View Full Version : Grand Cherokee "käyttis" projekti
Alotetaanpa itekkin projekti päiväkirja vajaa vuosi sitten käyttöautoksi hankitusta 1999 diesel Grand Cherokeesta.
No, lapasestahan se tämäkin lähti...
Täysin orkkiksesta lähdettiin ja nyt on ainakin:
- Uusi puskuri
- Panssarointia
- Vahvistettu raidetanko
- Kumhon mutiaiset (vähän vajaa 31")
- Takana 100% Spartan Locker
- 2" budget boost korotus (on jo otteessakin)
- Vararenkaan kotelo poistettu ja tankkia nostettu vastaavasti ylöspäin
Ja äsken kiinnitin tehoboksin! Ainakin savua alko korsteenista tulemaan miehekkäästi! Ja savuhan on voimaa :D
Seuraavaksi tulee lisää panssarointia, vinssi, palkkihelmat ja kai se etuakselikin pitäs saada lukittavaksi.
Niin ja sitten pitää hommata se käyttöauto, kun ei tämä oikein enää sitä tarkoitusta vastaa :D:D:D
Kovasti olis mieli lähteä syksyllä Ristiinana ajelemaan suunnistuksen osakilpailu, ihan vaan kokeeksi :eek:
Että tämmöstä sitä vuodessa tapahtuu kun "vähän" innostuu tästä touhusta.
Kyseessä on muuten ensimmäinen maastoautoni.
Joo, niitä kuvia tulee kyllä!
- Vararenkaan kotelo poistettu ja tankkia nostettu vastaavasti ylöspäin
Minkäslainen tila sieltä paljastuu ton kotelon poistamalla?
Minkäslainen tila sieltä paljastuu ton kotelon poistamalla?
Juuri sopiva tankille. Otin mallia amerikan pojilta!
Ulkonäkö parani ja ehkä jopa jättökulmakin. Paremmassa turvassahan tuo tankkikin tietysti on.
Ja jos laitan vähänkin isommat pyörät, ei vararengas kuitenkaan olisi paikoilleen mahtunut.
Elikkä rälläköin kotelon pois, samoin piti leikellä tankin panssariakin. Sitten tunkkasin tankin ylemmäs ja kiinnitin uuteen paikkaansa.
Bensavehkeessä tuo rälläköinti olisi ehkä vähän arveluttanut...
Letkujen reittejä joutui myös hieman muuttelemaan. Kaiken kaikkiaan parin tunnin homma.
Laitan huomenna kuvan perästä! (auton)
Hieno homma että tehdään WJ:täkin maastovarusteltuna tänne maahan - pistähän vain kuvia tulemaan! :) Itseä kutkuttanut toisaalta hommata 4,7 V8 ja tehdä sellaisesta. Mutta kun on jo kaksi Jeeppiä niin ei pysty enempään :D
Minkäslainen tila sieltä paljastuu ton kotelon poistamalla?
Periaatteessa tasainen lattia, kunhan vain täyttää reiän jos leikkaa koko kotelon pois. Tankkia saa silloin nostettua ~20cm ylöpäin, mikä varsinkin WJ:n tapauksessa on paljon, koska tankki on niin julmetun alhaalla. ..pitäisikin tutkia, josko WJ:n tankin saisi sovellettua ZJ:hin - ZJ:ssä kun on suora takalattian pohja, niin tuo WJ:n "lättänämallin"- tankki olisi perkeleen hyvä :eek:
Tossa piraten linkki aiheesta WJ:n tankin nosto :)
http://www.pirate4x4.com/forum/showpost.php?p=11703063&postcount=5
edit: itse asiassa se tankki taitaa nousta jopa lähemmäs 30cm.. joka tapauksessa helvetin paljon.
Ethän valmistenumeroa rälläköiny pois?? Se kun sijaitsee siellä varapyöränkotelon kannen alla!!
Ethän valmistenumeroa rälläköiny pois?? Se kun sijaitsee siellä varapyöränkotelon kannen alla!!
En! Nimittäin justiinsa kävin katsastuksessa, ja etsittiin ko. numero noin tunti. Jäi sijainti oikein hyvin mieleen!
