View Full Version : Akseli vinossa?
Mistähän voi johtua, kun bj:n kuskin puolen eturengas on n. 5cm taaempana kuin toisen puolen? Finland trophyyn lähtiessä oli kyllä renkaat samassa linjassa mutta eipä ole enää. Jousien kiinteä kiinnityspiste kun on akselin edessä niin ei vissiin pitäis vaikuttaa vaikka toisen puolen jouset on vähän väsähtäneemmät kuin toisen? Ja keskinaulakin tuntui olevan paikallaan...
mettäsika
06.10.2011, 18:12
villi veikkaus ... jousen keskinaula poikki tai sit vaan u-pultit löystyny
jaa olitki kirjottanu et naula on paikallaan :)
Kyllähän 5cm pitäs näkyy aikas nopeesti.. Keskinaulahan voi olla poikki vaikka se siellä reiässä näkyykin, tosin taas pitäs näkyä silmällä jos keskinaulan kohta akseli kiinnikkeeseen heittää vaikkapa sentin. (oisko 5cm renkaalla?)
Lässähtänyt jousi vaikuttaa jonkin verran jos toisella puolen on kovin kippura, tämän voi testata tunkkaamalla auto vaateriin niin pitäs olla kohdillaan mikäli siinä vika.
Jos reissussa oli jousipakka irti niin se on voitu laittaa väärinpäin jolloin akseli kyllä kääntyy reilusti vinoon (keskinaula ei ole latin keskellä), tosin kääntyis varmaan yli 5cm ja vaatisi hieman tarkaavaisuuden puutosta asennuksessa:D
Rullamitta käteen ja mittailemaan kyllä tuommonen pitäs löytyä kohtuu helposti, veikkaan keskinaulan katkeamista. (kaverin hojossa oli toissa talvena keskinaula kulunut/vääntynyt ja reikä oli soikea petissä, koko auto meni kuin ajokoira..)
minun bjssä meni emun etujousen riipuke kerran sillein jumiin vaakasuoraan ,kun siinä on semmoinen pikkukieleke nin se puri runkoon kiinni .silloin kyllä huomasi ainakin että ei etuakseli ollut enää suorassa.
Eilen mittailin suikan taka-akselia, auto kun kuulemma menee "kylkimyyryä". Samaten takariiput on takaa katsottuna aavistuksen kallellaan, mikä viittaa siihen, että akseli on vinossa. Ja akseli on n. 1,5 cm vinossa johtuen siitä, että oikean puolen lehtijousen etupään kiinnike on vanhuuttaan taipunut taaksepäin. Jäljistä päätellen on joskus osunut rankasti kiveen. Ei tuota taipumaa silmällä oikein huomaa mutta mittanauha on armoton. Tuo 5 senttiä on kyllä jo aika iso heitto :confused:
Norra poikki jousen silmukasta ja juurikin sieltä missä se kiinteä puoli on????
Tai keskinaulan reiän kohalta. Tai jostain muualta.
hpotteri
07.10.2011, 19:56
Ota mitta käteen ja rupeet summamutikassa ottelee mittoja sieltä täältä ja vertaat toiselle puolelle niin loppujen lopuks se selvii mistä puuttuu 5senttii ja missä on liikaa.
Anteeks jo valmiiks jos joku loukkaantuu mutta pakko ihmetellä kuinka pieni kynnys jengillä on esittää avutonta palstalla. Perkele jos akseli on 5senttii vinossa niin ei sitä tarvi taikoja tivata vaan joku on pettänyt taipunut tai katkennu. Jos homma ei heti aukee niin sitten ihmetellään lisää.
Onhan sitä jo mittailtu ihan tarpeeksi eikä oo mitään mistään näkyvästä kohdasta taipunu tai poikki. Ja tunkkaamista tuli testattua ekana toimenpiteenä, mutta eipä se paljoa vaikuttanut. Se tässä lähinnä ihmetyttää kun lehdet on mitalla katottuna samoissa kohdissa molemmissa pakoissa. Viimeeks ku oli akseli paljon enemmin vinossa nii oli norra poikki. Pitänee varmaan tutkailla sitä keskinaulaa seuraavaks.
hpotteri
07.10.2011, 20:14
Onhan sitä jo mittailtu ihan tarpeeksi eikä oo mitään mistään näkyvästä kohdasta taipunu tai poikki. Ja tunkkaamista tuli testattua ekana toimenpiteenä, mutta eipä se paljoa vaikuttanut. Pitänee vissiin kaivaa se keskinaula esiin... onhan se jo 3kk siellä kerennytkin olla
Äkkiseltäänhän ton keskinaulan vois todeta kun mittaa norraa pitkin akselin paikan kummaltakin puolelta ja vertaa. vaikka auto olis kuinka vinossa niin norra ei veny eikä lyhene, tai no venyy jos se menee poikki.
