View Full Version : 6kg:n Hiilidioksidipullon riittävyys mig hitsauksessa?
TOPPAHOUSU
29.07.2011, 21:38
Valaisisiko joku tymää, että miten pitään tuollaisella 6kg:n CO2 pullolla migillä hitsaa?
(Pullossahan on käsittääkseni 3000 litraa "kaasua"...)
äkkiä laskien, en vastaa lopputuloksen oikeellisuudesta
jos säätö olis 10 l / min
ja pullossa 3000 l
3000 l / 10 l/min = 300 min / 60 min / h = 5 tuntia
enpä muista tarkkaan, mikä olis oikea virtaus vaikkapa autopelleille, omassa taitaa olla tuota luokkaa tai hiukan yli - joku viisas joskus sanoi että co2 lla hiukan enempi virtausta kuin "oikeilla" kaasuilla
mä oon ite käyttäny 8-9 l/min.....
Huomatkaa sitten että migeissä virtausmittari on oikeasti painemittari..!
Mulla Cebora-papupyssyssä alkoi joskus hitsaaminen tökkimään, saumat olivat syvältä. Väänsin paineensäätimestä lisää kaasua, ja virtausmittari (näytössä litraa/minuutissa) lupasi enempi kaasua suuttimelle. Ei vaikutusta, edelleen räkii.
Avasin koko paineensäätimen, ja sen pieni reikä oli paskaa täynnä, eli tukossa. Puhdistuksen jälkeen alkovat taas saumat luonnistumaan.
Mittari näytti paineensäätäjän painetta, mutta sen jälkeen reitti oli tukossa.
Huomatkaa sitten että migeissä virtausmittari on oikeasti painemittari..!
Ei aina, on olemassa säätimiä joissa on ihan oikea virtausmittari.
Hatutukseen asti kauan riittää 6kg pullo, sen osaan sanoa itse aiheeseen :)
...ja korva mukaan hommassa, kyllä tuon tuhinan kuuloo joka pyssyn piipusta tulee kaasun kanssa...
niitähän on semmosia mittareita millä saa suuttimesta mitattua virtauksen.
siinä on semmonen kuula joka nousee putkessa ylöspäin virtauksen mukana.
liian suuri virtaus aiheuttaa roiskeiden lisääntymistä.
HiluMiks
30.07.2011, 09:06
Valaisisiko joku tymää, että miten pitään tuollaisella 6kg:n CO2 pullolla migillä hitsaa?
(Pullossahan on käsittääkseni 3000 litraa "kaasua"...)
Mulle hiilidioksidi pullon myyjä sanoi riittävyydestä että 6kg CO2 pullo riittää 5kg lankarullaan.
Mulla on käytössä sellanen säädin missä ei ole mittaria niin säätö on tehty korva kuulolla ja tarpeen mukaan.
Sisällä hitsatessa lanka loppuu ensin.
Eikös tuo riittävyys riipu siitäkin kuinka paksua tavaraa (eli millä virralla ja syötöllö) hitsaa? Itsellä meni 5kg rullaan varmaan kolme neljä pullollista (20litran pullo 180bar täyttö) seoskaasua 8-10l/min vauhdilla. Hitsasin pääasiassa autopeltiä jolloin lankaa ei syötetä kauheeta vauhtia.
Joo, ruosteista peltiä hitsaillessa kaasua vaan kuluu enempi, ku melkein pakko pitää langansyöttö pienellä ja kaasu isolla. ja se kaasun riittävyys riippuu hitsauksen määrästä :p
On meillä huvennu hallilla 20kg pullo kolmeen iltaan.
noin 7l/min oon itte käyttäny hiilaria ja hyvin pelaa... 10kg pullo loppuu ennen 15kg kelaa autohommissa...
TOPPAHOUSU
31.07.2011, 17:55
Vastauksista voinee siis vetää johtopäätöksen, että satunnaiselle käyttäjälle tuo CO2 pullon hankinta on edullisin/järkevin vaihtoehto...
HiluMiks
31.07.2011, 19:47
Vastauksista voinee siis vetää johtopäätöksen, että satunnaiselle käyttäjälle tuo CO2 pullon hankinta on edullisin/järkevin vaihtoehto...
Ainakin minun mielestä hyvä vaihtoehto.Tais maksaa täysipullo 150€ kun minä ostin ja täyttö oli jotain 20-30 luokkaa mutta nyt en varmaksi muista.
