Kirjaudu sisään

View Full Version : sähkövinssiin sulake??+ /asennus


hojo85
19.08.2011, 14:35
Elikkäs kannattaako sähkövinssiin pistää sulaketta + johon väliin tai jotain esim: hätävirta katkaisiaa? onko porukka laitellut mitään vastaavaa vai onko edes hyötyä?

sitten vielä et oisko tolle vinssille hyväpaikka tuossa runkopalkkien välissä vai niitten päällä?

Superlon
19.08.2011, 15:38
Vinssi ottaa akulta täydessä rasituksessa helposti yli 500A virtaa. Siihen väliin en sulaketta laittaisi ja päävirtakatkaisijan virransietokin kannattaa tarkistaa.

Mulla tuli kiinanvinssissä akun ja vinssin väliin sellainen 90A lämpörele, joka kestää hetkellisesti suuriakin piikkejä, mutta katkaisee virran jos lämpenee liikaa. En tiedä olisiko tuollaisia jossain "irtomyynnissä".

revu
19.08.2011, 15:53
Elikkäs kannattaako sähkövinssiin pistää sulaketta + johon väliin tai jotain esim: hätävirta katkaisiaa? onko porukka laitellut mitään vastaavaa vai onko edes hyötyä?

sitten vielä et oisko tolle vinssille hyväpaikka tuossa runkopalkkien välissä vai niitten päällä?

Päävirta kytkin on mielestäni ihan hyvä idea, mutta esimerkiksi tuon minun vinssin pitäisi raapasta maksimissaan 450A ja sulake mitoitetaan laitteen maksimi virta kerrottuna 1,5 eli tuossa tapauksessa 675A. Tuon koko luokan sulakkeet on aika harvassa.

Päävirta kytkimestä on senkin suhteen enemmän hyötyä, että jos esim. vinssin releet sattuu hitsaamaan kiinni tai esim ohjaus piuha sattuu sulamaan virta johtoon kiinni voi vinssin "päälle" jäämisen katkaista sillä kytkimellä.

L-Andy
19.08.2011, 16:00
Päävirtakatkaisijan voi toki myös laittaa maadotuksen puolelle jolloin kysymys ampeerimäärästä jää suht akateemiseksi...



Andy

Mika_T
19.08.2011, 16:09
Päävirtakatkaisijan voi toki myös laittaa maadotuksen puolelle jolloin kysymys ampeerimäärästä jää suht akateemiseksi...



Andy

:O

Kyllä siellä maadoituspuolella kulkee täsmälleen sama virtamäärä (ampeerimäärä) kuin +johdoissakin.

H&K
19.08.2011, 16:14
:O

Kyllä siellä maadoituspuolella kulkee täsmälleen sama virtamäärä (ampeerimäärä) kuin +johdoissakin.

Ja lisäksi moni vinssin moottori ottaa maakosketuksen myös rungon kautta kiinnityspulttien läpi, siihen on hakalaa saada kytkintä väliin...

Mika_T
19.08.2011, 16:18
Juu. Runkomaadoitettuun ei onnistu.

Mutta useinhan nuo vinssit on molempiin suuntiin pyöriviä ja suunnanvaihto on toteutettu relepoksissa.
Eli sinne relepoksin syöttöön se päävirta katkaisin.
Ja tosiaan mieluusti miinusjohtoon niin ei satu hasartia jos pääkatkaisijan johto sulaa/irtoaa ja osuukin auton runkoon.

temmi_hoo
19.08.2011, 16:51
Oikeitten sähköasennusten puolella sulakkeet mitotetaan suojattavan johdon paksuuden mukaan. Laitetta suojaamaan saatetaan myös asentaa jokin suoja, joka joskus on sulake, mutta normaalisti tosiaan johdon paksuus sanelee käytetyn sulakkeen ihan suoraan. Tästä syystä keittiön sulakkeen paukkuessa jatkuvasti ei sähköasentajan pitäisi suostua vaihtamaan sulakepohjaa suuremmaksie vaihtamatta samalla kaapelia paksummaksi.

Sama pätee autosähköissä ja jotakuinkin kaikkialla muuallakin poislukien valokaarilla suuruuttaan hyppivän kookkaat eli satojen kilovolttien sähköt.

Tästä näppärästi siis päästään siihen, että kestääkseen vinssin kuormituksen kaapelia lämmittämättä se pitäisi mitottaa melkolailla paksuksi ja samalla mitottaa siihen kaapelin sulkeman virtapiirin matkalle jokin virrankestoltaan heikompi hajoavaksi tarkoitettu lenkki eli yleensä sulake. Ihan vaan jos vaikka se vinssi ja virtakytkin hitsaa kiinni ja johto sulaa irti liittimestään ja heiluu runkoa kohti.

