Kirjaudu sisään

View Full Version : Välityksen hammaskosketuksen säätö


Daniel
19.07.2011, 20:46
Noniin taas tuli kokeiltua jotain uutta ja ajattelin kysyä neuvoa jos täällä jollain olisi aiheesta enemmän kokemusta.

Eli etuvälistys meni hodarista vaihtoon ja hammaskosketuksen säätö on parhaillaan kesken. Ensin kokeilin alkuperäsellä shimmilevyllä joka oli 2,1mm. No se oli aivan liikaa ja pinjoni oli aivan liian syvällä. Seuraavaksi otin 0,5mm pois 1,6mm:n
Silloin kosketus näytti tältä

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_16mm002.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=16mm002.jpg)

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_16mm003.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=16mm003.jpg)

Mielestäni meni liikaa ulos ja lisäsin 0,2mm 1,8mm:n jonka jälkeen näytti tältä
http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_18mm010.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=18mm010.jpg)

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_18mm011.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=18mm011.jpg)

Kysymys kuuluukin, että pitäisikö yrittää tähdätä näiden väliin, 1,7mm:n? Tuon välityssarjan mukana tulleiden shimmilevyjen paksuudet olivat 0,5 0,8 ja 1,0mm eli näillä ei ainakaan niin tarkkaa säädetä. Toyotan manuaalin mukaan alkuperäisiä shimmilevyjä saa 0,03mm välein. Tuolla 1,8mm näyttää kosketus "drive sidella" menevän liikaa tuonne "toen" eli varpaan puolelle. Kosketus hampaalla näyttää siltä, että saisi aavistuksen ottaa pinjonia ulospäin.

Toinen seikka mikä hiukan askarruttaa on tuo backlash eli ratasvälys. Kuinkahan paljon siinä saa olla heittoa eri kohdista mitattuna. Tojon manuaali kehottaa vain mittaamaan sen useasta kohdasta mutta ei mainitse mitään siitä jos eroja on. Sain pahimillaan 0,04mm heittoja eri kohdista mitattuna. Pitänee varmaan vielä irrottaa tuo lautaspyörä ja katsoa, että istuu kunnolla.

Rytari
19.07.2011, 22:30
öö... en kuvista selviä mutta uus välitys?? millasella hammasvälyksellä toi 1.6mm kuvan kosketus on otettu ja mitäs se valmistaja sanoo välykseski... 4 satkua ei oo mitään kummaa ton kokosessa pyörässä kun kyseessä ei kuiteskaan oel mikään kellon tai tuulivoimalan ratas.

Daniel
20.07.2011, 08:32
öö... en kuvista selviä mutta uus välitys?? millasella hammasvälyksellä toi 1.6mm kuvan kosketus on otettu ja mitäs se valmistaja sanoo välykseski... 4 satkua ei oo mitään kummaa ton kokosessa pyörässä kun kyseessä ei kuiteskaan oel mikään kellon tai tuulivoimalan ratas.

Uusi lautaspyörä ja pinjoni. Valmistajan mukaan hammasvälys on 0,013-0,018. Kaikki mitat kuitenkin valmistajan sallimissa rajoissa.

lepoantti
20.07.2011, 09:11
eikös toi hammasvälys mielummin olis 0,13-0,18mm?

Daniel
20.07.2011, 09:14
eikös toi hammasvälys mielummin olis 0,13-0,18mm?

Katsos, pilkkuvirhe. On tosiaan 0,13-018

lepoantti
20.07.2011, 09:27
jos on hodarin 8" pikkuperä ja meinaat ajaa maastossa niin vedä toi välys 0,13-0,10mm, saattaa pysyä aavistuksen pitemään ehjänä. ja ei se siitä pienenemään päin ole kuitenkaan ajan kans menossa...

BJ-40/76
20.07.2011, 10:28
Muistithan että tuo perä pyörii väärin päin?

