View Full Version : Apuwa... th 700 sekoilee...
elikä... mulla on 6,2d blazeri jossa se th 700 laatikko (vai mikä se nyt oli). kuitenkin se missä on se ylivaihde. ja kun maantiellä ajelee semmosta noin 80km/h tuntuu kun loota ei osais päättää millä vaihteella etenis. isot pojat väitti että noi 35"renkaat voi aiheuttaa moista vaivaa?... en oikee tiiä että vaihtaako se vaihdetta kokoajan vai mahtaisko vika olla turbiinin lukossa(menee päälle mutta putoaa heti pois)? kuitenkin seilaa kierroksia ylös ja alas...
Gary Grand
15.09.2011, 12:58
Voi olla kumpaa vaan, mutta kannattaa kysellä noista jenkeistä paremmin tuolla: www.overdrive.fi (http://www.overdrive.fi)
Löytyy osaajia enemmänkin... :D
En tiedä th700:n sielunelämästä hirveän paljoa, mutta omien kokemusten mukaan kyllä noi automaatit tuntuu toisinaan seilaavan vaihteiden tai lukko päällä/pois välillä kun on sopiva nopeus ja rengas/ välitysyhdistelmä.
Jos laatikko muuten toimii ihan normaalisti, ei luista, öljyä on oikea määrä ja on oikean väristä eikä haise palaneelle, niin tuskin siinä vikaa on. Se sitten vaan, että vaikka tomaatti jaksaisikin kiskoa autoa eteenpäin liian pitkillä välityksillä niin ei se kuitenkaan hyvää tee. Ja onhan se vähän ittensä kiusaamista ku auto tuntuu kumihihnavetoiselta :D
öljyt katoin just ja siistin punaset ne oli ehkä muutaman millin maximin yläpuolella.
veijon-esso
15.09.2011, 14:29
Ajele tota vauhtia D vaihteella eli kolmosella ja vasta kovemmissa nopeuksissa (100-120) laitat OD eli nelosen tupaan. Ei humppaa vaihteita eikä turbiininlukkoa sököks. Järkevää olis tietty laittaa tiuhemmat perävälitykset jos meinaa enempi niillä 35 nakeilla ajella.
ei ole tuota OD:tä juurikaan tullu käytettyä kun tuo pätkä mitä yleensä ajelen on tota 80.. samallaista seilaamista D:llä ja OD:llä... Mitenkäs mahtaa toi kulutus puoli käyttäytyä tolla tiuhemmalla välityksellä? kun tuli hommattua tää niinkun "käyttöautoksi"...
Välitykset sillee kohdilleen et matka-ajossa kierrokset on 1800 nurkilla. Amerikan foorumeilta luettuna se olis kuuskakoselle sopiva matkassa.
veijon-esso
15.09.2011, 15:56
ei ole tuota OD:tä juurikaan tullu käytettyä kun tuo pätkä mitä yleensä ajelen on tota 80.. samallaista seilaamista D:llä ja OD:llä... Mitenkäs mahtaa toi kulutus puoli käyttäytyä tolla tiuhemmalla välityksellä? kun tuli hommattua tää niinkun "käyttöautoksi"...
Jos se runkuttaa "pykälää" myös D:llä, niin todennäköisesti lopsii turbiinilukkoa päälle/pois, mikä ei oo hyväksi tietty sekään. Ei se välitysten tiuhentaminen välttämättä kulutusta nosta, ideahan on palauttaa ne kokonaisvälitykset tasolle mitä ne on olleet vakiopyörillä. Tai vähän tiuhemmaksikin että kompensoidaan myös kasvanutta renkaiden massaa, vierintävastusta , ilmanvastusta ja suomalaista mäkistä maastoa. Monesti noi pitkät välitykset toimii vain jossain suola-aavikolla.
6.2d "ominaiskierrokset" on 1800 rpm... oli sitte mikä vauhti tai vaihde kyseessä...
kulutus menee karkeesti silleen että jos ajaa 80 km/h
1200rpm 18l/100km
1400rpm 15L/100km
1600 rpm 11L/100km
1800 rpm 9L/100km
2000 rpm 10l/100km
2200rpm 11L/100km
2400rpm 13lL/100km
35" 3.08 perät ja 700r4 on muistaakseni 1100rpm @ 80kmh.
