Kirjaudu sisään

View Full Version : Nordic Trial 2012 vai 4x4Jamboree + Nordic Trial 2012???

Jare
20.09.2011, 14:29
Terve KAIKKI eri offi lajeja edustavat harrastelijat.

Tällä topicilla olis nyt tarkoitus selvittää, että:

-haluaako Suomen kerhot / harrastajat nyt millaista tapahtumaa Suomeen kesälle 2012

---------------------------------------------------------------
Lyhyesti:

-Nordic Trial on "Pohjoismaiden trial mestaruuskilpailu". Eli kerrasta poikki tapahtuva trial kisa, jonka perusteella selviää, kuka on mestari kussakin luokassa. Kisa ajetaan todennäköisesti 1:1 Eurotrial säännöillä (tämä ei vielä 100% varmaa). Tavoite on siis saada lajin huiput ympäri pohjoismaita ja miks ei muualtakin kilpailemaan Pohjolan paremmuudesta. Nordic Trial kisa kiertää vuosittain eri pohjoismaissa (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska). 2012 on nyt Suomen vuoro järjestää kisat. Nordic Trial kisoja on ajettu muistaakseni 1994(?) alkaen ja Suomalaista menestystä on vuosien varrella ollut.

-4x4 Jamboree + Nordic Trial. Jamboree juontaa tuonne Norjan suuntaan ja siellä Pirate4x4 Jamboree nimellä tapahtuneisiin offi kokoontumisiin. Pirate sanan jätin näin alkuvaiheessa pois, koska Norjan suunnalta ei olla vielä kyselty "lupaa" käyttää sanaa.

Mutta tapahtumaan ja sen luonteeseen. Jamboree siis sisältäisi kaikkea offailua, mitä keksitään ja pystytään toteuttamaan (kerhot, alueet ym ym). Tapahtuma voisi alkaa jo vaikka torstaina ja päättyä su/ma (riippuu innokkuudesta). Päätapahtuma olisi Nordic Trial lauantaina. Kuitenkin samaan aikaan voisi olla vaikka: vapaata ajelua jollain merkityllä alueella, safaria ym ym. Samalle viikonlopulle voisi miettiä vaikka "mini-suunnistuksen", jotain trophy tyylisiä kisoja, mutakisaa, kaunein maasturi äänestystä, lapsille offi puuhaa, ihan mitä keksitään ja pystyy järjestään.

-Vai sitten Jamboree omana ja Nordic Trial omanaan?

---------------------------------------------------------------

Yleisiä kysymyksiä, joita on tullut jo muutamien kanssa esille:

-Mitkä kerhot pystyvät tarjoamaan millaisia ajo- ja varikkoalueita tähän käyttöön.

-Mitä puuhailua vois keksiä Jamboree tapahtumaan?

-Ketkä oikeesti ovat innokkaita touhuamaan?

-Kuka osaa mainostaa tapahtumaa?

-Keneltä rahat toimintaan?

-Milloin tapahtumalle olis sopiva ajankohta, ettei mene muiden offi tapahtumien ja kisojen kanssa päälekkäin

KESKUSTELUA PLIIIIIIIS:D:D:D

PS. Tämä ei ole minun ideani, mutta satun nyt toimimaan topicin avaajana kuitenkin.

bluevan
20.09.2011, 14:43
Ihan ensimmäisenä tuli mieleen jotta onko tuollaista Jam.. jotain järjestetty ennen suomessa?
Tietääkseni ei joten missä ja milloin on järjestetty viimeks?

Saija
20.09.2011, 15:22
KESKUSTELUA PLIIIIIIIS:D:D:D

PS. Tämä ei ole minun ideani, mutta satun nyt toimimaan topicin avaajana kuitenkin.

Sulle on lisää sähköpostia, hopihopi lukemaan...

Suomessa ei siis ole ollut tälläistä ennen, mutta Norjassa on ollut 2007 ja 2009. Itse olen ollut molemmissa paikalla ja todella hauska ja rento tapahtuma. Perimmäinen tarkoitus ymmärtääkseni aikoinaan oli, että offihenkiset harrastajat saisivat yhden viikonlopun viettää aikaa ajaen niin paljon kuin sielu sietää ja kun ei jaksanut enää ajaa, vietettiin rentoa aikaa muiden samanhenkisten kanssa.

Mutta koska tämä ei ole mikään franchising-juttu, niin mehän voidaan tehdä juuri sellainen tapahtuma mikä itse halutaan.

Suurin määräävä tekijä on paikka ja ajoon mahdollisesti käytettävät alueet. Pitäisi olla tarpeeksi suuri varikkoalue johon mahtuu kuljetus- ja yöpymiskalusto, telttailijoille omaa plaania, huoltoalue jos joku haluaa hakata vetareita kiinni yömyöhään...

Sitten itse ajoalueisiin, tietty toi Trial alue (jos siis samaan aikaan) joka ei olisi vapaassa ajelussa käytössä kuin aikaisintaan kisan jälkeen (sinnehän voisi jättää muutaman reittimerkin jos joillekkin jää jotain hampaankoloon...).Sitten pitäisi olla tarpeeksi iso alue jossa voisi ajaa ihan vaan hupia, jotain haastavuutta voisi olla vinssillisille ja muuten vaan tehokkaammille autoille, mutta ottaen huomioon myös ihan vakioautot (ulkomaisilla näitä on paljon).

