Kirjaudu sisään

View Full Version : King cabin ohjaamon irrotus

Tumppi84
26.07.2011, 20:49
Tervedys arvon kolleegat!

Ostin nyt vihdoin ja viimein maasturin kun halvalla sain.
Nyt sitte aloin tarkastelemaan alustaa niin löytyi aika paljon hapero paskaa hytin pohjasta.Mitenkäs työläs homma tuo hytin irroitus/nosto on,olis parempi hitsata kun sais hytin pöydälle.

jyrden
27.07.2011, 16:57
Kyllähän siin on oma työnsä ottaa irti... Mut helpottaa kyllä kovasti korjaamista, kun on irti sitten. Pottlttoaienletkut, ja sitten jarruputket irti... Apuksukin alla on sitten yks pistokeliitäntä johdoissa... Pohjassa sit penkkine takapään kohilla yks rauta irti... Ja moottoriin menenvät johdot irti... Jne...

rulez
27.07.2011, 17:58
En lähtis ihan helpolla poijes nostaan riittää kyllä työtä.

Helpommalla pääset ku päästät hytän irti rungosta ja nostat tunkilla mahollisimman ylös jää siinäkin tilaa korjaukseen ihan mukavasti ja samalla korotat hytin tuon lainsalliman 75mm ja korjailet lahonneet korvakot.

Tuo operaatio vaatii rattiputken irrotuksen, rättinivelestä 6 korvapultin irrotuksen, puskurin irrotuksen, syylärin "ilmaohjaimen" irrotuksen, hytin alta kardaanin kiertävän raudan irrotuksen ja muistelisin jotta noilla hyvillä saa hyttiä nostettua rungolta jo tuommosen 20-30cm ilmaan korjauksen ajaksi.

pee
27.07.2011, 20:02
asiahan ei mulle millään lailla kuulu ja on lisäks vielä ohi aiheen, mutta MIKSI pitäs korottaa 75 mm korin ja rungon välistä, auttaaks se oikeasti johonkin ?

Jappi
28.07.2011, 14:22
asiahan ei mulle millään lailla kuulu ja on lisäks vielä ohi aiheen, mutta MIKSI pitäs korottaa 75 mm korin ja rungon välistä, auttaaks se oikeasti johonkin ?

Juu, korkeelta kaatuu komeemmin...

Tumppi84
28.07.2011, 18:51
Eilisen päivän tutkin sitä hytin irrotusta,vaikutti aika työläältä.Tyydyin vain ottamaan lavan pois edestä.
Puolet kuskin lattiasta oli lahonnut ja hytin korvalliset,ei paha japanilaisessa autossa.

rulez
31.07.2011, 12:11

Ei välttämäti vaikuta ku ulkonäköö mutta 33" rattaat ei taho mahtua kääntymään/joustamaan alle 5cm korotuksilla.

Toisekseen kyllä se jossai maastossa mun peleissä ainakin autto kalliolla ku kikkailoo tohtii ajella helpommi renkaan kiven ylitte pelkäämättä jotta helma lintassa ku renkula putoo kiveltä.

isompia kiviä kun ei noi matalassa autossa voi päästää alle vaa rengas ajettava nii jotta isoin maavara menee kiven kohalta joka tässätapauksessa helma :o

pee
31.07.2011, 19:57
edelleen lievää OT:

eikös olis "fiksumpaa" hyödyntää sekin korotus alustaan ? korin ja rungon väliin sen verran että pystyy kivasti suhauttamaan pesurilla välin puhtaaks, esim 15 mm ja loput alustaan.... kummassakin tapauksessa kynnys menee ihan samalla tasolla, mutta alustan korotuksella myös paljon muutakin nousee...

pelkän ukonäön takiakaan ei mee mun ymmärrykseen...

Tumppi84
31.07.2011, 21:52
edelleen lievää OT:

eikös olis "fiksumpaa" hyödyntää sekin korotus alustaan ? korin ja rungon väliin sen verran että pystyy kivasti suhauttamaan pesurilla välin puhtaaks, esim 15 mm ja loput alustaan.... kummassakin tapauksessa kynnys menee ihan samalla tasolla, mutta alustan korotuksella myös paljon muutakin nousee...

