PDA

View Full Version : hdj pumppu


_jOhE_
30.07.2011, 16:18
minkä kokoinen on vakio nestepää hdj80 pumpussa?

Kratz
30.07.2011, 16:27
minkä kokoinen on vakio nestepää hdj80 pumpussa?

ihan 100% en voi sanoo, mut muistaakseni 12mm...

_jOhE_
30.07.2011, 16:35
joo tuli pumppu huollosta tuolta pp dieseliltä... se vaan sano että tähän on vaihdettu 12mm nestepää ja että nyt ei tiedä minkälainen tästä pumpusta oikeen tulee ja takuuta ei tule.. laitoin pumpun paikoilleen järetön savuaminen jatkuvasti tyhjäkäynnilläkin. ja ravistaa konetta. sitten kun laittaa kaasua nii savua tulee hirveästi ja kierrokset ei nouse tasaisesti tai silleen räpättää.. mikähän neuvoksi?

Kratz
30.07.2011, 17:02
jaa. nyt en sit osaa kyllä vastata tohon. täytynee odotella jos joku asiasta enemmän tietävä osais tohon jotain sanoo. ei lukenu tossa mun haynesin oppaassakaan mitään pumpun tietoja. mullakun ite oli tarkotus lähtettää nousevalla viikolla oma pumppu pp diesel:lle, mut kuullostaa nyt kyllä aika pelottavalle. mitä ne siihen sun pumppuun teki. ootko säätäny ajotukset kellolla?? ku nyt jos sitä pumppua on säädetty siellä ni voi olla et ajotukset joutuu säätää uusiks, ei välttämättä vanhan merkit enää päde.

_jOhE_
30.07.2011, 18:17
tiivisteet vaihtoivat ku vähä vuoti ja sit penkissä säätivät. Minkähän merkkinen mahtaa se pumppu olla?

Profi
30.07.2011, 18:45
ihan 100% en voi sanoo, mut muistaakseni 12mm...

Semmosessa käsityksessä itsekkin oon ollu, että siellä olis 12mm. Tuo räpättävä ääni viittaa melko varmasti pielessä olevaan ajotukseen.

Tuos threadi samasta aiheesta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74458

Kratz
30.07.2011, 18:52
tiivisteet vaihtoivat ku vähä vuoti ja sit penkissä säätivät. Minkähän merkkinen mahtaa se pumppu olla?

ei kyllä mitään tietoa. pumppu viellä autossa kiinni ni ei pääse edes lukemaan.

Mika_T
30.07.2011, 20:14
Nippondenson tekemä kopio boschi se on ja 12mm nestepää vakiona.

Tarkistappa ajoitus uudelleen.

Sininen savu viittää myöhässä olevaan ajoitukseen ja järjetön paloääni kalina liian aikaisella olevaan.

tdi
30.07.2011, 20:16
mun mielestä se on liian myöhäisellä, eikö antaneet mitään astelukuu mukaan ? tai sit siel on paljo voimaa:D minkäväristä savuu ?

BJ-40/76
30.07.2011, 20:48
siis kun purit pumpun pois, niin saithan kasattua samaan kohtaan takaisin?

HDJ:ssahan pumppua pyöritetään hammaspyörillä, ja nokka-akselia pumpunakselilta
hihnalla.

Muistaakseni merkit menee seuraavasti:

Kampiakselin merkki on noin klo 10 ja pumpun HIHNAPYÖRÄN merkki klo 8 ja nokan
merkki klo 9 (TDS)

Pumppu ND

Ja nestepää lienee tuo 12mm, ei ainakaan pienempi alunperin?

bj45lava
30.07.2011, 21:54
Joo ja se savu on sieltä tulon jälkeen ihan normaalia, joutu ainakin kääntämään syöttöö reilusti pienemmälle ton hoidon jälkeen, ja lisäksi lämpimänä humppaaminen säätää pois siitä pikkuruuvista, joka korkin alla piilossa syötönsäädön vieressä.

Ja vuotava paska kulunut kylmäkäyntilaite vittuun ja boschin tulppa tilalle.