Minusta tuo ensimmäinen vetopuolen hammaskosketuskuvio näyttää jopa paremmalta?

itse säätäsin tuon vetopuolen kuvion kuntoon, ja antasin tuon peräytyspuolen
kuvion olla hivenen "poskellaan"

Katsoppa sinne pinjonipyörän hampaille, että leviäähän väri sinne tasaisesti.

Daniel
21.07.2011, 08:31
Tämä perä taisi tosiaan pyöriä ns. väärinpäin mutta eikö tuo vetopuoli ole kuitenkin sama, eli tuo "kovera" puoli jota drive sideksi nimitetään. Ajattelin itse kanssa vetää tuon ratasvälyksen ensin minimiin. Mutta noita asennusjuttuja muutaman läpi lukeneena tulin toisiin ajatuksiin. Niissä kehotetaan nimenomaan välttämään liian tiukkaa välystä, koska se nimenomaan lisää ennenaikaista kulutusta, rattaat lämpenee yms. Toinen homma minkä luin on että kosketuskuvio on aina se ensisijainen välykseen nähden ja kosketuskuviossa tärkeintä on saada kosketus keskelle hammasta hampaan harjan ja pohjan suhteen.

Hioin 0,1mm pois yhdestä shimmilevystä. 1,7mm shimmill tulos oli tämä:

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_17mm003.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=17mm003.jpg)

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_17mm004.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=17mm004.jpg)

Itse oon jo aika tyytyväinen kuvioon. Tuo ratasvälys tuntuu vielä heittelevän. Mun mielestä liikaa 0,08mm pahimmillaan heittoa. Täyty se vielä yrittää poistaa. Voihan se olla että alkaa olemaan tuota väriä hampaissa niin paljon että vaikuttaa, vaikka sen olen aina liuottimella putsannut.

lepoantti
21.07.2011, 09:19
älä ala atomia halkaista ja suotta hifistellä, kuviot on jo nyt kuin oppikirjasta!! itse en ainakaan noiden high pinjoni 8" kanssa havainnut lämpenemistä vaikka oli välys 0,10mm ja nelikko päällä maatienopeuksia ajelin. ja pitkäaikaisten ja luotettavien käyttäjä kokemusten perusteella pieni välys edesauttaa välitysten säilymistä hampaita syövän keripukin käsittelystä maastoajossa!!

TOYBOY
21.07.2011, 15:10
Oletko mitannut lautaspyörän heiton? Luulis vaikuttavan tohon välyksen heittoon. Normi 8" perässä muistaakseni max 0.10mm

sjeeppi
21.07.2011, 16:03
Tämä perä taisi tosiaan pyöriä ns. väärinpäin mutta eikö tuo vetopuoli ole kuitenkin sama, eli tuo "kovera" puoli jota drive sideksi nimitetään. Ajattelin itse kanssa vetää tuon ratasvälyksen ensin minimiin. Mutta noita asennusjuttuja muutaman läpi lukeneena tulin toisiin ajatuksiin. Niissä kehotetaan nimenomaan välttämään liian tiukkaa välystä, koska se nimenomaan lisää ennenaikaista kulutusta, rattaat lämpenee yms. Toinen homma minkä luin on että kosketuskuvio on aina se ensisijainen välykseen nähden ja kosketuskuviossa tärkeintä on saada kosketus keskelle hammasta hampaan harjan ja pohjan suhteen.

Hioin 0,1mm pois yhdestä shimmilevystä. 1,7mm shimmill tulos oli tämä:

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_17mm003.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=17mm003.jpg)

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/th_17mm004.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/hammaskosketus/?action=view&current=17mm004.jpg)

Itse oon jo aika tyytyväinen kuvioon. Tuo ratasvälys tuntuu vielä heittelevän. Mun mielestä liikaa 0,08mm pahimmillaan heittoa. Täyty se vielä yrittää poistaa. Voihan se olla että alkaa olemaan tuota väriä hampaissa niin paljon että vaikuttaa, vaikka sen olen aina liuottimella putsannut.

