Kirjaudu sisään

View Full Version : Ralliauto käyttöautona


KIM
25.08.2011, 15:54
Hei!

Tämä ei ehken (taaskaan) kuulu tälle foorumille, mutta kun täällä on automiehiä joka lähtöön niin kysytään/pohditaan tätä täällä.

Eli kiinnostais jossain vaiheessa kokeilla rallia. En kuitenkaan pysty perustelemaan itselleni/vaimolleni auton hankintaa vain hupitarkoituksessa. Tuli mieleen sellainen hassu ajatus, että voiskohan ralliautoa pitää myös käyttöautona. Ei nyt ihan ykköskäyttöautona, mutta kakkos- tai kolmosautona jolla ajoa luokkaa 3000-8000 km/vuosi. Joskus näin neliovisen ja 4-5 paikkaisen ralliauton, mutta niitä ei kyllä varmaankaan montaa ole tässä maassa. Kaksipaikkainenkin riittäis. Tavaratilaa pitäs olla sen verran, että normaalit kauppakassit sais kyytiin.

Ralliautoja ei liikenteessä näy "koskaan" jos ei satu kisoja olemaan lähettyvillä. Onko niille jotkut omat rekisteröinti-, katsastus- tai vakuutussäännöt jotka kieltää käyttöautona käytön?

En ole asiaa vielä kovin loppuun asti pohtinut eikä asia ole ehkä pariin vuoteenkaan vielä ajankohtainen. Autona kiinnostais takavetoinen mielellään historic-luokan auto. Joku Ascona, Manta, Escort, Cortina, Sumbeam, Volvo tms. on ne mitä oon katellut. Tai vähän uudemmissakin saattas olla kivoja rasseja esim. Corolla GT tai BMW:t. Huippuunsa viritettyä kisarassia ei varmaan kannata käyttää työmatka-ajossa, mutta takavetoisissa varmaan joku 150 hv vois olla riittävä teho. Kai sillä teholla saa jo pidettyä hauskaa takavetoisena?

Meillä on nyt vara-vara-autona -89 Mersu. Siitä kun aika jättää niin silloin vois olla mahdollisuus laittaa vähän erikoisempi käyttis. Rallilisenssin meinasin suorittaa ensi vuonna ja yrittää jotenkin tutustua lajiin. Kai kartturilisenssikin pitää hommata niin vois päästä paremmin tutustumaan touhuun.

pt.
25.08.2011, 16:22
Kyllähän noita kilvellisenä näkee ja 90-luvulla naapuri ajeli F-ryhmän autolla myös päivittäisiä ajoja.

Monet taitaa ottaa vain siirtokilvet autoon kisojen ajaksi, jolloin ei ole tarvinnut maksella autoveroa suomeen ja tätä kautta tuo käyttökin on hieman rajallista.

tdi
25.08.2011, 16:47
ainakin reippaammin rekennelluissa autoissa tulee katsastuksessa varmaan muutos prosentit aika helposti vastaan kun karsitaan penkit ja kaikki alustassa laitetaan uusiks jarrut, tukivarret, vähäpäästöisyys ym ? luulis ainakin olevan yks ongelma jos kaikkia sääntöjä noudattais..

jakke ja sepi
25.08.2011, 17:09
En näe siinä mitää ongelmaa.Ittellä ollu joskus F-ryhmälääne Manta käyttöpelinä. Ainut mikä tympi nii oli kulutus ja turvakaarien ohi pujottelemine ku meni autoho tai pois.

h-a-r-z-a
25.08.2011, 18:26
Pelkillä polttoainekustanuksilla saa jo jonkilaisen oikean auton jos tuhansia kilsoja meinaa ajaa.
Ei se ralliautolla ajaminen ole kivaa kuin kilvanajossa.Kisassakin siirtymät on aika perseestä.Itse en tosin ole ajanut kuin äffäläiisellä escortilla.

niko69
25.08.2011, 19:42
Eikös noi m3 äffäläiset oo kaikki "vakio" koneisii? kulutus tuskin uudemmissa peleissä huimaa? Mut tosiaan esim omassa jeepissä ei tarvi jutella maantieajossa koska matot ja eristeet ämmässuolla.Koska joka tapauksessa tarvii kypäräpuhelimet ni ei noi siirtymien "suojain kuuloke mikrofoni" jutskat voi älyttömiä maksaa? Suunnistus ja ladogassa on mopomallia kypäräpuhelimet ni toimi tosi hyvin vaik 200 metriä väliä (Voi vaimolle hihkua viime hetken olut toiveet autosta :) ) Toi turvakarien ylihyppely alkaa ahistaa notkeampiakin kuskeja/karttureita. Verotettu auto on kallis joten historiikki varmaan ainakin halvempi jos ei mee toiseen ääripäähän.
Takaan ettei mikään tässä tekstissä ole faktaa :)

