PDA

View Full Version : Paku vs huoltoauto verotus


Ruusulehto
11.09.2011, 22:30
En söörtsillä löytäny mitää järkevää ni alotetaan uus topicci. Eli mites vuotuset verot menee noissa, että maksetaanko molemmista autovero+käyttövoimavero, joka esim hj:n kohalla olis noin 500€/vuos??
Kertokaas viisaammat tyhmälle, kun pitäis päättää ostaako hojon pakuna/huoltoautona/henkilö malli minkä muuttaa huoltoautoks??

solihull
11.09.2011, 22:34
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Henkil%C3%B6-+ja+kuorma-autojen+k%C3%A4ytt%C3%B6voimavero+alenee+2012.htm

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4.htm

Huoltoauto = paku

TT

Ruusulehto
11.09.2011, 22:42
juu, eli samat verot on molemmissa. Eli 3+3 paku hojoa hakemaan.
Sillä sitä tyhmä kysyy, kun ei mainittu tuolla aken sivulla halaistua sanaa huoltoautosta.

Patu925
12.09.2011, 08:29
Lyhyesti vissiin näin.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/DDE0F466-D766-4ACA-B8C2-48D426D1CC70/0/trafi_kayttovoimavero_netti_henkiloauto_FI_valmis. jpg

Lepralord
24.09.2011, 19:40
Mitäs nää "pikkuverolliset" on?

Jari
24.09.2011, 21:25
pakuja.. hlö mallissa menis vieläkin isompi käyttövoimavero

n1000+e /vuos /kaikkiverot yhteensä.. halapaa kuin saippua. eikö?

bj45lava
24.09.2011, 22:12
Hdj80 huoltoauto 460€ / 366 päivää...

Henkilöautona samanlainen laite 980€

Lepralord
24.09.2011, 23:35
Sitte on välillä nettiautossa näitä ku lukee et vero 90e/vuosi? Mikäs juju niissä on?

Mika_T
24.09.2011, 23:41
D-vero on sen satkun luokkaa. Siihen lisätään ns. ajoneuvovero.

-MaTTi-
25.09.2011, 12:17
Hdj80 huoltoauto 460€ / 366 päivää...

Henkilöautona samanlainen laite 980€
1095 € nykyverotuksella henkilöautona, ens vuonna 963 €.

jukkap
25.09.2011, 12:46
Jos maasturi(=henkilöauto) muutetaan pakuksi/huoltoautoksi kannattaa selvittää, onko ko ajoneuvosta uutena peritty autovero vai onko se niin vanha ettei veroa ole mennyt. Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!


Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Maastohenkilöautoista alettiin marraskuun 1983 alusta lähtien kantaa alennettua autoveroa, jonka suuruus oli 30 prosenttia hankinta-arvosta henkilöautojen veron ollessa samaan aikaan selvästi yli 100 prosenttia hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu veroprosentti nostettiin 1.8.1990 alkaen 50 prosenttiin hankinta-arvosta, kun henkilöautojen normaali vero oli 127 prosenttia. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot.
__________________


Valtio ottaa aina omansa.

temmi_hoo
25.09.2011, 12:48
Eri asia sitten on mitä se henkisesti maksaa. Tarkotan tällä niitä kaikkia tylsiä rajotteita, mitä pakuksi tai huoltoautoksi rekisteröimisessä on.

Jos auton käyttö muutenkin on puhtaasti kakspaikkanen, eikä sillä ole kivaa ajella yli kaheksaakymppiä, tottakai kannattaa.

Sikäli mikäli autolla ikinä tekee mieli kuljettaa useampia ihmisiä tai ei jaksais aina raijata työkaluja mukana... Tai jos vaikka harmittaa se maailman rumin katonkorotus.

Rahallinen etu auton muihin vuotuisiin kustannuksiin nähden jää aika pieneksi, jos sillä nyt ylipäänsä yhtään ajaa.

Viipo
25.09.2011, 22:53
Jos maasturi(=henkilöauto) muutetaan pakuksi/huoltoautoksi kannattaa selvittää, onko ko ajoneuvosta uutena peritty autovero vai onko se niin vanha ettei veroa ole mennyt. Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!


Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Maastohenkilöautoista alettiin marraskuun 1983 alusta lähtien kantaa alennettua autoveroa, jonka suuruus oli 30 prosenttia hankinta-arvosta henkilöautojen veron ollessa samaan aikaan selvästi yli 100 prosenttia hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu veroprosentti nostettiin 1.8.1990 alkaen 50 prosenttiin hankinta-arvosta, kun henkilöautojen normaali vero oli 127 prosenttia. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot.
__________________


Valtio ottaa aina omansa.