Mistä ja kuinka helposti tämän suuruusluokan sulakkeita sitten saa ja voiko niitä helposti sovittaa autokäyttöön on jo toinen juttu.

Itehän tiiän lähinnä noista normaaleista voimavirran asennuksista ja tää autosähkön maailma aiheuttaa kohdatessa hetkittäisiä vitutuksen tunteita kun millon mistäkin kohtaa on oikastu väärästä paikasta. Yleisimmin harmituksen kohde on toi "emmä tajuu sähköstä mitään mut kytken silti" -ranetusten kohtaaminen kun hommaa on muutenkin hankaloitettu jemmaamalla kaikki johtimet nippuun rakenteitten sisään.

Ainiin, osa vinsseistä vaihtaa suuntaa kytkemällä plussaa jompaankumpaan vinssin runkomagneetin navoista toisen jäädessä virroitta. Näissä vinsseissä maakontakti on pysyvä eikä kulje releiden/kontaktorien/solenoidien lävitse. Tässä säästetään kalliita suuren virrankatkaisukyvyn kontaktikärkiä täyteen H-siltaan verrattuna sillä kustannuksella, että vinssin moottorista tulee suurempi ja painavampi kuin vastaava kaksinapainen sarjamoottori olisi H-sillalla suuntaa vaihtaen.

Arska
19.08.2011, 20:08
Ainiin, osa vinsseistä vaihtaa suuntaa kytkemällä plussaa jompaankumpaan vinssin runkomagneetin navoista toisen jäädessä virroitta. Näissä vinsseissä maakontakti on pysyvä eikä kulje releiden/kontaktorien/solenoidien lävitse. Tässä säästetään kalliita suuren virrankatkaisukyvyn kontaktikärkiä täyteen H-siltaan verrattuna sillä kustannuksella, että vinssin moottorista tulee suurempi ja painavampi kuin vastaava kaksinapainen sarjamoottori olisi H-sillalla suuntaa vaihtaen.

Täh??

temmi_hoo
19.08.2011, 20:20
http://www.frontrange4x4.com/forums/attachment.php?attachmentid=288&stc=1&d=1207655138

Pajalla suurin osa vastaantulevista tasavirtamoottoreista on nimenomaan sarjamoottoreita, mutta niistä ainoastaan vinsseissä on navat käämitty näin.

Normaalisti staattorin navat on keskenään sarjassa ja tämä hässäkkä sarjassa kollektorin kautta ankkurin kanssa. Moottorissa on ulospäin kaksi kytkentäterminaalia ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä virran suunta kokonaan. Suurilla kytkentävirroilla näitten vaihtokärkien tekeminen voi olla kallista.

tleppis
19.08.2011, 20:34
mielenkiintonen aihe mul on abt 9500 tonninen vinssi päävirta kaapelissa 200 ampeerinen sulake ei oo palanu kertaakaan kolmen vuoden aikana päävirta katkasia on akun miinus johossa josta katkee kaikki virrat

-MAKE-
19.08.2011, 20:35
Miks sillä vinssillä pitäis olla oma virtakytkin tai sulake? Tarvisko starttiin laittaa kanssa? Jos nyt aattelee, että vittu jostain nousee savu! Eikö oliskin mukavaa olla vaan se yksi päävirtakytkin millä pimenee ja sammuu koko auto?

temmi_hoo
19.08.2011, 20:44
Ehkä vertailutilanne oli suoraan akun kenkiin kytketty vinssi? Ei kaikilla ole päävirtakytkintä ollenkaan vaan auton sähköt saattaa olla jotakuinkin tehtaan järjestyksessä...

Mun mielestä joku sopivan iso sulake ois kyllä tarpeen ja sitten se joku manuaalikytkin varmasti olis kiva olla olemassa. Vaikka sitten koko auton kerralla pimeeks. Sinänsähän on ihan sama onko se plussan vai miinuksen puolella kunhan sitä ei ohita mikään turha "radion muistin ja sisävalojen" johto. Käytännön askartelumielessä varmaan helpompi toteuttaa miinusnavan puolelle.

pee
19.08.2011, 20:51
kaikki, jolla on kerrankin hitsannu kärjet releboksissa, tai nykynyky langattomat kaket ottany häiriötä vinssatessa, ovat viimeistään tässä vaiheessa yleensä valmiita puhumaan päävirtakytkimen puolesta

on kivampi harrastaa kun on kaikki ruumiinosat pääpiirteittäin tallella

ei ois haitaks, ja sijoitus niin, että on NOPEAsti lyötävissä OFF tilaan

vaikkapa näin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=53879


sulake-asiaan en ota kantaa

-MAKE-
19.08.2011, 20:52
Nyt ei oo ihan varmaa dataa mutta mun käsitys on , että sulakkeet vaaditaan johdoille mitkä menee hyttiin sisälle. Sillä perusteella ainakin uazin sähköjä on hylätty katsastuksessa kun siinä alkuperäisessä ampeerimittarissa ei ole sulaketta.

