PDA

View Full Version : Patrol purkaa akkuja

Pauli_Antero
16.09.2011, 08:29
Outo homma. Akut purkaantuu päivässä. Lataus jännite on melkein 28v. Mittasin irrottamalla vänkärin puolen akun miinus navan ja mittasin rungon ja navan välistä 24.6v kun taas kaverilla samanlaisessa autossa oli 11.3v. Virrat oli pois päältä. Eli syökö joku jännitettä vai mikä on vikana? Autossa on kaksi 60 Ah akkua. Onko ne liian pienet. Autoon vaihdettiin vasta ehjä laturi kun entinen latasi silloin tällöin.

Jari
16.09.2011, 11:52
ajele jossain välissä tänne niin ihmetellään...

make1978
16.09.2011, 12:09
siis mikä oli ongelma? lataus jännite 28v on hyvä,ja sarjassa olevat 12v akut on max latauksessaan 15.4v(mittausta EI saa suorittaa HETI sammuttamisen jälkeen kun akuissa on vielä latauksesta jäänösjännite).

yksittäinen akku antaa yleismittarilla ollessan tyhjä 12,2v ja alaspäin ja aivan täynnä napa jännite on 12,7v.

mittaa MOLEMMAT akut erikseen luulen että repsikan puoleinen akku on se tyhjempi.. jos on vanha patrolli niin siinä on väliotto 12v ja se akku tyhjenee aina..tarvii ladata erikseen tai vaihdella akkujen paikkaa keskenään.

mikkoimp
16.09.2011, 22:51
24V järjestelmässä ei saa olla mitään väliottoja pelkästään toiselta akulta!
ei se jännitteen mmittaminen siihenn auta että syökö joku sähköä, kiepsauta mittarista virta-asento päälle ja toista mittaus samaan tapaan. sitten sulake kerrallaan nyppiä irti ja katsoa koska virran kulutus loppuu ja siitä sulakkeelta sitten jatkaa eteenpäin..
sillä kaverillasi sitten on akkujen kanssa ongelmia eikä sinulla sillä olivat aivan täysin tyhjät akut ja sinulla lähes täynnä..

matti.v
17.09.2011, 16:12
mittaa MOLEMMAT akut erikseen luulen että repsikan puoleinen akku on se tyhjempi.. jos on vanha patrolli niin siinä on väliotto 12v ja se akku tyhjenee aina..tarvii ladata erikseen tai vaihdella akkujen paikkaa keskenään.

toi on muuten tosi. mullakin on tossa omassa piuhat kuten datsunissa alunperinkin, eli oikeasta akusta releenkautta tulee 12v käyttöön mittaristoon ja radiolle ja tupakan sytkäriin.
noin 3 viikon välein saa ladata oikeaa akkua, parhaillaankin on laturi patrollin pellin alla. ajattelin laittaa jännitteen alentimen kautta syötön noille 12v syöville laitteille.

nissaneissa toi 12v on kait ratkaistu jo eritavalla

make1978
18.09.2011, 17:30
matti.v samaa oon ajatellu iteki..tosin käynyt myös mielessä kolmaskin akku josta ottas ton 12v pihalle ja sille oma laturinsa.konehuoneessa kun tota tilaa on ja remmi paikkojakin yks vapaana.plussana tulis sit se et vois tota 12v puolta kuormittaa vähä enempi kuin alentimella ja käyttä parkissa vaikka akun tyhjäks eikä tarttis miettiä lähteekö käyntiin:cool:

mikkoimp
21.09.2011, 23:34
kuinka vanhoja teillä sitten ratsunit ovat? itsellä 81 ja 83 ja sitä uudempia ja kaikissa jännitteen alentimella, toki on tullut vastaan kaiken ikäisiä joissa on ollut jännitteen alennin rikki ja vedetty sitten vaan toiselta akulta.
mutta vielä siis kerran, pelkästään toiselta akulta ei saa ottaa mitään!
tässä nyt metsäkone yrittäjiltä juttua useammalta kuullut että on akkuja räjähdellyt kun on ollut 12V webasto joka siis on otettu vain toiselta akulta, yhdelläkin työmaalla minulta tultiin vinkkiä kysymään ja ensimmäisenä kysyin onko webasto ja miten kytketty, oli kuulemma jo pari akkua mossahtanut ja nyt ei ole enään kun webasto vaihdettu 24V malliin..