Tässä ois nyt pari kuvaa joista näkee korotuksen ja tankin noston vaikutukset.
Kunhan saan helmat tehtyä ja puskurin lopulliseen kuosiin niin puskurit ja ovien alaosat maalataan mattamustaksi. Niin ja konepellin keskiosa myös. Tai sitten koko auto oliivinvihreeksi!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4124&pictureid=84843
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4124&pictureid=84842
Minkä budget boostin laitoit ja vaihdoitko myös iskarit?
Siisti peli!
Korotuspalikat on saksasta 4x4 garagesta, mutta en sieltä enää niitä löytänyt että oisin voinu pistää suoran linkin.
Iskarit on vakiot. Varmaan tilailen jossain vaiheessa 2" korotukselle tarkotetut, tai sitten en...
Voishan sitä vaan muokata kiinnitystä niin että iskari nousee sen 50mm ylemmäs. Vaan eivätpä nuo vaimenninsarjatkaan kalliita ole.
Ainakin edessä kallistuksen vakaaja rajoittaa ulosjoustot ennen iskaria. Tähän(kin) olen erittäin budjettiratkaisuna suunnitellut koiranluiden jatkamista 50mm. Taikka sitten teen itse sellaset quick disconnectit. TAI sitten teen molemmat :D
Takaa nappasin vakaajan kokonaan pois.
Mulla ainakin ZJ:ssä takavakaaja on aika rimpula eikä paljoa edes rajoita joustoa, joten parempi oli jättää paikalleen vähän rajoittamaan kallistelua kaltevalla ajaessa.. etupäästä sitten irti ja antaa sen elää enemmän.
Tästä asiasta tosin on pari koulukuntaa, mutta vieterijousitetussa autossa jonkin sortin vakaaja(t) ei ole välttämättä huono idea. Jos virität currien anti-rockin eteen, ja taakse jättää originaalin vakaajan? :D on vaan niin perkeleen kallis, että hirvittää ostaa sellanen..
Hieno auto tuo on, ja hyvin on nyt tankki jemmassa! :)
Tänään tuli paketti oikein ameriikasta asti!
Tärkeimpinä sieltä löytyivät ohjausiskari ja 30mm spacerit pyöriin. Jos spartan locker oli parasta mitä 250 $:lla voi tehdä etenemiskyvylle, niin spacerit lienee parasta mitä samalla rahalla voi tehdä ulkonäölle (auton).
Eniten tarpeeseen tuli kuitenkin ohjausvaimennin. Autossa ei viime syksyisen maastoajelun jälkeen ole ollut vaimenninta ollenkaan, ja viimeaikoina DEATH WOBBLE alkoi käydä tosissaan hermoille. Tuntui että koko auto purkaantuu kun ravistelu oikein keräsi voimia ja yltyi yltymistään ennenkuin auton sai pysähdyksiin.
Nyt vaimentimen asennuksen jälkeen samoissa kuopissa ei joko tapahdu mitään, tai auto yrittää hieman ravistaa mutta loppuu alkuunsa. Vaimennin siis toimii!
Vikaahan toki ei korjattu, vain peitettiin, mutta tyytyväinen olen toistaiseksi tähänkin ratkaisuun. Toki aion pikkuhiljaa uusia puslat ja nivelet etupäähän, ja säädettävän panhardinkin voisi hankkia.
Löytyyköhän WJ jeeppiin jostain polyuretaanipusla sarjoja? Kokemuksia?
Kannattaako ylipäätään kumipuslia tällaisiin alkaa vaihtelemaan?
Ja sitten vielä kuva uudenkarheasta steering damberista!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4124&pictureid=85083
En vain voi sille mitään mutta noi palkeet iskareiden tai vaimentimien suojina on aivan järkyttävän näköisiä :eek: :D mukavaa niissä on myös se, että jos sattuvat päästämään shitumia jostain sisäänsä niin se yleensä myös jää sinne muhimaan -> ei hyvä.
En ole ainakaan minä vielä onnistunut tuhoamaan yhtäkään iskaria siihen, että siitä tuollainen kumitötterö uupuu :)
Rumahan tuo tosiaan on :) Mutta pitihän se kaikki osat saada menemään.
