PDA

View Full Version : Kupariputkea diesellinjastoon


BryGgi
29.06.2011, 17:53
Pitää rojektiin ruveta vetämään uutta polttoaine linjaa runkoa myöten niin mitenköhän asian ajaisi ihan normi kupariputki? imu ois 8mm ja paluu vaikka 6mm. entiset letkut on semmo+iset kötöstykset että huh huh, niin parempi ne pois jättää kokonaan. saa ne samalla paremmin suojaan kuin alkuperäiset

Viipo
29.06.2011, 18:07
Miten olis nyloniputki? Esim. jarrupaineluokiteltu, niin kestää enempi kulutusta? Vois liitokset tehä pistoliittimillä.

BryGgi
29.06.2011, 18:11
no vois olla joo, mutta ne kato maksaa :mad:
ja minun tuurilla risu tökkää sitä liittimen kaulusta ja repäsee letkun irti ja se on sitten siinä.. :D

-Captain-
29.06.2011, 18:32
ite tuli tehtyä joskus 10 vuotta sitten 8mm kupariputkesta (LVI-liikkeestä semmosta "lyijättyä", taipuu suht helposti) bensiini bemariin polttoainelinjat eikä nuo oo ees hapettunu... kai se dieselissä toimii samalla lailla :)

lepoantti
29.06.2011, 20:26
öljypolttimen ja säiliön välillä useimmiten kupariputki....polttoainelinjan voi tehdä aivan hyvin myös useimmiten väriltään sinisestä paineilmaletkusta, löytyy sitä kyllä mustana ja valkoisena ja varmaan kaikissa mahdollisissa väreissä, ja pillikokoja löytyy ihan sen mukaan mikä on polttoaineen tarve. taipuu hyvin, kestää ainakin dieseliä, saatavuus hyvä ja joskus sitä saa jopa edullisesti.

BJ-40/76
29.06.2011, 21:32
Tuo kupariputki ei välttämättä kestä jatkuvaa tärinää?
ja ei ole ikuistakaan, taitaa tuo hapan suoturve ja sähkökemiallinen korrosio
syödä tuon kuparinkin aikojen saatossa.(sitä en tiedä onko se 2- vai 5- vai 50Vuotta)

Ja kun ostat esim. paineilma nylon-putkea, niin siihen saa myös kiertämällä
kiinnitettäviä liittimiä, taatusti tiiviitä, eikä löysää irti vähällä.

toki tärinä kuluttaa myös nylonputken, mutta kaikkein pessimistisimmät pistää
tuon putken päälle toisen putken suojaksi:o pitää vaan muistaa tukkia
huolella molemmista päistä, esim liimakutistesukalla, ettei hiekka yms pääse väliin.

Ja halvempaa kun kupariputki.

bj45lava
30.06.2011, 07:54
No joo se musta muovipilli on hyväksi havaittua ja halpaa, itellä ei oo mikään kupari koskaan tullu edes mieleenkään.
Paitsi jarruputket jotka nekin vois jo korvata nykymuoviputkella, mut olikohan se autossa vielä sallittua.

piparix
30.06.2011, 09:24
Itellä oli joskus aikoinaan katuautossa polttoainelinjat sitä sinistä paineilma putkee ja kestihän ne varmaan vuoden verran ennenkuin kivet hakkas auton alla sen puhki, ja monesta kohtaa. Minä suosin edelleen sitä mustaa kumiletkua joka on polttoaineluokiteltua, maksaa vähän enempi mut ainakii toimii.

Mikki
30.06.2011, 18:12
Nylon putkea, ja on helppo korjata mettässä. laittaa vaan pikaliittimen väliin ja matka jatq...