Tuo ihan helekutin hyvä, sit muistat ajaa noin 50km ja annat perän jäähtyä kunnolla.
Vuorokausi on ihan ok aika, öljyjen vaihto noin 500km-800km.
Eiköhän se siitä.

Daniel
28.07.2011, 20:06
Otin lautaspyörän vielä irti ja katsoin ettei ollut mitään mujua jäänyt väliin. Sen jälkeen mittasin tuon lautaspyörän heiton. Rattaan rakenne on kuitenkin sellainen ettei tuota sivutaisheittoa oikein pääse kunnolla mittaamaan vaan tuo lukema on varmaan jotain sivuttaisheiton ja pystyheiton välimailta. Heittoa löytyi 0,08 joten ohjearvojen sisällä ollaan.

Pitää tosiaan muistaa tuo sisäänajo uudelle välitykselle.

Seuraavaksi haasteeksi muodostui tuo pinjonin laakereiden esijännitys. Onko joku saanut onnistuneesti sen tuohon max 1,6Nm?
Amerikan Joe vakuutti, että kannattaa laittaa kiinteä holkki tuon krympin tilalle. No minähän ostin moisen sitten samalla. Toistakymmentä kertaan tuli kokeiltua eri paksuisilla shimmeillä ennekun huomasin ettei ameriikan shimmit ole saman paksuisia molemmilta puolilta. Noin 0,1 shimmi oli toiselta puolelta 0,25, laatukamaa. Levyn valmistuksessa on ilmeisesti työkalut olleet hiukan tylsiä kun on kauheat purseet toisella puolella. Lisäksi tuo säätö tuntuu olevan äärimmäisen tarkkaa. Sadasosilla saa pelata. Tuntuu, että joko menee liian tiukalle tai sitten sisempi laakeri jää jotenkin löysälle, kartiorullat jää helisemään. Ei näillä levyillä oikein tunnu onnistuvan. Laitoin paketin kuitenkin kasaan ja tuntuu kyllä laipasta pyörittämällä aika nihkeeltä. Lautaspyörästä jaksaa juuri ja juuri käsin pyörittää pakettia. Tuo esijäänitys taitaa olla jotain 3Nm luokkaa. Kai sitä pitää vielä purkaa tuo paketti, vai kuinka tarkkoja nää on noista esijännityksistä? Hitto kun tuli laitettua stefakin jo paikoilleen. Olisikohan tuo krymppiholkki kuitenkin parempi?

lepoantti
28.07.2011, 20:14
kyllä jäykkä holkki on parempi, sillä ei ole taipumusta löystyä niin helposti kuin rymppiholkilla. laakeriliikkeistä saat kunnollisia shimmilevyjä eikä ne maksa juuri mitään. käsivaralta täällä on ainakin pinjonin laakerivälykset säädetty, sellanen pieni alkutahmeus kun lähtee pyörittämään on ollut juuri sopiva.

Jörmelö_2
28.07.2011, 21:16
Eihän noita noin tarkkan tehdä ees oikeilla pajoillakaan :D Sulla on vissiin oikeaoppisesti viisari näyttöinen alle 10nm mittari käytössä. Tai sit älä vaan vielä sano että on joku Snapponin digitaalisella näytöllä oleva.. Krymppikin toimii hyvin, jos ei laipan/pinjonin spoorit ole väljät niin kuin ne yleensä maastureiden yli 500 miljoonaa ajetut perät yleensä on. ne nitkuttaa krymppiä lyhkäisemmäksi joka moottorijarrutuksessa :p

BJ-40/76
29.07.2011, 08:27
Tuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru!
-> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan
pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan!

