Kirjaudu sisään

View Full Version : Volvon vaihtoehto tekniikka.


hpotteri
07.08.2011, 11:29
Krapula paranee parhaimmin pienellä aivojumpalla.

Pistäkää mietteitä alla olevasta tekniikasta volvoon C303

-Volvo b230fk / ft + autom + divorced Hiluxin jakis 4 välityksellä tai jopa dualcase.

KooPee
08.08.2011, 08:58
Hmm...onko joku erityinen syy, muu kuin edullisuus ja merkkiuskollisuus, käyttää volvon b230fk / ft + autom ?


Hiluxin jakis on vahva ja dualilla saa välityksiä, mutta mites Lantikan jakis divorced kitillä, sais muutaman välitysvaihtoehdon tehdastekosena?


tai sitte koko siirryt ajatuksessa seuraavalle tasolle ja Atlas 4speed divorced....;)

hpotteri
08.08.2011, 15:39
Hmm...onko joku erityinen syy, muu kuin edullisuus ja merkkiuskollisuus, käyttää volvon b230fk / ft + autom ?


Hiluxin jakis on vahva ja dualilla saa välityksiä, mutta mites Lantikan jakis divorced kitillä, sais muutaman välitysvaihtoehdon tehdastekosena?


tai sitte koko siirryt ajatuksessa seuraavalle tasolle ja Atlas 4speed divorced....;)

Volvon orkkis turbokoneet on aika vahvoja pieniä ja kevyitä ominaisuuksinsa nähden.
Ruiskut on sellasenaan käyttökelposia ja kytkennät yksinkertasia laatikon ja moottorin välillä.
Visio on että painetaan laatikko talvimoodiin suolla ja kivikossa sportti päälle ja hitaatvälitykset mahdollistaa maastoajon turbiinilukko päällä!

Jos on jotain muita motteja ehdottaa, anna palaa!

Automaatti vaan puhtaasti hitaasti etenemisen takia, vaikka toki varsinkin dualcasen kanssa saadaan volvoon jo ihan asiallisia kokonaisvälityksiä jos vaikka käyttäis orkkin manuaalia joka on hilpeän mittanen=Moottorin saa taaemmas.

Mä en keksi mitään järkevää tekosyytä miksei atlas olis parempi niin mä oon hiljaa tässä kohti.

Timo_L
08.08.2011, 20:12
ja hitaatvälitykset mahdollistaa maastoajon turbiinilukko päällä!

Kuinkahan pitkään turbiinin lukko kestää tuota touhua? Sehän ei ihan hyvästä syystä kytkeydy automaattisesti päälle kuin pienellä rasituksella, ainakin mitä on jenkkilän sivuilta lueskellut Jeepin laatikoista niin yhdestä jos toisesta on lukkoja hajonnut juuri tuollaisella käytöllä. Jotenkin kuvittelisin, että vielä isommassa/ painavammassa autossa olisi sitäkin kovemmalla tuo paikka. Toki pienet välitykset auttaa aika paljon että laatikon "tuntema" vääntö on paljon pienempää. Ehkä se kestääkin.. :D Itse kun käytin edellisessä Jeepissä erillisellä katkaisijalla turbiinilukkoa myös metsässä niin oli välillä vähän ilkeän tuntuinen - ja jossain vaiheessa ei enää oikein tahtonut lukita sen enempää tiellä kuin metsässäkään.

Se mitä tohon kannattaisi fiksailla, on kytkentä jossa jarrua painaessa lukko kytkeytyy itsekseen pois päältä, ja vaikka takaisin päälle kun jarru vapautetaan. Nopeassa tilanteessa ei ehdi käsi näppylälle vapauttamaan ja sitten tulee mielenkiintoisia hetkiä ja ääniä :D

Eikös tuon B230FK koneen perässä oleva automaatti ainakin vanhemmissa Volvoissa ole AW30-40? Sehän on jotakuinkin täsmälleen sama laatikko kuin mikä löytyy Jeep Cherokeesta (AW4- nimellä). Sellaisella juuri alkoi tulla ongelmaa tuon muuntimen lukon kanssa. Itse laatikkohan on varsin kestävä jos ei ihan älyttömän tehokkaan koneen ja/tai painavaan autoon istuta.