KIM
25.08.2011, 21:12
Kiitos jo tähän astisista kommenteista. Niissä oli jo monta juttua joita en ollut ajatellut. Lienee tuo verovapaus ainakin uusissa ja uudehkoissa aika yleistä. Eli kisoihin otetaan siirtokilvet ja mennään niillä.

Äänet on tosiaan yksi hidaste. Tosin minä nyt en muutenkaan kuule mitään (vaimo kertoi) niin ei toi taustamelu häirihe.

Polttoaineen kulutuksella ei olis niin väliä. Mahdollinen ralliauto tulis kuitenkin vanhan bensarosvon tilalle. Isommat ajot mennään vähän taloudellisemmilla ajokeilla.

Tuo muutosprosenttiongelma jäi vielä epäselväksi. Koskeeko se myös historic ikäistä kalustoa?

Late_
25.08.2011, 21:26
Mä en ainakaan haluis kerätä turhia kilsoja kilpuriin huvin vuoksi.

KIM
26.08.2011, 14:35
Mä en ainakaan haluis kerätä turhia kilsoja kilpuriin huvin vuoksi.

Mitä ne kilsat haittaa? Tai no sulla on tietysti niin kireelle viritetty kone, että se ei kestä taikka on tosi kallista ajaa ja huoltaa.

Ei mullakaan tulis mieleen millään "voittaja-autolla" ajella. Mutta jos nyt olis vaikka joku 170 hv 2 litranen niin ei kai sillä nyt oo paljoa väliä ajaako sillä rallivarustellulla sen 7000 km/vuosi. Vai onko jarrujen, iskareiden, jousien, laakereiden, yms. kuluminen niin merkittävässä roolissa kisavehkeessä?

Eli perustele niin mäkin opin jotakin. Kiitos.

CJ7
26.08.2011, 14:54
Ei kai se nyt mahdoton ajatus olisi esim. E36 M3 Coupella (siis ralliin rakennetulla)? Niitähän on nettiautossa myynnissä useampia. Alustahan voi olla vähän eksoottinen kadulla, mutta muutenhan nuo on aika "vakioita" kumminkin.

Reetu
26.08.2011, 16:41
Hankintaperusteena tuota ajatusmallia voi kait mainiosti käyttää... :D

Mut oma mielipide on kyllä ettei toimi käytännössä, kuin korkeintaan kolmosauton roolissa, eli että jos normi käyttis porsii nii pääsee tilapäisesti siirymään.

Samsonite
26.08.2011, 20:43
E36 M3 rallipelejäkin on laidasta laitaan, osa niin vakioita että passaa ajella hyvinkin kauppareissut. Mutta onko ne valkokilpisiä, voipi olla toinen tarina.
Paremmat noista on sitten muokattu takapään tuennoiltaan jne. että en lähtis ees konttorille viemään. :)

-MaTTi-
26.08.2011, 21:35
Osta joku kilvitetty Evo-Mitsu tai Subaru WRX STi, niillä voi ajaa tielläkin. Puhdasoppinen ralliauto on aivan järkky meluisa suorakytkentälootineen ilman mitään äänieristystä kivireki-jousituksella.

Edit: joku vanhempi oli hakusessa. No, tosiaan hankintaa kotona perustellessa voi tuota tiekäyttöö pitää ja voihan sillä joskus nakkikioskilla käydä, mutta onhan ne vaan niin helkkarin karuja peltorit päässä ajettavia että et sä sillä oikeesti viitti muuten vaan ajella. Koneetkin luonteeltaan semmosia on-off, kaikki tai ei mitään. Sprötää ja nypyttää tai sit sutii. Mut ehkäpä joku historic-luokan peli vois olla hyvä kompromissi kaikelle.

