View Full Version : jeep zj käyntihäiriö ja lämpö-ongelmat
Terve, ongelmia kun zj joka on maastokäytössä nostaa lämpönsä!
Onkos porukalla riittänyt jeeppien oma jäähdytys vai oletteko joutuneet lisäflektiä laittamaan?
Sitten ongelmaan joka on moottoritilan lämpöjen nousu.
pelkona kaikki pensiinien kiehuminen sun muut käytiä häiritsevät tekijät, tuntuu että voimaa katoaa joka on luonnollinen reaktio kun konehuoneen lämpötila nousee taivaisiin, ja kai se keksii vielä syttyä palamaan joskus kun on turvetta pellin alla.
Onko kukaan kokeillut poistaa konehuoneesta kuumaa ilmaa laittamalla imevän sähköpotkurin konepellin päälle?
Kiitos faktoista ja ideoista jo etukäteen
auttaskos ihan simppelisti aluks nostaa konepeltiä takareunastaan ?
Terve, ongelmia kun zj joka on maastokäytössä nostaa lämpönsä!
Onkos porukalla riittänyt jeeppien oma jäähdytys vai oletteko joutuneet lisäflektiä laittamaan?
Sitten ongelmaan joka on moottoritilan lämpöjen nousu.
pelkona kaikki pensiinien kiehuminen sun muut käytiä häiritsevät tekijät, tuntuu että voimaa katoaa joka on luonnollinen reaktio kun konehuoneen lämpötila nousee taivaisiin, ja kai se keksii vielä syttyä palamaan joskus kun on turvetta pellin alla.
Onko kukaan kokeillut poistaa konehuoneesta kuumaa ilmaa laittamalla imevän sähköpotkurin konepellin päälle?
Kiitos faktoista ja ideoista jo etukäteen
Onko sulla kasikone vai kuutonen? Ei siinä mielessä pitäisi olla ZJ:n pellin alla yhtä kuumaa kuin on XJ:ssä, tai ei ainakaan koneen keittää koska syylarilla on pinta- alaa paljon enemmän. Myös konehuone on tilavampi joten pikkasen paremmin pitäisi ilman poistua.
Koneen lämpöihin liittyen, onko paljonkin romua syylarin edessä? Sulla saattaa hyvinkin olla viskoflekti elämänsä ehtoopuolella. Mulla on omassa 5.9- koneella olevassa ZJ:ssä sähköflekti, eikös muissa ole visko + sähkö, vai pelkkä visko? Viime viikonvaihteessa Kulmakorvessa kun ajoin, ulkolämpö +28* hujakoilla, ilmastointi oli päällä koko ajan, ja auto on musta niin ei lämmöt nousseet missään vaiheessa ~100-105 astetta korkeammalle. Normilämmöt ajossa niin kesällä kuin talvipakkasilla on tasan 100 astetta. 5.9:ssä on konepellin reunassa molemmin puolin poistoilmaritilät, ja molemmista ihan selkeästi tulee kuumaa ilmaa ulos.
Pellin takareunan nosto auttaa hätävarana, mutta sitten tulee sisälle aika julmetun kuuma; jos on ilmastointi niin sitten on se todella kovilla. Ja onhan se aika törpön näköistä :D
Jenkeistä ainakin löytyy ZJ:hin "heavy duty" viskoa, mikä viilentää enemmän. En tiedä saako täältä mistään? Paikalliset jostain Arizonan tai Nevadan aavikoilta missä lämpötilat voi olla pitkälti yli 40* sanoneet, että ei ole ollut HD- viskon kanssa lämpöongelmia kunhan muuten on laitteisto kunnossa. Samoja ovat käyttäneet myös XJ:ssä kuutoskoneissa. Melua lisääntyy ja tehoja vähän häviää sellaisen kanssa.
Oukkeis, se on 4.0 kuutos kone juu, niin, toi visko pitää kyllä testata!
Ohan siinä vintturi ees mut silti niin alhaalla ettei sen pitäs paljon vaikuttaa siihen.
Sitten pieni aiheenvaihdos, onkos kellään ollu laatikon kans kastumis ongelmia, meinaan kick down sydeemit tippuu pois pelistä kun saa vähänkin jotai kosteeta?
Noniin, lämpö-ongelma taitaa johtua siis pääosin viskosta.
Mutta osaisiko joku kertoa miksi kyseinen paskarakkine ei kierrä 3000rpm enempää?
Rupeaa röpöttään ja roiskiin hieman kuin virta loppuisi?
vaihdoin tietokoneen koska edellinen hajosi, käytetyn mutta ilmeisesti toimivan, puola on uusi joka tuli jamantilta, erilainen kuin vanha joka hieman ihmetyttää mutta edes jamant ei tunnistanut tuota puolaa joka siinä oli, voisiko vaikuttaa?
jakajan sisukalut on uudet, tulpat uudet, kynttilän johdot on uudet... ressaava vika mutta pystyy maastossa kyllä ajaan onneks.
Saahan se tarpeeksi bensaa? Onks paineet mitattu?