hpotteri
08.08.2011, 22:16
Kuinkahan pitkään turbiinin lukko kestää tuota touhua? Sehän ei ihan hyvästä syystä kytkeydy automaattisesti päälle kuin pienellä rasituksella, ainakin mitä on jenkkilän sivuilta lueskellut Jeepin laatikoista niin yhdestä jos toisesta on lukkoja hajonnut juuri tuollaisella käytöllä. Jotenkin kuvittelisin, että vielä isommassa/ painavammassa autossa olisi sitäkin kovemmalla tuo paikka. Toki pienet välitykset auttaa aika paljon että laatikon "tuntema" vääntö on paljon pienempää. Ehkä se kestääkin.. :D Itse kun käytin edellisessä Jeepissä erillisellä katkaisijalla turbiinilukkoa myös metsässä niin oli välillä vähän ilkeän tuntuinen - ja jossain vaiheessa ei enää oikein tahtonut lukita sen enempää tiellä kuin metsässäkään.

Se mitä tohon kannattaisi fiksailla, on kytkentä jossa jarrua painaessa lukko kytkeytyy itsekseen pois päältä, ja vaikka takaisin päälle kun jarru vapautetaan. Nopeassa tilanteessa ei ehdi käsi näppylälle vapauttamaan ja sitten tulee mielenkiintoisia hetkiä ja ääniä :D

Eikös tuon B230FK koneen perässä oleva automaatti ainakin vanhemmissa Volvoissa ole AW30-40? Sehän on jotakuinkin täsmälleen sama laatikko kuin mikä löytyy Jeep Cherokeesta (AW4- nimellä). Sellaisella juuri alkoi tulla ongelmaa tuon muuntimen lukon kanssa. Itse laatikkohan on varsin kestävä jos ei ihan älyttömän tehokkaan koneen ja/tai painavaan autoon istuta.

Siinä vaiheessä jos välitys menee puolentoistasadan paremmalle puolelle ni se lukko kyllä kestää kun olosuhteet on turbiinilla jo niin lepposat että se lukko on päällä jo orkkis softalla. Homman nimi nimenomaan olis että moottorin ja laatikon ohjaus tulee kanssa ihan insinöörien suunnittelemalla tavalla. Ilman mitään nappeja. silloin siihen vaikuttaa ulostulo kierrokset laatikosta kaasun asento ja moottorinkuorma sekä tietysti jarrupolkimen asento. Perkele painetaan vielä kruise samaan rahaan ja otetaan ajonopeus sille vaikka vauhtipyörältä ni voidaan säätää maastonopeuksillakin

Timo_L
08.08.2011, 23:07
Juu eikun ajattelin vain ääneen :D ei se tosiaan tollaisella kokonaisvälityksellä varmaankaan kovilla ole ei.. jos todella saat orkkis älyboksilla lukitsemaan ilman kummempia vippaskonsteja niin hieno homma. Kuten totesit niin joutuu ehkä huijaamaan nopeusanturia, mutta muuten ei kait sitten mitään ongelmaa :)

Mitenkäs Volvon älyboksilla muuten, osaako se lukita momentinmuuntimen kaikilla vaihteilla jos keppi on "D"- asennossa? Jeepissä ei AW4 näin osaa tehdä, vaan lukitsee ainoastaan isoimmalla valitulla vaihteella. Hölmöä. Tosin Volvoissahan on ollut muitakin laatikoita tuon b230 koneen perässä, taidettu käyttää myös ZF:n laatikkoa?

hpotteri
08.08.2011, 23:44
Juu eikun ajattelin vain ääneen :D ei se tosiaan tollaisella kokonaisvälityksellä varmaankaan kovilla ole ei.. jos todella saat orkkis älyboksilla lukitsemaan ilman kummempia vippaskonsteja niin hieno homma. Kuten totesit niin joutuu ehkä huijaamaan nopeusanturia, mutta muuten ei kait sitten mitään ongelmaa :)

Mitenkäs Volvon älyboksilla muuten, osaako se lukita momentinmuuntimen kaikilla vaihteilla jos keppi on "D"- asennossa? Jeepissä ei AW4 näin osaa tehdä, vaan lukitsee ainoastaan isoimmalla valitulla vaihteella. Hölmöä. Tosin Volvoissahan on ollut muitakin laatikoita tuon b230 koneen perässä, taidettu käyttää myös ZF:n laatikkoa?

Emmä usko että sitä tarvii sen enempää huijata kun se on kuitenki ennen jakolaatikoita.

Eikai sitä kannata "D" llä ajaa maastossa. Noustaan kivenpäälle niin laatikko suoltaa seuraavaa kun kuorma pienenee. Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.