Byrocrat
26.08.2011, 21:45
E36 M3 rallipelejäkin on laidasta laitaan, osa niin vakioita että passaa ajella hyvinkin kauppareissut. Mutta onko ne valkokilpisiä, voipi olla toinen tarina.
Paremmat noista on sitten muokattu takapään tuennoiltaan jne. että en lähtis ees konttorille viemään. :)

Kisa-autothan on nykyisin pääosin veroseuraamusten välttämiseksi punakilpisiä eli käytettävissä vain kisapäivänä ja tietyllä alueella. Tuo jo mainittu M3 Bemari on lähes vakio ja voihan sillä siviilissäkin (jos kilvissä) ajella jos haluaa "elvistellä" kylillä :(, mutta autourheiluun vakavasti suhtautuva ajelee kyllä siviiliajot jollakin muulla ajokilla ja kilpurilla sitten ralleissa.:) Siviilikäyttöä haittaa myös nykyiset rallin kaarisäännöt, joka käytännössä merkitsee, että kilpurista tulee kaksipaikkainen. Poikkeuksena muutamat vanhemmat historikpelit joissa kaarisäännöistä sallitaan poikkeuksia, mutta jos olisin kunnollisen ralliauton onnistunut hankkimaan niin enpä sillä siviiliä lähtis ajelemaan. Ei se lisäkilometreillä ainakaan parane :rolleyes:

Mitä tuohon konttorilleviemiseen tulee niin kaikki nykyiset ralliauto ovat tieliikennekatsastettuja riippumatta siitä ovatko kilvissä tai punakilpisiä eli ihan huoletta voi laitteen viedä konttorille!!:rolleyes: Ralliautot vaan käytetään nimetyillä konttoreilla joissa on valtuutetut ralliautokatsastajat. Kisakatsastukset ovat sitten vielä erikseen joka kisassa. :eek:

Kysyjä on selkeästi täysin pihalla autourheilun ja rallin säännöistä joten suosittelen ensin lukaisemaan AKK:n säätökirjan ja miettimään sitten miten tuon ajokkiasian ratkaisee.

Mutamies
27.08.2011, 05:46
Osta joku kilvitetty Evo-Mitsu tai Subaru WRX STi, niillä voi ajaa tielläkin. Puhdasoppinen ralliauto on aivan järkky meluisa suorakytkentälootineen ilman mitään äänieristystä kivireki-jousituksella.

Edit: joku vanhempi oli hakusessa. No, tosiaan hankintaa kotona perustellessa voi tuota tiekäyttöö pitää ja voihan sillä joskus nakkikioskilla käydä, mutta onhan ne vaan niin helkkarin karuja peltorit päässä ajettavia että et sä sillä oikeesti viitti muuten vaan ajella. Koneetkin luonteeltaan semmosia on-off, kaikki tai ei mitään. Sprötää ja nypyttää tai sit sutii. Mut ehkäpä joku historic-luokan peli vois olla hyvä kompromissi kaikelle.

Samaa mieltä olen ja lisäisin viellä sen välitetyn laatikon, mikä tuo mukanaan omat murheensa matka-ajossa. Esim saat latoa vaihteita vähän reippaammin, kierrokset on korkeat ja melkoinen melu. Ns oikealla ralliautolla pitemmät siirtymät ei todellakaan ole herkkua.

Vähän vakiorakenteisempi historic olis varmaan paras matka-ajoon.

Samsonite
27.08.2011, 07:56
No ehottomasti kannattaa sitten semmonen M3 hommata, on hiljasella vakiolootalla ja herättää kateuttakin selvästi. :D

KIM
27.08.2011, 08:26
Kommenttien sisältö on aika laidasta laitaan. Ehkä mielipiteiden laaja skaala johtuu paljolti siitä, että ralliautoja on niin monenlaisia ja käyttöautotarpeita myös monenlaisia. Täsmennän vähän "tarpeita". Vaimo lupas, että saan ostaa ralliauton sitten kun talovelka on maksettu. Siihen on 7-10 vuotta. Silloin vois ostaa ehkä + 20 te auton. Tuohon on kuitenkin kauan ja olen silloin jo pappaiässä. Ajatus käyttöautoksi kelpaavasta ralliautosta tuli siitä, että vois TUTUSTUA lajiin jo aiemmin jollakin 5000-12000 autolla. Vaimo ajaa diesel Foresterilla joka on meidän perheauto. Mulla on pari uutta firman 4wd autoa työajoihin ja usein joku kotipihassakin kun tässä on vieressä varastot, sivutoimisto ja labra. Satunnaiseti kuitenkin ajan "pääkonttorille" 12 km päähän mersun romulla kun naiset on vieneet paremmat päältä. Mb:llä tulee myös ajettua joskus ihan huvikseenkin. Eli ralliautoksi ehkä vaihtuva -89 mb on kai meillä kolmos tai nelosauto. Se on kuitenkin välttämätön.

