View Full Version : volkkarin d6?
santikko
14.07.2011, 21:41
millanen moottori on volvosta ja lt:stä tuttu volkkarin d6? suunnitteilla rockyyn kutosen konetta...
Turbolla oli 109 ja 122 hp versiot. Ilman turboa oli noin 82-85 hp.
Pitkä kansi on herkkä lämmölle ja halkeilee helposti. Pienet halkeamat venttiilien ja hehkun välissä ei menoa haittaa, mutta sitten kun niitä on paljon niin eihän se enää syty käyntiin niin herkästi.
Vitosen ja kutosen hehkutulpat on aina vaihtamatta, ainakin silloin kun kone on ollut volvossa. Hehkut kannattaa vaihtaa aina kun pumppu tai kansi on irti.
Ihan ok moottori se oli ajaa silloin -89 -97 kun ajoin sellasilla aika paljon. Ei ollut paremmasta tietoa. Nyky moottoreiden aikaan ei ole vanhaa ikävä.
pitkä ja painava, pienellä öljypohjalla joten rasvaa saa vaihtaa useasti....
Kylmänä todella äänekäs, ja kuumana käy kuin unelma
Jakopäätä saa vaihtaa tiheesti, mutta suhteellisen helppo vaihtaa (vesipumpun kanssa AINA!!!), mutta pumpun hihnan kanssa saa olla tarkkana ajoittamisen kanssa.
Venttiilit säädettävä palojen kanssa, ja pakoventtiilit alkaa kantamaan melko nopeasti JOS EI säätöjä pidä arvoissaan.
Kansi menee 100tkm välein, kun venttiilien ohjurit on niin lyhyet.
Suuttimet lähes ilmaisia, ja löytyy useita erilaisia. Viimeisimmät versiot kaikkein parhaimpia varsinkin savutuksen ja käynnistyvyyden kannalta. 274 loppuinen suutin paras näissä moottoreissa!
Pumpun korjaus edullistä, kun ei ole mitään "ihmeellistä", ainoastaan kylmäkäynnistyksen vahapatruuna kannattaa muuttaa manuaaliseksi ja vetää vaijeri kojelautaan.
Sylinterikannen pultit kun tiukkaa, niin sen tekee vain vahva ja tunteeton mies...
LT/volvon 2.4d kuutonen on samaa sarjaa kuin kuin audi 100 2.0d viitonen, ja golf/passat yms 1.6d nelonen.
Viispyttystä kaksilitraista käytettiin myös 240 volvossa, vuosina 1979-81. Tehoa hurjat 69 hv, mutta eipä esim MB 200D kauheasti keulinut sekään... :rolleyes: Aerodynaaminen ja kokoisekseen kevyt audi kulki sillä jollakin tavalla. Vähemmän aerodynaaminen ja painava volvo ei kulkenut sillä mihinkään... Kuutonen tuli melko pian volvoon sen tilalle.
santikko
15.07.2011, 10:22
kiitoksia vastauksista. tuo rokin kone ei oikeen itteä miellytä, niin tosiaan kutosta rupesin järkeilemään ja näitä saa aika huokeaan hintaan. ja taitaa kuitenkin olla kevyempi kun sd33/2h malmikasat? laatikkopaketit vaan mietityttää. olishan tätä volvossa tainnu olla automaattinakin? tiedä sitten miten ne kestäis. mutta erillinen jakolaatikko taitaa olla pakollinen ostos. pitää googlata lt/volvo laatikoita jotta minkä kokosia ja millä välityksillä niitä on.
d24 painaa noin 200-220kg. Paino erot tulee sitten turboista yms hiluista. Öljypohjat on eri Volvoissa erimallisia eroa on 200- ja 700-sarjan kesken. tyhjäkäynti vääntö ei tässä koneessa ole huikea mutta ainakin c303 kolmosta se jaksaa maastossa viedä tyhjäkäynnillä kahdella pienimmällä vaihteella ilman mutinoita. Kone kiertää sitten dieseliksi aika hyvin, c303 ottaa tuolla motilla gps mukaan 130km/h huippuja, siihen loppuu kierrokset koneesta suurimmalla vaihteella.
hiluvitkutin
15.07.2011, 12:08
mulle tuli vasta tommonen 940.myyjä kehu että siinä olis parempi kansi kun 200:ssa ja 700:ssa. pitääköhän paikkansa?
on ollu jokunen volvo volkkarin dieselillä eikä ole mistään kansi porsinut.
voi käytöllä olla aika iso merkitys.ei passaa kylmänä polkee kauheesti ja jäähdytelläkin se kannattaa ennen sammutusta,jos on kovasta ajusta tullut. jospa tääkin kestäs...
pari ollut automaatilla,ja pelasi nekin.muistelen että nasussa olis sama loota.?