Arska
19.08.2011, 20:57
Normaalisti staattorin navat on keskenään sarjassa ja tämä hässäkkä sarjassa kollektorin kautta ankkurin kanssa. Moottorissa on ulospäin kaksi kytkentäterminaalia ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä virran suunta kokonaan. Suurilla kytkentävirroilla näitten vaihtokärkien tekeminen voi olla kallista.

Miten tällainen kytkentä poikkeaa toiminnaltaan perinteisestä sarjakäämitystä vinssin moottorista?

sisua45
19.08.2011, 21:12
kaikki, jolla on kerrankin hitsannu kärjet releboksissa, tai nykynyky langattomat kaket ottany häiriötä vinssatessa, ovat viimeistään tässä vaiheessa yleensä valmiita puhumaan päävirtakytkimen puolesta

on kivampi harrastaa kun on kaikki ruumiinosat pääpiirteittäin tallella

ei ois haitaks, ja sijoitus niin, että on NOPEAsti lyötävissä OFF tilaan

vaikkapa näin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=26654

Tässä minun näkemys samasta asiasta.

ZeiZei
19.08.2011, 21:20
Tämä käy sekä kaapeleihin että köyteen / vaijeriin

http://retkiaitta.fi/tuotekuvat/900x600/Fiskars_X10.jpg

Jappi
19.08.2011, 21:43
Mulla on pellin alla vinssin pääsähkökahva, periaatteella että kun vinssiä tarvitaan niin pelti on korkeintaan tuulihaan varassa.

Mika_T
19.08.2011, 21:50
Kyllähän tuollaisessa releen kärkien hitsautumis tapauksessa tulee romua helpostikkin jos ei saa äkkiä vinssiltä virtoja pois.

Pienillä vaurioilla hajoaa vaan rullakita (+puskuri) ja itse vinssi kun kiskoo koukkua vaijerikelan ympäri.

BJ-40/76
19.08.2011, 21:51
Tuo vinssin päävirtakytkin olisi varmaan paikallaan silloin, kun vinssin vetovoima
ylittää auton jarrujen voiman?
Siis jos (ja kun kuulemma mm. noiden kaukosäädinten kanssa) vinssi jää vetämään
omaa tahtoaan, niin silloin olis varmaan kiva saada auto tysähtymään ennen
kuin vinssi on vetänyt koko vaijerin sisään?

Nuo (lue bilteman parempi, ikh isompi..) jämerät 20e päävirtakytkimet
riittää normi vinssille, toki siitäkin tulee varmaan yli sata millivolttia jännitehäviöä
normi käytössä, mutta eihän se ennenkään ole ollut ongelma.../ole haitannut?

Mika_T
19.08.2011, 22:56
Tuo vinssin päävirtakytkin olisi varmaan paikallaan silloin, kun vinssin vetovoima
ylittää auton jarrujen voiman?


Toinen vaihtoehto ko. tapauksessa on jarrujen/renkaiden pitäessä, vinssin moottorin palaminen.

p0hamala
20.08.2011, 02:13
Sulake: Boschilla on valikoimissa "liuska" sulake, yksi liuska on 60A. Noita voi latoa pulttien väliin useita ja saa mieleisen virrankeston. On myynnissä ainakin AD ketjulla ...

temmi_hoo
20.08.2011, 06:41
Miten tällainen kytkentä poikkeaa toiminnaltaan perinteisestä sarjakäämitystä vinssin moottorista?

Sarjakäämittyjä on kahtalaista, joista toisessa staattorin napakäämityksestä käytetään vaan toista napaa kerrallaan. Löysin vähän paremmat kuvat aiempaan verrattuna:

Se, josta minä puhun normaalina, kun niitä korjaamolle enemmän tulee, Lontoonmurteella series wound dc motor:
http://www.dcmotorsinc.com/images/wound_features_series.gif

Se, mitä korjaamassani muutamassa vinssin moottorissa on nähty, split series wound dc motor:
http://www.dcmotorsinc.com/images/wound_features_split.gif

Näissä kuvissa terminaalien nimet eroavat vinssikäytännöstä, älkää siis tuijottako niitä. Split series woundia voi ohjata kahdella yksinkertaisella kärjellä kun taas tavallista series woundia ohjaamaan tarvitaan kaksi vaihtokärkeä.

