PDA

View Full Version : kaks akku järjestelmän touteutus?


0ltzi
16.07.2011, 21:57
tarkotus ois lähtee reissuun ja ottaa 12v jääkaappi autoon. auton oman akun kaveriksi meinasin laittaa toisen.

mutta sitten se kysymys että onko olemassa valmista relettä tms. että kun auto ei lataa niin se sammuttaisi virran kulun auton omasta(startti) akusta toiseen lisä akkuun. näin ollen varmistuisi ettei aamulla olisi molemmat akut tyhjät kun pitäs auto käynnistää. tai sitten joku oma hyvä patentti?
maalaisjuntti vois toki ottaa aina piuhan irti akkujen väliltä mut on siinäki oma show.

auto on legasy -90 vaikkei sen niin merkitystä.

pee
16.07.2011, 21:59
esim:

http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=110

tai lähimmästä autosähkökaupasta...

Repro
16.07.2011, 22:01
www.vinssikauppa.fi näyttäs myyvän erotusrelettä alle 70 euron.

Racingrabbit
16.07.2011, 22:02
Valmis paketti: http://www.paddockspares.com/t-max-split-charge-system.html

mparty
16.07.2011, 22:03
Kaksoisakkurele motonetistä.

-Jarkko-
16.07.2011, 22:30
Jotain tällaista suunnittelin omaan retkeilyautoon: http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=484

http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=149-9001E

BJ-40/76
16.07.2011, 23:23
tarkotus ois lähtee reissuun ja ottaa 12v jääkaappi autoon. auton oman akun kaveriksi meinasin laittaa toisen.

mutta sitten se kysymys että onko olemassa valmista relettä tms. että kun auto ei lataa niin se sammuttaisi virran kulun auton omasta(startti) akusta toiseen lisä akkuun. näin ollen varmistuisi ettei aamulla olisi molemmat akut tyhjät kun pitäs auto käynnistää. tai sitten joku oma hyvä patentti?
maalaisjuntti vois toki ottaa aina piuhan irti akkujen väliltä mut on siinäki oma show.

auto on legasy -90 vaikkei sen niin merkitystä.


Mutta jos reissaillet saparolla, ja haluat ettei iltasella jääkaappi tyhjää PÄÄ AKKUA
niin liitä siihen laturin + napaan ulostulo vaikkapa 80A sulakkeen kautta tuommoselle "virtareleelle" joka kytkee akun + navat yhteen.
Ja tuon "virtareleen" ohjaus otetetaan vaikka ylimääräisellä öljynpaineanturilla tms koneen käydessä, taikka sitten releen ohjaus otetaan vaikkapa parkeilta, sillon tyhjää kyllä molemmat akut, jos valot jää päälle.

Jossain venetarvikkeissa oli tuommoinen automaattikytkin, kyki apuakun latauksen päälle kun jännite oli jotain 13,5v luokkaa ja katkaisi kun laski alle 13voltin?

Ja kaikki kulutushan pitää ottaa sitten tuosta hupiakusta!

0ltzi
17.07.2011, 11:43
KIITOS :)

Repro
17.07.2011, 11:56
www.vinssikauppa.fi (http://www.vinssikauppa.fi) näyttäs myyvän erotusrelettä alle 70 euron.
http://www.vinssikauppa.fi/product/196/erotusrele-12v

Nemi
17.07.2011, 17:02
http://www.vinssikauppa.fi/product/196/erotusrele-12v

Ja Biltemasta vastaava alle 15€ ;) tuote 25-230.

0ltzi
17.07.2011, 18:42
ehtisin jo kirota kunnei noi sovi butjettiin mutta tuo bilteman sopii kyllä :D

baituvei biiltemas alkaa olee paljon merkki vehkeitä jo järjestää puoleen hintaan..

BJ-40/76
17.07.2011, 21:28
Onko kellään kokemusta tuosta bilteman erotusreleestä 23-230?
toimiiko automaattisesti?

Tuo 15 e hintahan on naurattava, katselin jo tuota vinssikaupan relettä "sillä silmällä", että pitääpä tilata/hakea.

Kun kytket tuollaisen automaattireleen, niin mielestäni kaiken a ja o on kunnon kaapelit, ja rele vieläpä johdon laturinpuoleiseen päähän.