Haa, eipä ole muuten mitattu paineita, pitänee vissiin tehä se viel ehtoosti. muistatkos paineita ulkoa?
Ja sekin tieto näköjään löytyi jamantin sivuilta! "4.0L6 87-95: tyhjäkäynnillä alipaineletku kytkettynä 31 psi ja alipaineletku irroitettuna 39 psi ja ei pysty säätämään, vaihdettava regulaattori, jos ei oikein tai vaihdettava polttoainepumppu."
Superlon
10.07.2011, 20:53
Mä ite vastikään purin mun -93 XJ:stä viskosysteemit pois ja tein sähköflektin tilalle. Jos kiinnostaa, ni multa löytyy tällainen (http://www.jamant.fi/viskokytkin-xjmjyjzj-cro52027823-p-1851.html) toimivana purettu visko varastosta.
Moottorin kiertämättömyyteen toi visko ei tietenkään vaikuta mutta kyllä 3krpm kierroksilla pitäis olla jo melkonen viima konehuoneessa.
Jos kiinnostaa, ni multa löytyy toimivana purettu visko varastosta.
Ja kuvista päätellen varastoit käytettyä viskoa sitten makuulla, se kuolee siihen, pitää käytetty visko säilyttää samassa asennossa kuin se on autossa!!! Käyttämätöntä voi säilyttää mitenpäin vaan, mutta käytettyä vain pystyssä!!!
Ja kuvista päätellen varastoit käytettyä viskoa sitten makuulla, se kuolee siihen, pitää käytetty visko säilyttää samassa asennossa kuin se on autossa!!! Käyttämätöntä voi säilyttää mitenpäin vaan, mutta käytettyä vain pystyssä!!!
Mihin tuo muuten perustuu, ihan mielenkiinnosta? Valuuko viskon mömmöt väärään paikkaan ja enemmän tai vähemmän jumittuvat sinne? Päteekö sama myös esim. ZJ:n jakolaatikon viskon kohdalla jos sen irrottaa sieltä?
Mihin tuo muuten perustuu, ihan mielenkiinnosta? Valuuko viskon mömmöt väärään paikkaan ja enemmän tai vähemmän jumittuvat sinne? Ei kyllä mitään tietoa, mihin perustuu, asennusohjeesta olen sen joskus lukenut/opiskellut ja sen jälkeen aina käytettyjä viskoja pitänyt pystyasennossa!!
Päteekö sama myös esim. ZJ:n jakolaatikon viskon kohdalla jos sen irrottaa sieltä? Ajattelitko laittaa saman viskon takaisin?? Todennäköisesti asento ei merkkaa siinä mitään, kun kumminkin vain nimitys on sama, ei toimintatapa!!
Tuskin, mutta jos sen jättää jemmaan pahan päivän varalle :D tosin tulee varmaan jossain välissä vaihdettua 242 249:n tilalle, mutta se on eri tarina se..
Toisaalta ihmettelen myös sitä että miksei se käyttämätön sitten mene pilalle? Tietysti aikaa myöten viskon aineet menettävät ominaisuuksiaan, johtuneeko sitten siitä.. no samapa tuo sinänsä :p
Superlon
12.07.2011, 20:39
Ja kuvista päätellen varastoit käytettyä viskoa sitten makuulla, se kuolee siihen, pitää käytetty visko säilyttää samassa asennossa kuin se on autossa!!! Käyttämätöntä voi säilyttää mitenpäin vaan, mutta käytettyä vain pystyssä!!!
Laitoin sen vain kuvausta varten tuohon "siistin" rätin päälle. Muuten se on ollu hyllyssä seinää vasten nojallaan. Eipä tosin ole lepäillytkään ku vajaan viikon, kun ihan vasta jäi multakin ylimääräseks.
Ihmettelen kyllä itsekin tuota säilytysasennon logiikkaa. Ei kai tuolla viskossa ilmaa sisällä ole - pelkkää mömmöä vain? Ja jos tuo mömmö on itsekseen jämähtävää sorttia, niin luulis, että makuullaan -tasapainosessa asennossa- olisi jopa viksumpi säilyttää...
Pikaisella kuukletuksella selvisi että se viskon öljy saattaa mennä viskon laakeriin. Ja se laakeri ei taas siitä tavarasta tykkää. Onpa sitä töissä vaihdettu syyläriä sen takia kun laakeri on mennyt paskaksi ja flekti on hyökännyt syyläriä päin.
Tuossa sitä ei sanottu, mutta viskon toiminta kerrottu:
http://www.justanswer.com/uploads/shabbang/2009-03-09_020353_0310_-_Temperature_controlled_viscous_fan_clutch_Engines _601,_602_except_602.pdf
Viskon toiminta sinällään on tuttua, siinä ei mitään ihmeellistä.. vain tuo säilytysasento. Mutta tuo selittää paljon että voi valua esim. viskon laakeriin ajan kanssa. Hassua ettei sitä ole sillä tavalla eristetty ettei noin pääsisi käymään.