Kärkiongelma on ihan todellinen induktiivisen kuorman syödessä virtaa. Virrankeston lisäksi kytkimillä kärjillä ja muilla on eri parametrinä virran katkaisukyky ja sen tekeminen vaatii jäykempää vastajousta ja suurempaa etäisyyttä.

Suuremmilla virroilla on taipumus pitää kärkiä kiinni toisissaan ja tässä mittakaavassa vaikutus on jo erittäin todellinen. Virta myös muodostaa valokaaren toisistaan irtoavien kärkien väliin, eikä hitsautumisesta puhuminen ole valehtelua tai liioittelua. Ampeerimäärissä suuruusluokka on verrattavissa puikkohitsaukseen.

pee
20.08.2011, 08:26
Kuis nopeesti sä Pee pääset kuskin pukilta tonne kytkimelle? Kun sulla kuitenkin kuskin paikalla on se vinssin käyttö?

Onhan tuo kakspiippunen juttu, vinssatessa kaukosäätimellä pitäis olla kytkin vinssin yläpuolella ja hytistä vinssatessa toinen kuskin käden ulottuvilla?



Sen verran nopeammin kuin pellin alle irrottelemaan napoja akusta, että on eroa, ja lähellä kitaa aika looginen

LaaLaa pelasti multa kerran jonkinlaisen tuhon vetämällä narun poikki puukolla, vaijerin kanssa hiukan työläämpää

Tuo ZeiZein kirves on kans erittäin jees, vaan ei kisoissa sallittu

L-Andy
20.08.2011, 08:40
Ja lisäksi moni vinssin moottori ottaa maakosketuksen myös rungon kautta kiinnityspulttien läpi, siihen on hakalaa saada kytkintä väliin...

Eipä taas tullut ajatelleeksi... :D Ja siitä ampeerimäärästä, todistaa vaan että en edelleenkään tiedä mistään mitään... :o

EDIT:

Toisaalta... Jos autossa jo on akuille pv-katkaisija kuskin vieressä, akut apparin hanurin alla, solenoidiboksi jossain akkujen naapurissa ja vinssi keulalla - niin minä en ainakaan jaksa vetää enään uudet kaapelit maskiin toista pv-katkaisijaa varten (olettaen siis että pv-katk. pitää tulla ennen solenoidiboksia).

Toinen ratkaisu mitä vastaan on tullut on toinen solenoidi vinssin solenoidiboksin ja akun väliin ja siihen pieni vipukatkaisija herätevirralle. Kestävyydestä/turvallisuudesta en sano mitään, toimii kuitenkin.



Andy

Heguli
20.08.2011, 09:01
Tämä maadoitus helposti unohtuu.

Mekaniikkamiehen rautalankaversio: Sähkö tulee plussajohtoa pitkin laitteeseen ja sama sähkö lähtee laitteesta maajohtoa pitkin pois.

Itse en sähköhommiin sotkeudu, asiasta tietävät hoitakoot nämä jutut :D

Jarva
20.08.2011, 12:00
Sulake ilmanmuuta väliin. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500A asti ja niille pesiä joihin mahtuu tarpeeks jyreet kaapelit. Noitahan saa mm. autohifiliikkeistä, tosin ei välttämättä 400 ja 500A malleja. Noita isompia löytyy sit todennäkösesti trukkitarvikkeiden liikkeistä kun ite kävin trukkiverstaalta työmaalla hakees pesän ja naulan.

Sulakehan pitää mitottaa oikosulkuvirran mukaan. Näissä vintturiasennuksissa rajottava tekijähän ei yleensä ole se kaapeli (ellei jotain onnetonta kiinanvinssin narua käytä/ole pitkä roikka), vaan akun tarjoama oikosulkuvirta. Sulake pitää siis olla tarpeeks paljon oikosulkuvirtaa pienempi, jotta se palaa tarpeeks nopeesti sillon kun on tarvis. Sulakkeen ei välttämättä tarvi olla suurempi kun vintturin ottama maksimivirta, mutta ei varmaankaan yli 50A pienempi (mututuntumalta). Mä laitoin 400A nallin ja vintturin maksimivirta on ilmotettu 430A eikä sitä kyllä kyrvähtään ole saanut vaikka on vedetty melkolailla käämit punasena :D

