Kirjaudu sisään

View Full Version : Land Rover Series I -53


Nalle
10.10.2011, 15:38
Tämmönen nyt sitten tuli talliin..

Ja irvistelijöille tiedoski, että Nalle ei ole myynyt sieluaan Englantiin... Ehei, Nallella EI OLE SIELUA!!!!! Ainakaan maastureiden suhteen :)

Kun se taannoinen 109-tuumainen jäi rakentelematta, niin arvaahan sen, että jäi kaihertamaan. Nyt sitten koitetaan korjata tämä tilanne ja tehdä kunniaa tälle brittiläiselle nelivetofirmalle. Ja mikäpä sen komiampaa ku rakentaa aito I-sarjalainen...

Kuvat on isoja, mutta minkäs teet, kun mie en osaa pakkailla... Ja ne pikkukuvat ovat tylsiä.

Auto on nyt kotitallissa. Tekniikka on muuten ok tai ainakin sinnepäin, mutta jarrupääsylinteri joko puuttuu kokonaan tai on sitten suoranaisen paskana. Muutoinkin jarrupuoli vaatii huolenpitoa. Kone on muuten kokonaisena, mutta laturi on hyllyllä ja vesipumppu tekee seuraa.. Osa vesiletkuista on rikki-irti-poikki ja ainakin pumpun tiiviste puuttuu.. Toinen tuulilasi on rikki ja sähkövirityksetkin on mitä sattuu.. Ja ilmanpuhdistajakin puuttuu. Mutta muuten tuo värkki on aika hyväkuntoinen. Eli puheet siitä, että tuon värkin 40-vuotta omistanut heppu kertoo auton olleen liki kaiken hänellä oloaikansa viettänyt lämpimässä tallissa, on helppo uskoa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90782

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90788

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90787

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90786

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90790

Rompe1
10.10.2011, 15:41
On se nyssi hiano... :) Ja kyl näitä kuvia on sit jo ootettukkin.

sisua45
10.10.2011, 16:28
Mitäs tästä tulee?

Rompe1
10.10.2011, 16:30
Mitäs tästä tulee?

Sanomista :D

Nalle
10.10.2011, 16:40
Mitäs tästä tulee?
Noh, jos laittais Rangen kasin, Laplanderin vaihteiston ja jakiksen, porttaalit, xenonvalot, ledejä, maalais pinkiksi ja upottais jänkään...

Tai sitten leikkii luuseria ja entisöis likipitäen hyväksi.
:D

Eli edittinä:

Olis tosiaan tarkoitus tehdä tuolle semmoinen kevyt käyttöentisöinti. Se, millaisella aikataululla, onkin jo toinen juttu... Eli seuraavaa vois olla luvassa:
-Kone kuntoon, ei mitään ihmevirityksiä. Kunhan toimii ja on ns. hyvä.
-Rungon putsaus, korjaus ja maalaus... Jopa galvanointi.
-Koripeltien siistiminen, esimerkiksi soodapuhallutuksella. Alkuperäisenkaltaista tai ainakin -väristä maalia kehiin ja hyvä niin.
-Istuimet ja rättikatto rautoineen suoraan Ritanniasta.. Jos rahat riittää.
-Sähköt toimiviksi ja jollain aikataululla alkuperäisiksi. Vaihtovirtalaturi olis kova sana, samoin - maadoitus.
-Jarrut joko alkuperäisiksi tai vastaavasti päivitettyinä 2-sarjalaisen palikoilla, jotta saataisiin 2-piiriset jarrut käyttöön.

Eli käyttökuntoon siten, että mm. museokatsastusta ei tehdä mahdottomaksi, eikä liiemmin vaikeaksikaan...

Racingrabbit
10.10.2011, 19:44
Jos teknistä tietoa/osia tarvitset,niin soittoa Eskelinin Svantelle Sipooseen.
Svante on oikea guru noitten ykkössarjalaisten suhteen.