Vakioajoituksella mennään ja hyvin tuo on mulla toiminut.

Itellä vielä vakioahdot 0.8 mut löylyä tuli reilusti lisää, ja savut säätelin vasta leimalle 2.98.

_jOhE_
31.07.2011, 15:17
savu on sinistä tai sitten harmaata.. tyhjäkäynnilläkin puskee pikkusen sisistä savuu ja vähä ku polkee nii sitä tulee ja reilusti..olen säätänyt syöttöä pienemmälle mutta ei vaikutusta savua tulee .. eihän se karan asento vaikuta niiku tuommoseen perus savuutukseen?

Kratz
31.07.2011, 15:23
savu on sinistä tai sitten harmaata.. tyhjäkäynnilläkin puskee pikkusen sisistä savuu ja vähä ku polkee nii sitä tulee ja reilusti..olen säätänyt syöttöä pienemmälle mutta ei vaikutusta savua tulee .. eihän se karan asento vaikuta niiku tuommoseen perus savuutukseen?

sininen savu yleensä johtuu öljyn palamisesta joka ei varmaan johdu pumpusta, näinköhän ois vaan ikävä yhteen sattuma et nyt on porsinu jotain muuta, sattu vaan samaan aikaan pumppu rempan kans.

Jani E
31.07.2011, 15:43
se on pumppu myöhäsellä. ehkä hampaalla, jos savuaa sinistä ja koko ajan.

Mikki
31.07.2011, 20:37
sininen savu yleensä johtuu öljyn palamisesta joka ei varmaan johdu pumpusta
Kyl se myöhänen ajoitus tekee sen sinisen "hyttyskarkotus" -savun...

Eli pielessä ajoitus!!!

Ja kun ruuvailet niitä syöttöjä, niin se pumpun "penkitys" menee sitten samalla ihan perseelleen ja vituiks! VARSINKIN kun alat ruuvailemaan "sitä-tätä-tota", eikä hajuakaan mitä teet!!!

Ja sitten se käynti voipi ihan hyvin olla, jotta pumppu on ajoitettu kampiakselille kohdalleen, mutta nokkaan 180* pieleen...
Vika meinaan JUURI TUOLLAINEN kuin olet kertonu!

Ajoita uudelleen ja tarkasta sen jälkeen VARMUUDEN VUOKSI, säästyy rahat, kun tuo oma aika on paljon halvempaa kuin marmoritiskin osat ja muiden tekemä työ...

BJ-40/76
31.07.2011, 21:10
Ja kun ruuvailet niitä syöttöjä, niin se pumpun "penkitys" menee sitten samalla ihan perseelleen ja vituiks! VARSINKIN kun alat ruuvailemaan "sitä-tätä-tota", eikä hajuakaan mitä teet!!! (lainaus)

Joo, paljon halvempia harjoitus moottoreita on....

Ja sitten se käynti voipi ihan hyvin olla, jotta pumppu on ajoitettu kampiakselille kohdalleen, mutta nokkaan 180* pieleen...
Vika meinaan JUURI TUOLLAINEN kuin olet kertonu! (lainaus)

Ja nyt MIKKI taitaa pikkasen liioitella, jos nokka on puoli kierrosta väärässä,
(siis nokkaa-akselilta mitattuna) niin dsl ei kyllä käy!
ja jos kampiakselin kulmia, niin silloinkaan ei käy, kun 6 kpl venttiilejä solmussa
tms.

Siis tarkista NOKKA-Akselin ajoitus, ja sitten jos se ok, niin itse lähtisin siirtämään
pumppua aikaisemmalle.

Jos pumppu myöhäisellä, niin pehmeä käynti, ja kitkuaa sinistä.
jos pumppu aikaisella, niin käy karkeasti.

Ja jos pumppua on viritetty, niin alkuperäiset merkit ei välttämättä TÄYSIN
oikein, mutta hyvä alku.