Ja minä laitan itselleni HDJ:n tuommosen releen ohjaamaan takana olevan "hupiakun" latausta. (siis syöttää sähköä kylmälaukulle ja tulevana talvena webastolle)

Ja kytkentä tulee olemaan seuraava: Laturin +navasta noin 30 cm pitkällä, vähintään 16mm2 johdolla, 35mm2 parempaa releelle, ja releeltä peräkopissa olevalle akun noin 80 amppeerin sulakkeelle, ja siitä lyhyellä johdolla akulle.

Peräkopissa olevalle tupakinsytyttimen pistorasialle sähköt seuraavasti: 80 A sulakkeelta, akun puoleisesta päästä syöttö sulakeboksille, josta 15A sulakke k.o pistorasialle.

Tuo agu-sularasia vois riittää, vaikkakin biltema mukaan suurin sulake 60A
biltema 31-448 ja 31-489 ja
tuon 15a rasia vois olla 35-648.

Ja harkinnanarvoinen varuste vois olla päävirtakytkin tuon releen "oikosulkemiseen", sillä jos esim valot jäänyt päälle, niin hupiakusta saa pikkusen apua starttaukseen. toki kiertää laturin kautta, mutta kestänee tuon suuruusluokkaa 60-120A
biltema 80-512, 6,99e

Muista suojata tuo syöttöjohto erityisesti läpivientien kohdalta hyvin, esimerkiksi puutarhaletku on käyttökelpoista, liimaat uretaanimassalla letkun
läpivientiin ja johdon letkuun.

Toinen ongelmapaikka on etupenkkien liukukiskot, ne ja sähkö eivät sovi oikein yhteen, joten kiinnitä johto kunnolla.

Jappi
17.07.2011, 22:07
Tuo agu-sularasia vois riittää, vaikkakin biltema mukaan suurin sulake 60A
biltema 31-448 ja 31-489 ja
tuon 15a rasia vois olla 35-648.



Tuohon murheeseen voisi auttaa rinnankytkentä. Minulla oli aikoinaan pystylamppumesessä hehkut useamman rinnankytketyn normi lattasulakkeen kautta. Yksi kun paloi (tai hapettui kuten siinä yleensä) niin kaikki loputkin paloi erittäin nopeasti.

BJ-40/76
17.07.2011, 23:35
Tuohon murheeseen voisi auttaa rinnankytkentä. Minulla oli aikoinaan pystylamppumesessä hehkut useamman rinnankytketyn normi lattasulakkeen kautta. Yksi kun paloi (tai hapettui kuten siinä yleensä) niin kaikki loputkin paloi erittäin nopeasti.

Jos sulakkeita aletaan kytkemään rinnan, niin silloin myös johdot, jotka ovat ennen
ja jälkeen sulakkeen, on kytkettävä rinnan.

SIIS jos tässä subarun tapauksessa haluttais käyttää 2 kpl noita 60 amppeerin
sulakkeita, niin sulakepesää syöttävä johto (erotusreleeltä), sulakepesä, sulake ja sulakepesältä akkukenkään pitää tehdä identtiseksi.
(siis samanlaisiksi), jotta teoriassa saataisiin yksi 120 A sulake.

Muuten käy niinkuin Jappi sanoi, ensin palaa yksi sulake ja heti perään loput,
vaikka kyseessä ei ole kuin pieni hapettuma (itse olisin varmaan pistänyt tuohon w115 johtotähteen yhtämonta relettä(ja niitä suojaavia sulakkeita)
kuin on pyttyjä.

Ja tuossa minun suosituksessa, missä sähkön syöttö otetaan suoraa laturin
latausvirtapultilta, niin tuo 60 A lienee riittävä, siis hupiakku ei ota niin paljoa
virtaa vastaan/latausjärjestelmä ei pysty tarjoamaan/noilla ylimääräisillä johdotuksilla: että tuo 60A palaa.

MUTTA MUTTA: tuossa ehdottamassani kytkennässä tuo hupiakku voi teoreettisessa
ongelmatilanteessa (erotus rele ei toimi, ja laturi/latauspiiri oikosulussa)
syöttää sähköä tuohon oikosulkuun, ja saada aikaan tulipalon, ja silloin
tuo oikosulkuvirtaa rajoittava 60A sulake toimisi varmemmin kuin 2x60A.

Ja jos tuo laturi latausvirta (auton normaalikulutuksen lisäksi) olisi esimerkiksi
tuo 60A.