BJ-40/76
15.07.2011, 13:19
millanen moottori on volvosta ja lt:stä tuttu volkkarin d6? suunnitteilla rockyyn kutosen konetta...
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.
santikko
15.07.2011, 14:47
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.
juuri semmoseen. onhan siinä tilaa pituus-suunnassa jonkun verran, tulipelti tottelee myös mellakkaa tarpeen vaatiessa. voishan sitä kaverin volvoa käydä mittailemassa.
Itse kyllä istuttaisin ennemmin esim mersun OM603 3litrasen kuutosen sinne. Kestävyys "hieman" eriluokkaa kuin tuossa hitlerin kostossa...
Painaa muistaakseni aika tarkkaan 200kg. Tehoa vakiona vuosimallista riippuen 110-113hv. 185-191Nm
Myös turbona 143-147hv 267-273Nm
Löytyy vuosimallin -85-95 malleista.
Kestää myös maltillista viritystä. Turbomalli kestää sitten jo ihan kivasti kovempaakin rääkkiä.
santikko
15.07.2011, 15:23
mersua itsekkin ensin kaavailin, tuntuu vaan tuota hintaa olevan? tarttis kuitenkin olla turbomalli, ei vissiinkään kestä oikeen turbotusta se vapari? + jos vaparin turbottaa niin pumppu pitää ostaa turbollisesta jne. mutta ei sitä pois suljeta, jos kohtuu hintaan löytyy niin mielummin mersu.
Itse kyllä istuttaisin ennemmin esim mersun OM603 3litrasen kuutosen sinne. Kestävyys "hieman" eriluokkaa kuin tuossa hitlerin kostossa...
Painaa muistaakseni aika tarkkaan 200kg. Tehoa vakiona vuosimallista riippuen 110-113hv. 185-191Nm
Myös turbona 143-147hv 267-273Nm
Löytyy vuosimallin -85-95 malleista.
Kestää myös maltillista viritystä. Turbomalli kestää sitten jo ihan kivasti kovempaakin rääkkiä.
Mul olis jouten tämmönen 300D edullisesti, tosin vitosena...
Mul olis jouten tämmönen 300D edullisesti, tosin vitosena...
Eikä paina paljoa :D
BJ-40/76
15.07.2011, 21:51
mersua itsekkin ensin kaavailin, tuntuu vaan tuota hintaa olevan? tarttis kuitenkin olla turbomalli, ei vissiinkään kestä oikeen turbotusta se vapari? + jos vaparin turbottaa niin pumppu pitää ostaa turbollisesta jne. mutta ei sitä pois suljeta, jos kohtuu hintaan löytyy niin mielummin mersu.
No siinähän olet oikeassa, tuo 12venttiilinen 6 pyttynen vapari on "löyhä" verrattuna tuohon turbodieseliin:D vaparin kiertokanget alkaa paukkumaan
jommallakummalla puolta 300hv?
tuo turbon pumppu riittää vakiona maksimissaan n. 200hv?
Vaparista orkkispumpulla vois saada suuruusluokkaa 150 hv.
Pikasesti mitattuna tuo 300td on pituudeltaan noin 0,8m, pikkasen voi heittää ja jos jättää flektin pois, niin lyhenee useita senttejä.
Jos minä alkasin vaihtaa tuota roskan malmikasaa pois, niin yksi hyvä, vahvasti
aliarvostettu moottori on mersun 2,5L 20 venttiilinen 5-kone.
Persetuntumalta vois sopia tuohon n. 1600kg:n roskaan, ja turbolla tehoa
löytyy "helposti" 2:lla alkavia lukemia, ja on noin 10 cm lyhyempi kuin nuo 6-koneet.
Noissa mersunkoneissa on yksi suuri etu noihin malmikasoihin, ne kiertää
helposti, ja paljon! varmaan noin 1500 kierrosta enemmän kuin nuo yli 3 Litraiset 6:set.
Toki alavääntö 500 rpm kohdalla ei ole vertailukelpoinen esim HJ-60 2H koneeseen, mutta jostainhan pitää kärsiä kompromisseissa.