Svanten numeron saat privana jos tarvitset ;)

Nalle
10.10.2011, 19:58
Jos teknistä tietoa/osia tarvitset,niin soittoa Eskelinin Svantelle Sipooseen.
Svante on oikea guru noitten ykkössarjalaisten suhteen.

Svanten numeron saat privana jos tarvitset ;)

Juu.. Svanten nummero on tuossa luurissa jo. Kiitokset kuitenkin.

baxxter
10.10.2011, 21:40
-Kone kuntoon, ei mitään ihmevirityksiä. Kunhan toimii ja on ns. hyvä.
-Rungon putsaus, korjaus ja maalaus... Jopa galvanointi.
-Koripeltien siistiminen, esimerkiksi soodapuhallutuksella. Alkuperäisenkaltaista tai ainakin -väristä maalia kehiin ja hyvä niin.
-Istuimet ja rättikatto rautoineen suoraan Ritanniasta.. Jos rahat riittää.
-Sähköt toimiviksi ja jollain aikataululla alkuperäisiksi. Vaihtovirtalaturi olis kova sana, samoin - maadoitus.
-Jarrut joko alkuperäisiksi tai vastaavasti päivitettyinä 2-sarjalaisen palikoilla, jotta saataisiin 2-piiriset jarrut käyttöön.

Onko runko ja koripellit jostain oikeasti rikki, jos tarvii osiksi purkaa ja puhaltaa? Kuvissa ei pelleiltään näytä rikkinäiseltä, vaan ikäiseltään :)

moggirange
11.10.2011, 10:47
Nyt on oikea merkki! Japskejahan tulee vastaan joka toinen...tylsää.

Nykyaikaisempi kone+laatikko 33" renkaat ja ehkä lukko(ja) ,niin son siinä!

Nalle
11.10.2011, 16:04
Onko runko ja koripellit jostain oikeasti rikki, jos tarvii osiksi purkaa ja puhaltaa? Kuvissa ei pelleiltään näytä rikkinäiseltä, vaan ikäiseltään :)

No ei varsinaisesti rikki oikein mistään.. Tulipelti, elikäs se "bulkhead" on parista kohtaa ruostunut. Lisäksi siitä pitää paikata ainakin yksi "maailmanmiehen" tekemä reikä.. Kuvista ei liene vaikea arvata, mistä "reiästä" on kyse :)

Muutoin kori on suurinpiirtein ehyt ja jopa hyvä. Muutamat rautaosat vaativat huolenpitoa ja silmittelyä, muttei mitään ihmeempää. Runko on kauttaaltaan ruosteessa, mutta mitään hälyttävää ei pikaisilla silmäilyillä ole havaittu. Mutta jottei se enempiä happanisi, niin siksi perusteellinen puhdistus ja maalaus on listoilla.

Tuon soodapuhalluksen yhtenä ajatuksena olisi puhaltaa tuosta korista jälkikäteen maalattu tummempi vihreä pois.. Alkuperäinen maali on ollut hailakan sinivihreä ja se haluttaisi kaivaa esille. Mutta uudelleenmaalauskaan ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Ja tokihan nyt meikäläisen mielessä on lukot ja isompi rengastus, mutta taitaapi olla, että siihen hommaan koitetaan kaivaa hieman tusinamaisempia kamppeita. Eli tämä pysynee mahdollisimman vakiona.

JA edittinä taas seuraavanlaista..

Eli auton alla käynti vahvisti sen tosiasian, että runko pitää ottaa käsittelyyn. Mitään suurensuurta ei löytynyt, mutta aina jotain pientä kuitenkin. Mm. tulipelti on revattu jollain hassulla pellinpalalla runkoon simpukan kohdalta. Mene ja tiedä miksi, mutta jotain sieltä löytynee, kun lähemmin kurkkii.

