Kirjaudu sisään

View Full Version : Irroitettava vinssipeti?


tp
11.07.2011, 15:49
Olisin kysellyt löytyykö porukalla kokemuksia noista irroitettavista vinssipedeistä ja löytyisikö kuvia asennuksista?

Mites kiinnitys,pulteilla profiili runkoon vai hitsaamalla?

Pajeroon olisi tarkoitus asennella syksyksi hirvihommiin runwan 12000 kela...

http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/55517/129

TP

metsienmies
11.07.2011, 16:16
Kun mulla oli vielä napero niin siihen laitoin, omavalmiste pedin kylläkin mutta irrotettavaksi... Tarpeeks jytkyä kulmaa runkopalkkeihin kiinni ja sit kolmella pulttia/puoli kiinni... pysyi ja vedettiin joskus tiukkaakin vinssausta... olikohan etelän hetelmä tai jotain topikin nimi... mutta haulla löytyy jotain... laitoin sit kuitenkin suoran linkin... siellä kuvatuksia ja jotain... (melkeinpä helpompi laittaa kiinteäksi peti kiinni...)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61873&highlight=meik%E4l%E4isen

Tolu
11.07.2011, 18:19
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76969&highlight=hdj+pient%E4+n%E4pertely%E4

Tos on kaverin hodariin tekemä vinssi asennus.

Byrocrat
11.07.2011, 18:56
Kaikki pulttikiinnitteiset asennukset ovat tietty periaatteessa irrotettavissa mutta eikös sen vinssipedin vinsseineen irroitus pitäs onnistua ilman työkaluja "kädenkäänteessä" jotta se on oikeesti irrotettava. :rolleyes: Ja oikean irrotettavan vinssipaketin (vinssi ja peti) voi metsään mennessä nostaa paikalleen tarpeen mukaan eteen tai taakse vasta metsässä ja ottaa sitten mettästä lähtiessä pois eikä keulalla tai takanakaan törsötä mitään ylimääräistä siviilikäytöä häiritsevää :eek:

Kysyjällä jo olikin yksi esimerkki ja Offivarusteelta löytyy samnlainen ratkaisu:cool:

tp
11.07.2011, 19:37
Juuri semmosta pika kiinnitystä tarkotin et ois vaihdettavissa edestä taakse ja mahtus tuonne huoltoauton laatikkkoon säilöön kun vinssailu on vaan satunnaista...sähöt ois sitten noilla trukki liittimillä pitkällä irto kaapelilla tai sitten eteen ja taakse omat kaapelit.... Jostakin Jeepistä oli kuva tääl foorumilla,oli tuommonen pika kiinnitys peti+vinnsi...ois mukava nähdä miten on kiinnitetty runkoon se adapteri osa ?

TP

ImacInnes
11.07.2011, 19:54
Ite muokkasin rajullaädellä valmista irtovinssipetiä ja näin vinssi nousi 10cm ylöspäin ja petiin tuli liukurauta eteen.

Tässä muutama kuva Libertystä.

Liberystä ei päältä näe että saisi vinssin kiinni, Cherokeessa näkyy kiinnityspiste nelikulmio.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=56227

Palkki puskurin sisällä, pahka palkin päällä ei ole tarpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=84127

Sama palkki altapäin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=84128

Libertyn puskurin sisältä on poistettu muovit ja tilalle on tehty palkki joka on runkopalkkejen päässä tukevasti kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=65129

Palkkiin kiinnitetään tarvittaessa kiinnityspiste neljällä pultilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=65130
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=65131

Ja siihen irtovinssipeti vinsseineen tappi ja sokka kiinnityksellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=65132

Sähköt on piilossa puskurin sisällä ja liitetään ison trukkiliittimen kautta.
Kuvassa Liberty Mäntsälän Safarin vetämisen jäljiltä, useamman kerran tarvitsin vinssiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=71111

Huomaamaton , mutta toimiva.

Tässä vielä sama vinssi ja peti ennen muokkausta Cherokeessa. Vinssi oli liian matalalla kun Mäntsälän safarilla heti ensi töyräässä meni rullakita solmuun ja ajatus pedin muokkaamiselle sai kipinän ja heti tuli samalla ajankohtaiseksi liukukidan hankintakin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2451&pictureid=45926

Sama vinssi ja peti JEgoNEERissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=59677

Kun vaijjeri on liian tikkuinen niin vaihdan naruun, se kun on kevyempää nostella ja mukvampaa kädessä.
Hyvää tässä on se että voi käyttää samaa vinssiä eri autoissa ja vinssi säilytetään lämpmässä ja kuivassa talissa kun sitä ei tarvita.
Huonona puolena voi pitää sitä että vinssi heiluu ja kolisee vaan niihän se kokoko autokin maastossa.

t. Ismo Ämmä

tp
11.07.2011, 20:10
Kiitoksia kuvista,tuommosta kiinnitystä juuri tarkotin...selvensivät kummasti...ihan rautakauppa kamaako tuo profiili putki on,50x50? paljonko tarttee olla seinämä paksuus etta kestää?

