Kirjaudu sisään

View Full Version : jeep cherokee tulpat?


Nostokurki
20.08.2011, 16:40
Ostaa pätkäytin uudet tulpat zero-geehen. Koneena siis tuo 4.0 I6. Tulppia vaihtaessa tulikin ongelma, kun uusien tulppien elektrodi on n. 5mm pidemmällä kuin vanhoissa. Uskaltaakohan näitä käyttää? Vanhat tulpat olivat NGK, uudet Bosch... Kirjan mukaan oli sopivat?

Arppa
20.08.2011, 18:52
Onko ne vanhat tulpat myös kirjan mukaan sopivat?

Imperio
20.08.2011, 19:46
Linkitetääs tuo nostokurjen kuva tulpista selventämään... (jos nyt toimii naamakirjasta tuo linkitys)

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/318866_2286542732330_1511764363_2486708_3922132_n. jpg

Nostokurki
21.08.2011, 12:32
Onko ne vanhat tulpat myös kirjan mukaan sopivat?

kävin tänään katselemassa NGK tulppakirjaa, Cherokee 4.0 91-00 antaa koodiksi "only from dealer"... Eli ei paljon apua...

Olisiko kenelläkään tietoa? Kai joku cherokee -kuski on vaihtanut tulpat omaansa?

JAMANT
21.08.2011, 16:42
Tuollahan on kaikki tulppavaihtoehdot, vertaile niistä: http://www.jamant.fi/sahkoosat-sytytysosat-c-273.html?page=4 , sillä sivulla on kaikki vaihtoehdot, mitä kuutosiin löytyy...

Timo_L
21.08.2011, 19:27
Varmasti on vaihtanut Cherokeehen tulppia aika monetkin.. mitä katsellut tuolta Jenkkilän foorumien puolelta niin nekin jotka kisaa ajavat - on se sitten crawlingia, jeepspeed- touhua tai mudassa möyrymistä - suosii vanhemmissa kuutoskoneissa ('99 asti) alkuperäisiä Championin perustulppia. Uudemmissa kuutoskoneissa missä on DIS- sytys niin voi ja ehkä kannattaakin käyttää esim. tuplaelektroditulppia, alkuperäinen tulppa näissä uudemmissa taitaa olla NGK:n mutta en muista oliko yksielektrodinen vai ei. Tärkeintä kuitenkin on varmaan se, että hommaa tulpat missä lämpöarvo on oikea ja että kärkiväli on säädetty oikein.

Ainakin viimeksi kun kävin Jamantilta hakemassa jotian muuta rompetta, niin hyllyssä näkyi olevan noita Championin tulppia vino pino eri tyyppejä.

454SS
21.08.2011, 20:40
NGK tulpista HO moottoriseen Jeeppin suositellaan FR5-1 tulppia. Olen käyttänyt noita muutaman vuoden kahdessa eri moottorissa ja huomannut niissä yhden pienen ongelman. Moottorit on olleet 1991 Cherokeen orggis ja 1996 Grandista Cheroon siirretty pata. Molemmissa koneissa on käytetty 1991 Cherokeen imusasarjaa ja polttoaineen syöttöön liittyviä osia. Autossa on parannettu sekä ilmansaantia että pakopuolen hengittävyyttä. Ongelma on se että ykkös- ja kutossylinterin tulpat alkaa käydä turhan kuumana jos autoa käyttää pitkään pienillä kierroksilla. Kutosen tulppa sulaa kyllä vielä helpommin kuin ykkösen. Esimerkiksi suunnistuskisoissa rastille jonotellessa joutuu välillä kierrättämään konetta tai sammuttamaan moottorin paikalleen jäätäessä. Sammuttaminen on huono juttu kun jäähdytysnesteen kierto keskeytyy ja auto alkaa keittää. Yleensä olenkin antanut auton käydä ja käynyt polkaisemassa kaasua heti kun käyntiäänestä kuulee tulpan sulavan hetken päästä ilman kierrosten lisäämistä.

Nostokurki
21.08.2011, 21:03
Jamant, odottelinkin sinun vastaustasi :) sain auton edelliseltä omistajalta suosituksia sinusta... Mutta, sivustosi ei kerro, käykö nuo ostamani Boschin tulpat koneeseen vai ei? Eli onko koneessa alkuperäisenä nuo pitkällä elektrodilla varustetut tulpat, vai ns. "normaalit"?

Auto toimii muuten hienosti, mutta tuntuu että tyhjäkäynnillä esiintyy pientä pätkimistä, jonka arvelen johtuvan juurikin tulpista. Kierroksilla kone toimii hienosti ja vetää niinkuin pitääkin.

Näkyykö muuten tuo lärvikirjasta linkitetty kuva?

