View Full Version : Vety-muutossarja
Onko kenellekään kantautunut korviin tai silmiin mitään kokemuksia/näkemyksiä vety-muutossarjasta, jolloin siis ympätään ilmeisesti imusarjaan suutin joka suhuuttaa vetyä sekaan jolloin kulutus pienenee 10-35% !!!
Autoon tankataan siis muutama desi vettä silloin tällöin.
Tossa linkki, vajaan tonnin maksais: http://www.flexfuel-company.fi/Vety-muutossarjat.php
http://www.flexfuel-company.fi/images/joku.jpg
Overdrivella on toki asiaa jo puitu: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=207423&postdays=0&postorder=asc&start=0
Kuulostaa humpuukilta!!! Jos tuo on niin hyvä idea, niin miksi sitä ei ole jo kaikilla käytössä?
Terv nimim 15 vuotta diesel moottori tehtaassa töissä.
KoniJeep
23.07.2011, 23:23
Kuis toimii toi sydeemi -30 pakkasella:D
Kuis toimii toi sydeemi -30 pakkasella:D
Tuskin paremmin toimii +30 helteilläkään. :cool:
KoniJeep
23.07.2011, 23:31
Tuskin paremmin toimii +30 helteilläkään. :cool:
..juu aattelin vaan jos siinä pönikässä on jääpala...
vetygeneraattori joka autoon ja maailma pelastuu :D
kantsii lukea toi linkki vaikka vähän harppomalla, nimimerkki -vety- joka ilmeisesti kaupittelee näitä ei oikein tunnu tietävän asiasta yhtään mitään.
ite ostaisin sillä tonnilla vaan pensaa
Kuis toimii toi sydeemi -30 pakkasella:D
Jos tuulilasinpesunestettä heittäis sekaan? :D
KoniJeep
23.07.2011, 23:45
Jos tuulilasinpesunestettä heittäis sekaan? :D
lady lasolia, niin haisisko pakokaasut paremmalle :D:p:D
Viritetyssä moottorissa vesiruiskutus ei ole huono idea.
Vuosia sitten pulling-valmetissa oli painepesurin pumppu, joka syötti vettä öljypolttimen suuttimista (6 kpl) imusarjaan. Vettä ja dieseliä kului yhtä paljon, kun annettiin koneelle mailaa.
Nykyään voipi olla hienostuneemmat systeemit. Kesäkuussa katselin kyllä Doris-valtran pellin alle, muttei tullut vesi-systeemiä syynättyä.
Viritetyssä moottorissa vesiruiskutus ei ole huono idea.
Vuosia sitten pulling-valmetissa oli painepesurin pumppu, joka syötti vettä öljypolttimen suuttimista (6 kpl) imusarjaan. Vettä ja dieseliä kului yhtä paljon, kun annettiin koneelle mailaa.
Nykyään voipi olla hienostuneemmat systeemit. Kesäkuussa katselin kyllä Doris-valtran pellin alle, muttei tullut vesi-systeemiä syynättyä.
Eikös edelleen ole vastaavat systeemit isoissa koneissa, ainakin laivadieseleissä on ymmärtääkseni ihan tavallisia nuo vesiruutat? Parantaen tehoa, vähentäen päästöjä ja kulutusta.. Vai joko ne on keksinyt jotain uutta ja parempaa? :o
Eikös edelleen ole vastaavat systeemit isoissa koneissa, ainakin laivadieseleissä on ymmärtääkseni ihan tavallisia nuo vesiruutat? Parantaen tehoa, vähentäen päästöjä ja kulutusta.. Vai joko ne on keksinyt jotain uutta ja parempaa? :o
Vesiruiskutus on vanha kikka nostaa ottomoottorin tehoa, tosin omat ongelmansa siinäkin on.
Mutta tämä vety-ruiskutus onkin taas ihan oma juttunsa. Muistuu mieleen noista lupauksista vanha kunnon motor-up ja muut ihmeaineet, joilla polttoaineen kulutus pienenee ja tehot nousee.
Mutta lyhyesti sanottuna, ei toimi tuo vetyjuttu. Ja JOS tuo tonnin systeemi ihan oikeasti vähentäisi polttoaineen kulutusta vaikka 20 %, niin kyseinen mokkula olisi jokaisessa uudessa autossa jo tehdasasennuksena.
