View Full Version : jeep 4.0 sammu vauhdista...
ka!
tänään tuossa +31 C helteessä kärri perässä otti ja hyytys tuon -93 jeepin laulu, ei nykiny, ei nostanu lämpöjä, ei hukannu paineita, ilman mitään ennakkovarotusta sammu kuin ratio
rullailtiin tien poskeen, bensaa tankissa reilusti, painetta bensatukissa, jakajan sisällä kuivaa ja puhdasta, pari käynnistys yritystä, huonoa röpötystä eikä kestäny kierroksia...
eikun taksia tilaten kotiin, Gee alle ja takasin, kärri irti Jeepistä jotta saa sen Geen perään, niin kas, sytty avaimesta ja toimi aivan normaalisti...
onks tällanen normaalia Jeepuloille ? mikä kuumuu ja hyytyy ? puola ? PCM ? joku muu, mikä ?
hanurista tuollaiset mysteeriviat, tiedä koska iskee uusiks...
ka!
tänään tuossa +31 C helteessä kärri perässä otti ja hyytys tuon -93 jeepin laulu, ei nykiny, ei nostanu lämpöjä, ei hukannu paineita, ilman mitään ennakkovarotusta sammu kuin ratio
rullailtiin tien poskeen, bensaa tankissa reilusti, painetta bensatukissa, jakajan sisällä kuivaa ja puhdasta, pari käynnistys yritystä, huonoa röpötystä eikä kestäny kierroksia...
eikun taksia tilaten kotiin, Gee alle ja takasin, kärri irti Jeepistä jotta saa sen Geen perään, niin kas, sytty avaimesta ja toimi aivan normaalisti...
onks tällanen normaalia Jeepuloille ? mikä kuumuu ja hyytyy ? puola ? PCM ? joku muu, mikä ?
hanurista tuollaiset mysteeriviat, tiedä koska iskee uusiks...
Puola / tulpat... Paas tsiikaten neet ekana!
young n dum
03.07.2011, 00:03
jos nuo vajaa litraset kutoset on painettu samalla lestillä ku iso veikkansakki ni tos 83vm vehkeessä poppa keleillä 100sen vauhista höllää liittymään ni sammahtelee ja vika kuittaantu et käytti virrat pois ja takas käyntiin toimi taas nii pitkää enneku ajo pitemmän ajan tasa kaasulla. emmä tiä taitaa olla joko pensan kiehahtamine kaasarissa tai äly laatikko? puolasta perämoottoriin vaihettu omassa uusiin eli ei vanhoja osia yhtään paitsi moottori silti perseilee. kirkossa kannattas varmaan käyä?
WinChester
03.07.2011, 00:24
Mun XJ:ssä oli samoja oireita kerran +35C kelissä metsässä viime kesänä. Kun piti kierroksia reilusti eikä laskenut tyhjäkäynnille, niin ei ollut ongelmia. Epäilin imusarjan liiallista lämpenemistä ja gasojen kiehumista, kun kierrokset auttoi. Puolan ylikuumeneminen (=oikari) tehnee samantapaisia oireita, joten teillähän voisi olla kyse siitä.
Kantsis laittaa pakosarjan lähtöihin jotain termoteippiä, niin pysyy imuilman ja muutoinkin koko konehuoneen lämmöt kurissa tai sitten pitää ajella helteellä konepelti tuulihaassa auki. Pahimmillaan pelti auki ja muutama minuutti jäähyä.
:) :) Ajoin oman 4,0 cherokeen eilen Helsingistä Inkooseen ja kyllä tuli matkalla mieleen kirkossa käynti :) . Kivikirkossa olis aika paljon viileempi kuin Jepessä, ja tärinäkin toivottavasti olis pienempi. En nyt kyllä enää muista, että kuinka kovalla kompressorilla niitä saarnoja siel on tapana porata, mutta Jeppe ainakin jyräyttelee ihan miehekkäästi. Vettä tarvittiin ainoastaan kuskille ja ysikasia tankkiin. ( Ilmastointi on hauska, ja varsinkin kun se on tuusanpaskana ).
Alkaa kyllä tuntua siltä, että jeeppien syttymiset ja sammumiset on melko mahdotonta ennustaa mitenkään. Menee ja metkuilee mennessään ja joskus ei mene.
