View Full Version : Audi A6 V6 ja kaasuläpän purku/putsaus
Onkos kukaan joutunu tollaista Audin kutoskoneen kaasuläppää ikinä purkamaan tai vaihtamaan? Vikakoodit herjaa kaasuläppää ja nyppäsin ilmamäärämittarin piuhan irti mutta meno ei muuttunut, eli varmaan vika löytyy sieltä kaasuläpästä. Kysymys kuuluu että onko kuinka kettumainen avata ja putsata? Vinkeistä ja neuvoista olisin kiitollinen.
Tarkemmat tiedot potilaasta ja vaivasta: A6 farkku, vm -98 2.4 vapaastihengittävä Quattro, automaatti tiptronic, tehoja 121kW ja moottorityyppi kaiketi ALF, röveltää siinä 1500 rmp paikkeilla ja tyhjäkäynti heittelee, vika pahenee mitä lämpimämpi ilma on. Googlaamalla sain selville että muilla on ollut samoja oireita ja jotkut osasivat vastailla että kaasuläpän paskaantumisesta johtuisi.
Laitoin chitchatin puolelle kun ei suoranaisesti liity offiin.
Mun kansan-quattro (VW Passat V6 syncro 2.8 30V) nykii 1000-1500 kierroksella vedätettäessä, joskus. Tyhjäkäynti on ihan ok.
Joskus kone oli aivan hengetön, ja pröki todella paljon. Syyksi löytyi kondenssio vesi sytytystulppien poteroissa. Vesi maadoitti kipinän minne sattuu. Tulpanhattujen kumitulpat ovat niin tiiviit, ettei pesuvesi pääsee sisään, eikä kondenssio ulos. Ei tekisi varmaan pahaa lämmittää vaikka neula, ja polttaa kumiin pieni ilma reikä. Kuivauksen ja CRC käsittelyn jälkeen isompi röpellys hävisi, mutta vuosia jatkunut ajoittain esiintyvä nykiminen ei poistunut. Oletko sinä tarkastanut tuota hommaa?
Minä olen epäillyt myös tuota ilmamäärä mittarin paskaisuutta. Kyllä minä sinne joskus kurkistin, mutta muuta en ole tehnyt sen homman eteen. Ei kai se mikään paha ole purkaa, mun mielestä?
Ilmamäärämittari (MAF ? ) kannattaa kyll puhdistaa! Itse puhdistin Corollasta elektroniikka spraylla ja vaikutti hieman kylmäkäynnin ym parantumiseen.
Kannattaa olla varovaisempi kuin minä, eikä tökkää sitä ohutta lankaa anturissa sillä sprayn pillillä!. Mulla väänty vähän, mut onneksi ei vaikuttanut mihinkään. Olin kyll varovainen mut... :o
Itse puhdistin Corollasta elektroniikka spraylla ja vaikutti hieman kylmäkäynnin ym parantumiseen.
Ja MIKÄ muu parani??? Arvaisin ettei mikään.....
Tuo ilmamassatunnistimen "sorkkiminen" vain pahentaa tilannetta, koska pintaan palanut karsta on siinä piiliuskassa yhtä kovaa kiinni kuin pulverimaali / emali!!!
Ja anturihan on keskitetty 1/100mm tarkkuudella KESKELLE putkea (älä kysy miksi), jotta virtaavan ilman määrä saadaan tarkasti mitattua!
Kaasuläppään sen verran, jotta YLEISESTI VAG:n kaasuläpän vikakoodeista tulee vuotava pakoputki tai alipaineletku viasta, jolloin mootori saa ylimääräistä ilmaa ohi mittarin, jolloin seos laihenee ja happitunnistin yrittää rikastaa, mutta säätöarvo ei riitä kaasupolkimen arvoille.
Myös itse lambda (happianturi) kannattaa tarkastaa, ja sen kaapelointi koska vertailuhappi tulee johtojen kautta!!!
Tuo ilmamassatunnistimen "sorkkiminen" vain pahentaa tilannetta, koska pintaan palanut karsta on siinä piiliuskassa yhtä kovaa kiinni kuin pulverimaali / emali!!!
Ja anturihan on keskitetty 1/100mm tarkkuudella KESKELLE putkea (älä kysy miksi), jotta virtaavan ilman määrä saadaan tarkasti mitattua!
Vai että oikeen pahentaa. MITEN ja MIKSI se pahentaa tilannetta?