Ei se keskinaula kalenteria kattele usein katkee akselin kolahtamisen yhteydessa kun ei oo mitään vaimennuksia esim rengasta ottamassa iskua vastaan.
Mitäs jos se apparin puolen etunen onkin viis senttiä edempänä kuin kuskin puolella, eikä kuskin puoli viis senttiä takana? Tai sitten molemmat puolet on kaks ja puol senttiä eri suuntiin?:D:D:D
No joo, eiköhän se vika sieltä löydy...:)
BJ-40/76
07.10.2011, 21:55
5 cm renkaassa tarkoittaa noin 2,5 cm jousessa.
Ja jos akseli ei ole liikkunut jousessa tuota paria senttiä (mittaa jousen lehtien pituudet akseliin molemmilta puolin)
niin sitten joko norra on poikki,tai kiinnityspiste on antanut periksi tai joku on vaihtanut sulle juosen:)
Eniten epäilen tuota keskinaulan katkeamista.
Olisko mahdollista että runko olis "nytkähtänyt", siis kuskin puolen runkoaisa olis pari senttiä taaempana?
Mites jos toinen jousi on ottanut kipeää ja taipunut kohtalaisen pysyvästi S- kirjaimen malliin, toinen vielä "suorana"? Tuohan lyhentäisi jousta verrattuna siihen oikean malliseen, ja kääntäisi vähän akselia outoon asentoon.. Vai olenko minä nyt ihan hakoteillä tähän aikaan illasta - ja vielä ihan selvinpäin :D
Runkoon vai koriin verraten heittää, vai molempiin?
hpotteri
09.10.2011, 19:27
Mites jos toinen jousi on ottanut kipeää ja taipunut kohtalaisen pysyvästi S- kirjaimen malliin, toinen vielä "suorana"? Tuohan lyhentäisi jousta verrattuna siihen oikean malliseen, ja kääntäisi vähän akselia outoon asentoon.. Vai olenko minä nyt ihan hakoteillä tähän aikaan illasta - ja vielä ihan selvinpäin :D
No edelleen se ässän muotonen norra on yhtä pitkä kun se suorakin. silmä on vaan lähempänä toisiaan. :O
Jaa juu tähänkin löyty eilen vika... Olikin tosiaan apparin puoli liikkunut eteenpäin ja "paikallaan olevan" keskinaulan yläpuolen mutteri olikin paikallaan pikku kiven kiilaamana, elikkäs katkipoikkihan se oli... :cool:
Nuhapumppu
12.04.2012, 21:28
En jaksanut tehdä uutta topicia tämän kysymyksen takia,kun tämä liippaa aika läheltä. Eli missäköhän vois olla vika kun Pajeron kuskinpuolen riipuke on kierossa ja jousi ei ole runkoon nähden suorassa? Toisella puolella ongelmaa ei ole joten akseli tuskin on kääntynyt ja jousipakat ei ole levinnyt eli naula tuskin on poikki? Ongelma tuli sen jälkeen kun jousen rungonpään kiinnike oli ruostunut irti ja jousi oli ~viikon verran vapaana ilman kuormaa,perä oli tuettu ylös kierrejousella. Olisikohan päässyt kääntymään etupäästä vaiko U-pulttien kohdalta,kellään käynyt vastaavaa? Riipukkeiden kulma sivuttaissuunnassa ei muutu vaikka takapyörän nostaa irti maasta. Liitteenä kuva jossa moinen ongelma näkyy. Olis kiva tietää mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
BJ-40/76
12.04.2012, 21:41
Normaalisti nuo riipukkeet on "jäykät" siis eivät vain lattarautaa ja kierretankoa/pultteja.
ainakin toyotassa nuo riipukkeen kumit on noin 16mm sisäreiällä ja nuo kierteet 12mm, ja prässätty kiinni toiseen lattarautaan.
ja siis toinen lattarauta kiristyy tuolla 12mm mutterilla tuohon 16mm olkapäähän.