Minä veikkaisin kanssa tuota "heat soak" ongelmaa, tunnettu faktahan on että XJ:n pellin alla on todella kuuma. Jos ei kovin tavallinen ongelma olekaan, niin suuren maailman suurissa lämpötiloissa ovat maininneet tuosta jonkin verran. Jos on pakosarjan ja imusarjan välinen lämpökilpi huonossa kunnossa ja/tai lisäksi bensaputken lämpöeristeen tapainen heikkona, niin bensa saattaa päästä kiehumaan. Loppupään vuosimallin XJ:ssä oli ihan tehtaan takaisinkutsukampanja ainakin Jenkeissä kyseisen ongelman takia.
Satuitko mittaamaan bensapaineet kiskosta mittarilla, vai koititko vain että sitä tulee koestusventtiilistä?
eip ollu mittaria mukana, eli venttiilistä suhautin... tosiaan - hankalaa arvioida oliko paine riittävä, todettua tuli se että bensaa on
oireena oli vaan jotenkin niin metka, eikä engine valoa tms. "oikeata vikaa", käyntiröpellys kuulosti sekavalta / heikolta kipinältä, tosin ei haissut bensa eikä rikkipieru missään vaiheessa... eli matalahko bensapaine vois olla ihan hyvä teoria
autossa oli perässä reippaasti aisapainoin kärri, ja hyytymä paikka ylämäki, pihatestissä ei keulan reilusti ylös ajaminen kuitenkaan kiusaa tee
WinChester
03.07.2011, 14:05
eip ollu mittaria mukana, eli venttiilistä suhautin... tosiaan - hankalaa arvioida oliko paine riittävä, todettua tuli se että bensaa on
oireena oli vaan jotenkin niin metka, eikä engine valoa tms. "oikeata vikaa", käyntiröpellys kuulosti sekavalta / heikolta kipinältä, tosin ei haissut bensa eikä rikkipieru missään vaiheessa... eli matalahko bensapaine vois olla ihan hyvä teoria
autossa oli perässä reippaasti aisapainoin kärri, ja hyytymä paikka ylämäki, pihatestissä ei keulan reilusti ylös ajaminen kuitenkaan kiusaa teeOireet todellakin viittaa korkeaan lämpöön ja bensojen kiehumiseen. Jos ylämäkeen menee kärryllä ja helteessä, niin voisi kokeilla pakkovaihtaa reilusti pienempi vaihde, vaikka kone muutoin jaksaisikin vetää. Kierrokset pitää imusarjassa virtausta, joka jäähdyttää ja samalla ropellistakin on enempi apua.
Onko sulla muuten vapaavirtaussuodatin? Jos on, niin sehän imee koneeseen vähen hemmetin paljon kuumempaa ilmaa kuin vakio suodatinboxi, joka ottaa ilmaa ihan koneen etuosasta. Syyläristä tulee kyllä kuumaa, mutta sarjoista tulee tulikuumaa...
Oireet todellakin viittaa korkeaan lämpöön ja bensojen kiehumiseen. Jos ylämäkeen menee kärryllä ja helteessä, niin voisi kokeilla pakkovaihtaa reilusti pienempi vaihde, vaikka kone muutoin jaksaisikin vetää. Kierrokset pitää imusarjassa virtausta, joka jäähdyttää ja samalla ropellistakin on enempi apua.
Yhdistelmällä kuutoskone + aw4- automaatti ei oikeasti pitäisi IKINÄ vetää D- päällä raskaampaa kärryä mäkisessä maastossa (hyvä jos edes tasaisella), ei vaikka olisi kunnon jäähdytin laatikkoöljyille. "3" asennoksi kahvasta, silloin myös lukitsee momentinmuuntimen kun on kolmonen päällä eikä laatikko kuumene yhtä paljon. Ja lisäksi nuo mainitsemasi muutkin edut :)
Onko sulla muuten vapaavirtaussuodatin? Jos on, niin sehän imee koneeseen vähen hemmetin paljon kuumempaa ilmaa kuin vakio suodatinboxi, joka ottaa ilmaa ihan koneen etuosasta. Syyläristä tulee kyllä kuumaa, mutta sarjoista tulee tulikuumaa...