Nuhapumppu
27.08.2011, 10:35
No ehottomasti kannattaa sitten semmonen M3 hommata, on hiljasella vakiolootalla ja herättää kateuttakin selvästi. :D
Nämä vaan on 90% verottamattomia tapauksia. Sen verran tuossa ralli hommassa ollut mukana että omasta mielestä kannattaa unohtaa tuo ralliauto kadulle. Eri asia joku F-vireinen escort jokkiskaarilla jolla ei ole ajettu rallia. Vetoalueet on lyhyet ja ylhäällä,tankki ja akku sijoitettu yleensä konttiin että siinä menee se kuljetustila,sitten jos on joku suorahampainen suorakytky+sintteri niin ai että on ihana ajaa nurkan kiertoa,välitykset on yleensä tiuhat että kone pysyy alueella. Suosittelen että teet ns. nuottiauton itselle eli vähän kaarta,konetta ja alustaa mutta ei mitään ralliautoa.

Samsonite
27.08.2011, 17:36
Onko ? Ihan tuli puun takaa, vai kirjotinkohan jo siitä. :D

Rölli
27.08.2011, 18:24
Aika outoa et moni tyrmää heti ajatuksen ralliautosta kakkoskulkimena... Kuitenkin moni tämänkin palstan tyypeistä pitää rakenneltua maasturia ihan ykköskulkimenaan.

Eipä se välttämättä vanhan korotetun, isoilla renkailla olevan maasturinkaan ominaisuudet matka-ajossa ihan uuden mersun tasolla taida olla. Luultavasti verhoilutkin on lukuisten kastumisten johdosta heivattu mäkeen. Mistä tietysti on vain hyötyä, säästää stereoiden hankinnassa kun rengasmelu huolehtii saundeista kapiinissa. Sisusta muutenkin kurassa ja ravassa niin et pyhähousuissa ei kuitenkaan voisi sinne istahtaa.

Ja silti se on se ainut käyttöpeli millä pitää selvitä, asenteestahan tuo vain on kiinni.

Jos rallipuolelta kysyis samaa meidän harrastepeleistä niin vastaukset ois varmaan samansuuntaisia...

Tojo4wd
27.08.2011, 19:55
Aika outoa et moni tyrmää heti ajatuksen ralliautosta kakkoskulkimena... Kuitenkin moni tämänkin palstan tyypeistä pitää rakenneltua maasturia ihan ykköskulkimenaan.

Eipä se välttämättä vanhan korotetun, isoilla renkailla olevan maasturinkaan ominaisuudet matka-ajossa ihan uuden mersun tasolla taida olla. Luultavasti verhoilutkin on lukuisten kastumisten johdosta heivattu mäkeen. Mistä tietysti on vain hyötyä, säästää stereoiden hankinnassa kun rengasmelu huolehtii saundeista kapiinissa. Sisusta muutenkin kurassa ja ravassa niin et pyhähousuissa ei kuitenkaan voisi sinne istahtaa.

Ja silti se on se ainut käyttöpeli millä pitää selvitä, asenteestahan tuo vain on kiinni.

Jos rallipuolelta kysyis samaa meidän harrastepeleistä niin vastaukset ois varmaan samansuuntaisia...


Juu samaa mieltän ja eihän sitä ralliinkaan tarvi heti täysveristä kilpuria ostaa.
Ja varmaan moni meistäkin on aloittanut ihan vakiomaasturilla offi touhut.
Riittäähän rallin esim. n luokkaan aloitukseen ihan melko vakioauto kaarilla ja alustan päivityksellä sitten harrastuksen ja innon kasvaessa päivittää autoa rahatilanteen mukaan.
Tuolta lukemaan mitä autolta vaaditaan minimissään yleensä liittyy turvavarusteisiin. http://www.autourheilu.fi/saannot/
Ja sieltä tekniikasta löytyy tietoo mitä saa tehdä missäkin luokassa.

peedro
28.08.2011, 14:59
Mulla on tuo vivan tekele rakenneltu vähä niinkun rallia ajatellen.Kyllä minä oon sillä tykänny kaupassa käydä/lyhyttä matkaa ajella..