Sitten voisi olla minisuunnistus, toteutustapoja useita. Yksi vaihtoehto on, että koko viikonloppu aikaa kerätä rastit... Tai sitten ihan 6-8 tuntia, miten sen alueen järjestävä seura päättää...

Eli alkujaan mulla oli idea, että tässä tapahtumassa suomalaiset offroad seurat tekisivät yhteistyötä ottaen jokainen jonkun osan tapahtumasta vastuulleen. Täten ei sille joka tän kokonaisuudeessaan organisoi, tule liian isoa hommaan. Eli esim. Minä (just joo ;)) otan vastuulleni Trialin ja siihen liittyvät asiat, seuraava seura ottaa sen suunnistuksen, kolmas seura järkkää esim. varikolla tapahtuvat pikkutapahtumat (joustomittaukset, kaunein maasturiäänetys), yksi seura voi sitten toteuttaa vaikka vinssauskisaa tai mitä haluaakin...

Lähinnä se, että sen viikonlopun (tai neljän päivän) aikana olisi tarjolla jokaiselle jotain... Muistaen myös lapset (ja lapsenmieliset)!

Jaahas, tässä näitä ajatuksia sitten on... Onkohan mulla liikaa aikaa??? Pitäs varmaan vhdoin hommata se elämä...

Joske
20.09.2011, 17:25
Luvista tai halukkuudesta tai muistakaan asioista mitään tietämättä sanoisin Raajärven olevan yks parhaimpia paikkoja tällasen tapahtuman paikaks.

Erittäin mielenkiintoinen idea tuo "jamboree".

baxxter
20.09.2011, 18:43
Pirate sanan jätin näin alkuvaiheessa pois, koska Norjan suunnalta ei olla vielä kyselty "lupaa" käyttää sanaa.
Vaikka norskit kopioi jenkeiltä, niin ei kait enää tänne tarvi kopioida samaa tai varsinkaan norjalaisilta kysyä? Jos samalla linjalla jatkais, niin pitäis olla tietty "Offipalsta Jamboree" ;)

Löytyykö tästä maasta niin suurta yhtenäistä aluetta, että vois montaa erilaista ajoa järjestää? Suunnistuksen sijaan vois harkita officrossia?

JouniN
20.09.2011, 19:38
Olis kyllä tosi hienoo jos tollasen sais aikaan.....siis tollanen iso yhteis tapahtuma. :) Olisin ainakin 95% varmuudella osallistumassa. Paikka vaan voi olla vähän haasteellinen löytää. Itellä ei tuu oikein muuta mieleen pikasesti kuin Raajärvi missä tollasen vois toteuttaa.

Superlon
20.09.2011, 20:08
Ite olisin kans ton yhteistapahtuman kannalla, mut aika isolla varauksella pääsenkö paikalle jos ajomatkaa on yli 400km suunta. Minkäänlaista kuljetuskalustoa kun ei ole...

Pohjosessa varmaan on kasoittain hyviä järjestyspaikkoja, mutta kuten sanottu - etäisyys laivasatamista ja muista asutuskeskuksista rajoittanee osallistujamääriä isolla kädellä.

Nordic Trial onnistuisi varmaan maastojen puitteissa Kulmakorvessa tai Raisiossa, mutta käytettävissä olevat varikkoalueet taitavat olla puutteelliset molemmissa paikoissa näin isoa tapahtumaa ajatellen.

Jamboreelle en näin äkkiseltään keksi tarpeeksi monipuolista ajoaluetta Etelä-Suomesta lainkaan. Askola ei mulle olekaan vielä tuttu...

Mylppy
20.09.2011, 21:05
Trial-alue on nyt ehdottomasti haasteellisin vaatimus. Mitä joku tuolla jo toisessa ketjussa oli maininnut, niin Askolan ATV-puisto voisi olla paikkana hyvä. Kuitenkin alueella on aikapaljon mahdollista ajoaluetta, keskuksen viereinen mäki on kallioinen, Helsingin (sataman) läheisyydessä, Peltoa parkkitilaksi on reilusti, reittejä paljon (myös maasturilla ajettavia) ja ihan vakiokuntoisillekin varmasti löytyisi. Siitä en tiedä miten löytyy mökkejä alueen läheisyydestä ja saniteetti tilat yms.

Ja plussana täytyy sanoa omasta kokemukseta että Askolan porukka on ihan pirun hyvää järjestämään kisoja ja paikan omistaja on vähintäänkin mielyttävä tuttavuus:)

Byrocrat
20.09.2011, 21:16
Trial-alue on nyt ehdottomasti haasteellisin vaatimus. Mitä joku tuolla jo toisessa ketjussa oli maininnut, niin Askolan ATV-puisto voisi olla paikkana hyvä. Kuitenkin alueella on aikapaljon mahdollista ajoaluetta, keskuksen viereinen mäki on kallioinen, Helsingin (sataman) läheisyydessä, Peltoa parkkitilaksi on reilusti, reittejä paljon (myös maasturilla ajettavia) ja ihan vakiokuntoisillekin varmasti löytyisi. Siitä en tiedä miten löytyy mökkejä alueen läheisyydestä ja saniteetti tilat yms.

