ja jatkuvasta jousien ettimisestä niin mikäs siinä oppiipahan vaihtaa jouset ainakin. Ohjausvarsiakin oppii oikomaan ja vaihtamaan.
bonuksena saa paskan ajettavan niin maastossa kuin tiellä. Mut makunsa kullakin. ;-)
Mut jos teet vaan mettästys auton niin laita alle korotusjouset. Silloin sulla on uudet jouset alla jotka kestää jo kohtuu hyvin eikä tarvii temppuilla.
Tärkeimmät etenemistä parantavat muutokset (suikassa) on 1. lukot 2. lukot 3. renkaat
-sami-
Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot :) Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....
Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny. :)
Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.
-sami-
artsi777
18.10.2011, 14:28
Tietty jos tykkää katkenneista norrista, jatkuvista jousien vaihdoista, siitä taiteilusta millä saa jousi vammasen takasin tielle ja jatkuvasta jousien ettimisestä niin mikäs siinä oppiipahan vaihtaa jouset ainakin. Ohjausvarsiakin oppii oikomaan ja vaihtamaan.
bonuksena saa paskan ajettavan niin maastossa kuin tiellä. Mut makunsa kullakin. ;-)
Mut jos teet vaan mettästys auton niin laita alle korotusjouset. Silloin sulla on uudet jouset alla jotka kestää jo kohtuu hyvin eikä tarvii temppuilla.
Tärkeimmät etenemistä parantavat muutokset (suikassa) on 1. lukot 2. lukot 3. renkaat
-sami-
Tietty soan yhteydessä voi vaihdella jouset uusiin, ni ei tarvii tosiaan jumpata niitten vanhojen katkenneiden lehtien kanssa, on totta ettei lähes kolmekymmentä vuotta vanhat latit kestäkään yhtäkkiä kun joutuvat taipumaan :)
En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla ;)
Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....
artsi777
18.10.2011, 14:32
Paitsi et hyvin tehty kierrejousialustainen sammy/413 on toimivampi kuin jimny. :)
Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne.
-sami-
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä :)
Tai voi laittaa lukotetut jojotan akselit soattuna uusilla norrilla ;)
Tietty soan yhteydessä voi vaihdella jouset uusiin, ni ei tarvii tosiaan jumpata niitten vanhojen katkenneiden lehtien kanssa, on totta ettei lähes kolmekymmentä vuotta vanhat latit kestäkään yhtäkkiä kun joutuvat taipumaan :)
En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla ;)
Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä :)
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.
Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.
Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.
Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.
Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)
-sami-
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.
Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.
Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.
Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.
Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)
-sami-
henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=594&pictureid=7410
siinä 77cm
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=594&pictureid=87579
siinä noin 90cm
samat jouset molemmissa
henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=594&pictureid=7410
siinä 77cm
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=594&pictureid=87579
siinä noin 90cm
samat jouset molemmissa
Näenkö väärin mutta eikös sinisessä ole rengas kiinni etulokarissa?
Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin.
Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin. :)
-sami-
artsi777
18.10.2011, 18:32
Mutta kandeeko spoaan laittaa uusia jousia? Varsinkin kun niiden pitäisi olla melkeen suorat. En mäkään ole hirveesti ohjausvarsia ole oikonut, mutta jos spoan tekee oikein ohjauksen osalta niin osathan on käytännössä samat hi-steer palikat kuin kiekura hommassa. Ei siis säästöä siinäkään asiassa. Multa ei ole koskaan poikennut yhtään jousta sen takia että olisivat taipuneet liikaa. Aina joka kerta mennyt kun tullut jousen päähän kunnon osuma.
Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin.
Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko.
Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella.
Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. :)
-sami-
Vähän mennee offtopikiks juu :) sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena :)
Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.
Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole. :)
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin :D
:eek: mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
niin ja vielä muistutetaan et jos aletaan oikeesti rakentamaan autoa ni se ei tule ainakaan olemaan kilvissä mulla... saa vapaasti toteuttaa itseään.
oma suikka on sen verran siisti VIELÄ et ei sitä kehtaa tehdä kilvetöntä kulkinetta.
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin :D
:eek: mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
Nopeesti ulkomuistista heitettynä sanoisin että rangen jakarit ja audi 80(?) jouset. Panhardia vissiin otettu toyotista (?). Mutta kaikki on ihan palstalta/romiksilta ostettavaa kamaa. Jouset, jarruletkut yms. kaupasta. Hi-steer palikat koneistamalla, ameriikasta, ipefixiltä jne.
Palstalta saanee kyllä siihenkin neuvoa. :)
-sami-
Vähän mennee offtopikiks juu :) sen verran vielä, että tokihan nuo uusista osista kannattaa tehä, ni sitten kestää ja riiput kannattaa tehä stopperilla, ettei kantoon,kiveen,vastapenkkaan pökätessä taitu yli ni pysyy jouset yhtenä kappaleena :)
Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin.
Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole. :)
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.
Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?
Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.
-sami-
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1112&pictureid=42164
Tommosen jouston aikaansaamiseen meni noin 7 tuntia työtä ja 125 euroa rahaa niin kyllä on samalla vaivalla ja rahalla vitun vaikeeta saada tehtyä leimakelposta kierrealustaa suitsaan. Tosin tossa on liian lyhyet iskarit ja rajottaa joustoo molempiin suuntiin.
no ite mitä pienessä mielessä päissään laskeskelin ni 200€ pitäis riittää.
Näenkö väärin mutta eikös sinisessä ole rengas kiinni etulokarissa?
Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin.
Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin. :)
-sami-
joo kyllähän se taitaa tossa kuvassa ottaa kiinni
etunurkka oli noin 5cm sisässä kuvaa ottaessa
mutta ei se muuten mihinkään kiinni ottanut
artsi777
19.10.2011, 17:36
Stopperi riipuissa ei ole säästänyt multa yhtään jousta. Aina poikennut pitkittäiseen iskuun, joka johtanut norran takasilmukan poikkeamiseen. Mut kyllä se hyvä on se stoppari.
Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta?
Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi.
-sami-
Ei saa ajatella jousta irrallisena vaan paikoillaan ja riipun liikerata mukaan lukien :) Tää oli tässä..Molempi parempi.. :)
artsi777
19.10.2011, 17:39
no ite mitä pienessä mielessä päissään laskeskelin ni 200€ pitäis riittää.
Tuo summa riittää mainiosti tuohon projektiin, sillä rahalla saa rakennettua soalla varustetutun maastoauton joka joustaa hyvin ja on katsastettavissa tieliikenteeseen :)