Eihän se toki mikään maailman mukavin ole ajella vaan on siinä oma fiiliksensä.Onhan se aika kova metakka sisällä kun kaikki ylimääränen riisuttu sisältä ja välitykset on tiheet..

Tuo on tehty vanhaan hyvään aikaan kun ei tullu vielä prosentteja otteeseen..

Eikun vaan ralliauton ostoon!!!.Ite tykkään enempi noista kevytperäsistä 70luvun kulkineista.

Vaikka tuokin on vanha niin kyllä sillä vielä kylän bemareille kiusaa tekee:)

Byrocrat
28.08.2011, 16:58
Kommenttien sisältö on aika laidasta laitaan. Ehkä mielipiteiden laaja skaala johtuu paljolti siitä, että ralliautoja on niin monenlaisia ja käyttöautotarpeita myös monenlaisia. Ajatus käyttöautoksi kelpaavasta ralliautosta tuli siitä, että vois TUTUSTUA lajiin jo aiemmin jollakin 5000-12000 autolla. Mb:llä tulee myös ajettua joskus ihan huvikseenkin. Eli ralliautoksi ehkä vaihtuva -89 mb on kai meillä kolmos tai nelosauto. Se on kuitenkin välttämätön.

Minkälaiseksi olet tuon ralliautoiluun tutustumisen ajatellut?? Onko se kilpailemista vai satunnaista kauppaan kruisailua ralliautolla :rolleyes:

Ainoa oikea tapa tutustua lajiin on ensinnäkin liittyä johonkin AKK:n Tai Autoliiton autourheilukerhoon, jossa on rallikuskeja ja jossa on myös mahdollisuus harjoitella kilvanajoa kerhon järjestämissä ajotapahtumissa. Niissä on monesti mahdollisuus istua jonkun kokeneemman kuskin kyytiin jolloin saa jo jonkinlaisen tuntuman lajiin. Näissä ajoharjoituksissa on mahdollisuus myös kokeilla oman ajoneuvon suorituskykyä ja hakea oman ajotaidon rajoja valvotuissa olosuhteissa. Jos sitten kiinnostus herää niin sitten on aika hankkia tuo jo mainitsemasi rallitutkinto joka edellytetään jokaiselta joka osallistuu kuskina tai kartturina ralliin.

Halvin tapa tutustua varsinaisessa kisassa ralliin on tietty pestautua jollekin kartturiksi niin selviää onko homma sellaista että kiinnostaa niin paljon että kannattaa lähteä ralliautokauppaan kilpuria hankkimaan. Ja jos päädyt lajia kilpailijana harrastamaan niin rallitutkinnon lisäksi tarvitset vielä kilpailijalisenssin joka siis edellyttää johonkin seuraan (AKK tai AL) kuulumista.

Edelleenkin olen sitä mieltä että kisaautolla ei kannata siviiliä ajella, mutta jos nyt välttämättä pitää niin historikpeli taikka 2-vetonen N-, F-ryhmälinen kaikkenaan vielä menettelee. B-junnuna kun et vielä pääse millään 4-vetoautolla kisaamaan.

KIM
28.08.2011, 21:12
Paikalliseen urheiluautoiluseuraan laitoin kyselyä jäsenyydestä.

Nuo rallisäännöt pitää tulostaa ja lueskella läpi.

Jos ens vuonna joku historic tulis niin sillä harjoiteltas kotona pellolla ja vähän yleisillä teilläkin (liikennesääntöjen puitteissa toki). Paikkakunnalla on suljettu rallitie johon voi mennä reenaamaan. Ja paikalliset rallit vois yritää ajaa. Niitä on 2-3 vuodessa.

Myöhemmin jos on intoa ja rahaa niin vois jotain ikämiessarjaa kiertää jollain paremmalla autolla.

H_Nietu
28.08.2011, 21:25
Hei!

Tämä ei ehken (taaskaan) kuulu tälle foorumille, mutta kun täällä on automiehiä joka lähtöön niin kysytään/pohditaan tätä täällä.

Eli kiinnostais jossain vaiheessa kokeilla rallia. En kuitenkaan pysty perustelemaan itselleni/vaimolleni auton hankintaa vain hupitarkoituksessa. Tuli mieleen sellainen hassu ajatus, että voiskohan ralliautoa pitää myös käyttöautona. Ei nyt ihan ykköskäyttöautona, mutta kakkos- tai kolmosautona jolla ajoa luokkaa 3000-8000 km/vuosi. Joskus näin neliovisen ja 4-5 paikkaisen ralliauton, mutta niitä ei kyllä varmaankaan montaa ole tässä maassa. Kaksipaikkainenkin riittäis. Tavaratilaa pitäs olla sen verran, että normaalit kauppakassit sais kyytiin.