Ja plussana täytyy sanoa omasta kokemukseta että Askolan porukka on ihan pirun hyvää järjestämään kisoja ja paikan omistaja on vähintäänkin mielyttävä tuttavuus:)

Mainostin jo Askolaa tuolla toisessa topikissa, mutta Ravijoki Haminan naapurissa voisi kanssa sopia tarkoitukseen. Oletettavasti sinne ainakin mahtuis kaikki halukkaat jos pystyivät yhdet "pienemmät" :rolleyes: suunnistuskisatkin alueella mahduttamaan. Osanottajia taisi olla useampi tuhat:eek: Käytettavyydesta en tiedä mutta Safarimestarit varmaan tietävät tarkemmin :)

Saija
20.09.2011, 23:23
Löytyykö tästä maasta niin suurta yhtenäistä aluetta, että vois montaa erilaista ajoa järjestää? Suunnistuksen sijaan vois harkita officrossia?

Siis ajoalueen ei tarvitse olla yhtenäinen, siirtymiä voi ja saa olla... Pitää vaan siinä vaiheessa taas miettiä mm. kuljetuskaluston parkkia. Osa autoistahan on kilvissä ja suomalaiset saa varmaan puuhakilpiä, mutta ulkolaisilla ei taida sitä mahdollisuutta olla.

Sitten Mylppy taisi kirjuuttaa jotain muista tiloista. Pesutilathan voi aina vuokrata vaikka jostain lähikoulusta. Jokaisena päivänä esim. 2 tuntia liikuntasalin pesutilat käytössä. Sitten on olemassa sellaisia suihkukoppeja... Vessat saa aina vuokrattua, ne vaan pitää muistaa myös tyhjentää jokaisena päivänä...

Trialin alueen ei tarvitse fyysisesti olla iso, mutta haastetta siinä pitää olla. Eli maastovaatimukset tulee tässä kohtaa esille. Vaihtoehtoisesti jaksoja voi olla se 5-6 jotka ajetaan kahteen kertaan tai jos isompi alue 8-10 jaksoa jotka ajetaan kerran. Jälkimmäinen vaihtoehto vaatii vain enemmän jaksotuomareita.

Ja jos tapahtuma on to-ma niin voisi olettaa, että torstaina ja maanataina keskityttäisiin siihen vapaaseen ajeluun. Perjantaina voisi olla aamulla/päivällä suunnistus, illalla jotain hauskaa varikolla. Lauantaina Nordic Trial, illalla iso palkintojenjako ja telttaohjelmaa. Sunnuntaina officrossia muutamassa luokassa ja illalla sitten jotain pienempää. Ja kokoajan jossain lähellä olisi se ajolue vapaaseen safarointiin.

Toi ylläoleva aikataulu on ihan just mun väsyneestä päästä vedetty, eli ei todellakaan mikään fakta tai ainoa oikea.

Mutta kuten huomataan, sen verranison kokoluokan tapahtuma, ettei sitä oikein ole järkeä yhden seuran alkaa yksinään puurtamaan. Tuon kaiken lisäksi tarvitaan yksi poppoo joka hoitaa sitten fasiliteetit, eli just ne vessat, suihkut, teltat, sähköt ja muut sellaiset jotka tarvitaan ison "leirintäalueen" perustamiseen.

Muutamia kommentteja tähän on tullut, mutta yhtäkään seuran puolesta puhujaa ei ole vielä ilmaantunut... Jatketaan...

lantikka
21.09.2011, 06:57
Järjestävä taho kai on suurin ongelma! Sen pitää päättää ja tuvet puuhaamaan, sitten vaan pitää Diktaattorin tyylillä asiaa ja sitten pyyttää mahd paljon apuja ja porukkaa!

Hyvä hyvä nyt päivämäärä lukkoon ja ilmoittamaan asiasta!

Niin ja kolmas vuosi näyttää sitten tuleeko siitä mitään.

JouniN
21.09.2011, 07:05
Ainakin näin aamu tokuraisen silmissä toi saijan ehdotus/idea kuulostais hyvältä. Toisaalta ensin pitäis löytää ne tekijät. Itse voin ainakin jo tältä istumalta ilmoittautua talkoisiin, jos ei iha Raajärvelle tartte lähtee. :) Toivottavasti löytys vaan niitä järjestäjiä.:rolleyes:

Jare
21.09.2011, 10:50
Hei hei.....ei se ajoalue tarvi olla mikään satojen hehtaarien kokoinen (kyllä se saa olla, mutta ei ole pakko)!! Just vierailtiin tuolla Swdujen puolella offi kokoontumisajoissa, jossa oli 501:eek: erilaista offi kulkinetta mukana ja nekin mahtu ajeleen maastossa ja alue ei todellakaan ollu mikään Raajärvi!!! Ei ollu varmaan edes kulmakorven maastojen kokoinenkaan läntti. "Varikko/leiri" puitteethan oli hyvät, kun oltiiin leiriytimis alueella, joten suihkut ja vessat oli valmiina, mutta en usko, että Suomessa saadaan aikaan mitään 500 harrastajan kokoontumista ihan lähivuosina:rolleyes:

Myöskin pienemmällä alueella on monesti hauskempaa, kun näkee muidenkin ajelua ja ei auton hajotessa ole välttämättä kymmenien kilometrien päässä huoltokamoista.