Kupari on pikkasen ikävämpää korjata kun oksa/kivi/joku muu pökkäsee putken ruttuun!!!

pee
30.06.2011, 22:47
tuolla mustalla nylonilla mäkin vedin Geen linjat uusiks rungon päällä, senhän vois pujotella rungon sisäänkin, eikä se kallista ole

ja niinkuin -Mikki- sanoi, älyhelppoa korjattavaa, letkun pätkä ja lemmarit riittää ensiavuks

ihan äkkiä en usko kivien tuollasta jarruille tarkoitettua puhkovan, mitä sitten lieneekään ollut ko. tapauksessa, taidanpa testata haulikolla sopivan tilaisuuden tullen (irtopätkään:D)

Viipo
01.07.2011, 09:04
Joo, se sininen on ihan eri tavaraa, ku musta. Siellähän ne kuorma-autoissaki on rungon alla paineilmaputket ilman suojauksia.
Ja mitä noihin liittimiin tulee, niin on niitä jarruluokiteltuja liittimiäki, joita ei oo niin helppo purkaa.

piparix
19.07.2011, 19:00
Nii justii. Tuo musta jarruilma putki on tietty ihan eriasia. Itellä oli sitä sinistä (edellisen omistajan toimesta) jota käytetään kevyissä ilma-asennuksissa etupäässä sisätiloissa.

BryGgi
19.07.2011, 19:38
Tuli itse laitettua sininen nylon putki rungon päälle suojaan. orkkis kiinnikkeetkin jatko käytin kun olivat niin hyväkuntoiset, runkoon vaan porasin 4kpl niittimuttereita ja junttasin niihin kiinni jarruputket ja polttoaineletkut. hakusessa vielä liittimet siitä eteenpäin kun ei ollu tuolla paikallisessa putkassa haluttuja osia, iisalmeen tie siis vie ja osia ostelemaan..

fj40
19.07.2011, 21:38
Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!

BryGgi
20.07.2011, 18:22
mulla oli kyseinen pikaliitin 3mm putkessa syötöpumpulla kiinni kun testailin kotelopaineita.. n.7bar paineita jatkuvaa niin hyvin kesti ja ei vuotanut..

pee
20.07.2011, 19:49
Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!


hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?

Yölento
20.07.2011, 19:57
Mutta jos pumppu on vasta konehuoneessa niin liittimellä ei ole painetta joka sen pitää tiukalla, vaan putkessa on lievä alipaine. Jos ei satu käydessä vetämään ilmaa niin seisoessa löysä liitos tiputtelee. (Taas tällanen hyvä arvaus?)

fj40
20.07.2011, 20:48
hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?

Tarkennusta vielä, kestivät viikosta kolmeen kuukauteen ja kuorma-autoihin on tuota kokeiltu, putkikoko 12-14mm

RIPAX
21.07.2011, 23:27
Juu useammat nylonputket käy naftalle,paineen kesto on alkaen 8bar. Jotkut kai enemmänkin,niihin löytyy lentskari liittimiä ja jarru liittimiä ja yleismallin "pistoliitintä" mut pikku huomio: pistoliittimen lukitsee paine joka putkeen käytössä tulee ja aukeaa punaista kaulusta painamalla. Kestää vaik mitä mut joskus irtoaa ihan vaan vetämällä,varsinkin sillon ku ei oo painetta. Tietääkseni ei tarkoituskaan pitää paineettomana eikä varsinkaan alipainetta,jota useimmissa polttoaine linjoissa esiintyy. Muuten putki on kätevä vetää ja ei ruostu ja kestää riuhtoa ja murjoa. Ei ole ainakaan helposti hitsattavissa mut jos nyt kuitenkin tulee hitsattua ni helppo vaihtaa kun uuden ja vanhan putken peräkkäin jollain rauta langalla ja vetää uuden sisään. ja liitokset käy helposti ja ihanasti perinteisellä pensaletku/klemmari tyylillä. Itsellä on sitä mustaa,HYMATista ostin,ei maksanu pieruakaan. Ollu käytössä jotai 3-5 vuotta. Jos joutuu menemään lähellä ahdinta tai pakoputkea ni ihan bildemannista tai mätänetistä kupari putkea,tai sieltä HYMATista rosteri putkea jota voi taivuttaa polvea vasten menemättä littuun. Sen huono puoli on turkasen kallis hinta.