Äsken olin reipas ja laitoin pelkääjän puolen lasinnostimen toimimaan!
Moottori ei ollutkaan sökö, vaan hökötys oli jotenin mekaanisesti jumissa. Purin niin pieniin palasiin kuin sain, totesin moottorin ehjäksi, rasvasin paikat ja pistin kasaan. Huomenna täytyy suorittaa samat toimenpiteet takalasillekin, josko sekin siitä lähtisi toimimaan...
WinChester
27.07.2011, 20:04
Mitähän katsurit mahtaa tykätä tuosta muutetusta etupuskurista? Kyselin tänään omaan -99 XJ:hin mahdollisuutta tehdä vinssipuskuria tms. rautahässäkkää. Kuulemma onnistuu, eikä tartte mitään E-hyväksyntöjä, kun auton mallisarja on aloitettu ennen 1.10.1998 (= 1996). Toi WJ kun on puolestaan aloitettu vasta -99, niin siinä ei kaiketi pykälien mukaan sais käyttää muita kuin jalankulkijan puolesta käypäisiä törmäyssuojia. Jos meinaa laittaa vinssin, pitäisi vinssi/-peti saada piilotettua jonnekin maskin sisälle ja/tai kyetä ottamaan se pois niin, ettei alkuperäiset puskurit muutu. Tämmönen on pykälämeininki täällä Hämeenlinnassa.
Mitähän katsurit mahtaa tykätä tuosta muutetusta etupuskurista? Kyselin tänään omaan -99 XJ:hin mahdollisuutta tehdä vinssipuskuria tms. rautahässäkkää. Kuulemma onnistuu, eikä tartte mitään E-hyväksyntöjä, kun auton mallisarja on aloitettu ennen 1.10.1998 (= 1996). Toi WJ kun on puolestaan aloitettu vasta -99, niin siinä ei kaiketi pykälien mukaan sais käyttää muita kuin jalankulkijan puolesta käypäisiä törmäyssuojia. Jos meinaa laittaa vinssin, pitäisi vinssi/-peti saada piilotettua jonnekin maskin sisälle ja/tai kyetä ottamaan se pois niin, ettei alkuperäiset puskurit muutu. Tämmönen on pykälämeininki täällä Hämeenlinnassa.
Kirjoitin kilometrin pituisen vastauksen mutta se hävisi johonkin :mad:
No, lyhyesti sama, eli eivät konttorilla sanoneet mitään. Tuohan ei olekkaan kovin silmiinpistävä, kun on tuota muovipuskuriakin jäljellä.
Ainoastaan vetopiste vähän törröttää näkyvämmin ulkona.
Vinssin asennus tuleekin olemaan oma shownsa jos sen yrittää saada jonnekin piiloon.
Mitä mieltä olette, onko vinssipuskuri edelleen yhtä säännösten vastainen, vaikka katsuri sen erehdyksessä otteeseen merkkaisikin?
On vain sellainen tunne että meidän konttorilla voisi onnistaa :D
Ei se valmistusvuosi 90-luvun puolelta mun mielestä ole mikään selitys. Vinssipuskuri olisi pitänyt olla asennettuna - päivämäärää en nyt tarkkaan muista - kaikkiin maastureihin ennen toukokuu 2008 tjsp. jos sen virallisesti olisi halunnut leimalle. Sen jälkeen mihin tahansa alkuperäisestä muutetun puskurin/ valotelineen on pitänyt olla e- hyväksytty. Perseestä, mutta näin se virallisesti ymmärtääkseni menee.
Mutta kun noin vanhaan tekee ja hommaa siihen vähän naarmuja & ruostetta ja sanoo että ei tätä oo ennen otteeseen merkitty leimalla, niin.. ;)
Sittenhän tuossa on se joku 2000- luvun puolivälin jälkeen tehdyt, mihin ei ole koskaan muuta saanut ruuvatakkaan kuin e- hyväksyttyjä.