Trial alue tietty asettaa vaatimuksia alueelle, mutta mutta siinäkin taas voi ottaa mallia muilta. Ei kaikissa Nordic Trial kisoissa ole ollut pelkkiä kallio jaksoja. Monesti on ollut soraa ja mutaakin niissä mukana.....niillä mennään, mitä on!

Elikkä heitelkääs ilmaan paikkoja, missä tällaisen tapahtuman vois ehkä järkätä. Muutamia jo tullukkin ja joitain mitä itelle tulee mieleen:

-Raajärvi (tuo on vaan harmillisen kaukana Tanskalaisille ja eteläisemmän Norjan kuskeille)
-Askola ......kuka olis yhteyshenkilö?
-Ravijoki......tuollahan ajettiin Eurotrial vuonna 1999.....kuka on yhteyshenkilö
-MMC alueet Nokialla....onko vielä olemassa ja saako ajaa kisaa?
-Noormarkun alueet...? Onko kuinka iso alue yleensä käytössä?

MITÄ MUITA???

tepa250d
21.09.2011, 10:59
lomakeskus sieravuori eurassa olisi erinomainen paikka järjestää kisoja,kohtuukokoinen ravintola ja isoBAARI.
majoitus mahdollisuus noin 100 henkilölle heti ja lisää kaiketi pystyy järjestämään,järvi maisema:D ja reilusti parkki paikkaa ja majotus tilaa busseille ja kilpakalustolle.
jopa omistaja on erittäin myönteinen kisoja kohtaan ja kallioita on jokin verran käytössä.
reiman kanssa täällä on käyty katsomassa paikkaa ja tutustumassa maastoon,
mutta talkoo porukkaa tämäkin vaatii:eek:

ja ajankohtaa ehdotan kesä-heinäkuu:confused:

Jare
21.09.2011, 11:05
lomakeskus sieravuori eurassa olisi erinomainen paikka järjestää kisoja,kohtuukokoinen ravintola ja isoBAARI.
majoitus mahdollisuus noin 100 henkilölle heti ja lisää kaiketi pystyy järjestämään,järvi maisema:D ja reilusti parkki paikkaa ja majotus tilaa busseille ja kilpakalustolle.
jopa omistaja on erittäin myönteinen kisoja kohtaan ja kallioita on jokin verran käytössä.
reiman kanssa täällä on käyty katsomassa paikkaa ja tutustumassa maastoon,
mutta talkoo porukkaa tämäkin vaatii:eek:

ja ajankohtaa ehdotan kesä-heinäkuu:confused:

Kesäkuun alkua on toivottu myös Norjan suunnalta parin kilpailijan toimesta.

Saija
21.09.2011, 11:28
Kesäkuun alkua on toivottu myös Norjan suunnalta parin kilpailijan toimesta.

Formula Offroad on alustavasti buukattu 9-10.6. Koulut päättyy 2.6. Jos mua oikeasti tarvitaan tän tapahtuman järjestämispuolelle niin tiukkaa tekee...

Vaikka mä olen tehokas, niin en mä nyt noin tehotyttö sentään ole...

bluevan
21.09.2011, 15:09
Onko Nort:lla vielä käytössä Kiimankallion lisäksi se asfalttiaseman alue missä trialikin joskus ajettu.

Paljonko niissä oli pikitietä pitkin välimatkaa ?

EVO3
21.09.2011, 17:12
Entisenä IMA:laisena aattelin Huhmaria. Mut en tiedä onko se ajoalue niillä enään käytössä?! Taitaa olla vähän kaukana länsirannikolta?!

Racingrabbit
21.09.2011, 17:46
Entisenä IMA:laisena aattelin Huhmaria. Mut en tiedä onko se ajoalue niillä enään käytössä?! Taitaa olla vähän kaukana länsirannikolta?!

Huhmarin ajoalue on myyty,tuskin onnistuu enää sinne järjestää.

EVO3
21.09.2011, 17:49
Huhmarin ajoalue on myyty,tuskin onnistuu enää sinne järjestää.

Hyvä tietää!!!!!

niko69
21.09.2011, 19:29
"Kaikkien" offiharrastajien puolesta?! Älä saija hanki elämää :D
Ääni yhteistapahtumalle ja askolalle. Erilaisia maastoja ja siirtymät n.5km ainakin kympissä. ladogassa oli telttasuihku ja vesi järvestä, sillä pärjäs helposti 8 päivää?! Tilaa ois varmaan tarpeeksi kun järjestäjät löytyy. Hyvä ehdotus et yks seura hoitaa yhden tapahtuman osioista. Lantikkaa peesaten jonkun alettava "diktaattoriks" ja päättää asioita!!

PutKari
21.09.2011, 19:52
Mutta mites on Serenan maastot ??? Ne kyl pilattiin joidenkin toimesta aikoinaan... Mutta omistajat on vaihtuneet jo useasti.. (kukaan kysynyt ???)
Ajatuksena Serena nordikkia, Kulmassa safaria / mini suunnistusta ja sitten vaik Viikarin mailla vakioille... Oisko vaik kympin viikonlopun tyttö:D:D:D (Saija) innokas selvittämään tämmöisiä mahdollisuuksia ?!?!? Ja tätä ideaa saa jalostaa kaikki...