Ja oletetaan seuraavaa: a) johto hupiakulle 4m 16 cu, maadoitus vastaa syöttöä! siis yht 8m 16mm2 kuparia
b)erotusrele ja sulake ja kaikki liitokset häviöttömiä (todellisuus vastaa varmaan tuota
syöttäkaapelin vastusta)
c) hupiakku ottaa vastaan tuon 60A 14 Voltin jännitteellä.

Siis syöttöjohto 8m 16mm2 cu -> siis vastus 0,009 Ohmia.
ja virta on 60 Amppeeria
Joten jännitehäviö on 0,54 volttia, siis laturilla pitää olla
14V + 0,54 Volttia = 14,54 volttia.
Ja minusta tuo on kovasti optimistinen, edes 15 voltilla ei päästä tuohon 60A:iin 14 voltin jännitteellä (rele liitos yms häviöt mukaan laskettuna).

toki jos siellä hupiakkuina paljon/parempia akkuja, ja syöttöjohto vaikkapa 35mm2,
niin kyllähän se sulake voi palaa, mutta en usko k.o yhdistelmään vakio subarussa.

Toivottavasti en sekoittanut täysin?

Nemi
18.07.2011, 06:31
Onko kellään kokemusta tuosta bilteman erotusreleestä 23-230?
toimiiko automaattisesti?

Tuo 15 e hintahan on naurattava, katselin jo tuota vinssikaupan relettä "sillä silmällä", että pitääpä tilata/hakea.



Mulla on veneessä toi bilhelvetin malli ja tuntuu toimivan niinkun lupaavat.
Toi vinssikaupan tuote näyttää ihan samalta eri tarralla....

pee
18.07.2011, 20:14
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???

hiski
18.07.2011, 20:56
Kallis mutta hyvä ratkaisu on hommata 12V (tai 24v) kompressorikaappi. Tulee kylmää ihan eri malliin kun "vastuskaapilla", ja sähköä kuluu vaan murto-osa vastuskaapin kulutuksesta.

Nemi
19.07.2011, 06:48
Kallis mutta hyvä ratkaisu on hommata 12V (tai 24v) kompressorikaappi. Tulee kylmää ihan eri malliin kun "vastuskaapilla", ja sähköä kuluu vaan murto-osa vastuskaapin kulutuksesta.

Itse ostin Waecon kompura kaapin virran kulutus +32c 0,5A/h vs. peltier kaappi 7A/h
Eikä ne enään niin mahdottonan hitasia ole.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3186

HJ60
19.07.2011, 07:19
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???

Ei perinteinen lyijyakku huoli ku muutaman ampeerin latausvirtaa. Sehän just on nykyautoissa ongelma, ku on kaikki webastot ja muut kuluttamassa, eikä akku ehi kaupunkiajossa latautua, vaikka laturi on 150 A. Ku periaatteessahan laturi on se joka antaa auton sähkölaitteille virran käytön aikana ja siinä sivussa lataa akkua seuraavaa käynnistyskertaa varten.

HJ60
19.07.2011, 07:31
Oon kaavaillu pakuun kakkosakkusysteemiä ihan vaan päävirtakytkimellä erotettuna, eli normaalisti yhessä aina, ja sitte jos vaikka just jääkaappi käytössä niin akut irti toisistaan. Mutta ku kerran noin halvalla saa automaattireleitä nykyään niin laitetaanpa oikeen semmonen. Jos laittais siihen rinnalle pääkytkimen, joka on normaalisti aina auki, niin voi käyttää kakkosakkua starttaamiseen jos pääakku jostain syystä sippaa eikä kakkosakkua oo kulutettu

BJ-40/76
19.07.2011, 22:03
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???

Ja se tiedonkaipuu alkaa:

A- hupiakku siis tyhjä; senhän E= n. 12,5V ja Rsis on vaikkapa ........

PEE, minä laskin jo tuon jo viestissäni 18.07.2011 00:35 ?, toki ei aivan
sama, mutta riittäskö tähän topiikkiin?

Voin laskea sullekkin pari vastaavaa suuruusluokkaa privana, kun, täällä palstalla aina löytyy joku, joka pistää omaatietoa peliin kun yritän
vääntää tätäsähkötekniikan ihmettä "Maalais-"kielelle.

Jo vuosi sitten päätin (ja livun k.o päätöksestä alkoholin takia) että en yritä
opettaa käytännön sähkötekniikkaa, kun teoria on vaikeaa, ja suurin osa vois
oppia jotain, mutta 1% PAIKKAS tilanteen selittelyksi.(kärjistetty)
tokihan sähkötekniikka on yksioikoista, mutta otetaampa siihen mekaniikka:mad:, ?

