View Full Version : Käyttis Niva -79
Terve
Viime perjantaina tuli hankittua pitkäaikainen haave eli Lada Niva! Nyt kun on päässyt alottamaan metsurin hommat niin sai hyvän syyn siihen. Tietysti offroad kiinnostaa ja piti sitten tänne rekisteröityä. Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään offiprojekti kun täytyy tolla maantielläkin ajaa mutta jotain pientä tietysti aina voi säätää.. :) Ensialkuun tarvis vaihtaa etujouset ja parit nivelet. Ja hitto kun tulee vettä sisään joka raosta, täytyy alkaa tilkitsemään. :D
http://kotisivu.dnainternet.fi/karimaa/LadaNiva/Niva_karkussa.jpg
http://kotisivu.dnainternet.fi/karimaa/LadaNiva/mokil.jpg
Teretulemast vaan palstalle. Hyvän aihion olet löytänyt, tuosta saa tehtyä vaikka mitä :)
Palstalla on lukuisia hyviä niva-projekteja, niistä saapi paljon vinkkejä.
Kiitoksiakiitoksia, eka tankillinen ajettu ja kulutus 10,4 litraa. Ei yhtään paha, ja alla vielä 225 leveät kumet. Saisikohan nipistettyä vielä jos laittaisi alkuperäset 175:set:rolleyes: Noh hieman olen himoinnut noita Kumhon Road Venture MT KL71, varmaan kyljetkin kestäisi paremmin kuin näissä cooperin weather mastereissa(eka vekki saatu aikaiseksi jo).
lulltavasti tuota nivaksi ei saa millään kuluttamaan vähä :). on kyllä siisti peli nivaksi yleenäs ne on semmnosia ydinsodan kokeneen näkösiä. Onko jonku näkösiä visioita rakentelun suhteen
Kiitoksiakiitoksia, eka tankillinen ajettu ja kulutus 10,4 litraa. Ei yhtään paha, ja alla vielä 225 leveät kumet. Saisikohan nipistettyä vielä jos laittaisi alkuperäset 175:set:rolleyes: Noh hieman olen himoinnut noita Kumhon Road Venture MT KL71, varmaan kyljetkin kestäisi paremmin kuin näissä cooperin weather mastereissa(eka vekki saatu aikaiseksi jo).
Muistaakseni virallinen keskikulutus oli suuruusluokkaa 9-10 l/100km, eli ei tuo 10,4 kuulosta ollenkaan pahalta.
Oma niva vei 15litraa sadalla että ei toi tunnu pahalta laisinka ja oli kummiski 1.5 koneella vaan ja renkaina 205 R16
Juu tämähän rullaakin todella nätisti, on jarrut herkässä kunnossa ja muutenkin vissiin aika hyvässä tikissä kun ei öljyäkään hirveästi vie. Edellinen lattarauta(-77 nappis) kun vei 1L/1000km :)
Eipä tässä ihmeemmin ole suunnitelmia, vinssin jos hankkisi jossain kohtaa ja mites jos haluisi kisoihin tulla kokeilemaan niin täytyy vissiin tehdä jonkinlainen pääkaari? Tietysti pohjapanssarointia voisi hieman harrastaa myös sekä lisävalaistusta.
ja mites jos haluisi kisoihin tulla kokeilemaan niin täytyy vissiin tehdä jonkinlainen pääkaari?
Voi osallistua kisoihin myös ilman kaaria, tosin kaikkia rasteja ei silloin saa hakea. Paikallisilta safareilta saa ensituntumaa maastoajoon.
Kylläpä saa painia noitten etujousten kanssa. Yksi vaihdettu ja täytyis tehdä sotasuunnitelma toista varten, varmaan olis fiksua ottaa toi alajousilautanen irti. Nyt oli jo yläpalloa ja iskaria irti ja tuskaista oli vaihtaminen. Jos kokeilis viikonloppuna uusiks parin lisäjousipuristimen kera:D
Elä turhaan paini niitten jousiin kanssa...