Jare
22.09.2011, 08:01
Askolaa jo useampi suositellut, joten sehän alkaa vaikuttamaan tarkemman tutustumisen arvoiselta jutulta. Eli Saija koska mennään;)

Saija
22.09.2011, 17:09
Askolaa jo useampi suositellut, joten sehän alkaa vaikuttamaan tarkemman tutustumisen arvoiselta jutulta. Eli Saija koska mennään;)

Nooh, yksikään Askolaa (ymmärtääkseni) edustava taho ei ole ottanut osaa tähän keskusteluun, eli onko kukaan selvittänyt heidän mielipidettä/kantaansa tähän asiaan? Tää ei mene kuitenkaan siten kun mun normielämä, eli "Tää on kiva, tän mä otan. Kiitos"

Ja tuota paikkaa pitäs varmaan mennä valoisaan aikaan katsomaan ajan kanssa ja kun sääkin teet "toimistotyötä" niin pitäs siis olla viikonloppu.

Seuraava vapaa viikonloppu mulla on nyt tämä tuleva (kesäloma), seuraava sitten menee Stadion Trialeihin.

Sitten vapaa vkl 22-23.10.
Seuraava vapaa vkl on 3-4.12

29.10 lauantaina mulla on vp. Tuo on vielä hieman auki kun olen lähdössä marraskuussa Gjerstad-Sladdeniin lomalle niin tuleeko rankkuvuoro ja jos tulee niin mihin.

myllis
22.09.2011, 17:14
Nooh, yksikään Askolaa (ymmärtääkseni) edustava taho ei ole ottanut osaa tähän keskusteluun, eli onko kukaan selvittänyt heidän mielipidettä/kantaansa tähän asiaan? Tää ei mene kuitenkaan siten kun mun normielämä, eli "Tää on kiva, tän mä otan. Kiitos"

Ja tuota paikkaa pitäs varmaan mennä valoisaan aikaan katsomaan ajan kanssa ja kun sääkin teet "toimistotyötä" niin pitäs siis olla viikonloppu.

Seuraava vapaa viikonloppu mulla on nyt tämä tuleva (kesäloma), seuraava sitten menee Stadion Trialeihin.

Sitten vapaa vkl 22-23.10.
Seuraava vapaa vkl on 3-4.12

29.10 lauantaina mulla on vp. Tuo on vielä hieman auki kun olen lähdössä marraskuussa Gjerstad-Sladdeniin lomalle niin tuleeko rankkuvuoro ja jos tulee niin mihin.

Sattuipa kerrankin somasti. 29.10 askolasssa on Ku-Ra teamin kauden lopettajaiset eli paikalla on mönkkäriporukkaa ja autoporukkaa. Silloin olisi varmaan kaikki tahot paikalla....

Team Lypsikki
24.09.2011, 07:44
Miten olisi Lappi-jamboree ja trial?

Urriaavan moottoriurheilukeskuksessa Sallassa olisi lääniä ajella vaikka kilvettömillä peleillä, trial onnistuisi esim. Oulankajoen varrella kallioilla tai Rukalla / Sallatunturissa. Oheisohjelmaa olisi helppo järjestää kaikille esim. kalastus, ratsastus, sitomisleikit, kirveshippa paikallisten kanssa jne.

Tässä karttalinkki: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=596217&n=7340071&scale=2000000&tool=siirra&width=600&height=600&query=hae&hakutapa=paikannimihaku&nimi=ruka&osoite=&kunta=kuusamo&isShown=true&lang=fi

- wille -
25.09.2011, 15:42
Ääni Askolan ATV puistolle !

=> loistavat puitteet; parkkipaikkaa, traialpaikkaa, suunnistuspaikkaa, officrossia, majoituspaikkaa, , , , , Riittävän iso kokonaisuus vaikka
501 ajoneuvolle !

=> ja jos tarvetta vakiomaasturi safarille, tulee pari paikkaa lisää
jossa ATF voi auttaa

Kakkosvaihtoehtona Ravijoki, myös tämä erittäin hyvä .

-ville-

Jare
26.09.2011, 09:49
Hyvältä kuulostaa, että jo useampaa paikkaa tarjottu. Nyt pitäs vaan kartoittaa, että mikä olis paras vaihtoehto ja kuka sit ottaa asiat hoitaakseen??

Eli puheissa on tullu esiin:

-Askola
-Salla
-Espoo

Itelle ekstoottisuudessaan toi Salla kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mutta pitää muistaa, että esim Tanskalaisilla on sinne todella paljon kilometrejä:rolleyes: Mut selvitellään alustavasti myös että kenellä kilpailijoilla olis mielenkiintoa tulla ajelemaan.

Picu
26.09.2011, 10:51

Urriaavan moottoriurheilukeskuksessa Sallassa olisi lääniä ajella vaikka kilvettömillä peleillä, trial onnistuisi esim. Oulankajoen varrella kallioilla tai Rukalla / Sallatunturissa. Oheisohjelmaa olisi helppo järjestää kaikille esim. kalastus, ratsastus, sitomisleikit, kirveshippa paikallisten kanssa jne.