Ja jotta saatas viritys vaikeaksi, niin hdj:ssähän on 2-vaiheiset suuttimet,
jotka pikkasen suihkasee ensiksi, ja sitten (palotilassa lämmöt "kohdallaan")
pää suihkutus, millä otetaan tehoa...

Itse olen yrittänyt päästä tuohon hdj:n suihkun elämään käsiksi, mutta vaikeaa, muttei ylitsepääsemätöntä, pumpusta paljon helpompi päästä perille.

.....

Mikki
31.07.2011, 22:37
Ja nyt MIKKI taitaa pikkasen liioitella, jos nokka on puoli kierrosta väärässä,
(siis nokkaa-akselilta mitattuna) niin dsl ei kyllä käy!
ja jos kampiakselin kulmia, niin silloinkaan ei käy, kun 6 kpl venttiilejä solmussa
tms.
Siis nokka pyörii samaa nopeutta pumpun kanssa, eli 180* näillä vastaa 360* kampiakselilla. JOS LAITTAA pumpun 180* pieleen nokan kanssa, niin ruiskutus tapahtuu venttiilien "vaihtaessa". Ajoitushan osuu silloin 4.syl kun PITÄISI OLLA 1.syl !!!
Ja sauhuaa sinistä aivan karmeesti, ei vastaa kaasuun ja tehot TÄYSIN hukassa.
Kone röpeltää aivan sairaasti!!!

Ja on kokeiltu useamminkin kerran, kun on ollu kiire (varsinkin vanha LT ja Volvot pitkällä kutosella) laittaa koneet käyntiin!

Ja jotta saatas viritys vaikeaksi, niin hdj:ssähän on 2-vaiheiset suuttimet,
jotka pikkasen suihkasee ensiksi, ja sitten (palotilassa lämmöt "kohdallaan")
pää suihkutus, millä otetaan tehoa...
Ei kun suihkastaan suoraan ISOLLA paineella ja sitten lopussa annetaan pieni "jälkipoltto" ruiskaus, jotta saadaan typen oksideja laskettua...;);)
Sen takia ingenjöörit laitto sen jousen meidän kiusaksi, ja korjaamoiden murheeksi. On meinaan perkeleelliset säädettävät (minä en niitä säädä lainkaan vaan vaihto-osat vaan kiinni!!!):(:(:rolleyes::rolleyes:

Mutta onnistuuhan se näinki http://www.easyfreesmileys.com/smileys/free-random-smileys-400.gif tai sitte http://www.easyfreesmileys.com/smileys/joystick.gif

bj45lava
31.07.2011, 23:13
Ja se kaveri joka sulle pumpun teki kertoo kyllä, mikä on pielessä jos käynti ei ok, just sieltä itekin sain kuumana humppauksen poisto ym ohjeet.

Helvetin yksinkertainen mekaaninen laitehan tuo on, siinä kun ei ole edes vielä mitään tekniikkaa takana.

BJ-40/76
05.08.2011, 13:13
_jOhE_ Saitko hdj:n käymään oikein? mikä oli vikana/pielessä?

Siis nokka pyörii samaa nopeutta pumpun kanssa, eli 180* näillä vastaa 360* kampiakselilla. JOS LAITTAA pumpun 180* pieleen nokan kanssa, niin ruiskutus tapahtuu venttiilien "vaihtaessa". Ajoitushan osuu silloin 4.syl kun PITÄISI OLLA 1.syl !!!
Ja sauhuaa sinistä aivan karmeesti, ei vastaa kaasuun ja tehot TÄYSIN hukassa.
Kone röpeltää aivan sairaasti!!!

Ja on kokeiltu useamminkin kerran, kun on ollu kiire (varsinkin vanha LT ja Volvot pitkällä kutosella) laittaa koneet käyntiin!


