View Full Version : Suzuki SJ413 LWB Projekti
Päivitetty 11.7.2013
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90817
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90818
Tuli tuossa viime viikolla haettua Pohjoisemmasta tuollainen pitkä SJ413 offiprojektiksi. Pitkällisten pohdintojen jälkeen päätimme päätyä lopulta täysin vakioon aihioon. Auto löytyi Kajaanista ja se on vuosimalliltaan 1987.
Tarkoitus olisi rakentaa kilvellinen safaripeli. Eli autolla pitää voida myös kulkea tarvittaessa safarilla ja sieltä pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90819
Kotimatka pääkaupunkiseudulle kulki Offroadtarvikkeen kautta. Mukaan tarttui samalla vinssi ja vinssipeti. Samalla hankittiin kotiin osat ensimmäistä huoltoa varten.
Suunnitelmissa:
- Alustan korotus
- Palkkihelmat
- Palkkipuskurit
- Renkaat (n. 30-31")
- Snorkkeli
- Vinssi
- Välitykset
Tehty 11.7.2013 mennessä:
-Alustankorotus (Dobinsons)
-Etu vinssi
-Palkkihelmat
-Palkkipuskurit
-Alustaa panssaroitu
-Takavalot siirretty puskurista takaoveen. (Suurinosa ledejä)
-Isommat renkaat(235/75/15")
-25mm spacerit levittämässä raideleveyttä.
-Trailgearin 6,5:1 välitykset jakikseen
-Työvalot katolle(4x5 lediset)
-Lisämittärit radion paikalle(Lataus, Öljynlämpö ja -paine)
-Snorkkeli
-Lohkon korjaus
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=126480
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=126482
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=126479
Suunnitelmissa vol. 2:
-Turvakaaret
-Lisää panssarointi alustaan
-Lisää valoja katolle
-Radion ja kaiuttimien uudelleen sijoitus (Ostettu, odottaa asennusta)
-Kunnollinen sisävalaistus
-(EHKÄ) Takavinssi
-(EHKÄ) Lisää korotusta
Lisäisin tuohon listaan hetimmiten myös panssarit jakolaatikon ja tankin alle.
Päästyämme kotiin kävimme heti seuraavana päivänä auton kimppuun ja teimme suskaan huollon jossa vaihdettiin:
Hihnat
Suodattimet(Ilman ja öljyn)
Tulpat
Öljyt
Auto paljastui huollon aikana iästään huolimatta teknisesti hyvässä kunnossa olevaksi. Tulpat olivat hyvässä kunnossa samoin ilman suodatin. Puristukset tuntuivat samoin olevan melkotarkasti sitä mitä pitikin. Öljyn joukosta ei löytynyt myöskään lastua. Ainut mistä löytyi hieman valittamista oli tuulettimen hihna jossa oli jo selkeitä halkeamia. Kaikein kaikkian näyttäisi siltä että entiset omistajat ovat pitäneet edes jotenkin päin huolta autosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90821
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90823
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90829
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90826
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=90828
Pientä päivitystä tännekkin. Edellisen kirjoituksen jälkeen autolla sitten ajettiin satunnaisesti. Lokakuun lopussa kylmenevien ilmojen myötä tuli esille ongelmat kylmäkäynnistyksen kanssa. Käynnistyminen nimittäin oli lähinnä henkimaailman juttuja kylmällä ilmalla. Noh ongelmat näyttivät johtuvan liian monimutkaisesta kaasarista joka oli vuosien saatossa jumiutunut monestakin paikkaa. Onneksi löysin netistä tehtaankorjaamokäsikirjan jonka avulla kaasarille pystyi tekemään edes jotain. Noh päätimme kuitenkin varmuuden vuoksi hommata uuden ja mahdollisimman yksinkertaisen kaasarin. Weeberin korvauskaasari löytikin sopivasti suoraan Kaasutinexpertin hyllystä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100200
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100199
Samalla kertaa myös putkistoa hieman avarrettiin. Etu vaimennin poistui kokonaan ja tallin nurkassa ollut läpivirtausvaimennin korvasi taaemman vaimentimen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100198
Loppuvuoden projekti eli pientä hiljaiseloa muiden kiireiden takia. Heti vuoden alusta sitten alkoikin tapahtua. Tammikuun alussa projekti vietiinkin sitten ruosteiden poistoon tutulle Heikinlaaksossa sijaitsevalle pajalle. Samalla reissulla auto on edelleenkin sillä maastovarusteiden asennukset on tarkoitus tehdä auton ollessa vielä pajalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100202
Kuten arvata saattaa niin kaikki ei ole aina niin hyvin kuin päällepäin voisi luulla. Ruostetta löytyi hieman enemmän kuin päällepäin näytti. Tosin määrä oli paljon vähäisempi kuin monessa muussa vastaavassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100201
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100203
Auto on tällä hetkellä ruostekorjauksien osalta valmis ja odottaa maalausta. Alkavalla viikolla olisi tarkoitus mennä päättämään vari. Väri tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä joku safari ruskea tai jotain sinne päin. Koitan samalla ottaa myös muutaman ajantasaisen kuvan. Maalauksen ja ruostesuojauksen jälkeen alkaa sitten itse mielenkiintoisin vaihe eli maastoivarustelu.