Paavo
22.07.2011, 07:52
Mulla on rangessa alipainesysteemit (akselilukot) kasattu niillä pistettävillä yleismallin paineilmapikaliittimillä, ja pitää kohtuu hyvin alipainettakin. Vuoto kuitenkin vaihtelee, ohut tuntuma sellainen että lämpimällä kelillä pitää paremmin (lasku luokkaa alle sata grammaa/vrk), kylmemmällä alipainesäiliö tyhjenee hieman nopeammin (jopa useita satoja grammoja/vrk).

Alipaine on normaaliajossa luokkaa 0.6-0.7 kiloa, joskus on ollut taulussa 0.9 kiloa, eli aika lähellä tyhjiötä. Alipaine nousee parhaiten voimakkaissa pitkissä moottorijarrutuksissa, eli jonkinlaista tietä pitkin kun ajaa pitkällä puolella niin nousee kohtuu hyvin/nopeasti 0.8 kiloon. Tyhjäkäynnillä tulee luokkaa 0.4-0.5 kiloa alipainetta.

Lukot menee päälle rengas ilmassa käsin pyörittelemällä noin 0.25-0.3 kilossa, tiedä sitten onko noilla alipaineilla ihan pohjassa. Volvon anturit naksahtaa (silloin kun naksahtaa, toimivat epäluotettavasti ja ottaa hepulit vedestä) noin 0.35-0.4 kilossa.

Systeemissä on rangen orkkis alipainesäiliö (nyrkin kokoinen), akelilukkojen magneettiventtiilit, haaroitus alipainemittarille ja lisäsäiliölle (2-3 litraa, kuskin penkin alla), Volvon orkkis alipaineanturit ja ne akselilukot tietty. Valistunut arvaus että ainakin 10 pikaliitintä (joissa useimmissa 2 putkea pikaliitoksella siis), jatkoksia ja 8/6mm muutoksia ja muuta vastaavaa. Muunlaisiakin liittimiä on ainakin saman verran, ja mustan/sinisen putken lisäksi epälukuinen määrä mm. kumiletkua ja silikoniletkua.

Myyjä (Kailatec) sanoi/varoitti kyllä ettei ehkä toimi alipaineen kanssa, mutta ajattelin että jos vuotaa niin kyllä siihen vuotokohtaan jotain paskaa menee ajan kanssa ja vuoto tivistyy itsekseen.

Tiiveystavitteena oli että systemin alipaine pysyisi jollain tasolla yön yli ilman lukkoja, ja molempien lukkojen kanssa useampia tunteja kun auton 8-sylinterinen alipainepumppu on sammuksissa, ja näihin on taidettu päästä ilman sen kummempia säätämisiä, kovaa ajoa vaan.

-Paavo

Paavo
22.07.2011, 07:53
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?

88
22.07.2011, 16:35
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?

Mulla on mustasta nylonputkesta ja paluussa halpisjatko yhdessä kohtaa konehuoneessa, ollu 10 vuotta.

Tankin ja polttoainepumpun välissä on kans semmonen jarruhyväksytty jatkoliitin ollu
4 tai 5vuotta ai niin ja paluussa on kans siellä takana.

Tankkiin nämä on liitetty normi hytikka helmi ja mutteri systeemillä ilman tukiholkkeja ei ole ongelmia ollu.

Römpereitä syötetään tällä hetkellä Rangen orkkis pensapumpulla.

Mikki
23.07.2011, 22:26
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?
Hyvälaatuinen musta, EHKÄ???
Sininen, ei mitään toivoa....

Ei muuten, mutta testattiin laittamalla letkunpala pentsiiniastiaan (95E10) ja kumiletkutkin turposi muodottomaksi (se erittäin yleinen GoodYear:n letku)...

pt.
23.07.2011, 23:19
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.

sisua45
23.07.2011, 23:24
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.

Haponkestävä putki toimii hienosti polttoaine putkina. Täytyy vain tukea hyvin, happonen karkenee ja murtuu tärinästä helposti. Liittimiä saa samasta paikasta kuin putkeakin...

Tuommoisia löytyy monesta vehkeestä paikkakunnilla, jossa on paperitehtaita. :D:D Ilmeisesti joku syy-yhteys. :)

BJ-40/76
25.07.2011, 21:50
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.

