PDA

View Full Version : 2L mootoriin Öljynryöstölaippa


Eissä
14.08.2011, 19:43
Iltaa...!

Joo eli mistäköhän löytyis öljynryöstölaippa tollaseen hiacen 2L moottoorin.

Tarvis saada öljynlauhdutin turbotettuun 2L moottoorin

Kiitos.

fj40
14.08.2011, 19:56
Mätänetistä ainaki saa.

Eissä
14.08.2011, 19:57
perhana onkos noin helpossa :D

Eissä
14.08.2011, 20:00
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=ry%C3%B6st%C3%B6laippa

Jos tuota tarkoitat niin ei ihan passeli öljynöauhduttimmen asentamisee

RIPAX
14.08.2011, 22:21
Joo,taitaa ollla mätänetis sitä samanlaista mitä aikoinaan Mopo-sport myi. Sopii ja toimii,huomaa että öljyn kierto on 2Ällässä reiluhko joten letkut/jäähdytin olis syytä olla 1/2tuuman tai 12mm reijällä. Hyvä ja halpa on ku hakee romikselta esim. Mersuissa yleisesti käytetyn jäähdyttimen.

Eissä
15.08.2011, 05:40
voisikos joku selventää miten toi nyt tulee kiinni koneeseen toi mätänetin versio? onko tuossa sama kierre suodattimelle (eli käykö vakio suodatin) kun normaalisti ja käykö tuo vaan suoraan siihen kierteeseen mihin suodatin tulee?

Mites riittääkö aineen vahvuus jos poraa tuohon 1/2" kierteet?

Race.fi näytti oleven edullisesti öljynlauhduttiumia

Asiasta riippukeinuun! kun tuossa yritin fiksusti ajatella niin mitenkäs tuossa, kiertääkö öljy kunnolla lauharissa kun ryöstölaipassa menee ja lähtee samasta "tilasta" toi öljy, ettei niinkun virallisesti kierrä öljy. niinkuin perinteisessä ryötölaipassa esim volvoissa että öljy menee lauharille suodattimen jälkeen ja palaa sitten koneeseen.
Tuossahan öljy lähtee ja tulee lauharilta samaan tilaan??

Valaiskaa valaiskaa?

JJ90
15.08.2011, 07:05
Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.

Eissä
15.08.2011, 07:17
Se tulee suodattimen ja jalan väliin, aluksi hopeenvärinen molo kiinni, sitten laippa ja sitten messinginvärisellä kiritään paketti.

Tuohan selkee joo mutta onkos tuossa nyt metallin värisessä nyt oikea kierre mikä käy sinne öljynsuodattimen jalkaan ja onko tuossa sitten samakierre mihin käy vakio suodatin?

JJ90
15.08.2011, 16:05
Aika paha sanoa noista kierteistä, ei muutako motonettiin ihmetteleen/soitteleen.

Esmes tuolla: http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=309 on monenlaista ryöstintä eikä ole pahan hintaisia.

Jappi
15.08.2011, 18:30
Itse vaan ihmettelen että miksi 2L tarvitsisi toisen öljynjäähdyttimen?

Eissä
16.08.2011, 05:48
laitoin tuonne bjorkkiin kyselyn!

2L moottorissahan suodattimia on kahta kokoa, itsellä on tuo isompi eli vpaa reika 22.5mm joten noin äkkiseltään kierre vois olla M24x1.5

Mutta katsotaan mitä bjork vastaa.

Missäs siellä se ensimmäinen lauhdutin on?

BryGgi
16.08.2011, 05:59
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

Eissä
16.08.2011, 06:39
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

Alumiini muju :D mikä se sellane o? vai tarkotatko juuri sitä "kantta" jossa myös suodattimen jalka? eilen sitä kuikuilin, mahtaakos se olla siellä sisäpuolella ne kennot?

BryGgi
16.08.2011, 06:55
juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D

Eissä
16.08.2011, 06:59
juurikin se, eikö ollut aika selvä viesti, aivot ei vielä aamulla oikein pelaa kuten pitäisi:D

Joo Selkeästi myös aamu ymmärrys jumissa. pitääpäs ottaa se "kansi" irti ja suunnitella jos sais "lisä" lauharille porattua reiät öljyn kierrolle.

-Captain-
16.08.2011, 08:18
se suodattimen jalan yhteydessä oleva alumiini muju. 30cmx10cm. sielllä sisällä muistaakseni 3 vai 2kennoinen
jäähdytin

kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)

Eissä
16.08.2011, 10:01
kyllä siinä ainakin 3 kennoa on... ja jäähdytysteho kyllä riittää sen mitä tuosta padasta kestää tehoa repiä :)

Ongelmahan tässä on:

Auto 4wd hiace vm87
turbotettu 2L turbona muokattu ct20
syyläri lähes uusi, kahdella sähköflektillä

Ei vaan meinaa lämmöt pysyä kurissa vähänkin vedätettäessä.