Nuhapumppu
12.04.2012, 22:10
Normaalisti nuo riipukkeet on "jäykät" siis eivät vain lattarautaa ja kierretankoa/pultteja.
ainakin toyotassa nuo riipukkeen kumit on noin 16mm sisäreiällä ja nuo kierteet 12mm, ja prässätty kiinni toiseen lattarautaan.
ja siis toinen lattarauta kiristyy tuolla 12mm mutterilla tuohon 16mm olkapäähän.
Vakio riipukkeet,eli ei mitään lattarauta virityksiä,sisällä 12x16mm putki johon sekä pultti että pusla on tivi,putki saman mittainen kuin vakiossa oleva ja riipukkeiden reiät on 12mm eli eivät ole väliät,ei siis mikään hätäinen viritys.
Riipukkeet on saman muotoiset kuin toisella puolella jossa ongelmaa ei ole. Joutui siksi tekemään nuin koska vakio pultit,samanlaiset kuin toyotassa, menivät rikki irroitettaessa koska pulttien päät oli hakkautuneet lysmään eikä niitä saanut enää pelastettua.
Pultit on suorat ja hyvinhän tuo viimevuodenkin meni tuolla tavalla,kaverilla kestänyt samanlainen viritys usemman vuoden vailla ongelmia.
Kuten kirjoitin niin ongelma on tullut kun jousi oli hetken aikaa vapaana ja näkeehän tuon heti että jousi siinä on kierossa runkoon nähden,huomasin tämän jo aiemmin ja olen pyöritellyt riippuja puolelta toiselle ja ei muutu miksikään,sitten ajattelin että johtuu siitä kun jousi oli vapaana ja että kyllä se siitä kääntyy kun vähän ajelee,ei muuttosta. Seuraavaksi ajattelin kokeilla löysätä jousen etupäätä ja katsoa saako jousta sitten suoraan millään tavalla.
Jos vika olisi nuissa "virityksissä" niin sehän palautuisi omalle paikalleen kun riipukkeet ottaa irti,tai jos riipuke olisi se joka sitä tuohon asentoon väännättää, niin vääntäisihän se toisenkin puolen samaan asentoon kun riippuja päikseen vaihtaa,jota se ei tee.
toyota4x4
12.04.2012, 22:22
ootko harkinnu uusien puslien ostoa sekä läpi meneva pultti yhtä iso kuin puslan reikä.?
Nuhapumppu
12.04.2012, 22:59
ootko harkinnu uusien puslien ostoa sekä läpi meneva pultti yhtä iso kuin puslan reikä.?
Puslat on uusittu talvella muttei niitä hyövää uusia ennekuin tuon ongelman saa pois,nykyisetkin puslat on jo reunasta hieman hajonneet tuon vian takia,riipuke kun painaa puslan kaulan jousen silmukkaa vasten. Tuota 16mm pulttia olen harkinnut kans,ja jossei siitä aiheudu ongelmaa niin sillähän sen voisi tehdä myös.
Punanenä
13.04.2012, 08:08
Omassa autossa sama juttu, Auto alkoi mennä kylki edellä erään suoreissun jälkeen...Mitään vikaa ei löytynyt, Lehtijouset,kiinnikkeet,keskinaulat,puslat,runko ja kaikki näytti ehjältä. Korjasin asian siirtämällä akselia keskinauloihin nähden,Eli uudet keskinaulan paikat ekseliin:D
Nuhapumppu
13.04.2012, 08:32
Omassa autossa sama juttu, Auto alkoi mennä kylki edellä erään suoreissun jälkeen...Mitään vikaa ei löytynyt, Lehtijouset,kiinnikkeet,keskinaulat,puslat,runko ja kaikki näytti ehjältä. Korjasin asian siirtämällä akselia keskinauloihin nähden,Eli uudet keskinaulan paikat ekseliin:D
Valmistaudun siis henkisesti tähän savottaan myös.:D Mutta pitää tutkia vähän vielä että mistä voisi johtua,vähän näyttää että jousen etummainen korvakko olisi pullistunut rungon sisäpuolelta, että vika vois löytyä sieltä.