Itse olen noita esijännityksiä säätänyt kalavaakalla, siis kardaanin laippaan pultti paikoilleen, ja siitä vaakalla vetämään.
(ja jos pultin etäisyys keskipisteestä esim 4 cm, niin 1000gramman vetohan
on 1/25 osa 10 Nm, eli 0,4Nm)

On nuo esikiristykset muuten sitä luokkaa, että piti pitkään laskea paperilla
että voiko olla totta. -> kuikahan monella pinjonin esikiristys jäänyt löysälle?
-> silloinhan se alkaa klenkkasta ja syödä pooreja ja ja....

Saman "sinneppäin" logiikan mukaan myös sylinterinkannen pultit vois kiristää
sinneppäin?

P.S tuo jäykkä holkki, ja kunnolla kiinni kuulostaa hyvältä!
(itselläni bj:ssä juuri noin, toki silloin nuo holkit piti sorvata itse)

temmi_hoo
31.07.2011, 12:12
Toiset osaa tehä työkaluja käsillä olevista tarpeista sillon kun kaupan työkalut on liian kalliita :) Parempihan se on mitata ja tehä niinkun suunniteltiin ja niin tarkasti kun ite pystyy sen sijasta, että vaan kötöstää käsituntumalta jotenkin sinnepäin. Ihan kaikkea maailmassa ei voi kuitenkaan kunnollisesti tehä säädettävällä jakarilla ja ydinroiskelangalla.

Timo_L
31.07.2011, 13:08
Tuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru!
-> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan
pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan!

Eikös tuollainen high- pinion perä kuitenkin ole etuakselilla vahvempi kuin low- pinion, koska pinioni pyörittää lautaspyörää tällöin "drive- siden" puolelta eikä "coast side":lta.. Eli ei toi ole ollenkaan mikään aivopieru siinä mielessä, vaan ihan fiksua. Tietysti se että laitetaan pikkuperä on eri juttu :D

High pinionissa helposti on toki öljyn kierto hieman huonompaa pinionin laakereille, mutta parempi noin silti koska välitys kestää paremmin. Esim. Fordin jotakuinkin kaikki jäykkäakseliset on edessä nimenomaan high pinioneita - ja ne tapaa olla yksiä suosituimmista akseleista keston ja maavaran takia offiautoihin isolla mantereella. Kuinkas monessa Toyotassa noita HP- etuakseleita muuten on?

Daniel
31.07.2011, 20:56
Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.

Hammasvälyksen heittoa en saanut pois nyt taisi olla luokkaa 0.11-0.16. Ihmeen paljon mun mielestä, mutta minkäs teet. Tuo heitto ei kasva mitenkään tasaisesti vaan tulee ihan parin hampaan välimatkalla.

Voihan sitä käsituntumalla näitä tehdä mutta silloin pitää ola kyllä aika vankka kokemuspohja tai paljon ylimäärästä aikaa ja rahaa. Itseä ei ainakaan kiinnosta tehdä samaa hommaa kahteen kertaan.

Eikö tuo drive side ole aina nimensä mukaisesti se puoli jolta vetää?

Timo_L
01.08.2011, 06:23
Eikö tuo drive side ole aina nimensä mukaisesti se puoli jolta vetää?

Ei ole aina. Low- pinion etuakselilla pinioni pyörittää eteenpäin mennessä coast sidea, mikä ei kestä vääntöä yhtä hyvin kuin drive side.

Antti__84
01.10.2011, 22:29
Moros,

Laakeroin tuossa perän läjästä. Krymppiholkki vastusteli ja voimaa piti käyttää ihan tosissaan, vierintävastus oli suht lähellä oikeaa, luulen kumminkin, että meni hieman yli. Heti alussa huomasi, että nimenomaan pinjonin laakerin kohdasta perä lämpenee 50 asteeseen. Löysäsin krymmpiä ja tein uudelleen kiristyksen Toyotan ohje raamatun vastaisesti, edelleen perä on kuuma. Eihän oikein kiristetty perä lämpene yhtään? Odotettu elinikä?:mad:

-a-

Mika_T
01.10.2011, 23:23
Kyllä perävälitys lämpenee normaalissa ajossa aina. Eri asia minkäverran. Tuollainen 50c ei ole vielä liikaa. Paitsi jos se saavuttaa sen 50c "hetkessä" eli alle 10km ajolla.

