View Full Version : Unimog peltiperät, mistä vetarit leveään?
En ihan äkkiseltään keksinyt pääkaupunkiseudulta yhtään firmaa joka koneistaisi karkaistuja akseleita ja tekisi uudet spoorit. Kyseessä on Unimogin peltiperän pinionin katkaisu, koneistus sopivaan halkaisijaan, spoorien teko ja lisäksi vielä jonkinsortin kierre sinne päähän.
Tarkoitus olisi siis tehdä pinionikonversio jotta voi käyttää tavallista (jenkki)kardaania, joko ristikolla tai sitten laippamalli. Tuo pinionin halkaisija on ~27mm siltä kohden mistä pitäisi katkaista, kattelin tuossa juuri nenän edessä GM:n 14- pulttisen pinionin joukkia missä kierre näyttäisi olevan ~15/16" tuumaa (~24mm), spoorit samaa luokkaa päältä mitaten. Onnistuukohan esim. tuollaisen teko mitenkään :confused:
Karpiola kait tuota tekisi, mutta onko pk- seudulla ketään? Helpottaisi tuota suunnittelu/ toteuspuolta kun pystyisi itse käymään paikan päällä näyttämässä ja kertomassa..
Kuinka paljon porukka yleensä on täällä noita pinionikonversioita tehnyt? Millä tavalla? Omassa autossa ei Mogin oma systeemi toimi niin mitenkään, normi tukivarsilla tulee akselit kiinni.. ja kun tilaa ei ole muutenkaan etupäässä varsinkaan juuri yhtään ylimääräistä, niin pinionista tultava mahdollisimman lyhyt. Mulla on kyllä muutama visio aiheesta, katotaan mitä niistä muotoutuu :D
Tuleeko näillä liian pitkä?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Unimog-404-pinion-conversion-New-Lower-Shipping-Price-/220784850955
Ei tulisi, eikä olisi hintakaan yhtään hullumpi. Ja itse asiassa juuri tuollaisella idealla meinaisinkin homman tehdä. Mutten ymmärrä alkuunkaan että miten noi olisi tarkoitus saada tuohon pinoniin kiinni kun spoorit on niin kaukana tuon murikan "peräpäästä"?
Onko mulla jotkut aivan ihme pinionit näissä akseleissa, kun tuo spooritettu osa alkaa vasta 23cm (!?) ulompien laakereiden jälkeen :confused: Lisäksi, ei toi pinioni mene ilman väkivaltaa edes paikalleen, pitäisi lekan kanssa hakata että menee ulompiin laakereihin. Ei varmaan pitäisi näin olla.
Akselit ostin miljoonassa osassa, näitten kyllä piti olla ihan soivat pelit paria porttaaliboksin laakerinvaihtoa lukuunottamatta. Eikä muuten kyllä näykkään mitään outouksia, mutta olenko minä mahdollisesti saanut väärät pinionit noihin mukaan vai mikä on?
Laitan kuvaa aiheesta kunhan pääsen kotikoneelle.
moggirange
04.07.2011, 18:44
Istuta siihen jokin muu lukollinen murikka? Vetarit tietty joutuis soveltamaan.
Juu, mulla on kyllä harkinnassa käynyt että laittais murikan + akseliputket D44:sta tai sitten Fordin 9", mutta varsinkin noi ysituumaiset on niin pirun harvinaisia täällä että hintaa tulee väkisin.
Sitä mietin että pitäisikö esim. D44:n high pinion etumurikkaan sitten laittaa standard- cut välitykset että pyörisi "väärinpäin", eli porttaalibokseja ajatellen oikeinpäin. Ja taakse sitten reverse- cut välitykset? Mietin näitä vaihtoehtoja jo niin pitkään että meni pönttö sekaisin :D Toinen vaihtoehto kai olisi kääntää koko murikka "väärinpäin", mutta taitaisi pinionin voitelulla tulla ongelmia? Vai onko sitten väliä näissä kohtuuhitaissa ajoissa, en tiedä.
Tuo jonkun pienemmän/ lyhyemmän murikan käyttö auttaisi tietysti siinäkin, että saisi tuota paljon kaivattua tilaa lisää.
temmi_hoo
04.07.2011, 19:30
http://www.kkkoy.com/ on semmonen firma johon duunista viedään työstettäväksi ne jutut mitä ei käsisorvilla voida tehä
Ok, pitääpä tarkistella tuo firma.