Kipinä
21.08.2011, 09:53
Sulake on ajatuksena hyvä,mutta mitoitus ongelmallinen.
Akun kapasiteetti vinssausten jälkeen ei välttämättä riitä sulakkeen polttoon,vaikka koukku kelalla riehuisikin kärkienhitsattua kiinni.
Kytkin sopivasti plussan väliin että johdot saa mahdollisimman lyhyiksi,ja kytkimen vivulta vaijerilla laukaisu esim maskiin ja ohjaamoon.
Kytkimen kuntoa tosin kannattaa vuosien mittaan tarkkailla,lämpeneekö vinssausten aikana.yms.
Sulakekin hyvin asennettuna (helppo vaihto,liitinrasvan käyttö) hyvä lisävaruste.

BJ-40/76
22.08.2011, 00:22
Tuo sulakekysymys on tosi hyvä?!

Nuo perinteiset sulakkeet "palaa" pelkästään lämmön takia, siis
jos otetaan 10 kpl 50 A sulakkeita,ja ruuvataan ne nipuksi;siis
jotka jokainen kestää nimellisesti 50A virran, ja käytännössä se
voi tarkoittaa huoneenlämpöisenä seuraavaa: Hihasta:o 200 A sekunnin?
75A minuutteja, ja jos noita levysulakkeita pistetään samaan nippuun,
niin piikkivirran (sekunnin osia)kesto kasvaa lähes 1:1, mutta pitkä aikainen kuormitus
huomattavasti pienempi.

Onko kellän käynyt mielessä alkaa mitata vinssin moottorin lämpötilaa?
Nimittäin vinssimoottori palaa lämmön, ei virran takia (siis yleensä).

Ja vinssin moottorin akseliteho ja hyötysuhde laskee rajusti jännitteen
laskettua.-> moottori lämpenee sitä enemmän mitä alempana syöttöjännite
on! siis vetovoima kiloina ja etenemä metreinä! (olipa sekavasti sanottu:confused:)

Ja edelleen: se parempi päävirtakytkin on hyvä/välttämätön.
Ja jos haluaa useamman paikan sammuttaa päävirtakytkin, niin rakennetaan
"Päävaijeri" siltä ulkoiselta kahvalta, ja nuo "orjavaijerit" vetää kytkimen auki.

(siis halpakaupan polkupyörän vaihdevaijeri kytketään vinssin päävirtakytkimeen
, siten että vetäessä aukeaa (minä taittasin avainta vielä n.90 astetta...)

...
..
,

temmi_hoo
22.08.2011, 05:03
Sulake on ajatuksena hyvä,mutta mitoitus ongelmallinen.
Akun kapasiteetti vinssausten jälkeen ei välttämättä riitä sulakkeen polttoon,vaikka koukku kelalla riehuisikin kärkienhitsattua kiinni.
Kytkin sopivasti plussan väliin että johdot saa mahdollisimman lyhyiksi,ja kytkimen vivulta vaijerilla laukaisu esim maskiin ja ohjaamoon.
Kytkimen kuntoa tosin kannattaa vuosien mittaan tarkkailla,lämpeneekö vinssausten aikana.yms.
Sulakekin hyvin asennettuna (helppo vaihto,liitinrasvan käyttö) hyvä lisävaruste.

Jep sulake suojaa johtoa ja kannattaa mitottaa heikommaksi virrankestoltaan kuin johto. Mitottaisin johdon sen mukaan, että se lämpeämättä kestää minkä hyvänsä rankankin vinssin normaalikäytön.

Vinssiä tai muuta laitetta suojaamaan voi laittaa käsikytkimen lisäksi jonkin sulaketta nopeamman ja herkemmän suojan, vaikkapa toisen pienemmän sulakkeen jollei muuta keksi.

Isompien sähköjen puolella moottoreita suojaamaan käytetään lämpöreleitä, jotka katkaisevat kuormaa kytkevän kontaktorin ohjausvirran. Lämpörele siis ei katkaise päävirtaa vaan pelkästään mittaa sitä. En nyt tutkailematta osaa sanoa toimiiko tavallinen lämpörele myös autosähköjen jännitteillä.

Jarva
22.08.2011, 06:07
Isompien sähköjen puolella moottoreita suojaamaan käytetään lämpöreleitä, jotka katkaisevat kuormaa kytkevän kontaktorin ohjausvirran. Lämpörele siis ei katkaise päävirtaa vaan pelkästään mittaa sitä. En nyt tutkailematta osaa sanoa toimiiko tavallinen lämpörele myös autosähköjen jännitteillä.