ImacInnes
11.07.2011, 20:16
Kiitoksia kuvista,tuommosta kiinnitystä juuri tarkotin...selvensivät kummasti...ihan rautakauppa kamaako tuo profiili putki on,50x50? paljonko tarttee olla seinämä paksuus etta kestää?

Mitä paksumpaa sen vahvempaa, vaan tuo taisi olla senämältään 5mm ja se riittää kyllä.

t. Ismo Ämmä

tp
12.07.2011, 07:38
Aattelin tuota irtokaapelia noilla trukki liittimillä,kuinka paksua ja kuinka pitkä kärsii olla että pystyisi taka vinssissäkin käyttää? Tarkotuksena olisi että pystyisi siirtää myös emännän CR-V:hen tarvittaessa takavinssiksi.

ImacInnes
12.07.2011, 11:48
Aattelin tuota irtokaapelia noilla trukki liittimillä,kuinka paksua ja kuinka pitkä kärsii olla että pystyisi taka vinssissäkin käyttää? Tarkotuksena olisi että pystyisi siirtää myös emännän CR-V:hen tarvittaessa takavinssiksi.

Terve.
Omaan tuli myyjän suosituksesta hankittua pykälää isommat liittimet, niin eipähän ainakaan rupea lämpenemään niin helposti.

Tossa ekassa kuvassa näkyy Cherokeen puskurissa tuo liitin hyvin, 160A 150V ja siihen sopii sitten normaalia pykälän paksumpi kaapeli.

Vinsseissä tulee mukana hieman ohuempi kaapeli ja senkin saa kyllä tuohon liittimeen kiinni tai ostaa ohuempaan kaapeliin sopivan liittimen.

t. Ismo Ämmä

Talvela
13.08.2011, 04:32
Morjes. Tein si tämmösen irrotettavan vinssipedin. Kaapelit on 35m2 ja päissä trukkiliitimet. Jotku kahvat vielä pitää laittaa ni on kiivempi nostella tota mötikkää. En ole vielä kerinny testaan miten toimii.

tp
13.08.2011, 10:53
Tuossa muutama kuva pajeron vastaavasta...vakiopuskuri.

Toni

jehuli
15.06.2012, 21:22
homma ois virtoja vaille valmis, oisko ehdotusia miten vetäisi virrat perään?(runkopalkkiapitkin) ja riittääköhän perässä maadotus jos ottaa runkosta? vinssi opuksessa luki että akulta, mut aika kallista tuo peukalon vahva kaapeli..
onkos muuten pakolliset nuo kilpivalot??

tuo vetokoukkukin on mallia irroitettava..

27469

27470

27471

27472

Jappi
15.06.2012, 22:29
homma ois virtoja vaille valmis, oisko ehdotusia miten vetäisi virrat perään?(runkopalkkiapitkin) ja riittääköhän perässä maadotus jos ottaa runkosta? vinssi opuksessa luki että akulta, mut aika kallista tuo peukalon vahva kaapeli..
onkos muuten pakolliset nuo kilpivalot??

tuo vetokoukkukin on mallia irroitettava..



Riittää, kunhan pidät huolen että akulta runkoon virta kulkee, mielellään sillä paksulla johdolla.

E: ja ajatus palkkia pitkin vedosta on hyvä.

ImacInnes
15.06.2012, 22:29
Hyvältä näyttää.
Kyllä ne sormenpaksut kaapelit kannataisi sieltä akulta asti vetää.
Takan on rekisterikilven valo pakollinen, hylky tulee jos katsastuksessa ei ole koko valoja.
t. Ismo M


homma ois virtoja vaille valmis, oisko ehdotusia miten vetäisi virrat perään?(runkopalkkiapitkin) ja riittääköhän perässä maadotus jos ottaa runkosta? vinssi opuksessa luki että akulta, mut aika kallista tuo peukalon vahva kaapeli..
onkos muuten pakolliset nuo kilpivalot??

tuo vetokoukkukin on mallia irroitettava..

27469

27470

27471

27472

jehuli
15.06.2012, 23:02
Riittää, kunhan pidät huolen että akulta runkoon virta kulkee, mielellään sillä paksulla johdolla.

E: ja ajatus palkkia pitkin vedosta on hyvä.

tarkoititko akulta kaapeli heti keulassa runkopalkkiin ja perässä ulos samasta palkista??

Jappi
15.06.2012, 23:08
Joo, maapuolen osalta. Plussa palkin päällä tai jos jollain ihmeellä onnistuu niin sisällä. Ja ei voi korostaa kuinka tärkeä on saada hyvä kosketus maakaapelin runkoliitäntään ja sen huolellinen korroosiosuojaus.