Tässä olisi nyt siis kuvallisena infona se mitä koitin selittää, ei tuohon mun järjellä millään tehdä pinionikonversiota ainakaan siten että se laippa tulisi suoraan tuonne spoorien päähän kiinni.. :eek: Tuossa siis pinioni on sillä syvyydellä aika tarkkaan mihin menisi murikan sisälläkin.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Moggiakselit/Pinioni_1.jpg
edit: Niin juu, ja tämän takia siis pitäisi saada lyhkäiseksi, tai tosiaan laittaa jostain kokonaan toisesta akselista keskiosa ja säästää Mogin akseleista vain porttaaliboksit ja vetarit (mitkä koneistaa). Nuo viirut öljypohjassa on mitä pitäisi leikata pois jos käyttää mogin akseliputkea. Vähän tuntuu kun koittais tunkea 10 litraa paskaa 5 litran säkkiin :D
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Moggiakselit/Moggiakseli_etu_2.JPG
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Moggiakselit/Moggiakseli_etu_3.JPG
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Moggiakselit/Moggiakseli_etu_4.JPG
Ompas kumman pitkä tuo pinioni, ainakin 411:n varaosakirjan mukaan poorit on heti ton kuoren loputtua. Sehän ois kait nyt se tavote, ainakin jossain visiossa. Jospa ettisit lyhyemmät pinionit?
Juu, sitä minä tuossa olenkin ihmetellyt että mitkä noi on, mutta kun en ole järin hyvä asiantuntija Moggien osalta niin ajattelin että ehkä ne sitten tolta näyttää.. kun ei tahtonut netistäkään löytyä mitään hyviä kuvia noista.
Pitää etsiä jostain lyhkäsemmät pinionit tai sitten tosiaan vaihtaa koko akseliputki.
moro..
411 on molempia pinjonin akseleita,, lyhyviä sekä pitkiä...
ei tuossa ole muuta kun ottaa rälläkän käteen katkasee ton kapian osan pois pinjonista,,, kiikuttaa sorvarille ja käskee laittaa suoraan ja hitsata kiinni.... pikkuhomma ja ei tarvi murehtia enempää.. sillain kun kerroinkin kun hajit akselit.
ja laitetaan vielä lisäksi esim. 404 peltiperissäkin on lyhyttä pinjonin akselia ja pitkää.
No nyt kun sanoit, niin jotain tuollaista kyllä taisi ollakin puhetta.. kuis hyvin tuollainen sitten hitsaamalla kestää? Ei muuten ole vieläkään tullut postissa sitä yhtä rinkulaa ;)
Kuuluuko tuon pinionin muuten olla niin pirun tiukka sovite paikalleen? Olen koittanut molempia survoa sisään, molempiin murikoihin, ei mene ilman että käytäisi raakaa väkivaltaa. Vai pitäiskö pistää pinioniakseli pakastimeen jäähylle niin uppoaa kuin vanhaan naiseen? :D
No nyt kun sanoit, niin jotain tuollaista kyllä taisi ollakin puhetta.. kuis hyvin tuollainen sitten hitsaamalla kestää? Ei muuten ole vieläkään tullut postissa sitä yhtä rinkulaa ;)
Kuuluuko tuon pinionin muuten olla niin pirun tiukka sovite paikalleen? Olen koittanut molempia survoa sisään, molempiin murikoihin, ei mene ilman että käytäisi raakaa väkivaltaa. Vai pitäiskö pistää pinioniakseli pakastimeen jäähylle niin uppoaa kuin vanhaan naiseen? :D
kyllä pitäisi kestää kun ammattimies hitsaa.. ja on niitä tehtykkin ja kestänyt.
on ne pinjonit tiukat naputtaa paikalleen ainakin kaikkissa ollut mitä oon purkanut ja kasannut ni on joutunut lievää väkivaltaa käyttää :)
voihan sitä jäähdyttääkin ni menee helpommin mutta menee ilman sitäkin.
se yksi rinkula on vieläkin volvon takakontissa mihin nostin sen ja unohdin taas hetkeksi.
nyt pitää "yritää" muistaa viedä heti se postiin kun menen kylälle, ettei taas unohdu.