Ja niille lukuharjoituksiapitävilletuobilteman erotuskytkintuossa työn alla

Sorry Pee, lipesi pikkasen:o

BJ-40/76
19.07.2011, 22:23
Bilteman ilmoittamaa

Tarrassa cut in 13,3v (siis kait kytkee kiinni? apuakun)

cut out 12.8v (siis kytkee apuakun irti?)

Ja käyttöohjeessa

em. jännitteiden lisäksi: Jatkuvakuormitus 125 Amppeeria, Hetkittäinen
kuormitus 140 A

Ja tuo kikkare on valettu ainakin virtaliittimien puolelta silikoniin(?)

Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...

BJ-40/76
19.07.2011, 22:42
:o

Nemi
20.07.2011, 11:57
Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...

TÄH! Mitä tarkoitat??

BJ-40/76
20.07.2011, 15:33
TÄH! Mitä tarkoitat??

Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku:mad: oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta:mad:, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.

Jarva
20.07.2011, 16:35
Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.

Nemi
05.08.2011, 18:01
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku:mad: oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta:mad:, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.

Mites tämä testi päättyi, vai vieläkö tuuttien vieressä ?

BJ-40/76
05.08.2011, 19:18
Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c

jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä.

irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä.

Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä.
(siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun)
apuakun purkuvirta käytännössä 0mA

en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen.

En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu?

Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa.
hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin
koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön.

Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän.

P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!

HJ60
06.08.2011, 08:25
Paljon hyvää tietoa, kiitos!

P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!

Eli suomeksi, laittakaa tämä siihen pääakun tuntumaan ja pitempi piuha sinne apuakun puolelle.

bj45lava
06.08.2011, 10:04
Ei tarvii, ite vedin konttiin 30mm2 johdon, josta sit haaroitin taka-akuille tolle releelle 6mm2 johdon ja toimii täydellisesti, taka-akkuina 2 punasta 55ah optimaa, 5 päivää reissussa ja waecon kompurakaappi cf 35 koko ajan päällä, ja lisäksi samoista akuista joka yö 2kw ilmawebastoa semmoiset 2 tuntia, jääkaappi ei sammunut yhtenäkään yönä niinkuin ennen 1 taka-akulla oli.

Ajoo tietysti tuli sen 1000 km yhteensä 5 päivässä joten kerkes kunnolla latautua ajossa taka-akut.

Tommonen rele tarvii varmaan vaan olla varalla kyydissä 1 kpl pidemmillä retkillä jos menee paskaks.

Mulla noihin kytketty siis vaan jääkaappi, takawebasto(ilma), takavinssi.

Toi vinssi hieman arveluttaa, mut eiköhän sekin selviä kun pääsee käyttämään sitä joskus.

Tai sit kytkee sen siihen edestä tulevaan paksuun vohtoon suoraan...

BJ-40/76
06.08.2011, 12:55
Itse kytkisin päävirtakatkaisimen releen rinnalle, siis siltävaralta että
jos rele porsii kuten bj45lava pelkää.
tuolla päävirtakatlkaisimella sitten voi syöttää taka-akusta virtaa myös auton sähköille.
Niin, ja päävirtakytkimen avain vaikkapa hanskalokeroon, ettei unohdu päälle/kotiin

bj45lava
06.08.2011, 15:47
Toi oli mulla joo ajatuksissa et tekis kovan kytkennän sinne taakse just päävirtakatkaisijalla noita vinssauksia ja tarvittavaa apukäynnistystä varten ja jeesaishan se myös etuvinssiä, kun taas sähköt oli noista hankookeista hieman vähissä yhtä hodaria (ei omaa) vinssattaessa suosta.


Kun sinne kuitenkin valmiiks menee mulla jo se 30mm2 johto viereen.

Kuitenkin helvetin hyvä keksintö toi rele ja toimii ok, mulla toi kalliimpi malli mut ei jääny paljoo hintaa sillekään suoraan kahalta hankittuna.

p0hamala
07.08.2011, 00:31
Jep. Jos haluaa värkätä itse releen niin sekin onnistunee. Patrcon listassa 13v/5w zener maksaa 0,59€, tuolla ohjaa sitten 80A relettä. Zener on kytketty suoraan plussaan pääakun puolelle. Ja rele akkujen väliin. Sitten voi laittaa vielä toisen ohjauksen releelle joka tulee virtalukolta. Tää toimii siis niin että akut on kytketty kun virta on päällä (ja kone käy) tai kun jännite on yli 13v. Muutoin akut on erillään.