matti.v
22.09.2011, 07:24
kuinka vanhoja teillä sitten ratsunit ovat? itsellä 81 ja 83 ja sitä uudempia ja kaikissa jännitteen alentimella, toki on tullut vastaan kaiken ikäisiä joissa on ollut jännitteen alennin rikki ja vedetty sitten vaan toiselta akulta.
mutta vielä siis kerran, pelkästään toiselta akulta ei saa ottaa mitään!
tässä nyt metsäkone yrittäjiltä juttua useammalta kuullut että on akkuja räjähdellyt kun on ollut 12V webasto joka siis on otettu vain toiselta akulta, yhdelläkin työmaalla minulta tultiin vinkkiä kysymään ja ensimmäisenä kysyin onko webasto ja miten kytketty, oli kuulemma jo pari akkua mossahtanut ja nyt ei ole enään kun webasto vaihdettu 24V malliin..

eikös datsunit oo max 82 vuodelta. mulla on 82;n pitkä ja tuskin siinä on ollut jännitteenalenninta ikinä.:rolleyes:
mulla on autokeskuksen 50 sivuinen ohjekirja tommosesta datsunista asentajille eikä senkään kaavioissa näy mitään alentimia.

missäs muilla tuo alennin sit on?
mulla on piuha oikean akun +12v navasta johtonippuun , siitä suora johto releelle joka on oikean akun ja ajovalon välissä..
se jännitteenalennin pitäs olla kait ennen tota relettä..

no jos siihen sen alentimen laitan niin kärsiikös siitä ottaa radion muistivirta jatkuvana? muut vois tulla sit tuon orkkis releenkautta kuten ennenkin..

kumma vaan kun puolangan pojjilla on subbaria ja 12v flektitkin ilman alentimia.. ja kaipa se käyntiin lähtee..:eek:

make1978
22.09.2011, 15:09
82 on oma datsuni ja ei oo alenninta vaan juuri tuo rele-väliotto repsikan puolen akusta:D ihan tehtaan alku peränen..datsuneissa ei alunperin alentimia ole jos ei jäleenpäin ole lisätty. sähkökaavioihin on noissa vanhemmissa piirretty tuo rele väli otto.

make1978
22.09.2011, 15:17
ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolelle:Dmut järjetönhän tommonen väli otto on kun ladataan sarjassa toinen akku voi olla ja yleensä onkin virtaa pullollaan (eli kuolee ylilataukseen) ja toinen tyjä (ja kuolee sit siihen tai jäätyy pakkasilla).eri asia oiskin sit se jos molempia akkuja ladattais erikseen 12v latureilla.itsellä nyt väliaikais ratkaisuna 12v älylaturi kykettynä repsikan puolen akkuun joka latautuu siis täyteen aina kun muistaa kotiin tullessaan laittaa auton liekaan:D

mikkoimp
26.09.2011, 20:56
onhan se tietysti näissä patrolleissa joissa on 25 tai 35A laturi niin ei se riitä akkua räjäyttämään toisin kuin metsäkoneiden 200A laturit.. mutta aika tappaa kumminkin..
oma patu on -83 ja merkiltään ainakin kaikissa papereissa datsun, tuota -81 pätkää ei enää ole (voi olla että oli -82) ja siitä ainakin oli tuo jännitteen alennin rikki ja mittaristo pimeänä. tuo jännitteenalennin sijaitsee mittariston alla, semmoinen sininen kokkare...

lapinpoika
28.09.2011, 16:18
toinen jänniteenalennin löytyy takaa apparin puolelta seinäkotelosta .minulla oli 82 parrollissa josta meni perävaunun pistokkeelle ja siinä oli virrat päällä vaikka avain oli 0ssa.siinä oli yksi syöjä,koska piuhat oli oikosessa ja eikä sulakkeita lähtö/sisään tulo päissä.en ole kyllä varma et oliko tehtaan asentama.

matti.v
29.09.2011, 07:19
tuo jännitteenalennin sijaitsee mittariston alla, semmoinen sininen kokkare...

