View Full Version : Ilmastointilaitteen höyrystinkennon puhdistus miten?
HiluxMan
05.07.2011, 15:37
Kennon rakosissa aika tavalla töhnää. Raitisilmasuodattimen kun ottaa pois, avautuu n. 1,5 cm leveä rako koko kennon leveydeltä. Suodatin on siis kennon edessä.
Lisäksi on yksi toinen aukko, jotain 3x4 cm, josta pystyy osan kennoa imuroimaan.
Onko mitään vinkkejä, miten kennon saa putsattua? En halua irrottaa sitä kylmäpiiristä, koska kylmästöinti kuitenkin toimii.
Autohan on Nissan Maxima 1998, jos siitä tiedosta on apua.
HiluxMan
05.07.2011, 17:04
No hammasharja toimi aika hyvin. Mutta ei sekään ime kennon väleistä töhnää pois.
Jos sitä koteloa ei voi purkaa pois, niin oikeastaan ainoa konsti on ottaa aineet talteen ja purkaa kaiken mikä on tiellä. Onko ilmastointi huollettu milloin viimeksi? Jos siitä on jo aikaa, niin ei ole huono idea tarkistaa täytöstä ja vaihtaa kuivainta samalla vaivalla.
Pääseekö kabiinin puolelta pikku purkamisella puhaltamaan???
Ja sitten mäntysuopa liuotettuna KUUMAAN (mitä kuumempaa sitä parempi!) ja sitten sitä kennolle ja puhallus perään, niin johan irtoaa!!!
Näin ollaan hommissa putsattu,kun välillä nuo MB-miehet "säästää" huollossa ja jättävät raitisilmasuodattimet vaihtamatta, kun ei haise niin silloin se toimii....
Liuotnta ei kannata, koska tekee "rasvaisen" pinnan kennoon ja tukkeutuu vielä nopeammin!!!
Samalla kannattaa putsata kanavat, kun niissäkin on sitä "tököttiä" aikasen paljon ja saattaa kanssa hivenen "kärytä" kosteala kelillä...
Ja miksi se kuivain pitäis vaihtaa kun järjestelmä toimii eikä ole ollut avoinna???
Tai miten se kaasun vaihto auttaa kylmän tekemiseen, kun ilmastoinnin toiminta JUURI PERUSTUU kylmäaineen kaasuunnuttamiseen höyrystimessä ja nesteyttämiseen kondensaattorissa???
mikkoimp
05.07.2011, 22:08
Ja miksi se kuivain pitäis vaihtaa kun järjestelmä toimii eikä ole ollut avoinna???
Tai miten se kaasun vaihto auttaa kylmän tekemiseen, kun ilmastoinnin toiminta JUURI PERUSTUU kylmäaineen kaasuunnuttamiseen höyrystimessä ja nesteyttämiseen kondensaattorissa???
nus nus, nesteytymiseen lauhduttimessa
nus nus, nesteytymiseen lauhduttimessa
Nus nus nus...
lauhdutin = kondensaattori
höyrystin = evaporaattori
tai ihan mitä vaan... Kunha toimii!:D:D:D
HiluxMan
06.07.2011, 07:37
Jos ryhtyy purkamaan, EKANA pitäisi ottaa tämä höyrystinkenno pois, jonka jälkeen putsaus tietysti olisi helppoa. Kenno on sinänsä helppo irrottaa, mutta kun ilmastointi toimii, en millään viitsisi avata putkilinjoja.
Katsotaan nyt, rapsuttelin hammasharjalla ja imuroin ohuella letkulla kaiken mitä suinkin irti sain. On se jo ihan eri näköinen kuin avattaessa.
Raitisilmasuodatin oli lähinnä näkkileivän oloinen ilmanläpäisyltä, vaihdettu vuonnna 2003 viimeksi.
Niin, ostin auton juuri, joten en tiedä ilmastoinnin huoltohistoriasta muuta.
ehkä lievä OT:
onks kellään kokemusta näistä ilmanoton puolelta suhautettavista ilmastoinnin puhdistus seteistä ?
Kuulopuheita, jos haisee pahalle lämpimänä/kosteana (kasvaa jotain homesientä kennolle) ja saa kunnolla suoraan kennolle nuo aineet niin siinä on toiminut aina. Mitä huonommin kennolle näkee niin onnistumis% huononee.
Korostan kuitenkin ettei ole omakohtaista tietoa.
ehkä lievä OT:
onks kellään kokemusta näistä ilmanoton puolelta suhautettavista ilmastoinnin puhdistus seteistä ?
Rahat pois kansalta ja itselle päänsärky pariksi päiväksi...
NM. "easy money"...
Ja KENT:llä oli aikoinaan tavaraa joka OIKEASTI desinfioi järjestelmän, mutta EU kielsi sen (kuten kaikki muutkin HYVÄT aineet, joilla tekikin jotain!!), kun meinas pienet ihmiset kuukahtaa autoon ellei sitä tuuletettu useampaa tuntia ulkoilmassa...:D:D:D:eek::eek::eek:
Ja miksi se kuivain pitäis vaihtaa kun järjestelmä toimii eikä ole ollut avoinna???
Tai miten se kaasun vaihto auttaa kylmän tekemiseen, kun ilmastoinnin toiminta JUURI PERUSTUU kylmäaineen kaasuunnuttamiseen höyrystimessä ja nesteyttämiseen kondensaattorissa???
Kuivainhan poistaa kosteutta järjestelmästä, eikä se loputtomiin toimi, jossain vaiheessa se on kyllästetty kosteudella. Ihan kuten moottoriöljyn suodatinkin pitää vaihtaa kerättyään paskaa öljystä. Joissain kuivaimissa on tarkistussilmä, mikä kertoo että onko kuivain kunnossa (dry/wet).