WinChester
24.07.2011, 08:05
Eipä ole myyjä hirveästi sivuihinsa faktaa markkinointinsa tueksi väsännyt. Kun TM aikoinaan testasi Motor-Upin tehoja, niin silloin ainakin oli faktaa siitä, että humpuukia mikä humpuukia.
Jos tuota sarjaa oikeasti aikoo markkinoida, niin olisi syytä testauttaa vekottimensa ulkopuolisella labralla ja laittaa testirapsa näkyviin. Mutta ainahan sitä joku höynäytettävä löytyy, joka ei rapsoja kaipaa.
Tässäkin teho perustunee samaan asiaan kun noissa tehomagneeteissa ym. Eli hyväuskoinen hölmö joka on rahansa laittanut humpuukiin , alkaa uskoa siihen ja se taas ohjaa ajotapaa taloudellisemmaksi.
Eli tavallaan toimii...
Idea ois loistava, mutta tuo menee vähän väärinpäin?
Vesi eli H2O on vetyä, joka on jo yhdistynyt happeen, eli energia on jo otettu pois tuosta lopputuotteesta. Jotta se vety saadaan uudestaan irti, sinne pitää tavalla tai toisella saada energia takaisin ja niinkuin kaikki tietää se ei ihan lämmittämällä onnistu.
Sitten kun joku keksii miten vedestä tehdään vetyä (ja happea) siten, että siitä saadaan edes 10% enemmän tehoa irti kuin mitä sinne laitetaan, niin voidaan lopettaa kaikkien muiden energialähteiden käyttö.:)
Ite oon funtsinu että koska suomessa on vielä muutamia pieniä vesivoimaloita joilla ei välttämättä rikastu tukkusähköä tekemällä (1 snt/kwh) niin voisiko niillä tuottaa liikennevetyä ? Samalla tulisi happea kaikkeen harrastamiseen tms.
Vai saako siitä sähköstä vieläkin niin paljon enemmän ettei sekään kannata???
Mutta selväähän on että jos ei neste tai forttumi saa kymmenyksiään niin eihän se silloin onnistu.
Idea ois loistava, mutta tuo menee vähän väärinpäin?
Vesi eli H2O on vetyä, joka on jo yhdistynyt happeen, eli energia on jo otettu pois tuosta lopputuotteesta. Jotta se vety saadaan uudestaan irti, sinne pitää tavalla tai toisella saada energia takaisin ja niinkuin kaikki tietää se ei ihan lämmittämällä onnistu.
Sitten kun joku keksii miten vedestä tehdään vetyä (ja happea) siten, että siitä saadaan edes 10% enemmän tehoa irti kuin mitä sinne laitetaan, niin voidaan lopettaa kaikkien muiden energialähteiden käyttö.:)
Elektrolyysillähän tuo vety vedestä tuolla laitteella erotetaan. Vetyhän on räjähtävä kaasu ja happeahan ja tulta saadaan moottorin sisälle joka tapauksessa, niin miksipä se ei voisi palotapahtumaa tehostaa. Mutta, iso mutta, prosessi jolla saataisiin tuotettua oikeesti riittävästi kaasua menon parantamiseksi ottaisi semmosen määrän energiaa että hyötysuhde ei siitä parane. Nämä tän tapaset laitteet tekee jotain litrasta-kolmeen vetyä tunnissa, joten suhteessa sillä aikaa imettyyn ilmaan, se ei ole käytännössä yhtään mitään.
Tällanen juttu löytyi: http://www.tiede.fi/keskustelut/tekniikka-ja-energia-f1/kanadalaiset-vetyruiskutus-dieselrekat-t13444.html
Eli huuhaata ja kusetusta koko vety-touhu tällä tasolla. Onhan sitä oikeita toimiviakin vetyautoja, mutta ne kulkee polttokennosta saatavan sähkön avulla sähkömoottorilla eikä suoraan vedystä polttomoottorilla.
no mitäs ..ttua toi saman myyjän etanolipurkki sitten tekee
no mitäs ..tta toi saman myyjän etanolipurkki sitten tekee
Hajottaa moottorin? :D
Onko kenellekään kantautunut korviin tai silmiin mitään kokemuksia/näkemyksiä vety-muutossarjasta, jolloin siis ympätään ilmeisesti imusarjaan suutin joka suhuuttaa vetyä sekaan jolloin kulutus pienenee 10-35% !!!