Ai niin unohdin tuolta alun listauksesta pois turvakaaret. Autoon on tulossa sääntöjen mukaiset kaaret niin ei tarvitse pelätä mahdollisia kaatoja sekä pääsee tarvittaessa myös vaarallisille rasteille........jos tuosta nyt koskaan niin rajua peliä tulee... :)
Tässä pari vanhempaa kuvaa helmikuun alusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100205
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=100204
Pientä väliaika tietoa tästä projektista.
Eli auto on vielä tällä hetkellä erinäisten seikkojen vuoksi sellaisessa vaiheessa, että muutaman viikon päästä alkava Finland Offroad Tour tulee jäämään väliin ainakin suurimmaksi osaksi. Tämän johdosta olemme kääntäneet katseet syyskuun Turaoffiin. Siihen mennessä auto tulee valmiiksi. Kuvia Koitan keritä ottamaan ensiviikon aikana. :)
Viime postauksen jälkeen autoon on tullut uutta seuraavasti:
- Puskurit on tehty kokonaan uusiksi niin edessä kuin takaakin.
- Keulaan on ilmestynyt vinssi.
- Takavalot on nostettu puskurista ylös koriin. Samalla ne on vaihdettu ledivaloiksi
- Alustaa on myös nostettu uusilla korottavilla jousilla
- Uusi työkoneen keltainen maalipinta.
Tällä hetkellä tekemättä vielä:
- Alustan panssarointi.
- Jakolaatikon välitysten vaihto hitaanpaan.
- Turvakaari.(Pääkari takatuin)
- Paljon pikkujuttuja kuten esim. Työvalojen ja lisämittarien asentelua.
Tässä yksi kuva minkä otin ohimennen kännykällä. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=109404
Juu eipähän iha kaikilla oo ton värisiä.... :)
Muutama kuva lisää. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=109992
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=109993
Tällä viikolla alkoi sitten kesäloma joka oli tarkoitus viettää safaroidessa, mutta niiden legendaaristen muuttujien takia homma vähän venähti. Noh eipä siinä mitään kuin heti ensimmäisenä lomapäivänä aamusta liikeelle ja auton kimppuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=110629
Aluksi laitoimme kiinni kumiset lokasuojan levikkeet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=110633
Seuraavaksi oli vuorossa rekisterikilven ja peruutusvalojen asennus takaoveen. Ovi piti halkaista jotta pääsi kunnolla työskentelemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=110634
Torstaina sitten kaikki alkoi olla viimeistä silausta eli katsastusta vaille valmis. Oli leima kerinnyt mennä umpeen jo huhtikuussa.
Tänäin sitten olikin sitten vuorossa katsastus. Vähän kyllä jännitti kun kuitenkin seissyt vuodenalusta. Huoli kuitenkin osouttautui turhaksi sillä katsastus meni kerralla läpi. Jos en ihan väärin kuullut niin taisi inssi jopa mutista, että ompas hyvässä kunnossa. :D
Tämän jälkeen homma jatkuu sitten kovalla ajolla ja jatkon suunnittelulla. Koeponnistus nimittäin tapahtuu jo heti ensi viikolla. Sunnuntaina on tarkoitus suunnata kohti Raajärveä ja Finland Offroad Touria. Matka sisältää myös "pakollisen" varikkokaäynnin Juukaan. Ei meinaan oikein nuo Jimnyn vanhat 215/75/15" renkaat tahdo täyttää pyöränaukkoja riittävästi..... ;)
Päivitelläänpä tännekin välillä vähän kuvia. Eli viimeisimpien kuvien jälkeen on tapahtunut seuraavaa.