BJ-40/76
13.04.2012, 11:32
ootko harkinnu uusien puslien ostoa sekä läpi meneva pultti yhtä iso kuin puslan reikä.?
Jos ottaa ja tekee ilman tuota keskiputkea, niin silloin onnistuu vielä huonommin.
Koska silloin kiristtäminen tapahtuu puslien sivuja vasten, ja sitä puslat ei kestä pitempään, ja kiikun liike vaikeutuu entisestään, siis jousitus muuttuu kovemmaksi, ja ei palaudu herkästi asentoonsa.
Onko sulla varmasti kaikki nuo riipukkeen sivut oikein päin?
Ja jos akseli ollut irti toiselta puolen, niin ota ja käytä u-pultteja löysällä, ja aseta silloin nuo riipukkeet oikein.
Keskinauloja en lähtis siirtämään akselissa, sillä silloin kerjataan seurauksia, ei vikaa.
Tuosta kuvasta näkee, että nuo riipukkeet ei ole oikein, koska alempi mutteri
irvistää kierossa. (sitä en tiedä onko syy vai seuraus)
Riipuke kasattu väärin, sen pitää olla kapeampi alapäästä..
Offipiru
13.04.2012, 13:32
Tuosta kuvasta näkee, että nuo riipukkeet ei ole oikein, koska alempi mutteri
irvistää kierossa. (sitä en tiedä onko syy vai seuraus)
Onkos tuo rungon puoleinen kiinnike hieman leveämpi kuin jousi? Eli vastausveikkaus on että toinen latta on vikapäin.
http://img715.imageshack.us/img715/7017/dsc0071it.jpg
Pitää olla tolleesti..
toyota4x4
13.04.2012, 21:15
Riipuke kasattu väärin, sen pitää olla kapeampi alapäästä..
juu pikku..virhe!!..ulompi toisin päin kun katoin tota kuvaa.
Nuhapumppu
14.04.2012, 11:49
Nyt vasta itsekkin katsoin tarkemmin tuota kuvaa ja hetihän se virhe sieltä paistoi silmään,eli toiselta puolen riippu väärinpäin,kylläpä taas saa hävetä silmät päästään kunnen tuollaista hoksannut:(
Mutta kiitoksia kaikille vastauksista,jännä etten itse tuollaista vikaa ole huomannut vaikka olen pyörinyt tuolla alla useamman kerran tuon takia,ja ennenkaikkea vaihtanut riippuja puolelta toiselle ja silti toistanut aina tuon saman virheen:mad:
En jaksanut tehdä uutta topicia tämän kysymyksen takia,kun tämä liippaa aika läheltä. Eli missäköhän vois olla vika kun Pajeron kuskinpuolen riipuke on kierossa ja jousi ei ole runkoon nähden suorassa? Toisella puolella ongelmaa ei ole joten akseli tuskin on kääntynyt ja jousipakat ei ole levinnyt eli naula tuskin on poikki? Ongelma tuli sen jälkeen kun jousen rungonpään kiinnike oli ruostunut irti ja jousi oli ~viikon verran vapaana ilman kuormaa,perä oli tuettu ylös kierrejousella. Olisikohan päässyt kääntymään etupäästä vaiko U-pulttien kohdalta,kellään käynyt vastaavaa? Riipukkeiden kulma sivuttaissuunnassa ei muutu vaikka takapyörän nostaa irti maasta. Liitteenä kuva jossa moinen ongelma näkyy. Olis kiva tietää mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
(viite kuvaan)
Mikä pistää tekemään tällaisia ratkaisuja?
Rahapula vai tietämättömyys
Nuhapumppu
14.04.2012, 12:11
Mikä pistää tekemään tällaisia ratkaisuja?
Rahapula vai tietämättömyys
Mitä ratkaisuja,sitä ettei alota uutta topicia,sitä että perä oli tuettu ylös kierrejousella kun auto seisoi viikon hallista ulkona, nuo riipukkeiden pultit,jollaiset näkyy löytyvän hyvin monessa muussakin autossa,tuo että tyhmyyttäni kasasin riipun väärin,se että olen sotkeentunut näihin vanhoihin romuihin vai mikä. Avaa nyt vähän lisää kysymystäsi.