Autoon tankataan siis muutama desi vettä silloin tällöin.
Tossa linkki, vajaan tonnin maksais
Joo tutustuttu on. Pönttöautoihin aikanaan laitettiin katkaisija kaasupolkimn alle ja kusijussin säiliöstä valonpesimen moottori + suutin kaasareille vettä antamaan.
Makso muistaakseni joku viiatin sarja 20mk ja kyyti lisäänty aika infernaalisesti, varsinkin alkukiihdytys!!!
Mutta taitaa tuo OIKEA "hydrogen"-sarja olla hieman vaativampi ja kalliimpi...
Mutta paremmin toimii tuo NO2-kaasu kuin vety....:D:D:D
Ja noissa oikeasti tehokkaissa diisseleissähän tuota vesiruiskua käytetään alentamaan palotilan lämpötilaa, tulee siinä sivussa hieman happea mukaan...
heh tuleehan siinä puristuksia lisää kun vesi on täysin joustamaton elementti eli toimii yhtä hyvin ku kannen höyläys... en tiedä mutta jotenkin jättäisin veden pois sieltä minne se ei kuuulu... vähän niinku pistäs vettä kalja tölkkiin "ITSENSÄ KUSETTAMISTA"
solihull
25.07.2011, 09:34
Tervehdys!
Veden ruuttaaminen moottoriin on ihan poikaa, kuten kaikki tiedämme ja se on vanha ja käytetty menetelmä. Sen hyöty perustuu sitten jo ihan johonkin muuhun kuin vedyn tuottamiseen.
Mutta VEDYN valmistaminen elektrolyysillä vedestä syö takuulla enemmän energiaa kuin mitä se pystyy takaisin antamaan. Vety on vesimolekyylissä niin vahvassa sidoksessa, että ajoneuvosähköillä sitä ei erkanemaan saa sellaisia määriä, että tehonlisäystä saataisiin. Vetymäärä pitäisi olla sen verran iso, että ei tuo kusipojallinen pitkälle riitä ja sähkötehoa tarvitaan hiukan normilaturia enempi.
Periaatteessa toimii mutta ei varmasti toimi!
TT
Ovat nykyään häkäpönttöhommissa oppineet hyödyntämään polttoaineen sisältämän kosteuden, eli veden.
Turosteamin kehittelemä puukaasutuslaitteiston hyötysuhde perinteisellä energiatasemittauksella on noin 130%.
http://www.turosteam.fi/details.php?group=3&id=1
Tuotekaasun vetypitoisuus on parhaillaan ollut lähes 40%.
Nyt mennään jo ot:ksi mutta jo n. Kymmemen vuotta sittem jututin yhtä häkäpönttö ukkoa , oisko ollu joku Häkä Heikkinen . Se ukkeli selitteli jo silloin että kun pönttöön saa jotain 900(?) astetta lämpöä niin silloin alkaa vetyä kehittymään ja kulku on sen mukaista. Ongelma oli vaan se ettei ne pöntöt kestäneet niitä lämpöjä joita siihen vety prosessiin tarvitaan.
solihull
25.07.2011, 20:59
Kyllä noissa energia-asioissa on paljon pellepelottomilla pelkkää puhdasta mututietoa. Osa on ihan todistettua totta, mutta kyllä moni "kyläseppä" ikiliikkujia keksiessään tahtoo vähän laskea Jouleja ja kaloreita väärillä oletuksilla ja hihatuntumalla. Joskus ihan unohtuu fysiikan ja kemian perusasiatkin. Poikkeuksia toki löytyy, mutta niin valitettavaa kuin se on, on lähes kaikki keksinnöt jo keksitty - niiden uudelleen sovaltaminen lienee enemmänkin nykypäivän keksimistä.