Ei kun suihkastaan suoraan ISOLLA paineella ja sitten lopussa annetaan pieni "jälkipoltto" ruiskaus, jotta saadaan typen oksideja laskettua...;);)
Sen takia ingenjöörit laitto sen jousen meidän kiusaksi, ja korjaamoiden murheeksi. On meinaan perkeleelliset säädettävät (minä en niitä säädä lainkaan vaan vaihto-osat vaan kiinni!!!):(:(:rolleyes::rolleyes:

Mutta onnistuuhan se näinki http://www.easyfreesmileys.com/smileys/free-random-smileys-400.gif tai sitte http://www.easyfreesmileys.com/smileys/joystick.gif

Mikki, Oletko aivan varma tuosta jälkiruiskutuksesta?

Tarkistin asiaa parilta taholta, ja tuo hjd pitäs olla nimenomaan esiruiskutuksella oleva! ns. esiruiskutuksella saadaan varsinainen palotapahtuma paremmin hallintaan.

Tuossa suihkunkärkien vaihdossa/paineiden säädössä on paljon ylimääräistä
työtä ja hankaluutta, mutta on vissiin pakko alkaa opettelemaan.....
ja nuo typenoksidit pitänevät paikkaansa nimenomaan esiruiskutuksessa.

Ja tuo "sytytysjärjestys" 0n 1-4-2-6-3-5, siis jos pumppu on 180 astetta nokkaa jäljessä/edellä, niin ykkösen dieselit menee 6-pytylle, ei 4:lle, ja mahdollinen käyminen kyllä
täysin tehotonta, palaa vain hehkutulpan ansiosta, ja palokaasut suoraan venttiilistä pihalle (ensin pikkasen pakorarjaan ja sitten imusarjaan?), auto ei varmaan liiku ominvoimin?

_jOhE_
12.08.2011, 16:19
suuttimet huollossa ja sanovat että hyvin kuseevat että ei näistä hyvää saa joten vaihdetaan uusiin. kansi koneistamolla imupuolen neljä venttiiliä eivät mene kiinni kuin vasaralla, joten voi olla että joutuu niitäkin uusimaan.

BJ-40/76
31.10.2012, 00:28
Siis tuon minun hodarin pumpun vois käyttää huollossa, ja samalla pikkasen "optimoida", siis nyt alkaa tuntua että isoilla kierroksilla ei vedä siten kun kuuluu. Ja ajettu vain reipas 700t, toki suurin osa puhtaassa lapin ilmastossa, ja niin hyvissä olosuhteissa, että ruuhkat täysin tuntematon käsite?

Siis nyt pitäs saada tarkistettua pumppu toiminta, ja mahdollisesti modattua siten että sais ohjeen :tarvittaessa voi väännellä sitä ja tätä.....

Siis noin 2000 kierrokseen asti toimii siedettävästi, mutta varsinkin 3000 jälkeen veto alkaa loppumaan, ja 4000 ylittminen käytännössä utopiaa (automaatti).

Siis nyt vakioahtimella pitäs saada pikkasen lisää vetoja yläkierroksilla, ja tarkistus että kaikki säädöt toimii niin kuin kuuluu.

Ja tuon vahakikkareen tuosta pumpun kyljestä vois ulostaa? ei nimittäin liiku juurikaan:mad:

Mika_T
31.10.2012, 00:51
Onko polttoainesuodatin vaihdettu milloin?

Voipi olla myös ennakonsäätö jumissa jos tuntuu ettei ole voimaa ylärekisterissä.
Toivoa vaan ettei tarvi koko pumpun runkoa uusia.

BJ-40/76
31.10.2012, 01:08
Onko polttoainesuodatin vaihdettu milloin?

Voipi olla myös ennakonsäätö jumissa jos tuntuu ettei ole voimaa ylärekisterissä.
Toivoa vaan ettei tarvi koko pumpun runkoa uusia.

Dsl suodatin uusittu 500 km sitten, samoten öljyn suodatin, ja dsl suodatin on m-filter, ja puutuu edelleenkin.

Oma epäilys on, se että ainakin siirtopumppu vetelee viimmeisiä.... siis pumpun sisäinen paine liian pieni (lamellit paskat/kiinni tms)

Ja koko pumppua ei aleta rakentamaan uusiksi, alkuperäiset osat kalliita, ja kiinalaiset yms. ei toimi/kestä?