Timo_L
21.08.2011, 21:22
Mikäs tuo sinun tulpan tyyppi on tarkemmin? Se kertoisi ja paljon enemmän, silmämääräisesti voi olla hankala pelkästään sanoa. Minä kyllä laittaisin sinne ne tulpat mitkä kuuluukin, kun niitä kerran on saatavilla. Toki jos tuo on kelpoinen niin eipä mikään estä koittamasta. Onko ihan perustulppa vai joku iridium tai platinatulppa?

..niin ja minkä ikäinen kone, Renixeissä ('87-'90) on hieman eri tulpat kuin uudemmissa.

Nostokurki
21.08.2011, 21:46
Mikäs tuo sinun tulpan tyyppi on tarkemmin? Se kertoisi ja paljon enemmän, silmämääräisesti voi olla hankala pelkästään sanoa. Minä kyllä laittaisin sinne ne tulpat mitkä kuuluukin, kun niitä kerran on saatavilla. Toki jos tuo on kelpoinen niin eipä mikään estä koittamasta. Onko ihan perustulppa vai joku iridium tai platinatulppa?

..niin ja minkä ikäinen kone, Renixeissä ('87-'90) on hieman eri tulpat kuin uudemmissa.

koneessa olleet (ja nytkin olevat) vanhat NGK tulpat oli BKR6E, jotka ainakin netin ihmeellisen maailman mukaan käy vain hondan koneisiin :confused: nämä on siis sillä tavallisella, lyhyellä elektrodilla. Olisiko joku laittanut nämä ihan lotolla, kun kierre on oikean pituinen?

NGK nettihakukone antaisi tuolle autolle ja koneelle tyypin FR5-1, joka on joku V-power tulppa... Ja tossa on juuri sellainen pidempi kärki.

Boschin sivu ei anna mitään tulppatyyppiä tuolle autolle. Paskat sivut. Joka tapauksessa, kirjan mukaan sopivat ja minulla nyt paketissa odottavat tulpat ovat tyyppiä FR8HC. Ei oo platina eikä iridium, vaan super (eli tavallinen). Käyköhän nuo nyt siihen vai ei, vienkö takaisin ja haukun ad-varaosan myyjät pataluhaksi?

Niin, ja auto siis on 1994 Jeep Cherokee (uudempaa koppaa), 4.0i HO 6L -koneella.

Timo_L
21.08.2011, 22:55
Lämpöarvoltaan on oikeat tulpat HO- koneeseen (lämpöarvot NGK 5, Bosch 8, Champion 12), mutta muuten voi olla väärä pituuden tms. suhteen. Tuo sulla ollut NGK:n tulppa ei ole se mikä pitäisi laittaa, vaan 454SS:n mainitsema olisi lähempänä totuutta. Mulla ei ole muistikuvaa tarkoista mitoista 4.0:n tulpille, netistä kaivamalla varmasti löytyisi.. koitahan huvikseen googlea jos antaisi jotain?

Jotain Boschin tulppiakin olen nähnyt suositeltavan, mutta nyt en tähän hätään muista mikä oli se tarkka malli :o

Nostokurki
22.08.2011, 07:11
OK! Käyn siis tänään kysymässä, haluaisivatko vaihtaa nuo boschit NGK tulppiin. Jos eivät, nostan äläkän. Jos eivät sittenkään, laitan boschit. Molemmat oli kokonaispituudeltaan samoja, eli kaiken järjen mukaan pitäisi sopia.

454SS, kiitos tiedosta. Omalla autolla ei ole vielä offattu, ja auto tulee enimmäkseen sekakäyttöön eli eiköhän nuo tulpat siinä kestä :) mutta hyvä tietää, mistä etsiä vikaa jos alkaa pätkimään.

Suuret kiitokset vastanneille!

JAMANT
22.08.2011, 08:16
Itse laittaisin Championit, ne kun on ensiasennustulpat!!

Mulle on aikoinaan opetettu näin: Jeepit (ja Moparit) Champion, GM:t AC Delcot, Fordit Motorcraft, Japsit NGK, Eurot Bosch...

Tosin nyky-Jeepessä tosiaan ensiasennustulpat NGK:ta, ovat varmaan Moparilla saaneet niitä halvalla...

Timo_L
22.08.2011, 09:19
Juu, kyllä minäkin ainakin noihin '99 ja vanhempiin laittaisin Championit jos vain on saatavilla, ne kun on tosiaan ne ensiasennustulpat ja useiden lähteiden mukaan myös toimivat kaikkein parhaiten.

Nostokurki
22.08.2011, 09:34
Eli Championin RC12ECC olisi oikea tulppa?

Nostokurki
22.08.2011, 13:05
Kävin palauttamassa boschit, ottivat mukisematta takaisin ja antoivat rahat. Sit varaosakeskukseen, ja sieltä kautta sai huomiseksi tilattua championit, vieläpä oikean tyyppiset :) olihan noilla hintaakin, 39 euroa tuli sarja kustantamaan. NGK olis ollut vielä kalliimpi, mutta ei sitäkään löytynyt hyllystä. Champion ftw.