Ajoneuvojen ilmastointijärjestelmä ei ole 100% tiivis, siinä on letkuja ja kompuran kaulalla tiiviste mitkä vuotavat aikaa myöten tavaraa pihalle. Se on ihan normaalia, mutta ilmastoinnin kylmäntuotto heikkenee. Sitä ei välttämättä huomaa normikeleissä, mutta esimerkiksi +30 keleissä saattaa olla jo teho hukassa.
Sitä kylmäainettahan ei varsinaisesti vaihdeta, se poistetaan huoltolaitteen säiliöön, josta se sitten laitetaan takaisin sekä lisätään puuttuva määrä. Huoltolaitteella suoritettava alipaineistus myös poistaa kosteutta, mutta jos kuivain on tiensä päässä niin siitä on vain lyhytaikainen apu.
bj45lava
07.07.2011, 08:02
No se kosteus ei kuitenkaan ehjään suljettuun systeemiin pääse, koko toi ilmastointihuoltopelleily on vain keino rahastaa se satanen, kun ei sitä rahaa muualta tipu.
Jos laite toimii hyvin, niin miksi huoltaa??
Itse näitä tehdään monta autoa päivässä ja aivan turhaan puolesta autoja ja niissä lopuissa on jo kennossa tai putkessa vuoto, eli niitä kokonaan toimimattomia.
Se nyt vaan on niin, että jos laite ei toimi enää ollenkaan, niin siellä on vuoto ja aivan turha vaan täyttää.
No se kosteus ei kuitenkaan ehjään suljettuun systeemiin pääse, koko toi ilmastointihuoltopelleily on vain keino rahastaa se satanen, kun ei sitä rahaa muualta tipu.
Jos laite toimii hyvin, niin miksi huoltaa??
Itse näitä tehdään monta autoa päivässä ja aivan turhaan puolesta autoja ja niissä lopuissa on jo kennossa tai putkessa vuoto, eli niitä kokonaan toimimattomia.
Se nyt vaan on niin, että jos laite ei toimi enää ollenkaan, niin siellä on vuoto ja aivan turha vaan täyttää.
Varmasti juu on turhaa jos ei toimi enää ollenkaan ja on vuotoja.
Mutta tuo ilmankuivain on osa joka pitää satunnaisesti vaihtaa kun se on tullut tiensä päähän. Ainakin niissä maissa joissa ilmastointia käytetään ympäri vuoden, puhutaan yleensä 3-5 vuoden käyttöiästä, jonka jälkeen ilmankuivain on kyllästynyt kosteudella eikä enää poista kosteutta järjestelmän sisältä. Kosteus on ilmastoinnin suurin tuhoaja, ei se kuivain ole järjestelmässä ihan huvin vuoksi.
Auton ilmastointi on yksi niistä perushuoltoa kaipaavia kohteita, joskaan ei se vuosittaista huoltoa missään nimessä tarvitse jos on kunnossa. Kuten sanottua siellä on aika kasa liittimiä ja sellaisia letkuja joista pikkuhiljaa pääsee kylmäaineet haihtumaan ja kosteutta järjestelmään (puhutaan siis vuosista, ei kuukausista tai viikoista), niiden takia huoltoa pitää suorittaa jos ei halua paljon isompaa ja kalliimpaa remppaa.
offroadjouni
07.07.2011, 10:49
Aiheeseen liittyen - Onko suosituksia mihin käyttis kannattaisi viedä ilmastointihuoltoon pääkaupunkiseudulla? Pajerosta pimeni ilmastointi yhtäkkiä jokunen viikko sitten ja olis kiva saada taas kuntoon se. Aineet täytettiin viime vuonna ja ainakin jonkin verran oli linjoissa painetta kun koitin. Oletan siis että pelkällä kylmäaineen lisäämisellä ei tule kuntoon.
Mulla kaipaisi lähinnä ilmakanavat puhdistusta, haisee välillä kuin uitetulta koiralta. Mitä lie hometta ja kuolleita hiiriä siellä ilmakanavissa on :D luulisi asiansa osaavan ilmastointihuollon tekevän tollastakin.. samalla vois tarkistuttaa ilmastoinnin.
mikkoimp
07.07.2011, 22:13
Nus nus nus...
lauhdutin = kondensaattori
höyrystin = evaporaattori
tai ihan mitä vaan... Kunha toimii!:D:D:D
no juu, onhan se lauhdutin condenser nimeltään niin siitä väliin kuulee tuota kondensaattori sanaa mutta kun näiden sähköjenkin kanssa joutuu pelaamaan niin puhutaan osista niiden oikeilla nimillä, vertaa esim. lantikka sanaan :D :D
Aiheeseen liittyen - Onko suosituksia mihin käyttis kannattaisi viedä ilmastointihuoltoon pääkaupunkiseudulla? Pajerosta pimeni ilmastointi yhtäkkiä jokunen viikko sitten ja olis kiva saada taas kuntoon se. Aineet täytettiin viime vuonna ja ainakin jonkin verran oli linjoissa painetta kun koitin. Oletan siis että pelkällä kylmäaineen lisäämisellä ei tule kuntoon.
Tuolla http://www.mt-autosahko.fi/5 käytin Commanderin ilmastoinnin korjattavana. Näillä näkymin ainakin tuli kuntoon. Siinä olin kyllä selvittänyt vian itse ja osasin tarkkaan kertoa, mitä pitää tehdä. Kyseessä oli siis vuotavan putken korjaus. Palvelu oli hyvää, auton sai nopeasti korjattavaksi ja hintakin oli kohtuullinen.
Merkkihuollossa ei vikaa oltu viitsitty edes etsiä kun auto oli muuten huollossa, vaikka erikseen pyysin tutkimaan.