On vielä niin typerässä paikassa tuo moottori ettei pääse kuuma ilma oikein pois "konehuoneessa"

Tuolla öljynlauhduttimella ajattelin jos vähän saisi lämpöjä pienemmäks
Cooleri auttais varmasti mahottomasti mut on vähän ahtaat paikat tuossa hiacessa

Nyt kyllä suunnitelmissa ostaa alumiini syyläri jota siirtää koneeseen päin ja väli jäähdytin syylärin eteen, jos sais ahtoputket tällein syylärin yli vedettyä.

Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?

HeikkiH
16.08.2011, 16:15
Mitenkäs auttaako yhtään jos laitankin coolerin syylärin takapuolella?
pääsis todella paljon helpommalla?

Turhaa työtä luvassa, koska syyläristä tuleva kuuma ilma lämmittää cooleria. Siksi ne yleensä laitetaan ensimmäiseksi.

Se on muuten öljynjäähdytin, ei lauhdutin ;) Lauhduttimessa höyry muuttuu nesteeksi.

Greenday
18.08.2011, 06:09
Niin jäähdytin se on :) ,mutta asiaa...2L konessa kannattaa käyttää omaa ropelia,joka on
kiinteesti pistetty pyörimään, käytin rj70 sähköflektejä,joita ohjattiin lämpötila-anturilla ja
tietysti löytyi myös pakko-ohjaus katkaisijalta.Joo meinas lämmetä siitä huolimatta.
Kaksi 2l turboic:tä(yksi 2LT) ollut, niin kyllä oma ropeli on paras kiinteenä.Haittana
tietysti talvi kun täytyy maskin eteen laittaa suojaa, mutta vois olla sitten se oma ropeli
(toimiva), joka mottorin lämmetessä alkaisi pyöriii ja jäähyttää.(ropeli=tuuletin)

Eissä
18.08.2011, 07:06
täytyypäs koittaa omalla ropelilla! piru heitin sen tuulitunnelin mäkeen mutta täytynee koittaa ilman sitä!

RIPAX
18.08.2011, 22:03
Mul on kans hilteessä toi 2LT kattila,kilon ahdolla ei juuri lämpö ongelmia ollu. Kesäkuumalla termokytkimellä ohjattu flekti kyllä huuti ahkerasti. Se orkkis mekaaninen flekti on tosi tehokas,se vaan ottaa voimansa moottorin tehosta niinku tietysti sähköflektikin. Mun mielest paras konsti ois vaan isontaa syylaria ja toi öljyjäähdytin on kans hyvä konsti laajentaa jäähdytys pinta-alaa. Sit sähköflektit jäähdyttimille ja tohon aerodynamiikkan on syytä paneutua huolella,ettei käy niin et se flekti vatkaa samaa kuumaa ilmaa puolelta toiselle. Se oma ropeli vie voimaa jonkin verran,ihan mutuna et varmaa enempi ku sähkö ropeli,talvella muutenki kylmä hiase ei lämpene riittävästi. Se hukkaa voimaa ja sitä kautta naftaa ja menohaluja,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Yölento
18.08.2011, 22:13
,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)

RIPAX
18.08.2011, 22:48
,vesipumpun laakerikin voi olla ihmeissään kun ei o tarkotettu jatkuvasti pyörimään.

Missäs näin? Eikös vesipumppu pyöri yleensä nimenomaan koko ajan kun moottori on käynnissä?
(Vai onko taas aukko sivistyksesä...)

Itse asiassa kyllä,pumppu pyörii aina. Se flekti vaan on sen vesipumpun akselissa ja kun se propeli ei oo niin hyvin tasapainotettu ni se pitää tärinää ja tytinää ja rasittaa laakeria,siks myös syö voimaa aika paljon. Siinähän on alunperin semmonen viskokytkin ja vanhemmiten niitä hajoaa,sit ei ota kiinni tai jopa hirttää aina kiinni,toimiessaan hyvä joskin reagoi joskus turhan hitaasti. Sehän ottaa kiinni haistaessaan kuumenneen syylärin ja maasto-ajossa ei oikein haista,orkis flektin toimintaa voi tehostaa pikku sähköflektillä joka puhaltaa kuumaa ilmaa syylarin etupuolelta sihen kytkimeen.

Bj Andy
19.08.2011, 02:44
Joo laita vaan se orkkis flekti takaisin hanki siihen toimiva visko, ja tuulitunneli niin lämpöongelmatkin ehkä helpottavat.Ilman tuulitunnelia teho on varmaan jotain puolet, ja taas sähkö flektin tehot jotain 30 % ????

Omassa bertassa on ollu kiinteä visko(eli kyrvähtäny kiinni) koko ajan mitä se miulla on ollu ja tällä vesipumpulla on ajettu n.300 tuhatta.

