View Full Version : Laitoin Rangeen puolan..
Laitoin Rangeen uuden puolan 12v mersun puola tarvitseeko tämä puola sitä etuvastusta ? Nimittäin ei uusi puola tee minkään laista valokaarta kun tarttailee ilman puolanjohtoa ja meisseli on 1cm päässä puolasta!? Ja jos puolanjohto paikoillaan ja lähellä mettallia niin rätisee kipinä kuin tulpassa?!? missä vika
Viimeisimmän puolan testausta omasta autosta.
uISydRKxRvA
Suoralla 12V voi toimia kivasti vuosikin tai kypsyy alle vuoden, riippuu varmaan jäähdytyksestä.
Omaani kokeilin kerran vaihtaa uutta puolaa, mutta se antoi liian hyvän kipinän, roiski kipunaa joka puolelle, virranjakajasta kuului vain rätinää ja kävi tosi huonosti, joutui vaihtamaan takaisin ja ottamaan konepellin pois, että jäähtyy ( viimekesänä suunistuskisassa oulaisissa)
En ole vielä löytänyt rangen orkkis etuvastusta, että missä se on ja minkä kokoinen.
Liian heikolla kipunalla se heikkenee esimerkiksi vinssatessa , kun jännite putoaa, jos siis on väärät arvot.
En ole vielä löytänyt rangen orkkis etuvastusta, että missä se on ja minkä kokoinen.
Johtokaavion mukaan puolan virtajohto on vastuksellinen. Tai näin ainakin tulkitsin jostain haynesin sähkökaaviosta.
¨Moro
Eikö etuvastus ole siinä puolan vieressä sellainen pini konkka? Tarviiko sitä olla enää kytkettynä puolan - napaan kun vaihdoin 12v puolan?
Onko kellään tietoa miten virran jakajan saa pois jotta vois vaihtaa sytytys moduulin?
Ota jakajan kansi irti ja käännä sivuun. Pane merkille pyörijän asento.
Virranjakajan juuressa on 9/16" (tiukka 14mm) kannalla oleva pultti joka pitää kiinni haarukkaa jakajan "kaulalla". Irroita tämä pultti, merkaten ensin tarkasti virranjakajan asento.
Irroita virtajohdot
Nosta jakaja varovasti, huomioi samalla pyörijän liike: kääntyy noin 30 astetta pyörityshammasrattaan johdosta.
Takaisin päinvastoin.
Mitäköhän unohdin...
Osta korjauskirja, vaikka Haynesin :) Auttaa kivasti tällaisissa...
moro
joo mullaonkin noita korjaus oppaita mutta ei niissä näkyny tota lukitus hommaa! Kiitos tiedoista täytyypä alkaa purkaan taas! Lapland trophy lähestyy ja auto ei meinaa käyä kunnolla nyt meinaa tulla jo kiirus
Eihän tässä mitään kiirettä?
Nimimerkillä: Uusi virranjakaja tilattu torstaina englannista.
:):)
Tossa pari niksiä jakajan irroittamiseen:
- moottori YYK:n ja sitten jakajaan merkki pyörijälle kun ei ole vielä mitään avattu (jotta asentaessa varmasti on oikeassa kohdassa!!!!!!)
- jakajan jalkaan pistepuikolla merkki, josta voit varmistaa jakajan asennon kun kasaat (menee ennakko samaan kohtaan)
Merkit sen takia, JOS joudut pyörittämään moottoria TAI irroittamaan muita osia (kotelo, nokka ...), niin menee aina oikeaan kohtaan ja saat auton käyntiin!!!
PUOLASTA!
Eikös sulla ole kärjetön sytkä tässä?
Mersun puola kun on lähes aina kärjellinen niin ei sitten toimi!
Ja Rover on ollut sen verran viisas, jotta puolan vastusarvo on todella matala (muistaakseni 1,5 - 2,0 ohmia), joten se on aivan oma puolansa.
JOS ON KÄRJELLINEN, niin ihan sama minkä puolan laitat, kunhan on 8-pyttysen puola. Mielummin ILMAN etuvastusta, kun jännitteen pudotessa vinssauksessa etuvastus tappaa puolan aikaisemmin pois pelistä...:mad::mad::mad:
Ja kärjellinen jakaja löytyy TÄÄLTÄ (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85479)
Moro
on kärjetön sytytys. Ja puola on ostettu autosähköliikkeestä oli mukana paikoillaan ollu puola ja sen mukaan ostin uuden mutta täytyypä tarkistaa vielä liikkeestä että on oikea