Ei toimi lämppäri autosähköillä, koska näin suurilla virroilla se vaatii virtamittamuuntajan väliin, joka ei toimi DC puolella. Kyllähän tollanen suora pikkulämppäri toimii. Sehän perustuu vaan bimetallin lämpenemiseen.

BillyJoe
22.08.2011, 06:57
Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?

HeikkiH
22.08.2011, 08:19
Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?

Eipä sitä varsinaisesti mikään estä. Mutta jos releboksi on keulassa, niin ei sitä syöttöä kannata kabiinin kautta kierrättää kun tulee äkkiä kolme metriä lisää kaapelia, vaan kuten tuossa aikaisemmin on jo mainittu, niin vaijerilla käyttää sitä keulassa/perässä olevaa vinssin tappokytkintä.

mokkero
22.08.2011, 15:29
Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms1=10&ms2=8&ms3=62&ctm=0&cs1=1&cs2=1

Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia?

temmi_hoo
22.08.2011, 16:38
Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms1=10&ms2=8&ms3=62&ctm=0&cs1=1&cs2=1

Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia?

Arvelinkin jostain löytyvän pienoisjännitteiselle tasavirralle sopivia versioita aiheesta :) Loistavaa :)

Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä:

Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä:
- kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa)
- sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii
- hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista
- manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta
- manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta

On sitten makuasia ovatko mainitut manuaalikatkaisimet sähköllä tai vaijerilla kaukokäyttöisiä vai ihan oldskoolisti avainkytkimiä. Kummassakin on varmasti puolensa ja tapauskohtaisesti saa ja pitää fundeerata.

Elektroniikan taitoihinsa luottava voi askarrella muutamankin eri periaatteen mukaan toimivaa ylivirtasuojaa jos kaupan hydraulic magnetic breaker ei istu suunnitelmiin tai lompakkoon. Hall-antureilla esimerkiksi voi mitata tasavirtaa ohikulkevasta kaapelista tai kaapelin ylijäävää jännite-eroa voi mitata ja reagoida siihen tai...

Paavo
22.08.2011, 20:12
Jonkunverran sähkövinssien käyttökokemusta omaavana;


Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä:

Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä:
- kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa)


Tästä täysin samaa mieltä, sillä täydennyksellä että tekee mahdollisimman lyhyet, ja muistaa sen maadoituspuolenkin (sekä pituus että paksuus).

Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihen voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim.
hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa, on vaan vähän isompi ja kankeampi johdottaa.


- sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii


Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Paljonko kaapeli saa lämmetä? Paljonko kaapelin ominaisvastus on 30 pakkasessa ja 70-90 asteisessa konehuoneessa?

Paljonko akun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa ~20 asteessa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)?


- hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista


Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Mihin sijoitetaan, että pysyy ehyenä ja toimivana (lika, kosteus)?

Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin?

Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta?


- manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta
- manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta


Vinssiä ajatellen yx pitäis riittää. Sitä virtaa menee kuitenkin useampi sata amppeeria, joten
jokainen ylimääräinen osa virtapiirissä aiheuttaa jännitteen alenemista, osa enemmän ja osa vähemmän.
Kytkimien jännitehäviötä isompi ongelma taitaa kuitenkin olla piuhan lisääntyvä pituus, josta seuraa
suurempi jännitehäviö, ja samalla on enemmän piuhaa/liitoksia/kytkimiä alttiina oikkareille...

Sijoittaa sen päävirtakytkimen vaan järkevästi. Jos johdotuksen tekee ja suojaa järkevästi, niin eipä niitä oikosulkuja paljon satu.

Miettii vaikka että kuinka monessa autossa on akulta startille menevässä piuhassa päävirtakytkin? Palaahan niitä kaikenlaisia
rotteloita (henkilöautoja, busseja, mitä vaan) useampia vuodessa, mutta monessako tapauksessa syy on akkukaapelin oikosulku?

Eri juttu jos haluaa vinssille oman päävirtakytkimen, ja vaikka auton muille sähköille toisen. Jos on useampi vinssi niin jokaiselle
voi olla oma päävirtakytkin, että saa lyhyet piuhat ja tarpeettomat vinssit voi olla kylminä.

Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin
silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain.

Eri asia jos sairastaa perfektionismia, mutta hyvän ja luotettavan vinssin saa

- oikeanlaisella kaapeloinnilla ja
- yhdellä jykevällä päävirtakytkimellä.