Ja jos haluat automaattia, niin tuo w124 automaatti on muutamassa suhteen tosi hyvä, a) sopii suoraa mb:n koneeseen b) ykkönen tosi pieni c) kooltaan pieni d) suht luja e)suomesta löytyy tietotaitoa tuon automaatin modaamisesta
santikko
15.07.2011, 22:27
joo no ei tästä mitään superturboa olla tekemässäkään, että tuo mersun kutoset vaparinakin voidaan siis lisätä listaan. noita superturbo- juttuja lueskelleena on varmaan jäänyt tuo alakerran heikkous takaraivoon. automaatti tuntuu järkevältä laatikolta niin ei tartte sen kytkimen päällä hyppiä ja luistattaa koko ajan.
Mersun vapari Om603 kestää kyllä maltillisella ajolla sen 250-300hv ihan hyvin (ei sitten kilometrien kaasupohjassa vedätyksiä). Rakennellessa kannattaa vaihtaa turbomallin kk-laakerit.
Kunnon välijäähdytys parantaa kestävyyttä. Vakiolla tappiin ruuvatulla syöttöpumpulla saa maks 180hv molemmista (5.5mm pumppuelementit) Vaparimallista ja turbollisesta. Turbossa vaan on pumpussa ahtopaineen huomioiva säätö.
Pumpun vaihto ei ole pakollista. Saman tehon se vaparin pumppukin antaa. Tosin lähdössä pöläyttää enempi kun se antaa heti kaikki eikä huomio ahtopainetta.
7 tai 8mm elementeillä ja sopivalla kokoonpanolla alkaa teho pyöriä jo 500-600hv hujakoilla
Laatikoksi sitten Orkkis 300D turbon 722.3 automaatti. Kestää kunnossa ollessaan oikeissa säädöissä sen 450nm hyvin.
Vanhaa patarautasta 5pyttystä OM617 300D:tä en kyllä nykypäivänä laittaisi enää mihinkään. :D
Ongelmaksi näissä tosin voi tulla alumiinivalua oleva öljypohja.
moggirange
16.07.2011, 07:13
millanen moottori on volvosta ja lt:stä tuttu volkkarin d6? suunnitteilla rockyyn kutosen konetta...
Hyvin on pelittäny mulla 6-pyöräisessä volvossa.
-Kannattaa tosiaan välttää kylmänä kuormittamista sen jäähyttelyn lisäksi, niin kansi kiittää kunnossa pysymällä.
-Näitä moottoreja lyötyy paljon ja halvalla ja niiden perään monenlaista vaihteistoa.
-nykyaikainen kierroskone.
-Ahtoilman jäähyttimellä ja pienellä ahtopaineen nostolla tehoa tulee helposti lisää.
Eikös jossain Steyrin maastoautossa ole juuri tämä volkkarin kuutonen?
Edit: Pinzgauerissa näköjään on.
1988+ Pinzgauer Turbo D
Loa 4480mm, width 1800mm, height 2045mm
Wheelbase 2400mm, track 1520mm/1520mm, grnd clearance 360mm
Approach 40°, departure 45°, ramp break over 136°
Turning radius 5.75m
Weight GVM 3850kg, towing 3000kg (braked)
Engine Volkswagen 2383cc, diesel, turbo-charged, 6-cyls, 2-valves/cyl, ohv
Power 85kW at 4500rpm
Gearbox 5-speed manual (ZF S5 18/3) or 4-speed auto' (ZF 4 HP22), 2-speed transfer case, part-time 4×4 (or 6×6), full diff' locks, hub-reduction gearing with drop-hubs
Suspension coil/coil, brakes disc/disc
Tyres 8.25/R16, fuel-tank 80L, 125L or 140L
Also available as SWB 4×4 Loa 4252mm, wheelbase 2200mm, GVM 3500kg, towing 2000kg and as 6×6 Loa 5035mm, wheelbase 2200mm + 980mm, GVM 4850kg, towing 5000kg
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.
Onhan tuota Rockyä ollut kuutokoneellakin, että sopii sinne sellainenkin.
santikko
18.07.2011, 21:17
joo kyllähän se aika vauvalta se puolimoottori siellä konetilassa näyttää. pitäis tuota mersun moottoria käydä mittailemassa kun se on suhteellisen leveän näkönen imusarjan ja turbon kanssa.