Auto meni melkein heittämällä läpi katsastuksesta. Ainoastaan tuli valitusta päästöistä ja heijastimien puuttumisesta. Samoin etuvilkut piti vaihtaa. Ei kelvannut edellisen omistajan etuvilkuiksi asentamat äärivalot, kun niissä oli keltaiset heijastimet umpion sisällä. Noh onneksi inssi hoiti päästöt arvojen sisälle pienellä seoksen säädöllä ja muihinkin korjauksiin saatiin sopivasti korjausaikaa.
Katsastuksen jälkeen alkoikin sitten armoton kamojen pakkaus ja viimeisten tarkistusten teko ennen sunnuntaita ja lähtöä kohti Raajärveä. Pakatessa oli mukava huomata, että pitkässä suzukissa on yllättävän paljon tilaa. Sama tavaramäärä minkä sullomisessa Jimnyyn sai käyttä mielikuvitusta meni nykyiseen melkein heittämällä ja tilaa jäi vielä ylitsekkin. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114236
Sunnuntaina aamulla lähdimmekin sitten kohti pohjoista. Ensmimmäisen päivän tavoitteena oli päästä Kolille. Saavuimmekin sopivasti määränpäähän alkuillasta. Matkassa meni yllättävän paljon aikaa sillä jouduimme pitämään taukoja noin 120 kilometrin välein.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114237
Maanantaina aamupäivällä lähdimmekin sitten jatkamaan matkaa kolilta kohti pohjoista ja Raajärveä. Tosin jouduimme tekemään ihan pienen poikeaman Juukaan ja Offroadtarvikkeeseen. Matkaan tarttui Fedima Extremet koossa 235/75/15". Johtuen vanteiden ET-luvusta pyörännavan ja vanteen väliin jouduttiin asentamaan 25mm soviterenkaat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114238
On se kumma kuinka renkaat saa auton näuttämään heti paljon paremmalta...vaikka onhan noikin vielä aika pienet.... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114239
Maanantaina illalla saavuimmekin sitten vihdoin ja viimein tavoitteiseen eli Raajärvelle. Heti paikalle saavuttuamme pääsimme nauttimaan Mainarin mahtavista ruuista. :)
Matkalla Raajärvelle myös kohtasimme ensimmäiset "ongelmat". Kaasuvaijeri nimittäin päätti vähän jumitella muutamaa kilometriä ennen Raajärveä. Tästä selvittiin pienellä rasvaamis operaattiolla. Ei näemmä ollut kaasarin kaikkia paikkoja tehtaalta lähtiessä muistettu rasvailla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114240
Tiistaina lähdimme sitten ensimmäistä kertaa kunnolla metsään "paavimobiililla". :D Tarkemmin muistellen niin en ollut käynyt metsässä sitten loppuvuoden 2010. Päivä meni oikein mukavasti vaikka välillä vähän sivuttais kallistukset meinas tuoda vähän jännäkakkaa housuun, kun ei ole taas tottunut kallisteluihin. :D Todellisuudessa kaatuminen ei ollut lähelläkään, mutta pitkän tauon jälkeen sitä vaan oli tullut vähän araksi. :o
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114241
Muuten auto toimi kyllä ihan niin kuin pitikin vaikka välitykset olivatkin liian nopeat uusilla isommilla renkailla. Vinssi oli positiivinen yllätys. Välitys oli yllättävän nopea ja mukana tulleen langallisen kauko-ohjaimen johto pidempi kuin jimnyssä olleen.
Jatkuu.....