EDIT:Eli siis näköjään juuri muokkasit että kysymys oli tuohon viitekuvaan. Varmaankin siis tarkoitat noita pultteja. Kerroppa sitten mikä niissä on huonoa kun käännän riipukkeen oikein päin että jousi tulee takas suoraan.
Ainut mikä itsellä tulee mieleen on se että putki ei liiku puslan sisällä kuten alkuperäinen tappi liikkuu mutta muuta eroa sillä ei ole. Eli kunhan vaihdan puslat niin hitsaan nuo putken kiinni nuihin pultteihin niin sitten on samanlainen kuin alkuperäinen.
Mitä ratkaisuja,sitä ettei alota uutta topicia,sitä että perä oli tuettu ylös kierrejousella kun auto seisoi viikon hallista ulkona, nuo riipukkeiden pultit,jollaiset näkyy löytyvän hyvin monessa muussakin autossa,tuo että tyhmyyttäni kasasin riipun väärin,se että olen sotkeentunut näihin vanhoihin romuihin vai mikä. Avaa nyt vähän lisää kysymystäsi.
EDIT:Eli siis näköjään juuri muokkasit että kysymys oli tuohon viitekuvaan. Varmaankin siis tarkoitat noita pultteja. Kerroppa sitten mikä niissä on huonoa kun käännän riipukkeen oikein päin että jousi tulee takas suoraan.
Ainut mikä itsellä tulee mieleen on se että putki ei liiku puslan sisällä kuten alkuperäinen tappi liikkuu mutta muuta eroa sillä ei ole. Eli kunhan vaihdan puslat niin hitsaan nuo putken kiinni nuihin pultteihin niin sitten on samanlainen kuin alkuperäinen.
On hyvä et kyselit täältä neuvoa ja syy selvisi, katselin vaan kuvaa huolestuneena ja miten pahasti jousi oli kenollaan väärin asennettujen riippujen takia. Kyse kumminkin omasta turvallisuudesta kun ajelet, jos huono tuuri kävi niin olis voinut tuo riippu/pultit napsahdella poikki, Hyvä kun pistät kuntoon :)
Turvallisia kilometrejä.
Punanenä
14.04.2012, 17:45
Minä en nyt ymmärtänyt miten väärin kasattu riipuke saa akselin vinoon..Selventäkääs? Jos kerran riipukkeen mitat on silti samat molemmilla puolilla..Ei niistä mielestäni voi tulla suurta pituusheittoa Norran pääsilmukan/keskinaula välille..
Nuhapumppu
14.04.2012, 18:01
Minä en nyt ymmärtänyt miten väärin kasattu riipuke saa akselin vinoon..Selventäkääs? Jos kerran riipukkeen mitat on silti samat molemmilla puolilla..Ei niistä mielestäni voi tulla suurta pituusheittoa Norran pääsilmukan/keskinaula välille..
Ei akseli ollutkaan kierossa ilmeisestikkään,riipuke vaan veti tuota jousta kieroon kun nuo riipukkeet on alhaalta kapeammat kuin ylhäältä,passaavat OIKEIN vain yksin päin,väärinpäin asennettuna tulee kuvan ongelma esiin:D
On hyvä et kyselit täältä neuvoa ja syy selvisi, katselin vaan kuvaa huolestuneena ja miten pahasti jousi oli kenollaan väärin asennettujen riippujen takia. Kyse kumminkin omasta turvallisuudesta kun ajelet, jos huono tuuri kävi niin olis voinut tuo riippu/pultit napsahdella poikki, Hyvä kun pistät kuntoon :)
Juu tottakait pitää laittaa kuntoon,itsekkään en ymmärrä näitä jotka ajaa tietoisesti vaarallisella autolla. Autolla ei ole ajettu sen jälkeen kun huomasin tuon että on yhä noin mutkalla,ei uskoltanut ettei säry mitään kesken ajon. Ens viikolla hakea taas uudet puslat ja vaihtaa paikoileen sekä asentaa riiput tällä kertaa oikein päin:D Koko päivän vieläkin ihmetellyt että kuinka helvetissä olen toistanut saman kasaus virheen muutaman kerran kun olen käyttänyt riippua irti. No onneksi elämä on yhtä oppimista ja tekevälle sattuu virheitä.