Tässä karttalinkki: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=596217&n=7340071&scale=2000000&tool=siirra&width=600&height=600&query=hae&hakutapa=paikannimihaku&nimi=ruka&osoite=&kunta=kuusamo&isShown=true&lang=fi

Sallassa joka kesä lomailleena etelän ihmisenä olen huomannut että siellä jokainen luonnonalue on todellakin luonnontilassa.:rolleyes: Onkohan nyt ihan varmaa että Sallatunturin kupeessa tai Rukalla voi todellakin maastoautoilla ajella?:confused:
Taitaa olla suurimmaksi osaksi luonnonpuistoalueita. Vai onko siellä suotuisia poroisäntiä?
Sinänsä maastot mitä upeimmat, eli suot kunnon soita ja kivikot kunnon kivikoita.

(Joka vuosi kun niitä maastoja olen kolunnut, ei ole voinut olla ajattelematta että voi kun tostakin voisi JMC:llä yrittää ylös.:D)

arzi198
26.09.2011, 18:32
Jos 400km yhteensuuntaan on pitkä matka... Mieleeni tulee Raajärven officrossissa käyneet etelänmiehet joille matkaa tuli yli 700km per suunta (eivätkä olleet moksiskaan)... Ja jos ulkomailta tulee 1000km:n päästä niin ei luulisi joku sata enää tuntuvan missään. Kai tärkeintä kuitenkin olisi se missä olisi riittävät puitteet ja maastot.

Superlon
26.09.2011, 20:10
Jos 400km yhteensuuntaan on pitkä matka... Mieleeni tulee Raajärven officrossissa käyneet etelänmiehet joille matkaa tuli yli 700km per suunta (eivätkä olleet moksiskaan)... Ja jos ulkomailta tulee 1000km:n päästä niin ei luulisi joku sata enää tuntuvan missään. Kai tärkeintä kuitenkin olisi se missä olisi riittävät puitteet ja maastot.

Tottakai, mutta itsekkäästi tässä nyt ajattelin vain omaa osallistumistani. Käyhän sitä rikkaammat/sponsorilliset kisailijat tsekeissäkin asti, mutta näillä eväillä täytyy joku maltti säilyttää Jeepillä siirtymisten kanssa. :(

Jare
26.09.2011, 20:43

Saisko niitä kuvia sieltä alueilta??

murkula_
26.09.2011, 21:07
Onko Nort:lla vielä käytössä Kiimankallion lisäksi se asfalttiaseman alue missä trialikin joskus ajettu.

Paljonko niissä oli pikitietä pitkin välimatkaa ?

Välimatkaa oli noin 7 km?

murkula_
26.09.2011, 21:10
Heitämpä Tähänkin kopy pastena härsyksi tämän mitä tuohon toiseen topikkiin jo kirjoitin->

Noormarkussa tullaan todennäköisesti järjestämään trial kilpailut ensi vuonna.
Toisena mahdolisena paikkana Kiimakallion ajoalue Porissa. ( Noin 10km Noormarkusta Poriin päin )
Molemmilla ajoalueilla luvat kunnossa kisojen järjestämiseen.
Noormarkussahan kisoja on jo tunnetusti järjestetty mutta Kiimakallion alueella ei vielä.
Kiimakalliolla on 3 isoa soramonttua ja sähkötkin jo tulee joten paikkana olisi monelle uusi ja tilaa olisi huoltoautoillekkin riittämiin.
Joten pikku haasteena muille-> APUJA KISOJEN JÄRJESTÄMISEEN TARVITAAN!!

PutKari
27.09.2011, 06:46
Saisko niitä kuvia sieltä alueilta??

Juttelin Tommin kanssa viime lauantaina ja lupasin käydä viel ennen lumia siellä katsastamassa paikkoja... Viime kerralla visiitti oli niin lyhyt kohmelon takia että ei jaksanut mennä metsään... Tilaa ja maastojahan siellä on yllin kyllin vaikka usealle sadalle kilpailijalle!!! Ja TODELLAKIN matkahan ei oo täält etelän syrjäkyliltä yhtään sen pitempi kuin sieltä tännekkään... Must vaan tuntuu niin VIT*** tyhmältä aina valittaa pitkistä matkoista... Useat kilpailijat niin trialin kuin suunnistuksen puolelta ajavat ympäri suomea venäjää ym. maita reissujen iloiksi... Sitä joko harrastaa tosissaan tai marisee kuin pikku lapsi... Ja kun kilpailu kalenterit on kaikilla hyvissä ajoissa tiedossa niin pystyy varaamaan aikaa ja rahaa, se on vain itsestään kiinni... Joku tuolla jossain vinku että kun on sponsoreita niin voi kilpailla Tsekeissä tai jotain... No meidän matkakassa tais olla neljältä henkilöltä tuhannen euroo ja siit maksettiin kaikki kulut lukuun ottamatta laivalippuja jotka maksoi n. 850,00 euroo ja niihin saatiin sponssia... Kyllä kaikki muu maksettiin omasta pussista ja varmasti jokainen oli säästänyt useamman kuukauden niitäkin rahoja... KAIKKI ei ole aina niin kallista... Se on siitä kiinni miten asioita ajattelee... Baarissa kun tääl etelän cityissä käy niin se on äkkiä yx viissatanen mennyt ja kukaan ei siittä marise niin kuin offarit täällä palstalla !!!
Terveisin: Aamu äreenä Put-Kari

veijon-esso
27.09.2011, 09:57
Toi viikonlopun kestävä Jamboree kuulostaa kyllä tosi hyvältä! Toivottavasti hyvä paikka löytyy ja homma toteutuu!

