View Full Version : 2L mootoriin Öljynryöstölaippa
Iltaa...!
Joo eli mistäköhän löytyis öljynryöstölaippa tollaseen hiacen 2L moottoorin.
Tarvis saada öljynlauhdutin turbotettuun 2L moottoorin
Kiitos.
perhana onkos noin helpossa :D
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=ry%C3%B6st%C3%B6laippa
Jos tuota tarkoitat niin ei ihan passeli öljynöauhduttimmen asentamisee
Joo,taitaa ollla mätänetis sitä samanlaista mitä aikoinaan Mopo-sport myi. Sopii ja toimii,huomaa että öljyn kierto on 2Ällässä reiluhko joten letkut/jäähdytin olis syytä olla 1/2tuuman tai 12mm reijällä. Hyvä ja halpa on ku hakee romikselta esim. Mersuissa yleisesti käytetyn jäähdyttimen.
voisikos joku selventää miten toi nyt tulee kiinni koneeseen toi mätänetin versio? onko tuossa sama kierre suodattimelle (eli käykö vakio suodatin) kun normaalisti ja käykö tuo vaan suoraan siihen kierteeseen mihin suodatin tulee?
Mites riittääkö aineen vahvuus jos poraa tuohon 1/2" kierteet?
Race.fi näytti oleven edullisesti öljynlauhduttiumia
Asiasta riippukeinuun! kun tuossa yritin fiksusti ajatella niin mitenkäs tuossa, kiertääkö öljy kunnolla lauharissa kun ryöstölaipassa menee ja lähtee samasta "tilasta" toi öljy, ettei niinkun virallisesti kierrä öljy. niinkuin perinteisessä ryötölaipassa esim volvoissa että öljy menee lauharille suodattimen jälkeen ja palaa sitten koneeseen.
Tuossahan öljy lähtee ja tulee lauharilta samaan tilaan??
Valaiskaa valaiskaa?
Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.
Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.
Tuohan selkee joo mutta onkos tuossa nyt metallin värisessä nyt oikea kierre mikä käy sinne öljynsuodattimen jalkaan ja onko tuossa sitten samakierre mihin käy vakio suodatin?
Aika paha sanoa noista kierteistä, ei muutako motonettiin ihmetteleen/soitteleen.
Esmes tuolla: http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=309 on monenlaista ryöstintä eikä ole pahan hintaisia.
Itse vaan ihmettelen että miksi 2L tarvitsisi toisen öljynjäähdyttimen?
laitoin tuonne bjorkkiin kyselyn!
2L moottorissahan suodattimia on kahta kokoa, itsellä on tuo isompi eli vpaa reika 22.5mm joten noin äkkiseltään kierre vois olla M24x1.5
Mutta katsotaan mitä bjork vastaa.
Missäs siellä se ensimmäinen lauhdutin on?
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin
Alumiini muju :D mikä se sellane o? vai tarkotatko juuri sitä "kantta" jossa myös suodattimen jalka? eilen sitä kuikuilin, mahtaakos se olla siellä sisäpuolella ne kennot?
juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D
juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D
Joo Selkeästi myös aamu ymmärrys jumissa. pitääpäs ottaa se "kansi" irti ja suunnitella jos sais "lisä" lauharille porattua reiät öljyn kierrolle.
-Captain-
16.08.2011, 08:18
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin
kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)
kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)
Ongelmahan tässä on:
Auto 4wd hiace vm87
turbotettu 2L turbona muokattu ct20
syyläri lähes uusi, kahdella sähköflektillä
Ei vaan meinaa lämmöt pysyä kurissa vähänkin vedätettäessä.
On vielä niin typerässä paikassa tuo moottori ettei pääse kuuma ilma oikein pois "konehuoneessa"
Tuolla öljynlauhduttimella ajattelin jos vähän saisi lämpöjä pienemmäks
Cooleri auttais varmasti mahottomasti mut on vähän ahtaat paikat tuossa hiacessa
Nyt kyllä suunnitelmissa ostaa alumiini syyläri jota siirtää koneeseen päin ja väli jäähdytin syylärin eteen, jos sais ahtoputket tällein syylärin yli vedettyä.
Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?
Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?
Turhaa työtä luvassa, koska syyläristä tuleva kuuma ilma lämmittää cooleria. Siksi ne yleensä laitetaan ensimmäiseksi.
Se on muuten öljynjäähdytin, ei lauhdutin ;) Lauhduttimessa höyry muuttuu nesteeksi.
Greenday
18.08.2011, 06:09
Niin jäähdytin se on :) ,mutta asiaa...2L konessa kannattaa käyttää omaa ropelia,joka on
kiinteesti pistetty pyörimään, käytin rj70 sähköflektejä,joita ohjattiin lämpötila-anturilla ja
tietysti löytyi myös pakko-ohjaus katkaisijalta.Joo meinas lämmetä siitä huolimatta.
Kaksi 2l turboic:tä(yksi 2LT) ollut, niin kyllä oma ropeli on paras kiinteenä.Haittana
tietysti talvi kun täytyy maskin eteen laittaa suojaa, mutta vois olla sitten se oma ropeli
(toimiva), joka mottorin lämmetessä alkaisi pyöriii ja jäähyttää.(ropeli=tuuletin)
täytyypäs koittaa omalla ropelilla! piru heitin sen tuulitunnelin mäkeen mutta täytynee koittaa ilman sitä!
Mul on kans hilteessä toi 2LT kattila,kilon ahdolla ei juuri lämpö ongelmia ollu. Kesäkuumalla termokytkimellä ohjattu flekti kyllä huuti ahkerasti. Se orkkis mekaaninen flekti on tosi tehokas,se vaan ottaa voimansa moottorin tehosta niinku tietysti sähköflektikin. Mun mielest paras konsti ois vaan isontaa syylaria ja toi öljyjäähdytin on kans hyvä konsti laajentaa jäähdytys pinta-alaa. Sit sähköflektit jäähdyttimille ja tohon aerodynamiikkan on syytä paneutua huolella,ettei käy niin et se flekti vatkaa samaa kuumaa ilmaa puolelta toiselle. Se oma ropeli vie voimaa jonkin verran,ihan mutuna et varmaa enempi ku sähkö ropeli,talvella muutenki kylmä hiase ei lämpene riittävästi. Se hukkaa voimaa ja sitä kautta naftaa ja menohaluja,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.
,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.
Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)
,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.
Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)
Itse asiassa kyllä,pumppu pyörii aina. Se flekti vaan on sen vesipumpun akselissa ja kun se propeli ei oo niin hyvin tasapainotettu ni se pitää tärinää ja tytinää ja rasittaa laakeria,siks myös syö voimaa aika paljon. Siinähän on alunperin semmonen viskokytkin ja vanhemmiten niitä hajoaa,sit ei ota kiinni tai jopa hirttää aina kiinni,toimiessaan hyvä joskin reagoi joskus turhan hitaasti. Sehän ottaa kiinni haistaessaan kuumenneen syylärin ja maasto-ajossa ei oikein haista,orkis flektin toimintaa voi tehostaa pikku sähköflektillä joka puhaltaa kuumaa ilmaa syylarin etupuolelta sihen kytkimeen.
Joo laita vaan se orkkis flekti takaisin hanki siihen toimiva visko, ja tuulitunneli niin lämpöongelmatkin ehkä helpottavat.Ilman tuulitunnelia teho on varmaan jotain puolet, ja taas sähkö flektin tehot jotain 30 % ????
Omassa bertassa on ollu kiinteä visko(eli kyrvähtäny kiinni) koko ajan mitä se miulla on ollu ja tällä vesipumpulla on ajettu n.300 tuhatta.
Ja nyt kun tuli puheeksi niin pitääkin ettiä siihen jostain toimiva tilalle.
Joskus 80-90 Luvulla V8 muistaakseni testasi erilaisia teho ja sähkö flektejä verraten alkuperäiseen viskoon niin se toimivaorkkis osoittautui kaikin puolin parhaaksi vei vähiten tehoa ja taas tarvittaessa jäähdytti parhaiten.
Meni ot:ksi mutta jatketaan flekti aiheesta.