Jos laittaa vapaavirtaussuodattimen, kannattaisi ja melkein pitääkin tehdä joku kunnollinen lämpökilpi estämään kuuman ilman imemisen suoraan konehuoneesta. K&N:n valmiissa Cherokeen kitissä esim. on lämpösuoja, mutta maksaa ihan hiivatin paljon eli ei järkeä ostaa. Äkkiä sitä taivuttaa alumiinista sopivat seinät kartiosuodattimen ympärille ja poraa reiän mistä imuputki menee läpi.
ei oo vaparia, ihan alkup kilkkeet
laatikosta oli D ja OD OFF, ihan nätisti vetää 80 kmh rengaskoolla 225/75 15, lämmöt koneessa normaalit, ja tuo mäki jossa oire tuli on loivahko, mäntsälän keskustan suunnasta pohjosen shellin sillalle nousu, samassa kohta 80 kmh vaihtuu 60 kmh ksi, ja siihen hölläilin kaasupolkimella hissukseen nostamalla ja kun piti alkaa pitää 60 kmh niin silloin tukehtu, eli meni ehkä 15 sek ikäänkuin syöttöä pienentämällä just ennen tilttiä
saattaaps tuo kihahtaminen olla kyllä loogisin tai ainakin looginen syy
Ainiin, sullahan taisikin olla Grandi eikä Cherokee? No mutta samat ongelmat molemmissa koneissa, jos ehkä vähän viileämpänä käy Grandeissä. Seuraile tilannetta, jos ei uusiudu enää varsinkaan viileässä niin aika todennäköinen syyllinen olisi löytynyt :)
Voihan se tietty olla lämpöongelmakin, mutta paikan tietäen ja jos vaikka Mäntsälästä tullut, niin ei kyllä kuormita konetta kummoisesti, vaikka painava kärrykin on perässä.
Omassa -92 Cherokeessa aiheutti kummallisia sammumisia aikansa elänyt kaasuläpän asentotunnistin. Ei kyllä yleensä ajossa sammunut, vaan silloin kun tyhjäkäynniltä hipaisia kaasua. Se taas johtui siitä, että vastusarvo muuttuikin yhtäkkiä väärään suuntaan. Vika selvisi lopulta kun tuli vikavalo ja sitten sai vikakoodin kaivettua esille. Aiempaa selvittelyä haittasi vielä se kun vaihteiston kyljessä oleva vapaa-parkki-pakki-kytkin oli niin tahmaantunut, että aiheutti sammumisten yhteydessä sitten välillä starttaamattomuuttakin. Sitten taas joskus starttasi, mutta ei käynnistynyt kun kaasuläpän asentotunnistin kertoi mitä sattui.
Siinäpä nyt yksi mahdollinen vika, joka on helppo ja nopea mitata.
Voihan se tietty olla lämpöongelmakin, mutta paikan tietäen ja jos vaikka Mäntsälästä tullut, niin ei kyllä kuormita konetta kummoisesti, vaikka painava kärrykin on perässä.
Ei tuo ole varsinaisesti kuormituksesta kiinni, vaan siitä että pellin alla vain on yksinkertaisesti liian kuuma. Kun on ulkona riittävän kuuma, niin eipä sillä ole paljon väliä onko kone kuormitettu vai ei, pellin alla on lämmintä ;) Kuten todettua - tosin enemmän XJ:ssä kuin ZJ:ssä - ihan havaittu joskaan ei kovin yleinen ongelma esim. jenkkilän ukoilla alueilla missä on 30-40 asteen lämpötiloja ihan. Varmaan tuo tulee esiin helpoiten nimenomaan hitaassa ajossa kun pellin alta ei lähde kuumaa ilmaa pois oikein mitenkään. Ei ole mitenkään huono idea tehdä XJ:n konepeltiin poistoilmaritilöitä sopiville kohdin.
TPS- anturin vika tietysti voi olla, mutta se hyvin usein aiheuttaa ongelmia myös tomaatin käytöksessä.
Itsellä zj keksi katkaista jatkuvan virran eikä silti mitään valoja syttynyt kyseisetä häiriöstä, syynä tähän oli huono virtalukonkatkaisin.