Team Lypsikki
27.09.2011, 13:35
Eipä nämä kuvat Sallasta paljoa kerro. Kuvien suolenkki on keleistä riippuen todella helppo tai vaikea. Vähän kuivemmalla kelillä lenkki on ajettu ongelmitta läpi vakio-Terraariolla. Suolenkille muuten pääsee suoraan vuokramökin pihalta...

Kunhan kelit paranee, käyn ottamassa maisemakuvia ajoalueilta.

Jare
27.09.2011, 13:42

Toivottavasti paranee pikapuoliin. Näkis tosiaan, että miltä ne trial kalliot ja maastot näyttäis ja mahdolliset leirialueet ym ym

Picu
27.09.2011, 15:09
Kannattais myös tässä vaiheessa selvittää miten järjestyy luvat viranomaisten suuntaan, sillä vaikka siellä nyt oltais ajeltu pienellä porukalla, tällä kertaa puhutaan jo tosi isosta porukka- ja automäärästä. Näin iso tapahtuma vaatii käsittääkseni kokoontumisluvan sekä arvelluttaa tuo luontopuoli. Mitä kunnan virkailijat, matkailuyrittäjät ja luontoihmiset mahtavat olla mieltä. Kannattaa selvittää ennen kuin enempää innostutaan. Sitten jälkeenpäin on vaikea neuvotella jos on toimittu ensin ja kyselty vasta sitten.

Tosin en tiedä, olette ehkä jo hoitaneet tämän puolen, mutta ajattelin vain mainita ohimennen.

Nimimerkillä ihan pienen savipellonkin kanssa on Etelä Suomessa tapeltu ja aikoinaan sen suhteen toimittu hieman väärässä järjestyksessä.:(

PutKari
27.09.2011, 15:45
Kannattais myös tässä vaiheessa selvittää miten järjestyy luvat viranomaisten suuntaan, sillä vaikka siellä nyt oltais ajeltu pienellä porukalla, tällä kertaa puhutaan jo tosi isosta porukka- ja automäärästä. Näin iso tapahtuma vaatii käsittääkseni kokoontumisluvan sekä arvelluttaa tuo luontopuoli. Mitä kunnan virkailijat, matkailuyrittäjät ja luontoihmiset mahtavat olla mieltä. Kannattaa selvittää ennen kuin enempää innostutaan. Sitten jälkeenpäin on vaikea neuvotella jos on toimittu ensin ja kyselty vasta sitten.

Tosin en tiedä, olette ehkä jo hoitaneet tämän puolen, mutta ajattelin vain mainita ohimennen.

Nimimerkillä ihan pienen savipellonkin kanssa on Etelä Suomessa tapeltu ja aikoinaan sen suhteen toimittu hieman väärässä järjestyksessä.:(

Elikkäs..... Kun katsot otsikkoa se ehkä selventää jo Jtn......

Jare
27.09.2011, 16:31
Elikkäs..... Kun katsot otsikkoa se ehkä selventää jo Jtn......

Mitkäs muuten on ton paikan "koordinaatit" vaikka google mapsiin?

Ja putkarille vaan siitä etäisyydestä, että kyllä se vaan vaikuttaa aika paljon noille Ruotsalaisille, Norjalaisille ja Tanskalaisille.

Ajatellaas nyt, että kisat olis vaikka Turkkusen lähistöllä, niin perjantaina iltalaivalla kun lähtee tukholmasta, niin lauantai aamulla just ehtii kisoihin. Sit ajelee kisat ja lähtee vaikka sunnuntain aamulaivalla takas, niin on sunnuntai ehtoona jo tukholmassa ja siitä sitten etäisyyden mukaan kotosalla. Mut jos kisapaikkana on Salla, niin sinne ei samanlaisella aikataululla kyllä ehdi, vaan pitää monen jo sovitella hieman kesälomistaan tuollaiseen reissuun. Jamboree porukka on sit taas varmaan hieman eri, koska he kuitenkin lähtee monesti jo aiemmin ja ovat jo ehkä lomalla muutenkin.

Team Lypsikki
27.09.2011, 16:37
Onkos muuten noista muista skandinaaveista kuulunu mitään?

Picu
27.09.2011, 16:46
Ja putkarille vaan siitä etäisyydestä, että kyllä se vaan vaikuttaa aika paljon noille Ruotsalaisille, Norjalaisille ja Tanskalaisille.

Ajatellaas nyt, että kisat olis vaikka Turkkusen lähistöllä, niin perjantaina iltalaivalla kun lähtee tukholmasta, niin lauantai aamulla just ehtii kisoihin. Sit ajelee kisat ja lähtee vaikka sunnuntain aamulaivalla takas, niin on sunnuntai ehtoona jo tukholmassa ja siitä sitten etäisyyden mukaan kotosalla. Mut jos kisapaikkana on Salla, niin sinne ei samanlaisella aikataululla kyllä ehdi, vaan pitää monen jo sovitella hieman kesälomistaan tuollaiseen reissuun. Jamboree porukka on sit taas varmaan hieman eri, koska he kuitenkin lähtee monesti jo aiemmin ja ovat jo ehkä lomalla muutenkin.