Eräskin eräässä musavideossa esiintyvä Oldsi meni kerran perse edeltä kuusiaitaan kun tuulettimen remmit hyppäsi pois päältä näyttävässä lähdössä ja kun kiinteäksi modatun flektin viemät tehot vapautuivat hetkessä hytötykäyttöön. Ja tietysti ohjaustehostinkin putosi samalla pois pelistä:D:D
Ja jos orkkisropellilla vielä lämpiää niin vaihda se CT-20 johonkin turboon josta pakokaasu pääsee läpikin...
Turboa ei viitsi alkaa vaihtamaan kun vasta sellanen hommattu tai vasta ja vasta mutta ajettu vaan 20tkm ja makso maltaita (onneks edellinen omistaja sen hommannut hinta oli 1300e :o)
Tarkotuksena laittaa nyt oma mekaanin flekti ja syylärin eteen yksi sähkönen.
lämpö ongelmia ei ollut tolla mekaanisella flektillä viime kesänä, talven aika "paransin" vähän autoo niin johan lämmöt nousee pilviin
On pirun vaikee vaan laittaa toi välijäähdytin kun laittaa ton mekaanisen flektin, tai sit unohdan koko välijäähdyttimen näin alkuunsa.
nuo 2 sähköflektiä vie kaiken kukkuraksi virtaa niin perhanasti että eipähän järkeä ole.
Olisko kellään sitä tuulitunnelia kun sattu menee roskii se :D
BJ-40/76
19.08.2011, 19:02
Tuossa mainitsit itse syyn, tuulitunneli puuttuu!
Ei ole ihmekkään, jos ilma ei kierrä!
TeaM-PKR
19.08.2011, 20:36
Ite vaihtasin hyrrän vaikka schwitzerin s1:een... ja cooleri olis kova sana... vaikka vähän pienenpikin... ct 20 on todettu moneen otteeseen aivan liiian ahtaaksi kyseiseen moottoriin.
Greenday
19.08.2011, 20:39
Turboa ei viitsi alkaa vaihtamaan kun vasta sellanen hommattu tai vasta ja vasta mutta ajettu vaan 20tkm ja makso maltaita (onneks edellinen omistaja sen hommannut hinta oli 1300e :o)
Tarkotuksena laittaa nyt oma mekaanin flekti ja syylärin eteen yksi sähkönen.
lämpö ongelmia ei ollut tolla mekaanisella flektillä viime kesänä, talven aika "paransin" vähän autoo niin johan lämmöt nousee pilviin
On pirun vaikee vaan laittaa toi välijäähdytin kun laittaa ton mekaanisen flektin, tai sit unohdan koko välijäähdyttimen näin alkuunsa.
nuo 2 sähköflektiä vie kaiken kukkuraksi virtaa niin perhanasti että eipähän järkeä ole.
Olisko kellään sitä tuulitunnelia kun sattu menee roskii se :D
No laita se välijäähytin koneen päälle ja konepeltiin ilmanottoaukko eli skuuppi ja sen verran reilu että saat ne kaksi sähköflektiä sen välijäähyttäjän päälle, tästä tulee se hyöty viellä, että jäähytysviivettä saadaan pienenmäksi
ja säästää käyrissä, pelkkä ilmanottoaukko ei tuo parannusta välijäähdyttäjälle koneen päällä,vaan tarvitsee ne flektit;)
Ei ole tuulitunnellia ylimääräistä:D
-Captain-
20.08.2011, 09:01
No laita se välijäähytin koneen päälle ja konepeltiin ilmanottoaukko eli skuuppi ja sen verran reilu että saat ne kaksi sähköflektiä sen välijäähyttäjän päälle, tästä tulee se hyöty viellä, että jäähytysviivettä saadaan pienenmäksi
ja säästää käyrissä, pelkkä ilmanottoaukko ei tuo parannusta välijäähdyttäjälle koneen päällä,vaan tarvitsee ne flektit;)
Ei ole tuulitunnellia ylimääräistä:D
ei taida onnistua kun kyseessä kuitenkin hiace :)
Greenday
20.08.2011, 19:59
Ai, hiace...??? unohda koko välijäähytin :=)