Olet oikeassa, tuo hst ei happane, mutta esim tankin päällä nippaliitos
mustaan alkuperäiseen tankkilaippaan voi hapata hyvinkin äkkiä, kun on kuorrutettu
turpeella ja maantiesuolalla:confused:

pt.
26.07.2011, 06:53
Olet oikeassa, tuo hst ei happane, mutta esim tankin päällä nippaliitos
mustaan alkuperäiseen tankkilaippaan voi hapata hyvinkin äkkiä, kun on kuorrutettu
turpeella ja maantiesuolalla:confused:

Periaatteessa ja myös käytännössä tuon välisen liitoksenhan voi tehdä pa-letkulla, jolloin ei sitten tuota ongelmaa varsinaisesti ole. Ja aika useinhan tuolta laipalta lähdetään letkulla ja siihen tullaan paluu puoleltakin letkulla?

Juippa
11.09.2011, 09:51
Jatketaan letkuaiheella.
Mites noi esim. jenkkivehkeiden automaattiöljyjen jäähdytysletkut?
On jotai metallia alkuperäset, ja kai ne jäähdyttää öljyä paremmin kuin joku kumiletku jo matkalla jäähdyttimelle? Mulla oli joku korvannu noi metalliset jollain teetetyllä paksulla kumiletkulla jossa oli päät puserrettu valmiisiin metallinippoihin/liittimiin. Tää auttoi askin vaihtoa huomattavasti kun ei tarttennu alkaa taivuttelemaan niitä pitkiä n.180cm mittasia metalliputkia.
Ongelma tuli vsitten siinä että ei ne kumiletkuktkaan kestäneet tota automaattiöhliä... Jossai vaiheessa kovettunu ja tihkutti öljyä kumikerrosten väliin ja lopulta ulos asti. Tuli sit samalla rasvattua taloyhtiön parkkipaikka aika huolella....
Oisko olemassa jotain hyvää taipusaa putkea/letkua joka kestää lämpöä, tärinää ja dextronIII:sta? Jotenki tuntuu et toi automaattiöhli pääsee ihan jokapaikasta ulos....

88
11.09.2011, 13:48
Jatketaan letkuaiheella.
Mites noi esim. jenkkivehkeiden automaattiöljyjen jäähdytysletkut?
On jotai metallia alkuperäset, ja kai ne jäähdyttää öljyä paremmin kuin joku kumiletku jo matkalla jäähdyttimelle? Mulla oli joku korvannu noi metalliset jollain teetetyllä paksulla kumiletkulla jossa oli päät puserrettu valmiisiin metallinippoihin/liittimiin. Tää auttoi askin vaihtoa huomattavasti kun ei tarttennu alkaa taivuttelemaan niitä pitkiä n.180cm mittasia metalliputkia.
Ongelma tuli vsitten siinä että ei ne kumiletkuktkaan kestäneet tota automaattiöhliä... Jossai vaiheessa kovettunu ja tihkutti öljyä kumikerrosten väliin ja lopulta ulos asti. Tuli sit samalla rasvattua taloyhtiön parkkipaikka aika huolella....
Oisko olemassa jotain hyvää taipusaa putkea/letkua joka kestää lämpöä, tärinää ja dextronIII:sta? Jotenki tuntuu et toi automaattiöhli pääsee ihan jokapaikasta ulos....

Veikkaan että on letkut ollu tavallista hytikkaletkua. Voi olla että automaatin öljyt on liian kuumia ko. letkulle. Jos haluat jatkaa letkulinjalla niin Hyd letkuja on korkemmille lämmöille olemassa.

Juippa
11.09.2011, 16:39
Joo, samaa veikkasin itekkin, oli kumikerrosten välissä jokuy ristikudos lanka... Mutta oli hapertunut ihan hassusti, kerroksittain. Nyt hätäpäissäni kyhäsin sinne tilalla piilteman bensaletkuista korvaavat, saa nähä millon pettää... Pitäs jotain fiksua tonne kehittää.

Mikki
13.09.2011, 11:31
kaksinkertanen hytikkaletu.

Kestää ainakin nostureissa lähes ikuisesti....