Energiaa ei tyhjästä nyhjäistä. Silkka mahdottomuus on myös tässä VETY-apparaatissa se, että 12V/6A sähköllä saataisiin tuotettua kymmeniä kilowatteja tehoa!
TT
Sä aina sekotat noi FAKTAT hyviin ideoihin. Mä just ehdin innostua,palanutta vetyähän se vesi on joten miksei se kemiallinen reaktio voi mennä niinku takaperin? ja sit vetyä imusarjaan ni perskeles! Ja kyllähän se enerkia menee just niinku mä sanon! ku koivu pölli halkee ni hiki tulee ja vielä saunoessaki ja klapei pesään heittäessä meinaa munakarvat kärventyä. Kyllä me nää hommat tiedetään...
Flugfiske
26.07.2011, 11:26
Nyt mennään jo ot:ksi mutta jo n. Kymmemen vuotta sittem jututin yhtä häkäpönttö ukkoa , oisko ollu joku Häkä Heikkinen . Se ukkeli selitteli jo silloin että kun pönttöön saa jotain 900(?) astetta lämpöä niin silloin alkaa vetyä kehittymään ja kulku on sen mukaista. Ongelma oli vaan se ettei ne pöntöt kestäneet niitä lämpöjä joita siihen vety prosessiin tarvitaan.
Juu, on se mahdollista teoriassa erottaa noin, mutta oikeesti vedyn erottaminen vedestä kuluttaa energiaa enemmän kuin mitä siitä sitten polttaessa saadaan. Wikipediassa ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety#Valmistus ) on aika kattavasti kerrottu tuo vetyyn liittyvä fakta. Ei ole olemassa oikoteitä onneen...
Ja jos se on saanu pöntössä vetyä kehittymään, niin kulku ei ole todennäköisesti ollut kovaa, muutoin kuin sillä pöntöllä ja ylöspäin... ;o)
Juu, on se mahdollista teoriassa erottaa noin, mutta oikeesti vedyn erottaminen vedestä kuluttaa energiaa enemmän kuin mitä siitä sitten polttaessa saadaan. Wikipediassa ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety#Valmistus ) on aika kattavasti kerrottu tuo vetyyn liittyvä fakta. Ei ole olemassa oikoteitä onneen...
Ja jos se on saanu pöntössä vetyä kehittymään, niin kulku ei ole todennäköisesti ollut kovaa, muutoin kuin sillä pöntöllä ja ylöspäin... ;o)
Eihän sitä tuossa reaktiossa ole vedestä erotettu... Katso kohta 2.
Lainaus wikipediasta:
2) Hehkuvan hiilen joukkoon johdetaan vesihöyryä, jolloin syntyy hiilimonoksidin ja vedyn seos, niin kutsuttua vesikaasua.[44]
C + H2O → CO + H2
Pissapojan letku vaan imusarjaan ja pytty vettä täyteen, niin voi itse napilla kontrolloida tehonlisäystä ja päästöjä.
Johan VAG-huolto käytti tuota konstia jo 80-luvulla satasten olympiavolkkareiden karstottumisongelmien kanssa. :D
Eihän sitä tuossa reaktiossa ole vedestä erotettu... Katso kohta 2.
Lainaus wikipediasta:
2) Hehkuvan hiilen joukkoon johdetaan vesihöyryä, jolloin syntyy hiilimonoksidin ja vedyn seos, niin kutsuttua vesikaasua.[44]
C + H2O → CO + H2
No tuo oli se juttu mistä se ukko haasteli!!!!
Eli kun hemmetin kuumalla pöntöllä ajetaan niin sitten rupeaa puusta irtoamaan tuota kamaa. Ja ongelma on siinä että jos pönttö on tarpeeksi kuuma niin ilo ei ole kovin pitkä kun se palaa jostain puhki ....
WinChester
26.07.2011, 20:48
Eiköhän tuo vety ole tulevaisuuden polttoaine, kunhan saavat fuusioreaktion toimimaan. Auringosta riittää poweria vedyn erottamiseksi vedestä ja siitä saadaan fuusioenergiaa paljon enemmän kuin mitä vedestä erottaminen vei. Ehkäpä sellaisia vekottimia on jo ennen tulevaa eläkeikää... :D