Miksihän sen puhdistaminen ei sitten minulla pahentanut!? Ja kyllä siitä vaan lähti sitä paskaa pois kun elektroniikan puhdistus-spraylla puhdistin. Miksi anturi tykkää huonoa jos se nätisti puhdistetaan asiaan kuuluvalla kemikaalilla? Eiköhän se karsta siinä aiheuta enempi ongelmia kun mittaa sisään menevän ilmamäärän todellista pienemmäksi.
Idioottkin tietää, että langan/lankojen sorkkiminen mekaanisesti on paha idea, varsinkin tökkiminen pillillä jolloin itselläkin valui kylmä hiki otsalla virheen huomatessani. :D Silti ei mitään ongelmia koneen käymisen/käyttäytymisen kanssa (älä kysy miksi!)
Vielä offtopicina, että Fintoysin foorumilla sekä ulkomaalaisilla Toyota foorumeilla kehoitetaan putsaamaan anturi. ZZ-koneissa on pahana tapana MAF paskottua ihan kunnolla. Imuilmanlämpö-anturi ja sit ne kaks ilmamassa-anturi lankaa. Miksi lukemattomat autojen omistajat tekis ko. operaation jos se ois tuhoon tuomittu juttu, häh? Miksi tuulilasissa ois artikkeli jos se ei auttaisi edes vähän: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus PLUS monet muut artikkelit. En aikoinaan löytänyt netistä oikeastaan yhtään juttua missä ois kielletty MAF:in puhdistamisen. :rolleyes:
Mut mielipiteitä on yhtä paljon ku käyttäjiäkin... voihan se olla että enemmistö on ihan hakoteillä, allekirjoittanut mukaanlukien.
siis paikallisen audigurun neuvosta nykäisin ton ilmamäärämittarin piuhan irti, ihan vaan tsekkauksen vuoksi että muuttuuko moottorin käynti sen takia ja olisko siinä vika. Mutta meno ei ole oleellisesti muuttunut eikä nykiminen poistunut --> ilmamäärämittarilla ei tällä kertaa taida olla osuutta asiaan. Voishan sitäkin tietty putsata varmuuden vuoks.
Ton sisu45:n mainitseman kondension voisi kyllä tsekata tulppien poteroissa, ihan vaan senkin vuoksi että yksi bemareita harrasteleva kaveri sanoi että ainakin bemareista paukkuu puolat jos siellä tulpan poterossa on kondenssivettä. Bemujen kutoskoneissa kuulemma on sama set up kuin Audin kutosissa puolien osalta - yksi per tulppa ja maksaakin mansikoita.
Tarkennus siihen vikakoodiin - ohjelma herjaa nimenomaan että kaasuläpän sopeutus epäonnistuu! Tai tarkalleen herja on "17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings". Lambdat on molemmat vaihdettu pakoputkiin ja vikakoodit kuitattu + pysyneet poissa joten se ei enää voi olla syynä. Kaasuläppää siis meinasin seuraavaksi ronkkia...
Ton sisu45:n mainitseman kondension voisi kyllä tsekata tulppien poteroissa, ihan vaan senkin vuoksi että yksi bemareita harrasteleva kaveri sanoi että ainakin bemareista paukkuu puolat jos siellä tulpan poterossa on kondenssivettä. Bemujen kutoskoneissa kuulemma on sama set up kuin Audin kutosissa puolien osalta - yksi per tulppa ja maksaakin mansikoita.
Audin 90 asteen V6 koneessa on onneksi vain kolme puolaa. Yhteen puolaan tulee kaksi tulpan johtoo, eli puolet kipunoista menee harakoille.
Puolat ovat siinä koneen edessä, vesipumpun päällä. Niissäkin voi mun koneessa olla vikaa, mutten ole nuukuuttani viitsinyt niitä vaihtaa... Ja kun kuitenkin kaikki toimii yleensä ihan ok.
Mun oireet tulevat oikeastaan vain lämpöisellä koneella, kylmänä ei nyi ja vetoja piisaa. Sen verran mitä kylmää konetta viitsin rasittaa.
Mutta kun laittaa lapun lattiaan, niin kiihtyvys on välillä kulmikasta. Ensin kiihtyy, sitten kiihtyy hitaammin, ja lopuksi menee niinkuin 193 hv/1525 kg auto kuuluukin mennä.
Mikä liikuttaa imunokka-akseleitten ajoitusta? Moottoriöljyn paine liikuttaa ajoitus hässäkkää, mutta mistä se saa ohjauksensa? Joku kutina munissa, että siinä voisi olla vika. Mitä Mikki on mieltä?