WinChester
27.07.2011, 23:29
Ei se valmistusvuosi 90-luvun puolelta mun mielestä ole mikään selitys. Vinssipuskuri olisi pitänyt olla asennettuna - päivämäärää en nyt tarkkaan muista - kaikkiin maastureihin ennen toukokuu 2008 tjsp. jos sen virallisesti olisi halunnut leimalle. Sen jälkeen mihin tahansa alkuperäisestä muutetun puskurin/ valotelineen on pitänyt olla e- hyväksytty. Perseestä, mutta näin se virallisesti ymmärtääkseni menee.
Mutta kun noin vanhaan tekee ja hommaa siihen vähän naarmuja & ruostetta ja sanoo että ei tätä oo ennen otteeseen merkitty leimalla, niin.. ;)
Sittenhän tuossa on se joku 2000- luvun puolivälin jälkeen tehdyt, mihin ei ole koskaan muuta saanut ruuvatakkaan kuin e- hyväksyttyjä.
Tämänpäiväisen keskustelun perusteella niissä autoissa, joissa on alunperin pitänyt olla E-hyväksytyt osat ja korin mallisarja on aloitettu 1.10.1998 jälkeen (kuten ei ole XJ vm. -99, kohdalla, kun mallisarja on aloitettu jo -96), PITÄÄ käyttää e-hyväksyttyjä osia, eli pitää olla e-hyväksytyt puskurit, eli EI saa laittaa kiinteää vinssiä, vaan pitää olla irrotettava, koska muutoin määräykset ei täyty. XJ:hin -99 sen sijaan voi asentaa kiinteän vinssin myös näkysään paikkaan, kunhan ei tule teräviä ulokkeita, koska em. pykälä ei sitä mallisarjan vanhuuden takia koske. Tässä on taatusti konttorikohtaisia eroja. :mad:
Mitä mieltä olette, onko vinssipuskuri edelleen yhtä säännösten vastainen, vaikka katsuri sen erehdyksessä otteeseen merkkaisikin?
On vain sellainen tunne että meidän konttorilla voisi onnistaa :D
Jos katsuri on muutetun puskurin ulkoisine vinsseineen merkannut WJ:ssä, on se em. pykälien valossa katsurin virhe ja hemmo voi joutua TRAFIn "puhutteluun" tms. En tiedä voiko virheellisesti toimineen katsurin päätöksen kumota, mutta mm. omien alleajorautojen ja viime leimalla ilmaan jääneen vaateen laittaa irrotettavat roiskeläpät/suojat takia olen erityisen tarkkana näissä hommissa. Jos jonkin kalliin osan tulee laittaneeksi "väärin", niin eipä oikein innosta. Oman XJ:ni edellinen omistaja ei tarkistanut max. laillista rengaskokoa katsurilta, vaan luotti Jenkkisaitin korotussarjan suositukseen suurimmista gummeista. Niin vain meni tuumaa isoksi ja jäi gummit leimaamatta. Mullehan se homma sitten jäi ja kyllä oli muuten HIRWEE homma kaikkinen paperisotineen ja väittelyineen auton kokonaiskorkeudesta yms., ennenkuin 31"-leima pasahti. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593&page=3#61
Olkoon vaan kuinka perseestä nämä määräykset, mutta enempi se potuttaa, jos on jo tehnyt investointeja, eikä ole selvittänyt asioita etukäteen. Voihan esim. niitä ylisuuria gummeja laittaa alle, kun tulee metsäkeikka, ja tuskin jäät siitä kiinni saati saat sakkoja. Mutta sitten kun menet leimalle "väärällä" tekniikalla ja saat korjauskehotuksen ilman näyttöpakkoa konttorilla, niin siinäpä sitten luimistelet ratsiapolliisille, kun kehotus on toteuttamatta ja sakot pasahtaa! Ainahan tämä harrasteautoilu on ollut "vääntöä" inssien kanssa, mutta olkoon vaan, suola ja pippuri tässä sopassa... :cool:
Tämänpäiväisen keskustelun perusteella niissä autoissa, joissa on alunperin pitänyt olla E-hyväksytyt osat ja korin mallisarja on aloitettu 1.10.1998 jälkeen (kuten ei ole XJ vm. -99, kohdalla, kun mallisarja on aloitettu jo -96), PITÄÄ käyttää e-hyväksyttyjä osia, eli pitää olla e-hyväksytyt puskurit, eli EI saa laittaa kiinteää vinssiä, vaan pitää olla irrotettava, koska muutoin määräykset ei täyty. XJ:hin -99 sen sijaan voi asentaa kiinteän vinssin myös näkysään paikkaan, kunhan ei tule teräviä ulokkeita, koska em. pykälä ei sitä mallisarjan vanhuuden takia koske. Tässä on taatusti konttorikohtaisia eroja. :mad:
XJ vm. '99 mallisarja ei kait pitäisi ylipäänsä olla eri kuin alkuperäinen :confused: Korimallihan on sama '84-'01, tuli vain face- lift välissä mallivuodelle '97. Vai onko tosiaan trafilla eri tyyppihyväksynnät tjsp. '97 mallivuoden vehkeistä ja vanhemmista? WJ:hin on voinut ymmärtääkseni asentaa mallisarjan loppuun asti (2005) omatekoisen etupuskurin, kunhan on riittävän ajoissa tehty/ asennettu/ leimattu. Vielä jopa WK:hon on voinut näin tehdä 2006 malleihin ja alkuvuonna 2007 leimattuihin. Tosin muutenkin eri päivämääriä kaikensorttisille eri vaatimuksille on aivan järkyttävä määrä, melkoisen vaikeaa on kaikkea edes katsurin muistaa suoraan, saati sitten tavallisen tallaajan. Ei tässäkään asiassa pitäisi olla konttorikohtaisia eroja, mutta näin se vain silti tuntuu olevan.
Etupuskuriasiassa homma menee jokseenkin näin, ainakin minulle asiasta mainittiin Grandia leimatessa..
"Tyyppihyväksymättömiä karjapuskureita saa asentaa N1G- ja M1G-luokan autoihin 24.5.2007 asti. Tämän jälkeen kaikkiin, myös vanhoihin, N1- N1G- sekä alle 3500 kg:n M1- ja M1G-luokan ajoneuvoihin asennettavien karjapuskurien ja lisävalotelineiden tulee olla direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksyttyjä."
Ei tähän asetukseen tietääkseni ole tullut mitään muutosta -> eli ennen tuota päivää on saanut asentaa autoon omatekoisen (vinssi)puskurin eteen joka on rekisteröity ennen 24.5.2007, sen jälkeen ei ole virallisesti saanut asentaa mihinkään autoon muuta kuin e- hyväksyttyjä. Ei tuossa sanota mitään vuodesta 1998 tsjp... Mistähän konttorin ukko on sen tempaissut?
Takapuskuristahan tässä ei puhuta mitään, sinne voi tehdä edelleen itse.
Jos katsuri on muutetun puskurin ulkoisine vinsseineen merkannut WJ:ssä, on se em. pykälien valossa katsurin virhe ja hemmo voi joutua TRAFIn "puhutteluun" tms. En tiedä voiko virheellisesti toimineen katsurin päätöksen kumota, mutta mm. omien alleajorautojen ja viime leimalla ilmaan jääneen vaateen laittaa irrotettavat roiskeläpät/suojat takia olen erityisen tarkkana näissä hommissa
Trafi voi perua jälkikäteen katsurin väärin perustein leimaaman auton. Tästä taitaa olla useitakin esimerkkejä autoaiheisilla palstoilla Suomessa.