Raajärveltä matka jatkui sitten viimeiseen ajopaikkaan Kairijoen eräkeskukseen. Kairijoen ympäristössä ajettiinkin sitten kaksi viimeistä ajopäivää. Pääsimme tosin osallistumaan vain toiseen päivään sillä toinen päivä meni korjausten merkeissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114244
Pakoputki nimittäin oli alkanut vuotamaan niin, että kabiiniin pääsi pakokaasua. Pakoputkea korjaillessa huomattiin pieni vuoto vesiletkussa. Näitä korjaillessa kuluikin sitten viimeinen ajopäivä meidän osalta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114245
Saatuamme korjattua auton ajokuntoon päätimme vielä käydä läheisen Niekka-tunturin laella ennen pitkää kotimatkaa kohti pääkaupunkiseutua. :)
Palattuamme kotiin meni jonkin aikaa tekemättä mitään. Tämän jälkeen olikin sitten taas vähän huoltoa edessä. Paluumatkalla Kairijoelta oli toinen kardaanin ristinivel pitämään ääntä ja kolisemaan. Aika oli näemmä tehnyt tehtävänsä ja ristikko oli tullut tiensä päähän...kuten alla olevasta kuvasta voi nähdä. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=115983
Samalla kun kardaani oli irti päätimme vaihtaa jakolaatikon välitykset hitaammiksi. Homma onnistui melko helpolla hyvien ohjeiden ansiosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=114249
Lopputulos oli enemmän kuin hyvä. Hidas ykkönen on ehkä jopa liiankin hidas 235/75:lle. Kävin kokeilemassa uusia välityksia melko pian asennuksen jälkeen punkalla ja ajojen jälkeen hymy oli korvissa. Voima ei loppunut kertaakaan kesken ja alamäessä vauhti ei päässyt vanhaan tapaan kasvamaan liikaa. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=115988
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=115987
jatkuu...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=116256
Syksyn pimeiden myötä autoon viriteltiin työvaloja katolle...tietenkin vain metsäkäyttöön. Valot ovat puuilon halpis Ledvaloja. Ledejä on viisi per valaisin. Eihän niillä kuuhun mennä, mutta ensimmäisten kokeilujen perusteella riittävästi. Tosin eihän valoa koskaan voi liikaa olla... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=116257
Valot on kytketty tomimaan pareittain eli etu ja takapää erikseen. Kytkimet sijoitettiin koelautaa keskeiselle paikalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=116258
Jatkuu...
Talvi kuluikin sitten lähinnä ajellessa ja odotellessa kevättä. :) Alla oleva kuva FJDC:n safarilta Jatilasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=127444
...Jatkuu...
Helmikuun alkupuolella sitten alkoi ongelmien ilmeneminen. Kaasari alkoi jäätymään. Kone ei meinanut käydä oikein kunnolla alle kahdessa tonnissa. Tarkemmin ongelmaa tutkittaessa huomattiin erään tutun kanssa, että kaasri olikin päässyt löystymään. Kaasari nimittäin pääsi elämään niin paljon, että kaasari imi kunnolla ylimääräistä ilmaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=126537
Talvella myös varmistui auton pääsy Mad Moose Racingin osastolle Amercan Car Showshun Pääsisäisenä. Talven kuluessa jatkettiin käyntihäiriöiden metsästystä. Kaasarin löysyyden lisäksi muuta vikaa koneesta ei löytynyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=127081
Huono tuuri iski sitten oikein kunnolla pääsiäsviikon maanantaina. Viimeisiä tarksituksia ja säätöjä messuja varten tehdessä päätti ölöjynpainemittarin anturi katketa. Anturista jäi kierteet reikään. Anturin jämiä poistettaessa sitten kävikin se pahin juttu, eli lohkosta reiän ympäriltä lohkesi pala kun ei osannut arvat lohkon olevan ALUMIINIA! :mad:
Ajan käydessä vähiin päätimme viheltää pelin poikki ja vetää mietintä myssyt päähän.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=127445
Pienen tuumaus tauon jälkeen päätin kuitenkin pitää unelmean messuista elossa. Lähdin heti seuraavana päivänä selvittämään, että millä keinolla saisin auton järkevästi messukeskukseen. Päädyin sitten lainaamaan töistä autoa ja lavaa..... Olin sen verta ajoissa hallilla, että pääsin ajamaan isolla autolla suoraan osastolle ja tiputtamaan auton melkein suorraan omalle paikalleen... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=126958
...jatkuu...