Ja nyt kun tuli puheeksi niin pitääkin ettiä siihen jostain toimiva tilalle.

Joskus 80-90 Luvulla V8 muistaakseni testasi erilaisia teho ja sähkö flektejä verraten alkuperäiseen viskoon niin se toimivaorkkis osoittautui kaikin puolin parhaaksi vei vähiten tehoa ja taas tarvittaessa jäähdytti parhaiten.

Meni ot:ksi mutta jatketaan flekti aiheesta.

Eräskin eräässä musavideossa esiintyvä Oldsi meni kerran perse edeltä kuusiaitaan kun tuulettimen remmit hyppäsi pois päältä näyttävässä lähdössä ja kun kiinteäksi modatun flektin viemät tehot vapautuivat hetkessä hytötykäyttöön. Ja tietysti ohjaustehostinkin putosi samalla pois pelistä:D:D

Jappi
19.08.2011, 05:12
Ja jos orkkisropellilla vielä lämpiää niin vaihda se CT-20 johonkin turboon josta pakokaasu pääsee läpikin...

Eissä
19.08.2011, 06:47
Turboa ei viitsi alkaa vaihtamaan kun vasta sellanen hommattu tai vasta ja vasta mutta ajettu vaan 20tkm ja makso maltaita (onneks edellinen omistaja sen hommannut hinta oli 1300e :o)

Tarkotuksena laittaa nyt oma mekaanin flekti ja syylärin eteen yksi sähkönen.

lämpö ongelmia ei ollut tolla mekaanisella flektillä viime kesänä, talven aika "paransin" vähän autoo niin johan lämmöt nousee pilviin

On pirun vaikee vaan laittaa toi välijäähdytin kun laittaa ton mekaanisen flektin, tai sit unohdan koko välijäähdyttimen näin alkuunsa.

nuo 2 sähköflektiä vie kaiken kukkuraksi virtaa niin perhanasti että eipähän järkeä ole.

Olisko kellään sitä tuulitunnelia kun sattu menee roskii se :D

BJ-40/76
19.08.2011, 19:02
Tuossa mainitsit itse syyn, tuulitunneli puuttuu!
Ei ole ihmekkään, jos ilma ei kierrä!

TeaM-PKR
19.08.2011, 20:36
Ite vaihtasin hyrrän vaikka schwitzerin s1:een... ja cooleri olis kova sana... vaikka vähän pienenpikin... ct 20 on todettu moneen otteeseen aivan liiian ahtaaksi kyseiseen moottoriin.

Greenday
19.08.2011, 20:39
Turboa ei viitsi alkaa vaihtamaan kun vasta sellanen hommattu tai vasta ja vasta mutta ajettu vaan 20tkm ja makso maltaita (onneks edellinen omistaja sen hommannut hinta oli 1300e :o)

Tarkotuksena laittaa nyt oma mekaanin flekti ja syylärin eteen yksi sähkönen.

lämpö ongelmia ei ollut tolla mekaanisella flektillä viime kesänä, talven aika "paransin" vähän autoo niin johan lämmöt nousee pilviin

On pirun vaikee vaan laittaa toi välijäähdytin kun laittaa ton mekaanisen flektin, tai sit unohdan koko välijäähdyttimen näin alkuunsa.

nuo 2 sähköflektiä vie kaiken kukkuraksi virtaa niin perhanasti että eipähän järkeä ole.

Olisko kellään sitä tuulitunnelia kun sattu menee roskii se :D

No laita se välijäähytin koneen päälle ja konepeltiin ilmanottoaukko eli skuuppi ja sen verran reilu että saat ne kaksi sähköflektiä sen välijäähyttäjän päälle, tästä tulee se hyöty viellä, että jäähytysviivettä saadaan pienenmäksi
ja säästää käyrissä, pelkkä ilmanottoaukko ei tuo parannusta välijäähdyttäjälle koneen päällä,vaan tarvitsee ne flektit;)

Ei ole tuulitunnellia ylimääräistä:D

-Captain-
20.08.2011, 09:01
No laita se välijäähytin koneen päälle ja konepeltiin ilmanottoaukko eli skuuppi ja sen verran reilu että saat ne kaksi sähköflektiä sen välijäähyttäjän päälle, tästä tulee se hyöty viellä, että jäähytysviivettä saadaan pienenmäksi
ja säästää käyrissä, pelkkä ilmanottoaukko ei tuo parannusta välijäähdyttäjälle koneen päällä,vaan tarvitsee ne flektit;)

Ei ole tuulitunnellia ylimääräistä:D

ei taida onnistua kun kyseessä kuitenkin hiace :)

Greenday
20.08.2011, 19:59
Ai, hiace...??? unohda koko välijäähytin :=)