Hitaassa maastoajelussa perät ei juuri lämpene.

Antti__84
02.10.2011, 19:46
Meni ihan tutkimuksen puolelle, kävin ajaas testin HDJ:lla, mittarissa 350 tkm. Jo 4 kilsan jälkeen rapainen murikka on 32 C ja 15 kilsan jälkeen 41 C. Lähdin sitten Läjällä riskiretkelle: 40 maantie kilsan kohdalla on jo 61 C. Saa nähdä miten käy.

H&K
02.10.2011, 20:15
Lähdin sitten Läjällä riskiretkelle: 40 maantie kilsan kohdalla on jo 61 C. Saa nähdä miten käy.

Ihan normaalissa lämpötilassa liikutaan. Työkoneissa navat ja perät lämpenee normaalistikin tonne 70-80C lämpötilaan jolloin öljy vielä voitelee kunnolla. Ton yli kun mennään niin viisaammat on kertoneet että peräöljyn voitelukyky heikkenee huomattavasti.

Arpe
02.10.2011, 20:58
jos on hodarin 8" pikkuperä ja meinaat ajaa maastossa niin vedä toi välys 0,13-0,10mm, saattaa pysyä aavistuksen pitemään ehjänä. ja ei se siitä pienenemään päin ole kuitenkaan ajan kans menossa...

Ääni tälle! tuon pikkuperän poskilaakeripukit on sen verran pehmeetä tavaraa,että tiukemmassa vedossa lautaspyörä pakenee hetkellisesti millin jopa pari ulommas jolloin hammaskosketus on ihan jotain muuta ku säädetty. Koskee tietty vaan offikäyttöä,maantie on eri juttu..

BJ-40/76
02.10.2011, 23:26
[QUOTE=Daniel;786495]Ihan kalavaakaa ja vipuvarisimetodia tässä ollaan hyödynnetty. Tuo esikiristyksen säätö on oikeesti aika tarkka. Ei monesta satkusta ole kiinni. Ongelmana oli kuitekin nuo shimmit jotka oli standardi shimmejä kapeampia eikä niitä oikein löytynyt mistään. Toinen ongelma oli se, etten oikein uskonut, että se esijännitys on niin vähän. Oikealla esijännityksellä sisempi pinjonin lakkeri jää melko löysälle. Rullat eivät aina edes pyöri mukana kun pinjonia pyörittää. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Jos olisin ihan tuntumalla tuon tehnyt olisin varmasti vetänyt laakerit aivan liian kireälle.

Onko tosi, että niin löysällä, ettei edes laakerirullat pyöri?

Nuo esijännitykset yleensä niin suuria, että ei oikein hirveäis vetää niin tiukalle!

eihän vaan ole tullut laskettua väärin? jos noin löysällä, että lähes klonkkasee,
niin kuormituksessa laakerit aivan liian löysällä. (minun mielipide)

Vitura
03.10.2011, 06:47
Ääni tälle! tuon pikkuperän poskilaakeripukit on sen verran pehmeetä tavaraa,että tiukemmassa vedossa lautaspyörä pakenee hetkellisesti millin jopa pari ulommas jolloin hammaskosketus on ihan jotain muuta ku säädetty. Koskee tietty vaan offikäyttöä,maantie on eri juttu..
Vähän asiansivusta mutta, eikö noissa tojotan perissä ole mitään mikä tukee laakeripukkeja sivuista?
niiku ainakii suzukin banjossa on.

Arpe
03.10.2011, 16:45
Vähän asiansivusta mutta, eikö noissa tojotan perissä ole mitään mikä tukee laakeripukkeja sivuista?
niiku ainakii suzukin banjossa on.

