View Full Version : Jeep zj simpukka
Terve taas!
Asiasta oli jo jauhettu mutta joillekin ei vain asiat kerrasta selviä :D
Jeep ZJ:n simpukasta tarvitsisin tietoa, eli onko se verrattain sama kuin xj:ssä?
Lähinnä vain kanavien poraamisen mahdollisuudesta hytikka sylinterille?
http://www.jpmagazine.com/techarticles/154_0406_ram_assist_steering/photo_01.html
Tuossa nyt on ohjeistusta mutta uskallanko teurastaa samalla tavalla ZJ:n simpukan? Onko koneella ja iällä väliä?
-93 4.0 sexsylinder
Kiitos kaikille vastaajille.
Täysin sama simpukka kuin XJ:ssä.
Täysin sama simpukka kuin XJ:ssä.Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Superlon
19.07.2011, 09:00
Jeeper vissiin meinas, että tuo kuvassa oleva malli on täysin sama, mutta kuvahan esittääkin XJ:n simpukkaa, eikä suinkaan sitä mitä ZJ:n pellin alta löytyy.
Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Sitä en tiedä mitä varaosanumerot sanoo, mutta aivan sama simpukka sinne menee ainakin kuin XJ:hin. Olisiko ero sitten jossain adapteripalikoissa tai välityksessä? Eikös ZJ:hin ole saanut myös nopeuden mukaan säätyvää simpukkaa, noista nyt ainakin äkkiseltään antaisi eri varaosanumerot. Ainakin kiinnityspulttien jako on ihan sama, samoin kuin sektorivarren splinejako yms..
Tuolla ämöriikän- mantereella kun vaihtavat tehokkaampiin simpukoihin alkuperäisistä, niin sekä XJ:hin että ZJ:hin ruuvaavat kiinni nelivetoisen Dodge Durangon V8 non-snow plow version simpukoita kys. auton ekoista vuosimalleista, ja kelpaa molempiin autoihin ihan sellaisenaan; tehostimen liittimet, sektorivarren spline- jaot yms. kaikki täsmää. Eli ei voi ZJ:n ja XJ:n simpukat kovin paljon erilaisia olla.
Pitää kyllä itse tässä asiaa lähiaikoina testata, jotain klappia tuntuu olevan mulla ZJ:n simpukassa, ja olisi ehjä XJ:n simpukka tallissa. Sillä se ainakin helposti selviäisi että kuinka sopii ja toimii keskenään :)
Joon antaahan toi ny vähä luottoa tehä toi murha simpukalle jo mutta... Ei kellää palstalaisella kokemuksia?
ei kai tuo nyt sen kummempi porattava ole kuin muutkaan simpukat ?
pöydälle:
-> osiks -> pähkäily (paine ja paluulinja) ->poraus -> puhdistus -> kasaus
mitä muuta ?
Tän linkin ohjeen mukaan mie tein XJ:n simpukkaan reiät. Otat vaan simpukan irti ja zoomailet näyttääkö samalta kuin noissa kuvissa oleva.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/index.html
Hän on kiitollinen näistä vastauksista ja linkistä :)
Okei, mitä en tajunnu?!?!?! Ehän toi pelaa vasta ku ääriasennos ollessaan? Eli sylkylle ei tule painetta vasta kun ratin pyörittää ääriasentoonsa, silloin sieltä löytyy noin 108bar
Vai eikö sieltä kuulukaan tulla painetta vasta kun tulee pänni päälle?
Vain onko se sittenkin niin että simpukalla ei paine nouse vasta kuin siellä on vastus, joten pitääkö kanavia kuristaa sitten? tai sitten.... emmmätiä##&&##XXX!?!?!
Ja sit ku toi lontooki taipuu vähä kehnosti! :/ Olis vaa pitäny kuunnella sitä opettajaa aikanaa eikä heitellä tyttöjä kumin palasilla..
Ja kyllä, ihminen saa, ja hetkittäin jopa pitää olla hieman tyhmä! X)
Jos oot osunu oikeisiin kanaviin, niin kyllä sulla siellä paine pitäs olla heti kääntäessä... Eli ihan sitä samaa painetta/tavaraa jota se alkup simpukka/tehostin käyttää
Onhan apusylkän letkut oikein päin ?
Joo, letkut on oikein päin. ja kanavat on oikeissa kohissa.
otin ohjausvarren irti, jolloin pitäs periaattees mennä vaan pelkän sylkyn voimin pyörät suuntaan ja toiseen, mutta sylkkyyn menee paine vasta kun ratti on ääriasennossa.. on aika eriskummallinen juttu nyten.
Ja sylinteri siis tulee kyllä mukana kun rattia veivaa ohjausvarsi kiinni.
Navoista kääntäen käsin, sai painettua käynnissä olevan auton pyörät ääriasennosta toiseen, joku venttiili jumissa?
Mitäs tää sitten on?: http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/P0001562.jpg
Ei osaa kyl Jeeppiin sanoa oikein mitään...
Onhan sulla keskitetty se simpukka oikein, kääntyy molempiin suuntiin yhtä paljon ?
joo kylt se keskel on.
Noniin, jeeppi miehet ohoi, mitä tehdään??
kiva vetää ku kulkee..