Ralliautoja ei liikenteessä näy "koskaan" jos ei satu kisoja olemaan lähettyvillä. Onko niille jotkut omat rekisteröinti-, katsastus- tai vakuutussäännöt jotka kieltää käyttöautona käytön?

En ole asiaa vielä kovin loppuun asti pohtinut eikä asia ole ehkä pariin vuoteenkaan vielä ajankohtainen. Autona kiinnostais takavetoinen mielellään historic-luokan auto. Joku Ascona, Manta, Escort, Cortina, Sumbeam, Volvo tms. on ne mitä oon katellut. Tai vähän uudemmissakin saattas olla kivoja rasseja esim. Corolla GT tai BMW:t. Huippuunsa viritettyä kisarassia ei varmaan kannata käyttää työmatka-ajossa, mutta takavetoisissa varmaan joku 150 hv vois olla riittävä teho. Kai sillä teholla saa jo pidettyä hauskaa takavetoisena?

Meillä on nyt vara-vara-autona -89 Mersu. Siitä kun aika jättää niin silloin vois olla mahdollisuus laittaa vähän erikoisempi käyttis. Rallilisenssin meinasin suorittaa ensi vuonna ja yrittää jotenkin tutustua lajiin. Kai kartturilisenssikin pitää hommata niin vois päästä paremmin tutustumaan touhuun.

Ainut mistä vois olla hupiin jotain iloa niin osta historic sääntöjen mukainen kilvellinen 60-lukunen Amerikkalainen rata-/ralliauto Esim. Fia passillinen Falcon tai fastback Mustang (halpaa kuin saippua) jos kerran sulla ei ole vielä autoja tarpeeksi. Ei oo niin kranttu kilsoista, ja vois käydä kaivarissa jäätelöllä.

Byrocrat
29.08.2011, 10:09
Paikalliseen urheiluautoiluseuraan laitoin kyselyä jäsenyydestä.

Nuo rallisäännöt pitää tulostaa ja lueskella läpi.

Jos ens vuonna joku historic tulis niin sillä harjoiteltas kotona pellolla ja vähän yleisillä teilläkin (liikennesääntöjen puitteissa toki).:mad::mad::mad: Paikkakunnalla on suljettu rallitie johon voi mennä reenaamaan. Ja paikalliset rallit vois yritää ajaa. Niitä on 2-3 vuodessa.

Myöhemmin jos on intoa ja rahaa niin vois jotain ikämiessarjaa kiertää jollain paremmalla autolla.

Jos paikkakunnalla on suljettu rallin harjoittelupaikka niin olet loistavassa asemassa moneen muuhun nähden :eek: Mutta korostan että yleinen tie ei ole mikään rallin harjoittelupaikka edes liikennesääntöjen puitteissa:mad::mad: Useinmiten siinä unohtuu ne säännöt ja yleensä siinä ennemmin tai myöhemmin käy huonosti jollekin sivulliselle :(:eek:

KIM
29.08.2011, 13:52
Jos paikkakunnalla on suljettu rallin harjoittelupaikka niin olet loistavassa asemassa moneen muuhun nähden :eek: Mutta korostan että yleinen tie ei ole mikään rallin harjoittelupaikka edes liikennesääntöjen puitteissa:mad::mad: Useinmiten siinä unohtuu ne säännöt ja yleensä siinä ennemmin tai myöhemmin käy huonosti jollekin sivulliselle :(:eek:

Ihan asiallinen huomautus. Kiitos vaan. Minä olen kuitenkin jo niin vanha/pöljä, että tarviin rutiinia ihan jo vaihteiden, vilkkujen jne. käyttöön. Eilen sorvasin yhden auton laatikkoa oikein huolella. Olin vaihtamassa kutoselle viisivaihteisessa autossa. No pakkihan ei mee ihan kiltisti päälle 90 km/h vauhdissa... En ollut ajanut pariin kuukauteen tolla D-Maxilla. Tuollaisiin kämmeihin vois auttaa jos ajais ralliautolla muutenkin kuin kisoissa kerran vuoteen. Toisaalta talvella ei tunnu kovin vaaralliselta ajella sivuluisuja peltoaukean mutkissa tai risteyksissä. Niissä on näkyvyyttä ja vauhdit alle 50 km/h. No ralliautoksi tunnistettavalla melukoneelle ei tietty viitti mitään pahennusta herättää kun joku äkkiä hermostuu. Kai se pitää siviiliautolla tehdä noikin leikit.

