Kirjaudu sisään

View Full Version : hj-60 korin korotus


25.02.2005, 15:54
oisko kellään tietoa mitkä ois nuitte palikoitten stratekiset mitat korkeueksi oisin aatellu 70mm mutta paljo sisähalkaisija paljonko aine vahvuus ja kuinka pitkät pultit tarvis ja minkä kokoset

Note! This message was posted anonymously!

25.02.2005, 17:54
eikö se onnistu ku pistää jonku metalli jöötän jossa on keskellä 8mm reikä sinne väliin ja sitte sen verran pitermmät pultit ku tarvii taitaa olla 12:sta kohtaa kii tuo kori eli sen verran palikoita ja pultteja

Note! This message was posted anonymously!

ttapio
25.02.2005, 22:41
tere mulla tossa työn alla korotus hj autoon. pulttien pituudet on 18cm 10kpl ja 22cm 2kpl sillä yhdet pultit
takapenkkien alla menee kori palkin läpi ja on eri mittaset. ei varsinaista ongelmaa laittamisessa, mutta puslat kumityynyjen sisällä on ruostunu todennäköisesti pois osassa tyynyjä. hommaa hydraaliputkea 22mm ulkomitoilta ja tee siitä puuttuvat puslat. Pultit on 10mm paksuisia. Toinen huomioitava asia on rungossa olevien korvallisten ruostuminen pois.Kumityynyjen väliin jäävä osa on osaksi kadonnut joten varaudu 2-3mm pellillä
josta tulee uudet korvallisen kannet. uusiin kansiin tulee 28mm reijjät sillä tyynyissä on sen kokoinen koroke
mikä täyttää isomman reijjän.niin ne puslat on määrä mittaset sillä saadaan aikaan sama puristus kaikille tyynyille sillä pultti kiristyy puslaa vasten ja ei litistä kumityynyjä liikaa. Kori on helppo nostaa ylemmäs
työstämisen ajaksi vaikka 2 nelosella nostelemalla vuoroin nurkista, myöskin pikku talja jaksaa nostaa hyvin
panin lankun pätkät rungon (20cm) ja koriin väliin että pääsin laittaan tyynyt/korvakkeet ja korokkeet paikalleen.eipä siinä mitään muuta taida sitte ollakkaan.

pakko mahtua ku on vihitty

ttapio
25.02.2005, 23:35
niin unohtui nuo mitat. mulla nailon palat on korkeus 70mm ja halkaisijaltaan noin 60mm porasin niihin 10mm reijjät. panin myös korin ja nailoneitten väliin 5mm kumin. ettei kitise tai kulu korokkeet.

pakko mahtua ku on vihitty

26.02.2005, 09:00
paljoko kustansit noista ja mistä hait

Note! This message was posted anonymously!

ttapio
26.02.2005, 09:27
teollisuus etolasta sitä löytyy 60e pintaan metri. pultit makso 10 ekeä muttereineen

pakko mahtua ku on vihitty

26.02.2005, 10:42
Onks nuo pulttien mitat alkuperäisten mittoja...?!


Note! This message was posted anonymously!

ttapio
26.02.2005, 22:33
ei ole pulttien mitat alkuperäisiä mittoja, ja annoin vähä vääriäkin. elikkä kun korotetaan 70mm niin uusien pulttien mitat ovat. 4kpl 20cm 8kpl 18cm. ja välirikat olivat kadonneet melkein kokonaan joten niitakin pitää varata niitä monta eri kokoa kahdella eri reikäkoolla sinne kumityynyjen väliin tulee rikka jonka reikä pitää olla sama kuin tyynyissä olevien kumi korokkeiden halkaisija on. jotain 28mm ja tyynyjen kumpaankin puoleeneli tämmöistä tietoa nyt kun korotus on tehty. ja uusissa pulteissa olisi hyvä olla jengat aika pitkään .10mm reijällä ja ne halkaisijältaan samoja kuin kumi tyyny.ne voi mitata ennen kuin ottaa pois. niitä tyynyjä
on eri kokoja että kato mitkä tulee mihinkin.

pakko mahtua ku on vihitty

ttapio
26.02.2005, 22:38
ei ole pulttien mitat alkuperäisiä mittoja, ja annoin vähä vääriäkin. elikkä kun korotetaan 70mm niin uusien pulttien mitat ovat. 4kpl 20cm 8kpl 18cm tai jos löytyy 17cm niin ne juuri oikeita. ja välirikat olivat kadonneet melkein kokonaan joten niitäkin pitää varata monta eri kokoa kahdella eri reikäkoolla sinne kumityynyjen väliin tulee rikka jonka reikä pitää olla sama kuin tyynyissä olevien kumi korokkeiden halkaisija on. jotain 28mm ja tyynyjen kumpaankin puoleen 10mm reijällä eli tämmöistä tietoa nyt kun korotus on tehty. ja uusissa pulteissa olisi hyvä olla jengat aika pitkälle. ja ne halkaisijaltaan samoja kuin kumi tyyny. ne voi mitata ennen kuin ottaa pois. niitä tyynyjä
on eri kokoja että kato mitkä tulee mihinkin kohtaa VITTU KUN TULEE KIRJOITUS VIRHETTÄ SOLKENAAN

pakko mahtua ku on vihitty

28.02.2005, 01:18
pitääkö 70mm korotus muutos katastaa heti eli antaako poliisit sakot jos ei lue papereissa

