Kirjaudu sisään

View Full Version : Vauhtipyörä b&s:ään


maddis
06.09.2011, 19:22
Hieman pienempiä vermeitä vaihteeksi.

Kellään ideaa mikä/mistä sais vauhtipyörän 3.5heppaiseen briggs & stratton moottoriin? Moottori on kiinni pienessä lastentraktorissa ja tällä hetkellä kampiakselin päässä on vain hihnapyörä. Aattelin, että koneen saisi käymään paremmin/tasaisemmin hieman hitaammilla kierroksilla jos laittais painoa kampiakselille. Leikkureissahan terä toimii vauhtipyöränä.

Tiedän, että alkuperäisellä kaasuttimella konetta ei saa käymään kovin hyvin pikkukierroksilla muutenkaan, mutta jospa tuo vähän parantaisi tilannetta.

Kampiakseli lienee jotain 16-20mm halkaisijalla. Voin käydä tarkistamassa mitan jos/kun se tulee aiheiseksi. Kampiakselin päässä on nyt varmaan pari kolme mutteria joten jonku kokoinen levy siihen mahtuisi ja sen voisi tarvittaessa vaikka hitsata kiinni hihnapyörään ettei se pyöri tyhjää.

Jappi
06.09.2011, 21:20
Noilla tehoilla/kierroksilla on varmaan ihan sama vaikka sorvauttaa mittatilauksena paksusta levystä sopivan limpun lisäpainoksi.

maddis
06.09.2011, 21:39
Se on yksi vaihtoehto. Ongelmana tuossa on löytää sopivan hintainen sorvaamo (mieluiten Pirkanmaalta) jolta tuommoinen onnistuisi. Jos joku tietää niin saa ehdottaa!

Mietin tuota painoa. Jos vaikka halkaisija on 15-20cm niin olisiko joku 3-4kg sopiva vai kevyempi/painavampi? Leikkurin terähän ei hirveitä paina, mutta paino on pitkän varren päässä jolloin sitä ei tartte niin paljoa.

Reetu
06.09.2011, 22:07
Hätäseen aateltuna sopivan painon limpulle saa punnihtemalla moisen kapineen magneeton? Tosin hihnapyörä lie pitemmän kepin nokassa mitä sytkäpuolen vauhtis niin ei tartte olla niinkään painava?

EDIT: laakerin kuormitusta mietin edellisessä lauseessa, en niinkään akselin pituuden vaikutusta painon tarpeeseen. :D

Nopeesti kuulostaa aika hurjalle toi 3-4kg.

BJ-40/76
07.09.2011, 00:15
Joo, 3-4kg lienee aika paljon.

Tuo vauhtipyörän voimanvarauskyky, olikohan J-voima, riippuu huomattavan
paljon halkaisijasta , kaavastosta? löytyy kaava.

Toisin sanoen kolmen kilon limppu levystä 15 cm halkaisijaisena on
paljon tehottomampi kuin ohuempi, samanpainoinen 20cm halkaisijainen.

Päässälaskien 20cm halkaisijainen 10mm teräslimppu painaa vajaa 3 kg,
ja se on jo huomattavan massiivinen noin pieneen moottoriin (minun mielestä
Olkoonkin että 25 zetorissa on enemmän pyttyjä ja tehoa vajaa 10x määrä, ja
vauhtipyörä kaikkinensa painoi muistaakseni satakunta kiloa, ja halkaisija noin tuplat)

Muista tasapainottaa tuo vauhtipyörä, on nimittäin tappava jos pääsee
karkuun kierroksilla. (kehänopeus suuruusluokkaa 150 km/h?)
Jos et parempaa konstia keksi, niin pistä limpun keskireikään sopiva akseli,
ja tee teline, jossa 2 vaakasuoraa pintaa, joiden välissä limppu pääsee vapaasti
pyörimään akselinsa varassa.
ja jos limppu pysähttyy aina pienestä vauhdista samaan asentoon, niin alareuna
on raskaampi kuin yläreuna, joten alareunaan poralla esim 8 mm koloja ulkokehälle.

maddis
07.09.2011, 06:22
Tuo 3-4kg oli ihan 'hattuvakio'. Tiedän kyllä, että tarttee olla hyvin kiinni tuo kiekko, ettei lähde itsekseen sieltä lentelemään.

Enemmänkin tässä on ongelmana sen sorvaamon löytäminen.

turakki
07.09.2011, 16:03
Kysäsepä joltain amatikoululta.