En ole lukenut vähään aikaan vikakoodeja. Ikaalisen Laakkonen joskus luki niitä, vaihtoi lämpötila-anturin, eikä auttanut paskan vertaa. Paitsi auttoi heidän taloudellista tilannettaan.
ZZ-koneissa on pahana tapana MAF paskottua ihan kunnolla. Imuilmanlämpö-anturi ja sit ne kaks ilmamassa-anturi lankaa.
Ja sitten alkaa selviimään, kun opiskelet alaa, ja huomaat jotta "karsta" joka palaa langan päälle on vaan niin tiukassa ettei sitä saada kuin mekaanisesti irti...
Ja samalla selkenee tuo toiminta MAF:sta, eli määrämittainen lanka lämmitetään (esim +300*C), jonka jälkeen moottoriin menevä ilma jäähdyttää lankaa ja siitä saadaan arvo, joka sähköisenä signaalina viedään moottorin ohjainlaitteeseen perussuureena ja sen perusteella moottoria ohjataan.
Sitten tapahtuu tämä pillillä tökkääminen ja lanka venyy (eli kuumenee enemmän, koska lanka ohenee "jostakin" kohdasta) ja signaali muuttuu. Loput voi sitten itse arvioida...
Ja kylmäkäynnistykseen ei MAF:a käytetä, koska silloin lämmitetään katalysaattoreita ja moottoria...
Mikä liikuttaa imunokka-akseleitten ajoitusta? Moottoriöljyn paine liikuttaa ajoitus hässäkkää, mutta mistä se saa ohjauksensa? Joku kutina munissa, että siinä voisi olla vika. Mitä Mikki on mieltä?
Ohjaus tulee moottorin ohjainlaitteelta, mutta välissä on säätöventtiili, joita en edesmuista, jotta olisi vaihdettu???
Ennemminkin lähtisin hakemaan ohjausvikaa ja kylmän rauhallisesti uusi softa tähän!
Sitten alkaisin tutkimaan moottorin puolta, kun noita "hammas pielessä" koneita on tullut vähän liikaakin vastaan, jopa merkkihuolloista...
Sitte perinteiset ilmavuodot, varsinkin huohottimen puolelta! Ja sitten imusarjan tiivisteet, on ollut niitäkin viimeaikoina "jonkin verran"...
Tarkennus siihen vikakoodiin - ohjelma herjaa nimenomaan että kaasuläpän sopeutus epäonnistuu! Tai tarkalleen herja on "17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings". Lambdat on molemmat vaihdettu pakoputkiin ja vikakoodit kuitattu + pysyneet poissa joten se ei enää voi olla syynä. Kaasuläppää siis meinasin seuraavaksi ronkkia...
EGR puolen vika, tai sitten huohottimen puolelta vetää ilmaa ohi kasuläpän!!! Kaasuläppävika on todella harvinainen, ehkä 1/1000 on OIKEASTI rikinäinen läppä, yleensä vuotaa "jostakin", Audeista suurin osa huohotinputkista, kun kovettuvat ja murenevat ihan murusiksi....
ENSIKSI EGR:n sopeutus ja sitten kasuläppä!! Muuten ei onnistu vaikka kuinka yrität!!!
EGR:n moottoreissa on ollut sitten vikoja, mutta senkin saa korjattua kerran, koska ratas pyörähtää vain ½kierrosta, niin kääntämällä rattaan se kestää taas...
Ja sitten alkaa selviimään, kun opiskelet alaa, ja huomaat jotta "karsta" joka palaa langan päälle on vaan niin tiukassa ettei sitä saada kuin mekaanisesti irti...
Ja samalla selkenee tuo toiminta MAF:sta, eli määrämittainen lanka lämmitetään (esim +300*C), jonka jälkeen moottoriin menevä ilma jäähdyttää lankaa ja siitä saadaan arvo, joka sähköisenä signaalina viedään moottorin ohjainlaitteeseen perussuureena ja sen perusteella moottoria ohjataan.
Sitten tapahtuu tämä pillillä tökkääminen ja lanka venyy (eli kuumenee enemmän, koska lanka ohenee "jostakin" kohdasta) ja signaali muuttuu. Loput voi sitten itse arvioida...
Ja kylmäkäynnistykseen ei MAF:a käytetä, koska silloin lämmitetään katalysaattoreita ja moottoria...
Aaaa, aivan! Kiitoksia selkeestä vastauksesta. Nyt on selvempää et mitä se tekee ja mitä tapahtuu.