Timo_L
09.08.2011, 10:07
Eikai sitä kannata "D" llä ajaa maastossa. Noustaan kivenpäälle niin laatikko suoltaa seuraavaa kun kuorma pienenee. Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.

Mun mielestä riippuu ihan tilanteesta ja paikasta.. kivikoissa tai jyrkissä nousuissa tai laskuissa yleensä ei ole järkeä pitää D:llä, kun taas mutaspoorissa, syvemmässä hangessa tjsp. se on monesti hyvinkin fiksua - ja joskus ei :D Kunnon shifteri/ ulkoinen älyboksi olisi paras vaihtoehto, voisi itse päättää tarvittaessa täsmälleen mikä vaihde on päällä ja laatikko lukitsisi vielä muuntimen boksin komentojen mukaan, ja toisessa tilanteessa sitten antaa alkuperäisen boksin hoitaa koko homma.

Paavo
09.08.2011, 10:28
Löytyiskö jostain autosta valmis koko paketti (kone, automaatti, jakis jossa lähdöt apparin puolella)
jonka vois nostaa sellaisenaan entisten tilalle? Ei tarttis ihme sovitteita nikkaroida (koneen ja jakiksen
kiinnikkeet runkoon tietty, ja kaasu- ja vaihdevaijerit jne. kuitenkin).

En tunne kovinkaan hyvin ameriikan ihmeitä taikka japanian aarteita, paras mielessä oleva ehdotus olis
se discon 2½ lirtainen tiisselipata zf:n automatilla + LT230, ei tarvita mitään avioeropaketteja tms.

Paljonko systeemi saa maksaa ja painaa? Paljonko pitää olla löylyä? Kuinka pitkä saa olla?

Jos laatikolle on hyvät jäähdytykset niin ei turbiinilukkoa tartte maastoajossa, tai itse en ainakaan ole osannut
sellaista kaivata. Yleensä tulee ajeltua D:llä, ja aina on oikea numero valittuna. Paksussa lumessa
pitkällä puolella (että pääsee taaksekinpäin) pakkoykösellä tai -kakkosella jos jaksaa. Kivikossa tule monesti
ajettua jarrua vasten, eli kaasu sopivassa kohdassa (~1500rpm) ja vauhtia säädellään jarrulla, näin auto
kiipeää kiville ja tulee niiltä alas jotakuinkin tasavauhtia, tai siis sitä vauhtia kun jarrun painaja haluaa.

Edit: jyrkkiin laskuihin tulee joskus kans pykällettyä D:tä alemmas, mutta monesti taas tullaan alas jarrulla.
Riippuu tosi paljon mäestä, ja siitä kuinka nopeesti renkaat pitää saada pyörimään jos auto lähtee alas
hallitsemattomasti, D valmiiksi sen takia että polkee vaan kaasua niin renkaat pyörii kyllä tarpeeksi.

-Paavo

Timo_L
09.08.2011, 11:11
Aika pitkälti olen samoilla linjoilla Paavon kanssa tuosta laatikon käytöstä, mutta nämähän on makuasioita. Se mitä kone + laatikkopaketin toiminnalta haluaa riippuu hyvin paljon siitä onko tottunut ajamaan manuaalilla vai automaatilla, ja minkätyylisestä menosta pitää.

Itse en todellakaan mikään automaattilaatikkoguru ole, mutta se mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä, jollei jopa parhaita jos automaatilla haluaa ajaa. Säätövaraa softalla on ihan älyttömästi, ja periaatteessa laatikon saa tekemään juuri mitä itse haluaa kun tarpeeksi näkee aikaa ja vaivaa. Saa melkoisia muutoksia kone + laatikkopaketin käytökseen ilman mitään shift- kittejä yms.. Firmoja löytyy jotka näitä ohjelmointeja tekee ja ovat erikoistuneet tietyn puolen (offaus, varttimaili, yms..) hommiin.

Harmillista tuossa vain on se, että noiden uudempien jenkkipelien tekniikoita on tästä maasta todellla huonosti saatavilla järkevään hintaan. Varmaan euroautoihin löytyy jotain vähän vastaavaa, mutta onko säätövaraa yhtä paljon, onko osaajia, yms.. :confused:

veijon-esso
09.08.2011, 13:31
Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.