Niin, siis jos alennetun veron maasturia muuttaa pakettiautoksi, eikä alennetun veron pakun ehdot täyty (3m³ yhtenäistä tavaratilaa) niin silloin menee veroa maksuun.
Huoltoautot on pakettiautoja, mutta verovapaita. Siksi maasturin muuttaminen huoltoautoksi onnistuu ilman veroseuraamuksia. Ymmärtääkseni sillon poistuu myös ulosottovaatimus, kun huotoautolta vaaditaan vaan huoltovarustus?

Mites se oli, vieläkö nykyisin onnistuu muuttaa tuo 31.10.1983 käyttöönotettu tai vanhempi paku/huoltoauto takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroja?

Ruusulehto
25.09.2011, 22:57
No tuli ostettua tommonen vm-81 hj60 3+3 paku ilman kattokorotusta. Jotta sopiihan tonne työkaluja ja porukkaa kyytiin eikä tarvi paljon yli 80km/h ajella vakiopyörillä, kun alkaa olemaan aikas reilusti kierroksia koneessa.

Junnu85
12.10.2011, 12:59
Moi,


Kyselin aiemmin erään -81 vm hj60 vakuutushintoja 420€ /vuosi. Vero n. 380€ / vuosi (Pakettiauto)


No päädyin ostamaan -90vm hj61 ja ajattelin, että abaut samaa voisi olla vakuutusmaksu, mutta kuulinkin, että samoilla alennuksilla samasta yhtiöstä vakuutus onkin nyt 800€ / vuosi ja vero n. 380€. Mutta vaikka rekisteriotteessa lukee pakettiauto, niin vakuutusmaksut katsotaan huoltoauton mukaan.

Nyt jostain pitääkin selvittää, että millainen homma on muuttaa huoltoauto pakettiautoksi, sillä vero käsittääkseni pysyy samana, mutta vakuutusmaksu tippuu puolella. Jos en tee mitään niin kaikki kulut on vuodessa n. 1200€, mutta jos muutoskatsastan huoltoauton pakuksi, niin vakuutus putoo 400e, jolloin yhteensä kulut on n. 800€.

Saisko viisaammilta neuvoja asian suhteen millainen homma ja mitä maksaa muuttaa huoltoauto pakuksi?

Bj Andy
12.10.2011, 13:50
Kilpailuta ne vakuutukset sillä niitä saa alas.

Ja vantaalla on toyota pakuilla varmaan ajettu parikin mälliä joten se nostaa sitä hintaa siellä.

Varsinkin siellä pääkaupunkiseudulla kannattaa otta selvää kummassa on kovemmat vakuutukset pakussa vai hlö-autossa.

Ja jos pakun vakuutukset on paljonkin kalliimmat niin sama kai se on sitten maksaa sitä dieseli veroa ja pitää pehmeet penkit ja sen että saa ajaa sen mitä motorilla pääsee.

-MaTTi-
12.10.2011, 18:47
Jos verotonta maasturia muutetaan N1/pakettiauto(=huoltoauto) luokkaan tulee maksaa autovero!
Mitä se höpöttää?! Minkä tahansa vanhan maasturin voi muuttaa ilman autoveron maksua huoltoautoks.

-MaTTi-
12.10.2011, 18:50
Kyselin aiemmin erään -81 vm hj60

No päädyin ostamaan -90vm hj61 ja ajattelin, että abaut samaa voisi olla vakuutusmaksu HJ60 ja HJ61 on kyllä eri autoja vakuutusyhtiön silmissä muutenkin.
Saisko viisaammilta neuvoja asian suhteen millainen homma ja mitä maksaa muuttaa huoltoauto pakuksi? 1,35 metriä sisäkorkeutta ja 3 kuutiota tavaratilaa hankalimmalla tavalla mitattuna niin jo alkaa onnistumaan. Tai vaihtoehtoisesti pulitat arviolta 8000 € +/- 3000 € autoveroa tullille.