E: ajatuskatko, ei voi korostaa liikaa...

jehuli
16.06.2012, 07:39
Joo, maapuolen osalta. Plussa palkin päällä tai jos jollain ihmeellä onnistuu niin sisällä. Ja ei voi korostaa kuinka tärkeä on saada hyvä kosketus maakaapelin runkoliitäntään ja sen huolellinen korroosiosuojaus.

E: ajatuskatko, ei voi korostaa liikaa...


vetelin tuossa sitä virtakaapelia runkopalkin päälle, ni haittaakohan leimalla kun se menee polttoainesäilijön vierestä? vai siirtäiskö toiselle puolelle, siel on taas pakoputki melko iholla..

liittimiksi olen suunitellu niitä trukkiliittimiä, mut oletteko käyttäny sulakkeita näis hommissa?

Porvoon Hilma
16.06.2012, 07:52
vetelin tuossa sitä virtakaapelia runkopalkin päälle, ni haittaakohan leimalla kun se menee polttoainesäilijön vierestä? vai siirtäiskö toiselle puolelle, siel on taas pakoputki melko iholla..

liittimiksi olen suunitellu niitä trukkiliittimiä, mut oletteko käyttäny sulakkeita näis hommissa?

Pakoputken puolelle en laittaisi kärtsäämään, mutta tankin puolelle suojattuna toiminee.

Tuo plussakaapelin olet varmaan suojannut putkella tai sellaisella ruttuputkimuovilla ettei pala koko auto jos sattuu eriste reikiintymään?

Sähköpalo sammuu vasta kun virtapiiri menee poikki tai akusta loppuu puhti.

Sulakkeita noilla virroilla ei oikein voi käyttää. Liian pieni sulake palaa heti ja liian iso ei pala jos tuleekin ihan oikea vika.

Tapsala
16.06.2012, 20:52
Tommonen pikakiinnike kannattaa varmaan tehä saman kokoseksi kuin jenkkiautojen peräkoukun profiili, niin saa sen peräkoukun tarvittaessa myös keulalle. Perhanan helppo vekslata peräkärryä ahtaaseen väliin kun se on kytketty auton keulaan...

Jappi
16.06.2012, 22:12
liittimiksi olen suunitellu niitä trukkiliittimiä, mut oletteko käyttäny sulakkeita näis hommissa?

Ei sulakkeita vaan päävirtakytkin vinssikaapeliin ja plussaa olisi jotkut vaijeriviritykset joilla virran pystyy sitten katkaisemaan sisältä ja ulkopuolelta autoa.

-MaTTi-
16.06.2012, 22:26
Sulakkeita noilla virroilla ei oikein voi käyttää. Liian pieni sulake palaa heti ja liian iso ei pala jos tuleekin ihan oikea vika.
Kyllä mä ainakin laittasin sulakkeen. Ei liian pientä eikä liian suurta, mitoitetaan moottorin mukaan eli jotain 400A pati tai 2x200A rinnakkain. Ja mahd. lähelle akkua. Yleensähän tosin laitetaan vain päävirtakytkin. Mutta sulakkeen kanssa ei tule poltettua vinssin moottoria epähuomiossa.

Tommonen pikakiinnike kannattaa varmaan tehä saman kokoseksi kuin jenkkiautojen peräkoukun profiili

Noi valmiit on just samalla 2" neliöhahlolla mitä jenkkikoukut.

Porvoon Hilma
17.06.2012, 08:19
Kyllä mä ainakin laittasin sulakkeen. Ei liian pientä eikä liian suurta, mitoitetaan moottorin mukaan eli jotain 400A pati tai 2x200A rinnakkain. Ja mahd. lähelle akkua. Yleensähän tosin laitetaan vain päävirtakytkin. Mutta sulakkeen kanssa ei tule poltettua vinssin moottoria epähuomiossa.



Noi valmiit on just samalla 2" neliöhahlolla mitä jenkkikoukut.

Hyvä huomio, sulake toimii moottorin suojauksena ainakin silloin kun konetta yrittää ylikuormittaa reippaasti tai pitemmän aikaa. IEC 60629-1 mukaan 200 A sulake saa toimia 250A virralla ja sen pitää toimia korkeintaan 320A virralla 1 tunnin aikana. Ihan pelkästään valmistuksessa sallittu hajonta on siis suuri. Moottorisulakkeilla arvot on sellaisla jotta 200 A sulake saa toimia 60 sekunnin aikana pienimmillään 800A virralla ja sen pitää toimia 1260A virralla samassa ajassa.

Ton motskarin voi kyrtsäyttää helposti pitkäaikaisella vinssauksella sulakkeen palamatta. Paras keino olisi jos jonkunlainen lämpörele itse koneessa, mutta niitä ei taida kaikissa vinsseissä olla?