BJ-40/76
08.08.2011, 02:35
Jep. Jos haluaa värkätä itse releen niin sekin onnistunee. Patrcon listassa 13v/5w zener maksaa 0,59€, tuolla ohjaa sitten 80A relettä. Zener on kytketty suoraan plussaan pääakun puolelle. Ja rele akkujen väliin. Sitten voi laittaa vielä toisen ohjauksen releelle joka tulee virtalukolta. Tää toimii siis niin että akut on kytketty kun virta on päällä (ja kone käy) tai kun jännite on yli 13v. Muutoin akut on erillään.

Ei taida toimia tolla zenerillä, ilman lisäelektroniikkaa:o

Zenerin kynnysjännite tuossa on noin 13v, ja alkaa johtamaan sähköä vasta
senjälkeen
Toisin sanoen; jos jännite olisi 14v, niin siitä jää zenerille 13v ja releeseen 1v, jolla rele ei vielä vedä

p0hamala
09.08.2011, 03:45
Hyvä. Täytyy funtsia lisää.

mikaelt
09.08.2011, 06:55
Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.

Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin.

Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta :D

Paavo
09.08.2011, 10:35
Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin...

0ltzi
09.08.2011, 19:43
Mulla on veneessä toi bilhelvetin malli ja tuntuu toimivan niinkun lupaavat.
Toi vinssikaupan tuote näyttää ihan samalta eri tarralla....

samaa kattelin ja naureskelin :D

Nikuzai
11.11.2013, 21:44
Varmaankin sopivan amppeerisia sulakkeita saa melkein joka marketista kun ostaa autovahvistimen sulakkeen

-MaTTi-
21.05.2014, 20:45
Nyt olis FJ:ssäki 2 akkua yhen tilalla tolla Bilteman erotusreleellä erotettuna.
Tiukkaa oli, mut just just sopi 2 pikkusta Optimaa, punainen on 44Ah ja keltanen 48Ah.

Pohjalle hitsuuttelin kehikon ku jää toinen roikkumaan vähä tyhjän päälle:
http://imageshack.us/a/img836/4180/3dln.jpg

http://imageshack.us/a/img836/7308/r9wm.jpg

pee
21.05.2014, 20:47
punainen + keltainen = oranGe ??

-MaTTi-
21.05.2014, 20:53
punainen + keltainen = oranGe ??

Njet. :) Orange battery:
http://i.ebayimg.com/t/ORANGE-JUICE-LEISURE-BATTERY-85-AMP-TYPE-678-FOR-CARAVAN-MOTORHOME-BOAT-/00/s/MTE3MVgxNjAw/z/eV8AAOxyuGFRzJYm/$T2eC16V,!ygE9s7HI7vRBRzJYl6Q(w~~60_35.JPG

pee
21.05.2014, 20:59
Da ! OranGe Optima:

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/newbie-general-4x4-discussion/83247d1063246294-optima-battery-red-yellow-orange-top.gif (http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=NkJer9DgoqwboM&tbnid=MJV33rVBEa_ipM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fimg1.pirate4x4.com%2Fforum%2Fnewb ie-general-4x4-discussion%2F175329-optima-battery-red-yellow-2.html&ei=W_d8U6PINMvP4QTB6oDgDA&bvm=bv.67229260,d.bGE&psig=AFQjCNGbUOKG16LPHGne9JE6eKQrfXZiRQ&ust=1400785069268588)

-MaTTi-
21.05.2014, 21:04
Da ! OranGe Optima:

Ah soo, tollasestapa en oo kuullukkaan. Mut ei enää tuotannossa. Sinisen olisin voinu laittaa keltuaisen tilalle, mut niitä ei oo noi lyhkäsiä.

BJ-40/76
21.05.2014, 21:10
[QUOTE=-MaTTi-;1134391]Nyt olis FJ:ssäki 2 akkua yhen tilalla tolla Bilteman erotusreleellä erotettuna.
Tiukkaa oli, mut just just sopi 2 pikkusta Optimaa, punainen on 44Ah ja keltanen 48Ah.

Tuo oranssi väri voi olla jopa pimeässä näkyvä:rolleyes:

Nimittäin kun nuo punaiset ohuet johtimet hieroo eristeet rikki tuohon akkujen kiinnitysrautaan, niin johtimiin tulee valot ja toimintasavu karkaa...