Note! This message was posted anonymously!

ttapio
28.02.2005, 20:20
luulen ainakin niin. kyllä valtio rokottaa jos ei noudattele pykäliä. mutta satarosenttinen tieto tää ei ole

pakko mahtua ku on vihitty

28.02.2005, 21:41
syyläriä pitää puottaa, ohjausakselisä yleensä pitää jatkaa, vinssin käyttövipua jatkaa, ym... muuta pientä.

Note! This message was posted anonymously!

28.02.2005, 22:26
Syyläriä ei tarvi laskea, jos poistaa flektin kopasta alaosan.

Note! This message was posted anonymously!

asko
01.03.2005, 16:09
Ja 60mm jos nostaa niin ei tarttee muuttaa yhtään mitään...ohjaus-akseli riittää, flekti mahtuu pyörimään...yms
Mut toi 60mm on ihan ääretön maksimi ilman muutoksia...

01.03.2005, 18:28
ite aattelin tehä vaan 50mm että saa joskus vielä tehtyä 70mm soa:n ja 33 12.5x15 kummit alle niin pysyy tuossa 150mm sisässä sitte ku nuo on paperissa vois alkaa kehitteleen lisää

Note! This message was posted anonymously!

18.03.2005, 00:05
oisko kellään tietoa mistä päin oulua löytys tuota nailon tankoa

Note! This message was posted anonymously!

18.03.2005, 19:27
vastaan nyt itelle mutta muita varten valmiiksi tuolta aikolonilta hain ja makso 48E metri 60mm

Note! This message was posted anonymously!

20.03.2005, 12:56
mllä oote pilkonu tuon tango


Note! This message was posted anonymously!

offroadjouni
20.03.2005, 13:11
quote:mllä oote pilkonu tuon tangoPuukkosahalla... Eiköhän se ihan manuaaliversiollakin mene helposti.

/* Life Begins at 35" */

kharju
20.03.2005, 13:50
quote:
mllä oote pilkonu tuon tango


Note! This message was posted anonymously!


Mora puukko sorviin terän tilalle. saa siististi poikki.

-Pajerolla metsään ja Zetorilla pois- http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/kharju-autofahrer.gif

-MAKE-
20.03.2005, 14:03
quote:
mllä oote pilkonu tuon tango


Note! This message was posted anonymously!



Tavis sirkkeli oli hyvä. Tulee ihan erilailla suora katkaisu kun vaikka puukkosahalla.

Tai sehän riippuu tietysti tekijästä...

--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--

Cental73
30.03.2005, 06:22
alkoipa kiinnostaa itseäkin toi hoijakan korottaminen. Mites arvon gurut, kauanko palikoiden asentaminen vei, meinaan saako päivässä vängättyä? lukumääräisestihän pultteja ei ole paljon, mutta millaista sisäistä tuhoa autolle täytyy tehdä. (siis verhoilua, penkkejä yms. poistaa). Ajattelin kanssa laittaa tollaiset 50 mm pulikat väliin. Kuulostais vielä valkoihoisen miehen hommalta.

"ei ollu mikään amerikan temppu"

SERMAX
30.03.2005, 08:25
Aikaa tuohon operaatioon menee n.2 tuntia itse olen käyttänyt 12 mm pultteja
:):):):):):)

in My hj61 is a stock 4.0 L watercooled turbodiesel, which provides excellent reliability in the water and mud.

Edited by - poolis on 30/03/2005 09:27:41

ttapio
30.03.2005, 09:43
kyllä päivässä tekee korotuksen edellyttäen ettei tuu vastoinkäymisiä, tarkoitan mahdollisia korvakkeen hitsailuja,muuten kyllä.

pakko mahtua ku on vihitty

30.03.2005, 21:12
just sain valmiiksi korotuksen mutta vinssin käyttö vipu ja nelivedon vipu meni vituralle pitää huomenna alkaa kattoon

Note! This message was posted anonymously!

ttapio
30.03.2005, 21:16
mie leikkasin irti sen kohan missä ulosoton vipu siir´sin taaksepäin muutaman sentin ja paikkasin syntyneen reijän, 4w vipua täytyy muotoilla uudestaan

pakko mahtua ku on vihitty

31.03.2005, 19:00
miten sitä 4wd vipua pitää muutta jatkaa vai taivutella

Note! This message was posted anonymously!

SERMAX
31.03.2005, 20:34
Vivussa olevaa kulmaa loiventaa n.puolella (nyrkki sääntö)taipuu ihan ruuvipenkissä.
:):):):):)
My engine is a stock 4.0 L watercooled turbodiesel, which provides excellent reliability in the water and mud.and it is very nice to drive.