Olkoon vaan kuinka perseestä nämä määräykset, mutta enempi se potuttaa, jos on jo tehnyt investointeja, eikä ole selvittänyt asioita etukäteen. Voihan esim. niitä ylisuuria gummeja laittaa alle, kun tulee metsäkeikka, ja tuskin jäät siitä kiinni saati saat sakkoja. Mutta sitten kun menet leimalle "väärällä" tekniikalla ja saat korjauskehotuksen ilman näyttöpakkoa konttorilla, niin siinäpä sitten luimistelet ratsiapolliisille, kun kehotus on toteuttamatta ja sakot pasahtaa! Ainahan tämä harrasteautoilu on ollut "vääntöä" inssien kanssa, mutta olkoon vaan, suola ja pippuri tässä sopassa... :cool:
Jos minulta kysytään, pahiten perseestä tässä hommassa on nimenomaan nämä täysin idioottimaiset määräykset Suomessa. Siksi mielestäni ihan itsestäänselvää että pitää selvittää etukäteen ennenkuin alkaa mitään tilaamaan/ asentamaan autoonsa. Mistä muuten voi tietää että on tekemässä sellaista mikä on pykälien mukaista - varsinkin kun tuppaa olemaan nykypäivänä niin että mikään ei enää käy leimalle jos itse teet tai vähän erikoisempaa asiaa koittaa asentaa :mad: No, pitää tehdä sellaisia muutoksia että ne on helppo poistaa leimalle, ja sitten ruuvata leiman jälkeen takaisin paikalleen :D ;)
WinChester
28.07.2011, 07:44
Juu kyllä noita pykäliä ja poikkeuksia riittää. Ja on kaiketi ihan eri asia kun puhutaan (orkkis)puskurista ja karjapuskurista/lisävalotelineestä, eli paitsi päivämäärät niin terminologia muutoinkin on yhtä kerpeleen niuhoa. :mad::mad::mad:
Jos jostain pitää/voi olla määräysten puolesta iloinen, niin siitä että oma XJ on leimattu ajoissa alustan korotussatsille ja isommille renkaille. Toukokuussa 2011 tuli joku himmelin direktiivi, joka määrää sallitut korotussarjat esim. TUVin hyväksymiksi. Sikäli siis Jenkkilän korotussarjat eivät käy mihinkään maasturiin, elleivät ole TUVin (tai jonkun muun riippumattoman laitoksen) tai valmistajan itsensä hyväksymiä. Tuskin ovat.
Lieneekö esim. Jeeppeihin edes saatavissa muita kuin TUV hyväksyttyjä bling-bling-Eibachin MADALLUSSARJOJA, mutta siis... aivan sama! :D:cool::mad:
Mielestäni vinssipuskuri ei ole karjarauta/lisävaloteline?
Ei ole, mutta se liittyy etusuojajärjestelmään/ puskuriin, ja niiden muutokset olisi tuon pykälän mukaan nykyään kiellettyjä.. no, tiedä häntä :D
WinChester
28.07.2011, 11:10
Tää nyt luisuu jo aika paljon OT:ksi, mutta vinssin saa kiinnittää uusimpiinkin autoihin, kunhan siitä ei aiheudu pykälien vastaisia muutoksia etupuskuriin. Sikäli irrotettavan vinssin voi laittaa, kunhan sen (pika)kiinnikkeet saa niin ettei puskuria muuteta. Vinssipuskuria ei saa laittaa, paitsi jos sellainen olisi e-hyväksytty. Ehkä niitäkin on, en tiedä.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, on hyvä jos inssit ei ole etupuskurin alaosan muutoksesta rutisseet, saati kommentoineet otteeseen korjauskehoituksena. Sinne vain sopivasti rautaa puskurin taakse että pysyy kiinni ja vinssille pikakiinnityspeti, niin nou hätä. Vinssi metsässä kiinni ja kadulla irti.
Omistajana kyllä laittaisin pian ne etupään puslat kondikseen, ettei tule isompia ongelmia kuin katsurin vihaiset katseet... :) Rohkea temppu sinänsä lähteä rakentamaan WJ:tä metsään, kun näitä halvempiakin rotiskoita on maa pullollaan ja ovat edullisempia paiskoa päin puita ja kiviä. Mutta onhan se vieterijousitus takana lehtiä parempi toimimaan. Kunhan vain sais jostain täydet korotukset TUVillä. Saiskohan sellasen säädettävän ilmajousituksen, jossa kadulla ajais vakiokorkeudella ja maastossa +6":lla...?
No niin, morjensta pitkästä aikaa! Nyt nytkähti rojekti taas eteenpäin kun ostin monen vuoden jahkailun jälkeen migin!
Tuli sitten Kempin minarcmig evo 200, kun 170 mallia, jota lähdin ostamaan, ei enää ollu.