WinChester
31.07.2011, 19:48
Jos hitsaaminen on oikein satunnaista tai on paljon pieniä "keikkahitsauksia" ja kuljetustilat rajallisia (ainahan ne on), niin 2kg CO-pullokin käy erinomaisesti. Se loppui mulla jo reilusti ennen 5kg rullaa, mutta on tosi helppo siirrellä ja kulettaa hankaliin/ahtaisiin paikkoihin. Tallissa on nyt 6kg, mutta sitä odotellessa hitsasin tuolla pienellä lainapullolla.
BJ-40/76
31.07.2011, 21:31
Tuo hiilari on paljon parempi pieneen lankakoneeseen kuin täytelanka.
Ja tuulessahan mig:llä ei voi oikein hitsata.
JOS haluaa hitsaussaumoille maksimi lujuutta; niin co2 ei yllä seoskaasujen tasalle.
Autopelleissä co2 ehkä jopa parempi?, ei lämpömuovaa peltiä yhtäpaljon
kuin seoskaasu?
Mutta; jos pitää pienellä mig:llä hitsata paksumpaa rautaa, niin seoskaasu
ylivertainen!
Ja se hitsausmukavuus: seoskaasulla hitsaus paljon mukavampaa, sillä kun valokaari
palaa tasaisesti, niin silloin ei roisku.
MAKSAMATON mainos? Woikoski täyttää myös omia seoskaasupulloja, ja myy?
Mutta pullo täytössä pitkään (noin viikko) mutta tämä ongelman voi kiertää
esim. useammalla pullolla (itselläni myös arcon-pullo, mukavampi hitsata kuin co2, joka myös tallissa vuosia käyttämättä)
Ja noita co2 pullojahan löytyy mitä erillaisimmista paikoista, mm. sammuttimista
ja limsakoneista(ei std kiinnitys, ja EI varmaan SAA käyttää suojakaasuna:p)
Tätäkin lie mainostettu täällä ties kuinka monesti, mutta jos asuu Tampereen seudulla, niin IK-asennus A. Iivonen Kangasalla on ihan päällikkö paikka. Ostin sieltä 20l misoniputelin 4 vuotta sitten, maksoi muistaakseni 190e täynnä gasoa ja 10 vuodeks katsastettuna. Tolla 20l pullollisella oon nöölänny about 15kg lankaa. Täyttöhän sielä tais maksaa viimeeks 40e ja kestää semmonen 20 min. Katsastus kuulemma 20e.
Säätäjä_setä
01.08.2011, 22:39
Kundit vetäneet saumaa ns urakalla. Kaasua mennyt 20l pullo ja oma 10l varapullo. Avuksi piti ottaa vielä 10l vuokrapullo kun omat ovat täytössä. Lankaa mennyt noin 7kG eli aika optimistisia nuo aikaisemmin mainitut kaasun riittävyydet. Kaasun virtaus on ollut 8-10l/min vähän tuuliolosuhteista riippuen. Kulutukseen vaikuttaa tietenkin kuinka pitkiä "vetoja" tekee. Oma kemppi ainakin avaa kaasun ennen langan syöttön aloittamista ja katkaisussa on lyhyt jälkivirtaus. Ruosteista peltiä täksytellessä kulutus kasvaa.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20542&stc=1&d=1312230225
Tässä on vielä kuva rotametrillä eli virtausmittarilla varustetusta säätimestä. Tämä toimii siten, että säädin on asetettu vakiopaineeseen ja virtausta säädetään venttiilillä.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20541&stc=1&d=1312230177
Tässä vielä linkki jos rotametrin toiminta kiinnostaa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotametri
Tampereen seudulla onneksi oman pullon saa täytettyä odotellessa, menee noin puolisen tuntia. Olisi projekti hidastunut aika tavalla jos olisi kovin monta viikkoa joutunut pulloa odottamaan. Ruosteista peltiä täkytellyt joten kaasua on mennyt 5kg kelalla 3-4pullollista.
Säätäjä_setä
06.08.2011, 00:06
Makella on hyvä tuotanto kun on "levännytt" partioleirillä.