Edited by - poolis on 31/03/2005 21:37:15

Cental73
05.04.2005, 10:16
hain jus ETOLASTA korokematskua, mutta tohon käyttöön suosittelivat Nylonin sijaan POM Ertacetal muovitankoa, koska nylon imee itseensä kosteutta ts. vettä. Ja auton allahan sitä tuppaa olemaan, lisäksi Nylon turpoaa veden vaikutuksesta. TIedä häntä, mutta pommia ostin ja sahautin samantien 50mm palikoiksi. Hintaa 12 kpl 50 mm pommeille tuli 48 e. Hieman kalliimpaa siis kuin Nylon. Mutta eipä nyt tarvi itse sahata.

"ei ollu mikään amerikan temppu"

JF
05.04.2005, 12:18
Aika mitätöntä on polyamidin (nylon) vesittyminen tai sen haitalliset sivuvaikutukset, kun sitä käytetään mm. vesisuodattimissa.

50% suhteellisessa kosteudessa tilavuuden kasvu on n. 0,7% luokkaa, mikä tarkoittaa 75 mm korotuspalassa kokonaiset 0,525 mm verrattuna täysin kuivaan, vasta valettuun palaan. Jota Etolan palikka ei varmaan olisi ollut, ellei sitä säilytetty kuivauskaapissa. ;)

Muutenkin nylonin vettä imeviä taipumuksia voidaan vähentää oikealla lisäaineseostuksella. Vaikka eipä siinä mitään, myös POM on ihan hyvä muovi.

http://www.sdplastics.com/nylon.html

Cental73
05.04.2005, 12:26
myyjä sit argumentoi euronkuvat silmissä, ja meikäpoika ostaa...

"ei ollu mikään amerikan temppu"

03.04.2006, 21:50
vanha juttu mutta kuitenkin.
jätetäänkö ne korin ja rungon välissä olevat kumityynyt paikoilleen
ja lisätään sinne väliin ne nailoni tallat???

Note! This message was posted anonymously!

joker
03.04.2006, 21:53
Lisäät vaan nylontangon pätkät kumityynyille kaveriksi

Pafo
10.06.2006, 10:24
Onkos kellään laittanut korotuksen kumityynyistä? Tuli töissä vastaan tärinänestotyynyjä joka oli halkaisijaan jotan 70 mm ja about 50 korkeat... Käsin ei pystynyt taivuttaa sitä... Jäi takaraivoon että olisko hjyvä idea...

BJ40 -77
Nytkö sais uus Nicci???

Samppa79
10.06.2006, 10:57
On ollut joskus juttua kumityynyillä korotuksesta ja se ei käy koska pultti ei mene läpi asti. Entinen kumityyny ja siihen jatkeeksi esim. nylonia.

Reikä_eero
01.09.2009, 20:44
Mitäs tuolle hj61:n ohjausakselille pitää tossa korin korotuksen yhteydessä tehdä? Luin jostain että pitäis jatkaa/kiristää...? Ooon aatellu 40-50mm korottaa, joten teettääkö hirveitä toimenpiteitä ohjauksen kanssa? Kaikki muu taitaakin olla suht selvää :D

Profi
01.09.2009, 22:05
Mitäs tuolle hj61:n ohjausakselille pitää tossa korin korotuksen yhteydessä tehdä? Luin jostain että pitäis jatkaa/kiristää...? Ooon aatellu 40-50mm korottaa, joten teettääkö hirveitä toimenpiteitä ohjauksen kanssa? Kaikki muu taitaakin olla suht selvää :D

Korotin tuota omaa lotjaketta 60mm eikä tarvinnu tehä ohjausakselille mitään. Ja jäi vielä varaakin:D. Se ilmanputsari kotelon ja turbon imuputken välinen lyhyt kumiletku jäi vähä huonosti, mutta sekin on kumminkin pysyny kiinni.

Reikä_eero
02.09.2009, 07:28
Selvä homma. Kiitoksia vastauksesta. Nii... vielä sen verran, et kai toi 50mm:n korotuksen saa otteeseen 33" renkaitten kanssa? Et ei mee yli 150mm

jeeppi-eki
02.09.2009, 08:01
Mitä kokemuksia muilla on joilla koria on korotettu? Itse ainakin otin pois ko palat joista ei jeepissä ollut kuin haittaa. Jos jousitusta on korotettu niin eikö renkaat mahdu jo pyörimään? Onko korotus vain näön vuoksi? Mitä korkeammat palikat niin sitä suurempi rasitus kiinnikkeisiin tulee rungon KIERTYESSÄ maastoajossa.Itsellä oli 70mm + omat kumit. Vuoden ajojen jälkeen kori oli repeillyt useista kohdin , hakeamia pelleissä ym.Kaikki peilikuvina molemmin puolin autoa.Takimmaiset kiinnikkeet revenneet kokonaan irti.