mun mielestä tota ei vanhassa datsunissa ole:rolleyes: eli puuttus pyöreelamppuisista:confused:
mullakin on ollu 84.n josta se jo löytyi. mut onhan niissä erilaiset sähköt muutenkin, pistokkeetkin kaikki erilaisia.

axu87
10.11.2011, 18:34
[QUOTE=make1978;801846]ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolelle

Mun ei patrolli lähtenyt käyntiin kun repsikan puolen akku näytti 12.1v ja kun näytti 11 ja rapiat niin ei jaksanut kun naksahtaa. Paljonko tuollaisen 82 datsunin kuuluisi ladata? Mulla lataa noin 27v ja aamusin tuntuu että on vähän tahmeaa se starttaus, eilen laitoin jännitteen alentimen mankkaa varten ja aamulla lähti hädintuskin käyntiin, työmaalta kun lähdin tarvi vaihtaa repsikan puolen akku ja taas tärähti. Kuluttaako jännitteenalennin ehjänä virtaa ilman kuormitusta vai tarviiko se virtakytkimen?

mikkoimp
10.11.2011, 20:40
kyllä se alennin vie jännitettä kun on kytkettynä, mutta ei sen nyt yhdessä yössä pitäisi hyvää akustoa tyhjentää.. onhan akut samanlaisia?
kyllä se vähän enemmän saisi, ainakin kylmänä, ladata, joku 28V..

edit:
onko ennen ollut jotain kytkettynä vain toiseen akkuun ilman tuota alenninta?

tonikki
10.11.2011, 21:37
24V järjestelmässä ei saa olla mitään väliottoja pelkästään toiselta akulta!
ei se jännitteen mmittaminen siihenn auta että syökö joku sähköä, kiepsauta mittarista virta-asento päälle ja toista mittaus samaan tapaan. sitten sulake kerrallaan nyppiä irti ja katsoa koska virran kulutus loppuu ja siitä sulakkeelta sitten jatkaa eteenpäin..
sillä kaverillasi sitten on akkujen kanssa ongelmia eikä sinulla sillä olivat aivan täysin tyhjät akut ja sinulla lähes täynnä..

Ennen kun joku polttaa mittarinsa niin pitää kertoa tämä.
Jos ei ole paljon yleismittaria käyttänyt niin kannattaa se virtamittarin kytkentä opetella (muuten palaa mittarista sulake tai jotain muuta) että se tulee sarjaan sähköjärjestelmän kanssa kun taas volttimittari rinnan.

BJ-40/76
10.11.2011, 22:57
1. Ottaa ja poistaa tuo tupakin sytkäri käytöstä/ siirtää 24 volttiin.
2. ottaa ja kytkeä releen kautta jännitealentimella mittaristolle yms 12v
releen ohjaus diodien kautta siten, että toisen diodin kautta rele vetää kun virta on päällä, ja toinen diodi kytkee kun parkit päällä (jos vetokoukku, niin parkkien kuuluu palaa kärryssä kun veturissa parkit päällä)

Jos pelkästään normaali radio ja mittaristo, niin 10A alennin riittänee, vetokoukulla 12v kaipaa isompaa.

Ja mikä tahansa avoin happo akku/akusto autossa onkaan kyseessä, niin ei ole hätävarjelun liioittelua "balansoida" kennoja esim kerran vuodessa: siis täysi akku ladataan
pienellä virralla, niin että akku alkaa kiehumaan. siis napajännite 12v akussa nousee suuruusluokkaan 15 volttiin, mutta 15v ei pidetä kuin 10 minuuttia.
Huom! ei saa kokeillakkaan hyytelö- eikä suljetuilla akuilla.

toyota4x4
11.11.2011, 02:56
[QUOTE=make1978;801846]ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolelle

Mun ei patrolli lähtenyt käyntiin kun repsikan puolen akku näytti 12.1v ja kun näytti 11 ja rapiat niin ei jaksanut kun naksahtaa. Paljonko tuollaisen 82 datsunin kuuluisi ladata? Mulla lataa noin 27v ja aamusin tuntuu että on vähän tahmeaa se starttaus, eilen laitoin jännitteen alentimen mankkaa varten ja aamulla lähti hädintuskin käyntiin, työmaalta kun lähdin tarvi vaihtaa repsikan puolen akku ja taas tärähti. Kuluttaako jännitteenalennin ehjänä virtaa ilman kuormitusta vai tarviiko se virtakytkimen?