Riittääkö pumpussa tuotto liikuttamaan myös tota sylinteriä? Joskus muistan jutelleeni asiasta isojen poikien kanssa ja mainitsivat että Jeepin pumppu kannattaa vaihtaa uuteen kun laittaa hydro assist systeemin. Vanhalla kuluneella pumpulla ei kuulemma oikein toimi.
Ja sitten kun simpukka ääriasennossaan niin se lykkää öljyn sen jälkeen sylinterille?
ehkä... koetan jos saan siehen parempi tuottosen pumpun kiinne testiks jotenki, viittis alkaa tekee kauheita rakennelmia jos se ei oo siitä kii..
letkua ku otti sylinteriltä auki niin kyllä sieltä öljyä virtas, jäi jotenki tunne ettei se painetta ees koeta nostaa ennen ääriasentoa.
siksi ihmettelin tätä:http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/P0001562.jpg
-Jarkko-
27.10.2011, 22:45
Ja sitten kun simpukka ääriasennossaan niin se lykkää öljyn sen jälkeen sylinterille?
ehkä... koetan jos saan siehen parempi tuottosen pumpun kiinne testiks jotenki, viittis alkaa tekee kauheita rakennelmia jos se ei oo siitä kii..
letkua ku otti sylinteriltä auki niin kyllä sieltä öljyä virtas, jäi jotenki tunne ettei se painetta ees koeta nostaa ennen ääriasentoa.
siksi ihmettelin tätä:http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/P0001562.jpg
Tuosta linkistä aukeaa vain tämä kuva joka ei taida olla edes xj/zj simpukasta.:confused:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/P0001562.jpg
hpotteri
27.10.2011, 23:00
Ei se tehosta ennen kun on vääntöä rattiakselissa.
Jos sulla on ohjausvarsi irti niin ei se neste virtaa kun läpikierrolla ennen kun simpukka on tapissa ja rattiakseliin tulee vääntöä.
Laita vehkeet nippuun ja peli pyörilleen.
Simpukassa on ns torsion bar jonka kiertyminen aiheuttaa geroottorissa siipien liikkumista toisiinsa nähden. Nää siivet sitten tukkii paluuta ja ohjaa nestettä toiseen päähän sinpukkaa ja tässä tapauksessa sylinteriin.
Homman toimivuus on helppo testaa tossa tilanteessa sillä tavalla että laitat mustekalalla ratin jumiin ja otat isot tongit ja vääntelet käsivoimin sitä sektorivartta simpukassa niin huomat että sylinteri liikkuu vastakkaiseen suuntaan.
hpotteri
27.10.2011, 23:09
http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm
näin jo arvelinki asian olevan. Kiitos todella asian tuntevasta kommentista! Näitä lisää, nyt päästää testailee tositoimii! :)
Mitkä siulla on hytikkasylinterin mitat?
vähän taisin pistää liian ison siehen, 32 varsi ja 50 mäntä, pitäiskö laittaa suosiolla 20mm varrella oleva silinteri?
Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Asiahan jo lienee seivisi,mutta sanon kuitenkin.
itse olen ainakin sekoitellut XJ/ZJ simpukoita keskenään, enkä ole huomannut yhteensopivuuseroja. Ero tulee kyllä tehostimessa, jos on ZJ:n sähköllä säätyvä, mutta ilman sähkökytkentää en ole tuntenut siinäkään mitään mainittavaa eroa.
/Joukka
joo toi on xj:n simpukka ja täysin sama kuin oli oma ZJ:n peli toimii jo täysi mut pitäskö laittaa pienempi sylinteri?
jos se ei paa hanttiin nopeammassa kääntämisessä, niin ei liene hätiä
jos pumpun tuotto loppuu, alkaa se apusylinteri "hidastaa" ohjausta nopeassa veivauksessa, eli pistää ikäänkuin vastaan
Jeah, koetan sitä käyttää tälleensä. ei muuta ku kiitos vastauksista kaikille, olitte suureksi avuksi! sauna olis lämmin että palkkioks voin tarjota kellari kylmän oluen :)
Paljon siulla on iskunpituus tuossa sylinterissä?
Ny en tarkkaan ulkoa muista, varmistuu huomen illalla pajalle ku meen, mutta muistaakseni 108mm ?? sehän oli vissiin nuon ku siinä on volvoporttaalit..
vähän taisin pistää liian ison siehen, 32 varsi ja 50 mäntä, pitäiskö laittaa suosiolla 20mm varrella oleva silinteri?
Pienempi varsi =lisää tehoa ja saattaa nopeassa veivauksessa laittaa hanttiin jos pumpussa
ei riitä tuotto. Tuottoa saat lisää poraamalla pumpun virtaudensäätöventiiliin isomman reiän (max 5mm) poraile hiukan kerrallan isommaksi liian isolla ei toimi kunnolla) ja venyttämällä jousta.
Paljon siulla on iskunpituus tuossa sylinterissä?
Juu eli iskunpituus oli 210mm
Mulla Wranglerissa on ollut XJ:n ja Grandin simpukka. Hyvin on toiminut.
Mutta mistä saa sitä pystylaakeria?
Parissa se on väljä. Sen kun saisi + stefat niin olisi sitten varalla.