Migillä kun ei oo pahemmin tullu hitsailtua niin pitihän sitä alkaa treenaamaan.
Ekana tein palkkihelmat 5mm RHS putkesta, ja siihen astinlaudat. Astimet vaan on aika persiistä metsäkäyttöä ajatellen, kun lähtevät palkin alapuolelta eivätkä kyljestä. No laikallahan ne lähtee hetkessä jos ovat tiellä tai menevät heti solmuun.
Sitten aloin hahmottelemaan kestävämpää takapuskuria kun entinen sai vähän osumaa työkaverin Vitosta. Tankin luukun luota meni peltiäkin kasaan, kuten kuvasta näkyy, oikominen työnalla...
Minulla ei ole yleensä pahemmin tapana suunnitella mitään kovin tarkkaan (ollenkaan). Nytkin aloin vaan tinata 4mm rhs:ää perään kiinni.
Täysin lennosta suunnitelluksi puskurista tuli ihmeen hyvä. Vetopisteet vielä, ja tuohon vaakatasolle luukun alle ajattelin alumiinista turkkipeltiä tai jotain...
Ja takavalojen suojaksi täytyy jotkut häkkyrät väsätä.
Syksyn aikana koko auto saa uuden värin, minkäs muunkaan kuin mattavihreän. ~32" nastarenkaat ja peltivanteet on myös tilattu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4124&pictureid=90884
young n dum
11.10.2011, 14:58
kiva ku tätä koppasta jeeppiäki näkee vasaroinnin kohteena:D
nuo astutus putket näyttäs kyl melkosilta kanto tutkilta meikäläisen silmään.. aja pois vaan ja kylkeen uuvet!:)
onks tuo minkä tuntune miggi hitsailla? liu gong vai ihan laatu peli?
onks tuo minkä tuntune miggi hitsailla? liu gong vai ihan laatu peli?
ainakin minarcmig 180 adaptive on tähän mennessä ylivoimasesti paras hitsattava ohkasiin rautoihin mitä olen päässyt kokeilemaan. Paksut tulee ihan luonnostaan sutastua puikolla.
La tuskaa
16.10.2011, 08:25
Taidat joutua katsastukseen tekeen alleajo suojat keulaan ja perään. Olikohan se 40cm raja jos ylittyyy puskurin alla niin tarvii alleajosuojan 93 ja sitä uudemmissa autoissa. Näin on katsuri minulle sanonut parivuotta sitten.
Taidat joutua katsastukseen tekeen alleajo suojat keulaan ja perään. Olikohan se 40cm raja jos ylittyyy puskurin alla niin tarvii alleajosuojan 93 ja sitä uudemmissa autoissa. Näin on katsuri minulle sanonut parivuotta sitten.
Etupää on jo kerran katsastettu tuollasena. Ei sanonu mitään siitä. Takapää on muuttunut katsastuksen jälkeen niin roisin näköiseksi, että saattaa hyvinkin saada katsurin kaivamaan mitan esiin.
Korkeus ei ole paljoa muuttunut, muovipuskuriakin oli sen verran silvottu. Nyt tuo vain oikeasti näyttää korkealta.
No, jos tulee sanomista niin laitan vaikka samanlaisen naurettavan alumiinikökkerön kuin rekoissa. Teen siitä kyllä taitettavan!
Löysin muuten sellaista infoa että se mitta olisi 55cm.
WinChester
16.10.2011, 14:49
Taidat joutua katsastukseen tekeen alleajo suojat keulaan ja perään. Olikohan se 40cm raja jos ylittyyy puskurin alla niin tarvii alleajosuojan 93 ja sitä uudemmissa autoissa. Näin on katsuri minulle sanonut parivuotta sitten.
Eteen ei tartte alleajosuojaa ollenkaan, taakse raja puskurin alla on max 50cm, jonka ylittävälle osalle on tehtävä suoja mittojen täyttymiseksi. Vaatimus suojan laittamiseksi on toisaalta hyvin katsurista riippuvainen.
