View Full Version : Tectyl+öljy seosta pohjaan
Terve vaan. Ajatuksissa olis hiluxin pohjaan ruiskuttaa öljy+tectyl seosta ruostesuojaksi, niin mitä ölyä olette käyttäneet? Vai onko parempia seoksia suositella?
patroltd
07.08.2011, 20:02
Kotelonsuojaöljy alle, sen kuivuttua sitä massan näköistä alustansuoja ainetta päälle.
Noin olen aina itse tehnyt, tiiä sitten onko hyvä mutta ei nuo romut ny ihan käsiin oo lahonu.
Tuolla projekti osiossa vaan törmänny pariin kertaan tuohon tectyli öljy koktailiin, mutta ei sen paremmin ole asiaa valaistu. Tosta kotelo suoja-aineesta kanssa ollut puhetta että tunkeutuu hyvin vaikka paskasempaankin pintaan.
t.haapala
07.08.2011, 21:36
Vaihteisto öljyjä ollaan sekoteltu sekaan, tunkeutuu aikast hyvin kaikkiin paikkoihin
Toi on yks vaihtoehto mut jokanen tyylillään ;)
MItä sitä' suotta itse tekemään noita sekoituksia, kun voi kaupastakin aineet ostaa, tectylin kotelosuojaa eka kerros pestyyn pohjaan(painepesurilla irtolika huuhdottu) antaa kuivua nahkeaksi päivän, ja sitten vaan massat niskaan, kaikki saumakohdat yms reilu kerros sitä kotelosuojaa niin tulloo hyvä. näin ite teen aina kun massaan,
20 vuotta sitten ex-työkaverini harrasti tuota öljy + alustamassa coctailin ruiskutusta autojen pohjaan. Ideana hyvä, massa pystyy notkeana ja suojaavana.
Mutta, ei se niin hyvä idea ollutkaan loppujen lopuksi. Toisen työkaverin amazonin pohjaan oli vedetty tuo seos. Öljynä oli seassa nestekaasu trukin käytettyjä moot öljyjä, joissa ei ole yhtään nokea. Kaasu kun palaa puhtaasti. Auton pohjassa oleva öljyinen massa keräsi itseensä maantie pölyä. Sitä tulee hiekoitushiekastakin keväällä, vaikka ajaisi vain asvalttitiellä. Sorateistä nyt puhumattakaan. Kuiva pöly kertyi auton pohjaan imien itseensä öljyn. Kun pöly kerros oli tarpeeksi paksu (tässä tapauksessa 5-10 mm), kerros lohkesi ja putosi pois. Samalla lähti osittain massaakin mukana. Joten pohja jäi paikoitellen ilman suojaa. Tästä väännettin kättä monta viikkoa, ja amazonin pohjaa tutkittiin oikein porukalla. :rolleyes:
Kotelosuojana tuo seos toimii varmasti hyvin.
Kun olen hitsannut autoa pohjasta, olen käyttänyt seuraavaa tyyliä: Pohjien puhdistus, ja päälle hyvä pohjamaali. Happomaali ja epoksi ovat niitä parhaimpia, sinkkispray on helppo ja melko hyvä suoja myös. Sitten päälle kerros kotelosuojaa, se imeytyy saumojen huokosiin ja rakoihin. Kun kotelomassa on vähän kuivunut, niin päälle alustamassaa pensselillä tai ruiskulla. Taas odotellaan kuivumista. Tämän päälle olen vetänyt vielä kotelomassan. Varsinkin pensseli massauksen jälkeen pinta on epätasainen, joten kotelosuoja tasoittaa sen.
Loppujen lopuksi, jos putsaa ruosteet pois, niin mikä tahansa bitumi/öljy/rasva pohjainen kura ei tee ainakaan pahaa auton pohjassa. Kunhan tämän mössön ja pellin väliin ei vaan pääse kosteutta muhimaan. :)
solihull
07.08.2011, 22:17
Tervehdys!
Olen ollut pirun pessimistinen kaikkiin "alustamassoihin" ja vetänyt vaseliinia ym. pohjaan ikäni. Nyt vasta olen viisastunut ja uskon, että kyllä nuo pohja-aineet on niitä oikeita tököttejä joita kannattaa laittaa.
Vetäisin hiljan autoni alle vähän erilaista Tectyliä, eli ML506 varastointirasvaa. Se on kotelosuojan kaltaista ja ihan asaman hajuista ja näköistä mutta vähän sakeampaa. Uskon sen pysyvän paremmin alustassa kiinni. Lisäksi se on 5 l purkissa halvempaa kuin kotelosuoja ja sitä voi vähän "jatkaa" niin saa ihan kuin kotelosuojaa. Lisäaineistuksesta en tiedä, mutta 100% samanlaiselta se kotelosuojan kanssa tuntuu olevan.
Koteloihin laitoin ihan kotelosuojaa. Päälle en laita alustassa mitään, kun en tuolla autolla metsissä aja. HIekka syö sieltä mistä syö ja laitetaan uutta päälle. Kun pohjassa on jo vähän ruosteita, en tohdi laittaa tuon suoja-aineen päälle kovettuvia massoja joiden alle ei näe miten ne muhii...eli siinä mielessä en varsinaisiin massoihin luota edelleenkään mutta näihin öljymäisiin aineisiin kyllläkin.
Ei se ihan ilmaista ole, kun sitä rasvaa kului alustaan aika pirun paljon. Mutta toivottavasti lisää ikää tulee. Ei kannata alkaa pelleilemään teräketjuöljyseosten kanssa kun on jo olemassa oikeat aineet jotka toimii.
TT
Kun pohjassa on jo vähän ruosteita, en tohdi laittaa tuon suoja-aineen päälle kovettuvia massoja joiden alle ei näe miten ne muhii...eli siinä mielessä en varsinaisiin massoihin luota edelleenkään mutta näihin öljymäisiin aineisiin kyllläkin.
TT
Tuossa tuli totuuden siemen. Jos ruostetta jää pohjaan, niin sen päällä oleva massa on hyvä olla öljyistä. Tai notkeaa, kuinka sen nyt haluaa sanoa. Huokoinen ruoste imee rasvan/öljyn/notkean massan itseensä, ja sinne ei enää kosteus pääse.
Joskus olen laiskana ruiskinut ruostekohtiin wurttin HHS2000 spray vaseliinia. Ei ole nekään ruostuneet enempää. :D
Ja sitten on sekin juttu että kuinka kauan meinaa milläkin ruoskalla ajaa...
Nyt viime katsastukseen jouduin taas hieman hitsailemaan berttaa ja korjauslistalla oli semmoisia paikkoja jotka on sinne hitsattu vuonna 2001. Eli kymmenen vuotta ja yli 250000 km sitten.
Pintakäsittelynä oli epoksipohja, ja siihen päälle pintamaali ja tavan alustamassaa jota on lisitty sillointällöin tarpeen mukaan. Mielestäni nuo on kyllä kestäny ihan kohtuullisen hyvin.
Ja tietenkin ne kohdat rungosta johon kardaani viskoo öljyä on täysin ruosteettomat vaikka ovatkin pelkällä ohuella maalipinnalla.
Nii ja tavan alustamasaakin voi jatkaa,tai ainakin ite oon jatkanu ihan tärpätillä jolloin sitä voi ruiskia massaruutalla.
Kotelosuojana tuo seos toimii varmasti hyvin.
Ei toimi, koska tuo öljy tahtoo haihtua aikain saatossa ja sitten aukeaa pintaan halkeamat jotka ulottuvat peltiin asti.
Kokeilla piti aikanaan tuokin...
itte en ainakaan enää sotke noita valmiita aineita millään öljyillä! kotelosuojaa kerros tai kaksi pohjaan ja seuraavana päivänä ohuina kerrosina massaa. jos niihin lisää öjyä ne jotenki juoksettuu ja valuu pois eikä tartu yhtää. tosiruosteiseen pohjaan jos ei kiinnosta muuta tehdä niin pelkkää kotelosuojaa ruiskii parikertaa vuodessa. ettei yritä massalla piilottaa niitä ruosteita...
jakke ja sepi
08.08.2011, 16:38
Itte olen vetäny ensin Tectyylin kotelonsuoja-aineen joka paikkaan.Antanu kuivua ja sitte alustamassaa. Oon muutaman kerran hitsannu autoja mihinä on ollu itte tehty käytetty moottoriöljyseos ruiskutettuna pohjaan. . . Ostaa heti kerralla kaupasta oikianlaasta myrkkyä nii ei tartte ainakaa murehtia ruostumista.
Tervaa... meinaan jos sinne jotain muuta kun oikeita aineita haluaa laittaa... ja senkin päälle olis hyvä vetää esim. se kotelosuoja/ massa, sitä mustaa kovettuvaa mössöä en viitsisi laittaa mihinkään, hakenut aina paikallisesta rusotesuojapuljusta kannulla semmosta ruskehtavaa ainesta mitä ne käyttää, se ei lohkeile silleen ku ne mustat massat, kosketuksesta jää kyllä naarmu mutta..
ja jos ja kun tervaa jatkaa jollain niin destian ukot sano että rasvarin rasvalla, puolet ja puolet, keittää kuumaksi ja ruiskulla alustaan, pysyy suola-autotki ehjänä :)
kymmenen vuotta sitten tervaamiani juttuja ei vielä ole tarvinnut paikkailla hitsillä eikä massalla...
Tervaa... meinaan jos sinne jotain muuta kun oikeita aineita haluaa laittaa... ja senkin päälle olis hyvä vetää esim. se kotelosuoja/ massa, sitä mustaa kovettuvaa mössöä en viitsisi laittaa mihinkään, hakenut aina paikallisesta rusotesuojapuljusta kannulla semmosta ruskehtavaa ainesta mitä ne käyttää, se ei lohkeile silleen ku ne mustat massat, kosketuksesta jää kyllä naarmu mutta..
ja jos ja kun tervaa jatkaa jollain niin destian ukot sano että rasvarin rasvalla, puolet ja puolet, keittää kuumaksi ja ruiskulla alustaan, pysyy suola-autotki ehjänä :)
kymmenen vuotta sitten tervaamiani juttuja ei vielä ole tarvinnut paikkailla hitsillä eikä massalla...
ääni tervalle !
Bonuksena saa nostalgisen tuoksun...
patroltd
08.08.2011, 21:01
Huomatkaa sitten että alustansuoja-aine ja massa eli kiveniskusuoja ovat eri aineita. Alustansuoja ei kuiva täysin eikä ole päällemaalattava niinkuin kiveniskusuoja.
solihull
09.08.2011, 00:37
Huomatkaa sitten että alustansuoja-aine ja massa eli kiveniskusuoja ovat eri aineita. Alustansuoja ei kuiva täysin eikä ole päällemaalattava niinkuin kiveniskusuoja.
Kokemusta on... joskus täysin epähuomiossa ruiskutin vanhan Pösön lokasuojien reunaan tätä alustasuojaa ja maalasin päälle kesähelteellä. Parin päivän päästä oli hienot seepraraidat loksujen reunoissa kun tökötti vielä vähän kutistui....
TT
Tervattua pohjaa ja koteloita on ihana hitsata! :D
Teräketjuöljy,kotelosuoja,alustamassa sekoitusta oon ruiskuttanu pestyyn kuivaan pohjaan.
Tosin ton joutuu tekemään vuosittain,on helpompaa kuin hitsaileminen.Jotku viisaat on sitä mieltä että moottori ym. öljyissä kun on rikkiä,niin se olisi alustalle "viimeinen voitelu"...mene ja tiedä sitten.Aikoinaan konemiehet massas autonsa kääntöpöytävaseliinilla,konstit on monet.
Tervattua pohjaa ja koteloita on ihana hitsata! :D
Saati sitten jollain laatikkoöljyllä voideltua autoa. Ihanan soihdun niistä kyllä saa..
Noista moottori- vaihtestoöljylitkuista kannattaa muistaa myös se että ne pahimmassa tapauksessa liuottavat mahdolliset aikaisemmat suojaukset irti.
Ihanan hyvin tarttuu kaikki savi yms. muju alustaan jos pinta jätetty kosteaksi, eli esim. näitä koktaileja tai sit pelkkää koteloainetta.
Koteloihin ilman muuta kovettumattomat ja mahdollisimman tunkeutuvat vahamaiset koteloaineet, mutta entäpä runkopalkkeihin ja lattioihin. En tiijä, mut joku kestävä maali vois pinnalle olla paras jos ja kun kuvitellaan että sitä pitää aina silloin tällöin pestä.
Taannoin ruiskuttelin nykyisen Cruiserin pohjaan muutamia litroja Bilteman TM-testivoittaja liuotinaineetonta koteloainetta ja arvelin että saman sarjan alustamassa vois olla myös ok. Mutta... eihän se kovettunut koskaan, huuhtoutu vielä viikon päästä pyöränkoteloista vesisateella ajellessa pois. Vuoden päästä vähän jähmettynyt, nyt kohta neljän vuoden jälkeen pöly tietty tarttunut kiinni, mut lähteekin pintaruosteessa olleiden saumojen sitten osittain irti kun pöly on päässyt kuivattamaan pohjat. Suurin osa tainnut huuhtoutua painepesuissa pois. Ei siis tommosta enää pohjaan.
Taidan vetää seuraavalla kerralla pensselillä paksulla maalilla palkit, sisälle koteloaineet ja tulpat kyljessä oleviin reikiin ettei täyty ajan myötä paskalla puolilleen. Koppa nyt ei näissä tunnu juurikaan ruostuvan, joten kriittisiin saumoihin lattiaan vahamaiset aineet ja joku kovettuva röpelömassa päälle.
Mukavempi tehä remonttia kun ei sotkeentus kädet alustamössöihin temutessa alapuolella.
motonetin mineraaliöljypohjanen massa on tuntunut pysyvän kohtuu hyvin tectyllin kotelosuojan päällä. tuonne hjn pohjaan ruiskin sitä viime kesänä. pitää vaan antaa jähmettyä sen kotelosuojan kunnolla!
Mulla on itellä nyt kaks kerrosta Tectyl ML kotelonsuoja ainetta pohjassa+rungossa+koteloissa. Miettiny tässä nyt kuumeisesti että mitä ton päälle vielä laittas jotta tulis hyvä... Voiko tohon pensselin kanssa sutia suht juoksevaa tervaa suoraan päälle? Olis tuolla nestemäistä bitumiakin pari purkillista...? Autona -04 Dodge Ram ja tuotu Utahista kesäkuussa joten pohja ruosteeton ni nyt tarvis vetää varman päälle ja laittaa takuu varmasti hyvät mössöt pohjaan... Ideoitakin otetaan vastaan.:)
Mulla on itellä nyt kaks kerrosta Tectyl ML kotelonsuoja ainetta pohjassa+rungossa+koteloissa. Miettiny tässä nyt kuumeisesti että mitä ton päälle vielä laittas jotta tulis hyvä... Voiko tohon pensselin kanssa sutia suht juoksevaa tervaa suoraan päälle? Olis tuolla nestemäistä bitumiakin pari purkillista...? Autona -04 Dodge Ram ja tuotu Utahista kesäkuussa joten pohja ruosteeton ni nyt tarvis vetää varman päälle ja laittaa takuu varmasti hyvät mössöt pohjaan... Ideoitakin otetaan vastaan.:)
alustamassaa siihen päälle, koteloihin kivenisku.... ei mitään pensselijuttuja, sitä terva olis voinu laittaa saumoihin ennen kotelosuojaa...
jakke ja sepi
25.08.2011, 19:47
Ruiskulla pyyhkääset alustamassat pohjaan.
Voiko tohon pensselin kanssa sutia suht juoksevaa tervaa suoraan päälle?
Onko puurunko vai? ;) Terva on puulle tarkoitettu, teräkselle on keksitty parempiakin suoja-aineita.
Onko puurunko vai? ;) Terva on puulle tarkoitettu, teräkselle on keksitty parempiakin suoja-aineita.
Kyllä se terva vaan oikeasti on teräkselle ihan messevää tavaraa....Milläs vanhat laivat tervattiin teräksiset no tervalla tietenkin. Js ei ne turhaan sitä tervaa käytä pyöränmuttereissa sun muualla missä joutuvat kovalle rääkille. Suolaa,hiekkaa sun muuta pashaa.
solihull
28.08.2011, 08:37
En minä enää tervaa autonpohjaan laittaisi, koteloihin ehkä. Kaikenlaisiin pultteihin se on ihan must- tavaraa ellei sitten tyydy kuparitahnaan.
TT
pastirolli
28.08.2011, 08:52
Ensin kunnon pesu. Sitten kuivaus. Vettä ei saa jäädä pisaraakaan joten kuivaus voi kestää pari päivää ilman minkäänlaista kuivainta. Kuivaimen kanssa menee päivä. Jokainen ruostekohta hiotaan puhtaaksi ja päälle laitetaan maalia. Kun pohjatyöt ovat valmiit niin ensin ruiskutetaan tectylin tunkeutuva massa koteloihin ja pohjaan. Annetaan hetken kuivua. Sitten kotelosuoja-aineet ja pohjamassa. Ei mitään öljysekoituksia. Massan kannattaa antaa kuivua vuorokausi. Sitten suojaus on valmis ja kestää monta vuotta.
Öljy on voiteluaine ja ruosteenestomassa on tarkoitettu ruosteenestoon. Ei toisinpäin eikä sekaisin.
http://www.autosuojaus.fi/index.html?sivu=ruosteenesto_tyovaiheet
Öljy on voiteluaine ja ruosteenestomassa on tarkoitettu ruosteenestoon. Ei toisinpäin eikä sekaisin.
Juuri näin. Näitä öljy- ja tervakikkoja käytettiin vuosikymmeniä sitten, kun muuta ei ollut tarjolla. Nykyiset suoja-aineet ovat todella hyviä sellaisenaan.
Mutta jokainen läträtköön autoonsa mitä vaan, valinta on vapaa.
Milläs vanhat laivat tervattiin teräksiset no tervalla tietenkin.
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Maailma muuttuu ja ruosteenestokeinot sen mukana. Terva kuivuu ajan myötä, mikä ei ole suotavaa ruosteeneston kannalta. No siksipä teräketjuöljyä ja pikeä sekaan. Mut mun mielestä tuo on jo "so last season".
Tietty valmiiksi jo ruostemuhennoksella oleviin palkkeihin ei ole olemassa mitään "oikeaoppista" ainetta, joten nuo koktailit on siellä ilman muuta ihan paikallaan.
en tiiä pitkässä juoksussa kui toimii mut omaan sutsukii (mikä tuol rojektiosiossaki on kuvitettu) laitoin koteloihi iha valmista tectylin luirua koteloainetta. motonetissa 5litran pönttö oli vajaa 40e. 12mm reiät runkoo, aineet sisää ja tulpat päälle, kopasta kaikki kotelot.
lattia ja runko jäi ihan kiiltävälle maalipinnalle ilman massoja et on helppo huuhella puhtaaks mudasta. vois kuvitella et on toimiva ratkasu, aika näyttää.
emännän kauppakassiin meinasin huljuuttaa kotelot tol samalla tectylin aineella mut siihe laitan varmaa pohjaan ton eka ja sen päälle iha alustamassa. sit antaa vaa kuivaa kunnolla ettei ensimmäiseks aja hiekkatielle.
t.haapala
29.08.2011, 15:25
Tietty valmiiksi jo ruostemuhennoksella oleviin palkkeihin ei ole olemassa mitään "oikeaoppista" ainetta, joten nuo koktailit on siellä ilman muuta ihan paikallaan.
Nii juu, unohtunu sanoo et meillä tota tectyl/öljyseost suihkitaan juurikin tommosiin
mitkä on jo alkanu ruostumaan eikä mihkää "uusiin" pelteihin ensisuojaukseks.
Se on ihan vihoviimenen virhe vetää jotai paksuu alustamassaa ruosteen päälle.
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Maailma muuttuu ja ruosteenestokeinot sen mukana. Terva kuivuu ajan myötä, mikä ei ole suotavaa ruosteeneston kannalta. No siksipä teräketjuöljyä ja pikeä sekaan. Mut mun mielestä tuo on jo "so last season".
Tietty valmiiksi jo ruostemuhennoksella oleviin palkkeihin ei ole olemassa mitään "oikeaoppista" ainetta, joten nuo koktailit on siellä ilman muuta ihan paikallaan.
No juu jos puhutaan uusista autoista niin varmasti nykyaikaiset aineet ajaa asiaansa loistavasti mutta kuinka moni vanha rysä on uudella rungolla ja lattiapelleillä :)
Ensin kunnon pesu. Sitten kuivaus. Vettä ei saa jäädä pisaraakaan joten kuivaus voi kestää pari päivää ilman minkäänlaista kuivainta. Kuivaimen kanssa menee päivä. Jokainen ruostekohta hiotaan puhtaaksi ja päälle laitetaan maalia. Kun pohjatyöt ovat valmiit niin ensin ruiskutetaan tectylin tunkeutuva massa koteloihin ja pohjaan. Annetaan hetken kuivua. Sitten kotelosuoja-aineet ja pohjamassa. Ei mitään öljysekoituksia. Massan kannattaa antaa kuivua vuorokausi. Sitten suojaus on valmis ja kestää monta vuotta.
Öljy on voiteluaine ja ruosteenestomassa on tarkoitettu ruosteenestoon. Ei toisinpäin eikä sekaisin.
http://www.autosuojaus.fi/index.html?sivu=ruosteenesto_tyovaiheet
Näin mä teen kanssa,lisäisin vielä et ruostelaikkuihin hiekkapuhallus ja sit epoksipohja tai happopohja ja sen päälle joku pintaväri. Tota santapuhallus hommaa tehneenä voin todeta et ruosteen pysäyttää ainoastaan öljy tai esim. siihen tarkoitettu kotelosuojaaine. Ja ylipäätään olis tärkeä saada kaikenlainen paska pois maalin ja massan alta. Nykyään leipätöihini kuuluu mm. metsurin työ joten teräketjuöljyistä sen verran et ne tehdään nykyään kasviöljyistä (ei ole hyvä edes ketjuöljyksi) tai puhdistetaan teollisuuden jäte öljyistä jotka ovat mitä kusta milloinkin ja parhaimmillaan sahan ketjukin on pikku ruosteessa viikonlopun jälkeen joten ne ei suojaa ruosteelta juurikaan,ketju öljy ei tosin ole siihen tarkoitettukaan.