Veccu4x4
13.10.2011, 01:59
Mulla 3+3 paku hj60 vakuutukset 10 bonuksilla n.270e/v

Infernaalinen
16.11.2011, 15:16
Kertokaas rautalangasta vääntäen, että mitä hyötyä on tehdä pakusta huoltoauto? Menettää takapenkkimahdollisuuden lopullisesti ja on "velvoitettu" kuljettamaan autossaan katsuria miellyttäviä huoltotarpeita (viilapenkki, laatikko, jne.).
Eli mikä järki tuossa on, kun kerran verot ovat samat ja vakuutukset yhtiöstä riippuen jopa huoltoautossa kovemmat?

Nimim. 'Huoltoauto Bertan omistava'

baxxter
16.11.2011, 16:48
Kertokaas rautalangasta vääntäen, että mitä hyötyä on tehdä pakusta huoltoauto? Menettää takapenkkimahdollisuuden lopullisesti ja on "velvoitettu" kuljettamaan autossaan katsuria miellyttäviä huoltotarpeita (viilapenkki, laatikko, jne.).
Eli mikä järki tuossa on, kun kerran verot ovat samat ja vakuutukset yhtiöstä riippuen jopa huoltoautossa kovemmat?

Nimim. 'Huoltoauto Bertan omistava'
Vielä kerran: Ajoneuvoluokka on pakettiauto, ajoneuvoryhmä on huoltoauto. Eli kaikki huoltoautot on pakettiautoja (tässä yhteydessä.) Alennetun autoveron maastoHENKILÖautosta ei saa maastopakettiautoa kuin huoltoautoksi muuttamalla tai laittamalla hirmuinen kattokorotus. Pakettiautoa tai maastopakettiautoa ei ole mitään järkeä muuttaa huoltoautoksi, ellei esimerkiksi halua kattokorotuksesta eroon.

Infernaalinen
16.11.2011, 22:04
Kiitoksia "rautalangasta". Vielä sen verran kuitenkin, että mites kun esim. HJ60/61:stä löytyy sekä ns. "normipakuna", että huoltoauto-pakuna ilman sitä kattokorotusta. Sama juttu BJ40/42:ssa. Mikäs noiden järkevyyden huoltoautopakujen puolelle kääntää, jos ei kerran "kattokuhmua" muutenkaan ole tarvinnut laittaa?

pee
16.11.2011, 22:09
löytyy:

pakuja tilapäispenkein

pakuja ilman tilapäispenkkejä kattokorotuksella

löytyy huoltoautoja ilman tilapäispenkkejä ilman kattokorotusta

kaikki samanhintaisia maksuiltaan koska ajoneuvoluokka on sama


eli jokaiseen makuun sopivia, onneks meitä on moneen lähtöön ;)

Racingrabbit
16.11.2011, 22:14
Kiitoksia "rautalangasta". Vielä sen verran kuitenkin, että mites kun esim. HJ60/61:stä löytyy sekä ns. "normipakuna", että huoltoauto-pakuna ilman sitä kattokorotusta. Sama juttu BJ40/42:ssa. Mikäs noiden järkevyyden huoltoautopakujen puolelle kääntää, jos ei kerran "kattokuhmua" muutenkaan ole tarvinnut laittaa?


Minun mielestä menee aikakausittain suurinpiirtein niin,että vielä 2000-luvun alkupuolella sai tehtyä matalakattoisen (ja useampipaikkaisen) pakun,sen jälkeen kattokorotuksella 2-paikkaiseksi pakuksi ja nyt muutaman viime vuoden 2-3 paikkaisiksi matalakattoisiksi "huoltoautoiksi".

Eiköhän ne kaikki matalakattoiset ja 2+3(+4) paikkaiset pakettiauto maasturit ole muutoskatsastettu 2000-luvun alkupuolella.

Infernaalinen
17.11.2011, 09:04
Kiitoksia selvennyksistä. Eli huoltoauto on vissiin nykyisin se helpoin (ainoa?) tie pakettiautoksi.

Bj Andy
17.11.2011, 13:18
Kiitoksia selvennyksistä. Eli huoltoauto on vissiin nykyisin se helpoin (ainoa?) tie pakettiautoksi.

Joo ja ei.

Jos ostat jonkun vanhan maasturin joka on aikanaan ollut alennetulla autovverolla ja se on henkilöauto niin jos omamassa riittää niin sen saa huoltoautoksi vaadituin varustein mutta, ei pakuksi koska pakusta pitää maksaa täysi autovero nykyään.