Minä ainakin korotin koria 20 mm,saa paremmin puhdistettua paikat kurasta ja muusta paskasta.Alustaakin pitäs korottaa jonkin verran.
Kuinka paljon alustaa/koria saa korottaa lakipykälien mukaan?

Heguli
01.08.2011, 15:28
Kuinka paljon alustaa/koria saa korottaa lakipykälien mukaan?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=172

rulez
02.08.2011, 17:40
edelleen lievää OT:

Kuinkas se toteutetaan helposti ja yhtä halvalla alustaan ?

Lehdet on jo valmiina akselin yläpuolella joten pyöräyttämällä ei nouse sieltä mihkään.

Etupäässä on vääntösauvat jotka luonnollisesti näissä saa kiriä lähes tappiin ja perän saa helposti samaan tasoon tuon keulan helpon maksimi "korotuksen" kanssa kun jatkaa riiput takaa kymmenkunta senttiä pidemmiksi !

Perää ei ole tarvetta nostaa enempää jos keula ei seuraa perässä vaikka sekin toki onnistuisi lisäämällä rautaa lehden ja akselin väliin.
Toki vääntösauva keulaakin saa jonkinverran korotettua paloilla nivelien alle mutta murrokset ei juurikaan vääntösauvoilla tehtyä maksimikorotusta enempää kestä.

Joten helmojen ja kaarien ylöspäin saamiseksi jää tasan yx helppo ja halpa ratkaisu hyytin nostaminen 50mm / enempi tai sitten saa pärjätä 31" renkailla ja hytin helmoilla jotka kulkee 5-7cm matalammalla.

(Oli unehtua tämä ulkonäköseikka että jos auton ulkonäöllä ei ole mitään väliä voi toki hakata hytin kulmat linttaan etupyöränkaari koloista isolla lekalla ja kaaretkin onnistuu päästää isommiks rälläkällä. Mutta tarkemmin aateltuna ei helmojenkaan lintaantumista kiviin siinävaiheessa tarvitte välittää joten tämä on helpoin vaihtoehto niille jolle ulkonäöllä ei ole väliä :o )

pee
02.08.2011, 20:07
yhtään en tiedä ko. mallista mitään...

epäselvää on myöskin se, onks se taka-akseli ny jousten ylä- vai alapuolella, vaiko jouset ala- vai yläpuolella ???

jos ainoa intressi on halvalla hytti ylös, niin se on sitten niin, ei sille mitään voi, kukin tulkoon uskossaan autuaaks... ja moni on tullutkin :rolleyes:

rulez
03.08.2011, 10:02
yhtään en tiedä ko. mallista mitään...

epäselvää on myöskin se, onks se taka-akseli ny jousten ylä- vai alapuolella, vaiko jouset ala- vai yläpuolella ???

jos ainoa intressi on halvalla hytti ylös, niin se on sitten niin, ei sille mitään voi, kukin tulkoon uskossaan autuaaks... ja moni on tullutkin :rolleyes:

Pieni kirjoitus moka mutta nyt korjattu Eli taka-akseli on alunperinkin jousten alapuolella.

Kisaautoista minä en tiiä mitään mutta 3 tuommosta kinkkukaappia oon rakennellu 33" pyörillä toimiviksi jokapäiväisiksi käyttöautoiksi ja harraste offiin siinä sivulla joten niistä tiedän jotain.

Tokihan voisin seuraavaks peliks hommata jonkun jäykillä akseleilla olevan lavapelin joka muuttais rakentelun suunnan täysin kun etuaksilaltakin sais otettua lainsallimat maksimikorotukset ja hytinnosto tuota puhistettavuusseikkaa(muutamaa senttiä) enempi jäis turhaks.
Näitä kumminkin on huonosti tarjolla ja tahtovat olla kalliitakin vielä (vanhanmallin Hilux, vielä tätä topikin king cappia yks malli vanhempi nismo ja siihen taitavatkin sitten jäädä jos painavat jenkit jätetään pois laskuista)

Mutta taitaa mennä oftopikiks liikaa jos vielä jatkan joten palataan aiheeseen.