Yhdestä autosta paloi johtosarja, kun käsistään kätevä sähkömies oli ottanut apupitkien syötön suoraan akun + navasta, ja lisännyt sulakkeen vasta releen viereen: Siis johto hieroi itsensä rikki lisäilmaventtiiliin tms. joka oli myös kuoresta maadoitettu johtosarjan kautta runkoon -> Ajaessa oli kuulemma lämppärin moottori ja valot "hiipuneet" hetkeksi ja kaamea muovinkäry! mutta kun mitään vikaa ei löytynyt, niin ajo jatkui. 0,75mm2 maajohto oli palanut poikki liittimen juuresta, oli helppo hakea vikaa, kun seurasi vaan kuorettomaksi palanutta johtoa:D

-MaTTi-
22.05.2014, 00:08
Nimittäin kun nuo punaiset ohuet johtimet hieroo eristeet rikki tuohon akkujen kiinnitysrautaan, niin johtimiin tulee valot ja toimintasavu karkaa...

Joo, pyörittelin jo ajatusta johtoja kiinniruuvatessa että pitää kutistesukkaa ujuttaa päälle kantin kohdalle paremmalla aikaa. Punasessa akussa oleva Ctekin liitosjohto kyl hieroo ajan kanssa kun toisessa päässä heiluu se liitospampula, vaik ei tää ny silleen ravista ku joku nelaridiisel.

Td5
01.06.2014, 20:42
Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois.

Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa
ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan
on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi.

Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä
voi säätää.

Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava
et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä....

tekniikkamies
02.06.2014, 12:57
Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.

Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla.

0ltzi
15.06.2014, 13:13
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.

vmt
15.06.2014, 13:27
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.

Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?

0ltzi
15.06.2014, 13:29
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?

Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi :D

vmt
15.06.2014, 13:52
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi :D

Taitaa tulla jotain 12,5 V niistä ulos. Voihan sille invertterille muutakin käyttöä keksiä? Sitä paitsi mulla ois sulle just sopiva. :D

BJ-40/76
15.06.2014, 15:23
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi :D

JOS on virtarajoitettu jännitteenalennin, niin jännitettä voi nostaa 0,7v asentamalla huomiovalodiodi jännitteenalentimen maadoitusjohtoon. siis se diodin merkitty pää, katodi, koriin, anodi jännitteenalentimen maadoitusliittimeen, ja 12v akku maadoitetaan runkoon.
(siis yleensä alentimissa on molemmat maadoitusliittimet suoraan rinnan, pitää tarkistaa!)
Lineaari-alentimet toimii jopa paremmin tuon jännitteenkorotuksen kanssa, hakkurialennin myös yleensä toimii/kestää.

0ltzi
16.06.2014, 20:35
Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty :)

Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan :D eli ei sammu avaimesta. Avaimet kourassa ni on silti virrat päällä. Kunnes irrottaa hupi akun.

0ltzi
19.06.2014, 06:42
Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty :)

Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan :D eli ei sammu avaimesta. Avaimet kourassa ni on silti virrat päällä. Kunnes irrottaa hupi akun.

Piti eile kirjottaa mut olinki editoinu.

Krisse
19.06.2014, 08:48
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille.
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.

-MaTTi-
19.06.2014, 09:21
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.

Punainenhan on starttiakku, keltainen vähän monipuolisempaan (syväpurkaus) käyttöön ja sininen vapaa-ajan (marine)akku.

piipari
21.06.2014, 11:32
Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...

Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä.

Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana.

0ltzi
18.07.2014, 12:11
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?

BJ-40/76
18.07.2014, 21:12
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?

Jos/kun alennin pitää jännitteen niin korkeana, että saa ladattua akkua, niin erotusrele pysyy johtavana.

Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia.

-> ei onnistu.

0ltzi
18.07.2014, 22:34
Jos/kun alennin pitää jännitteen niin korkeana, että saa ladattua akkua, niin erotusrele pysyy johtavana.

Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia.

-> ei onnistu.

Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?

BJ-40/76
18.07.2014, 22:56
Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?

Onko tuo sinun jännitteen alennin millainen? siis onko siinä (elektroninen) virran rajoitus?

Jos alentimessasi on virran rajoitus (käytännössä pakko olla, jos meinaat syöttää sillä 12v akkua JA jännitettäkin pitää olla vähintään 13,8v...)

