Kirjaudu sisään

View Full Version : Kuorma-auton muutosprosentit


solihull
13.08.2011, 08:15
Ei löytynyt söötsillä ei, jotta uutta topiccia pukkaa.
Onko kuorma-autossa max. muutosprosentti 50% ilman seuraamuksia?
TT

mki
13.08.2011, 10:07
Eikäi niihin tuu seuraamuksia, ku eihän niihin makseta alkujaankaan autoveroa?

-MaTTi-
13.08.2011, 21:01
Eikäi niihin tuu seuraamuksia, ku eihän niihin makseta alkujaankaan autoveroa?

Auton identiteetti on menetetty jos osia vaihdettu yli 50 %. Ei siis autoveroseuraamusta, mutta auto tulkitaan 50 %:n jälkeen omavalmisteeksi, jota koskee kaikki uuden auton vaatimukset.

temmi_hoo
13.08.2011, 21:12
Auton identiteetti on menetetty jos osia vaihdettu yli 50 %. Ei siis autoveroseuraamusta, mutta auto tulkitaan 50 %:n jälkeen omavalmisteeksi, jota koskee kaikki uuden auton vaatimukset.

Täytyykö tällainen uusi yksittäiskappaleen omavalmiste tüv-hyväksyä, kolaritestata ynnämuuta, vai onko semmoisen tekeminen käytännössä yksityiselle ihmiselle mahdollista?

peltsssi
13.08.2011, 22:07
Mitenkäs Matti tommonen 2,5 milj. ajettu kuormuri, eihän semmosissa enää oo alkuperästä mikään...

Yölento
14.08.2011, 02:55
Normaalisti kuluvien osien vaihto on korjaamista, ei muuttamista...

Viipo
14.08.2011, 11:26
Mistäs löytyy prosenttitaulukko kuorma-autoille, joiden mukaan voisi laskea sen 50%? Myöskään traktoreiden taulukkoa en oo löytäny.

-MaTTi-
14.08.2011, 11:30
Mistäs löytyy prosenttitaulukko kuorma-autoille, joiden mukaan voisi laskea sen 50%? Myöskään traktoreiden taulukkoa en oo löytäny.

Sovelletaan M1/N1-taulukkoa.

Täytyykö tällainen uusi yksittäiskappaleen omavalmiste tüv-hyväksyä, kolaritestata ynnämuuta, vai onko semmoisen tekeminen käytännössä yksityiselle ihmiselle mahdollista?

Ei kolaritestata, mutta muuten jarrut, melut, päästöt, yms. pitää olla testattu riippumattomassa tutkimuslaitoksessa ja esim. valot, turvavyöt ja lasit E-hyväksyttyjä.

Rytari
14.08.2011, 11:39
2.5 milj ajettu, ensin ollu puuautona ja menny veto-akseleita, valoja, peilejä, pa-tankki. sit miljoonan kohdilla vaihdettu soralava, kaadettu kerran, takarunko ja hytti vaihdettu, laatikkoremppa... vaihdettu kone 1.4 milj. kohdalla, taka-akseli myös. Tehty koneekuljetuslavetti, ajettu talvella kuorman kanssa ojaan ja jouduttu vaihtaa etuakseli, mitäs tommosessa kuvitteellisessa mut täysin mahdollisessa on muutos %

Arpe
14.08.2011, 14:17
2.5 milj ajettu, ensin ollu puuautona ja menny veto-akseleita, valoja, peilejä, pa-tankki. sit miljoonan kohdilla vaihdettu soralava, kaadettu kerran, takarunko ja hytti vaihdettu, laatikkoremppa... vaihdettu kone 1.4 milj. kohdalla, taka-akseli myös. Tehty koneekuljetuslavetti, ajettu talvella kuorman kanssa ojaan ja jouduttu vaihtaa etuakseli, mitäs tommosessa kuvitteellisessa mut täysin mahdollisessa on muutos %

Tuohan on just tuota edellämainittua kuluvien osien vaihtoa:)

-MaTTi-
14.08.2011, 14:44
...eikä taida ketään kiinnostaa jos on edelleen samannäköinen mitä otteessa lukee.

temmi_hoo
14.08.2011, 15:23
Ei kolaritestata, mutta muuten jarrut, melut, päästöt, yms. pitää olla testattu riippumattomassa tutkimuslaitoksessa ja esim. valot, turvavyöt ja lasit E-hyväksyttyjä.

Onko rungolle tai korille jotain erityisiä vaatimuksia?

Jos siis vaikkapa askartelisin paskartelisin "nurkista löytyvistä" osista kuvitteellisesti officrossia tai jopa foffia kestävän kikottimen. Kaikki mitotukset tehtäis siis sen mukaan, että pitää kestää pahan maaston kovaa ajoa ja vieläpä sitten maantienopeuksista pysähtyä kunnolla. Jarrutehot ja päästöt ja muut tämmösethän saa mitattua, mitataan.

Edelleen siis vielä täysin hypoteettinen ajoneuvo maastosta poistumista ja kisaamista ja Kiinaan ajamista varten olisi kuitenkin kätevämpi saada tierekisteriin kun kuljettaa aina jollain lavetilla paikan päälle.

Mitenkä paljon tämmöisen kuvitteellisen auton pitää perustua johonkin olemassaolevaan? Miten määritellään mahdollisesti itse rakennetun rungon tai korin lujuus ja muut vaatimukset? Miten erityisajoneuvoja valmistavat tai muokkaavat pajat homman hoitaa?

Mua itteeni kiinnostaa ehkä enemmän kevyet kolmi- ja nelipyörät, kuitenkin mitotettuna maastosta maantienopeuksiin. Uskoisin aika montaakin palstalla kiinnostavan pienen kuorma-auton omavalmisteena rekisteröinti. Tai ainakin sen rekisteröimisen tai kilvettä jättämisen päättäminen ois helpompaa jos tietäis minkälaisia kuluja ja muita vaikeuksia on luvassa :)

Reetu
14.08.2011, 23:05
2.5 milj ajettu, ensin ollu puuautona ja menny veto-akseleita

Scania siis... :D

Mikki
15.08.2011, 10:46
...eikä taida ketään kiinnostaa jos on edelleen samannäköinen mitä otteessa lukee.

Eipä niitä kauheesti noi%-laskut kiinnosta...
Aikoinaan hommissa oli sora-ayto joka oli kaadettu sen tuhannen kertaa, ajettu siltaa, jolloin runko katkes, jäänyt junan alle KOLME! kertaa ja kaksi kertaa uusittu runko + apurunko "tarvittavat" pikkuosat...:D:D:D
Kukaan ei kyselly munhan oli asiallisestri korjattu. Viimeisen junaonnettomuuden jälkeen (runko kolmeen osaan!!!) kuski ei enään suostunut ajamaan sillä, kun "haki" sen verran jotta jokainen keskiviivan merkki tuli kierrettyä....:D:D:D
Ja runko muuten kasattiin silloin!

Toinen oli erään kaasuyhtiön säiliöauto, jolla ajettiin nestemäistä typpeä. Autoon uusittiin ekassa kolarissa hytti ja moottori.
Tokassa kolarissa runko, etuakselit ja moottori uudestaan.

Kolmannella kerralla (oli tuttu paikka kaataa, kun kaikki kaadot tapahtu 2,5km säteellä toisistaan!!!) yhtiö lunasti auton pois (alusta) ja sitten tuli kokonaan uusi, ja kuulemma tukevampi???).

Idea hommassa oli tuo tyhjiöeristetty säiliö niskassa:
- alusta maksoi n.700.000mk
- säiliö n. 8.000.000mk :eek::eek::eek:

Swoop
15.08.2011, 16:45
Eipä niitä kauheesti noi%-laskut kiinnosta...
Aikoinaan hommissa oli sora-ayto joka oli kaadettu sen tuhannen kertaa, ajettu siltaa, jolloin runko katkes, jäänyt junan alle KOLME! kertaa ja kaksi kertaa uusittu runko + apurunko "tarvittavat" pikkuosat...:D:D:D
Kukaan ei kyselly munhan oli asiallisestri korjattu. Viimeisen junaonnettomuuden jälkeen (runko kolmeen osaan!!!) kuski ei enään suostunut ajamaan sillä, kun "haki" sen verran jotta jokainen keskiviivan merkki tuli kierrettyä....:D:D:D
Ja runko muuten kasattiin silloin!

Kova elämä ollut autolla.:D

-MaTTi-
15.08.2011, 20:03
a)Onko rungolle tai korille jotain erityisiä vaatimuksia?
b)Mitenkä paljon tämmöisen kuvitteellisen auton pitää perustua johonkin olemassaolevaan?
c)Miten määritellään mahdollisesti itse rakennetun rungon tai korin lujuus ja muut vaatimukset?
d)Miten erityisajoneuvoja valmistavat tai muokkaavat pajat homman hoitaa?


a) ei, mutta ei tietenkään mitään runko-ohjausta tms. Ja tietysti lasit/näkökenttä yms. perusasiat.
b) ei mitenkään
c) valmistaja takaa että kestää mitä lupaa, tarvittaessa lujuuslaskelmat
d) yleensä alustan kokonaismassaan ei kajota, joten ei sen kummempia vaateita

solihull
15.08.2011, 21:48
Eikö tämä omavalmistepykälä ole kuitenkin aika lailla mahdoton toteuttaa. Olikos sarjan oltava max. 20 kpl? Joskus asiaa tutkinut ja todennut sen kaatuvan omaan mahdottomuuteensa vaikka periaatteessa homma olisi kaikille avoin ja vapaa toteuttaa.

TT

temmi_hoo
16.08.2011, 04:52
Piensarjan ja yksittäiskappaleen vaatimukset testauksien suhteen tais poiketa jonkinverran?

No joka tapauksessa ainakin prätkistit tekee joka vuosi tässä Suomen maassa tyhjästä nyhjästyjä yksittäiskappaleita kilpien väliin niin miksei sitten muutkin.

Matti, onko M1 ja L5e ja L6e luokkiin jotain ihmeempiä vaatimuksia tyhjästä tempastulle yksittäiskappaleelle? Tietysti siis itsestäänselvät kuten että pakoputkesta ei saa tulla arsenikkia ja jotenkin pitää vaikkapa mitaten todistaa että jarrut kykenee pysäyttämään auton, eikä taida välttämättä mennä pyörännapaterät läpi, vaikka niillä oiskin tosi näppärä pysäyttää perseessäroikkujan ohitus lyhyeen.

-MaTTi-
16.08.2011, 09:50
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Tyyppihyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Koko+ajoneuvon+kansallinen+piensarjatyyppihyv%C3%A 4ksynt%C3%A4.htm

Tuolta löytyy 11 sivulta alkaen M1-omavalmisteen vaatimukset: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4634.pdf
Täältä L-luokan ajokeille (sivu 6 ->): http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf

Ja vanha AKE:n muistio aiheesta: http://www.ake.fi/pdf/2434-208-2003.pdf

Tämä kannattaa myös lukaista jos aihe kiinnostaa, löytyy tietoa myös autojen osalta (s. 93->): http://www.shal.fi/loppuraportti_omavalmiste.pdf