PDA

View Full Version : 2xtuplanivel kardaanissa


trouble
16.08.2011, 07:42
Aiheuttaako ongelmia jos laittaa kardaanin molempiin päihin tuplanivelen?
Olisko muita keinoja laajentaa kulmia...
Auto ei tule tieliikenteeseen.

AlluK
16.08.2011, 07:51
Taitaa hajota paikat samantien tuplatuplanivelellä tai ainakin liuku erkanee kahteen osaan.

trouble
16.08.2011, 07:52
Ok, eli jotain muuta ratkaisua.....

Jappi
16.08.2011, 11:20
Taitaa hajota paikat samantien tuplatuplanivelellä tai ainakin liuku erkanee kahteen osaan.

Miksi hajoaisi? Jossain ameriikan poikien tekeleissä on näkynyt tuollaisia ratkaisuja kun ei normaalinivelissä riitä kulmat.

SuurSyömäri
16.08.2011, 13:38
Nii... venäläistekeleissäkin on nähty jos jonkinmoisia virityksiä. Oma havainto tuplanivelen kulmasta on aneeminen vrt. normi niveleen(Tojota). Jos jototista on esim. kyse niin HJ/BJ kardaani kääntyy huomattavasti vähemmän kuin esim. hiluxin normi yx nivelinen.

Ja jos tuntuu ettei siltikään kulma riitä niin paukkaa johki rattori liikkeeseen ja ostaa rattorin ulosoton nivelen... sen saa melkeen tai jopa saakin tohon 90 asteen kulmaan... mutu.

EDIT... Niin ja tuplanivel syö kulmaa rankasti jo pelkästään pituutensa ansiosta vrt. yx nivelinen.

Timo_L
16.08.2011, 15:48
Nii... venäläistekeleissäkin on nähty jos jonkinmoisia virityksiä. Oma havainto tuplanivelen kulmasta on aneeminen vrt. normi niveleen(Tojota). Jos jototista on esim. kyse niin HJ/BJ kardaani kääntyy huomattavasti vähemmän kuin esim. hiluxin normi yx nivelinen.

Ja jos tuntuu ettei siltikään kulma riitä niin paukkaa johki rattori liikkeeseen ja ostaa rattorin ulosoton nivelen... sen saa melkeen tai jopa saakin tohon 90 asteen kulmaan... mutu.

EDIT... Niin ja tuplanivel syö kulmaa rankasti jo pelkästään pituutensa ansiosta vrt. yx nivelinen.

Eihän se nyt ihan näinkään mene.. kyllä aika harvinaisen monessa työkoneessa esim. käytetään tuplaristikoita kääntyvällä akselillakin koska tavallisen ristikon kulma ei riitä ennenkuin alkaa kanittamaan vastaan tai hajoaa muuten vain. Mm. kaikissa firman vetomestareissa joissa pyörät kääntyy kunnolla linkkuun on tuplaristikot, koneen valmistajasta riippumatta. Jos en ihan väärin muista niin noita on nähnyt myös runko- ohjatuissa kauhakuormaajissa keskinivelen kohdalla yms..

Kun taas auton kardaaneista puhutaan, niin pitää muistaa että kun on tuplaristikollinen jordaani autossa, niin pinioni laitetaan osoittamaan suoraan kohti jakolaatikon yokea/ laippaa. Kulma siis puolittuu siitä mitä se olisi tavallisella kardaanilla. Tavallisen kahdella ristikolla olevan kardaanin saat varmasti taipumaan jyrkempään kulmaan kuin tuplaristikollisen kardaanin, mutta se ei tarkoita että se kahdella tavallisella oleva toimii kunnolla/ oikein/ ilman pahempia värinöitä sillä suuremmalla kulmalla ja vielä kestää sen.


edit: Niin ja ettei menisi ihan löpinäksi, niin onhan noita "high angle"- tuplaristikoita tai sitten CV- tyypin viritelmiä. Jos ei halua koittaa traktorin voimanulosoton akseleita niin vaihtoehtoja on. Hinnat ja saatavuus tosin on vähän heikompia :D

Tässä esim. pari puljua jenkkilän puolelta..:

http://www.4xshaft.com/

highangledriveline.com

trouble
16.08.2011, 16:28
Traktorin nivelakselista olis tarkoitus kokeilla, mutta ajattelin että vaikka nivel kääntyy niin pyöriikö se niin rajulla kulmalla...
Kardaani tulee rangen jakoaskilta, jossa lähtö on auton oikealla puolella ja takaakselissa laippa on keskellä. Kulmaa tulee siis alas ja sivulle, auton ollessa tasaisella... miten käy jousto tilanteessa, kun kulmat on normi kardaanilla jo maksimissaan tasaisella

SuurSyömäri
16.08.2011, 17:22
Joo... Anteeksi tietämättömyyteni rattorilaitosten tuplanivelten ominaisuuksista tai yleensäkään siitä että sellaisia on olemassa:cool:. IKH:n hyllystä olen bongannut rattorinorminivelen joka kyllä taipuu... muihin niveliin en ole kiinnittänyt huomiota. Itse ajattelin asian puhtaasti niiden tuplanivelten kautta mitä olen nähnyt ... siis jototien tuplaniveliä.... ja ne ei taivu mihinkään :p

hpotteri
16.08.2011, 19:17
Näin se on tehty käkkylöissäkin kun oli saatava absoluuttisen vibraton voimansiirto joskus luvuilla.

Tosi on että tojotan tuplanivel on kankee vakiona mutta siinä on varaa ottaa pois snurralla jolloin siitä saa ihan soivan nivelen koviinkin kulmiin ilman värinöitä.

Mua ei saa syyttää jos se hajoo, kadulle en suosittele.

AlluK
17.08.2011, 09:20
Tuli näköjään paljastettua tietämättömyyteni kun ei tule paljoa jenkkisivuilla käytyä.
Tuollahan http://www.4xshaft.com/multiCV.html kaupataan tuommoista tuplatuplanivel
juttua mm. erityisesti Land Roveriin, jossa kieltämättä tulee hieman vaikeuksia etupään kanssa.

Ihmettelen vain, miksei tuollaisia näy yleisesti Brittisivuilla myynnissä, olisko joku siellä oikein testannut
näitä ja todennut jotenkin epäonnistuneeksi ratkaisuksi.

Noita raktorin nivelakselijuttuja on ollut vuosien varrella silloin tällöin pinnalla, onkohan moni oikeasti
kokeillut niitä. Luulis niitä olevan autotehtailla ja ainakin offiliikkeissä tarjolla jos ne olisivat helppo ja
halpa? ratkaisu näihin ongelmiin.