Ei varsinaisesti. Laakeripukki joustaa melko paljon jos kampeaa lautaspyörän ja pukin välistä vaikka isolla ruuvimeisselillä.

Antti__84
03.10.2011, 18:15
Noh, nyt siellä on jatkuva lämpötilan seuranta, molempien laakerien kohtaan liimattu Motonetin hukea "Ulkolämpömittari+Jäävaroitin+Kello 12V"-sovellus :D. Saa vähän kuvaa, jos siellä alkais tapahtua. Huojentavia uutisia ootte kyllä kertonu, kiitosta vaan.

Antti__84
10.03.2012, 21:39
Noniin,

Nyt olis Läjän perä taas pöydällä, joka kyllä huutaa kyseisellä hammaskosketuksella. Oikeastaan olen vaihtamassa tässä laakerit. Siellä ei ole yhtään shimmejä tällä hetkellä ja backlash on alarajoilla about 0,14. Kysymys kuuluu, mitä tehdään että tuo saadaan korjatuksi?

-a-

Daniel
11.03.2012, 09:19
Onko tosi, että niin löysällä, ettei edes laakerirullat pyöri?

Nuo esijännitykset yleensä niin suuria, että ei oikein hirveäis vetää niin tiukalle!

eihän vaan ole tullut laskettua väärin? jos noin löysällä, että lähes klonkkasee,
niin kuormituksessa laakerit aivan liian löysällä. (minun mielipide)

No näin minäkin epäilin. Mutta jotta sen esijännityksen sai tehtaan ilmoittamiin lukemiin jäi sisempi laakeri ainakin mun näppituntuman mukaan hiukan löysälle. Rullat eivät pyörineet tasaisesti akselin mukana. Mitään välystä käsin heiluttamalla ei kuitenkaan tuntunut. Sain kuitenkin varmistuksen asiaan tuolta paikallisen akselitehtaan suunnalta ja hyvin tuo on toiminut.

Daniel
11.03.2012, 09:37
Noniin,

Nyt olis Läjän perä taas pöydällä, joka kyllä huutaa kyseisellä hammaskosketuksella. Oikeastaan olen vaihtamassa tässä laakerit. Siellä ei ole yhtään shimmejä tällä hetkellä ja backlash on alarajoilla about 0,14. Kysymys kuuluu, mitä tehdään että tuo saadaan korjatuksi?

-a-

Tuolta löytyy varmaan apua http://www2.dana.com/pdf/5717.pdf

Rytari
11.03.2012, 11:27
http://static.summitracing.com/global/images/eventimages/april_2002_gearing_up/600/tech-ja01illa.jpg

Antti__84
11.03.2012, 16:24
Kiitokset,

Ihmetystä aiheutti Toyotan oman manuskan ohje (katso kuva), jonka mukaan kyseisessä tilanteessa pitäisi vähentää shimmiä, no kun ei ollut shimmiä yhtään niin minkäs teet... Olen nimittäin asentanut vain uudet laakerit perään jolla on 400 tkm ajettu, mutta en sitten mitannut backlashia vanhoja laakereja purkaessa. Luultavasti siis minun on unohdettava tuo ohjearvo 0,13-0,18. Kävin tuossa hakemassa hammaskontaktia väliltä 0,15-0,60, mutta kovin oli vaikea hyvää saada.

-a-

Catrik
02.01.2019, 20:57
Mitä tästä pitäs nyt ajatella kun kuvio on aikalailla oikealla paikalla mutta jättää terävän reunan tuonne pohjan puolelle? Säädin jo pinionia pykälän kauemmas mutta terävä reuna jäi. Kaikissa esimerkkikuvissa tuntuu olevan jouhevat nuo kosketuksen reunat.

10 bolt etuperä, uusi välitys.

Mika_T
02.01.2019, 21:16
Poskilaakereiden shimmauksella murikkaa kauemmas pinionista.