Niin kytke alentimen jännitesyöttö 24v releen sulkeutuvan koskettimen kautta; siis relen vetokäämille tulee sähköä vain, kun virta on päällä.

Siis tuosta 12v akusta "sähkö" ei lähde kulkemaan alentimen kautta 24v sähköihin, ei ainakaan silloin, kun tuossa 24v järjestelmässä on edes 14 volttia... siis ei koskaan normaaliolosuhteissa.

Jos haluat hifistellä, niin ota tuolle yllämainitulle releelle maadoitus hehkuilta, siis siten että rele vetää vasta kun (jälki-) hehkutus on päättynyt.

slipoveri
19.07.2014, 08:03
Mulla on tollanen käytössä ja hyvin on toiminu.Tuo on tarkotettu lataamiseen.

http://www.vapaa-aika.com/sahko/jannitteenmuunnin-perfectpower-dcdc-20-muuntaa-24-v-tulojannitteen-12-v-20-a-kayttojannitteeksi.html

-MaTTi-
19.07.2014, 09:07
Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?

Olisko tämmösestä apuja: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/38-123_man.pdf
Eli samantapainen mitä tuo slipoverin linkittämä, mut puolet heikompitehoisempi kiinalainen ja yli 80% halvempi.
Sammutat virran yöksi niin ei kuluta auton akkuja.

Edit: alennin sulla jo olikin. Eli BJ-40/76:n reletyylillä helpoin.

0ltzi
20.07.2014, 15:11
Laitoin alentimen +12v ja lisäakun välille ihan normi tekeen. Ja ohjaus sille valoilta. Toimiiko 12v rele tuossa kauan ku ohjaus virta on 24v?

Reetu
20.07.2014, 19:47
Laitoin alentimen +12v ja lisäakun välille ihan normi tekeen. Ja ohjaus sille valoilta. Toimiiko 12v rele tuossa kauan ku ohjaus virta on 24v?

Ei kait pitkään.. Laita 24v rele.

sos
21.07.2014, 00:28
Laitoin alentimen +12v ja lisäakun välille ihan normi tekeen. Ja ohjaus sille valoilta. Toimiiko 12v rele tuossa kauan ku ohjaus virta on 24v?

niinku reetu jo sanoikin, ni rele ohjausvirran mukaan,24v releellä voi kytkeä 12v jännitettä ja 12v releellä 24v jännitettä. ohjaus ja käyttövirta ei "sotkeudu" releessä

Porvoon Hilma
22.07.2014, 13:32
niinku reetu jo sanoikin, ni rele ohjausvirran mukaan,24v releellä voi kytkeä 12v jännitettä ja 12v releellä 24v jännitettä. ohjaus ja käyttövirta ei "sotkeudu" releessä

Juup. 24 V relettä jos ohjataan 12 V jännitteellä niin ei rele välttämättä jaksa vetää. Taasen 24 V syötettynä 12 V releen käämiin saattaa pitemmän päälle päästää sen kuuluisan sinisen pahanhajuisen savun ulos kelasta.

0ltzi
13.06.2015, 21:45
mitäs raati sanoo tästä http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A

miten voi olla että toimii muka 12v ja 24v järjestelmässä? kun ilmoitettu on vain 13,6 volttia. 24 järjestelmässähän pitäis kytkeä jossakin 27v tienoolla.


ja toinen kysymys. mersuun 609 pitäs laittaa hupi akut nyt reissua varten ja ei oo tähän hätään kun yks 75 optima ja toinen boschin 80ah. niin tulisko ne parina toimeen?

vmt
13.06.2015, 22:14
mitäs raati sanoo tästä http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A

miten voi olla että toimii muka 12v ja 24v järjestelmässä? kun ilmoitettu on vain 13,6 volttia. 24 järjestelmässähän pitäis kytkeä jossakin 27v tienoolla.



Toimii! Itellä ollut MANnissa tuommoinen pari vuotta ja virheettä on toiminut. Sen verran on laitettu älyä kyseiseen mokkulaan, että ymmärtää, kummassa järjestelmässä on. On ne specseissä anettu 24V: llekin ne jännitteet. Tuossa vielä hyvää se, että älyää kytkennän kummalta puolelta tahansa tulee lataus.

Suosittelen!