4.56 sama on 1670rpm eli jo kohtuu hyvä
Ittellä blazessa aikanaan ei tullut mitään L/km mittauksia tehtyä muuten, mutta sen mittasin että 4.56 perillä täältä tampereelle kaupoille ja takasin meni 18l vähemmän diisseliä kun 3.08 perillä (+ettei tarvinnu leipoa ylämäkiin pienempää ja lämmöt pysy tasasena)
Ja siihen turbiinilukon seilaamiseen.. pumpun kyljessä tps on kulunut/paskanen...irrotus, putsaus, säätö auttaa siihen... tai uus osa... kokeile ajaa silleen että painat jarrua juuri senverran että kytkee lukon pois päältä muttei jarruta vielä, sillä saa selville että syyllinen tosiaan on turbiinin lukossa.
Tv-vaijeria kannattais kiristää yks (ehkä 2) napsua, ja jos pysyt alkuperäisissä välityksissä, ja muutenkin kannattaa asentaa NIIN ISO laatikon jäähdytin kun keulalle vaan suinkin saa sopiin ettei tarvi lootaremonttiin turhan takia ruveta.
sitten liuta tyhmiä kysymyksiä... tämä tps ilmeisesti löytynee laatikosta kun nappaa sen peltipohjan pois vai tarviiko enempi purkaa? ja mikäs vaijeri tämä tv-vaijeri sitten on(menee mistä mihin)? Nimimerkillä: Eka automaatti!!! Mistä ootte noita perien välityksiä hommannu ja minkäs hintasia ne setit on...
Gary Grand
16.09.2011, 11:08
TPS löytyy syöttöpumpun kupeesta.
TV-vaijeri lähtee syöttöpumpulta ja päättyy vaihdelaatikon kuoreen, oikealla puolelle öljypohjan yläpuolelle. Taisi olla aika lähellä mittatikun putken alapäätä?
Tuo säätö löytyy ilmanputsarikotelon alta/imarin päältä, vaijerin päästä.
Rytari voi kertoilla noista ostopaikoista osille, kun on niitä kuluttanut... :D
no hyvä et selkis sekin olisin hakenu ihan väärästä paikasta...Kiitoksia avusta, katsotaan mitäs saan aikaseks....
Rytari voi kertoilla noista ostopaikoista osille, kun on niitä kuluttanut... :D
no kyllä niitä paikkoja löytyy... haluaako kannattaa kotimaisia myyjiä vai ostaa halvennuksella ulkomailta?
http://completeoffroad.com/i-161327-4-56-gm-8-5-ring-and-pinion-set-10-bolt.html
http://completeoffroad.com/i-123029-master-install-kit-12t.html
tossa esimerkki hintatasosta...
ja sitte kun niillä pitkillä välityksillä offaillessa pilkot etuvetarin ristikon/ vetarin niin mä voin myydä vähänkäytetyn tämmösen sarjan http://completeoffroad.com/i-153294-yukon-g-m-79-87-corp-10-bolt-8-5-28-spline-4340-chromemoly-blazer-with-super-u-joints.html lähemmäs puolet halvemmalla :)
tps ja tv vaijerin säädöstä löytyy molemmista hyviä ohjeita mm.OD:ltä (http://www.overdrive.fi) ja googe haku auttaa siinäkin...
mutta jos on alkuperäinen tv vaijeri niin siinä koneen päällä kiinnikkeen kohdalla on semmonen d-kirjaimen muotoinen "nappi" minkä kun painaa pohjaan voi kuorta liikuttamalla säätää vaijeria, millin pari kun pidentää kuorta vois olla ihan aiheellista, lootan paineet vaihtohetkellä vähän nousee ja vaihto käy aavistuksen terävämmäksi... liikaa ei sovi säätää, laatikko on tosi tarkka juuri tosta tv:n säädöstä (ja siihen löytyy paljon ohjeita netistä). liian löysällä se ei saa olla, paineet laskee---> ei riitä pitään levyjä nipussa -->luuistaa ja lämpiää. mutta aavistuksen kireemmälle voi mennä noita pitkiä välejä kompensoidakseen kunhan ei sitte mee siihen että joutuu kaasua nostamalla houkuttelemaan isomman pykälän, se kun ei ole ollenkaan terveellistä laatikon keston kannalta koska tällöinkin se lootan linjapaine putoaa juuri hetkellä kun sitä vääntöä on eniten siirrettävänä.