Useammat päävirtakytkimet samalle vinssille on ihan turhia, samoin kuin sulakkeet ja lämpöreleetkin.

Erästä karismaattista heppua lainatakseni (ei sanatarkasti): my opinion is so strong, that it can be considered as a fact.

Kait sitä nyt voi sen verran seurata sitä vinssiä kun sitä käyttää, että osaa lopettaa (jos mahdollista) jos siitä vinssistä
savu nousee tai se ei enää pyöri (sähkön loppuminen eli jännitteeen aleneminen tai muu vika).

-Paavo

PS päävirtakytkimistä; eipä oo tullut omia vinssien päävirtakytkimiä testattua aukeaako jos vinssillä on maksimiveto menossa? Auton kaikkia muita sähköjä (paitsi vinssejä) katkova päävirtakytkin kyllä toimii vaikka sen aukaisee "lennosta", moottori sammuu ja sähköä on vaan akuissa (ja vinsseille jos niiden omat päävirtakytkimet on kiinni) ja kännykässä. Laturilta tuleva paksu piuha tulee päävirtakytkimen akun puolelle, ja autossa on pensakone, ei käy ilman sähköä.

Toimiiko kaikki tiisselien sammuttimien solenoidit siten, että ne tarttee jännitettä että pumppu sais ainetta?

Janex
22.08.2011, 20:27
Samoilla linjoilla Paavon kanssa yksi hyvä päävirtakytkin lähelle kuljettajaa mahollisimman paksuilla kaapeleilla ja hyvin suojattuna esim se puutarhaletku, niin ei hankaudu puhki. Ei se kaapelin pituus ole ongelma jos paksuutta ja paljon säikeitä riittää. On se vaan niin mukava vääntää siitä päävirtakytkimestä ne virrat poikki jos alkaa käry haista tai vinssi jumii jostain syystä päälle. TURVALLISUUS kaiken A ja O. Niin ja mitä vähemmän liitoksia ja virityksiä niin aina parempi ja yksinkertasempi... vähemmän vikaantuvia paikkoja.

temmi_hoo
22.08.2011, 20:37
Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihe voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim.
hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa.


Suojaamisesta ehdottomasti samaa mieltä, varsinkin kun osa rojuista on kiinni korissa osa rungossa. Kaapeli on myös tolkuttoman kallista rikottavaksi siihen puutarhaletkuun nähden.


Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Paljonko kaapeli saa lämmetä? Paljonko kaapelin ominaisvastus on 30 pakkasessa ja 70-90 asteisessa konehuoneessa?


Lähinnä siis sulakkeen tarkotus on estää hitsausilmiöt kaapelin kuoren jostain syystä rikkoontuessa. Sen on siis tarkotus kestää melkein saman verran kun kaapelinkin ja luultavasti siis sulakkeen palamatta kestää vinssi liekeissä hilaaminen. Jos pääkytkimen tai -met on laitettu, voi tän ison sulakkeen jättää poiskin jos ei haittaa pienet pistehitsausjäljet tai kuparinpisarat.



Paljonko akkun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)?


Sen sulakkeen ja johdon mitottamisen tarkotus siis ei ole suojata vinssiä tai vinssaajaa vaan estää johtoa muuttumasta hitsauspuikoksi :) Tästä syystä voi panna Tarpeeks Paksua Narua ja vastaavasti Melkein Yhtä Järeen Paukun.



Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Mihin sijoitetaan, että pysyy ehyenä ja toimivana (lika, kosteus)?

Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin?

Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta?


Jos vinssiä suojaavan automaattisen ylivirtasuojan saa toimimaan virtaa mitaten säädetään se virran eikä lämpötilan mukaan. Normaali verkkovirtakäytön lämpörele toimii tosiaan lämmöllä eikä sikälikään sovi tähän, puhumattakaan että se edes toimisi muuten.

Tää on se osuus, mistä kaikista vähiten tiedän autoon soveltuvasti.


Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin
silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain.


Kuskin ulottuville jätetty kytkin voi tappaa koko auton ja keulille asennettu vaan vinssin. Jos pitäis valita vaan toinen niin valitsisin omassa käytössä sen kuskin kytkimen. Toiset valitsis toisin.

Muutoinkin kuvailin semmosta täydellisyyden tilannetta, josta sitten sovelletaan vaatimustasoa alaspäin ajatuksella ja hyväksyen, että joskus jotain menee rikki.

Nythän mulla ei ole muuta vinssin suojaa kun paska akku, joka tuskin jaksaa antaa vinssiäpolttavaa virtaa.