Rak
02.01.2019, 21:20
Katoppa tai kokeileppa puikolla onko pohjalla kevennysura.

Itse päädyin sen tyyppiseen tulokseen suzukin välityksen kans.

edit: Näkyy valokuvissakin tuo raja puhtaissa hampaissa.

BJ-40/76
03.01.2019, 00:55
Mitä tästä pitäs nyt ajatella kun kuvio on aikalailla oikealla paikalla mutta jättää terävän reunan tuonne pohjan puolelle? Säädin jo pinionia pykälän kauemmas mutta terävä reuna jäi. Kaikissa esimerkkikuvissa tuntuu olevan jouhevat nuo kosketuksen reunat.

10 bolt etuperä, uusi välitys.

Katsoppa pinjoniakselin hammaspyörää, onko vetänyt koko hampaan leveydellä?

Jos uudella välityksellä ei tule "banaania" niin ensimmäiseksi kannattaa katsoa miten väri on tarttunut pinjoniakselin hammaspyörään.
Sinnekkin tulee kaukaisesti banaania muistuttava jälki, tärkeintä on se, että se on hampaan keskellä, siis että "banaanin pää" ei ole pudonnut pois?

Onko väri nyt kulunut pois hampaan päistä, siis laakerista katsottuna kauemmasta päästä?

laakerien esijännitys ja hammasvälys pitää olla kohdallaan, ennen kuin väriä edes testataan.

Minä olen maalannut hampaat pahimmillaan kolinapullo- pohjamaalilla, ja pyörittänyt perää vetosuuntaan akkuporakoneella, samalla kun puukalikalla tms. olen jarruttanut lautaspyörää.

Nuo terävät rajat on tullut silloin, kun pinjonin hammas on vetänyt hampaan reunalla, siis katsottuna laakerista uloimmalla hampaan päällä. (pinjonin hampaassa ei ole kuin puolikas banani)

Catrik
03.01.2019, 10:18
Katoppa tai kokeileppa puikolla onko pohjalla kevennysura.

Itse päädyin sen tyyppiseen tulokseen suzukin välityksen kans.

edit: Näkyy valokuvissakin tuo raja puhtaissa hampaissa.
Hyvä huomio, mielestäni se on kuitenkin vaan tehtaan koeajojälki. En ainakaan huomaa että se ois kevennys, vaikka rajalle siihen tuo kosteusjälki näkyis loppuvan.

Katsoppa pinjoniakselin hammaspyörää, onko vetänyt koko hampaan leveydellä?

Jos uudella välityksellä ei tule "banaania" niin ensimmäiseksi kannattaa katsoa miten väri on tarttunut pinjoniakselin hammaspyörään.
Sinnekkin tulee kaukaisesti banaania muistuttava jälki, tärkeintä on se, että se on hampaan keskellä, siis että "banaanin pää" ei ole pudonnut pois?

Onko väri nyt kulunut pois hampaan päistä, siis laakerista katsottuna kauemmasta päästä?

laakerien esijännitys ja hammasvälys pitää olla kohdallaan, ennen kuin väriä edes testataan.

Minä olen maalannut hampaat pahimmillaan kolinapullo- pohjamaalilla, ja pyörittänyt perää vetosuuntaan akkuporakoneella, samalla kun puukalikalla tms. olen jarruttanut lautaspyörää.

Nuo terävät rajat on tullut silloin, kun pinjonin hammas on vetänyt hampaan reunalla, siis katsottuna laakerista uloimmalla hampaan päällä. (pinjonin hampaassa ei ole kuin puolikas banani)

Niin tuo näyttäisi tekevän, banaanista puuttuu pää. Tämä on niitä asioita kun yrittää päässä miettiä mihin suuntaan pitää säätää että ongelma poistuu, niin tulos on että päänsärkylääkettä tarvii.