Sitten alkaisin tutkimaan moottorin puolta, kun noita "hammas pielessä" koneita on tullut vähän liikaakin vastaan, jopa merkkihuolloista...
Sitte perinteiset ilmavuodot, varsinkin huohottimen puolelta! Ja sitten imusarjan tiivisteet, on ollut niitäkin viimeaikoina "jonkin verran"...
Tais olla nuin munkin Audiss, kun sitten lopen katkes vesipumpun akseli ja kone lämpes hieman liikaa. Jako pielessä ja kyllä siinä siltikin vääntöä oli vaunukin vetoon, mutta veto oli yläpäässä. Parani kaikin puolin, jakopää laitettiin.
Siitä NaCl 0,9% liuosta.:D:eek:
http://img5.cherchons.com/marchand/www.audilo.com/images/T/audispray.jpg
Nonniin, palataanpas taas tähän rakastamaani aiheeseen, eli v**tuileva audi A6. Ilmamäärämittarin vaihdoin uuteen tuossa pari viikkoa sitten ja meno parani jonkun verran / rykiminen väheni. Vielä siinä 1500 rmp paikkeilla nykimistä on kun ajaa tasaisella kaasulla, ylensä noin 80km/h siis.
Noh, uudet tulpat löytyi takakontista ja vaihdoin ne tänään kun ajattelin että jos se sitten on tuolla virtapuolella. Tulpanrei'istä 4/6 löytyi öljyä ja siinä vähän kuivailin niitä minkä pystyin. Sivuhuomautuksena että tulpat ei ollu mitenkään tiukalla, lähti helposti vasemmalla kädellä räikän kanssa auki mutta ei ihan ilman räikkää... joku kiristänyt aika varovasti?! Anyways, uudet tulpat paikalleen ja koeajolle. Rauhallisesti ajaen ekat 10 kilsaa, ei mitään ongelmia! Ei siis mitään! Käy tasaisesti tyhjäkäyntiä eikä kiihdytyksessä tai tasaisessa ajossa mitään ongelmia - ei rykimistä tai nykimistä. Sitten kertaalleen kiihdytys nollasta sataan lutu pohjassa ja se rykiminen alkoi välittömästi sen jälkeen. Paluu vanhaan vikaan siis.
Seuraavaksi voisi tsekkaa ne kaikennäköiset letkut tuolta suojamuovien syövereistä jos siellä on murtumia, vuotoja, tms. Mikäs Mikki toi EGR homma on? Joku pakokaasujen takaisinkierrätys... ei kai mun vanhassa ALF koneessa semmoisia ole?
EGR puolen vika, tai sitten huohottimen puolelta vetää ilmaa ohi kasuläpän!!! Kaasuläppävika on todella harvinainen, ehkä 1/1000 on OIKEASTI rikinäinen läppä, yleensä vuotaa "jostakin", Audeista suurin osa huohotinputkista, kun kovettuvat ja murenevat ihan murusiksi....
ENSIKSI EGR:n sopeutus ja sitten kasuläppä!! Muuten ei onnistu vaikka kuinka yrität!!!
EGR:n moottoreissa on ollut sitten vikoja, mutta senkin saa korjattua kerran, koska ratas pyörähtää vain ½kierrosta, niin kääntämällä rattaan se kestää taas...
Audeista suurin osa huohotinputkista, kun kovettuvat ja murenevat ihan murusiksi....
Räpläsin passattia viime viikolla, ja tutkin vähän niitä huohotusputkia. Sitten kuului RÄKS. :mad: Ovat kyllä todella rapeita näin käytettynä.
Pari kerrosta kutistesukkaa päälle, ja lämpöä. Enempää en viitsinyt tutkia/rikkoa putkia. :rolleyes: Täytyy myöhemmin paremmalla tutustua niihin.
Samsonite
15.08.2011, 21:22
Se jakoremeli (VAG V6)menee just eikä melkein kohilleen oikeilla työkaluilla (rauta jolla lukitaan nokkapyörät toisiinsa ja tappi joka työnnetään anturinreiästäkampuralle). Nokkapyörät tiukataan vasta kiristimen säädön jälkeen = jako on kohillaan. Jos sitä remmiä pelkkä puukko aseenaan vaihtaa niin vituiks menee. :D
Alipaineletkuin vuoto aiheuttaa nykimistä osakaasukiihytyksissä, omassa oli ihan päreinä ne. Alkuperäset on eri ryhmien mukaan värjätty (musta, sininen ja vihreä), korvasin ne löpösiittimien paluuletkulla (olikohan 3,2mm halkasija ?)