Kirjaudu sisään

View Full Version : bojota turboaa


21.02.2005, 19:29
ei laske edelleenkään lepoanttia kirjautuneena sisälle ja on koitettu vaikka millä koneella, ja salasanakin pitäisi oleman oikea....

niin, minä bj:n turbojuttuja olen lueskellut palstalla ja omaani pikkuhiljaa vienyt eteenpäin. kyselin sillon siitä coolerin sijoittelusta kun ei meinannut mahtua keulalle( 800x400x30). vaan se on nyt keulalla jonkun tovin jo ollut ja hyvin tuntuu ilma läpivirtaavan, enkä usko jotta ahtimen kiinniruuvaaminen muuttaa tilannetta. keulapala vaan piti tehdä kokonaan uusi että asennus onnistui. nyt sitten olen rosterisia ahtoputkia viritellyt valmiiksi ja haalinut tiivisteitä ym. sälää. hetki jolloin joutuu vanhan pakosarjan päästämään irti lähenee kokoajan...

mutta ahtimen voitelusta: teillä jotka olette rojektin toteuttaneet niin mistä olette voitelun ottaneet?? jos öljykellolta t-kappaleella niin tuleeko siitä riittävä virtaus?





Note! This message was posted anonymously!

JF
21.02.2005, 20:47
Vielä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kanadalaisissa asennuksissa se on sieltä haaroitettu, ja taitaapa se voitelu noissa Safarin ja AXT:n valmiissa 3B-koneen turbosarjoissa olla myös sieltä otettu. Virtauksenhan ei tarvitse olla suuri voitelua varten, painetta se vain kysyy, mutta voitelussa lämmenneen öljyn poistoon pitää olla kunnon paksu kanava, mieluiten öljypohjaan (ja pinnan yläpuolelle).

Kävinpä itsekin juuri edistämässä turbohanketta, hain vesicooleria varten suoraan läpi virtaavan normaalin intercoolerin, jonka ympärille teen vesikotelon ja johon johdan erillisestä kierrosta jäähdytysvettä ajoviiman sijaan. Näyttää todella valoisalta tämä hanke tässä vaiheessa. Ilmatilaa ja siten paineakkua ei jää nimeksikään viivettä aiheuttamaan.

Pumpuksi taidan tilata tuon hankkimani Webaston kiertovesipumpun sijasta hihnavetoisen Johnson Pumpin kumisiipipumpun, niin ei tule sähköonkelmia eikä virtauksen riittävyyskään jää epäselväksi.

Venemessuilla meinasivat venemoottoreista enemmän ymmärtävät että lähinnä ainoa syy miksi venedieseleistä saa niin paljon enemmän vääntöä ja tehoa irti (yleensä 150-200% autokäyttöön verrattuna käytännössä samasta moottorista) on vesijäähdytteiset aftercoolerit, pakokaasun lämpötilat pysyvät tosi hyvin aisoissa kun ahto- ja huuhteluilma on tarpeeksi kylmää. Noissa venesovelluksissa ne vesicoolerit tuppaavat vaan olemaan aika kolhoja (adoptoimista silmälläpitäen), kun suurin osa niistä kestää päälle astumisen, tai sitten ne olivat rakennettu imusarjan yhteyteen.

Myös tuo 2H-koneen kaasuläppä on aika hyvän oloinen, siinä on sitten valmiiksi huohottimen reikä propaaniruiskutusta varten jos ei pelkällä turbolla saa konetta hajotettua. ;)




Edited by - JF on 21/02/2005 20:56:13

mikjus
21.02.2005, 21:30
Öljykellolta otin t-kappaleella ja hyvin tuntuu toimivan...ainakin vielä.

www.G-69.tk - www.pahama.com