Tuossa tarkempaa teknistä tietoa juuri tuosta kyseisestä kytkimestä: https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A

0ltzi
13.06.2015, 22:27
Toimii! Itellä ollut MANnissa tuommoinen pari vuotta ja virheettä on toiminut. Sen verran on laitettu älyä kyseiseen mokkulaan, että ymmärtää, kummassa järjestelmässä on. On ne specseissä anettu 24V: llekin ne jännitteet. Tuossa vielä hyvää se, että älyää kytkennän kummalta puolelta tahansa tulee lataus.

Suosittelen!

Tuossa tarkempaa teknistä tietoa juuri tuosta kyseisestä kytkimestä: https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A


Kiitos! Sehän se on huomenna sitten haettava. Ampeerit kyllä paukkuu yli heittämällä. Varmaan sullakin mannisa?

vmt
13.06.2015, 22:35
Kiitos! Sehän se on huomenna sitten haettava. Ampeerit kyllä paukkuu yli heittämällä. Varmaan sullakin mannisa?

En mä kyllä saa lataustilanteessa mitenkään ylikuormitettua tuota. Vaikka toisen puolen akut olisi tyhjät, niin miten saa menemään yli 210 A?! (sen verran sallittu 5 min ajan ja jatkuvaa 120 A) Startillekin tuossa on erotus, eli startin herätteestä piuha tuohon keskimmäiseen liittimeen, niin kytkee akustot irti toisistaan startatessa.

0ltzi
13.06.2015, 22:44
Eiku niin mä kuvittelin et se on akkujen yhteen laskettu a määrä :)

Mut mites toi optima 75 ja 80ah bossi tulevat toimeen 24v kytkettynä?

vmt
13.06.2015, 22:49
Eikä kun läpimenevä virta eli käytännössä suurin latausvirta.

Ei ne toimeen taida oikeen tulla, jos ne kaksi ihan erilaista akkua kytket sarjaan eli 24V järjestelmäksi... Siinä kun niiden akkujen pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset.

0ltzi
13.06.2015, 23:16
Eiku perkule komento takas. Onha mulla kaks keltasta 55 optimaa. Laitan ne :)

0ltzi
14.06.2015, 14:21
kytketty. kai se toimii ilman sitä startin johtoa? ja onko se maa sen led valon takia vai pitääkö se kuitenki olla?

Nikuzai
14.06.2015, 15:34
Melkein laittaisin maadoituksen kun lie se on releenkelalle tai muulle tarpeelliselle


Traktorissa on 2 erikokoista akkua toinen 24volt startti ja toinen käyttö virta 12volt

Ennen kun oli identtiset oli ensin toinen tyhjä ja sit toinen
Sitä tosin en muista, et kummalla puolella se isompi akku siinä on



Joskus aikanaan kuorma-autoilijat kuulemma talveksi asensivat toiseksi akuksi pienemmän, jolloin latautuivat täydemmäksi
Sen kun vaan muistais et kummin päin ne piti olla :(

vmt
14.06.2015, 17:24
kytketty. kai se toimii ilman sitä startin johtoa? ja onko se maa sen led valon takia vai pitääkö se kuitenki olla?

Toimii ilman startin johtoa, mutta silloin osa starttivirrasta voi mennä tuon kytkimen läpi. Esim siinä tilanteessa, että pysähdyt vaikka tankkaamaan ja auton akkujen jännite ei ehdi sillävälin laskea kytkentärajan alle.

Maadoituksen tarvii mielestäni kytkimen toimintaa varten.

0ltzi
14.06.2015, 19:35
Toimii ilman startin johtoa, mutta silloin osa starttivirrasta voi mennä tuon kytkimen läpi. Esim siinä tilanteessa, että pysähdyt vaikka tankkaamaan ja auton akkujen jännite ei ehdi sillävälin laskea kytkentärajan alle.

Maadoituksen tarvii mielestäni kytkimen toimintaa varten.

okei. nyt on maadoitus. no onneks tää lähtee käyntii ku avainta vaan vilauttaa :D ei ehdi sähkökään livahtaa vääriin akkuihin. täytyy reissun jälkeen laittaa seki johto.

kirosin että joutuuko sitä nyt noin kalliin sitten ostaa ku ei mistään muualta tuntunu löytyvän haku matkan päästä. mutta nyt ei kyllä harmita yhtään ku tuntuu niin laadukkaalta ja on noin viisas. ja toimii tarvittaessa myös 12v vehkeessä.

piipari
15.06.2015, 15:35
Nyt on sekin 100A akun lataukseen tarkotettu alennin valmis. Vielä kun sais myyntiin...EU ei millään tavalla helpota.