Miksei missään ohjeessa neuvottu tekemään myös ulompaan pinjonin laakeriin väljää asennuslaakeria. Tai edes käyttämään vanhaa laakeria säädössä, tarttuu ihan saakelin tiukkaan.

BJ-40/76
04.01.2019, 00:24
Hyvä huomio, mielestäni se on kuitenkin vaan tehtaan koeajojälki. En ainakaan huomaa että se ois kevennys, vaikka rajalle siihen tuo kosteusjälki näkyis loppuvan.



Niin tuo näyttäisi tekevän, banaanista puuttuu pää. Tämä on niitä asioita kun yrittää päässä miettiä mihin suuntaan pitää säätää että ongelma poistuu, niin tulos on että päänsärkylääkettä tarvii.

Miksei missään ohjeessa neuvottu tekemään myös ulompaan pinjonin laakeriin väljää asennuslaakeria. Tai edes käyttämään vanhaa laakeria säädössä, tarttuu ihan saakelin tiukkaan.

Näyttäs että vetää aivan hampaan päällä.

Pitäs päästä hipelöimään käsissä, että uskaltaisi sanoa jotain varmaa....
Olikohan niin, että sulla on pinjoni nyt reilusti liian kaukana?

Ota toiset välitykset (vanhat tms.) ja katso, että miten tuo kosketuskulma kulma lähtee muuttumaan, kun siirrät pinjonia sisäänpäin...
Jos siirsit jo pinjonia ulospäin, niin pistä alkuperäiseen pikkuisen lisää; siis jos otit pinjonia o,2 mm ulos, niin siirrä nyt 0,3 mm sisään.

Noista "asennuslaakereista" noiden uusian laakerien mitat heittelee niin paljon, että pelkällä asennuslaakerilla ei saa kohdalleen.

p.s onhan sulle selvinnyt, mitä tuo luku tuossa pinjonin päässä merkitsee?
Ainakin joissain välityksissä se on etäisyys lautaspyörän laakerilinjaan; siis käytännössä säätäminen aloitetaan mittaamalla, että mitataan semmoiset shimmit pinjonille, että hammaspyörän pää jää tuolle etäisyydelle laakeripukin linjasta.

Vielä noista laakeroinneista/shimmaamisista: on aika hidasta työtä, jos meinaa saada kunnon kuviot, käyntivälykset ja esijännitykset.

Toki jotkut tekee tuon kirjaimellisesti kädenkäänteessä, ilman värejä, puntareita.....

Catrik
04.01.2019, 00:57
Tiiän mitä se numero meinaa mutta ei mulla oo mitään millä mitata sitä. Vanhasta pinionista en ottanu laakeria irti, silmämääräisesti katoin shimmien paksuuden ja siitä säädin ohjeiden mukaan kauemmaksi, mutta kuvio on silti "väärä" vaikka on keskellä hammasta. Pinionissa kuvio on tuolla ulkoreunassa. Mietin että ehkä hioin asennuslaakerin vahingossa epäkeskeiseksi joten kasasin asennuslaakerilla, hammaskosketus on edelleen samanlainen.

Kyllä tämä on uskomattoman perseestä verrattuna 14 boltin kasaamiseen. Varsinkin carrierin naputtelu paikalleen.

E: hyvä vinkki tuo irtovälityksellä hahmottelu, pitää huomenna kokeilla

TimJus
04.01.2019, 07:20
kuvion liike selitetty yksin kertaisesti


https://www.youtube.com/watch?v=nVb5WRUfM7Y


nVb5WRUfM7Y

Rak
04.01.2019, 10:14
Ohessa kuva omasta välityksestä. Eli tehtaan jäljiltä olevaan murikkaan nakkasin uudet laakerit, säädin esijännitykset kohdalleen ja siitä tarkastin. Pinionista ei ole kuvaa, mutta siinä kosketus oli ihan järkevä. Katsoin että kuvio on sen verran hyvä ettei tehtaan shimmejä kannata alkaa muuttelemaan.