Mutis
22.08.2011, 20:49
Tohon virtakatkaisijaan vielä. Katkaisija akun vieressä ja vaijeriohjaus ratin vieressä. Siitä nyppää, niin virrat pois. Ja juuri sen takia, kun yhden kauko-ohjatun vinssin nähnyt vetelevän omiaan ja kerran itellä jäänyt langallisen ohjaimen johto oven väliin, jolloin oikkari ei ollut kaukana.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1433&pictureid=58302

Kipinä
22.08.2011, 21:06
Mutiksella on asiallinen nuppi.

Mutta onkos pellepelottomat kytkeneet vinssiin paineilmaa tuulettamaan mottia jäähdytystarkoituksessa.Ilma tietty pitäisi olla kuivaa ja poisto luotettavasti vesitiivis.Ja lämpömittari ja askartelulla ei loppua näy...

Ja sitten kun oma vinssi antaa savut tulee lisää visioita.

Jappi
22.08.2011, 21:25
Toimiiko kaikki tiisselien sammuttimien solenoidit siten, että ne tarttee jännitettä että pumppu sais ainetta?

OT mutta ei, merikoneissa sammutinsolenoidiin tulee virta sammutin päällä.

Sitten on tietenkin nämä EDIC-tojot ja alipaineella toimivat merssut. jotka voivat käydä ilman sähköä.

Ippe69
08.12.2016, 17:40
Mulla tuli vähän hullu ajatus mieleen... Mitenhän toimis, jos laittais sulakkeen niin että kaikki sähköt on sen takana. Hätäkatkaisijaksi sitten päävirtakytkin, joka kytkisi plussan suoraan maihin. Eli ajatuksena, että se polttaisi sulakkeen. Vähän kipinöintiä siinä saattaisi tapahtua, mutta luulis toimivan? Tuossa olis semmosia etuja, että kun kytkimen kautta ei normaalisti kulje virtaa, niin se ei olisi haittaamassa virran kulkua. Lisäksi niitä olisi helppo lisätä molempien vinssien lähelle ja ohjaamoon. Kokeilkaapa joku ja savun hälvennyttyä tutkikaa miten on käyny.

Ippe69
22.07.2017, 11:40
Jos nyt vielä hylkäisin tuon ylläolevan ajatuksen, jos sulake ei palakkaan vaan johto tms...
Eli pitäis laittaa katkaisija vinssin viereen. Vinssi on runkomaadoitettu, eli sille puolelle ei voi laittaa. Releboksin syöttöön ei voi laittaa, koska boksi on konehuoneessa. Vinssissä on navat A, F-1 ja F-2. Olenko käsittäny oikein, että jos A:n johto katkaistaan, niin vinssi pysähtyy, F-navoista taas toinen on eteenpäin kelaukseen ja toinen taakse. Eli katkaisijan vois laittaa A-navan johtoon?

Edit. Yritin ymmärtää vinssin moottorin toimintaa ja JOS oikein ymmärsin, niin virta kulkee releeltä f-napaan, toiselta f-navalta takaisin boksiin ja siitä a-navan kautta maihin. Eli mistä tahansa välistä kun virran katkaisee, niin vinssi pysähtyy.

Mikael73
23.07.2017, 16:04
Onko kellän käynyt mielessä alkaa mitata vinssin moottorin lämpötilaa?
Nimittäin vinssimoottori palaa lämmön, ei virran takia (siis yleensä).

Testailtu joskus,tosin magneettimoottoreita,+3min yhtäjaksoista pyöritystä,alkaa olla 80..85 astetta ulkokuori,sisällä silloin liki sata.
Ja siinä vaiheessa alkaa eristykset halkeilla kuumuudesta.
mitä enemmän kuumenee,sen enemmän ottaa virtaa ja taas kuumenee.
Käämimoottori kestää ehkä vähän kauemmin yhtäjaksoista pyöritystä(ilman kuormaa)

JiiPee
23.07.2017, 16:47
Tuli tämä aihe off-topiccina mieleen, kun ihan muita juttuja etsiessä huomasin Moponetin hyllyssä tällaisen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500331/bahco-bbs702028-apukaynnistimen-varasulake-500-a. Reiät näytti sen kokoisilta, että joku M8 ruuvi menee läpi, ehkä nippa-nappa jopa M10.

kuppe
23.07.2017, 19:31
Tuon sulakkeen nimi on Mega-sulake https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/898-sulake-mega
Sille saa myös koteloa johon sulake tulee kahden 8mm:n pultin väliin kaapelien kanssa.