Mallia tekemälleni suojalle täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593&page=3#52
Pitihän se puskuri käydä mittaamassa! Palkkiin jonka nyt asensin matkaa maasta noin 65 cm. MUTTA heti palkin takana on auton oma runkoputki, josta maahan onkin vain 54 cm. Isoista muutoksista ei siis puhuta jos niitä joutuu tekemään. (mitä en ollenkaan usko).
WinChester
16.10.2011, 19:40
Alleajosuojan minimipituus on auton leveys miinus 100mm (vai oliko 100mm per puoli...?). Jos edellisellä sivulla oleva kuva on nykyinen lähtökohta, pitää sun rakentaa erillinen matalampi suoja. Runkoputkea kun ei näy ja vaikka näkyisikin, on se liian korkealla.
Jos suojaa todella vaaditaan konttorilla, niin suosittelen tekemään siitä irrotettavan; keinolla millä hyvänsä. Muuten siinä on varsinainen kantotutka.
Alleajosuojan minimipituus on auton leveys miinus 100mm (vai oliko 100mm per puoli...?). Jos edellisellä sivulla oleva kuva on nykyinen lähtökohta, pitää sun rakentaa erillinen matalampi suoja. Runkoputkea kun ei näy ja vaikka näkyisikin, on se liian korkealla.
Onkohan sama sääntö tuolla raskaallapuolellakin?
Eli kuorma-autossa ei tartte alleajosuojaa, jos esim. tankin ja takarenkaan väliin jää alle 1,5m aukko?
Jos edellisellä sivulla oleva kuva on nykyinen lähtökohta, pitää sun rakentaa erillinen matalampi suoja. Runkoputkea kun ei näy ja vaikka näkyisikin, on se liian korkealla.
Näkyyhän ja jos on 54 cm:ssä niin hyvähän se on.
Eli kuorma-autossa ei tartte alleajosuojaa, jos esim. tankin ja takarenkaan väliin jää alle 1,5m aukko?
30 cm saa olla sivusuojan ja takarenkaan välissä. Mistä tuo 1,5m tuli?
WinChester
17.10.2011, 11:09
Näkyyhän ja jos on 54 cm:ssä niin hyvähän se on
Miten niin on hyvä? Max luku on 50cm, joten 54 menee yli. Kuvasta ei pituutta näe kunnolla, mutta sen mitat näyttää suunnilleen samanlaiselta kuin mun vetokoukun kiinnike, eli on liian lyhyt sivusuunnassa. No, kukin katsuri ratkaisee nämä kuitenkin kuten itse parhaiten näkee...
Nostetaanpa ylös, pitääkö nuissa korotuspalikoissa olla e/ce-hyväksyntä? Itelle tilaamassa virosta rahteineen 120e.
Entä renkaat miten helpolla sait otteeseen vai tarviiko edes muutoskatsastaa? mulla otteessa 225/65-17 ja nyt allla 265/65-17
Nostetaanpa ylös, pitääkö nuissa korotuspalikoissa olla e/ce-hyväksyntä? Itelle tilaamassa virosta rahteineen 120e.
Entä renkaat miten helpolla sait otteeseen vai tarviiko edes muutoskatsastaa? mulla otteessa 225/65-17 ja nyt allla 265/65-17
Korotuspalat ei tartte TÜV- tai e- hyväksyntää, jouset kyllä.
Rengasasian saat selville, kun kattoo mikä on ollut suurin euroopan- tai USA:n markkinoilla tarjolla ollut rengaskoko autoon ja siihen +51mm. Muistelisin niin, että 265/75 R16 ei ainakaan WJ:hin leimarenkaaksi käy, 265/65 R17 saattaisi mennä.
edit: Ainakin 235/65 R17 rengasta on ollut tarjolla, en muista olisko ollut myös 245/70 R16 yhtenä kokona.
Max luku on 50cm, joten 54 menee yli.
Raja on 55 cm, ei 50.
edit: Ainakin 235/65 R17 rengasta on ollut tarjolla, en muista olisko ollut myös 245/70 R16 yhtenä kokona.
On.
WinChester
04.10.2012, 19:17
Raja on 55 cm, ei 50.
No niinpäs on, tietenkin!
Eiks tos oo varilokkeja ??