-vastakkaiselle puolelle helman alle kamaa (itse nostin maastotunkilla)
-Nosta tunkilla tukivarren alta mahdollisimman läheltä palloniveltä ja eikun kulma ylös.
-saat ilman hikeä iskarin alapään tapin irti ja jos tunkin nosto sopivassa kohtaa niin myös pallonivelen tapit auki.
-sitten eiku pölkky sopivaan kohtaan korjattavanpuolen helman alle ja tunkki alas niin kas kummaa jousi on kädessä...
Mersun jouset mitkä oli vissiin 35cm pitkät vastusteli uutuuttaan ihan kivasti...
Itsekkin harjoittelin tuota juttuu kun 4 henkee tarvittiin laittamaan korotusjousia alle... Loppuajasta juttu meni yksinään...
Eniten tuossa vastusti tuo kun pohjaanlyöntikumen torni tulee niin pirun alas että jousi täytyy painaa puristimilla ihan läjään jotta mahtuu tulemaan pois sieltä välistä. Jarruletkutkin alkoi vastustamaan ettei saanut alaspäin enään tukivartta, jos sitten satulan irrottais..
Olisit ottanu vaan suosiolla alapallon tapit auki ja purkanu sitä kautta. 6mm tappeja on maailma täynnä vaikka olisivat poikki menneet... Käyhän se noinkin mutta kieltämättä saattaa teettää paljonkin työtä.
Laitoitko italianivelen vai neuvostomallin? italianivelen elinkaari on kovin lyhyt etenkin pakkasella.
Aivan tarkoitit alapallon irrottamista, hitto niinhän se oliskin fiksumpaa. Edelleen siis tuo toinen puoli vaihtamatta, eiköhän se näillä ohjeilla jo lähde helpommin. Italian osaa sinne nyt tuli, jos ens kerralla sitten alkuperäistä..
La tuskaa
26.08.2011, 08:30
Ja noista pohjaanlyönti kumeista raakasti puolet pois. Ei ainakaan meillä katsuri valittanut. kunhan ne siellä vain on niin se riittää. Jarrusatula irti jos yläpallon otat irti ja jos ala pallo niin sit ei tarvii jarruja irroittaa. mut ihan se sinne menee ku pikkusen konsteja käyttää. Puolituntia meni ku omassa nivassa jos piti jouset vaihtaa keulaan.
Joo helpostihan tuo homma käy, on nyt vaihdettu ja lopputulema on se että laitetaan takajousetkin tilaukseen, kenossahan se nyt sitten on taas toiseen suuntaan:D
On nyt tullut pähkäiltyä kaikenlaista. Tällä hetkellä olis suunnitelmissa hankkia 195/80-15 kumho kl71 näitten 225/75 tilalle niin sais välityksiä hieman paremmiksi ja sitten korottaisi muutaman sentin. Täältä (http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/BaxterLift.htm) löytyi hyvin selkeästi eri vaihtoehdot.
Ja sitten se vinssi vielä keulille:rolleyes: Tuosta rengaskoosta vielä, menisi tuonne korotuksen jälkeen 205/80-16 mutta tajusin että ei varmaan ole hyvä noin iso rengas välityksien kannalta, tietysti jos vaan korkeutta hakee.. Mutta eiköhän mun käytössä toimi pienempikin ja pääasia olis kuitenkin että seinämät kestäis ottaa runtua.
Ainiin, tuosta vakaajasta kun on juttua niin ilmeisesti omasta se on jo poistettu vai oliko näissä vanhemmissa ollenkaan?
50mm korotuksen jälkeen sinne menee kyl hyvin 31*10,5*15 rengaskin...
Tietenkin silloin tulee eteen se että joutuu muokkaamaan kaariakin...