Vesipumppu taitaa olla aika kaputt. Jos siihen korjaussarjaa kehtais alkaa haeskelemaan, tai vaihtoehtoisesti Loordien maasta tilailis uuden pumpun. Sähköt on joku tehnyt tuohon autoon ihan itse. Eli ne pitää joko parsia ihan uusiksi tai vaihtoehtoisesti tilailla johtosarjat jostain. Niitäkin on nyt jo pari paikkaa ilmennyt, joten sekään ei liene isompi ongelma.

Suurin puute näyttää olevan nuo alkuperäiset puolikuun malliset takavalot. Ne on kadonneet johonkin ja paikalle on istutettu aina niin ihanat Talmut -tai vastaavat.. Ei silti, ihan sympaattiset ne on nekin, mutta alkuperäiset tai niiden kaltaiset laitetaan ilmanmuuta hakuun.

Jarrupääsylinteri on ottanut itseensä senverran pahasti, että se on totaalisen jumissa. Todennäköisesti muutkin jarrusylinterit vaativat käsitöitä, mutta niitäkin kuulemma maailmalta saa, jos entiset on sökönä. Jarrujärjestelmä päivittyy äskeisen konttaamisen herättämien ajatusten myötä kaksipiiriseen ja alkuperäiset (?!) jarruputket vaihtuvat uudemmanmallisiin.

Kojetaulu pitää purkaa suurilta osin ja tulipellistä hitsailla parit ruostepaikat kuntoon. Samoin pitää paikkailla maailmanmiesten tekemiä reikiä muutenkin kuin vain tuon helevetin ruman kellon kohdalta.

Niin, ja ratti pitää joko uusia tai vaihtoehtoisesti korjata. Se on parista kohtaa aika ikävässä kunnossa, plus että keskiölevy puuttuu tyystin.

Eli käsitöitä on tarjolla.

Nalle
27.10.2011, 10:53
Noniin.... Projekti on edennyt astraalitasolla enemmän ja vähemmän.

Seuraavaa on tehty:

Koneelle juotettu öljyä ja pyöritelty kammesta, niin männät oppii pomppimaan ylös-alas..

Paperihommia selvitelty siihen malliin, että mikäli ei historiateidoista löydy auton alkuperäistä rekisterinumeroa tai todistetta siitä, että ko. pirssi on joskus ollut Suomen kilvissä, joutuu makselemaan hieman autoveroa. Veron määrää ei kukaan vielä osaa sanoa, mutta tuskin kovin suuresta summasta voidaan puhua. Eli maksimissaan jonkun satasen. Todennäköisimmin muutamia kymppejä.

Eli mitään tämän suurempaa ei ole vielä tapahtunut, mutta tarkoitus olikin, että tuon kanssa ei turhaa työtä aleta tekemään. Kilpiinsaannin edellytykset selvitetään ennenkuin mitään muuta tehdään.

Mutta jotain kumminkin. Auton vaihdelaatikko on mitä suurimmalla todennäköisyydellä alkuperäinen. Kone on vaihtunut todennäköisesti 50-luvulla ja se alkuperäinen "siamilainen" on kadotettu ties minne. Moottori on edelleen 2-litrainen, samalla tavalla kuin alkuperäinenkin on ollut, mutta sillä erotuksella, että itse kone on vahvempaa tekoa. Se alkuperäinen mottihan on ollut 1.6sesta poraamalla kasvatettu 2-litrainen ja siltä osin vissiin heikko, joskun harvinainen kapistus.

Rungon kävin hieman tarkemmin läpi, eikä sieltä edelleenkään mitään kovin kamalaa löytynyt. Esimerkiksi reikiä ei löytynyt toistaiseksi lainkaan. Eli ilmeisen terveen oloinen se on siltäkin osin.

Suunnitelmia on kehitelty siihen malliin, että autoon ei todennäköisesti pultata ensimmäistäkään ylimääräistä valoa. Eli mm. suuntavilkut, joita tuossa ei alunperinkään ole ollut, tehdään ns. jenkkityylillä jarruvalolle ja etuparkille.