Mulla on kyl yks tuttu, kuka noita on koneistanu ja tehny....taisin sullekkin joskus jo vihjaista;) .....jos tarvetta on, niin laita privaa, niin annan numeron saat soitella sorvari-Makelle:D
Tai noh pannaan tähän ihan näkyviin, jospa jollekki muullekkin tulee tarvetta koneistuksille: Make 040 537 33 28 / Loppi
Jaajuu... liian monta asiaa aina tekeytymässä niin ehtii unohtaa tuollaiset :D Kiitosta vain, voisin soitella.
Tämä homma alkaa olla nyt jokseenkin selvillä, mutta näistä mogin peltiperistä paremmin tietävät, missä kohtaa on kapeamman ja leveämmän akselin ero? Koitin netistä etsiä mutta ei taas kerran mitään järkevää löytynyt.
Mun pitäisi saada etuakselia siirretyä himppasen verran sivuun kuskin puolelle päin että murikka/ pinioni/ kardaani ohittaa koneen öljypohjan, sekä varsinkin moottorin ja laatikon kiinnikkeen kunnolla.
Onko leveän peltiperän akseliputki leveämpi molemmin puolin, vai onko akseliputki sama, mutta se irrotettava osa jossa on pallonivelet yms. sitten leveämpi? Jos se on tämä irrotettava osa, niin kuinka paljon on eroa kapean ja leveän välillä? Kuinka paljon pidempi on leveän peltiperän pidempi vetoakseli edessä, voisihan sitä vain muokata akseliputkea ja hommata yhden vetarin..
Kyse ei olisi kuin muutamasta sentistä, mutta ei viitsi akselia asentaa sivuun autossa.. ja moottori/ laatikkopaketin siirto ei käy päinsä.
Eikö kukaan osaa sanoa :confused:
Vai onko noista peltiperistä edes mitään leveää versiota? Kun yrittää miten vain etsiä googlesta niin ei tahdo löytyä mitään järkevää mogin akseleista. Mitä ihmeen salatiedettä nää mogin akselijutut oikein on? :D
Eikö kukaan osaa sanoa :confused:
Vai onko noista peltiperistä edes mitään leveää versiota? Kun yrittää miten vain etsiä googlesta niin ei tahdo löytyä mitään järkevää mogin akseleista. Mitä ihmeen salatiedettä nää mogin akselijutut oikein on? :D
On siitä levee versio, eli 404 akselit on leveämmät jo itse akseliputkesta. Mulla on auton alla sellaiset ja kaverilla sit taas kapeat, mutta ongelma on, että varmaan vasta ens viikolla kumpikaan ollaan omilla talleilla samaan aikaan, jotta voitais mittailla akseleita päälipuolelta.
Laita Timo isommat renkaat ainakin eteen ja käännä tuo etuakseli niinpäin, että porttaalit osoittaa ylöspäin, sopii pinioni hyvin pyöriin, tai ei toi ookkaan hyvä idea kun sithän se akseli taitais pyöriä väärään suuntaan, sori. ;)
Joo, toi kävi mielessä, joku 54" vois silloin olla sopiva koko eturenkaille? :D
Jos viittit Jare mitata kun ehdit että mitä noitten pitkän puolen putkien ero on. Täytyy sitten pähkäillä että metsästääkkö jostain leveän peltiperän akseliputki + pitkän puolen vetari ja kaventaa kuskin puoli, vai hommata pelkkä vetari ja jatkaa tota nykyistä repsikan puolelta.
Perkele homma ei ole kuin ~3-4cm:stä kiinni, mut ei viittis käyttää speiseriäkään.. vituttaa tehdä hommat vähän sinnepäin, mieluummin kerralla kunnolla. Jos jollain on tarjolla ylimääräinen pitkä vetari niin ilmoittautuu hophop! :D
Tee koneesta kuivasumppu, ni et tarvi tollasta ammetta murikan tielle. :D
Öljypohja ei niinkään ole ongelma, sitä voi viistää pienemmäksi. Mutta kun lohkon nurkka ja laatikon pari kiinnityspulttia & vahvike tulee eteen.. niitä on vaikeampi lähteä viistelemään pienemmäksi :D
moggirange
13.07.2011, 17:53
Leveä peltiakseliputki n.104cm leveä ja pitempi puoli n.65cm öljyntäyttöpropun keskeltä mitattuna. Kapeamman "pitkäpuoli" n.50cm. Auttaako nuo mitat hahmottelemaan.