Onnea vain näyttelypaikasta. Tosi hieno Suzuki sulla on. Varsinkin väri on loistava, ja vissiin perusväri sopivilla mustilla pisteosilla saa myös mustan lasikuitukaton näyttämään nätiltä, eikä miltään epämääräiseltä jälkiasennuksen näköiseltä kopilta niinkuin se normaalisti näyttää !
Itellä on työn alla myös vastaavaa Suska ja pikkuhiljaa olen väriä miettinyt, kaikki värit on mielessä käynyt mutta taitaa siitä tulla perus oranssi, kun velimies oli ostanut väärää värisävyä entisöityyn Steyr traktoriin ja jäi muutama litra ylimääräistä oranssia maalia. Mut on tässä aikaa vielä miettiä kun on vielä tekniikan kanssa puuhastelua.
Laitetaanpas tännekkin uutta kuvaa. Auto on saatu takaisin ajoon. Lohko paikattiin tilapäisesti epoxi pohjaisella kemiallisella metallilla. Ajelin jonkin verran nyt juhannuksena ja näyttäisi siltä, että paikka saattaa jopa pysyäkkin paikallaan. :rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=133515
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=133516
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=133518
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=133519
Pientä tilanne päivitystä taas. Tämän vuoden Finland Offroad Touria odotellessa. Autoon on tulossa kaikkea pientä lähinnä elektroniikkaan liittyvää. Tarkoitus olisi asentaa muun muassa radio ja kaiuttimet sekä iPad teline. Tuli meinaan uusimmat GT-kartat iPadiin uuden karttakirjan kylkiäisenä. :)
Viime viikonloppuna autoon oli ilmestynyt snorkkeli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=134068
Tuli tuossa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna käytyä kuvausreissulla RADALLE.com:n ratapäivillä Hämeenlinnan Ahvenistolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=134067
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=134064
Ai niin unohtui tuosta edellisestä viestistä. Eli Auto meni katsastuksesta toisella kerralla läpi. Ekasta pomppas päästöistä, muutoskatsatamattomista renkaista(unuhtunut :D) ja peruutusvalon toimimattomuudesta. Homma hoitu kaasarin pienellä säädöllä ja renkaiden muutoskatsastuksella. Pakkivalo alkoi toimimaan itsestään kotipihalla... :D
Noniin Finland Offroad Tour 2013 takana onnistuneesti. Kilometrejä reissulla kertyi noin 3100 kpl. Autosta ei hajonnut mitään. Eikä reissun jälkitarkastuksissakaan löytynyt mitään yllättävää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=136009
Näin reissun jälkeen ei voi kuin todeta, että on tuolla jakoaskin hitaammilala välityksillä ihan uskomaton vaikutus auton etenemiskykyyn. :D Jos nyt pitäis aloittaa rakentaminen alusta niin aivan ensimmäiseksi kyllä laittaisin välitykset kuntoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=136015
Seuraavaksi olisi tarkoitus suunnata fokus lokakuun alun Finland Trophy Retroon. Jos tällä kertaa saisi menetettyä ns. suunnistus neitsyytensä. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=136007
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=174534
Pientä päivitystä tännekkin. Auto on edelleen hengissä vaikka kauheemmin ei olekkaan tullut tänne kirjoiteltua.
Muutoksia viime päivitykseen lähinnä valoja tullut lisää/vaihedeltu tehokkaampiin ja panssarointeja vahvisteltu niin tankin kuin kardaanikäsijarrun alta. Vinssin vaijeri on myös matkan varrella vaihtunut metallisesta naruksi.
Seuraavaksi suunta onkin sitten tulevan viikonlopun Elebet Offroad Suunnistusta Pommarkussa.
Noniin nyt on taas saatu päivitettyä autoa. Viikonloppuna auton alusta laitettiin uuteen uskoon. Dobinsonsin todella jäykkä korotus alusta sai väistyä uuden Trail Master by Maas:n tieltä. Samalla auton kokonsaiskorotus nousi lain sallimaan maksimiin eli 75mm. Asennuksen ja muutoskatsastuksen hoiti 4X4Parts Tuusulassa.