Mutta näin tälläerää.

Shuttle
29.10.2011, 21:47
Terve,
Hieno projekti! Jos tuntuu että on tarvetta niin löytyy 55 serieksen vanteet maalattuna "limestone" sävyyn. Riittää vararenkaaksikin. Laitahan YV:tä jos kiinnostaa :-)

-Martin

Rompe1
29.10.2011, 21:49
Terve,
Hieno projekti! Jos tuntuu että on tarvetta niin löytyy 55 serieksen vanteet maalattuna "limestone" sävyyn. Riittää vararenkaaksikin. Laitahan YV:tä jos kiinnostaa :-)

-Martin

Vois saara "HALVAN" kyyrinkin :D (SIKAKALLIIN) :D

Nalle
12.11.2011, 22:48
Terve,
Hieno projekti! Jos tuntuu että on tarvetta niin löytyy 55 serieksen vanteet maalattuna "limestone" sävyyn. Riittää vararenkaaksikin. Laitahan YV:tä jos kiinnostaa :-)

-Martin

Kiitos Shuttle. Pidetäänpä mielessä, mikäli tarvetta ilmenee.

Rompe1
27.11.2011, 15:42
Mites tää projekti jaksaa???

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90782

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90788

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90787

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90786

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4295&pictureid=90790[/QUOTE]

Nalle
14.06.2013, 11:33
Ja hommahan etenee... Kuvia ei nyt ole laittaa, mutta uskokaa pois, niitäkin on jokunen kertynyt..

Päivityksenä tulee seuraavaa:

Ensinnäkin, auton historia on saatu selvitettyä armottoman salapoliisityön tuloksena ja auton alkuperäinen kantakortti on löydetty ja kopioitua. Tämän vuoksi myös yksi alkuperäisistä rekisterikilvistä pistettiin tilaukseen.

Auton jarrut on käyty enempi ja vähempi lävitte ja nyt se jopa pysähtyy.. jotenkuten. Edelleen, auton konepuoli kasattiin jo kertaalleen ja pirssiä on hieman päästy jo ulkoiluttamaankin. Suurimman takaiskun aiheuttivat pakkastulpat, jotka olivat kaikki puhki.. Niiden metsästys on meneillään, mutta eiköhän Svente ne mulle bongaa.

Rättikatto ja kaikki istuimet tilattu ja testattu... Maalia on rapsuteltu vähemmäksi ja sensemmoista.

Niin ja kävi tuo pirssi heittämässä yhden hääkeikankin tuossa viime syksyn aikana.. ;)

ISE
14.06.2013, 21:22
tulette sitten lapland throphyyn 2.pirssillä,pakasterasia hillevi ja tämä.

ajelija
14.06.2013, 21:31
Säilytä vain mahdollisimman alkuperäisenä :)

Nalle
16.06.2013, 08:31
tulette sitten lapland throphyyn 2.pirssillä,pakasterasia hillevi ja tämä.

:D

Tällä kertaa saattaapi vielä käydä niin, että tullaan pelkällä Hillevillä. Mutta kieltämättä tuon Lantikan suhteen olisi myös sellaisia suunnitelmia, että ei tuo auto ole maastoajojaan vielä päätökseen saattanut. Ihan vähän sitä voisi Lapland Trophyn tai FOTin tiimellyksissä ulkoiluttaa...

Ja Ajelija:

Juu.. Kyllä se on tarkoitus säilyttää niin alkuperäisenä, kuin vain mahdollista.. Jopa ulkopeltien suhteen on tullut sellainen ajatus, että annetaan olla juuri tuossa nykyisessä kuosissa.. Ei nimittäin ole uskottavan näköinen pakkaus, jos tuohon elämää nähneeseen pintaan vedellään uudet maalit päälle. Mutta katsellaan, kuinka käy. Nyt on vaan kertakaikkisen hyvä mieli noiden papereiden ja omistushistorian löytymisen johdosta.