Mutta jos tuot ulkomailta auton, tai siitä on jo maksettu täysi autovero ja kantavuus riittää niin sitten sen saa reksiteröityä pakuksi jolloin sen voinee myöskin ilman veroseuraamuksia palauttaa hlö autoksi jos katras kasvaa niin ettei etupenkkipaikat enää riitä.

Mutta tässä ei ole mitään sellaista vastausta joka pätisi kaikkiin vuosimalleihin, merkkeihin ym. spekseihin vaan kaikki on tapauskohtaista.

Eli bertat on ennen jotain vuotta ja päivämäärää saatu katsastettua 2+4 paikkaisiksi tai pitkät bertat 2+7 paikkaisiksi pakuiksi. Samoin kuin hj:t ym. ilman korotuksia.

Ja nämä on ihan hatusta koska kaikkea ei jaksa muistaa enää ulkoa eikä kannatakkaan koska ko.pykälät on jo muuttunu tai jotain muuta. Ja jos jotain uudempaa suunnittelet niin asiosta kannattaa ottaa selvää ennen ostoa.

Kaitsu67
19.11.2011, 00:42
Mulla on 97 Disco joka on joskus tuotu maahan ja katsastettu ilmeisesti silloin pakuksi.
Kun ostin ko. pelin se oli katsastettu 2-käyttöautoksi ja siinä oli takapenkit > vero sama kuin henkilöautossa.

Katsastutin sen takaisin pakuksi (takapenkit vain pois ja pop niitit kiinnitysruuvinreikiin) ja verot ja vakuutusmaksu putosivat reilusti.

Halutessa sen voi katsastaa takaisin 2-käyttöautoksi jos tarvetta takapenkeille tulee.

Kaitsu

Sam66
19.11.2011, 18:54
Mulla on työn alla 31.10.1990 käyttöön otettu mitsu pajero 2,5d 7-hengen henilöautoksi rekisteröitynä. Olen miettinyt katsastanko pakuksi vai huoltoautoksi. Mitsun omamassa on 1920kg tollasenaan ja menneisyydestä on jäänyt mieleen sen verran että yli 1800kg painavavalla pakulla ei saa ajaa 80km/h lujempaa? Sen 120kg roinaa tuosta saa tarvittaessa kyllä helposti pois. Pakuksi muuttaminen muutenkin kiinnostaisi koska ei tarvitse pitää huoltoauton varustusta mukana, mitenköhän tää menee, onko kellään kokemusta samanikäisen pitkän pajeron muuttamisesta ja mihin pitää varautua muutoksen jälkeen? Sen verran tiedän että pakuun saa penkit takaisin halutessaan, mutta pitääkö tuon ikäisen auton täyttää niitä pakun tilavaatimuksia...

sumpe
19.11.2011, 19:23
Huoltoauton taas pitää painaa vähintään 1800kg eli se 80 km/h on rajotus.

baxxter
19.11.2011, 22:55
Mulla on työn alla 31.10.1990 käyttöön otettu mitsu pajero 2,5d 7-hengen henilöautoksi rekisteröitynä. Olen miettinyt katsastanko pakuksi vai huoltoautoksi. Mitsun omamassa on 1920kg tollasenaan ja menneisyydestä on jäänyt mieleen sen verran että yli 1800kg painavavalla pakulla ei saa ajaa 80km/h lujempaa? Sen 120kg roinaa tuosta saa tarvittaessa kyllä helposti pois. Pakuksi muuttaminen muutenkin kiinnostaisi koska ei tarvitse pitää huoltoauton varustusta mukana, mitenköhän tää menee, onko kellään kokemusta samanikäisen pitkän pajeron muuttamisesta ja mihin pitää varautua muutoksen jälkeen? Sen verran tiedän että pakuun saa penkit takaisin halutessaan, mutta pitääkö tuon ikäisen auton täyttää niitä pakun tilavaatimuksia...
Pelkäksi pakuksi jos haluaa, pitää maksaa autoveroa ellei ole sitä 3 kuutiota tavaratilaa. Ja jos autoveroa maksamatta muuttaa pakuksi (huoltoautoksi tai kattokorotuksella), ei niitä penkkejä saa takaisin maksamatta autoveroa.
100km/h saa ajaa jos löytyy kuljettajan turvatyyny ja abs-jarrut.