Siul on kuintenkin 4.3 välitykset perissä ne toimii ihan hyvin 31:n renkailla kun malttaa ajaa eikä luistattele kytkintä.. Noitahan ei tietenkään saa leimalle... Käy katsomassa miun rakentelu topiikkia... Mutta tee niin kuin sanon ei niin kuin minä olen tehnyt...:D:D Vinssin asennukseen on paras että katkaiset "etu" palkin ja sijoitat siihen riittävän paksun palkin johon kiinnität oikean vinssi pedin niin saat etuylityksen pois tai ainakin pienemmäksi kuin alkuperäinen... Pituus lyhenee monta senttiä...
Heh tänään oltiin ekaa kertaa sitten jumeksissa kun pääs tuohon mettäkoneuran keskipolanteen päälle, molempia akseleita myöten kiinni =) Hitto se maastotunkki olis näppärä kyllä, laitetaan hankintalistalle. Lähtihän se kun saatin tunkkailtua ylös ja tavaraa renkaitten alle..
Kattelin kyllä että noilla renkailla on ihan siinä ja siinä ettei ota takana kiinni pyöränkoteloon täydessä sisäänjoustossa, tietysti korotus auttaa tähän ja pyöränkaarethan tuossa on jo tilavammat kun on nuo parlokit laitettu. Jospa koittaisi mittailla sitten korotuksen jälkeen paljonko on tilaa. Ens vkl olisi tarkotus hieman korotella kun kaveri saa koneisteltua palikat.
Jos Nivaan laittaa edes 30X9.5" renkaat niin pelkkä siivenkaarien sipistely ei riitä... No silloin riittää jos ajelee vain tietä myöden eikä paljoo joustattele. Eikä kääntele hirveesti rattii...
Se korottaminen kannattaa tehdä ajatuksella kun monella tuppaa katoamaan alustan pehmeys, auto on kuin KössiKenguru...
Toinen pikkujuttu on välitykset tai paremminkin niitten puutteet.
31" alla on varmasti näyttävää touhua kun kytkin nostaa voimasavua pusikossa... Yksi vaihtoehto olisi riittävän sileät renkaat... Ne alla ei kytkin luista, kylläkin etenemiskyky kärsii...
Tuolta (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/41343/151) hyvä rengas alle (vaatii muutoksia).
Rohviilissa kuvia muutoksista.
Tuommosta nyt saanut aikaseks, huomenna pitäs päästä testailemaan että toimiiko systeemit:) Etupäätä nostettu tuohon tyyliin: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/images/PolybushTubeLift.jpg
Alkaa olemaan valmista, jarrupaineensäätimen vipu on vielä maalauksessa ja pitäs nuo takajouset vaihtaa vielä uusiin vakiojousiin niin olisi varmaan kohallaan korotukset(vai onko parempia vaihtoehtoja, korotusta ei jousilla tarvi tulla?). Etuylätukivarren pohjaanlyöntikumet täytyy vielä hankkia uudet ja laittaa sillain että ovat tukivarressa kiinni. Ja takaa vielä sahata pätkä pois.
Ja täytys noita pyöränkulmia hieman tutkia varsinkin edessä että tekeekö tuo 15mm spaceri yläpallon luona tarpeeksi korjausta. Tuollainen etupään korotussatsi olisi yksi ylimääräinenkin jos jotakuta kiinnostaa.
Mietin tuota vinssin laittamista ja ajatuksena olisi vaihtaa sellaiseen ohueen sähköflektiin ja siirtää jäähdytintä taakseppäin niin paljon kun mahtuu. Sitten saisi vinssin hieman paremmin istumaan keulille.
Myös pohjapanssareita tarvis alkaa suunnittelemaan, eilen oltiin jo melkein jakiksesta kiven nokassa.