Vaikuttaa myös niille kauempaa tuleville Suomalaisille, jotka eivät saa kesälomaa tuohon sovittuun ajankohtaan. Nimittäin aika iso osa offaajista on Etelä Suomesta sekä he jotka osaavat isoja tapahtumia järjestää. Enemmän meitä etelästä pohjoisen suuntaan matkaisi kuin päinvastoin. Tulee heti mieleen Saija, hällä kun jo ne normi viikonloputkin on kortilla.

Mutta Salla on hieno paikka, ja käsitin väärin tuon Team Lypsikin ekan postauksen. Luulin että ne trial paikat ovat sen moottoriurheilukeskuksen ulkopuolella. Sallaan kannattaisi ehkä suunnitella jotain pienenpää juttua. Näin ison järjestäminen olisi varmaan helpompaa etelään.

bluevan
27.09.2011, 16:50
Tuo vaatii jo talkooväkeäkin melkoisen määrän jos yhdistettynä yhtenä viikonloppuna.
Suurin osa haluaa kuitenkin ajamaan itsekin mikäli ei oo juapuksissa.

Jare
27.09.2011, 16:58
Onkos muuten noista muista skandinaaveista kuulunu mitään?

Mä vähä niitä kuvia odotellu niinku:rolleyes:

Team Lypsikki
27.09.2011, 17:33
Vettä tulee ku Esteristä. Kunhan keli paranee, otan emännältä oikean maasturin, vaihdan renkaat ja lähden kuvaamaan paikkoja.

Noista välimatkoista yms. Kyllähän Salla on kaukana Hesasta tai Oslosta, mutta onhan se myös toiste päin, niinkuin joku kommentoikin. Meidänkin piti lähteä Retroon kisaamaan, mutta toisen e-kortillisen kuskin puute jättää meidät kotiin. Mun ei ollut järkeä ajaa kisoihin, ajaa kisa ja takaisin Sallaan. Varsinkaan offikerhon nuoret kyydissä! Matka sinänsä ei mikään este ole, vaikka olenkin 100% etelänvetelä. Kaikki on suhteellista.

Toisekseen, pohjoisesta kyllä löytyy harrastajia, jotka varmasti olisivat innoissaan tapahtumasta / tapahtumista muutenkin kuin jäsentenvälisinä. Kaikkihan näyttää tapahtuvan etelässä, etelästä ei kovin innoissaan lähdetä pohjoiseen, mistä seuraa ajatus että täällä "ei kukaan" harrasta, eikä tapahtumiakaan silloin järjestetä. Tietoa ja taitoa varmasti löytyy.

Ettei mene ihan masentavaksi, niin on tää hyvä paikka ajella jänkällä :D

Team Lypsikki
04.10.2011, 15:35
Trialia on suunniteltu Sallatunturiin laskettelurinteitten alueelle, maiden omistaja on Metsähallitus (valtio). Juttelin parin MH:n kaverin kanssa tänään aiheesta, eikä mitään ongelmaa trialin järkkäämiselle heidän mielestään ole. Suhtautuminenkin asiaan oli oikein hyvä. Reitithän olisivat ylhäällä tunturissa...

Jamboree alue on ok maanomistajan suhteen. Lisää reittejä avataan tässä kuussa ja luvat erilaisille rakennelmille (laavu, autiotupa, sauna tms.) on saatu. Ja lisää maata on tyrkytetty parin muun maanomistajan suunnalta.

Niin ja sitä offia ja rokkiakin olisi tulossa, mistä joskus kyselin.

Tässä olisi yksi vaihtoehto ensi vuodelle. Niin, Urriaapahan on lähempänä Helsinkiä kuin Raajärvi :D

Jare
04.10.2011, 20:43
Mites tuo tapahtuman päivämäärä? Onko kansalla millaista halukkuutta ja toiveita sen suhteen?

tepa250d
04.10.2011, 22:12
kesä- heinäkuu.

Team Lypsikki
06.10.2011, 17:08
Heinäkuun alku, juhannus takana ja aika moni jo lomilla

OFFIDIRTY
06.10.2011, 20:06
Eipä nämä kuvat Sallasta paljoa kerro. Kuvien suolenkki on keleistä riippuen todella helppo tai vaikea. Vähän kuivemmalla kelillä lenkki on ajettu ongelmitta läpi vakio-Terraariolla. Suolenkille muuten pääsee suoraan vuokramökin pihalta...

Oltiin Juhannuksena tuolla mukana ja maanomistaja katseli vierestä touhua..:)

Totes siinä ohimennen kun se hj oli siellä useampaan kertaan kiinni että jätetään se sinne kyttäyskopiksi.. Että asenne oli kohdillaan.. SIIS POSITIIVISESSA MIELESSÄ..

Ps.. Ja tämä EI OLLUT MIKÄÄ TOJO NEGATIIVINEN LAUSUNTO..

Team Lypsikki
07.10.2011, 15:28
5.-8.7.2012 :D