2,4TD
20.11.2011, 08:18
Työmalla tuota kinattiin kun sanakarit olivat katsoneet trafin sivuilta että pakulla ei saa ajaa kun 100km/h.
Omasta mielestä sellainen on kirjattu rek otteeseen josko on nopeus rajoitettu tms erikoista.
Poliisiltakin sitten asiaa kyselin kun liikkuvat olivat syömässä suurella ryhmällä samassa paikassa.
Vuosilukua -97 tarjosivat rajaksi jonka jälkeen saa ajaa tiellä olevan rajoituksen mukaista vauhtia ja tuota abs verruketta, samaa mieltä olivat myös että se on kirjattu rek otteeseen jos ajoneuvon nopeus on rajoitettu, osassa jopa tarra vielä.
Kysäisin sitten kun itsellä -99 paku eikä ole abs-varustusta mutta myöskään nopeuden rajoitusta ei ole merkattu rek otteeseen, sanoivat että paina huoletta se mikä tierajoitus sallii.

sumpe
20.11.2011, 11:02
Ei ole merkitty otteeseen ku satunnaisesti ja 100 on aina maksimi.

Heguli
20.11.2011, 11:14
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=2411

bluevan
20.11.2011, 11:16
Entäs jos henkilöautona(verotettu) maahantuotu ja samalla pakuksi rekisteröity ilman abseja. Onko max 100 vai 120 jos kyltti antaa myöden ?

offroadjouni
20.11.2011, 11:29
Entäs jos henkilöautona(verotettu) maahantuotu ja samalla pakuksi rekisteröity ilman abseja. Onko max 100 vai 120 jos kyltti antaa myöden ?Jos pakussa ei ole abseja ja kuljettajan turvatyyniä niin max nopeus on 80, abseilla ja tyynyllä nousee satkuun. 120 edellyttää henkilöautoksi rekisteröimistä.

edit: Baxxterilla on tarkemmat tiedot alla.

baxxter
20.11.2011, 11:56
Työmalla tuota kinattiin kun sanakarit olivat katsoneet trafin sivuilta että pakulla ei saa ajaa kun 100km/h.
Omasta mielestä sellainen on kirjattu rek otteeseen josko on nopeus rajoitettu tms erikoista.
Poliisiltakin sitten asiaa kyselin kun liikkuvat olivat syömässä suurella ryhmällä samassa paikassa.
Vuosilukua -97 tarjosivat rajaksi jonka jälkeen saa ajaa tiellä olevan rajoituksen mukaista vauhtia ja tuota abs verruketta, samaa mieltä olivat myös että se on kirjattu rek otteeseen jos ajoneuvon nopeus on rajoitettu, osassa jopa tarra vielä.
Kysäisin sitten kun itsellä -99 paku eikä ole abs-varustusta mutta myöskään nopeuden rajoitusta ei ole merkattu rek otteeseen, sanoivat että paina huoletta se mikä tierajoitus sallii.
Pakettiauton suurin sallittu nopeus on 80km/h joka pitää osoittaa nopeuskilvellä auton takaosassa. Kuitenkin suurin sallittu nopeus on 100km/h seuraavissa tapauksissa:
-Jos pakettiauto on otettu käyttöön 00.00.1981-31.12.1994 ja omamassa on vähemmän kuin 1800kg
-Jos pakettiauto on otettu käyttöön 00.00.1995 jälkeen ja omamassa on vähemmän kuin 1875kg
Jos pakettiauton massat on suuremmat kuin nuo 1800/1875kg, pitää olla kuskin turvatyyny ja abs-jarrut, nopeuskilpeä ei tarvitse (saa?) olla.

Aparaatti
30.12.2011, 00:24
Mulla on Hj-60 3+3 paku, jonka rekisteriotteessa lukee Muu/Pakettiauto. Tämä aiheuttaa sen, että vakuutuskauden vaihtuessa pomppaa vakuutukset todella suuriksi ja pitää aloittaa soittelu jotta maksut "normalisoituu". On myös Hj-61 joka on N1/Pakettiauto ja siinä ei kyseistä ongelmaa ole.

Kysymys on siis, että onko mahdollista muuttaa tuo Muu kohta N1G:ksi jolloin korottaa saisi 150mm ja todennäköisesti vuosittainen soittelurumba voitaisiin saada päätökseen?

-MaTTi-
30.12.2011, 00:52
Kysymys on siis, että onko mahdollista muuttaa tuo Muu kohta N1G:ksi jolloin korottaa saisi 150mm ja todennäköisesti vuosittainen soittelurumba voitaisiin saada päätökseen?

Toki, käy konttorilla pyytämässä koodit kohilleen.