Barney
29.08.2011, 16:59
Muutama ajatus mitä tullu itelle mieleen tässä muitten kirjotuksia lukiessa:

Noita kilpureitahan aina välillä tulee vastaan tuolla liikenteen seassa ja pääsääntöisesti ne on jotain trophy-luokan autoja tai hissejä ja joskus joku 325 E36 BMW:kin on näkyny tankilla käyvän. Eli ne on aika liki vakiokuntoisia koneiltaan, laatikoiltaan ja ripustuksiltaan. Tollanen edes vähän rakenneltu F-ryhmän auto ei oo mikään nautinto ajaa kun suorakytky ujeltaa, tukivarret kun on unibaalia tai nylonia ni kaikki iskut,kolinat ja natinat kuuluu todella selvästi, konetta kun on rakenneltu ni menee pienillä kierroksilla ajaessa "tukkoon" eli täytyy välillä polkasta ja siitä ne kukkahattutädit taas saa syyn kirjottaa yleisänosastolle.. Ja se suorakytky on ihan perseestä ajaa hiljaa siirtymää kun ei tahdo mennä pykälät päälle, varsinkin alaspäin mentäessä itte vaihdoin aina ilman kytkintä, vähän kun sito vasurilla ja klok pienempää ni ei rutise tai sorvaa rattaita kun niillä laatikoilla pitää mennä pykälä kerrallaan alaspäin kun muuten rusahtaa ja kovaa...

Jos itte pitäis valita kilpuri millä käydä välillä kaupas ja ajaa rallia ni se olis joko trophy-luokan Polo tai Swifti. tai sitte BMW E36 Extreme-luokan auto, ne kun on liki vakioita ja kun kaikilla luokassa on samanlainen auto ni ranteet ratkasee ja osia saa jos sattuu kolahtaa. Toi historiikki on varmasti ihan jees ajaa ja harrastaa, osien saanti autoihin voi olla vähän hankalaa riippuen autosta.

Kannattaa selailla vaikka tota ralli.nettiä ja käydä kisoissa huollossa haistelemassa ja kyselemässä,rallimiehet kyllä kertoo autostaan mielellään kunhan vain jaksaa kuunnella! AKK-motorsportin sivuilla näkee kisat missä ajellaan milloinkin

Ja Ps. Sitte ku on auto hankittu ni tarvii vielä ajopuvun,alusasun,hupun,kengät,hanssin ensvuoden alusta ja siihen sopivan kypärän jne.....

KIM
08.03.2012, 14:27
Ralliauto on hankittu. Vakioryhmäläinen hissekatiska. Ei tollakaan nyt tosiaankaan ole mikään nautinto siviiliajoja ajaa. Kyllä sillä on kuitenkin kaupassa pari kertaa käyty. Ja tullaan käymään jatkossakin silloin tällöin jos ei oo muita autoja pihassa.

Reetu
08.03.2012, 23:25
Ralliauto on hankittu. Vakioryhmäläinen hissekatiska. Ei tollakaan nyt tosiaankaan ole mikään nautinto siviiliajoja ajaa. Kyllä sillä on kuitenkin kaupassa pari kertaa käyty. Ja tullaan käymään jatkossakin silloin tällöin jos ei oo muita autoja pihassa.

Nyt hommaat vaan toisen orkkiskuntoisen varaosaautoverukkeella, niin sil on sit mukavamp käydä kaupassakin... ;)

taimikko
09.03.2012, 07:57
Osta joku kilvitetty Evo-Mitsu tai Subaru WRX STi, niillä voi ajaa tielläkin. Puhdasoppinen ralliauto on aivan järkky meluisa suorakytkentälootineen ilman mitään äänieristystä kivireki-jousituksella.




Velipojalla oli tollanen STi monta vuotta käyttöautona eli ei kaaria tms. Kyllähän se sillä paperitehtaaseen ajeli töihin mutta kun ehdotin että menis sillä kesälomalla Norjaan ni jostain syystä ei kiinnostanut.