Ensi tuntumat uudesta alustasta todella positiiviset. Vanhan alustan pintakovuus hävisi kokonaan. Tiellä uusi alusta nielee terävät kuopat ja hidastustöyssyt todella mukavasti. Maasto-ominaisuuksista en vielä tiedä mitään, kun en ole päässyt vielä käymään metsässä. Ensimäinen koitos on 1.5 viikon päästä ajettava R.M. Heino Suunnistus Parkanossa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=180457
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=180459
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=180460
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=180462
Suzuki sai tänäin alleen uudet isommat ja karkeammat maastorenkaat. Kokkoa renkailla on 31/10,5/15". Vanteiden ET-luku on -30. Halkaisijaa ja leveyttä pitäisi valmistajan lupausten mukaan tulla tuuma lisää.
PS. Renkaat ovt sitten vain maastokäyttöä varten..... ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=189488
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=189489
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=189490
Saattaapi olla hyvät kumit metsikössä kuvion perusteella, ja varsinkin kun kyljet on vahvistettu. Ja kyllähän noillakin voi tiellä ajella, jyminä on vain positiivista 😊
Saattaapi olla hyvät kumit metsikössä kuvion perusteella, ja varsinkin kun kyljet on vahvistettu. Ja kyllähän noillakin voi tiellä ajella, jyminä on vain positiivista 😊
Joo niinpä. Piti vaan varuiks laittaa toi huomio. Kuka sitä nyt laittomilla kumeilla tiellä ajelis..... :D:rolleyes:
Välillä vähän tännekkin jotain. Viimeisimmän Pomarkussa ajetun suunnistuskilpailun jälkeen ilmeni pientä hienosäädön tarvetta. Ohjausiskunvaimennin katkesi eräässä vinssaus sessiossa. Oli iskari ottanu johonkin kovaan kiinni ja katkennu.
Jakovaihteiston panssari vääntyi jälleen kerran rupesi ottamaan kiinni jarrurumpuun. Eihän nää mitään isoja oo, mut jotain kuitenkin. Päästiin sentään Elebetissä ajamaan lähes koko kilpailuaika. :) Niin ja onneks seuraavaan kilpailuun on vielä kolmisen viikkoa... :D
Vaikka täällä on ollut kuollutta viimeaikoina niin taustalla asiat etenee tasaisen tappavaan tahtiin.
Suunnitelmissa tulevaa kautta silmällä pitäen:
- Takavinssin hommaaminen & asennus.
- Työvalojen päivitystä (Odottaa jo asennusta tallin nurkassa.)
- Alkuperäisten riippujen uusiminen ja pidentäminen.
- Vääntyneiden ohjausvarsien oikomista ja vahvistamista.
- Kaikkea muuta pientä säätöä ja viritystä.
PS. Team Jyrsiksen blogiissa pientä summausta menneestä suunnistus kaudesta.
Laitetaanpa tännekkin jotain juttua välillä. Eilen valmistui takavinssin asennus ja samoin riiput tuli vaihdettua tukevampiin.
Lisää tietoa löytyy blogista. (http://teamjyrsis.blogspot.fi/2017/03/tallissa-tapahtuu.html)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=201813
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=201814
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=201815
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=201812
Enpä ole taas muistanut kauheammin tännekkään mitään päivitellä, mutta tässä jotain mitä on tapahtunut kesän aikana.
Tallissa tapahtuu...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=207421
Helmoista lohkeilleet pakkelit ja ruosteet saivat kyytiä vähän kyytiä. Putsauksen jälkeen päälle vedettiin musta suojamassa.
Jotenkin näyttäisi siltä kuin Suzuki olisi saannut lisää maavaraa, kun helmat maalattiin mustaksi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=207422
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=207418
Ennen erästä ajopäivää normaalissa tarkastuksessa löytyi pikku yllätys jakolaatikon korvakkeesta. Suzukin "hirveä" vääntö yhdistetynä "isohin" renkaisiin oli tehnyt tehtävänsä. Korvake oli murtunut kahdesta kohtaa ja vääntynyt. Tervettä peltiä ei ollut enään kauheasti jäljellä. Ei siis ihme, jos jakolaatikon keppi tuntui liikkuvan jotenkin oudosti. Onneksi murtumat löytyivät ajoissa ennen lopullista repeämistä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=207419
Korvake korjattiin hitsaamalla repeämät umpeen ja varmuudeksi vielä molemmille puolille metallilevyt. Osa viimeisteltiin vielä kerroksella mustaa maalia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4346&pictureid=207420