Se on kuules koko automaattilaatikon idea notta ei tunnu manuaalilta.

hpotteri
09.08.2011, 16:58
Aika pitkälti olen samoilla linjoilla Paavon kanssa tuosta laatikon käytöstä, mutta nämähän on makuasioita. Se mitä kone + laatikkopaketin toiminnalta haluaa riippuu hyvin paljon siitä onko tottunut ajamaan manuaalilla vai automaatilla, ja minkätyylisestä menosta pitää.

Itse en todellakaan mikään automaattilaatikkoguru ole, mutta se mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä, jollei jopa parhaita jos automaatilla haluaa ajaa. Säätövaraa softalla on ihan älyttömästi, ja periaatteessa laatikon saa tekemään juuri mitä itse haluaa kun tarpeeksi näkee aikaa ja vaivaa. Saa melkoisia muutoksia kone + laatikkopaketin käytökseen ilman mitään shift- kittejä yms.. Firmoja löytyy jotka näitä ohjelmointeja tekee ja ovat erikoistuneet tietyn puolen (offaus, varttimaili, yms..) hommiin.

Harmillista tuossa vain on se, että noiden uudempien jenkkipelien tekniikoita on tästä maasta todellla huonosti saatavilla järkevään hintaan. Varmaan euroautoihin löytyy jotain vähän vastaavaa, mutta onko säätövaraa yhtä paljon, onko osaajia, yms.. :confused:

Joo noihin on joutunu ikävä kyllä tutustuu suolakaivoksessa. Hienoja aivoja noi mefi4loset ja säätö onnistuu ihan läppärillä kun ostaa parinhuntin softan. On vaan liian levee tommonen 90ast v moottori volvoon istuttaa ilman että joutuu tekee foliohattu etukardaani ratkasuja, ennemmin tingitään tehusta ja ominaisuuksista kun voimansiirron luotettavuudesta, autolla tehdään muutakin kun käydään kulmassa.


Jos laitetaan tavotteeks vaikka 170hevosta ja mahdollisimman tasanen vääntökäyrä. 250-300nm riittää erittäin hienosti. Tähän venyy b230 hienosti.

Paavo
10.08.2011, 10:06
Moi,

antenni jos mennään jo vähän ohi aiheesta.


mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä


Mulla ainakin tulee lievä epäilys liioista sähköistä offiautossa, mutta toisaalta rangen moottorikin puksuttaa antiikkisen tietokoneen (megasquirt) ohjaamana ihan luotettavasti, ja viimeix eilen tuli todettua että rangen etuovivalot (alas valkoinen, että näkee mihin astuu autosta poistuttaessa, takareunassa punainen ettei takana tulijat aja päälle kun aukoo ovia) vaan toimii, vaikka lamput ja liittimet ja johdot on olleet paksusti vedessä ja kurassa, ja monta kertaa.

Pitäis viissiin joskus päästä kokeileen tuollaista älykästä automaattia, nyt tuntuu sille ettei oikein osaa kaivata mitään hienompaa kuin vanha zf, mutta jospa sitä vaan ei tiedä paremmasta?

Vääntäkääs ihan rautalangasta, että mitä käytännön iloa laatikon ohjelmoinnista normi offiautossa on? Kun kaasua painaa niin vaihti kiihtyy jotenkin eritavalla kuin tyhmällä loootalla? Ja kun kaasua nostaa niin vauhti hiipuu jotenkin erilailla? Saako laatikon tehohövikkiä (=polttoaineenkulutusta) pienennettyä niin paljon että sillä olis merkitystä maastoajossa (katukäyttö erikseen)?

-Paavo

farmari
10.08.2011, 19:37
Notta saisit siihen verkon painoa tarpeeksi lisää, niiiin ----> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76967

Ja porttaalit sopii suoraan pakettiin.

hpotteri
10.08.2011, 19:52
Notta saisit siihen verkon painoa tarpeeksi lisää, niiiin ----> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76967

Ja porttaalit sopii suoraan pakettiin.

Mä väännän rautalangasta. Jenkki v8 LIIAN Leveä eikä MITÄÄN diisseleitä! Varsinkaan GM omia mootoreita.

uokki
10.08.2011, 20:32
Menee kyl pikkase sivuun mutta paljoks sun Vulva painaa,ehkä joskus olen kysynykin mutta toi muotitauti..

hpotteri
11.08.2011, 20:13
Menee kyl pikkase sivuun mutta paljoks sun Vulva painaa,ehkä joskus olen kysynykin mutta toi muotitauti..

2300kg safaripaino ilman juotavia syötäviä ja vaatteita.