Vuokrapullo loppui tänään.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20657&stc=1&d=1312581509
Onneksi eukko haki perjantaipullon eli oman 20l pullon täytödtä Woikoskelta tänään. Plussaa Woikoskelle. Olivat antaneet pienen alennuksen kun eukko haki ja kysyi "perjantaipulloa":D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20658&stc=1&d=1312581636
Makella on hyvä tuotanto kun on "levännytt" partioleirillä.
Vuokrapullo loppui tänään.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20657&stc=1&d=1312581509
Onneksi eukko haki perjantaipullon eli oman 20l pullon täytödtä Woikoskelta tänään. Plussaa Woikoskelle. Olivat antaneet pienen alennuksen kun eukko haki ja kysyi "perjantaipulloa":D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20658&stc=1&d=1312581636
Ja edelleenkin puhutaan hiilipulloista? Misonit tms. on hiukka eri asia kuin nestemäinen.
Säätäjä_setä
07.08.2011, 10:00
Hyvä huomio. Nestemäisenä hiilidioksidia on 440 litrassa nestettä eli 6kG pullossa on noin 2600 liyraa kaasua.
En ole koskaan itse hitsannut hiilidioksidilla. Miten pullo käyttäytyy jatkuvassa hitsauksessa kun hiilidioksidi kaasuuntuu pullossa ja jäähtyy voimakkaasti.
Jos oikein pitkää saumaa vetelee niin silloin voi säädin alkaa jäätyä, omassa käytössä ei haittaa kun autopeltiin harvemmin kovin pitkää saumaa tulee kerralla laskettua.
Kyllä säädin on ollut monesti ihan kuurassa, mutta on toiminut kuitenkin oikein. Jos hitsipaikassa on lämmöt plussan puolella, niin pulloa tuskin saa niin paljon kylmenemään, ettei sieltä kaasua tulisi tarpeeksi. Pakkaskelillä en ole kokeillut.
Isommassa pullossa on joku hiilaripulloon käypä virtaussäädin. Hiilipullossa on eri kierre kuin seoskaasupullossa (Misonit, SK:t jne.). Pikkupullo on tuolta http://www.k-hsammutinhuolto.fi/ ostettu entinen CO2-sammutin. Siihen laitoin happipullon painesäätimen, siihen pätkän letkua, paineilman pikaliittiimen ja sitten koneelle menevään letkuun säädettävän kuristuksen. Happisäädin käy hiilipullon jenkaan. Pikkupullo on ollut joskus mukana paineilman korvikkeena työmaalla. Kun siinä on se paineilman naarasliitin säätimen jatkona, niin käy pikkuhommissa kompressorin korvikkeena siellä missä ei ole sähköä saatavilla.
Jarkko T
26.11.2013, 14:01
Osaisiko joku kertoa että missä kannattaa Joensuu-Kitee seudulla täytättää 6kg hiilari pullo? Joensuun Turvatalo tekee kyllä täyttöjä, mutta hinta vaikuttaa aika väkevältä. 43e
E: Nii ja itse aiheeseen kommenttia, 5kg lankakerästä on reilu 1kg jäljellä kun 6kg hiilaripottu tyhjeni. Hitsaaminen oli sekalaista, auton pelleistä rakenneteräksiin. Suurin osa hitsauksesta tapahtui "tuulisissa" olosuhteissa ulkona.
Yleensä sammutinhuollot kannattaa kysellä läpi.
Onko hiilidioksiditäyttöpaikkoja Järvenpään/Sipoon/Keravan alueella tai lähellä? Sammutinhuollot eivät pääsääntöisesti täytä täällä suunnalla.
Lähin, mitä tiedän, on Helsingin Malmilla Presto Paloturvallisuus. Melko kaukana ja hintakin on nykyään melkein 40€ 10kg pullolle (täyttö 5 min).
Julle vaan
27.11.2013, 22:27
Pari viikkoa sitten käytin vanhan 6kg sammuttimen Porvoossa sammutinhuolto Lankisella. Muuttivat suojakaasupulloks eli maalaus, koeponnistus, uus vena, täyttö yhteensä 146€. Täytön osuus oli 49€. Se on siinä Ölstenssissä teollisuusalueella. Ei taida lähempänä olla muita kun Presto ja Lankinen.
Jarkko T
29.11.2013, 18:55
Ilmeisesti saksassa ei maksa kuoret tai kaasu juuri mitään, tai sitten molemmat on halpaa. Kun kattelin sakemannien ebaysta jotta 10kg täysi/uusi pottu maksaa 155e koti ovelle toimitettuna.