Mittasitko niiden akseliputken ja sen "välikappaleen" kiinnityslaippojen välistä, vai mistä? Eikös 65cm + 50cm ole suunnilleen 115cm? ;) :D Mutta juu kiitosta, kyllä tuo jo auttaa kummasti.
5-10cm olisi aika optimaalinen leveyden lisäys, silloin tosiaan olisi murikka ja pinioni paljon paremmassa paikassa. 10cm siirto aiheuttaisi parikin asiaa: voisi käyttää vanteita missä on vähemmän levitystä (tavalliset 10 x 16 vanteet -44et:llä olisi passelit, myös jarrujen puolesta), pinioniakselin pää olisi liki suoraan jakoaskin yoken kanssa samalla linjalla, ja koko akselin leveys pysyisi jokseenkin optimaalisena.
Nyt sitten eikun jostain etsimään ainakin leveän mallin pitkän puolen vetaria :o
On molemmin puolin eroa akseliputken pituudessa leveän/kapean välillä...
Pari kuvaa mistä vähän näkee...
Juu, selkeästi. Mutta minulle riittää kun pitkän puolen muuttaa leveämmäksi ettei tule ihan ylileveä auto. Tuon kuvan perusteella näyttäisi että aika sopivasti levenisi tosiaan tuon pitkän puolen "venytyksellä" :) jos tuntuu että jää sen jälkeen taka-akseli liian kapeaksi, niin sitten yksi takapään pidempi vetari ja kapeamman puolen levitys, olisi ainakin sitten murikka keskellä. Tai sitten vain kylmästi esim. 25mm tjsp. speicerit. Takapää saisi muutenkin olla ainakin ~30mm keulaa kapeampi niin kääntyy paremmin.
Nyt sitten vain vetari(e)n etsintään. Suurkiitokset taas avusta kaikille, kyllä kai nämä 404:n akseleiden salaisuudet alkaa pikkuhiljaa aueta :)
moggirange
14.07.2011, 05:44
Leveä peltiakseliputki n.104cm leveä ja pitempi puoli n.65cm öljyntäyttöpropun keskeltä mitattuna. Kapeamman "pitkäpuoli" n.50cm. Auttaako nuo mitat hahmottelemaan.
No vähän epäselkeästi kyllä laitoin... siis leveässä 65cm ja kapeammassahan vastaava mitta 50cm elikkä noin 15 senttiä pitempi on oletettavasti pitkänpuolen vetari kuin kapeammassa akselissa.
Leveämmän akseliputken kokopituus on tuon 104cm. Kapeampaa en mitannu
Jes, mittasin tuon oman akselini vielä tänään ja mallailin vähän auton alla lisää.. tuo 15cm leveyden lisäys olisi aivan täydellinen! :)
Toisaalta nyt jälkikäteen ajateltuna olisin voinut kyllä etsiä eteen & taakse leveät peltiperät, ei niilläkään olisi leveys kasvanut liian suureksi kun olisi sopivasti kikkaillut jarrujen kanssa yms.. No, näillä mennään.
Olisiko kellään tietoa mistä/ keneltä löytyisi leveään peltiperään vetareita? Tähän jatkokysymyksenä, onko valuperissä kokonaan erilaiset vetarit, eli onko ne ollenkaan yhteensopivat peltiperien kanssa?
Mulla olisi palava tarve oikean puolen etu- ja takavetarille, niin saisin kaipaamani verran leveyttä lisää kapeisiin periin, ja samalla siirtyisi banjokopat sopivaan kohtaan auton alla (edessä enemmän kuskin puolella, takana keskemmälle)..
Tähän jatkokysymyksenä, onko valuperissä kokonaan erilaiset vetarit, eli onko ne ollenkaan yhteensopivat peltiperien kanssa?
Ihan erilaiset vetarit, ei käy keskenään.
mauriala
29.09.2011, 21:06
Multa vois löytyä,vetareita en ookaan saanu rikki ihme.Unimokki romua on aika kasa.
Multa vois löytyä,vetareita en ookaan saanu rikki ihme.Unimokki romua on aika kasa.
Viitsitkö tarkistaa, pistä vaikka YV:tä niin katellaan hintapuolta yms... Olisi hienoa jos löytyy! :)
Ei oikein pärjää ilman noita.. Muuten menisi etuperän pinioni & etukardaani moottorin lohkon ja laatikon nurkan läpi :D Takaperä ei muuten ole ongelma, mutta olisi hyvä saada se samanlevyiseksi kuin etuperä.