Lähti sitten tilaus Hankookin Dynapro ATM RF10 nakeista koossa 215/80-15. Noilla olis sitten tarkotus talvi pärjätä, täytynee vielä nastoittaa. Vielä kun saisi aikaseksi noi etupään nivelet ja kardaanit rempata niin oltaisiin valmiita talven rientoihin. Huomenna vien nuo hankkimani ferozan vanteet maalaukseen.
Nyt on Hankookit alla, hyvältä kyllä vaikuttivat mitä tuossa nyt kerkes jäällä/sohjolla ajelemaan ennenkuin taas kaikki suli pois. Saapa nähdä tarvitseeko edes nastoittaa.
Sain tuossa ähellettyä hieman pidemmät jouset taakse. Kun vakio on 44cm nuo oli 48cm, paitti kierroksia yks vähemmän ja jonkun 0,5mm pienemmällä langalla.
Hieman pehmeemmiltä tuntu mutta silti nousi jonkun sentin tuo takapää, hieman paremmin palanssissa eteen nähden nyt sitten.. Takana maasta lokarinkaareen 83cm ja pyörän ja kaaren välissä 12cm. Nämä mittailtu tolla kuormalla mitä töissä on aina mukana, tyhjänä sit nousee hieman ylemmäs.
Nuo jouset tempasin kaverin mökiltä romuvarastosta, Fiat 131 etujousia lähdin hakemaan kun sellasia on kuulemma laitettu mutta noista ei nyt sit oikeen tiiä mistä ne on kun lojuivat vaan irrallaan. Täytyy kysellä kaverilta vielä minkä ne mahtas olla.:rolleyes:
La tuskaa
28.04.2012, 07:22
Mulla oli nivassa taka puskurin alla 70cm ilmaa :D ja vielä vakio jousilla.
Joo taitaa mennä vakiojouset heti takas kun saa korotuspalat tehtyä tonne yläpäähän. Hieman on huojuvaa menoa noilla löysemmillä jousilla.
Muttamutta, tekeeköhän kukaan vanteiden levitystä täällä Forssan suunnalla? Tarvis nuo 5½ suikan vanteet johonkin 7" mittoihin saattaa..?
Mix pitäisi hyviä / sopivia vanteita levitellä...
Mulla on samankokoiset vanteet ja 10,5 kumet...
Ei ikinä ongelmia kun pitää vanteet kapoisena..
Jaa mä kun aattelin että ei ole hyvä ns. liian kapealla vanteella, 235/75 renkaista olis kyse(tai joku 30x9.50 kattoo ny). No se ei taida näissä korkeissa pyörissä olla niin tarkkaa sit.
La tuskaa
01.05.2012, 21:55
Ite tein taka akselin jousilautaset 50mm korkeamnaksi ja siirsin iskarin kiinnityspisteen samoin. Tuli todella hyvä.
Ite tein taka akselin jousilautaset 50mm korkeamnaksi ja siirsin iskarin kiinnityspisteen samoin. Tuli todella hyvä.
Mjoo itte arkailin vähän noiden jousilautasten suhteen ja nousivat vaan jotain 30mm. Ja sit tuli nuo pajeron tms. pidemmät iskarit kun en jaksanu alkaa kiinnityksiä muuttamaan..:D
Hitto olis kipinää alkaa tekemään palkkihelmoja ja uutta etupuskinta(kun koputtelin helmaan reiän heti uuden leiman hankinnan jälkeen :D ) vaan kun talli on 100km päässä ja täynnä romuja.. No jos sitä joku viikonloppu ryykäsis. Tuli myöskin tilattua Insa Dakarit 235/75-15, nykään on autokuume vaihtunut rengaskuumeeksi ehkä parempi niin.
Hyvin mahtuu pyörimään, edestä piti pikkusen sipasta levikemuovin sisäreunasta pois kun siihen raapi toisinaan. Ihan passelit vakiovälityksille vielä.
Alkaa tämäkin edes hiukan näyttämään maasturilta :)
http://kotisivu.dnainternet.fi/karimaa/LadaNiva/kummit.jpg