kyllä joskus aikonaan aika monta patrollin diodi siltaa tuli vaihdeltua..kun purki toista akkua.. nykyään laittamalla hj 61 laturin ongelma on poistunut monesta patrollista.. itse tosin siirryin 10v sitten ihan kokonaan ajamaan hj 61 :llä..

axu87
11.11.2011, 23:34
Kun ostin auton oli kytkettynä kaikki 8 xenon lisäpitkää/ työvaloa ja mankka suoraan toiselta akulta. Otin kaikki irti ja se toinen akku oli jo kyrvähtäny, eilen laitoin samanmoisen parin alitehosia vartalaisia, 60A/480ah ehtoolla pyöritti aika hyvin ja taas aamulla oli vähän puuroista, tosin vanhoja akkuja niin mistäs sen tietää. Ittellä kun ei ole sähkövinssiä niin ajattelin hakea pari powergliden 90A akkua paikallisesta, kehui että kyseistä merkkiä vähemmän takuussa kun exideä mitä myös myyvät. Eilen mietin kun lueskelin että tarvii muutta nuo mittarinvalot yms tuon alentimen kautta kulkemaan ettei tarvi murehtia väliotosta ,mutta tutkiskelin ettei mulla kyllä ollut "ryöstetty" sieltä repsikan akun +navalta mitään muuta kun kuskin akun miinukselle, en vaan muistanut kurkata löytyykö mistään ratin alta orggis alenninta mutta mittarivalot kyllä pelaa. Toi 22A laturi on aika säälittävä, mietin tota hj61 35A laturia tuonne, eli käykö pienillä sovituksilla? Itsellä edellinen maasturi hj61 mutta olosuhteiden pakosta opiskelu aikaan oli luovuttava, jälkikäteen ajateltuna ja uutta maasturia etsiessä vaihdoin ainakin väliaikaisesti patrolliin koska nuo 61 on auttamatta ylihintaisia.

matti.v
12.11.2011, 17:12
Eilen mietin kun lueskelin että tarvii muutta nuo mittarinvalot yms tuon alentimen kautta kulkemaan ettei tarvi murehtia väliotosta ,mutta tutkiskelin ettei mulla kyllä ollut "ryöstetty" sieltä repsikan akun +navalta mitään muuta kun kuskin akun miinukselle, en vaan muistanut kurkata löytyykö mistään ratin alta orggis alenninta mutta mittarivalot kyllä pelaa. Toi 22A laturi on aika säälittävä

eikös mittarin valot oo 24v:confused: näin muistelisin olleen kun kesällä kasailin tuon kiekkamittarin ja nopeusmittarin 89vm autosta tuohon 82 kuoriin.

mulla pitää ladata toi oikea akku noin 3 viikon välein. oon jo jännitteen alentimen hommannu mut ei oo kerenny laittaa paikalleen.jospa sitä huomenna kerkeis.
eli kaikki väliotot pois ja laitan jännitteen alentimen, syötän siitä 12v releelle menevään johtoon. tosin se radion virta pitää ottaa ennen relettä et pysyis kanavat muistissa.

axu87
12.11.2011, 17:29
Tietoa ei itsellä ole noista 12v väliottojen kohteista, täältä vaan lueskellut. Viikon piinannut kuume ja flunssa muine oireineen estää auton roplaamisen juuri, mutta uudet akut lätkäisen viimeistään viikon alussa. Mitä hiluja tuo kierroslukumittari vaatii dieselissä, ei ole ikinä tullut kasattua tuollaisen.

matti.v
12.11.2011, 20:22
Mitä hiluja tuo kierroslukumittari vaatii dieselissä, ei ole ikinä tullut kasattua tuollaisen.

uudemmissa patrolleissa on alunperin jo toi kiekkamittari mittaristossa. . tulree kellon tilalle.vaatii kierroslukuanturin koneenkylkeen ohjaustehostimen pumpun alle, kiekkalukuanturin ja mittarin väliin 2 johtoa ja plus ja miinus mittarille. uudemman mittari ei käy ainakaan suoraan. pistokkeet ja mittarinvaijeri on ainakin erilaiset. toi vaijeri ero tulee 4 ja 5 vaihteisen välillä.:rolleyes: