View Full Version : Akselivälin muuttaminen
Trafin sivulla kerrotaan seuraavasti:
11 §
Akseliston muutokset
1.
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
Mitenkä sitten jos ei olekkaan valmistajan ohjeita? Jostain olen lukenut että lyhennys/jatkos on tehtävä siten että rungon päät katkaistaan (muistaakseni) 45 asteen kulmassa, hitsataan yhteen, hiotaan sauma tasaiseksi ja lopuksi liitoksen kohdalle hitsataan vielä vahvikelevy joka on saman paksuinen kuin rungon materiaali. Sitä en muista että pitikö tuon vahvikkeen olla pelkästään rungon sivulla, vaiko ulottua myös ylä-, sekä alapuolelle runkoaisaa.
Tuon viiston liitoksen tilalla voisi olla myös ns. kalanpyrstö-liitos.
Mullakin on lyhennetty hiluks,runko sahalla poikki ja ihan suoraan siitä vaan. Sitte ulko ja sisä puolelle 3 ja 4mm vahvikelaput ja saumaa n.3/4 osaa. Vahvikkeet olivat melkein suunnikkaan(salmiakin)muotoiset. Toitsun runkoihinhan ei ole mitään tehtaan ohjeita joten maalais järjellä ku tekee,katastus inssi sen sitte kynäilee omiin papereihinsa näyttämään viralliseslta.
solihull
07.08.2011, 22:24
Tota eiks tuon akselivälin muutoksen saa tehdä vain sellainen paja, jolla on siihen (jotkut sopivat) paperit...ainakin näin raskaassa kalustossa. Luulisi, että ei tämä nyt ihan näinkään helpolla maallikkotyönä pienempiinkään autoihin onnistu.
Jos tuo on ihan mahdollista, niin johan alkaa tulla pientä ruuhkaa konttoreilla...
TT
Tota eiks tuon akselivälin muutoksen saa tehdä vain sellainen paja, jolla on siihen (jotkut sopivat) paperit...ainakin näin raskaassa kalustossa. Luulisi, että ei tämä nyt ihan näinkään helpolla maallikkotyönä pienempiinkään autoihin onnistu.
Jos tuo on ihan mahdollista, niin johan alkaa tulla pientä ruuhkaa konttoreilla...
TT
Ei mulla mitään papereita ole. Ei ollu kuorma auton runkoa hitsatessakaan,firmassa saattoi olla. Ei Lohjan konttorilla(ent.valtion konttori)mitään ryysistä oo näkyny. Eli rungon lyhennyksiä/jatkamisia voi todellakin tehdä mallisarjan sisäisenä muutoksena jos osaa tehdä ne niin siististi että ne inssille kelpaa. Tämä on nyt pari(2) vuotta vanhaa tietoo,ja mulla on tää ko. auto leimassa.
Tota eiks tuon akselivälin muutoksen saa tehdä vain sellainen paja, jolla on siihen (jotkut sopivat) paperit...ainakin näin raskaassa kalustossa. Luulisi, että ei tämä nyt ihan näinkään helpolla maallikkotyönä pienempiinkään autoihin onnistu.
Jos tuo on ihan mahdollista, niin johan alkaa tulla pientä ruuhkaa konttoreilla...
TT
Tuli tässä mieleen, joskus kun tuli ihmeteltyä akselivälin muutosta Jeepissä niin muistikuvani mukaan tulos on se että ei se onnistu koska ei ole rungollinen auto. Ei vaikka olisi tehtaan valmistamat, omaan automalliin tarkoitetut säädettävät tukivarret.
Mulle ei oikein ole auennut syy siihen, että miksi vain rungollisen auton akseliväliä saa muuttaa - ja sekin runkoa pätkimällä tai jatkamalla :confused: Onhan se nyt helvetti soikoon paljon turvallisempaa ja kestävämpää että pidetään se kori/ runko muuten alkuperäisenä, muutetaan vain joko akselin kiinnikkeiden paikkaa ja/ tai tukivarsien pituutta. Mikä ihme siinä on että Trafin pitää tehdä kaikki mahdolliset auton muutokset niin vaikeaksi tai mahdottomaksi :mad:
hakoteilla
08.08.2011, 09:40
Mulle ei aivan selvinnyt, minkä auton akseliväliä ollaan muuttamassa.
Ei noissa ohjeissa kuitenkaan sanota, että muutos olis tehtävä nimenomaan runko pidentämällä/lyhentämällä, vaan käsittääkseni se voidaan toteuttaa myös jousien tai tukivarsien kiinnityspisteiden muutoksella.
Saahan noita kiinnityspisteitä kyllä muuttaa jäykkäakselisessa, tällöinhän tukivarret pysyy samana mutta akseliväli vaihtuu tarvittaessa. Ohjeistuksessa vain pistää silmään se, että akseliväli saa vaihtua vain mallisarjan sisällä oleviin mittoihin. Jos mallisarjassa on vain yhdellä akselivälillä autoa niin eihän sitä silloin voi muuttaa.. :confused:
Dodgesta meinasin napata puol metriä pois akselien välistä :D:D:D
Siinä on akseliväli vajaan neljä metriä ja 2,5 metrinen lava. Suunnittelin siihen flat-bedin kun meinaa ottaa tuo peltilava turhan helposti osumia. Mutta onpa vaan ruma sinkkupyöräisessä pitkä flat-bed, joten tartee lyhentää runkoa. Se ei kuitenkaan ole mikään vaikea homma tehdä sitten kun lavan nostaa pois. Kartaanista pätkä pois ja ruostuneen jarruputken tilalle uusi, sekä seisontajarrun vaijeri lyhyemmäksi.
Löyty googlella yks ohjeistus rungon pätkimiseen, ja muistinpa siitä että se taisikin olla 4-sarjan Scanian ohjeistus mitä olin lukenut. Pitää käydä duunissa ettimässä k.o ohjeistus ja ottaa mukaan katsastukseen jos tulee ryhdyttyä kyseiseen operaatioon.
http://prodsupport.scania.com/groups/bwd/documents/bwm/bwm_0000273_07.pdf
No, pitää käydä konttorilla varmistamassa jutut ennen kuin aloittaa mitään.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa.
Onko sulla jokin malli mihin verrata?
Onko sulla jokin malli mihin verrata?
Lyhyt hytti/pitkä lava tai pitkä hytti/lyhyt lava 3421mm akselivälillä, mulla on pitkä hytti/pitkä lava 3929mm akselivälillä, erotus 508mm.
Saahan noita kiinnityspisteitä kyllä muuttaa jäykkäakselisessa, tällöinhän tukivarret pysyy samana mutta akseliväli vaihtuu tarvittaessa. Ohjeistuksessa vain pistää silmään se, että akseliväli saa vaihtua vain mallisarjan sisällä oleviin mittoihin. Jos mallisarjassa on vain yhdellä akselivälillä autoa niin eihän sitä silloin voi muuttaa.. :confused:
Saa akselin kiinnityspisteitä muuttaa akselivälin muuttamiseksi jos sulla on verrokkimalli missä on ko. akseliväli ja se pidempi akseliväli on tehty alunperinkin niin ku säkin sen teet. Eli se et rungollisessa/kantavakorisessa autossa siirtäisit vaan tukivarsien/lehtijousien korvakoita ei onnistu. Ja todellakin,jos autossa/mallisarjassa on ollut saatavana vain yhtä akseliväliä ei ole verrokkiakaan joten et muuta aks. väliä.